Rob Fruithof praat mens en dier aan elkaar André van Lier en de kwadratuur van de cirkel TANTZ-SCHUL KUNST QeidóaQowumt DONDERDAG 25 JANUARI 1990 PAGIN. VERNIEUWDE TATE GALLERY WEER OPEN LONDEN De Britse premier Marga ret Thatcher heeft gisteren in Londen de heropening verricht van de Tate Gallery Het wereldberoemde museum heeft een ingrijpende verbouwing ach ter de rug die ruim drie miljoen gulden heeft gekost. Volgens de directeur, Ni cholas Serota, is het museum nu „be zoekers- en gebruikersvriendelijker". De Britse en niet-Britse kunstwerken die de collectie vormen, hangen niet meer door elkaar maar in een nieuwe chronologische volgorde, te beginnen met Britse doeken uit de 16de eeuw. Moderne kunst ontbreekt niet in de Tate Gallery. Dankzij de nieuwe inde ling moet ook duidelijker dan voorheen de buitenlandse invloeden op de Britse kunst uit de 20de eeuw blijken. Nederlander opgepakt met valse Picasso's MADRID Met 166 verval singen van Picasso-prenten onder de motorkap van zijn auto is een 55-jarige Neder lander volgens mededelin gen van de Spaanse politie gearresteerd bij de grens overgang La Junquera. De Nederlander wilde de politie niet vertellen waar hij de prenten vandaan had, die hij kennelijk aan galeriehou ders in Barcelona wilde slij ten. De man had ook nog drie vervalste paspoorten op zak. Opnieuw Van Gogh geveild NEW YORK Het schilderij van Vincent van Gogh „Portret van Dr. Gachet" zal waarschijnlijk bij het veilinghuis Christie's worden geveild en naar verwachting rond de honderd miljoen gulden opbrengen. Het schilderij is sinds 1984 in bruikleen bij het museum voor moderne kunst in de stad New York. Het schilderij stelt van Goghs arts Paul Ferdinand Gachet voor - zelf een schilder en een vriend van de impressionisten - terwijl deze aan tafel zit met zijn hoofd in zijn handen. Een tweede portret van Gachet, met minder kleuren en details, hangt in het Parijse Musee d'Orsay. Het schilderij is afkomstig uit de collectie van de in Duitsland geboren New Yorkse bankier Sigfried Kramarsky, die in 1961 overleed. Het schilderij wordt verkocht door de be heerders van een stichting die voor het kunstbezit van Kramar- „Portret van sky is opgezet. Museumdirecteur Phillippe de Montebello ver- <jr. Gachet" klaarde niet verbaasd te zijn dat een dergelijk schilderij geveild Van Van Gogh, werd. De lage belastingen en de grote vraag naar kunst zijn bij- dat in mei zonder aantrekkelijk voor de bezitters en desastreus voor musea, wordt geveild aldus de Montebello. bij Christie's in De „Irissen" van van Gogh werd in 1987 het duurste schilderij New York. ter wereld nadat het op een veilig 53,9 miljoen dollar opbracht. FOTO: AP Euripides'Hippolutos in De Tobh VOORBURG In de regie van Karst Woudstra speelt het theatergezelschap De Korre uit Brugge in het Voorburgse theater De Tobbe op 27 januari het klassieke drama Hippolu- tos van Euripides. Karst Woudstra heeft de laat ste jaren een opmerkelijke be drijvigheid als regisseur ont wikkeld: 'De moed om te do den' en 'Depressie' van Lars Norèn, 'Ritter, Dene, Voss' van Thomas Bernhard en 'Brittani- cus' van Racine maakten hem tot een van de grote regisseurs van Nederland en Vlaanderen. Hij heeft nu de handen vol aan Hippolutos, een alles om vattende tragedie over intrige, noodlot en zelfbeschikking Hippolutos is de zoon vai| ning Theseus, die de liefde van Aphrodite smaadt om zich te gevenl de kuise Artemis. Hij hiervoor gestraft, wa Aphrodite zijn stiefmoedej smet met een waanzinnig» geerte en nu haar kleinf Hippolutos probeert te den. Maar ook daar gaal jongeman niet in. Phaedrï schuldigt Hippolutos nuf verkrachting en Theseus I vloekt zijn zoon, die doorierru paarden wordt vertrapt; Pns...' dra pleegt zelfmoord. De Pre* klaring van Artemis dat iikas seus' zoon eerbaar was, tlE te laat. Harnoncourt houdt Mozart subtiel Première van Mozarts opera „Coai tan tutte" met het Concertgebouw orkest onder leiding van Nikolaus Harnoncourt. Woensdagavond, Mu ziektheater Amsterdam. De première van Mozarts „Cosi fan tutte" gister avond in het Amsterdam se Muziektheater was een doorslaand muzikaal suc ces. Over de regie-opvat ting en het decor valt te discussieren, de prestaties van orkest en zangers wa ren zodanig dat daarover alleen maar lovende woorden in verschillende gradaties passend zijn. Direct in de ouverture werd de lichte en verende toon met heel subtiele dynamische en ritmische accenten en contras ten ingezet die verder toon aangevend voor de hele opera zou blijven. Harnoncourt liet deze oude muziek door de le den van het Concertgebouwor kest op hun moderne instru menten spelen in de geest van Mozarts tijd. Opvallend daarbij was bijvoorbeeld de puntige droge klank van de blazers. Op dit kernachtige en transpa rante draagvlak zong een ho mogene en gelijkwaardige groep van zes solisten met Charlotte Margiono als „prima inter pares". Haar Fiordiligi interpretatie was zuiver en ontroerend. Iris Vermillion was als Dorabella terecht wat uitdagender. Anna Steiger raakte met haar pittige stem en rake acteertalent de dien ster Despina in het hart. Al leen: waarom die wonderlijke dameskleding? De drie man nen, Viktor Braun als Don Al fonso en Gilles Cachemaille en Laurence Dale als de beide minnaars, deden niet voor el kaar onder. Aangezien de Hamburgse re gisseur Jürgen Flimm de ope ra in Comedia dell'Arte stijl deed uitvoeren - een opvatting waar ook Harnoncourt geheel achter staat - bestond het koor uit zogenaamde Pulcinelle en gebochelde blauwe mannetjes met hoge punthoeden die niet alleen zingend maar ook acte rend meespeelden. Dokter, no taris maar ook de soms als ma giër optredende Don Alfonso stonden in deze traditie. Glittenberg was zonder meer spectaculair. Een duidelijk verband met het dwaze ver haal had het niet direct. Bo vendien was het zo geluidsab- sofberend als dat zangers naar het decor toezongen, teveel klank verloren ging en ver vormde. Getoond werd een rond schiereilandje met een rechthoekig prieelachtig huisje dat mij voornamelijk aan een openbaar toilet deed denken, midden in een groot meer dat door groen en wolken werd omsloten. Uiteraard lag er een bootje in. -Waar de gezongen tekst echter zegt dat de min naars per boot vertrekken, verscheen hier een ballon uit de lucht die hen vanaf het dak van het prieel deed vertrek ken. Vanaf het hoger gelegen deel van de zaal en de balkons vjel de waterpartij met de daarin weerspiegelende wol ken te genieten in tegenstel ling tot het voorste deel van de zqal dat het podium alleen over het op zaalhoogte spelen de orkest kon zien. Op het beperkte speelvlak - zo beperkt dat er wel eens een stoel in het water viel - werd uitstekend geacteerd, humoris tisch zonder overdrijving en drukdoenerij en ontroerend zonder pathos. De enige echte miskleun was voor mij het openingsbeeld met een blote juffrouw als een soort lustob ject voor het voordoek met een Freudiaanse vuurspuwen de vulkaan - de opera sugge reert immers dat alle vrouwen in wezen ontrouw zijn -. Helaas schijnen alle voorstel lingen van deze produktie op internationaal niveau reeds uitverkocht te zijn. ERIK BESIER ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA „WAKU WAKU" TREKT STEEDS MEER KIJKERS Waku Waku. Spelshow waarin het dier de hoofdrol speelt, gepresen teerd door Rob Fruithof. Vrijdag, 20.10 uur, Ned. 1. AMSTERDAM Men zou kunnen denken te doen te hebben met een bioloog met een bijzonder speels taalvermogen. Dan wel met een neerlandicus, die over een speciale ge voeligheid voor ludiek diergedrag beschikt. Over een wurgslang meldt hij dat die je de nek kan kos ten. Over vogels dat zij qua partnerkeus levens lang hebben en over een drachtige melkgeit, dat deze in het gebruik bevalt doordat zij het gras in de wei op de goede lengte houdt. Zo praat hij mens en dier aan elkaar. We hebben het dan over Rob Fruithof van de KRO-tv-kwis „Waku waku", elke vrijdag, waarvoor wekelijks meer kij kers met een hogere waarde ring uit de bus komen, het laatst 7,6 waardering van een kleine twee miljoen kijkers. Rob Fruithof: „Ik ben bioloog noch neerlandicus, wel acteur met als bijzonder kenmerk dat ik mijn vak het liefst op breed terrein beoefen, toneel, musi cal en dan nu ook tv-presenta- tor. Bovendien ben ik kenne lijk voorbestemd iets met die ren te hebben. Ik ben geboren op 4 oktober op Werelddieren dag en toen ik in Amsterdam een huis zocht, slaagde ik in de Elandstraat". „Waku waku" is niet een ei gen vinding, maar overgeno men van de Japanse tv, die met camera's op dieren heeft komen. Daar gaan wekelijks de vragen over aan een panel van meestentijds bekende tv- figuren of acteurs. Die mogen zelf een bestemming kiezen voor het verdiende geld, mits het om een dierendoel gaat, het in stand houden van het bedreigde hangbuikzwijn of aanvulling van de levende have van de kinderboerderij in de buurt. Japan heeft er in Amerika al goede zaken mee gedaan en ook de KRO verwierf er een programma mee, dat door mondreclame wordt gedragen. De Japanse titel drukt welbe vinden en tegelijk nieuwsgie righeid uit, zoiets als „Kom dat zien, kom dat zien". De KRO gebruikt alleen de beelden, moet soms een stukje wegk nippen uit de Japanse voor keur voor ook wel wreed dier gedrag en laat er teksten bij schrijven door Toine van Ben- them en Frank Hilwig. Alles bij elkaar vraagt deze kwis nogal wat voorbereidende acti viteiten en Fruithof maakt daarvoor van tijd tot tijd lange dagen in de studio. Python Rob Fruithof: „Behalve de kij ker beleef ook ik er spanning en plezier aan. Ik val van de ene verbazing in de andere en raak soms heel snel een beetje nerveus. Een keer kon ik een wurgslang, een koningspython van zes meter lang en twee de cimeter omvang, niet onder mijn jasje vandaan krijgen, waarin het beest was wegge kropen op zoek naar mijn rug- warmte. Ik voelde het beest met zijn kop tegen mijn kraag drukken. Daar kreeg ik het warm van. Een andere keer kwam ik op met zes puppies van een Bernhard-moeder. Ik had ze aan de lijn, maar die speelse dieren wikkelden die verwarrend rond mijn benen, zodat ik haast geen poot meer had om op te staan. Ik heb mijn studiohulp Miranda er bij moeten roepen om mij uit die Gordiaanse knoop te halen". Zijn middelbare schooljaren bracht Fruithof door op de Haagse Daltonscholengemeen schap. Daar werden voor be- Rob Fruithof, mèt bijtende papegaai: „Soms word ik heel snel een beetje nerveus' roepenvoorlichting regelmatig bekende mensen gevraagd. Zo verscheen Anne-Wil Blankers voor leerlingen met toneelam bities. Via haar kreeg Fruithof toegang tot de Maastrichtse to neelschool, waarna hij in Arn hem bij Theater zijn eerste rol len invulde. Later freelance geworden, kreeg hij in een gastrol bij de Haagse Comedie weer met Anne-Wil te maken, die zich Fruithof nog maar net herinnerde. Nadien trok hij heel Amerika door, waar hij moeilijk was weg te slaan uit de Actors Studio om er de kunst af te kijken. Toen zijn geld op was, keerde hij terug naar Amsterdam om er rollen te spelen in vrije produkties, bij het Publiekstheater en Baal. Intussen heeft zich daar de musical bijgevoegd, of liever een muzikale komedie. Kort geleden ging in première het gezongen toneelstuk „Up on the roof", dat later dit jaar ook nog naar het Scheveningse Circustheater gaat. Hierin zingspeelt Fruithof samen met mensen als Marnix Kappers, Maeve van der Steen en Cilly Dartell de rol van de studen ten, die elkaar op hun levens weg tegenkomen. Die confron taties krijgen om de haverklap accent door het zingen van hits uit de jaren '70, allemaal a capella gezongen, waarbij de stem als instrument wordt ge bruikt. Knuffeldier Rob Fruithof: „Het presente ren van tv-werk is iets van ge heel andere orde. Dat moet je leren. Als acteur verstop je je in een rol, als presentator moet je met jezelf voor de dag ko men, moet je je laten zien zoals je bent. Maar je mag niet op de voorgrond treden en je moet de eer aan je gasten laten. Ik zie mezelf liever niet in een kwis met grote prijzen, auto's of zo. Dan wordt van je ver wacht dat je de zaak oppept. Bij mij bestaat de winst uit een knuffeldier en een handvol geld voor het goede doel. Dat spreekt ook kinderen aan die meer en meer samen met hun ouders naar deze kwis schij nen te gaan kijken. Echt iets voor van acht tot tachtig jaar. Voor mensen met belangstel ling voor dieren gelden de verrichtingen van de giftige groefkopadder als het snoepje van de week. Door fretten in nood zullen zij ook zeker wor den aangesproken. En hoe door dieren altijd weer de weg naar voedsel wordt gevonden. De jakhals vindt gemakkelijk de weg naar de hals van een ree. Het gaat ejoi lijk meer om een prograi met een knipoog, het omsd16- ven van diergedrag aan^' hand van menselijke hijs lijkheden en gewoonten. iNa< Tussen de bedrijven door ^s,c wekelijks bij de NCRV ojj1^ dio 5 in het programma J op vijf" om er gedichten ju te lezen. Ik heb iets median dichten, maar ook met difshc Zien we de welpen vanL leeuw maar niet uit de ol^gc ving van moeder wijken,2 spreek ik van gemakk* kinderen, daar heeft ma geen omkijken naar. Dat30 voor mij wel anders, toez.oc met een papegaai in le v« kwam Terwijl ik mijn Pof sprak, zat dat beest mij ^J1®1 in mijn oorlel te bijten enihae oog op weerstand uit te pisiac TON OLIEMUDnie HAAGS GEMEENTEMUSEUM EXPOSEERT KUNSTBOEKEN EN PRENTEN Galerie Artline, Toussaintkade 67/68, Den Haag. André van Lier (sculpturen). Geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 3 februari. Haags Gemeentemuseum, Stadhou derslaan 41, Den Haag. Drukwerk (kunstboeken en prenten van o.a. Per Kirkeby, Günther Förg, Bruce Nauman en Donald Judd). Geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 18 februari. Weinig kunstenaars be kommeren zich bij het maken van hun werk om de wanden van de galerie waar dat werk eens zal komen te hangen. De wit te muren zijn zo ongeveer de meest neutrale elemen ten in een expositieruimte. Bij de Haagse beeldend kunstenaar André van Lier (1951) ligt dat anders. Hij maakt objecten die pas als ze aan de wand zijn bevestigd hun intrigerende verschij- ontsnappen of juist erin ver dwijnen, want slechts een deel van de vorm is zichtbaar De Haagse galerie Artline laat deze maand een reeks recente sculpturen zien met de cirkel als basisvorm. André van Lier breekt soms de cirkel open en buigt de rand gedeeltelijk om of hij plakt tweederde van de vorm tegen de wand terwijl beide uiteinden in de muur verdwijnen. Bijna als vanzelf gaat de kijker de geknakte cir kel herstellen en in gedachte de lijnen doortrekken of recht buigen. Zo speelt het niet-aan- wezige in deze sculpturen een belangrijke rol en wordt het onmogelijke in de fantasie mo gelijk: een variant op de kwa dratuur van de cirkel. Waarschijnlijk zonder het te weten, kennen veel Hagenaars twee kunstwerken van André van Lier. Op de brug tegen over het provinciehuis staat een groot object van hem: drie in elkaar gedrukte stalen cir kels. Ook de stalen buis met de rode lus bij het Schenkviaduct is van zijn hand. Naast het vervaardigen van objecten in opdracht, exposeert hij nu al zo'n tien jaar 'vrij werk' dat in de traditie staat van de concrete kunst. De sculpturen zijn het resultaat van een denkproces en niet het gevolg van een romanti sche worsteling met verf en materie. André van Lier con strueert en bedenkt zijn beel den op de tekentafel en laat ze desnoods door een ander - een machinebankwerker - uitvoe ren. Conceptuele kunst waar bij de kunstenaar niet een af beelding van de realiteit maakt en ook niet probeert een emotie of een idee gestalte te geven. De schoonheid ligt bij deze kunst enkel en alleen besloten in de vorm. Hoewel André van Lier altijd De grafiek van Jörg Immen- dorff spot met de heiligverkla ring van de moderne kunst: Das Bild muss die Funktion der Kartoffel übernehmen. Mahl- zeit. FOTO: PR weer met het vierkant of de cirkel werkt, en bovendien de objecten beschildert in één monochrome kleur, oogt het zeker niet statisch. De objecten zien eruit alsof er iets mee te gebeuren staat: het lijkt of 4® verloren gegane perfecte vorm hersteld gaat worden. In af wachting daarvan construeert de kijker in zijn fantasie alvast die gesloten vorm. Van Lier maakt voorstellings- loze kunst waaruit elke illusie of symboliek is uitgebannen. Dat past binnen het stramien van de minimal art met de Amerikaan Donald Judd als een belangrijk vertegenwoor diger. Toch is André van Lier niet helemaal zuiver in de leer want zijn wandobjecten roe pen wel degelijk een illusie op. Hij wekt de suggestie dat de onaffe cirkels nog een verbor gen, onzichtbare kant hebben. Zo bezien maakt hij toch weer wel illusionistische kunst die verwijst naar iets ongrijpbaars buiten het object. Markus Lüpertz Sinds het aantreden van Rudi Fuchs hebben de openingen in het Haags Gemeentemuseum af en toe een licht theatraal karakter. Een jaar geleden nog speelde A.R. Penck bij de ver nissage van zijn solo-expositie slagwerk. De nieuwste ten toonstelling met de titel Druk werk werd op bijzondere wijze door Markus Lüpertz geopend, de schilder die als Neue Wilde faam verwierf. Hij las passages voor uit een dagboek dat hij in 1984 in New York bijhield: se rieus en bij vlagen indrukwek kend proza over zijn verblijf in de 'spookstad die van dro men leeft'. „So lange ich mah- le, lebe ich," zo schreef hij er op 'n dag niet zonder pathe tiek. Wie na de voorleessessie over de expositie liep, zag in een vi trine het boek Tagebuch New York 1984 van Markus Lü pertz liggen, uitgegeven door Verlag Gachnang Springer uit Bern. De expositie Druk werk is dan ook gedeeltelijk opgebouwd rond het fonds van uitgever Johannes Gachnang. Hij is een van de kunstvrien den van Rudi Fuchs en na tuurlijk vooral bekend als ten toonstellingsmaker; zijn laat ste, nogal omstreden project was Bilderstreit, de mega-ex- positie met bijna 1000 werken in Keulen (juni 1989). In de ja ren zeventig was hij directeur van het Goethe Instituut in Amsterdam en introduceerde de nieuwe Duitse Expressio nisten als Baselitz en Kiefer in Nederland. In nauwe samenwerking met kunstenaars als Kirkeby, Ba selitz en Immendorff geeft Jo hannes Gachnang sinds 1983 kunstboeken uit. In het mu seum liggen deze mooie boe ken nu uitgestald in glazen kasten alsof het fraai verluch te Bijbelboeken uit de dertien de eeuw zijn. De bezoeker krijgt alleen het omslag te zien of de bladzijde die toevallig opengeslagen ligt. Hij zal daar om moeten aannemen wat Rudi Fuchs zegt: „Gachnang geeft boeken uit waarin de waardigheid van de kunste naar en het kunstwerk behou den blijft". Dit soort uitgaven zijn in de ogen van Fuchs kunstwerken die het museum moet tonen en wellicht ook verzamelen. Hij sprak van de voortzetting van de humanisti sche traditie in de boekdruk kunst. Het tweede deel van de expo sitie bestaat uit 'drukwerk' van kunstenaars als Bruce Nauman, Per Kirkeby, Donald Judd en Jörg Immendorff. De beeldtaal van deze kunste naars loopt sterk uiteen. Wat hen hier samenbrengt, is een gezamenlijke liefde voor de techniek van het drukken. Ze maken van een breed scala van technieken gebruik: ets, zeefdruk, houtdruk, lithogra fie of monoprint. Het grafisch werk hangt in en kele zalen van de verbouwde vleugel van het Berlage-ge- bouw Zeker de 'houtsnedes' van Donald Judd komen er erg goed tot hun recht. De ruimte biedt een mooie ambi ance voor het spel met recht hoekige vormen en kleuren van Donald Judd. Het lijkt wel alsof hij het werk voor deze zaal heeft gemaakt. Baselitz, Kirkeby en Nitsch verrassen niet met hun bijdrage. Dit gra fisch werk past naadloos bij de rest van hun oeuvre. Wel is het aardig om te zien hoe ze met de (on)mogelijkheden van de techniek omgaan. De bij drage van Jörg Immendorff aan de expositie oogt als een soort stripverhaal of een gete kende allegorie over het mo derne kunstenaarsschap. Op de van hem bekende wijze spot hij met de heiligverkla ring van de moderne kunst: Das Bild muss die Funktion der Kartoffel übernehmen. Mahlzeit. HANS OERLEMANS KRO ageert tegen „Studio Amsterdam™; HILVERSUM De KRO eist dat de krant „Studio Amsterd er zijn naam wijzigt. De KRO geeft zelf een omroepblad uit or®,r de naam KRO-Studio. Studio Amsterdam bevat artikelen ^rr de media en aanverwante zaken en wordt maandelijks gratis Amsterdam en omgeving verspreid in een oplage van 56-00 exemplaren. Volgens eindredacteur Paul van .Weel zal StTP Amsterdam geen gevolg geven aan de eis van de KRO. Veng0! ring tussen de twee bladen acht hij uitgesloten, temeer feB,( KRO-Studio landelijk verschijnt en Studio Amsterdam alles» 18 de regio Amsterdam. „Het is belachelijk dat in Nederland^ t woord studio niet in de naam van een krant mag voorko!r®n wanneer deze informeert over radio en televisie", aldus |iC2 Weel. Het derde nummer van de nieuwbakken krant zal' gens hem gewoon op 29 januari verschijnen. De KRO zal114 gens een woordvoerder waarschijnlijk juridische stappen on!10 nemen als Studio Amsterdam bij zijn standpunt blijft. 'Optimisme boekhandels misplaatst ZOETERMEER Het is op merkelijk dat 75 procent van de boekhandels optimistisch is over de vooruitzichten, want die zijn niet best: bij een stag nerende vraag naar boeken zal de branche verder moeten in krimpen. Dat concludeert het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (EIM) in een overzicht van de situa tie in de Nederlandse boek handel. De meeste boekhandels onder vinden harde concurrentie, hebben kleine winsten en te grote voorraden, aldus het EIM. Daarbij speelt het pro bleem van een dalende ver koop van boeken, een tendens die jaren geleden al inzette. De oorzaken daarvan zijn een veranderende besteding van de vrije tijd, de toenemende concurrentie van de media, meer uitleningen door biliek theken en -ten slotte- een Mm minderde interesse voor lP- in het algemeen. ,cht' In 1988, het laatste jaar w van het EIM gegevens hee' voor 1,5 miljard guldenS\ boekhandels gekocht. komt neer op 104 guldenff£ hoofd van de bevolking.! helft hiervan werd besei aan algemene boeken. T wetenschappelijke boeketer i 455 miljoen gulden uitgegflib. en voor educatieve boekerEnc miljoen. (Wa Nederland heeft 3000 be he handels inclusief kantoorb^ar handel en uitgebreide k^m Er zijn 1.600 erkende bèal handels. Het EIM ziet het v ber in voor de kleine zelfsr p< dige boekhandel. Ketenlerk ming drukt dit type boehar zaak uit de markt, aldusper instituut. fan -li in and (ADVERTENTIE) Nederlands Dans Theater presenteert zijn Holland Festival Produktie 1989 een avondvullend balletspektakei van JIRI KYLIAN op muziek van MAURICIO KAGEL in een adembenemend toneelbeeld van JOHN MACFARLANE DANS VAN WERELDKLASSE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14