f
„Rome wil eind aan
zelfstandigheid
Missie Roermond"
CeidócSotwaf
c
Oosteuropese
paus vergeet
Afrika niet
brieven van leze
kerk
wereld
beroepingen
4%.:,
Olijfolie-industrie in grotten uit Oud-Testamentische tijd
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidóeSoivuMit
DONDERDAG 25 JANUARI 1990 PAC^
Kardinaal roept op tot onafhankelijkheid Litouwen
ROME - De roomskatholieke kardinaal van Litouwen, Vincen-
tas Sladkevicius, heeft opgeroepen tot onafhankelijkheid voor
Litouwen en gezegd dat de kerk er nog altijd niet echt vrij is.
In een vraaggesprek met het Italiaanse weekblad „II Sabato"
verklaarde de kardinaal dat hij Sovjet-president Gorbatsjov
geen moeilijkheden wil berokkenen, maar dat de Litouwers
zich niet zullen neerleggen bij de annexatie.van Litouwen door
de Sovjetunie in 1940. „Wij zeggen alleen dit: Laat de perestroj
ka haar gang gaan". Volgens de kardinaal vecht de kerk al 50
jaar voor onafhankelijkheid van Litouwen en blijft zij dat
doen „Zelfs Moskou geeft toe dat annexatie van de Baltische
staten gebaseerd is op een monsterlijk pact tussen Stalin en
Hitier, en juridisch niet te verdedigen.
Moslimleider Azerbajdzjan vraagt tussenkomst Vaticaan
ROME De leider van de moslims in Azerbajdzjan heeft het
Vaticaan opgeroepen het optreden van het Sovjetleger in de
republiek te veroordelen. „Wij vragen dat onze christelijke
broeders de waarheid kennen", aldus Sheikhul-Islam Shukrul-
lah Zadeh, hoofd van de moslims in Transcaucasia tegenover
de Italiaanse krant La Repubblica. „Ik hoop dat het Vaticaan
zijn stem zal verheffen en ik bid dat de wereld ons begrijpt en
steunt en aan ons schrijft, zodat het isolement wordt doorbro
ken waarin we nu leven", zo zegt de moslimleider na een be
zoek aan de Azerbajdzjaanse hoofdstad Bakoe. Hij meent dat
alleen de onmiddellijke terugtrekking van de Sovjettroepen
„een groter bloedbad kan vermijden".
De hoop is gewoonlijk
een slechte gids doch
een voortreffelijke
reisgenoot.
Lord Halifax
CRK buigt
zich over
evangelisatie
in Europa
ENSCHEDE De Stich
ting Bevordering Contact
Rooms-Katholieken
(CRK) houdt zaterdag 3
februari in Vught een
symposium over de vraag
,,Wat mogen we van de
boodschap van het evan
gelie verwachten bij het
vormgeven van een nieu
we fase in de Europese
geschiedenis".
Het Willibrordusjaar in Ne
derland is daarbij het uit
gangspunt. Willibrordus en
Bonfatius stonden in de vroe
ge Middeleeuwen aan de wieg
van het christendom in Euro
pa. tevens wordt in de vraag
stelling betrokken de ency
cliek van paus Johannes Pau-
lus II over de „sociale zorg
van de Kerk". Volgens het
CRK is deze encycliek door
de ontwikkelingen in Oost-
Europa bijzonder actueel.
Het CRK wil het provincialis
me dat in de jaren tachtig in
de Nederlandse kerk heeft
overheerst doorbreken door
de universaliteit van de kerk
in het licht te stellen. Door dit
provincialisme van de Neder
landse kerk is er verlies aan
historisch en traditioneel be
sef, zo stelt professor Groot
Wassink. Er ligt in de Neder
landse situatie een grote na
druk op de huidige menselijke
ervaring in kwesties van ge
loof en moraal en daardoor is
de band met het verleden niet
meer zichtbaar.
De evangelisatie in het laatste
decennium van deze eeuw in
Europa kan evenmin voorbij
gaan aan de continuïteit en de
voortdurende vernieuwing
van de katholieke sociale
keer.
Sprekers op het symposium
zijn prof. dr. F. Alting von
Geusau (over de boodschap
van het evangelie bij het
vormgeven van een nieuwe
fase in de Europese geschiede
nis), dr. P. Nissen (over Willi
brordus en de missionering
van Europa in de Middeleeu
wen), CDA-kamerlid mr. J.
van Iersel (over het christen
dom in het huidige Europa),
prof. dr. E. Kimman (over de
katholieke sociale leer) en een
afsluitende lezing door mgr.
H. Bomers (over de nieuwe
evangelisatie van Europa).
Inlichtingen en aanmelding
bij het CRK. tel. 053 -
35.66.49/3339.39.
Hongaarse
parlement
neemt nieuwe
godsdienstwet aan
BUDAPEST Het Hongaar-
se parlement heeft gisteren
ingestemd met een nieuwe
godsdienstwet die elke burger
vrijheid van godsdienst toe
kent. Slechts een van de 304
afgevaardigden stemde tegen;
elf onthielden zich van stem
ming. Volgens de wet mag
„niemand worden belem
merd" in de uitoefening van
zijn godsdienst. Maar even
zeer kan niemand kan zich
met een beroep op zijn geloof
aan zijn plichten als staatsbur
ger onttrekken. De wet
schrijft een strikte scheiding
van kerk en staat voor en de
gelijkberechtiging van door
de staat erkende godsdienstige
gemeenschappen. „De staat
mag op het gebied van de in
terne zaken van de kerken
geen macht uitoefenen", zo
wordt beklemtoond. Ook is
voor de benoeming van ker
kelijke ambtsdragers geen
toestemming van de staat
meer vereist. Bovendien mag
de staat geen gegevens over
de godsdienst van de burgers
verzamelen.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Almkerk G.J. van Beek
te Bant-Rutten; te Ochten (toez.)
C D Zonnenberg te Benschop; te
Odijk S.J Dingemanse te Schier
monnikoog Beroepen te Benthuizen
(deelgem De Hoeksteen) (part-time)
(herv.geref.) D. van Arkel, kand. te
Utrecht
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Ferwerd (part
time) drs.F.A.A. Baarslag te Amster
dam-Noord (part-time); naar Zeist
F.J. Boer te Alphen aan den Rijn.
Beroepen te Heinkenszand drs. D.
Luymes, kand. te Hengelo. Benoemd
tot predikant van het Huis van Bewa
ring te Leeuwarden dr.H.W. Vijver,
laatstelijk zendingspred. te Argenti
nië, verbonden aan de kerk van
Gauw-Terzooi, wonende te Leeuwar
den, die deze benoeming heeft aan
genomen. Beroepbaarstelling mw.P.
Kwast, Kamerlingh Onnesweg 126,
1223 JM Hilversum.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Leerdam L.W. van der
Meij te Alphen aan den Rijn.
DR. H. VERHOEVEN VAN PMW:
DEN HAAG - Kardinaal
Simonis zal bij het Vati
caan een welwillend oor
vinden voor zijn wens dat
de zelfstandigheid van
het Missiebureau Roer
mond wordt beëindigd,
zo zegt directeur dr. H.C.
Verhoeven van de Pause
lijke Missiewerken Ne
derland.
Het is Verhoeven uit eigen
contacten bekend dat Rome
de situatie in Nederland wil
normaliseren. „Bovendien
kan men het Vaticaan veel
verwijten, maar niet dat het
niet consequent is. Ook daar
weet men dat bisschop Gijsen
tijdens de bijzondere synode
van 1980 heeft beloofd de sa
menwerking met de Pauselij
ke Missiewerken, Vastenactie
en Week voor de Nederlandse
Missionaris te herstellen".
Kardinaal Simonis zei vorige
week dat hij er bij het Vati
caan op aan zal dringen dat er
een einde komt aan de zelf
standige positie van het Mis
siebureau. De congregatie
voor de evangelisatie der vol
keren heeft in het midden
van de jaren zeventig het Mis
siebureau toestemming gege
ven rechtstreeks met Rome
contact te houden.
Deze bijzondere regeling, die
volgens Verhoeven uniek is
in de RK Kerk, had onder
meer tot gevolg dat de bijdra
ge van Roermond in het jaar
verslag van de Pauselijke
Missiewerken tussen de bij
dragen van Nederland, de
Verenigde Staten en de Duit
se Bondsrepubliek vermeld
stond. Sinds kort is de naam
Roermond in het jaarverslag
geschrapt en is de bijdrage op
genomen onder de 'varia'.
Geen resultaten
Het bisdom Roermond heeft
na de bijzondere synode geen
enkele poging ondernomen
om de relatie met de Pauselij
ke Missiewerken te herstel
len, aldus Verhoeven. Hij
heeft uit eigen initiatief wel
enkele gesprekken met de
bisschop gehad, maar ook dat
leverde geen resultaten op.
Gijsen heeft nog minder re
den om samenwerking af te
houden, nu de Missiewerken
sinds 1989 over nieuwe statu
ten beschikken die ook door
de Roermondse bisschop zijn
goedgekeurd.
Ook de andere bisschoppen
zullen er blij mee zijn als
Rome een einde maakt aan de
zelfstandigheid van het Mis
siebureau, zo denkt Verhoe
ven. De andere bisschoppen is
het een doorn in het oog dat
het Missiebureau zijn activi
teit niet tot het eigen bisdom
beperkt, maar landelijk actief
is. Dat leidt tot verwarring te
meer daar het Missiebureau Rome is „Het zou toch tot een
zich presenteert als het enige ontstellende verwarring lei-
nnssieorgaan dat trouw aan den, als de missiesecretariaten
Harry Verhoeven
foto; milan konvalinka
van ieder bisdom zich op het
hele land zouden richten", al
dus Verhoeven.
S,
Op wacht voor de Armeniërs
Pater Garen Gdanian van de Armeense kerk in New York
houdt met andere in de Verenigde Staten woonachtige Arme
niërs de wacht bij de Russische diplomatieke missie in New
York om de aandacht te vragen voor het lot van de Armeniërs
in Karabach. In de Verenigde Staten woont een grote Armeen
se gemeenschap. foto; afp
DEN HAAG Paus Jo
hannes Paulus II voegt
met zijn zesde reis naar
Afrika die vandaag op
Kaapverdië begint, de
daad bij het woord. De
spannende ontwikkelin
gen in Oost-Europa, die
de paus zeer ter harte
gaan, mogen immers niet
ten koste gaan van de
aandacht voor de Derde
Wereld.
Begin januari heeft de paus
diplomaten nog op het gevaar
gewezen dat Europa zich na
de val van de Oosteuropese
regimes van de rest van de
wereld afsluit en zijn ver
plichtingen en solidariteit te
genover ontwikkelingslanden
vergeet. Als de paus vandaag
op Kaapverdië landt, weet hij
in ieder geval zeker dat de ca
mera's even op Afrika zijn ge
richt.
Tijdens zijn 45ste buitenlandse
reis zal de paus Kaapverdië,
Guinee-Bissau, Mali, Burkina
Faso en Tchad bezoeken. Het
bezoek dat tot 1 februari
duurt is het begin van een
druk reisprogramma dat hij
dit jaar heeft af te werken.
Daarop staan vervolgens
Tsjechoslowakije, Mexico en
Curacao, Malta. Frankrijk en
opnieuw Afrika (Angola, Tan
zania, Burundi en Rwanda).
De grote aandacht van de
paus voor Afrika blijkt ook
uit zijn besluit om in 1992 of
1993 de Afrikaanse bisschop
pen in een bijzondere synode
bijeen te roepen om zich te
beraden over de positie van
de kerk in Afrika. Veel aan
dacht zal tijdens deze speciale
vergadering moeten uitgaan
naar de verwerking van Afri
kaanse invloeden in de chris
telijke kerk.
Behalve op Kaapverdië, waar
negentig procent van de be
volking lid van de Rooms-Ka-
tholieke Kerk is, vormen
christenen een kleine minder
heid in alle landen die de
paus volgende week met een
bezoek vereert. In Mali is
slechts één procent van de be
volking rooms-katholiek, in
Tchad zes procent, in Guinee-
Buissau ook zes procent en in
Burkina Faso tien procent.
Het gevoeligst ligt het pause
lijk bezoek aan Tchad, dat
sinds 1982 op weinig democra
tische wijze wordt geregeerd
door president Hissene Habré.
Voor het eerst zal zich onder
de journalisten die paus Jo
hannes Paulus II in het vlieg
tuig vergezellen, een verslag
gever uit de Sovjetunie bevin
den. De aanwezigheid van
Pawel Negoitsa, Vaticaans
correspondent van het dag
blad Trud, is een direct gevolg
van de verbeterde betrekkin
gen tussen Rome en Moskou.
HERVORMDE
KERKVOOGDIJEN:
Beter
bezuinigen
LEIDEN/WORKUM De
Vereniging van Kerkvoogdij
en in de Nederlandse Her
vormde Kerk eist.dat de Kerk
structurele maatregelen
neemt om te bezuinigen op
haar landelijk en provinciaal
apparaat. Daartoe zal de vere
niging „zeer binnenkort" éen
brief richten aan het breed
moderamen (uitgebreid be
stuur) van de Hervormde sy
node, aldus directeur mr. H.J.
Wouters van de vereniging.
De brief is bedoeld ter onder
steuning van een brief van de
afdeling Friesland van de
vereniging. Daarin laat deze
afdeling weten dat vele ker
kelijke gemeenten in Fries
land er steeds meer proble
men mee hebben de verplich
te afdrachten (quota) voor het
provinciale en landelijke ker-
kewerk op te brengen. Als de
Kerk niet voor 1 juli structu
rele bezuinigingsmaatregelen
heeft genomen durft de afde
ling er niet garant voor te
staan dat alle Friese gemeen
ten hun quota voldoen.
Voorzitter S. Heeres van de
afdeling Friesland wijst er
desgevraagd op dat in deze
provincie van de 180 predi
kantsplaatsen er 41 part-time
zijn bezet, „en dat is niet ge
beurd uit weelde". Verder
zijn gemeenten ertoe overge
gaan kosters te ontslaan en
meer vrijwilligers in te scha
kelen om de kosten te druk
ken.
TEL MARESHA Niet
ver van de plaats waar
volgens het Oude Testa
ment David tegen Goli
ath vocht, hebben Israëli
sche archeologen een uit
gebreid netwerk van met
mensenhanden aangeleg
de grotten opgegraven,
dat ten minste 2.700 jaar
teruggaat.
Volgens de archeoloog Amos
Kloner was de stad Maresha
ooit een bloeiend centrum
van handel en nijverheid met
ongeveer 5.000 inwoners en
de vermoedelijke geboorte*
plaats van koning Herodes,
die in Jeruzalem de oude
Joodse Tempel liet bouwen.
De inwoners van Maresha on
derscheidden zich van hun
tijdgenoten in andere steden
in het gebied door hun onder
grondse werkplaatsen. Zij
hielden duiven, persten olijf
olie, stalden paarden, verza
melden regenwater en be
groeven hun doden in onder
aardse vertrekken die uit de
zachte kalksteen werden ge
houwen.
Kloner besteedde 15 jaar aan
onderzoek en het in kaart
brengen van de ruim 1.000
met elkaar verbonden ver
trekken. Volgens hem werden
zij van de achtste eeuw voor
Christus tot 40 voor Christus
voortdurend gebruikt. Rond
het laatst genoemde jaar werd
Maresha onder de voet gelo
pen door de Parthen.
Waarom de inwoners van de
stad indertijd besloten zo mas
saal ondergronds te gaan, is
niet geheel opgehelderd. Klo
ner oppert een heel prakti
sche reden: de grotten zijn
volgens hem eenvoudig het
produkt van graafwerkzaam
heden die werden verricht
om stenen te verkrijgen voor
de bouw van een fort en hui-
Grootste bloei
De opgravingen te Maresha
werpen een geheel nieuw
licht op de Hellenistische pe
riode, speciaal op het tijdsbe
stek waarin de stad zijn groot
ste bloei kende, enkele eeu
wen voor Christus.
Archeologen hebben een to
ren, woonhuizen, duizenden
stuks aardewerk, beeldjes, zil
veren munten en een bijna
volledig intact gebleven olijfo-
liefabriek aan de vergetelheid
onttrokken. Volgens Kloner is
geen enkele andere opgraving
zo belangrijk voor de Helle
nistische periode als die te
Maresha.
In het bijzonder de zilveren
munten, waarvan de jongste
exemplaren dateren van 112
voor Christus, zijn interessant.
Het jaartal bevestigt joodse
documenten over de verove
ring van de stad door Johan
nes Hyrkanus I, die kort
daarna de Idumeeërs dwong
het jodendom te aanvaarden.
In een grafkamer werd een
inscriptie gevonden die door
Kloner uit het Grieks werd
vertaald als: „De beenderen
van Beretanu en Appolonius,
de zonen van Antipater." Een
latere Antipater was de vader
van Herodes de Grote en het
voorkomen van de naam in
Maresha duidt erop dat de fa
milie van Herodes uit de stad
vandaan komt, aldus Kloner.
Helaas werden in de jaren ze
ventig veel beeldjes en andere
voorwerpen uit de grafka
mers gestolen door plunde-
Vanwege het instortingsge
vaar zijn de grotten niet toe
gankelijk voor het publiek.
Ook bovengronds is het ter
rein, dat 50 kilometer ten zui
den van Jeruzalem ligt, ver
boden gebied, aangezien in de
loop der eeuwen veel grotten
zijn ingestort en de gaten door
begroeiing aan het oog wor
den onttrokken. De archeolo
gische werkzaamheden kost
ten drie mensen het leven en
leverden een tiental gewon
den op.
Beveiliging
Het Joods Nationaal Fonds
heeft het plan opgevat om het
terrein volgend jaar voor het
publiek open te stellen, maar
niet dan nadat er enkele mil
joenen guldens zijn besteed
aan beveiliging.
De strijd tussen David en Go
liath vond plaats in dezelfde
periode waarin de Bijbel mel
ding maakt van Maresha. De
stad wordt in het Boek Joshua
het erfgoed genoemd van de
stam Judea.
Ongetwijfeld is voor de leek
het meest indrukwekkend de
vondst van de olijfoliewerk
plaats. Gigantische persste
nen, gewichten en opslag
plaatsen hebben de tand des
tijds bijna onbeschadigd «door
staan. Het enige dat ontbreekt
zijn de houten palen waarmee
in de olijfoliebrij werd ge
roerd.
De olie werd door geultjes
naar een verzamelkom geleid
waar 20.000 liter in kon wor
den opgeslagen. In de grotten
zijn ongeveer 70 van dergelij
ke werkplaatsen ontdekt.
Kloner schat dat bijna de
helft van de olie, die werd ge
bruikt voor verwarmings- en
verlichtingsdoeleinden, werd
geexporteerd.
Er is ook een grot gevonden
met 1.900 gaten in de grootte
en de vorm van een brood,
waarin duizenden duiven
werden gehouden. Onder de
gaten bevinden zich twee me
ter diepe geulen die werden
gebruikt om duivemest te
verzamelen. De mest diende
landbouwdoeleinden. Kloner
wijst erop dat zelfs vandaag
de dag boeren duivemest als
de beste beschouwen.
NICOLAS TATRO (AP)
pai
tu
land.
Geweld in Azerbajdzjan
De al jaren sluimerende conflicten tussen ArnjP Pc
Azerbajdzjan zijn uitgegroeid tot een burgeroorlog enjj®:
Moskou genoodzaakt tot militair geweld. Gorbatsjcreme
iets doen om de Armeniërs te beschermen tegen de
de en moordlustige Azeri's. Maar het optreden van dl^eU
regering kwam veel te laat en leidde bovendien tot it pr
spanningen en frustraties in dit gebied. Want het iade 1
nationaliteiten-politiek van de centrale regering in voo
geweest, die de bom heeft doen barsten. k
gefi
a var
VERWONDERLIJK is het dan ook niet dat zowejecht
als Armeniërs zich nu keren tegen de Sovjetunie en Ij
Leger. Vanuit Moskou is, door zowel tsaren als comnr
een koloniale politiek gevoerd die met plaatselijke
dingen geen rekening hield. De spanningen, waaj"
ruim voor de pogroms van vorige week honderddiL
.mensen in beide republieken op de vlucht zijn geslaj)»
den hun bron in de politiek van Moskou: het bevó i
van Armeniërs, de min of meer natuurlijke aversie j^l
lamieten en het handhaven van een staatkundig onnF
positie voor de enclave Nagorno Karabach. BovencU
kende het communistische regime het bestaan van
spanningen. Want in de officiële doctrine van het m^
leninisme is er eeuwigdurende vriendschap tussen
jet-volken.
DEZE vriendschap is zeventig jaar lang door terrei
allesbeheersende communistische partij afgedwonj
Gorbatsjov de banden van de centrale partij met de
ken losser maakt, blijkt zo'n vriendschap in versd
door Moskou gekoloniseerde gebieden nooit te heb
staan. Wat Azeri's, Osseten, Esten, Litouwers, Molda
andere bevolkingsgroepen nu nastreven is onafha
heid. Of beter gezegd een gelijkwaardige positie var
publiek met die van de Russen de Russische Socid
Federatieve Republiek.
Dit separatisme is niet te stoppen. Wat dat betr«w^
Gorbatsjov alleen maar naar de geschiedenis van hetrar
te kijken. In het dekolonisatie-proces van na de Twet VQ
reldoorlog zijn ook door westerse landen diverse pt p
gedaan om de onafhankelijkheidsroep te smoren of p
ren. Met alle gewelddadige gevolgen van dien: India'
gerijnse oorlog, politionele acties in Indonesië etc. I r
Wanneer nationalistische gevoelens gefrustreerd rail,
men krachten los die niet bepaald fraai en menslievq
Wat dat betreft zijn pogroms in Bakoe niet uniek. '-n
kan-
kit
öf
ege
Brieven graag kort an duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor inge2
stukken te bekorten.
die
Prof. Van Gennep
Goed, dat onze krant op 10 ja
nuari jl. een levensbericht gaf
over de onverwacht overleden
prof. Van Gennep, hoogleraar
van de praktische theologie in
Leiden. Veel mensen in de
Leidse en Haagse regio zullen
vooral zijn bijdetijdse, persoon
lijke en tegelijk ontspannende
preken missen, maar ook zijn
kritische artikelen en toespra
ken over cultuur, samenleving
en kerk Jammer, dat dit le
vensbericht een paar onjuist
heden bevat, waardoor aan de
betekenis van Van Gennep te
kort wordt gedaan.
1. Het is onjuist hem „een van
de weinige vrijzinnige hoogle
raren in de Hervormde Kerk"
te noemen. Hij was geen Vrij
zinnige in de zin van aanhan
ger van die groep, die richting.
Hij hoorde eerder tot jle 'mid-
den-orthodoxie', maar paste
T- bijbels-origineel als hij
was in geen enkel hokje. Je
kunt hem wel in bredere zin
vrijzinnig noemen, namelijk
als iemand die de vragen en
uitdagingen van de moderne
cultuur en maatschappij se
rieus probeerde te nemen. En
dat nadrukkelijk te laten mee
spelen bij zijn uitleggen van de
bijbel en zijn denken over het
geloof Maar dan is hij weer
niet 'een van de weinige hoog
leraren'. Er zijn er gelukkig
heel wat, die dat proberen!
2. Zijn boek 'Mensen hebben
mensen nodig' een zin, die
terecht school heeft gemaakt
in brede kring! is niet, zoals
gesuggereerd wordt, een boek
je over homoseksualiteit, (die
komt expliciet maar op zo'n 12
van de 176 bladzijden voor).
Het is het veel bredere, door
Van Gennep geschreven ont-
werprapport voor de Generale
Synode van de Hervormde
Kerk over 'seksualiteit en
nieuwe moraal', dat helaas
niet door de synode wil in
vaard, maar dat voor hl
mensen een bevrijdjerscl
richtinggevend geluidei 1
worden. Gelukkig dfcpstr
Gennep via zijn publiMNi
ons blijft. Zeker ook f da
terugkeer van de verltpude
der' (1989), zijn leve Het
zoals hij laatst in een I vai
view terecht zei. j*aad
F.N.M. Nijssen Igen
(emeritus) diakonaal pi
DEN HAAG. 1
Doodstraf
O
In Roemenië wordt opi
ari een referendum g|£j
waarbij onder meer Jo.
spraak van het volk
verlangd over het al c
herinvoeren van de d,HT
in dat land. Deze strf
door de nieuwe ma<fr
bers onmiddellijk na,°P
rechtstelling van Ceau wei
zijn vrouw afgeschaft.
van harte dat de Roi ,.ev'
bevolking haar jlcj?c
wraakgevoelens jegej
vroegere machtshebba
zal omzetten in een 'j J
de doodstraf. Want e
dat de democratie w'0,
hoog heeft zegt nee t.
doodstraf. lsch
P.Th.G. Roemers, 1 en
LEIDSCHENDAM. fan.
gs li
Pi iovei
rik
niii
'P'
rieuze 'Plan PI' (Produ
novatie) gaan bij
Postbank zeker drie 1
banen verloren, zo mej
krant. Maar een oorspi
ker betekenis van het I
pi is: onmeetbaar getal] O
de cynische bijbetekenfeme
het Plan PI, dan kun
werknemers van NMJAj
bank nog onaangenaijac^j
rassingen verwachten.;
A.P. Dekker, zlJn
LEIDEN. 1 on
Ceidóe (Sowicmt
Uitgave- Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Postadres: postbus 9. 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giri
per maand f. 24,85 per maand
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar 284,50 per jaar f.
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor RijsmI
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
gist.
Ft dl
I v
ir 1!
16
Itf
'U