'Er moet heel gauw een
goede mediawet komen'
Teleurstelling over afblazen Carthago-popfestival
'Aantal conservatoria
moet snel verminderd'
h
Uitbundige aanpak
NedKamerorkest
In België gestolen Piecks duiken
op in Den Haag
DINSDAG, 23 JANUARI 1990 PAGIlfo]
KUNST/RTV
CeidóeOoutanl
Grafiek-tentoonstelling Picasso in museum Boymans
ROTTERDAM Het Rotterdamse
museum Boy mans-Van Beuningen
zal van 17 februari tot en met 13
mei een grote selectie tonen van de
omvangrijke collectie grafiek van
Pablo Picasso die in bezit van het
museum is. Het gaat om ruim 150
bladen, voornamelijk etsen en li
tho's.
Het grootste deel van de collectie Picas-
so-grafiek van Boymans-Van Beunin
gen bestaat uit werk van na de Tweede
Wereldoorlog. De verzameling omvat
nu ongeveer 340 bladen. Wat betreft het
oudere werk beschikt het museum over
enkele etsen uit zijn Parijse beginjaren,
1904 en 1905, en werk uit de jaren twin
tig en dertig.
Volgens Boymans-Van Beuningen
wordt de grafiek van Picasso geken
merkt door een enorme rijkdom aan
kleuren, vormen en composities. Ook de
formaten lopen sterk uiteen: van zeer
groot tot piepklein. Op de tentoonstel
ling zal men een ordening aanbrengen
op basis van bepaalde thema's, waarbij
de grafiek zoveel mogelijk in chronolo
gische volgorde wordt vertoond.
De tentoonstelling wordt aangevuld met
keramiek van Picasso. Ook is een aan
tal schilderijen van Picasso uit de col
lectie van het museum te zien. Tijdens
het Museumweekend (28 en 29 april) zal
met lezingen en films extra aandacht
aan Picasso worden besteed.
Henny Huisman zoekt nieuwe kandidaten
voor Soundmixshow op RTL-Veronique
HILVERSUM Presentator Henny Huisman zoekt kandidaten voor
de Soundmixshow. RTL Veronique gaat het amusementsprogramma
vanaf zaterdag 17 februari op het scherm brengen. Acht weken lang
krijgen 48 kandidaten de kans hun idool te imiteren. Daarnaast wordt
een competitie gehouden voor dansscholen en showballetten.
Om in aanmerking te komen voor een auditie in Studio Aalsmeer kun
nen soundmixers een cassettebandje insturen, terwijl dansgroepen (mi
nimaal twaalf personenen) een videoband moeten inzenden. Kandida
ten moeten tenminste 15 jaar zijn. Een deskundige jury, bestaande uit
Jacques d'Ancona, choreograaf Barry Stevens en een gast-panellid, be
oordeelt de deelnemers.
Dat de Soundmixshow niet alleen in Nederland een succes is, blijkt wel
uit het feit dat inmiddels ook West-Duitsland, België, Engeland, Oos
tenrijk en Zwitserland een eigen versie van het programma uitzenden.
Ook in de Verenigde Staten bestaat belangstelling voor de door Joop
van den Ende geproduceerde Soundmixshow.
Kandidaten kunnen zich aanmelden bij: Joop van den Ende Produc
tions, t.a.v. Rein Sluik, Postbus 190, 1430 AD Aalsmeer
KRO, NCRV en
VARA samen in
één gids
HILVERSUM KRO, NCRV
en VARA zijn in vergaand
overleg over het uitgeven van
een gezamenlijke omroepgids.
Dit leidt tot een aanzienlijke
kostenbesparing. De hierin af
gedrukte programmering, het
zogenaamde spoorboekje, be
hoeft slechts eenmaal te wor
den gezet. Elke gids zal voorts
eigen pagina's bevatten waarin
de betreffende omroep de ei
gen identiteit tot recht kan la
ten komen. Het is de bedoeling
in het begin van het nieuwe
seizoen in oktober van dit jaar
met de gids te komen.
Boete van 60.000
gulden voor TROS
HILVERSUM Door het Com-
missariaat voor de Media is aan de
TROS een boete van 60.000 gul
den opgelegd wegens het reclame
maken voor een walkman. Dit ge
beurde in een aflevering van het
programma „Te land, ter zee en
in de lucht". Het merk van dit
produkt werd \yeliswaar niet ge
noemd, maar het werd wel groot
in beeld gebracht. Bijna alle om
roepen maken gebruik van spon
soring voor programma's in de
sfeer van de hulpverlening. Het
gaat hierbij om de volgende be
dragen: VOO 25.000 gulden,
VPRO 70.000, KRO 3850, VARA
129.000, TROS 100.000, NCRV
10.000 en NOS 10.000 gulden.
HILVERSUM „Het
omroepbestel was tot voor
kort een mammoettanker
die maar nauwelijks snel
heid kreeg. Maar opeens
heeft die vaart gekregen
en nu dendert hij het Hil-
versumse kanaal binnen.
Een ontwikkeling, die
zich een jaar geleden aan
diende en zich toespitst op
de tweedeling tussen het
commerciële en publieke
bestel. Een ongelukkige
omstandigheid was dat de
overheid werkeloos aan
de kant bleef staan. Daar
hebben we de huidige
problematiek aan overge
houden".
Lejo Schenk kiest zorgvuldig
zijn woorden. De voormalige
eindredacteur van Kenmerk
en momenteel adjunct-tv-di-
recteur van de IKON waagt
zich niet aan boude uitspra
ken, stelt veel retorische vra
gen en wandelt behoedzaam
door het mediawoud. Voor
hem staat onomstotelijk vast
dat de jongste ontwikkelingen
de omroepen dwingen tot een
vergaande samenwerking en
een bezinning over hun eigen
positie.
„Laat ik voorop stellen dat
commerciële tv niet iets sata
nisch hoeft te wezen. Er zijn
voorbeelden genoeg in de we
reld denk aan Engeland
waar de kwaliteitsstandaard
nauwelijks is aangetast. Even
als andere kleine bespelers
LEJO SCHENK VAN IKON: SAMEN VUIST MAKEN TEGEN VERONIQUE
De ontwikkelingen in omroepland gaan razendsnel.
TV10 is ter ziele, VNU en Elsevier nemen deel in RTL-
Veronique, TROS en Veronica zien af van de commercië
le omroep en last but not least Joop van den Ende gaat
met zijn showprogramma's naar Veronique. De satelliet
krijgt daarmee de status van een soort superzender. Kan
Hilversum de ontwikkelingen rustig afwachten, of
moeten de zendgemachtigden de koppen bij elkaar ste
ken en meer gaan samenwerken? Lejo Schenk, adjunct-
tv-directeur van de IKON, laat zijn licht schijnen over
het almaar veranderende medialandschap.
van Nederland 3, zoals de
RVU en het Humanistisch
Verbond, konden we tot op
heden in de luwte opereren,
niet opgejaagd door kijkcijfers
of identiteitsproblemen. Nu
gaat er een situatie ontstaan,
waarbij al het grote publieks-
vermaak gekoppeld aan com
mercie wordt geconcentreerd
in één zender. Er kan hierdoor
een razende spiraal ontstaan,
die ons ook raakt, omdat de
vraag aan de orde zal komen
of die drie Nederlandse netten
nog wel bestaansrecht heb-
MEDIAWET
„Meer dan ooit is er een uit
spraak van de regering nodig
over de waarde die zij toekent
aan het publieke bestel en het
behoud van pluriformiteit. We
wachten allemaal op een me
diawet, die misschien al weer
is achterhaald als die er is.
Van deze regering verlangen
we een visie die enig perpec-
tief biedt voor de publieke om
roepen en de veelkleurigheid
van het bestel. Ik denk dan
aan juridische en financiële
garantie voor publieke omroe
pen tot in lengten van dagen".
„Bij de IKON hebben we ons
afgevraagd of door deze storm
achtige ontwikkeling onze
overleving in het geding is. In
de laatste vergadering van de
Mediaraad schijnt namelijk
sprake geweest te zijn van het
opheffen van de kleine zend
gemachtigden, althans onder
brengen bij de NOS op een net
met publieksservice".
„Je kunt natuurlijk simpelweg
stellen: alle kleintjes moeten
weg. Maar als er één voor
beeld is van het tegengaan van
versnippering dan is het de
IKON wel, waarin negen ver
schillende kerkgenootschap
pen zijn gebundeld die hierin
een eigen stem en gezicht heb
ben. Bovendien hebben we de
pretentie iets toe te voegen
aan het medialandschap. Als je
dan over de opschoning van
het Nederlandse bestel
spreekt, zit dan de overlapping
en de verspilling van zendtijd
bij de IKON of bij de omroe
pen die tegelijkertijd dezelfde
spelletjesprogramma's en
shows brengen?".
- VAR A-voorzitter Marcel van
Dam heeft onlangs gezegd dat
het programmatisch coördine
ren van de Hilversumse zen
ders een effectieve tegenzet
zou kunnen zijn in de strijd te
gen Veronique.
„Volledig mee eens. Het is een
stukje service aan het publiek
en ook een must. Er vinden nu
allerlei overlappingen plaats.
Met het volwassen worden
van het medialandschap wordt
het volwassen worden van het
publiek wel eens voor kennis
geving aangenomen. Als om
roep dien je verantwoordelijk
te zijn voor een programmati
sche invulling, waarbij je de
mensen echt een keuze laat
maken. Ik denk dat de omroe
pen, die tot nu toe eikaars vij
and waren, genoodzaakt zijn
een bondgenootschap aan te
gaan."
Naar Nederland 3, wordt afge
zien grote sportevenementen,
bitter weinig gekeken. Zou de
zender aantrekkelijk gemaakt
moeten worden voor een groot
publiek of kan de huidige situ
atie onveranderd voortduren
„Als wedervraag zou ik willen
stellen: welke prijs wil je beta
len voor een klein plekje waar
bijzondere dingen gebeuren
die elders niet te zien zijn? Ik
denk dat we bijzondere pro
gramma's maken. We vallen
regelmatig in de prijzen met
dramaprodukties en jeugd
films en dat zegt toch wel wat.
We serveren a la carte, en
brengen zinvolle en smaakvol-
le programma's. We hebben
een beetje de pech op zondaga
vond tegen de VPRO en
VARA te moeten opboksen,
waar vergelijkbare kwaliteits
normen worden gehanteerd".
„Oké, soms zullen er maar
honderdduizend mensen naar
een IKON-programma kijken.
Dan kun je je afvragen of die
uitzendingen gemeenschaps
geld waard zijn. Natuurlijk
kun je een streep door die pro
gramma's halen maar dan laat
je het zout uit de pap weg en
smaakt de pap dan? Moet je
zeggen: alles wat onder de
kijkdichtheid 5 zit heeft geen
recht van bestaan? Ik denk
van niet".
„Hoewel Veronique door de
komst van de Joop van den
Ende-programma's een soort
superzender wordt, denk ik
niet dat we als kleine omroep
hierdoor in een precaire posi
tie zijn terechtgekomen, tenzij
het hele bestel op de helling
zou gaan. Maar dat vind ik een
situatie die te vergelijken is
met de paniek die in een voet
balstadion ontstaat en waarbij
de volwassenen de kinderen
vertrappen".
„Op voorhand hebben we niet
de neiging om hier rekening
mee te houden. De enige indi
catie voor het wegstrepen van
de kleine omroepen waren uit
spraken in de mediaraad. De
jongste ontwikkelingen in me
dialand kunnen natuurlijk de
slechtste concurrentie en over
levingsinstincten wakker ma
ken, maar ik ga er vanuit dat
dit tot een verzakelijking in
Hilversum zal leiden: meer en
beter programmatisch plannen
Lejo Schenk: ,,De overheid moet cultuurpolitiek voeren."
FOTO: DIJKSTRA
en meer samenwerking op tai
van terreinen. En wat de
IKON betreft, wij houden niet
krampachtig aan een bepaalde
positie vast, zijn niet eenken
nig en hebben een zekere tra
ditie van samenwerking met
nogal uiteenlopende omroe-
Pe" HENK WANINGE
(Vervolg van de voorpagina)
ROTTERDAM Begin
december leken de orga
nisatoren nog overtuigd
van de mogelijkheid Cart
hago '90 te realiseren. Van
de totale begroting van 11
miljoen gulden ontbrak
toen weliswaar nog 7 mil
joen, maar men had de
vaste overtuiging dat het
ontbrekende geld via
sponsoring en kaartver
koop opgebracht moest
kunnen worden. Men re
kende zelfs op een batig
saldo van 7 miljoen gul
den, dat ter beschikking
zou worden gesteld van
het Wereld Natuur Fonds.
Met een verwacht aantal be
zoekers van een half miljoen
had Carthago '90 de klapper
moeten worden in het jaar dat
Rotterdam zijn 650-jarig be
staan viert. Vier hoofdsponsors
hadden zich al garant gesteld
voor een bedrag van 4 miljoen
gulden. Aanvankelijk was de
gedachte een vier dagen du
rend popfestival op de Maas
vlakte te organiseren. Gaande
weg opteerde men voor een
veel langer durend evene
ment, waarin naast popmuziek
ook andere kunsten aan bod
zouden kunnen komen. Voor
de popconcerten zou een spe
ciale arena worden neergezet
met 75.000 staanplaatsen.
Begin december toonden de
organisatoren de schetsen van
de „stad" die ten behoeve van
het festival op de Maasvlakte
zou worden opghebouwd. Op
een nu nog braakliggend ter
rein van 500.000 vierkante me
ter zou een heuse stad Cart
hago worden gebouwd, met
boulevards, winkels, kroegen,
restaurants, een kinderwijk en
andere voorzieningen die het
stadsleven aangenaam kunnen
maken. Zelfs was voorzien in
een camping waar 45.000 men
sen zouden kunnen overnach-
W. van Luyken zei gisteren
namens de vier „hoofdspon
sors" ABN, Coca-Cola, Oranje
boom en PTT-Telecom dat het
bericht over de afgelasting
niet helemaal als een verras
sing kwam. Het probleem lag
volgens hem bij het contracte
ren vande artiesten. „We
moeten vaststellen dat één van
de problemen was om de ar
tiesten bij elkaar te krijgen.
Augustus is niet ver meer weg,
terwijl de contracten nog niet
beklonken zijn".
Het Wereldnatuurfonds, waar
de opbrengst van Carthago
naar toe zou gaan, toonde zich,
bij monde van woordvoerder
Van der Giessen erg teleurge
steld over de afgelasting. De
opbrengst van Carthago was
door het WNF nog niet uitge
geven of aan een speciaal pro
ject toegedacht. Drie weken
geleden was er op het Rotter
damse stadhuis nog een ont
vangst voor het Wereld Na
tuur Fonds, met onder ande
ren prins Bernhard. Tijdens
die bijeenkomst werd nog van
de kant van het WNF duide
lijk gemaakt hoezeer men de
bijdrage die men van Carthago
'90 verwachtte op prijs stelde.
M.J. Mathijssen-van den Bos
zegt namens de stichting Rot
terdam 1990, de overkoepelen
de organisator van de festivi
teiten rond het 650-jarig be
staan, dat het heel zonde is dat
een dergelijk prachtig project
teloor gaat. De stichting werd
gisteren volledig verrast door
de mededeling. Mathijssen kon
niet zeggen of dit een grote
domper zet op de vieringen in
Op het Rotterdamse stadhuis
was men stomverbaasd over
het afgelasten van de grote
manifestatie op de Maasvlakte.
Men had daar alleen de afgelo
pen tijd wel eens horen verlui
den dat de organisatoren van
Carthago '90 enige moeite had
den met het aantrekken van
voldoende artiesten voor het
festival.
Het had dit jaar voor Rotter
dam een feest- en herden
kingsjaar van grote omvang
moeten worden. 650 jaar gele
den kreeg Rotterdam stads
rechten en in mei is het 50 jaar
geleden dat de oude binnen
stad door het Duitse bombar
dement in de as werd gelegd.
De afgelasting van het groot
scheeps opgezette cultureel
festival Carthago '90 op de
Maasvlakte is echter de zo
veelste mislukking die Rotter
dam bij de voorbereiding van
het feestprogramma moet in
casseren. Eerder al werden
een permanente tentoonstel
ling over Rotterdam op de
Mullerpier en een speciaal
herdenkingsmonument in de
Nieuwe Maas vanwege de
hoge kosten afgeblazen. Wat
nog rest van alle plannen zijn
een vredescongres ter gelegen
heid van de herdenking van
het bombardement van mei
1940 en een aantal kleinere
feestelijkheden onder de para
plu van de Stichting Rotter
dam 1990.
Het Nederland* Kamerorkest onder
leiding van Hartmut Haenchen in
werken van Britten, C.Ph.E. Bach en
Haydn. Solist de fluitist Eckart
Haupt. Philipszaal, Den Haag.
De galante Joseph Haydn
schreef in 1786 voor 'La Reine
de France' Marie Antoinette
zijn 85ste symfonie. Het opus
maakt deel uit van de zes sym
fonieën die Haydn schreef
voor het Parijse genootschap
'Le Concert de la Loge Olym-
pique'. De symfonie vormde
gisteravond het sluitstuk van
het concert dat gegeven werd
door het Nederlands Kameror
kest. Dirigent was Hartmut
Haenchen, chefdirigent van
het Nederlands Philharmo-
nisch Orkest (het 'moederor
kest' van het kamerorkest) en
muzikaal directeur van de Ne
derlandse Opera. Hij heeft zich
met het kamer-ensemble nog
maar zelden in Den Haag ver
toond en een deel van het pu
bliek in de Philipszaal zal hem
ongetwijfeld voor de eerste
maal aan het werk gezien heb
ben.
De Haydn-symfonie bracht hij
in een glanzend gepoetste vi
sie, fraai klinkend en goed
verzorgd. Wie in Haydn echter
meer ziet dan een klank-vir
tuoos kwam bij Haenchen on
voldoende aan zijn trekken.
Zo verging het in feite ook de
Little Symphony van Benja
min Britten. De naam van dit
opus 4 uit 1925 is bedriegelijk
want werkelijk simpel valt de
symfonie toch niet te noemen.
De aanpak van dirigent en or
kest was geestdriftig, nu en
dan echt uitbundig en ook in
dit werk bleek dat alles ge
daan was om een fraaie klank
te bewerkstelligen. Eigenlijk
werd Britten gedegradeerd tot
een componist van aangenaam
klinkende verpozingsmuziek,
zelfs in deze Little Symphony
is hij veel meer dan dat.
Het gezegde: ,Zo vader zo
zoon' gaat niet op in het geval
van vader Johann Sebastian
Bach en zoon Carl Philipp
Emanuel. Zeker, de zoon heeft
het edele handwerk geleerd
van zijn vader, maar als com
ponist toonde hij zich toch een
kind van zijn eigen tijd. Dat is
ook het geval in het fluitcon
cert in d dat gisteravond werd
vertolkt door Eckart Haupt,
solofluitist van de Staatskapel-
le Dresden. Het zou overdre
ven zijn en zelfs onwaar te be
weren dat wij binnen de
landsgrenzen geen fluitist van
het kaliber van Haupt zouden
hebben. Hij speelde klankrijk,
virtuoos en perfect, qua muzi
kale expressie vormde hij een
goede eenheid met Haenchen,
maar een muzikale diepgraver
is hij niet.
ADRIAAN HAGER
Hartmut Haenchen.
DEN HAAG Het aantal
conservatoria moet worden
verminderd. Met het aanmoe
digen van steeds meer nieuwe
studenten moet men ophou
den. Voor de toekomstig doce
rend musicus moet de studie
duur worden gehandhaafd op
vijf jaar en voor de uitvoerend
musicus op zes jaar.
Dit hebben de directies van de
DEN HAAG Van 52
vorig jaar in België gesto
len Anton Piecks zijn er
ongeveer dertig terecht.
Dat heeft de persofficier
bij de rechtbank in Den
Haag, mr. A. Welschen,
bevestigd. Er zijn inmid
dels drie aanhoudingen
verricht.
Vier van de werken werden
vorige week bij een veiling in
Den Haag aangeboden door
een kunsthandelaar. Volgens
een woordvoerder van deze
veiling had deze kunsthande
laar de schetsen per ongeluk
van de dief gekocht. De even
eens onwetende veiling plaat
ste een van de schetsen op de
voorpagina van de catalogus.
Zoals gebruikelijk werd de
veilingcatagolus naar de poli
tie gezonden, die de vier
Piecks als gestolen herkende.
Volgens Welschen vond de
Haagse politie kort daarop bij
een huiszoeking ongeveer 25
gestolen Piecks terug.
Er werden twee Hagenaars en
een Dordtenaar aangehouden,
in de leeftijden van 66, 46 en
28 jaar. De jongste verdachte is
inmiddels vrijgelaten, de ande
re twee worden volgens Wel
schen „zwaar ingeschat". Hij
wilde niet zeggen of er nog
meer aanhoudingen worden
verwacht.
De vier - onuitgewerkte -
schetsen zouden volgens de
veiling vier- tot zesduizend
gulden per stuk hebben kun
nen opbrengen. Een uitge
werkte Pieck brengt veel
meer op.
De 52 werken werden vorig
jaar mei gestolen uit een gale
rie in Essen, net over de grens
bij Roosendaal. Volgens de
rijkswacht waren ze voor
400.000 gulden verzekerd maar
lag de werkelijke waarde veel
hoger.
conservatoria, de sectie mu
ziek van de HBO-Raad minis
ter Ritzen van onderwijs en
wetenschappen gisteren ge
schreven in een open brief.
Daarmee trekken ze ander
maal ten strijde tegen de afta
keling van de opleidingen
voor beroepsmusici. De Twee
de Kamer praat donderdag
met Ritzen over de schaalver
groting, taakverdeling en con
centratie in het kunstvakon
derwijs.
In dit proces voor het hoger
beroepsonderwijs dat al enkele
jaren aan de gang is, moet vol
gens de brief voor het muziek
vakonderwijs de nadruk ko
men te liggen op herstel. Tien
jaar geleden was de aftakeling
al op haar dieptepunt. Ieder
een, inclusief de minister,
meende toen al dat dit onder
wijs niet verder mocht worden
Van alle goede voornemens is
niets terecht gekomen terwijl
de armoede groter werd. In
1979 werd het aantal van zes
conservatoria al aan de hoge
kant geacht, maar toch kwa
men er tot 1986 nog eens ze
ven bij. Er zou sedert 1986 niet
meer dan 10 procent wórden
bezuinigd, wat voor de mu
ziekvakopleidingen evenwel is
uitgekomen op 25 tot 30 pro
cent.
Conservatoriumonderwijs is
bovendien individueel onder
wijs en moet alleen daarom al
anders worden gefinancierd.
Niet alle vormen van hoger
beroepsonderwijs zijn gelijk te
schakelen. De ervaring leert
dat een goede muziekvakoplei
ding vijf of zes jaar in beslag
neemt en niet de vier jaar van
de eerste fase die voor alle op
leidingen staat. Daarmee zijn
ook de HBO-Raad en de Raad
voor de Kunst het eens, aldus
de open brief.
De briefschrijvers houden mi
nister Ritzen ook de vraag
voor hoe hij zich een „college
hoofdvak cello" voorstelt. Bo
vendien leidt een muziekva
kopleiding niet op tot kennis
maar tot kunnen, wat niet kan
worden geperst in modules en
onderwijsvraagfactoren en
dergelijke, aldus de directies.
Men kan niet tegen een stu
dent of leerling zeggen: Van
nu af moet ie wat extra uurtjes
aan „rijpenbesteden.
De brief is gestuurd namens
het Studie Richtings Overleg
Muziek van de HBO-Raad
door Andries Clement, Ton
Hartsuiker, Han Lyre en
Frans de Ruiter van de con
servatoria uit respectievelijk
Tilburg, Utrecht, Amsterdam
en Den Haag.
door René de Co*
fv
mei
Spaan en r«
Vermeegen
Over smaak valt niet
ten, zegt het spreekwoom
streng. Nou, reken maanTl
yes, mevrouw, meneer: ij
kun je juist veel en vaay[£
lang en met overgave ovj
zien. over je eigen goeie
en de wansmaak van je r
sprekspartner. Het spreA
woord moet dan ook wof
gelezen als: 'over smaakV
je het nooit met elkaar d
dat klopt als een bus.
Van hetzelfde laken een\
als het gaat over 'leuk'
leuk'. Waar tribunes vo
sen gillend over van de L'^f
ken rollen (een bruidsptscf
volle bepakking in een l
dat langzaam maar onalf
baar in het water verdvl
onder toezicht van Ron 1
steder), daar kijken andfo
noemen.
Zo zijn er tientallen voo\
den van 'leukwaar de el
giert of grinnikt (of e'rgt
daartussenin) en de anda^
aan vindt. Mounties,
van Duin, Van Kooten F
Bie, Benny Hill, Johnn
Kraaykamp, Laurel
Rowan Atkinson, Famii
denrijn, Mart Smeets,
Schippers. Kees Schilpei
John Cleese, Carry Tefs
gaat u maar door. Stof ti
genoeg, zou ik zeggen.
al zo 'n Sjef van Oekel, dl
deelde destijds tv-kijkei
derland in twee kampei
elkaar te vuur en te z
bestreden.
En dan hebben we het
niet gehad over Henk Sj
en Harry Vermeegen, dl
zoenenlang leuk deden ji
en Verona, en zonder vw
het de laatste tijd eigenlij
lekker rustig vond. Ik gd
ze waren wel eens goed
een niet onaardige grap,
lijk is eerlijk. Maar hun
bleem was altijd dat ze w'
maat konden houden. Z ft
grap, eenmaal gemaakt,
een heel seizoen mee, e
konden hun bedenksels
aan (Popie Jopie, Glazed
ser, u kent ze nog wel).P
Afgelopen woensdag bel?e
we hun wederopstanding8.'
Veronica als 'Die 2': vvef1 v
min of meer zichzelf, mK
zoek naar een 'situatie' r
een 'situatiekomedie' zoi^;
nen worden gesitueerd. P'J
duo, gestationeerd op eet0°
ge van een brandweerkra*
en daar bijgestaan door f 9
voormalige Dolly Dot. p0"'
beert daartoe een aantaldl
ties' uit, hoewel Vermee
lang zijn keus heeft gei
die wil als 'situatie' een
tenkamp.
Daar zal het, Harry en
kennende, uiteindelijk o,
op uitdraaien. Maar voccr
nog krijgen we de her et™
zien in andere 'situaties'rle
ginnen vorige week in K°f
grafeniswezen en deze
in een reisbureau. Zijn J
ke 'situaties'voor een 'sird
komedie'? Dat zou best r, c
«Cal
Vjo
nen, maar er is bij 'Die r
niets van gebleken. Altl
hun escapades als dood£Pstc
vermochten me vorige fott
niet aan het lachen te b/fen
De enige geslaagde grapPes
minuten televisie vond I
portret van Mieke TeiltJ^
dat was opgehangen in ffvei
van het crematorium. irR
der zat het vol met (ik ij5.
er maar even bij: in mij(P
voorspelbare ongein, mr.
grappen die we al veleI(
eerder bij anderen hebtèan
zien, en dan beter gedaè
zien de herinneringen <P.nd
aan vroegere activiteiteVnt
het duo hebben, kan deri'
van de nieuwe serie ruspv
gezien blijven. fr
Verder draait de komist.
levisie in ons land, lijkt^P
om de actrice Sylvia Mi\
die kennelijk met succeèM
al in Hilversum haar te[_ s
nummer heeft laten ops, a
ven. Ze is dit seizoen pJleel
nent en vaak stevig ge£85
teerd aanwezig in maaif™
drie sketches-series bij J2ak
liefst drie zendgemachtl s<
'Het Klokhuis' (NOS), 't«e
dat nog' (KRO) en 'Bint
landse zaken(TROS).
Leuk? Jawel, vind ik só in|
hoewel de grappen in d*ivoi
bij de KRO en de TROfran
stuk minder zijn dan dié' 5
NOS-programma. En dir™
zijn ook nog 's vrijwel 117,1
selbaar qua formule, prHa'n
tie, aanpak, en in het
ze allebei gewoon gepHS*Xr^
van 'Cursief' (ooit een 4^ts
show, later een tv-progio, v
van de KRO). tkwj
Millecam is daar goed iT P'
dat kortebaanwerk. Ze
woensdag ook te zien iLs
belangrijke bijrol in 'Dó-9,6
een avondvullende speèfian
van Willy Breebaart, mlHar
der Carla Hardy, AlexaLn
van Heteren (ergens tuS/:
Rutger Hauer en Jan teen