„Klimaat voor theologiestudie gunstiger dan 15 jaar geleden" £&tdóc<3ou/ta/r brieven van lezeii Paus in Afrika CHARISMA TV WIL TELEVISIEZENDTIJD kerk wereld West- en Oostduitse bisschoppen voor het eerst bijeen De gelukkigste man van Rome: kardinaal Agostino Casaroli I £eidóe Qowuvnte GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSouocMit VRIJDAG 26 JANUARI 1990 PA(jj£f DOORN De Stichting Charisma TV, die is opgericht door mensen uit de kring van de Pinkstergemeenten en de Volle Evangeliegemeenten, heeft bij het Commissariaat voor Media een aanvraag ingediend voor het verkijgen van televisiezend tijd voor „charismatische programma's". De stichting wil een vergunning als kleine zendgemachtigde volgens artikel 36 van de Mediawet. Artikel 36 geeft het commissariaat de bevoegdheid zendtijd toe te wijzen aan kerkgenootschappen en genootschappen op gees telijke grondslag, dan wel aan een rechtspersoon waarin deze genootschappen of enkele daarvan samenwerken. Om de aanvraag te ondersteunen heeft voorzitter G.A. Panhui- se van Charisma TV de ongeveer 80.000 leden van de Pinkster gemeenten en Volle Evangeliegemeenten aangeschreven. Pan- huise hoopt op 15 februari de benodigde steunbetuigingen te hebben. Zes personen uit de kring van de Pinkstergemeenten hebben zitting genomen in de Raad van Advies van de nieuwe stichting. In de brief waarin hij om steun voor Charisma TV vraagt, schrijft Panhuise dat de oprichters van Charisma TV de Evangelische Omroep beslist niet in de wielen willen rijden. Zij beschouwen deze omroep als „een zegen voor Nederland" en zullen lid ervan blijven. Maar er ontbreekt een dimensie in de programmering van de EO: die van de genadegaven. In de EO-programma's wordt volgens de oprichters van Charisma TV aandacht voor de boodschap van de Pinksterbeweging sy stematisch geweerd. TV-portret mgr. Willebrands HILVERSUM De tachtigjari ge kardinaal Willebrands is eind december 1989 afgetreden als president van de Vaticaanse Raad voor de Eenheid. Eigenlijk had hij al vijf jaar geleden moeten stoppen, de leeftijd waarop kardinalen hun werk beëindigen, maar de paus vroeg hem echter langer te blijven. Inmiddels is er een opvolger voor hem gevonden: Mgr. Cassi- dy, vorheen pro-nuntius in Den Haag, heeft de voorzittershamer overgenomen. Ad Langebent, maakte een por tret van mgr. Willebrands (van avond Ned. 1 18.25 uur). Hij noemde zijn werkstuk 'Opdat zij allen één zijn', dit als eerbetoon aan de oecumenische activitei ten van de kardinaal. Mgr. Wil lebrands besteedde namelijk het grootste deel van zijn leven aan de oecumene, eerst in Neder land, later ook op internationaal niveau in de Vaticaanse Raad voor de Eenheid der Christe nen. Zo speelde hij een belangrijke rol tijdens het Tweede Vati caans Concilie, met name op het punt van de godsdienstvrijheid. Hij knoopte contacten aan met leiders van verschillende chris telijke kerken en bereidde de ontmoetingen voor die de huidi ge paus en zijn voorganger Pau- lus VI hebben gehad met deze kerkleiders. Zijn woord is daad; het maakt geschiedenis KRITIEK DR. NOORD A OP HERVORMD- GEREFORMEEREE PLANNEN AMSTERDAM Het klimaat voor theologie is aan de universiteiten gunstiger dan tien, vijf tien jaar geleden. Aan al lerlei faculteiten merkt men dat religie een be langwekkende factor in de samenleving en dus voor het onderzoek is. Dat maakt aansluiting van de theologische stu die bij andere universitai re vakken makkelijker. Tot deze conclusie is VU- theoloog en IKON-voorzitter dr. S.J. Noorda gekomen bij zijn besprekingen met andere faculteiten in het kader van de reorganisatie van de Am sterdamse theologische facul teit. De Hervormde Kerk en Ge reformeerde Kerken verklei nen volgens Noorda met hun plannen voor een geheel ei gen predikantenopleiding, de aanwezigheid van de theolo gie aan de universiteit, dus in de cultuur. Wat deze kerken doen is volgens Noorda het paard achter de wagen span nen. Gisteren heeft het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam ingestemd met het eerste deel van het reorganisatieplan, dat Noorda voor de Amsterdamse theolo gische faculteit heeft opge steld. Er komt één propedeuse, waarna er twee leerroutes volgen: een literair-histori- sche met hoogleraren voor Oude Testament, Nieuwe Tes tament en kerkgeschiedenis, en een sociaal-wetenschappe lijke met hoogleraren voor godsdienstsociologie en -psy chologie, een halve hoogle raarsplaats systematische the ologie en een halve hoogle- Dr. S.J. Noorda foto: pers unie raarsplaats Radicale Reforma tie. In het oorspronkelijk plan was een hele hoogleraars- plaats voor de systematische theologie opgenomen. De Hervormde en Gerefor meerde plannen zijn volgens Noorda „een heel gevaarlijke ontwikkeling voor de univer siteiten. De kans bestaat dat de kerkelijke opleidingen de openbare faculteiten in de houdgreep krijgen". De facul teit wordt afhankelijk van wat de kerken nog uit haar programma willen gebruiken. Noorda noemt het heel iro nisch dat terwijl de universi teiten op basis van het rapport van de verkenningscommissie godgeleerdheid nog maar nauwelijks begonnen zijn de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren, de kerken dit doorkruisen met een plan dat daar helemaal geen rekening mee houdt. Uit de verkenningscommissie kwamen de openbare theolo gische faculteiten met alle kritiek toch duidelijk als de beste naar voren. „De kerken willen de bordjes helemaal verhangen. Dat lijkt me een riskante zaak," aldus Noorda. Noorda moet nu met de Her vormden, Lutheranen en 'Doopsgezinden overleggen over mogelijke aansluiting van hun predikantsopleiding aan de nieuwe structuur van de Amsterdamse theologische faculteit. Omdat de Hervorm de Kerk er met haar eigen plan nog niet uit is, zal de on zekerheid daarover nog een paar maanden duren, aldus Noorda. Het tweede, niet-openbare deel van zijn opdracht is het aantrekken van nieuwe do centen en het laten afvloeien van een deel van de oude do centen. „Uit alles bleek dat er een nieuw huis nodig was. Af gezien van de persoonlijke pijn heeft de faculteit daar con amore mee ingestemd. Een verstandige koers." BERLIJN De rooms- katholieke bisschoppen van de DDR en de Duitse Bondsrepubliek zullen in maart voor het eerst geza menlijk vergaderen. De bijeenkomst heeft op 7 en 8 maart plaats in Augs burg, zo kondigt de Ber- lijnse bisschoppenconfe rentie, waarin de bis schoppen in de DDR sa menwerken aan. Het Vaticaan heeft de Duitse deling nooit erkend. Slechts twee van de zes bestuurlijke eenheden in de DDR zijn offi cieel een bisdom: Berlijn en Dresden. Hun hele grondge bied lag, op West-Berlijn na, in het gebied van de DDR. De apostolische administratie Görlitz behoorde voor 1945 tot het toen Duitse bisdom Bres- lau (nu het Poolse Wroclaw). De drie andere apostolische administraties Schwerin, Magdeburg en Erfurt-Meinin- gen maakten voor 1945 deel uit van de nu in de Duitse Bondsrepubliek gelegen bis dommen Hildesheim, Ósna- brück, Fulda, Würzburg en Paderborn. Deze worden evenals Görlitz bestuurd door een apostolische administra- In hun verklaring zeggen de bisschoppen dat het besluit van het Vaticaan in 1976 om de Berlijnse bisschoppencon ferentie in te stellen geenszins het doel had vooruit te lopen op de eenheid van de beide Duitse staten. „De eenheid van de bisdommen Berlijn, Osnabrück, Paderborn, Hil desheim, Fulda en Würzburg werd ondanks de grens be waard, maar tegelijkertijd werd de zielzorg in de gebie den van de DDR veilig ge steld", aldus de bisschoppen. Zij zijn vastbesloten „al het noodzakelijke te doen om de in moeilijke tijden behouden eenheid te verdiepen en haar in overeenstemming met de nieuwe mogelijkheden verder vorm te geven". De paus kreeg bij aankomst op de Kaapverdische eilanden di verse cadeaus aangeboden, waaronder een (vredes)duif die hij onmiddellijk de vrijheid hergaf. foto: ap VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II is gisteren donderdag op de eilandengroep Kaap- verdie beginnen aan een achtdaagse reis naar Afri ka. Het is voor de zesde keer dat de paus dit voor de Rooms-Katholieke Kerk zo belangrijke con tinent bezoekt. De paus zal reis vijf Sahel- landen bezoeken en op nieuw de aandacht vragen voor het lot van de door droogte en armoede geteis terde bewoners van dit ge bied. Na zijn bezoek aan de eilandengroep zal hij achter eenvolgens Guinee-Bissau, Mali, Burkina Faso en Tchad aandoen. De aartsbisschop van Oua gadougou, Paul Zougrana, verklaarde in het Italiaanse katholieke blad „30 Giorni" dat de paus een nieuwe op roep voor heel Afrika moet doen omdat de aandacht van de Westerse wereld alleen naar Oost-Europa dreigt uit te gaan. „Dit is niet het mo ment om Afrika in de steek te laten", aldus de bisschop, die er aan toevoegde dat de paus zijn morele autoriteit moet laten gelden om de wereld te wijzen op de no den van Afrika. Johannes Paulus, die later dit jaar nog een reis naar Afrika zal maken, heeft bij zondere interesse voor het continent vanwege de snelle groei van het aantal katho lieken. De Afrikaanse katholieke kerk telt meer dan 75 mil joen aanhangers of ongeveer 13 procent van de totale be volking van het continent. Aan het begin van de eeuw was slechts een procent van de Afrikanen katholiek. Het Vaticaan maakt zich zorgen over de toegenomen activiteit van moslimfunda mentalisten in sommige Afrikaanse landen. De paus hoopt met zijn bezoek een bijdrage te leveren aan een betere verstandhouding tus sen moslims en katholieken. ROME Kardinaal Agostino Casaroli is mo menteel een van de meest gelukkige inwoners van Vaticaan-stad. Als hoofd van de Vaticaanse diplo matie heeft deze frêle prelaat, die men zijn 75 jaar niet aan ziet, meer dan wie ook bijgedragen tot de toenadering tussen de Katholieke Kerk en het voormalige oostblok, die afgelopen december zijn beslag kreeg in het bezoek van Gorbatsjov aan paus Johannes Paulus II. Sindsdien ontplooit de diplo matie van het Vaticaan een koortsachtige activiteit om de eens verloren gegane maar nu dankzij de perestrojka weer binnen bereik gekomen kerk provincie in oude glorie te herstellen. De Ost-politiek van het Vati caan begint al in 1961 met de benoeming van mgr. Casaroli tot onderminister van buiten landse zaken met als bijzonde re taak de verbetering van de relaties met Oosteuropa. Na jaren van wederzijdse verket tering is de tijd dan rijp voor een eerste schuchtere dialoog tussen de moederkerk en het reëel bestaande socialisme. Stalin is al weer acht iaar dood en zijn opvolger Chroetsjov predikt niet meer de wereldrevolutie, maar de vreedzame coëxistentie van kapitalisme en communisme. Aan de andere kant legt ook het hoofd van de katholieke kerk, paus Johannes XXIII, meer begrip voor andersden- Kardinaal Casaroli kenden aan de dag dan zijn voorgangers. Het Tweede Va ticaans Concilie zal daarop die veranderde visie ook vastleg gen. In de jaren zestig werkt mgr. Casaroli, die in 1967 door Paulus VI tot minister van buitenlandse zaken wordt be noemd, aan een normalisering van de verstandhouding tus sen kerk en staat in Honga rije. De primaat van dat land, kardinaal Mindszenty, heeft zich in de Amerikaanse am bassade verschanst. Uit die tijd dateert ook het herstel van de diplomatieke betrek kingen met Joegoslavië en de eerste oriënterende gesprek ken met de Russische minis ter van buitenlandse zaken foto: ap Gromyko. In 1971 is mgr. Ca saroli in Moskou om namens het Vaticaan het nucleaire non-proliferatie-verdrag te ondertekenen. Bij die gele genheid pleit hij bij de Russi sche autoriteiten voor meer religieuze vrijheid, zoals hij dat in - de volgende jaren ook zou doen in vertrouwelijke gesprekken met de Poolse en Oostduitse leiders. Door orthodoxe geesten is in die jaren de diplomatieke op stelling van mgr. Casaroli be kritiseerd, maar de waarde ring voor zijn taktvolle optre den is tegenwoordig alge meen. De Unita, de krant van de Italiaanse communistische partij, publiceerde in novem ber een uiterst lovend artikel naar aanleiding van mgr. Ca- saroli's 75e veijaardag. En paus Johannus Paulus II, die hem in 1979 tot Segretario di Stato (kabinetshoofd) be noemde, omschreef kortgele den de gebeurtenissen in Oosteuropa als 'de vrucht van een geduldig zaaien door de vertegenwoordigers van de Kerk, in het bijzonder door kardinaal Casaroli'. De paus stelt een onbeperkt vertrou wen in zijn regeringschef, die hem op al zijn buitenlandse reizen vergezelt en daarom in Vaticaanse kringen wel eens jaloers als onderpaus wordt betiteld. Pas na het op gang komen van het vernieuwingsproces in de Sovjetunie openen zich echt nieuwe horizonten voor het katholicisme in Oosteuro- pa. Het Vaticaan ondersteunt daarom van meet af aan de perestrojka. Een jaar geleden verklaarde kaedinaal Casaroli ten overstaan van alle bij de Heilige Stoel geaccrediteerde ambassadeurs, dat Gorbatsjov in 1988 de wereld fundamen tele vernieuwing had ge bracht. Ook nu overal in de Sovjetunie het nationalisme losbreekt, is die houding on veranderd. Naar aanleiding van de onlusten in Azerbajd- zjan publiceerde de Osserva- tore Romano, Vaticaanse dag blad, een verklaring van on omwonden steun aan Gor batsjov. Nu gaat het daar wel niet om katholieken maar om moslims, maar de van ouds her katholieke en Lutheraan- se inwoners van de rebelse Baltische staten werden door de paus zelf al tot voorzichtig heid gemaand. De Vaticaanse steun aan Gor batsjov heeft uiteraard een prijs en die is bedongen tij dens zijn bezoek aan Woytila. Het betreft met name de posi tie van de Oekrainse kerk. Deze katholieke kerk met oosterse riten werd in 1946 door Stalin gedwongen sa mengevoegd met de Grieks- orthodoxe kerk, maar heeft deze maand door tussenkomst van Gorbatsjov haar zelfstan digheid weer teruggekregen. Dat levert echter praktische problemen op, bijvoorbeeld omdat de Oekrainse en de or thodoxe gelovigen nu beiden aanspraak maken op de kerk gebouwen in hun regio. Om daarvoor een oplossing te vin den is een Vaticaanse delega tie van 12 tot 17 januari in Moskou geweest. De groep, waarvan ondermeer mgr. Cassidy, de voorzitter van de pauselijke raad voor christelij ke eenheid en zijn voorganger kardinaal Willebrands deel uitmaakten, heeft daar met vertegenwoordigers van beide Russische kerken gepraat. De resultaten van de besprekin gen zijn nog niet bekend ge maakt, maar het uitgebrachte sobere communique doet ver moeden, dat er nog flink wat gepraat zal moeten worden voor deze netelige kwestie is opgelost. Ook verder valt er voor de Vaticaanse diploma ten nog heel wat te doen in de Sovjetunie. Het herstel van de bisschop pelijke hiërarchie in het hele land moet worden voorbereid Wladiwostok bijvoorbeeld heeft ooit een bisschop gehad, maar het is onbekend wat er van de man is geworden evenals het herstel van de di plomatieke betrekkingen en het voor 1991 geplande paus bezoek. De gebeurtenissen van afgelo pen jaar in de rest van Oost europa hebben ook daar een geheel nieuw terrein geopend voor de diplomatieke en spiri tuele activiteiten van het Va ticaan. „Een wereldmessianis- me is ineengestort om plaats te maken voor een spiritueel verlangen", aldus de paus. Zijn diplomaten zijn druk aan het werk om in die behoefte te voorzien. In de overvolle agenda van de paus is nog een gaatje gevonden voor een be zoek aan Tsjechoslowakije, waar hij is uitgenodigd door de kersverse president Havel. Het bezoek zal waarschijnlijk plaatsvinden op 22 en 23 april. Voor die tijd moeten echter de na de communistische machtsovername van 1948 verbroken betrekkingen nog officieel worden hersteld. Bo vendien heeft de paus in Tsjechoslowakije nog vijf va cante bisschopstoelen te bezet ten. Voor het volgend jaar staan er bezoeken aan Honga rije en de DDR op het pause lijke programma en ook met die landen zullen voordien nog diplomatieke vertegen woordigingen worden uitge wisseld. Het meest intiem is tot nu toe de relatie met het vaderland van Karei Woytila, dat hij sinds zijn verkiezing al drie maal heeft bezocht en waar mee het Vaticaan sinds de flu welen revolutie van vorige zomer al weer normale be trekkingen onderhoudt. Ten slotte heeft de paus een per soonlijke afgezant, mgr. Cola- suonno, naar Roemenië ge stuurd direkt na de dramati sche omverwerping van het regime van Ceausescu. De apostolische nuntius heeft de eerste bijeenkomst van Roe meense bisschoppen sinds 1950 bijgewoond en gepraat met vertegenwoordigers van het regeringsfront. In dit land heeft de kerk het bijzonder zwaar te verduren gehad, zo dat ook hier voor het Vati caan, dat de dingen nu een maal van boven af pleegt te Wespennest ook voor Teheran De krachtige wijze waarop het Rode Leger in Bal hoofdstad van Azerbajdjan, heeft ingegrepen en orde| ken heeft gesteld in de haven van Bakoe, heeft zware golven in het buurland Iran te weeg gebracht. In hi worden gebedsbijeenkomsten gehouden en overal woi zamelingen gehouden voor de Azeri's in Sovjet-Azerb Vluchtelingen die de grens met Iran weten over te krijgen een koran in handen gestopt en een foto Iraanse leider Khamenei. Ze worden onthaald als van de islam'. HET medeleven onder de Iraanse bevolking zelf i maar de Iraanse regering houdt zich zoveel mogelijk vlakte. Moskou is officieel gemaand geen verder meer aan te wenden in Azerbajdzjan. Maar er is geen van een 'jihad', een heilige oorlog, zoals de Perzische r in de vorige eeuw afkondigden bij elk door de Russen richt bloedbad. De oproep van de opperste islamitische in Sovjet-Azerbajdzjan aan alle islamieten ter wereld verzetten tegen „de moord op de bevolking van Az zjan" zal aan die houding niet veel veranderen. MeT de opstand in het Russische Azerbajdzjan zittenLyge atollahs desalniettemin lelijk in hun maag. Steunen Va nationalistische streven van de Azeri's naar een onaf|erlij lijke staat los van Moskou, maar met een 'verenigd! do bajdzjan binnen de grenzen van Iran dan lopen ze tera sico in hun eigen Azerbajdzjan geesten op te roepennet vervolgens niet meer zullen kunnen beteugelen. Bov^ sc zitten ze in het westen van Iran ook nog eens met de^lui den, die ook al decennia lang vechten voor hun zelfslpülj heid. (tas f vli ZOUDEN de Iraanse ayatollahs hun Doos van Pando: gesloten kunnen houden, dan zouden ze voor hetzelt zit lemma komen te staan als Gorbatsjov. De keuze zou djs(^ tussen óf een bloedig ingrijpen, óf de Azeri's en anderr1^ der laten gaan op de weg van onafhankelijkheid en af te ding. De meest waarschijnlijke koers zou dezelfde zijn|yer' in het begin van de jaren '80, toen Khomeini de Koe^nge onafhankelijkheidsbeweging in bloed smoorde. in l gla Dat neemt niet weg dat Teheran voor een moeilijk^jJ1 staat. De Azeri's zijn sji'itische geloofsbroeders. Wanrj rai: ayatollahs hun pretenties van 'beschermheren van de je vc tische revolutie' gestand willen doen, dan kunnen ze %zit ders dan de opstand steunen, althans in religieus qatie Maar ook dat laatste is riskant, want voor een moslimj. E een sji'itische revolutionaire moslim, is religie en Jrijv hetzelfde. De ayatollahs hebben de afgelopen tien jaarj>ouv zelf het voorbeeld gegeven. Het is daarom niet onbegrf dat er in Iran allerlei groepen en organisaties zijn dfj r( geroepen voelen de broeders uit Sovjet-Azerbajdzjan i strijd tegen de Sovjetunie, „Satan nummer twee", tLje helpen. j. E nge1 Ook tegen deze achtergrond ziet de toekomst er Russen in de Kaukasus niet erg rooskleurig uit. Als hj tollah-regime de agitatie in eigen land niet in de haii-en houden, zal het Sovjet-leger er nooit in slagen aan deLen sche kant van de grens 'orde en rust' te herstellen. Da ka zeker voor de feitelijke macht, die Moskou nu in vrijveen! het gebied heeft moeten afstaan aan de nationalisten, turn moment dat het Rode Leger zich zou terugtrekkeigevv Azerbajdzjan weer als één man op. r\ ier LJOK Gorbatsjov staat derhalve voor een zware keqroor kan Azerbajdzjan bezet houden met het risico in een jjuisi Afghanistan-affaire terecht te komen, of onderhande ton aangaan met de Azeri-nationalisten over een of anderidat van autonomie. De vraag is echter of de nationalisten!waa gebeurtenissen in Bakoe, daar nu nog vrede mee zulleje j hen. Ek, Brieven graag kort an duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezci stukken te bekorten. lm elur programma, gezien de <Von< digheden terecht, nlierl weersvoorspelling, die fen rman Jol Pulp Nog maar een paar weken ge leden werd in uw commentaar het tv-station Veronique aan gemerkt als een 'pulpzender'. Ik was het met die benaming toen al niet eens, maar het leek me niet noodzakelijk er op te reageren. Ik moest er on willekeurig weer aan denken, toen ik donderdagavond, via diverse kanalen gewaar schuwd voor de op handen zijnde storm, om vijf uur naar Veronique keek, in de ver wachting dat er enig nieuws te melden zou zijn. Volgens de normale programmering wordt er in de 5-uurshow bij Veronique pas om half zes aandacht aan het weer ge schonken. Nu begon men het gens John EHe staaltje profession er De zogenaamde profeberc in Hilversum kunnen, zjje; bij het zien van het hjg 'v journaal, nog heel wa[j v. van de zogenaamde pijje' der. Het 'nieuws' uit a sum werd begonnen riL bericht dat België ove troepen terug te trekkef1^ Bondsrepubliek. Let wr®"( gië. Dus niet eens de Ail^el nen of Engelsen. Pas jsch derde of vierde ondn^s kwam de storm even t£ 45 ke en dan nog op een pt alsof het om een soort? v< ging. <ate L. Mooiman, j H DEN HAAG. jein* tui Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 tg van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.0CB| Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girol per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. \pot per jaar 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties i Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. \l Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. (T Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsvjó 070 - 3902 702. f/ï Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 N- POSTBANK NV 663 050 b=

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2