l
Castro accepteert kritiek op
Roemenië-beleid Wereldraad
Basisvorming: aandacht voor inhoud
brieven van leze
ïi
kerk
wereld
Toenem^ïïde onderdrukking
van christenen in Nepal
Roemeens - orthodoxe
patriarch afgetreden
Schoolwijzer
£cick>c Soman;
I
ia;ld
Jr £eidóeSoti/ia/niD
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSoivuvnt
VRIJDAG 19 JANUARI 1990 PA<
Oekrainse Kerk heeft al ruim 600 kerkgebouwen
ROME De Oekrains-Katholieke Kerk beschikt in de steden
in de Oekraine al over meer dan 600 kerkgebouwen. Sinds 1
december vorig jaar hebben meer dan 700 gemeenten zich als
oekrains-katholiek laten registreren. Dit hebben vertegen
woordigers van de Oekrainse Kerk gisteren in Rome bekend
gemaakt op basis van telefoongesprekken met hun bisschoppen
in de Oekraine. Naar schatting 350 russisch-orthodoxe priesters
zijn naar de Oekrains-Katholieke Kerk overgegaan en oefenen
daar hun ambt uit. In sommige gebieden van de Oekraine zijn
er geen russisch-orthodoxe kerken meer die voor de eredienst
open zijn. Deze cijfers hebben betrekking op de grote steden.
Over de kleinere steden en het platteland zijn nog geen cijfers
beschikbaar.
Tsjechoslowakije herstelt betrekkingen met Vaticaan
PRAAG De nieuwe regering van Tsjechoslowakije heeft gis
teren besloten de betrekkingen met het Vaticaan na meer dan
veertig jaar volledig te herstellen. Het officiële persbureau
CTK meldde dat de regering in Praag had besloten dat „de di
plomatieke contacten met de Heilige Stoel worden hervat". Het
land verbrak de diplomatieke banden met het Vaticaan na de
communistische machtsovername in Praag in 1948. De vervol
ging van de roomskatholieken was in Tsjechoslowakije zeer
zwaar. Honderden priesters werden gearresteerd en veel paro
chies bleven leeg. Overleg tussen Praag en Vaticaan in de afge
lopen twee jaar leidden tot de benoeming van enkele nieuwe
bisschoppen. Zes van de 13 bisdommen in Tsjechoslowakije zijn
nu bezet.
Ik streef er niet naar om
vrijheid te brengen, maar
alleen om de gevangenis
zichtbaar te maken.
Paus waarschuwt
voor „vals
medelijden"
gescheidenen
VATICAANSTAD
Paus Johannes Paulus II
heeft de kerkelijke recht
banken gewaarschuwd
voor „vals medelijden" en
overgevoeligheid tegen
over gescheiden mensen.
Zo'n houding „is alleen
maar in schijn pastoraal",
aldus de paus gisteren tij
dens zijn jaarlijkse au
diëntie voor de leden van
de hoogste kerkelijke
rechtbank, de Rota.
De paus heeft de kerkelijke
rechtbanken al herhaaldelijk
gewaarschuwd voor te snelle
ontbinding van huwelijken.
Hij herinnerde gisteren de
kerkelijke rechters aan hun
plicht rooms-katholieken die
om ontbinding van hun hu
welijk vragen, te bewegen tot
een nieuwe waardering van
het huwelijk en een eventueel
herstel van hun huwelijksle
ven.
Processen voor de kerkelijke
rechtbank moeten zoveel mo
gelijk worden voorkomen, al
dus de paus. Maar hij beseft
dat ze volgens het kerkrecht
soms nodig zijn om een ant
woord te vinden op de vraag
of er van een huwelijk sprake
is geweest.
De paus klaagde over de
„dubbelzinnigheid" die het
gevolg kan zijn van de plicht
van kerkelijke rechtbanken
om een pastorale houding van
rechtvaardigheid en mededo
gen tegenover de huwelijks
partners aan te nemen. De
kerk moet kennis nemen van
de grote moeilijkheden van
mensen met een ongelukkig
huwelijksleven en hun recht
op pastorale zorg honoreren,
maar zij moet hen niet met
een valse rechtspraak bedrie
gen, zo zei de paus.
Shell wacht
op antwoord
Wereldraad
ROTTERDAM-GENEVE
Shell heeft nog geen
uitsluitsel van de Wereld
raad van Kerken gekre
gen of de oecumenische
beweging het gesprek
met de oliegigant over
Zuid-Afrika wil hervat
ten. Dit heeft Shell des
gevraagd medegedeeld.
De oliemaatschappij heeft vo
rig jaar op 30 oktober de We
reldraad per brief voorgesteld
haar zienswijze over de activi
teiten in Zuid-Afrika uiteen
te zetten. Daarbij is de top
van Shell bereid naar het
hoofdkantoor van de Wereld
raad in Genève te komen.
De Wereldraad heeft laten
weten in de loop van 1990 een
besluit over het aanbod te zul
len nemen. Aanleiding voor
de correspondentie was de pu-
blikatie door de Wereldraad
van een de brochure, waarin
het beleid van Shell ten aan
zien van Zuid-Afrika werd
gehekeld.
Volgens de oliemaatschappij
bevat de brochure enkele per
tinente onnauwkeurigheden.
Zo wordt Shell ervan beschul
digd een kolenboycot tegen
Zuid-Afrika te doorbreken,
terwijl zo'n boycot niet eens
bestaat, aldus de Shell-woord-
voerder.
De boycotactie heeft nog geen
enkele invloed op de verko
pen van Shell gehad, zo
schreef Van Wachem in au
gustus 1988. Daar staat tegen
over dat op dat moment reeds
aan meer dan 120 benzinesta
tions van Shell opzettelijk
schade is toegebracht. „Som
mige zijn tot de grond toe af
gebrand. Dat daarbij tot nu
toe niemand is gewond of ge
dood, wekt slechts verwonde
ring," aldus Van Wachem. De
Wereldraad veroordeelt ge
weld tegen benzinestations
„zonder voorbehoud". Derge
lijke acties „gaan juist tegen
de bedoeling van de boycot
in", aldus de Wereldraad.
Kijfhoek S.T Baarda te Capelle
den IJssel.
Bedankt voor Ouddorp Tj. de Jong
te Garderen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Barendrecht (part-time)i
mw drs A Minnema, kand. aldaar,
die dit beroep heeft aangenomen.
Beroepbaarstelling mw.ars.A. Min
nema, kand. te Barendrecht
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
GENÈVE Secretaris
generaal dr. Emilio Ca
stro erkent dat de We
reldraad van Kerken de
schendingen van de men
senrechten in Roemenië
onder Ceausescu niet
krachtig genoeg heeft be
kritiseerd. Hij zegt dit in
een vraaggesprek met de
informatiedienst van de
Wereldraad.
„De kritiek (op de acties van
de Wereldraad, die in 1988
(Hannover) en 1989 (Moskou)
de situatie in Roemenië be
sprak) is correct. Ik denk dat
we niet duidelijk genoeg heb
ben gesproken, dat is duide
lijk. Ik accepteer de kritiek op
onze houding," aldus Castro,
die eraan toevoegt: „Dat was
de prijs die we meenden te
moeten betalen om de situatie
van de mensenrechten in
Roemenië te kunnen bevorde
ren".
De Wereldraad heeft volgens
Castj-o geprobeerd de Roe
meense lidkerken in staat te
stellen om met de bevolking
van binnenuit de situatie te
veranderen. „Onze Roemeen
se vrienden zeiden: wij zullen
doen wat we moeten doen,
maar geef ons de tijd, geef ons
de tijd."
Amnesty bekritiseert schen
dingen van de mensenrechten
in het openbaar. Het Rode
Kruis verleent hulp zonder
ooit een regering te bekritise
ren Het is volgens Castro de
taak van de Wereldraad on
derdrukte kerken te stimule
ren om mee te werken aan de
verandering van de samenle
ving. Het gaat de Wereldraad
daarbij niet in de eerste plaats
om de veiligheid van de kerk
op zich, maar om de veilig
heid van de kerk als een in
strument ter verandering van
die samenleving.
Daarbij pleegt de Wereldraad
wel overleg met de lidkerken
maar worden niet altijd hun
adviezen gevolgd. In Moskou
vroegen de Roemeense ker
ken de Wereldraad om te
zwijgen over de situatie in
hun land. Maar om de solida
riteit van de kerken in andere
delen van de wereld te ver
krijgen, moest de Wereldraad
wel iets doen om Roemenië
op de kerkelijke agenda te
krijgen.
Er is volgens Castro voor de
Wereldraad geen reden om
over Roemenië berouw te to
nen, zoals de Roemeense ker
ken hebben gedaan. „Wij heb
ben het regime van Ceausescu
nooit geprezen, wij hebben
nooit gezegd dat hij een in
strument van Gods bedoeling
in de geschiedenis was. Inte
gendeel, wij hebben zijn regi
me bekritiseerd'1.
Gedurende vele jaren heeft
de Wereldraad geprobeerd
elke gelegenheid te benutten
om de Roemeense kerken te
doen beseffen in welk een
moeilijke situatie zij verkeer
den. „Afgelopen december
heb ikzelf bij de toenmalige.
Roemeense regering en bij de
kerken voor ds. Tökes gepleit.
Ik heb ertegen geprotesteerd
dat hij in zijn eigen gemeente
het ambt niet meer mocht uit-
Castro wijst erop dat de We
reldraad ook wel eens over
een rechtse dictatuur heeft
gezwegen, namelijk Chili.
„Wij hebben Pinochet nooit in
het openbaar veroordeeld.
Waarom? Omdat we met hem
moesten onderhandelen over
het lot van 16.000 Latijnsame
rikanen die onder Allende
naar Chili waren gevlucht en
die na de staatsgreep van Pi
nochet toestemming nodig
hadden om het land te verla
ten."
„Maakt de Wereldraad zich
schuldig aan selectieve ver
ontwaardiging? Uiten wij
makkelijker kritiek op West
dan op Oost? Het voorbeeld
van Chili toont aan dat dit
niet waar is. Bovendien is er
een verschil in de wijze waar
op je landen benadert. De
Verenigde Staten van Ameri
ka is een open samenleving,
a»»!» met een vrije pers, met een
gezaghebbende publieke opi
nie. waar de mensen gewend
zijn aan kritische verklarin-
gen over het regeringsbeleid."
„Als de Wereldraad kritiek op
Amerika uitoefent, zoals in
i het geval van Panama, doen
wij dat op verzoek van de
I Amerikaanse kerken. Maar
om een verklaring uit te ge
ven over een bepaalde dicta
tuur, waar geen vrije pers en
waar geen publieke opinie be
staat dat vereist een andere
aanpak. Daar kunnen men
senlevens in gevaar worden
gebracht, bij kritiek op Ame
rika is dat niet het geval. Het
oefenen en dat hij gedwongen houden we soms in het open- verschil in benadering is
werd te verhuizen." baar onze mond maar bedrij- daarop gebaseerd en niet op
„Om de mensen ter plaatse ven we ondertussen wel zoge- ideologische vooroordelen",
niet in gevaar te brengen, naa'mde stille diplomatie". aldus Castro.
Dr. Emilio Castro
FOTO: AP
OEGSTGEEST Nepal,
het enige land waar het
Hindoeïsme staatsgods
dienst is, treedt steeds
harder op tegen de 40.000
christenen in het land.
Veel christenen zitten
wegens hun geloof in de
gevangenis of zijn in staat
van beschuldiging ge
steld, zo meldt de Raad
voor de zending van de
Nederlandse Hervormde
Kerk op grond van rap
porten van zendingswer
kers in Nepal.
Vorig jaar november werd
een man op beschuldiging van
proselitisme (het bekeren van
mensen met een ander geloof)
gearresteerd en tot zes jaar
gevangenisstraf veroordeeld,
zo meldt de christelijke stich
ting voor hulp aan gewetens-
vervolgden CSHG te Andijk.
Volgens de Hervormde Raad
voor de zending is eind vorig
jaar een gemeente van 40 le
den in haar geheel opgepakt
en naar het politiebureau ge
bracht. Daar werden ze ge
dwongen een (afgods)beeld te
aanbidden. Degenen die wei
geren, zitten in afwachting
van een proces in voorarrest.
De Christelijke Stichting voor
Hulp aan Gewetensbew-
zwaarden (CSHG) is met de
Britse organisatie Jubilee
Campaign een internationale
actie voor de naleving van de
mensenrechten in Nepal be
gonnen. „De vermeende rust
in de hindoeïstische tempels
maakt plaats voor vervolging
en onderdrukking waarbij
martelingen geen uitzonde
ring vormen," aldus de
CSHG.
De actie concentreert zich op
enkele artikelen uit de Inter
nationale verklaring van de
rechten van de mens, vooral
artikel 5 over martelingen, 18
over de godsdienstvrijheid en
20 over de vrijheid van verga
deren. Nepal, waar tot 1950
geen christenen waren, kent
officieel vrijgheid van gods
dienst. Tegelijkertijd zijn er
wetten die evangelisatieacti
viteiten verbieden.
BUKAREST Een synode van de Roemeens-ortho
doxe kerk heeft gisteren een verzoek ingewilligd van
patriarch Teoctist „te worden ontheven van zijn func
ties om gezondheidsredenen en gezien zijn hoge leef
tijd", zo maakte de Roemeense staatsradio bekend.
De synode, in aanwezigheid van minister van godsdienst Nico-
lae Stoiescu, stelde een voorlopig bestuur samen bestaande uit
drie metropolieten en bisschoppen. Dat bestuur zal aanblijven
totdat er een nieuwe patriarch, die de hoogste geestelijke is, ge
kozen is.
Teoctist was niet geliefd onder de gelovigen die hem be
schouwden als een collaborateur van ex-partijleider Nicolae
Ceausescu. „Hij voedde de wolven, niet zijn kudde", aldus een
Roemeense journaliste. De patriarch betuigde vorige week nog
spijt voor het sturen van een felicitatietelegram aan Ceausescu,
een week voor diens val. Volgens hem was dat echter een door
het bewind opgelegd ritueel en had hij geen keus.
Ongeveer driekwart van de 23 miljoen Roemenen behoort tot
de Roemeens-orthodoxe kerk. In opdracht van Ceausescu, met
Teoctist als patriarch, werden alleen al in de hoofdstad Buka-
rest 23 kerken vernield. Teoctist zei vorige week nog dat kerk
kalenders alleen mochten worden gedrukt als de verjaardagen
van de Ceausescu's erop aangegeven waren.
Het gaat nu echt wat
worden met de Basisvor
ming in het voortgezet
onderwijs. Na veel gedok-
ter, getouwtrek mag men
wel zeggen, staat nu wel
vast dat zij doorgaat.
Hoe, dat is nu wel onge
veer duidelijk, maar nog
niet precies. Dat weten
we pas als in maart de
wijzigingen op het desbe
treffende wetsontwerp
naar de Tweede Kamer
zijn gestuurd.
Wel is opnieuw duidelijk ge
worden dat het vooral zal
gaan om een inhoudelijke
vernieuwing van het onder
wijs. Dat wil dus zeggen, dat
alle leerlingen een aantal ja
ren les krijgen in dezelfde
vakken. Verder dat de inhoud
van die vakken verandert en
dat er nieuwe vakken bijko
men. Er is dus werk aan de
winkel.
Daarbij wil ik wel eens als
mijn nadrukkelijke wens uit
spreken dat die inhoudelijke
vernieuwing nu ook echt de
grote aandacht zal krijgen die
zij verdient, en dat zij niet zal
worden overschaduwd, over
vleugeld door allerlei fusie-
problematieken. Moge vooral
de overheid zich op dit punt
terughoudend opstellen en
niet weer (zoals bij de opera
ties in het HBO en in het
MBO) op de achtergrond toch
een soort grootschaligheids
lobby in stand houden (met
allerlei premies!).
Het gaat dus om nieuwe leer
stof in de eerste leerjaren van
het voortgezet onderwijs.
Daar komen eindtermen voor,
zij het op één niveau. Wie ze
vast stelt is nog niet helemaal
duidelijk. Het lijkt me, dat het
bevoegd gezag dat moet doen.
Wel is duidelijk, dat de over
heid per vak toetsen beschik
baar gaat stellen. Nu is leer
stof nooit alleen neutraal. Zij
gaat altijd uit van bepaalde
vooronderstellingen, men
moet altijd een keus maken
wat men wel of niet gaat be
handelen. Verder kleurt elke
docent bij de presentatie die
leerstof altijd zelf in en ook
worden er door vele delen
van de leerstof bepaalde nor
men en waarden overgedra
gen.
Bij al deze facetten speelt de
levensbeschouwing (en ieder
mens heeft een levensbe
schouwing!) een beslissende
rol. Het zal dus zaak zijn dat
de scholen van de verschil
lende richtingen, die wij in
ons land hebben zich het bo
venstaande niet alleen goed
realiseren, maar dat er ook
veel werk van zal worden ge
maakt die eigen levensbe
schouwing van dat onderwijs
duidelijk te laten meespelen
bij de nieuwe leerstof die men
straks gaat aanbieden.
Confessioneel onder
wijs
In het confessioneel onderwijs
is men zich van die nieuwe
opdracht al geruime tijd be-
wust. Men weet dat de identi
teit niet alleen tot uitdruk
king moet komen in de expli
ciete levensbeschouwelijke as
pecten zoals godsdienstonder
wijs en vieringen, en in de
manier waarop men met el
kaar omgaat in de schoolsitua
tie, maar ook in de leerstof.
Daarom hebben een aantal
bestuurders van christelijke
onderwijsorganisaties op insti
gatie van met name de Unie
„School en Evangelie" enige
tijd geleden opgericht de
Stichting Identiteit Basisvor
ming Christelijk Onderwijs.
De SIBCO. Deze stichting is
van plan om voor alle vakken
van de Basisvorming Hand
reikingen te vervaardigen ten
behoeve van de docenten die
met het nieuwe onderwijs aan
de gang moeten.
Daarbij gaat het erom dat ook
de leerstof de leerlingen voor
bereidt „op deelname aan
maatschappelijk handelen
vanuit een door henzelf aan
vaarde, een door de Bijbel
geïnspireerde en bewust ge
kozen ethische stellingname."
(citaat uit het Ontwikkelings
plan van de SIBCO). De
Handreikingen krijgen een al-
gemeen- en een vakdeel. In
het algemeen deel gaat het
erom de docenten te helpen
inhouden en vraagstellingen
van vakken te kiezen en te
analyseren. Verder wordt
daarin ook een model aange
boden voor waardenover
dracht-, verheldering en/of -
communicatie. Het vakdeel
bestaat uit een visie op het
vak, de relatie met de identi
teit van de school en vele
voorbeelden. Concreet gaat
het hier onder meer om de
keuze van de leerstof c.q. ex
tra thema's, (welke delen van
de leerstof zijn van specifiek
belang voor het christelijk on
derwijs en worden niet door
de overheid voorgeschreven).
En verder komt ook aan de
orde de inkleuring van en de
omgang met de leerstof van
het desbetreffende vak.
Organisatie
De realisering van het boven
staande vergt nogal wat orga
nisatie en ook geld. Van het
Ministerie van Onderwijs
heeft de SIBCO een subsidie
ontvangen om dit werk moge
lijk te maken (ook de over
heid heeft er belang bij dat
scholen hun identiteit waar
maken!). Dat overheidsgeld
wordt gebruikt om de docen
ten die de Handreikingen
moeten maken door middel
van taakuren in staat te stel
len tijd vrij te maken voor dit
belangrijke werk.
Verder is een bijdrage in geld
dan wel in menskracht ont
vangen van de Unie. De acti
viteiten worden onder verant
woordelijkheid van het be
stuur van de SIBCO uitge
voerd door een drietal coördi
natoren. Op 16 februari aan
staande wordt van 15.00 tot
17.30 uur in het De Bruynely-
ceum in Utrecht een voorlich
tingsbijeenkomst gehouden,
die vooral bedoeld is voor do
centen en schoolleiders die
belangstelling hebben om deel
te nemen aan het werk van
de SIBCO.
De overheid geeft een derge
lijke subsidie natuurlijk niet
alleen aan het protestants
christelijk onderwijs. Als ik
goed ben ingelicht is men in
de andere richtingen van het
onderwijs met identieke plan
nen bezig. Een goede zaak!
(Nadere informatie is te ver
krijgen bij één van de coördi
natoren, D. Runia, Lorentz-
straat 33, 8265 BM Kampen,
tel. 05202-12982).
r—
Schending leven en sterve;
NlMMER heeft een sterven in een verpleeghuis zovi
blieke en politieke aandacht getrokken als dat van meljj
Stinissen. Begrijpelijk is dat overigens wel. Na de tragift Al
het niet bijkomen uit een narcose was er de politieke ejwo
dische betekenis van haar lijdensweg en tenslotte is ES
vervreemdende stervenswijze via uitdroging (waar ma
menselijk trouwens ook nog heel wat over te zeggen
De lotgevallen van mevrouw Stinissen krijgen door
van zaken een bijzondere kleuring: een mens is gewor
een object in wat is gaan heten 'de zaak-Stinissen'
bestaan is een 'item' geworden in politieke en juridisch
Het meest wrange is echter wel dat ook haar stèrven ih-r
geworden van een belangenstrijd. Ze moet sterven, vil/*
een; ze moet blijven leven, vindt de ander. Zo is het
een geschonden leven publieksbezit geworden.
VELEN die zich moreel en emotioneel betrokken voj
mevrouw Stinissen vinden dat zij na vijftien jaar h<
vensproces eindelijk eens moet kunnen afmaken. Vani
zelfde betrokkenheid ervaren anderen het voortbestai
mevrouw Stinissen als een symbool van recht op en
plicht tot leven. De belangenstrijd tussen beide groepi
echter geen winnaars; bij voorbaat is elke partij verli)
De gebeurtenissen rond mevrouw Stinissen zijn in
opzichten een aanwijzing voor de morele en maatschJ
ke onmacht om adequaat om te gaan met de conseq«
van het beoefenen van de (toenemende) medisch-teclF
macht. Waar wordt gewerkt, worden fouten gemaakt f
ingrijpender de technieken, des te bedreigender die 1
worden wanneer er iets mis gaat. Nu was de fout dieLjji;
tot het onomkeerbare coma bij mevrouw Stinissen tecbs€
gezien niets bijzonders; maar denk eens aan mogelijkehji
gen van fouten en mislukkingen bij bijvoorbeeld gent
manipulatie. |e
loi
Een andere les uit de 'zaak Stinissen' is de precaire vj i
ding tussen enerzijds wat mag gedaan worden in de bejee
heid van de kring direct betrokkenen en artsen zo*es
sterven van een mens niet uit de intimiteit van de prii|vr
wordt gerukt en anderzijds de publieke verantwol.
Die laatste is nodig om individuen en de samenlevingpij
schermen tegen misbruik van omstandigheden. De gel|ka
nissen rond mevrouw Stinissen laten echter een
zien; ze is een gegijzelde geworden van publieke opilui
politiek. Daarmee is de integriteit van het individuetyge
selijk leven en sterven geschonden. 'r li
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezo
stukken te bekorten.
Democratisering
Te veel van het goede schaadt.
*Dit geldt ook voor het begrip
democratie. In de jaren zestig,
is een vloedgolf van democra
tisch denken op gang gebracht
die thans ook Oost-Europa in
de ban heeft. De eerste vloed
golf heeft Nederland een 'her
ziene Grondwet 1983' gegeven
en de Democraten '66 doen
ontstaan. Een teveel aan de
mocratiseren heeft doelbewust
het monarchale aspect in de
herziene grondwet achteruit
gedrukt, heeft een spijkerbroe
kencultuur doen ontstaan,
heeft in de omgang het jij'en
en jou'en ingevoerd en hoog
achting voor waardigheden
aangevreten. D66 onderneemt
nu opnieuw een poging het
staatsbestel verder te democra
tiseren (nota D66 van 3-11-89).
Velen zuchten over deze ach
teruitgang van het of
leven, die niets en
ontziet. Henhaaldeliji
men in kranten en
ten opmerkingen
Tweede Kamer lezen, 1
bijvoorbeeld wordt gezl
'het peil van de huidige
de-Kamerleden verlaagjE(
baantjes-gasten en in di«
tische zin ideaalloze
maatschap niets anders g
vereist dan het Nederfcr
schap en de leeftijd vahrt
tien jaar. Men behoe:
enkel bewijs van bel
heid te bezitten. Naai
oordeel moet het aanzil
de Kamer steunen op DO]
kwaamheid van de lef si
4SJ
ïzifrt*
niet op machtsvertoog
enquêtes of het veroo'
van regeringscrises.
Dr. W.J.A. Visser,
DEN HAAG. Jni
d<
isc
30.000 Kinderen, verdeeld over allerlei soorten inter- |i
noten, pleeggezinnen en gezinsvervangende tehuizen, e
kunnen niet terugvallen op hun eigen ouders. Het Natio- P
naai Fonds Kinderbescherming springt daarom bij met j
financiële hulp. Zo worden noodzakelijke voorzieningen F
voor de opvoeding vaak toch nog mogelijk. Steun r
daarom het Nationaal Fonds Kinderbescherming. h
IDERBESCHERMIJ
GIRO 404040
Al
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). H/1
Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden. leci
Telefoon: 071 - 122 244. Ik i
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Voi
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933. l
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. nj
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 I
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15.0(p=
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroj
per maand f. 24,85 per maand j
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal
per jaar f. 284,50 per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. S
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rïjs^
070 - 3902 702. |i
Bankiers
AMRO BANK NV 473 576 515
POSTBANK NV 663 050