pgmn Cursussen Russisch vinden gretig aftrek DER El 11 .ïkcsiVS Ineens sta je in de klas waar je als kind les had SCHOK VAN HERKENNING IN NIEUW SCHOOLMUSEUM £eidóc@cttt£Mita GIN WACHTLIJSTEN WORDEN AANGELEGD t)EN HAAG - De cursussen Rus sisch dreigen overbevolkt te raken, wachtlijsten worden aangelegd, di verse instituten hebben nieuwe cur- jussen in de pen. toeloop op de cursussen wordt, zo jen de docenten, veroorzaakt door de inentende openheid in de Sovjetunie, tteeds nteer mensen overwegen een va- Eantie naar het land, en ook het zakenle- 'Wlpn toont een toenemende belangstel volksuniversiteit in Den Haag geeft jaren cursussen Russisch. Sinds vier aar is Maya de Vries er docente. Nu I ^eeft ze drie groepen van in totaal 38 -ursisten, volgend jaar komt daar een Herde groep bij. Maya studeerde Rus- iisch aan de Rijksuniversiteit Leiden en leeft voor haar studie enige tijd in Mos- fou gewoond. jver de toenemende belangstelling zegt :e: „Sinds de open politiek is een barriè- je weggenomen. Dat heeft niet alleen het berisme een impuls gegeven, maar ook xjAc economie". De Vries - behalve do- V cknte ook vertaalster - ondervindt zelf iaarvan de gevolgen. Sinds joint-ventu- V ps in de Sovjetunie worden toegelaten, *1 de vraag naar zakelijke vertalingen terk toegenomen. Ook heeft ze het ver- ioeden dat de kernramp in Tsjemobyl :n rol heeft gespeeld. De belangstelling Dor het Russisch zou daardoor ten dele :n modeverschijnsel zijn. e cursisten omschrijft ze als „mensen ie zwaarwichtig zijn, serieus en een jorme honger naar cultuur hebben", cel kunstenaars willen de taal leren, oewel mensen van alle leeftijden de ssen kunnen volgen, is de groep men- n die ouder zijn dan zestig jaar onder- Ttegenwoordigd. „Maar bang dat ze :t niet onder de knie krijgen hoeven ze et te zijn. De leeftijd zegt niets over de isultaten. Ik heb iemand van zeventig de groep die prima resultaten had", bemoedigt Maya de ouderen die overwe gen een cursus Russisch te gaan volgen. Uitspraak „Bij het leren van Russisch'zit Neder landers alles tegen", vervolgt Maya. Het. begint al bij het Cyrillisch schrift. Dat heeft men na enkele lessen wel onder de knie, maar heel anders is het gesteld met de uitspraak. Maya de Vries: „De Ne derlandse tong staat er niet naar. Er is een aantal klanken dat moeilijk na te bootsen is. Bijvoorbeeld de s-klank en de gutturale -i, de „i" in de keel. Sommi ge mensen krijgen de uitspraak cadeau. Er zijn leerlingen die ouders hebben die in Rusland zijn geboren of jaren in Rus land hebben gewoond. Zij hebben de taal gehoord en kunnen de vreemde klanken makkelijk nabootsen". Omge keerd is het ook zo dat Russen veel moeite hebben met de uitspraak van het Nederlands. Behalve met een moeilijke uitspraak word je geconfronteerd met een lastige grammatica: veel naamvallen, verbogen werkwoordsvormen en veel onregelma tigheden. Een basiskennis van de gram matica is, mooi meegenomen, maar de volksuniversiteit hanteert dit niet als toelatingseis. Wie de taal binnen een redelijke termijn onder de knie wil krijgen, moet volgens Maya de Vries dagelijks ten minste twin tig minuten met de taal bezig zijn. De lessen probeert ze daarbij zo aantrekke lijk mogelijk te maken. Meteen vanaf het begin al worden er eenvoudige ge sprekjes gevoerd. „Dat is heel belangrijk, omdat de spreekangst dan geen kans krijgt", licht de docente toe. Aan de lessen op de Volksuniversiteit is geen examen verbonden en het karakter van de lessen is daardoor anders dan bij het Educatief Centrum in Den Haag. Dit centrum, ook scholengemeenschap voor dag- en avondonderwijs genoemd, geeft ZATERDAG 13 JANUARI 1990 PAGINA 31 Bnpesj MCTopfcricM i' p. pt'nrihum Voor het eenmaal zover is dat een Russi sche krant gelezen kan worden, zijn in het algemeen heel wat lessen nodig. Toch is de belangstelling voor Russische taalcur sussen groot. FOTO: AP examengericht Russisch op havo- en vwo-niveau. Mevrouw Nuijens, sectievoorzitter Rus sisch, heeft enkele tientallen leerlingen in het avondonderwijs. „De mensen die bij het educatief centrum komen, moeten in een vast tempo de stof door werken. Ze komen echt om te leren". Naar de redenen waarom cursisten Rus sisch willen leren, vraagt mevrouw Nuij ens eigenlijk niet. Wel heeft ze gemerkt dat veel van haar leerlingen belangstel ling hebben voor literatuur. „Sommigen houden zich al jaren bezig met het be studeren van Russische literatuur en wil len deze nu in de oorspronkelijke taal gaan lezen". Verder zijn er meer mensen die naar Rusland reizen. Zakenleven Het Haagse instituut Noctua verzorgt dag- en avondonderwijs havo en vwo voor volwassenen in de regio Den Haag. Rector F. Verdoorn van de school ver telt: „Met ingang van het komend stu diejaar (1990-1991) gaat een groot aantal nieuwe cursussen van start, waaronder Russisch. De belangstelling voor deze taal is enorm. De mensen melden zich spontaan aan. Onder hen zijn veel men sen die op een handelskantoor werken en door de openheid mogelijkheden zien om met Rusland of andere Oostbloklan den zaken te doen. Ze hebben ervaren dat het leggen van contacten zonder ken nis van het Russisch moeizaam gaat". Behalve een algemene cursus Russisch wil de school ook een speciaal op de handel gerichte cursus Russisch gaan ge ven. J. Onvlee, werkzaam bij een bedrijf in De Lier dat onder meer groentezaden exporteert, heeft geregeld contact met Russische handelspartners. Hij volgde verschillende cursussen Russisch. Het beheersen van de taal leverde hem voor al voordeel op in de informele sfeer. Onvlee: „Met tolken kun je een heel eind komen. Maar het geeft je een hele sterke pré als je het Russisch beheerst. Dat geldt vooral voor de informele con tacten. Bij officiële besprekingen wordt Engels gebruikt. Omdat mijn kennis van het Russisch nog niet perfect is". CHRIST A VAN DER HOFF EN brual brual temb temb sbui ROTTERDAM - Ineens sta je in de klas waar je als kind nog les had. Dat kan je sinds kort overko men in het Nationale Schoolmu seum in hartje Rotterdam, waar zes minutieus nagebouwde lokalen een indruk geven hoe het onder wijs zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld. De voormalige gemeentebibliotheek werd voor dit doel spectaculair verbouwd. Een bezoekende leraar: „Verrek, in dit lokaal ben ik in 1959 begonnen". Museumdirecteur J. ter Linden over die schok der herkenning: „Deze opstelling met lokalen is veel minder abstract dan het tentoonstellen van voorwerpen in vi trines. De wat oudere bezoekers zien soms ineens hun lokaal uit de jaren der tig weer voor zich. Die sensatie, die emotie, is alleen op deze manier te be reiken". Behalve de expositie van lokalen biedt het museum onder meer een zaal met lichtbeelden van de geschiedenis van het Dit door gaslampen verlichte schoollo kaal markeert de introductie van de me thode Hoogenveen (Aap Noot Mies) in 1911. In het Nationaal Schoolmuseum geven zes minutieus nagebouwde lokalen een indruk hoe het onderwijs zich door de eeuwen heen ontwikkelde. FOTO: PR onderwijs en een wisselende tentoonstel ling van oude leermiddelen. Zo is te zien dat het klassikale onderwijs zoals wij dat nu kennen is begonnen in een klooster zaal met Romaanse gewelven vol fres co's en met de hand uitgezaagde plavui zen op de vloer. Van de collectie voor werpen is een kalligrafie (prent met schoonschrift) uit 1648 het oudste dat het museum in bezit heeft. Verder be schikt men over een verzameling van maar liefst 4000 oude schoolwandplaten. Ter Linden doet daar ook onderzoek naar: „Vreemd genoeg kent Frankrijk als enige land geen schoolplaten van de Franse Revolutie. Hoe dat kan, wil ik met buitenlandse onderwijsmusea nog eens uitzoeken". Bibliotheek De bibliotheek van het museum is uitge breid van 270 boeken in 1980 toen Ter Linden aangesteld werd, naar 80.000 schoolboeken nu. Die snelle groei kwam onder meer door de overname van 200 strekkende meter boeken van de fraters van Tilburg, één van de grotere onder- wijscongregraties. Ter Linden wijst ver heugd op een stapel oude boeken in zijn werkkamer: „Elke week weer krijgen we zo'n stapel erbij, soms zitten er heuse verzamelaarsobjecten tussen". Bij de bi bliotheek is een studiezaal aanwezig waar de schoolboeken kunnen worden ingezien. „Uit scholen die sluiten of afgebroken worden, komt vaak opvallend materiaal te voorschijn. Schenkingen van particu lieren zijn ook een belangrijke bron voor onze collectie", vertelt Ter Linden en thousiast. „Zo krijgen we volgeschreven schriften, oude rapporten, getuigschrif ten en schoolfoto's. We zijn nu ook hard op zoek naar gebruikte agenda's, bij voorbeeld uit de oorlogsjaren, die be langrijk zijn voor het bepalen van een tijdsbeeld. Maar ja, krijg ze maar eens te pakken". De vestiging van het museum in het van binnen totaal vernieuwde gebouw liet genoeg ruimte over voor andere instel lingen. die deels met elkaar samenwer ken. Zo kunnen bezoekers naar een in het komend schooljaar te openen school bioscoop die een grote collectie van 4000 films heeft, waaronder die van Dik Trom. De bioscoop werkt samen met een foto- en videoschool die amateur cursussen geeft. Het publiek kan ook een unieke verzameling filmprojectoren be kijken, waaronder de grootste en de kleinste projector ter wereld. Het Rotter damse echtpaar Koopmans heeft de ver zameling films en projectoren geschon ken aan het NOCR (Nationaal Onder wijscentrum Rotterdam), de gebruiker van het gebouw, op voorwaarde dat alles in Rotterdam blijft. Voor de jongsten is er het 'Neerlands pierebadje voor techniek', dat al langer in het gebouw was gevestigd. 'Badmees ter' directeur A. Nagel Joseph prijst de Ontdekhoek, zoals zijn project officieel heet, hartstochtelijk aan: „Ziehier de le vende etalage van de techniek. Techniek herkenbaar voor kinderen, ouders en leerkrachten. Hier doen gemiddeld hon derd kinderen per dag spannende proe ven zoals zelf chips bakken, dijkdoorbra ken dichten en bruggen bouwen. Het mag niks kosten in een zo klein mogelij ke ruimte. Zo maken evenveel jongens als meisjes al op jonge leeftijd kennis met techniek". Tijdens een rondgang door de Ontdek hoek is het er een drukte van belang; kinderen gaan volkomen op in allerlei tot de verbeelding sprekende proeven. Het is een volkomen braakliggend ter rein, want geen enkele basisschool be steedt aandacht aan techniek. Dat laatste moet veranderen, vindt de badmeester, want: „niet-jong geleerd is niet-oud ge daan, waardoor het bedrijfsleven steeds meer mensen te kort komt in de tech niek". Ook scholen in het voortgezet onderwijs sluiten met hun lesprogramma's vaak' niet goed aan bij de behoeften van het bedrijfsleven. Het NORC wil daar ver andering in brengen. Het Rotterdams bedrijfsleven en het Gewestelijk Ar beidsbureau zullen gaan samenwerken in het binnenkort te starten Career Center, met informatie over beroepsopleidingen. Het Career Center richt zich op leerlin gen en werkzoekenden, schooldecanen en personeelsfunctionarissen. De banden tussen onderwijs en bedrijfsleven zullen verder worden aangetrokken door aan bedrijven de mogelijkheid te bieden films en video's te vertonen over beroe pen en bedrijfstakken. Ruimtegebrek Eén van de belangrijkste taken van het door de gemeente Rptterdam opgerichte NORC is het houden van congressen en studiebijeenkomsten over het onderwijs. Deze zijn bedoeld voor leerkrachten en beleidsmakers. Ook zal er een biblio theek- en documentatiecentrum worden opgezet. De al langer bestaande plannen voor een Nationaal Onderwijscentrum raakten in Rotterdam in een stroomver snelling toen het Nationaal Schoolmu seum naar de havenstad verhuisde. „Ik ben zeer gelukkig op deze manier en op deze plaats het museum te kunnen star ten", zegt Ter Linden. „Hiervoor zaten we in een oude boerderij aan de rand van Zoetermeer. We hadden ruimtege brek en zaten niet in de loop van het pu bliek. Dat is nu allemaal opgelost". Het monumentale pand dat het museum nu huisvest heeft vijf jaar leeg gestaan. Het stamt uit 1923 en staat op de Nieu- wemarkt. Beeldend kunstenaar Toni Burgering kreeg de opdracht het inte rieur opnieuw te ontwerpen, want er moest grondig verbouwd worden. Hij was in 1962 de eerste kunstenaar die met neon werkte. Burgering over het pand zoals hij dat aantrof: „Het gebouw was een ramp. Het was somber en je werd er bang van door het overdadig ge bruik van rose en zwart marmer en don ker eiken. Toen ik er eens met mijn dochter doorheen liep, liet ze van angst mijn hand niet meer los. Nu rent ze door het gebouw". Ter Linden: „De be doeling van die oude inrichting was dat je je als mens heel klein voelde". Burgering: „Het nieuwe gebouw moest openheid uitstralen. Omdat er zo veel op zich best mooie dingen gesloopt moesten worden, hinkte ik een tijd op twee gedachten, maar ik moest doorzet ten. Anders zou het nooit wat worden. Toen na het museum er ook andere in stellingen in het centrum bleken te ko men, kwamen die allemaal met hun ei gen invullingen. Ik heb als een tijger mijn plannen voor eenheid in het ge bouw moeten bevechten". In de hal heeft hij een kunstobject ge bouwd, waar toevallig ook nog mensen in stappen: de vrijstaande liftkoker on der een grote glazen koepel is een groot neon gebouw geworden. De liftschacht heeft op elke etage een andere kleur neon gekregen: rose, rood, geel, licht- en donkerblauw. Burgering over het resul taat: „In deze tijd van sombere dagen, als de regen soms tegen de ruiten klet tert, is de hele hal een plaatje. Naar ge lang het licht van builen verandert, ver andert de kleur ook. Heel spannend en spectaculair. Maar als uiteindelijk de avond valt, daalt er een zalige rust neer, waar je zelf ook stil van wordt". FRANK SCHOPMAN De gevel van het statige pand uit 1923 van de voormalige gemeente-bibliotheek aan de Nieuwemarkt in Rotterdam, waarachter onder meer het Nationaal Schoolmuseum schuilgaat. FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 31