Inkomsten kerken vrijwel stabiel Thomas More Academie: platform voor nieuwe samenhang in denken £eidoe Sou/taC brieven van lez kerk wereld beroepingen Stuurgroep wil tweede Kerkendag mtT CcidócSouoonl GEESTELIJK LEVEN/OPINIE C«idócSouxant VRIJDAG 12 JANUARI 1990 PAC Tsjechoslowakije kondigt godsdienstvrijheid aan PRAAG In Tsjechoslowakije wordt op korte termijn een wettelijk gegarandeerde godsdienstvrijheid ingevoerd. Het de partement voor kerkelijke zaken, dat het kerkelijk leven onder controle hield, wordt opgeheven. Dit heeft Jan Carnogursky, vice-ministerpresident van het land bekend gemaakt. Religieu ze orden zijn weer welkom in Tsjechoslowakije en godsdienst onderwijs wordt weer toegestaan. Onder de communistische dictatuur moesten alle geestelijken toestemming van de staat hebben voor de uitoefening van hun beroep. Regimegetrouwe priesters sloten zich aan bij de vereniging Pacem in Terris, die met hei bewind heulde. Het Vaticaan heeft het lidmaatschap van deze vereniging vanaf het begin verboden; inmiddels is ze opgeheven. Moderamenlid naar hervormde synode Roemenië DEN HAAG Dr. G.H. van de Graaf, eerste assessor (vice- voorzitter) van de Hervormde synode, zal volgende week de synode van de Hongaarstalige Hervormde Kerk in Roemenië bijwonen. Ook de zusterkerken uit Hongarije en Zwitserland zijn uitgenodigd voor de vergadering in Cluj, de eerste „vrije" synode van deze kerk. De bedoeling is dat op de synode twee nieuwe bisschoppen worden gekozen voor de afgetreden bis schoppen Laszlo Papp en Gyula Nagy, die met het regime van Ceausescu hebben geheuld. Papp, wiens huis tijdens de woelige dagen in brand werd gestoken, ontvluchtte het land. Nagy leg de „om gezondheidsredenen" zijn ambt neer. Dr. Van de Graaf studeerde zelf enige jaren in Cluj. Het dorre hout doet het groene hout ontvlammen ACTIE KERKBALANS: „HET GAAT OM MEER' UTRECHT De inkom sten van de drie grootste kerkgenootschappen blij ven vrijwel stabiel. Nog steeds geven steeds min der mensen méér bij een afnemend aantal kerkle den. Maar deze extra in spanning per individueel kerklid is bij de gerefor meerden niet voldoende om een teruggang in de inkomsten te voorkomen. Dit bleek gisteren in Utrecht waar de actie Kerkbalans van start ging en de resultaten over het jaar 1988 werden ge presenteerd. Bij de hervorm den bedroegen de bedragen over dat jaar ruim 235 miljoen gulden, een stijging van 1,9 miljoen ofwel 0,82 procent, bij de rooms-katholieken 216,5 miljoen, een stijging van een half miljoen en bij de gerefor meerden 201 miljoen, een da ling van 0,2 miljoen. Het deelnemende hervormde kerklid bracht gemiddeld een bedrag op van ruim 293 gul den, (acht gulden meer dan het jaar daarvoor), het gere formeerde kerklid 218 gulden (een stijging van drie gulden ten opzichte van het voor gaande jaar) en het katholieke kerklid 39 gulden, een stijging van vijf cent met het jaar daarvoor. De la van de gemiddelde katholiek wordt ten dele gecompen seerd door het feit dat deze ook betaalt voor het lezen van speciale missen en voor be grafenis- en huwelijksplech tigheden. De deelname van de drie voornaamste kerkgenoot schappen aan de actie Kerk balans loopt overigens sterk uiteen. Bij de hervormde ge meenten bedraagt de deelna me aan de actie 79 procent en bijna dertig procent van de als hervormd geregistreerd staanden doet mee, van de ka tholieken doet 47 procent mee, bij de gereformeerden doet vijfendertig procent van de gemeenten deel. Niet be kend is hoe groot het aantal gereformeerde kerkleden is dat bijdraagt aan de actie kerkbalans. Veel gemeenten van dit kerkgenootschap or ganiseren eigen financiële in zamelingen die niet in het to taal overzicht van Kerkbalans worden opgenomen. De resultaten van Kerkbalans hebben betrekking op zoge naamd levend geld, geld dus dat verkregen wordt via vrij willige bijdragen. De kerken, voornamelijk de rooms-katho- lieke en de hervormde kerk, putten ook geld uit bezit en vermogens die belegd zijn, zo genaamd dood geld. Een der de van de kosten de die de RK kerk in Nederland maakt wordt daaruit betaald. Het RK kerkgenootschap gaf gisteren ook informatie over nieuwe kerkgebouwen. In het afgelopen jaar kwamen er zes nieuwe kerkgebouwen bij, terwijl er zes nieuwe kerkge bouwen werden aanbesteed. Vaak werden daarvoor oude kerkgebouwen afgebroken. Mr. J Klok, voorzitter van de interdiocesane commissie geldwerking, zei dat er bij de bouw van nieuwe kerkgele genheden, tseeds minder vaak met andere kerkgenootschap pen wordt samengewerkt. Sa menwerking biedt volgens hem geen soelaas, omdat kerkgenootschappen steds op dezelfde tijd de ruimte nodig hebben. Bovendien is, samen werking soms ?rg moeilijk omdat er grote verschillen zijn in de omvang tussen de kerkgenootschappen. De actie Kerkbalans wordt dit jaar gehouden onder het mot to Het gaat om meer. De com missaris van koningin in de provincie Utrecht, jhr. drs. P. Beelaerts van Blokland gaf hierop. Hij meende dat de kerken nog steeds een belang rijke functie vervullen. „Juist in een tijd waarin het indivi dualisme hoogtij viert en ve len zich gedragen alsof zij het uitsluitend van zichzelf moeten hebben, is het zeld zaam verrijhkend als dit door broken wordt", aldus Bee laerts van Blokland. Roemeense bisschoppen: berouw over collaboratie BOEKAREST De bis- schoppen van de Roe meens-Orthodoxe Kerk hebben openlijk berouw getoond voor hun „ge brek aan moed om zich tegen de communistische dictatuur te verzetten". In de eerste verklaring van de heilige synode van deze kerk na de val van Ceausescu worden alle disciplinaire maatregelen die „op verzoek van de dictatuur" waren geno men, ingetrokken. Metropoliet Antonie van de Roemeens-Orthodoxe Kerk verzette zich afgelopen zomer tijdens de vergadering van de Wereldraad in Moskou met succes tegen het voorstel waarin de situatie van de mensenrechten in Roemenië werd veroordeeld. Hij was vol lof over dr. Emilio Castro, se cretaris-generaal van de We reldraad, die deze veroorde ling wist tegen te houden. De bisschoppen betreuren in hun verklaring dat ze niet al tijd „de moed der martelaren" hadden in het openbaar het lijden van het Roemeense volk aan te klagen. Verder betreuren ze dat zij geen steun hebben verleend aan „vele positieve ontwikkelin gen". Daarmee verwijzen ze naar priesters, monniken, vrouwelijke religieuzen en le ken die werden veroordeeld wegens tegen de regering ge richte activiteiten. In een interview in de Itali aanse krant II Mattino verde digt patriarch Teoctist I, hoofd van de Roemeens-Or thodoxe Kerk, zich voor zijn collaboratie. De controle door de communistische machts hebbers was „totaal" geweest. Elk protest had tot jarenlange gevangenisstraffen voor priesters en monniken kun nen leiden, aldus Teoctist. Dankzij de lippendienst die hij Ceausescu had bewezen, kon hij gevangen priesters steunen en de afbraak van het hoofdgebouw van het pa triarchaat in Boekarest voor komen. De lofprijzingen van zijn hand aan het adres van Ceausescu, waren door de staat gemanipuleerd, zo zegt Teoctist in II Mattino. Kort na de val van de dictator verontschuldigde hij zich voor zijn gedrag. Desalniettemin kwam zijn aanblijven onder heftige kritiek te staan. De nieuwe minister van cultuur, Presu. gaf de patriarch het advies zich in een klooster te rug te trekken omdat hij zich verschrikkelijk had gecom promitteerd. Teoctist ant woordde de minister dat ook hij veel had geleden, en bleef zitten waar hij zat. Nederlandse Hervormde Kerk: Beroepen te Groesbeek (toez.) C.P. Wijnberg te Oos terend en Itens; te Noordla ren mw.G.C. Eppink te Win- sum (Fr.) en Baard en Oos- terlittens (part-time). Aange nomen naar Ede (toez.) c. van de Worp te Dussen. Gereformeerde Kerken vrij gemaakt Beroepen te Kantens drs.P. Groen, kand. te Kampen. „WVC-moskee" voor Waalwijkse Molukkers De Molukse islamitische gemeenschap in Waalwijk heeft vanaf zaterdag een eigen mos kee. Minister Hedy d' Ancona van WVC opent dan het gebouw dat geheel op kosten van het rijk is de overheid voor de Molukse moslims in Ne derland heeft bekostigd. Met de bouw is ruim twee miljoen gulden gemoeid. De Molukse ge meenschap An-Nur, die ruim 300 leden telt, heeft sinds 1965 een gebedsruimte in een woonhuis. Op de foto: interieur van de moskee FOTO: ANP AMERSFOORT Het conciliair proces voor ge rechtigheid, vrede en be houd van de schepping kan met Pinksteren 1990 nog niet, worden afgeslo ten. Er is meer tijd nodig om op plaatselijk en landelijk niveau tot duidelijke uitspraken en afspraken te komen, vindt de stuurgroep van de Raad van Kerken die het kerkelijk be zinningsproces begeleidt in de nota 'Op weg naar 1992'. In de nota wordt de Raad van Ker ken gevraagd het conciliair proces te ondersteunen tot een tweede nationale Kerken dag, die met Pinksteren 1992 gehouden zou moeten wor den. Het conciliair proces kan bij die gelegenheid mooi aan knopen bij de eenwording van Europa, die ook vragen oproept over nieuwe verhou dingen tussen de eerste, twee de en derde wereld. Op de tweede Kerkendag zul len meer „verbindende af spraken" moeten worden ge maakt, aldus de stuurgroep. De eerste Kerkendag werd in september 1989 gehouden en trok ruim 17.000 bezoekers. De dag vormde het Neder landse hoogtepunt van het conciliair proces dat met Pinksteren 1987 van start ging en hooguit drie jaar zou Billy Graham op bezoek bij de paus VATICAANSTAD De twee bekendste figuren van de christelijke wereld, paus Johannes Paulus II en de Amerikaanse evangelist Billy Graham, hebben elkaar don derdag tijdens een audiëntie in het Vaticaan gesproken. Zoals gebruikelijk liet het Va ticaan niets over de inhoud van het besprokene los. NIJMEGEN - „Het is nog maar een klein plantje. Het aanbod dat we nu doen is nog maar een be scheiden begin", relati veert studiesecretaris dr. Frans Vosman onmiddel lijk de activiteiten van de onlangs opgerichte (ka tholieke) Thomas More Academie voor levensbe schouwing en maatschap pelijke vragen. .De studiesecretaris omschrijft zijn academie als „een plat form waarbinnen mensen kunnen zoeken naar een nieuwe samenhang in het denken". Een platform, dat „ontzettend" nodig is vanwe ge de vele en snelle ontwik kelingen in de samenleving en in de wetenschap, die mensen het zicht doet verlie zen op de achterliggende le vensbeschouwelijke en ethi sche vragen, die deze ontwik kelingen oproepen. Want, zo constateert Vosman, de le vensbeschouwelijke kaders in de ontzuilde samenleving zijn weggevallen, de kerken ver liezen steeds meer hun le vensbeschouwelijke betekenis en veel mensen hebben af scheid genomen van hun vroegere religieuze of levens beschouwelijke traditie en zijn op zoek naar nieuwe be grippen en samenhangende denkkaders. De Thomas More Academie is een initiatief van de Neder landse „grote" katholieke uni versiteiten te Nijmegen en Tilburg en de „kleinere" theologische universiteiten in Utrecht, Amsterdam, Heerlen en de theologische faculteit van Tilburg, dat tevens gedra gen wordt door de Radboud- stichting, de vereniging voor christelijke academici, het Thijmgenootschap, het Katho liek Instituut voor Massame dia en het Katholiek Studie centrum voor Geestelijke Volksgezondheid. Doel van de academie is het organiseren van lezingen, debatten en symposia over uiteenlopende maatschappelijke ken met een levensbeschou welijke of ethische dimensie. Het publiek, waarop de Aca demie zich richt, moet gaan bestaan uit hoger opgeleiden, met een H.B.O. of universitai re achtergrond, of „zij die krachtens hun werkervaring of levenservaring eenzelfde belangstelling hebben". Vos man: „Je krijgt geen kant en klaar Veronica antwoord. Ze moeten bereid zijn zich er ook enige moeite voor te getroos ten." More De initiatiefnemers hebben bewust voor de naam van Thomas More gekozen. Ze zochten naar een aanspreken de figuur, die verheven is bo ven de kerkelijke polarisatie en levensbeschouwelijke twis ten. Thomas More, die in het Engeland van de zestiende eeuw leefde, staat bekend als een groot humanist. Hij was bevriend met Erasmus. „Eras mus heeft zijn befaamde Lof der Zotheid bij hem thuis in Lbn'den zitten schrijven". Thomas More verenigde een aantal eigenschappen in zich, die modél staan voor wat de initiatiefnemers met hun aca demie beogen: een leek met een eigen visie op geloof en levensbeschouwing, die visie ook staande houdend tegen de kerkelijke leiding van zijn tijd in, een wetenschapper, die ook maatschappelijke verant woordelijkheid wenste te dra gen en het zo bracht tot kan selier van Hendrik VIII. More, schrijver van het be roemde boek „Utopia", was op zoek naar een toekomstper spectief voor zijn tijd, die ge- kenmerkt werd door ver schuivende politieke verhou dingen binnen de Europese staten en grote economische veranderingen vanwege de doorbraak van het kapitalis me. „Geen dogmaticus", bena drukt Vosman. „Hij kon een grapje over zijn eigen menin gen en initiatieven best velen. Een op en top humanist." Vosman onderstreept dat het e^bij de Thomas More Acade mie niet om gaat theologie of filosofie „aan de man te bren gen". Weliswaar hebben de theologen en de filosofen bij de Academie nu het voortouw genomen, maar de Academie hoopt haar werk ook uit te breiden richting economie, natuurwetenschappen en cul turele disciplines. „In onze tijd zijn de levensbeschouwe lijke kaders uiteen gevallen. Daarnaast zie je een enorme individualisering en overbe- nadrukking van de autonomie van de mens. Het denken in rechten van het individu overheerst. De balans is zoek geraakt. Zonder terug te grij pen op de oude koek en daar mee een complete maaltijd op tafel te zetten, willen we pro beren het beste uit de tradities weer naar voren te halen. Neem bijvoorbeeld de katho lieke traditie op het gebied van medische ethiek. De me dische wetenschap dreigt op sleeptouw te worden genomen door een natuurwetenschap pelijke oriëntatie met haar denken in oorzaak en gevolg. In feite verdwijnen dan de concrete patiënten. De techni sche vragen kun je blijvend in het licht houden, als je blijft nadenken over het doel van de geneeskunde: pijn verzach ten, ziekten genezen en de FOTO: GER LOEFFEN dood afwenden. Het voor komt dat men allerhande techniek gaat inzetten, die voor de wetenschap best wel interessant is, maar voor de patiënt niet." De studiesecretaris geeft nog een ander voorbeeld: de sexuele moraal. „Gelukkig hebben we afscheid genomen van vele kerkelijke geboden en verboden. Maar waarvoor dienen de grenzen die je bin nen de sexualiteit wilt stellen. Het geluk van mensen moet er toch op de een of andere manier mee verbonden zijn. Daarover is in de traditie veel te vinden, ook als het gaat om het bestrijden van de ziekelij ke oude kerkelijke moraal." Vanaf eind januari verzorgt de Thomas More Academie een serie van vier lezingen op vier plaatsen in Nederland, waaronder Den Haag die gaan over de obsessies van de he dendaagse mens. „God en de obsessies van de twintigste eeuw" is de titel van de cyclus waarin filoso fen en theologen hun licht la ten schijnen over, aldus Vos man, „ideëen en werkelijkhe den die met ons aan de haal gaan, waardoor het nadenken wordt geabsorbeerd." „Ge boeid door macht, geld, na tuur en gezondheid, of kun nen we beter spreken van re gelrechte obsessies, die de plaats hebben ingenomen van God/i?", aldus de prikkelende tekst in de wervingsfolder. „Ze krijgen een welhaast reli gieuze lading, zozeer liggen we er mee in de clinch. Fasci nerend en tegelijkertijd on grijpbaar en verborgen. Ze heersen over ons en tegelijk waarderen we ze hogelijk. De enige obsessie die we voor de verandering niet bespreken is Op maandag 29 januari, 12 en 16 februari, en 12 maart zul len achtereenvolgens de Nij meegse filosoof en theoloog Paul van Tongeren, de Leu vense filosoof Jan van der Veken, de Maastrichtse arts en filosoof Henk ten Have, en Martin Rijk, oud-docent filo sofie aan de Katholieke Uni versiteit Brabant in de Pul- chri Studio (Louis XV zaal) aan de Lange Voorhout te den Haag het strijdperk betre den. Van Tongeren spreekt over God en macht, van der Veken over God en natuur, ten Have over God én gezondheid en Rijk over God en geld. Elke avond treedt er een opponent op, die de Academie om haar of zijn interesse heeft uitgeno digd. Dit kan variëren van een natuurkundige tot een li terator, van een filosoof tot een politicus. De leiding van het debat, waaraan iedere aanwezige zijn bijdrage kan leveren, ligt in handen van dr. Pieter van Hoof, program mamaker bij de KRO. Alle lezingen beginnen om 20.00 uur en zijn om 22.15 af gelopen. De zaal is open vanaf 19.30 uur. De kosten bedragen 40,- per persoon voor deelname aan de vier avonden, waarbij de toe zending vooraf van een sylla bus met basisteksten is inbe grepen. Dat bedrag kan over gemaakt worden op postgiro 381122 t.n.v. Congresfonds, Vught. THEO KRABBE Info: Thomas More Academie, Postbus 152, 5260 AD Vught. Tel. 073-579011 Tegen apartheid In een eerste gesprek tussen de LOTA, de lokale ovj tegen apartheid, en de ministers Van den Broek van landse en Dales van binnenlandse zaken zijn de schei tjes weggeslepen van wat op een stevig conflict lopen. De gemeenten willen zelf uitmaken met welk ven ze contracten sluiten, de al 71 LOT A-geiin willen bij die bepaling meewegen of een bedrijf rel, derhoudt met het apartheidsregime in Zuid-Afrika Van den Broek en zijn collega Dales vinden daarentin de gemeenten geen boycot-beleid mogen voeren o tor daarmee ingaan tegen het kabinetsbeleid. Het gesprek krijgt nog een vervolg, ook in het vandaag. De bestuurders van de betrokken gemee voornamelijk van PvdA- en CDA-zijde houden d jaren steeds vaker hun blik op plaatsen over de g richt. In veel gemeenten is sprake van een actief bi gunste van Derde-Wereldlanden, hetgeen vaak uitr een stedenband. Doorgaans wordt daar door Buit< Zaken geen bezwaar tegen gemaakt. Maar ten Zuid-Afrika liggen de zaken aanmerkelijk gevoeli grootste bedrijven van ons land zijn dan ook door vesteringen met dat land verbonden. Shell en Kj daarvan de meest sprekende voorbeelden. Tot welke emotionele proporties de tegenstelling] nen oplopen, blijkt wel uit de criminele acties die ondernomen tegen particuliere beheerders van Shl pen en al weer enige tijd geleden de brandstij in vestigingen van de Makro, dochter van de intei SHV die ook banden met Zuid-Afrika onderhield, verstandig dat de anti-apartheidsorganisaties zich brandstichtingen distantieerden; toch dreigen die ni politieke standpunten van de gemeenten in een kw| licht te stellen. „LOTA is een naar Nederlands versi zei werkgeversvoorzitter Van Lede deze week en hij] gering en regeringsfracties ter verantwoording. L-ij Vanuit de Kamer is in het verleden meermale»w drongen op strengere sancties tegen Zuid-Afrika. Dafccl onder meer door de economische belangen van H en Nederland nooit van gekomen. Maar gelukt a£ wereldwijde kritiek op het apartheidsbewind nietkfj zonder gevolgen gebleven. Langzamerhand is er Afrika iets aan het veranderen. Toch is het van belai druk op de ketel blijft en dat ook het ministerie va: landse zaken die druk vanaf de basis, de gemeentf voelen. pcl |oo HET bolwerk van minister Van den Broek heeft inifect tal van gelegenheden er blijk van gegeven de signal^ 1 samenleving slecht te verstaan. Dat leidt ertoe dat sd— gen van mensenrechten liever verzwegen worden o A sie) of verhuld in mistige termen als 'de gebeurtenf het Plein van de Hemelse Vrede'. Het is gemeenten I gestaan bedrijven te boycotten. Maar het is geen slecf dat de gemeenten het ministerie soms hinderlijk voeten blijven lopen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor inge; stukken te bekorten. Lichten overdag (4) Het zou wel eens kunnen ge beuren dat de briefschrijvers die zich tegenstander tonen van het door het ministerie van verkeer en waterstaat ge propageerde rijden overdag met groot dimlicht, er uitein delijk niet onderuit zullen kunnen. Toen ik enkele maan den geleden in Canada waar overdag rijden met groot dimlicht al jaren de ge woonste zaak van de wereld is een auto huurde van een nieuw Japans type, zocht ik vergeefs naar een knop om het licht aan te doen. Dat bleek automatisch te gebeuren op het moment dat ik de motor startte. Het enige wat ik via een knopje zelf kon regelen was de keuze tussen groot en gedimd licht. Rijdend door Ca nada bevond ik "me ook over dag tussen louter automobilis ten met groot licht en niemand had daar kennelijk hinder van. Toen ik echter de grens overging en de VS binnenreed werd ik vrijwel onmiddellijk onthaald op tegenliggers die met hun lichten gingen knip peren. Ik had niet de indruk dat ze 'die stomme Canadees' duidelijk wilden maken dat overdag rijden met groot licht in de VS niet op prijs wordt gesteld. Ik denk dat ze me er slechts op attent wilden ma ken dat mijn lichten brand den. Het zal ook in ons land een kwestie van wennjj/ den, denk ik. n G.J. Peeters, WASSENAAR. Iei Navolging lar >gi Kardinaal Simonis herin tegen een groep jongé zegd: „Geef je met |al haar aan Christus", r nogal wat zeggen. AlsPr ter anderen iets aanFn moeten we dat op der' plaats zelf voorleven. p\ dinaal geeft in dit opzijn goed voorbeeld. Chrisf nooit iemand uit. „Kol tot Mij", zei hij. De kl trekt van leer tegen ilr Mei Beweging, die is h te schaap. Deze wordt door hem in eeijt j daglicht gesteld, waar kele reden voor is. onderhield nooit „de deed wat de liefde He|d. Als daarover een aani>n< werd gemaakt zei Hf leggen de mensen grofcw: ten op dan de wet voolan Weet de kardinaal niephe hoogste recht van eenjan ongehinderd naar z'n kunnen gaan? Dat iedc A de Heer aan tafel kan al men met anderen, derd? Als de kardinaa mensen weigert, ma zich een macht aan die heeft. C J. M. Arends, Franciskanes, ZUNDERT. Uitgave: Westerpers (behörende tot Sijthoff Pers) I z Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden na; Telefoon: 071 - 122 244 fde Postadrespostbus 112300 AA Leiden. \j i Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. ki Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage h d r Abonnee service r r> Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15 0 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-^ per maand 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties s- Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijs) 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 U

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2