Aartsbisdom verdedigt zich in zaak-Zandbelt kerk wereld GEZAG ZWOLSE PAROCHIANEN RICHTEN ACTIEGROEP OP Direkteur Christen Zakenmensen: „verhoog omzet met echte waarde" HOE LANG MOETEN WE NOG ALS DE DOOD VOOR DE LIEFDE ZIJN? mtT £eidóe 0oma/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ceidóe Soivumt ZATERDAG 13 JANUARI 1990 PAGli Iets minder katholiek geld voor Derde Wereld DEN BOSCH Vanuit de Rooms-Ka- tholieke Kerk in Nederland is in 1988 ruim 130 miljoen gulden naar pastorale en ontwikkelingsprojecten in de Derde Wereld gegaan. Dat is 2 miljoen minder dan in 1987. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Missieraad, waarin de rooms-katholieke organisaties op het gebied van missie en ontwikkeling samenwerken. Ruim 86 miljoen, 4 miljoen meer dan in 1987, werd uitgegeven door organisaties die jaarlijks een beroep doen op katholieke en niet-katholieke donateurs. Vooral het Centraal Missiecommissariaat (CMC), de medische missieactie Memisa en de hulp organisatie Mensen in Nood hebben aan zienlijk meer aan projecten in de ont wikkelingslanden kunnen besteden. Zo stegen de uitgaven van het CMC met ruim 1 miljoen tot 14,1 miljoen gulden. Memisa trok bijna 18 miljoen gulden uit voor projecten in de Derde Wereld 1,8 miljoen meer dan in 1987. Mensen in Nood zag de uitgaven stijgen van 24,1 miljoen tot 25,7 miljoen gulden. De Bis schoppelijke Vastenactie zag in 1987 de uitgaven voor projecten met 50 procent zag stijgen, besteedde in 1988 een half miljoen gulden minder. Behalve de 86 miljoen via de organisaties kwam er 44 miljoen gulden uit plaatselijke acties of van particulieren. Het grootste deel daarvan gaat naar de ontwikkelingslan den via de religieuze orden en congrega ties. In de cijfers wordt geen rekening gehouden met de opbrengst van de in terkerkelijke adventsactie Solidaridad. Deze organisatie bracht in 1988 3,8 mil joen gulden bijeen. Het bisdom Roer mond is niet in de cijfers betrokken. Velen zijn bang voor hun goede naam, weinigen voor hun geweten door Marinus van der Berg Er klinken nieuwe namen in het nieuws. President Havel bezoekt de beide Duitslanden op één dag. Hij bepleit het verder afbreken van de muur. Nieuwe mensen komen aan het woord. Mensen die iets te zeggen hebben. Dissidenten: mensen die trouw zijn geble ven aan de droom van zuster schap en broederschap, vrede en gerechtigheid. Eenmaal ge storven worden hun graven de drukst bezochte graven. We leven weer in een tijd waarin gezagsverhoudingen boeiend aan de orde zijn. Wie zelf niets te zeggen heeft ver bergt zich achter oude mach ten, Wie zelf niets te zeggen heeft, verwijst naar wat altijd was en naar wat van boven komt. Wie, gerijpt, iets te zeg gen heeft, wijst op de nieuwe tekenen. De nieuwe tekenen zijn overal. De ramshoorn klinkt. Het zijn moeilijke dagen voor mensen op pauwetronen. Log is hun macht. Fijngevoe ligheid kennen ze niet. Hun macht staat op instorten. Het gebeurt overal. Niet langer verdragen mensen het ge kwetst te worden. Het verlan gen om serieus genomen te worden groeit. Woorden als ,,elke mens telt" vragen naar daden. Woord en daad komen weer samen. De oerzonde, scheiding van hemel en aarde, de aarde zonder de hemel, wordt overwonnen. Beiden worden nu steeds meer se rieus genomen. Op reis in de novembermaand werd ik op een ochtend op een station tijdens een over stap getroffen door de laag staande zon, die je gevaarlijk verblinden kan en noodzaakt naar de grond te kijken. Deze korte ervaring inspireerde mij: Gevaarlijk laagstaande zon, verblindend voor wie de weg zoekt. Zon die je ogen verblindt, dwingt je naar de grond te kijken, laat je weten dat je van de aarde bent. Op de aarde kun je niet leven zonder 't licht van de zon. Alles zou duister en dood zijn. Steeds weer zoeken mijn ogen 't licht. Zo leeft de mens van de aarde én van de zon. De mens leeft van aarde én van de hemel. Beiden worden weer meer gezien. Er groeit een nieuwe beweging om heel de schepping. Er groeit een hoopvolle kijk op de mens en op God. Een andere God komt menselijker te voor schijn. Er groeit nu adembenemend snel een nieuw gezag. Het zijn de mensen die weten wat res pect is. Het zijn de mensen die verstaan dat „de kunst van het luisteren stil zijn is". Het zijn de mensen die pas spreken en handelen na aan dachtig geluisterd te hebben. De mensen die zich eerst be trouwbaar hebben laten infor meren. De mensen die zich la ten corrigeren en correct zijn. Het zijn de mensen die pru dent zijn. Wijs en beschaafd van binnen uit. Met zulk gezag kunnen we de toekomst aan. Hervormde synode in Roemenië uitgesteld LEIDSCHENDAM De sy node van de Hongaarstalige Hervormde Kerk in Roeme nië is voorlopig uitgesteld. De synode zou volgende week in Cluj worden geopend, maar er is meer tijd nodig voor de voorbereiding, zo heeft dr. G.H. van de Graaf, vice-voor- zitter van de Hervormde sy node, uit Roemenië verno men. De synode zal naar verwach ting twee nieuwe bisschoppen benoemen voor de afgetreden bisschoppen Laszlo Papp en Gyula Nagy, die het regime van Ceausescu kritiekloos hebben gesteund. Van de Graaf, die enkele ja ren in Cluj heeft gestudeerd, zou de synode bijwonen. On danks het uitstel zal hij vol gende week toch naar Roeme nië reizen. UTRECHT Het aarts bisdom Utrecht heeft in een hoogst ongebruikelij ke stap de priesters, dia kens en pastoraal werk- (st)ers mededelingen ge daan over de zaak-Zand belt. Kardinaal Simonis heeft pastoraal werker And ré Zandbelt uit Zwolle ge zegd dat hij niet meer als kerkelijke getuige bij een huwelijk mag optreden. Voorts heeft de kardinaal hem gevraagd eraan mee te werken dat de huwelij ken waarbij hij geassis teerd heeft, in overeen stemming worden ge bracht met de regels van het kerkelijk recht. Vicaris-generaal dr. A.J. Ver meulen laat in een brief aan de pastores weten dat het aartsbisdom de zaak op het spoor kwam, nadat Simonis een tekstboekje was toegezon den voor de liturgie van een huwelijksviering. Zandbelt zou tegen de regels van het kerkelijk recht in de huwe lijksinzegening leiden, zo bleek uit het boekje. Uit een briefwisseling met Zandbelt werd duidelijk, dat hij al vele malen als kerkelijk getuige was opgetreden. Vermeulen wijst erop dat er zeker sinds de bijzondere sy node van de Nederlandse bis schoppen in 1980 geen enkele onduidelijkheid over kan be staan, dat alleen een priester bij een huwelijksviering als kerkelijk getuige kan optre den. Weliswaar kan volgens het kerkelijk wetboek een bisschop het-Vaticaan om toe stemming vragen om deze be voegdheid aan een leek te de legeren, maar de leiding van het aartsbisdom is in overleg met de dekens tot de conclu sie gekomen, dat zo'n verzoek bij het Vaticaan geen schijn van kans had. Zandbelt beroept zich op de ruime opdracht die hij in 1969 bij zijn eerste benoeming als pastoraal werker van het aartsbisdom heeft gekregen. Hij heeft naar aanleiding van de kwestie besloten zijn werk in de St. Michaëlsparochie in Zwolle voorlopig niet uit te oefenen. Actiegroep Een actiegroep van Zwolse Rooms Katholieken wil van het conflict tussen de leken pastor Andre Zandbelt en kardinaal Simonis een lande lijke zaak maken. Volgens de actiegroep, is „de zaak Zandbelt slechts het top je van de ijsberg. Herhaalde lijk worden pastorale werkers in ons land gekapitteld". Inzet van het conflict is de be voegdheid van lekenpastors bij het uitoefenen van hun functie. De actievoerders, die zich de St Michael-groep noemen naar de parochie waar Zand belt werkzaam is, willen op 27 januari een petitie overhandi gen aan kardinaal Simonis. In deze petitie met de handteke ningen van ruim 500 parochi- nanen, wordt de aartsbisschop opgeroepen zijn standpunt in de kwestie van de Zwolse pas tor te herzien. In de petitie wordt gesteld dat de parochianen geschokt zijn door het ontstane conflict. De actiegroep zal bij de aanbie ding worden ondersteund door enkele tientallen paro chianen, die in bussen meer eizen naar Utrecht. Eind vorig jaar werd Andre Zandbelt bij de kardinaal ge roepen om zich te verant woorden voor een aantal pas torale taken, waartoe de Zwolse pastor volgens de hui dige regels niet gerechtigd is, bijvoorbeeld het toedienen van de sacramenten. Twintig jaar geleden pastorale werkers onder kardinaal Al- frink een bredere bevoegd heid hebben gekregen. De laatste jaren worden de be voegdheden beperkt. Pastor Andre Zandbelt wilde niet langer compromissen sluiten en heeft daaruit de conse quentie getrokken dus heeft hij zijn taak neergelegd. DEN HAAG Éénmaal per veertien dagen om kwart voor zeven 's mor gens komt het comité christen-zakenmensen uit Leeuwarden bijeen om te bidden voor de mensen uit hun omgeving. Jan Suk is één van hen. Per 1 januari is hij de nieuwe directeur geworden van CBMC-Nederland (Chris tian Business Men's Com mittee). Hij volgt de heer Peter J. Briscoe op, die per 1 januari 1990 Euro pees directeur wordt van CBMC International. De nieuwe directeur zal bin nen CBMC verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van de leden van CBMC in het realiseren van de doelstel ling. Deze luidt: het evangelie van de Here Jezus Christus in de zakenwereld, het bedrijfs leven en aan vrije beroepsbe oefenaars bekend te maken. CBMC telt op dit moment 260 actieve leden en er zijn onge veer 700 belangstellenden. Jan Suk steekt niet onder stoelen of banken dat hij het geloof in zijn jeugd als schijn heilig gedoe zag. „Op 20-jarige leeftijd leerde ik mijn huidige vrouw kennen. Zij zat op een bijbelkring van de Navigators. Ik moest er niks van hebben. Om haar veinsde ik belang stelling. Na twee jaar bijbel studie nam Anneke de beslis sing om Christus in haar le ven te aanvaarden als verlos ser en Heer. Zij zette mij toen voor het blok. Anneke zei te gen me: „Als jij geen keuze voor Christus maakt, dan durf ik niet verder met jou". En dat meende ze". Bijbel Ondertussen was Jan soldaat geworden in Ede. Twee van zijn maten lazen elke avond uit de Bijbel, uit gewoonte. Anneke deed het echter niet uit gewoonte. Ik begon hier over na te denken. Ik dacht: als dat leven met God het echte leven is, dan moet dat meer ziin dan het leven dat ik nu leid Jan wou zijn leven wel in dienst stellen van God, maar vond dat zijn leven dan ook echt moest veranderen. Hij sprak met God af dat hij het één jaar wou proberen. Een ontmoeting met John en Joyce Sackett uit Bennekom werd van groot belang voor zijn toekomst. De Amerika nen kwamen uit Amerika en waren erg actief binnen de Navigators. Ze vroegen Jan om na zijn diensttijd bij hen in huis te komen wonen. „In de twee en een half jaar die ik bij de Sacketts in Bennekom, Wagen ingen en Amsterdam woonde zag ik hun strijd met de Nederlandse taal en cul tuur, hun gebed om mensen, hun geloof als er geen geld was. Zij zagen mijn strijd met de bijbel en het in toepassing brengen van bijbelse princi- Jan Suk pes, mijn gebed om mensen, mijn geloof om geld, tijd en mezelf te leren geven". Nog als de dag van gisteren herinnert Jan Suk zich dat hij beslist niet met dit gezin mee wilde verhuizen naar Amster dam waar de familie Sackett een nieuwe taak wachtte. „Tenslotte was er nog maar één kamer bewoond van hun huis en dat was de mijne. Uit eindelijk werd ik me er dui delijk van bewust dat ik God in deze keuze buitensloot. Ik sloeg mijn bijbel open en las tot vier uur 's morgens in de profeet Jesaja. Het resultaat was dat ik de volgende mor gen mijn biezen pakte rich ting Amsterdam. Ik ervoer deze keuze als bijzonder ingrijpend. Ik moest namelijk een stukje van mijn persoon lijkheid inleveren". Een week daarna had hij al een baan in de techniek in Amstelveen. „Op dat moment ervaar je dat ervoor je gezorgd wordt". Jan trouwde met Anneke. Beiden kozen ervoor om hun leven in dienst te stellen van God. Heel wat mensen, on derwie vele HTS-ers, woon den kortere of langere tijd bij hen in huis. „Op een bepaald moment kwamen er gemid deld zo'n dertig mensen regel matig bij ons over de vloer. We vonden het fijn dat ze bij ons kwamen, zo konden wij op onze beurt hen helpen met Christus te leren leven". Na acht jaar op dit bedrijf ge werkt te hebben kreeg Jan Suk onverwachts de wacht aangezegd. Er moest inge krompen worden. Biddend zochten Jan en An neke verder hun weg. De Na vigators zochten voor Leeu warden en Middelburg nog stafmensen om het werk daar te versterken. Leeuwaren leek hun niets maar toch zijn ze er terecht gekomen. Al snel vond Suk werk, eerst in Leeuwarden, later in Dok- kum. Eerlijkheid stond daar bij voorop. „Als je voor eer lijkheid kiest, dan lijkt het alsof je je zwak opstelt. Als je vanuit je christelijke levens overtuiging eerlijk wilt zijn, dan moet je wat de gevolgen daarvan betreft op God ver trouwen". Voor veel zaken mensen is het zwarte circuit een normaal circuit, voor Suk niet. „Je bedrijf loopt juist dan goed wanneer je het over en weer eerlijk speelt". „Op een dag vroeg mien mij om in plaats van parttime, fulltime voor de Navigators te gaan werken. Nu geloof ik dat God voor ieder mens een plan heeft om Hem met zijn leven te dienen, maar in een huwe lijksrelatie moeten man en vrouw dan beide zo'n specifie ke taak verlangen. Anneke fiad niet het idee dat dit het voor ons was. „Ik kan je hier in niet volgen", zei ze' Jan en Anneke hebben God toen om een antwoord gebe den: „Elke dag waren wij sa men één uur in gebed en la zen wij uit de Bijbel. Dat heeft ons heel dicht bij elkaar ge bracht. We hebben heel veel doorgesproken. We hadden het idee dat God ons echt tot harmonie gebracht heeft". FOTO: PERS UNIE Eén van de echtparen die met hen meebad, kwam op een dag met een advertentie aan zetten waarin een directeur gevraagd werd voor CBMC- Nederland. De baan was Jan Suk eigenlijk op het lijf ge schreven. Deze organisatie van christen-zakenmensen probeert, eigenlijk net als de Navigators, via het zogenaam de vermenigvuldigingsprinci pe nieuwe mensen voor Christus te bereiken. De éne christen-zakenman komt in contact met een andere za kenrelatie en praat met hem over business maar ook over gewone levensbeschouwelijk zaken en vertelt hem wat Christus daarin voor hem be tekent. „Het is gemakkelijk om vriendjes binnen de eigen kring te vinden, maar Jezus at niet voor niks met tolle naars en hoeren. Ga maar eens naar een zakenrelatie die van God noch gebod weet. Je zult naar zakenmensen moeten die heel andere feest jes bouwen dan jij". Jan Suk die zelf hervormd is, gaat leiding geven aan een or ganisatie waarin zowel oud- gereformeerden als pinkster mensen zich thuisvoelen. „In het algemeen daag ik mensen uit. Doe iets dat bij jou past! Heb het lef als directeur om eens te luisteren naar God of stel je eens zwak op. Vergroot je omzet eens met echte waar de. Echte waarde is als de mens tot zijn recht komt en in de mens zijn Schepper". GERRIT GEERDS Hervormde en gereformeerde opleidingen Samen op Weg DEN HAAG De Neder landse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken werken aan wederzijdse er kenning van eikaars predi kantenopleiding. De gezamenlijke Interker kelijke werkgroep opleiding en onderzoek theologie hoopt dat beide synodes in maart het betreffende voor stel zulen aanvaarden. Dit heeft W.C. Veenendaal, hoofd van het bureau van de (gereformeerde) Theolo gische Universiteit te Kam pen en lid van de werk groep, medegedeeld. De werkgroep hoopt voor het eind van de maand het defi nitieve voorstel rond te heb ben. Zowel de Nederlandse Her vormde Kerk als de Gere formeerde Kerken stichten een eigen „aangewezen in stelling". De juridische plaats van vestiging wordt Utrecht, terwijl de opleiding op meer plaatsen komt. Bei de kerken zullen eikaars op leiding volledig erkennen. De hervormde opleiding wordt toegankelijk voor ge reformeerde studenten en omgekeerd. De kerken krij gen over en weer zitting in het curatorium van eikaars instelling. Na afweging van alle moge lijkheden kiest de Hervorm de Kerk ervoor zelf „de to tale verantwoordelijkheid te dragen voor een volledig vakkenpakket van de theo logiestudie en niet alleen voor de zogenaamde kerke lijke vakken," aldus ds. mr. J. Haeck, secretaris alge meen zaken van de Her vormde Kerk. Daarmee ruilt de Hervormde Kerk de „duplex ordo" (de scheiding tussen staats- en kerkelijke vakken) in voor de „simplex ordo". Wel zal de hervorm de instelling contracten af sluiten met openbare facul teiten op grond waarvan sommige vakken voor de kerkelijke opleiding verzor gen. De Hervormde Kerk is bang voor de komende decennia de greep op de theologie kwijt te raken als er nu geen maatregelen worden geno men, aldus praeses ds. B. Wallet. Hij verwijst naar de reorganisatieplannen voor de Amsterdamse theologi sche faculteit. De systemati sche theologie moet volgens het plan-Noorda een staats- vak worden, terwijl een deel van de theologische faculteit bij de faculteit van sociale en politieke wetenschappen wordt ondergebracht. Veenendaal noemt het plan vooral voor de verhouding van de Hervormde Kerk tot de openbare faculteiten „zeer ingrijpend". Zelf is hij er enthousiast over omdat het in het kader van Samen op Weg „een enorme stap vooruit" is. Plicht en recht van werkloU Het kamerlid Flip Buurmeijer is van mening dat lan werklozen die een aangeboden werkervaringsplaats ren, moeten worden gestraft met een korting op hun i ring. Wie best kan werken maar het in alle toonaarden[0' tikt, zal minder eten uit de staatsruif. Aldus de PvdA-p mentariër, die zich in de afgelopen dagen in de heeft opgeworpen als de voorzanger van de Stem des (j kende) Volks. HET klinkt logisch. Als arbeidsbureaus en sociale dieflt zich inspannen om hun langjarige klanten terug te bra op de arbeidsmarkt, mag men ten minste op volledige nrf werking van de betrokkenen rekenen. Op het weigeren passende arbeid staat de sanctie van een verlaagde uitkip en er is geen reden om die boeteclausule niet toe te pj als een werkloze hardnekkig elke eigen inspanning verinj Buurmeijer is een van de bedenkers van het fenof^ 'arbeidspool', een betrekkelijk nieuw wapen in de strijk gen de langdurige werkloosheid waarvan de Kamer bi^V( kort een definitieve versie krijgt voorgelegd. Als zoiLe heeft het PvdA-kamerlid enig recht om boze en teleurgé j de woorden te spreken, nu zou zijn vastgesteld dat de aee experimenten in Nijmegen, Dordrecht en Rotterdam ojg fiasco zijn uitgelopen. Langdurig werklozen zouden miei hebben geweigerd de aangereikte kans te benutten. In j y meerderheid vonden zij vijftien maanden werkgarantii voldoende en het miniumumloon te weinig om er hunLt heid en uitkering voor in te leveren. v le NiETTEMIN heeft Buurmeijer ruimschoots voor zijn gesproken. De wetenschap dat in de drie proefgemef e tachtig procent van de langdurig werklozen een pooljfet negeert, is gebaseerd op het natte-vingeronderzoek van di tv-actualiteitenrubriek. Het is opvallend dat uitgerekerf S VARA en de PvdA op zulke losse gronden meteen dei hen ooit zo verfoeide Tante Truus uit de logeerkamer Kj Met weinig meer achter de hand dan de ongenuanceerd^ spraken van een paar loslopende werkweigeraars wordan dermaal het hele werkloze deel van de natie gestigmatisf°e En dat terwijl echt representatief, wetenschappelijk orj zoek herhaaldelijk heeft bewezen dat vrijwel alle werk? niets liever willen dan weer aan de slag gaan. Lgj ren NATUURLIJK zullen er een paar zijn die het wel besl den: een uitkering, met misschien een zwart klusje hiva, daar, is aantrekkelijker dan de hele dag aan de lopende h< staan voor slechts een paar extra centen. Zo'n houding st principe niet acceptabel. Maar met name Buurmeijer* t( moeten weten dat die mentaliteit gelukkig zeldzaam is c HlJ had ook moeten beseffen dat 'het grote publiekïin klaar staat met generaliserende opmerkingen over heve brek aan arbeids-ethos onder langdurig werklozen. Het PV( verantwoord van de parlementariër op deze wijze |Le doeld naar wij aannemen voedsel te geven aan de L nou wel'-gedachte, die toch al zo snel wordt geboren bij <iee nen die in het gelukkige bezit zijn van een baan en f vj schappelijke geborgenheid. /ez rerl Juister en veel verstandiger was de reactie van miiiVe Bert de Vries van sociale zaken. Hij liet zich niet verli". tot 'een commentaar op de betwistbare cijfers uit Rotte? v en Nijmegen en tot de al te makkelijke uitspraak dat „di s keringen kennelijk te hoog zijn". Anders dan Buurn ontzegt de bewindsman langdurig werklozen ook nie^« recht althans nog iets te vinden van hun eigen toekom^® van de kwaliteit van de baan die hun wordt aangebodi-R n/r M* JVlAG een werkloze uiteindelijk ook nog eens sceptisch wanneer hij of zij slechts het vooruitzicht op een weinig f lend tijdelijk dienstverband krijgt, zonder waarborg, voo'^g vervolg? Politici, vakbonden en werkgevers hebben Vsc achtig weinig reden tot zelfgenoegzaamheid over hujEt dusver geleverde inspanning om de bijna tweehonderd zend mensen, die al langer dan drie jaar werkloos zijn-^( hernieuwd carrièreperspectief te bieden, zoals ook prof.} 2 ten constateert in zijn recente nieuwjaarsbeschouwing, p v jbbi Het kabinet wil de arbeidspools op termijn wel der 1 'automatisch' laten overgaan in vaste betrekkingen. lfm een aanmerkelijk constructievere aanpak van een gesjts leerd probleem, dan die arbeidspools bij voorbaat af te leli deren als poelen van maatschappelijk bederf. di ien Zolang er geen medicijn is, blijft aids als een zwaard van Damocles boven de liefde hangen. Daarom mogen we niet rusten voor we de race tegen aids gewonnen hebben En dat kost tijd. Maar ook geld. Hoe eerder hoe AIDS FONDS: GIRO 8957 beter. Nu dus. isic - Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres, postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswii1' Telefoon: 070-3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's- Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.001| (5 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girofcfl per maand 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f. 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswii 070 - 3902 702. Bankiers 4 AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2