Totalitaire staat is ten dode opgeschreven „Perestrojka heeft geen kans" BUITENLAND ËotdócSoivumt ZATERDAG 30 DECEMBER 1989 P^JIf Karl Marx heeft in Het Kapi taal geschreven over de klad- deradatsch, de ineenstorting van het kapitalisme. Beleven we nu de kladderadatsch van het socialisme? ,,Ik denk dat we nu inderdaad de ondergang van het zoge naamde reëel bestaande socia lisme beleven. Maar niet de ondergang van het socialisme als zodanig. Integendeel, het democratische socialisme zoals dit in de kapitalistische landen bestaat, heeft er zelfs toe bijge dragen dat het reëel bestaande socialisme nu verdwijnt. Wat ik bedoel is dat de sociaalde mocraten met de hulp van de linkervleugel van het libera lisme aanzienlijke successen hebben geboekt. Bovendien is het kapitalisme zelf drastisch veranderd, niet alleen in rela tie tot de tijd waarin Marx leefde, maar ook in vergelij king met de periode tussen de twee wereldoorlogen. Na 1945 heeft zich in de kapitalistische landen immers de welvaarts staat ontwikkeld". Die welvaartsstaat is in de so cialistische landen niet moge lijk? „Nee. En Marx heeft dus van de ontwikkelingsmogelijkhe den van het kapitalisme niet veel begrepen. Lenin trou wens nog minder. Waarmee ik overigens niet aan hun histori sche betekenis wil tornen. Zij hebben in Europa en in min stens de helft van de wereld heel wat teweeg gebracht". De veranderingen in Tsjecho slo wakije en in de DDR, zelfs in Bulgarije gaan momenteel razend snel. „Zowel de snelheid als de mas saliteit van de veranderingen komen voor mij niet onver wacht. Het bewijst alleen maar dat de crisis er al lang was. En het bewijst ook dat die crisis zeer diep zit en slechts kon worden onderdrukt met machtsmiddelen en met pro paganda die een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft. Begin juni was ik op een bijeenkomst in Noorwegen waar ik de Tsjechische minis ter van Buitenlandse Zaken uit de periode-Dubcek en late re mede-oprichter van Charta 77 Jiri Hajek ontmoette. We waren het erover eens dat er in Tsjechoslowakije sprake was van een crisis. Maar Hajek dacht dat het nog wel even kon duren voordat die crisis tot een uitbarsting zou komen. Ik zei dat het al heel gauw zou gebeuren. Achteraf bezien was ik dus optimistischer dan hij". Hajek wilde indertijd evenals Dubcek een socialisme met een menselijk gezicht. Krijgt dat nu een kans? ,,Ik heb nooit in een commu nisme met een menselijk ge zicht geloofd. Communisme 'is communisme. Het heeft geen menselijk en geen onmenselijk gezicht, maar het is een totali tair repressief regime. Ik ben geen socioloog, ik kijk slechts naar wat er gebeurt en ik heb het communisme wel eens vergeleken met het industriële feodalisme. Landen als de Sovjetunie en Joegoslavië waar een echte revolutie van binnenuit heeft plaats gevon den verschillen van de andere Oosteuropese landen waar het zogenaamde reële socialisme met behulp van het Rode Le ger is gevestigd. Daarom kun nen die landen ook gemakke lijker veranderen dan de Sov-' jetunie en Joegoslavië waar de revolutie in elk geval authen tiek was. Vooral in de Sovjetu nie heeft de revolutie een be trekkelijk stabiele en geconso lideerde periode ingeluid. Bo vendien hebben de partijfor maties in deze beide landen een mythe voortgebracht van een heldhaftig verleden en die wordt ook nog steeds gevoed. Maar dat zal niet lang meer duren". Niet lang meer? „Nee, niet lang meer, hoewel in de Sovjetunie en in Joego slavië de processen gecompli ceerder zijn omdat de ideologi sche en economische proble men daar parallel lopen met nationale conflicten. Maar bei de regimes hebben hun morele en ideologische basis verloren en daarmee ook het recht om de richting van de natie te be palen". Betekent dit dat het ook met de eenheid in Joegoslavië is „Ik denk dat Joegoslavië het wel overleeft. Maar het land moet een democratische fede rale staat worden met een po litiek pluralisme zodat niet al leen meer de communistische partij de dienst uitmaakt en waar de federale structuur elk volk het volle pond geeft". En datzelfde geldt voor de Sovjetunie? „Dat geldt in dezelfde mate voor de Sovjetunie". Maar de Sovjetunie heeft beduidend meer nationaliteiten. „Dat is waar en daarom zijn de pro blemen daar ook veel groter. Er is daar sprake van immense culturele verschillen en de Russen hebben natuurlijk een dominante rol. Hier in Joego slavië zijn de culturele ver schillen minder groot en de re publiek met de grootste bevol king, Servië, is ook weer niet zo groot dat zij de andere re publieken kan overheersen". Gorbatsjov is nu bezig de Sov jetunie te veranderen. Heeft zijn perestrojka volgens u een kans? „Nee. Daar ben ik volledig ze ker van. Je ziet ook dat het niet lukt. Dat komt omdat de economische veranderingen halfslachtig zijn. Ook Gorbats jov houdt vast aan het staatsei gendom van de produktiemid- delen. En dan kun je moderni seren zoveel je wilt, maar een echte herstructurering wordt het nooit. Hoogstens kan het met kredieten uit het Westen tot een tijdelijke verbetering komen". Van die verbetering is nu in elk geval nog niets te bespeu- „Integendeel, het is alleen maar slechter geworden en dat geldt voor vrijwel elk gebied". Indien Gorbatsjov inderdaad geen succes heeft en hij van het toneel verdwijnt hoe moet het dan verder in de Sovjelu- „Eerst zal de crisis waarschijn lijk nog groter worden, zowel tussen de verschillende natio naliteiten als binnen de partij waar de conservatieve bureau cratie nog heel sterk is. En wanneer alles in de Sovjetunie nog slechter is geworden krijg je vermoedelijk ook daar een omslag in de richting van een pluralisme dat lijkt op dat van het Westen. Ik zeg altijd: com munisten kunnen veranderen, maar het communisme, kan niet veranderd worden. Onder de communisten bestaan de mocratische tendenzen en na tionale tendenzen, maar het communisme is niet democra tisch te maken en het kan niet nationalistisch zijn. Welnu, dat proces van democratisering en herboren nationaal bewustzijn contra het communisme speelt zich nu af in heel Oosteuropa en het kan voor de grenzen van Joegoslavië en de Sovjetu nie geen halt maken. Want in feite gaat het hier om gebeur tenissen die de geschiedenis een andere richting geven en dat niet alleen in Oost-Europa, maar in de hele ontwikkelde wereld, in de hele wereld. We maken momenteel wereldge schiedenis mee. Het Westen zal zijn systeem niet wezenlijk veranderen, maar het zal zich toch op een of andere manier moeten aanpassen, niet alleen in economisch maar ook in po litiek opzicht". Dat betekent op de eerste plaats concrete hulp van het Westen aan Oost-Europa? „Dat is vanzelfsprekend. Maar wat de Sovjetunie betreft is dat erg moeilijk. De structuur van de Sovjeteconomie is zo dat ze in feite geen hulp kan aanvaarden. Wel natuurlijk in de vorm van consumptiegoe deren: voedsel, kleren, medi cijnen, maar dat is armen- hulp". En dus geen economische hulp? „Precies. Je kunt met voedsel- zendingen de erbarmelijke si tuatie waarin het Sovjetvolk leeft wel even verlichten, maar daarmee zijn de structu ren nog niet veranderd. De zin van economische hulp is dat het op de lange duur beter gaat omdat met die hulp de structuren veranderd kunnen worden. En daar is in de Sov jetunie nog geen uitzicht op. Het blijft dus een vat zonder bodem. Voor Joegoslavië geldt trouwens hetzelfde. Het land heeft nu een schuld van twin tig miljard dollar. Als de struc turen niet veranderen is die schuld over vijf jaar nog even groot of, wat waarschijnlijker is, ze is zelfs nog groter gewor den". U noemde de veranderingen die momenteel in Oosteuropa plaatsvinden een wending in de geschiedenis. Past daar ook een eventuele Duitse hereni ging in? „Er is natuurlijk al een een heid tussen de DDR en de Bondsrepubliek, althans op zijn minst in de geest. Maar ik denk dat de verwerkelijking van die eenheid op een vreed zame basis moet geschieden. Dat wil zeggen: er moet een vredesverdrag komen om te garanderen dat Duitsland niet opnieuw een gevaar voor Eu ropa kan worden. Vooral de Slaven zijn op dit punt erg ge voelig omdat zij in het verle den ook zo vaak het slachtof fer zijn geweest. Duitsland kan in een unie of in een Europese statenbond best een leidende of zelfs dé leidende macht worden, maar het mag in mili tair en politiek opzicht niet sterker worden dan de Sovjet unie, want dan zou het even wicht in Europa totaal worden verstoord". Zou de Duitse hereniging het begin kunnen zijn van Gor- batsjovs Europese huis? „Dat denk ik wel. Ik weet dat er in het Westen verschillende theorieën over bestaan. De eerste luidt dat er een Cen- traal-Europa moet worden ge creëerd. Maar dat lijkt me niet reëel. Want een Centraal-Eu- ropa met Duitsland zou loor Duitsland worden gec »r - neerd en zonder Duitsland is het een lichaam zonder hoofd. En de theorie dat een Cen- traal-Europa, dus inclusief eer herenigd Duitsland iets za; zien in een samengaan met een democratischere Sovjetu nie lijkt me even onwaar schijnlijk. Ik denk dus dat er een andere ontwikkeling komt en wel in die richting dat de Sovjetunie steeds meer naar Europa gaat tenderen en of dat op de lange duur dan in een echt Europees huis resulteert of in iets anders, dat moeten we maar afwachten. Dat hangt trouwens ook af van de hou ding die de Verenigde Staten in de toekomst tegenover Eu ropa zullen innemen". Hoe zou Tito gereageerd heb ben op de ontwikkelingen zo als die nu in Oost-Europa plaatsvinden? „Hij zou ze aan reactionaire, antisocialistische en anticom munistische krachten hebben toegeschreven. En wat Joego slavië betreft zou hij getracht tat( gelukt zijn. Want ofs« hervormingsproces moeizamer verloopt 1 nu toch een duideliftab ding van het titoismei". Wat blijft er dan ni communisten over? „Weinig. In Slowenié aan het verdwijnen, tië eigenlijk ook. In de partij iets sterker, daar klinken reeds d sche geluiden. In Be zojuist een democrati' tij opgerecht. Het slechts om een hand lectuelen, maar het is begin". Ljj Tf lijkt me nu vitalel ve jaar geleden toen interview met deze spoedige ondergang communisme vi Komt dat omdat u z n gelijk hebt gekregen: L „Ja, ik heb in zekere Fer gekregen, maar ik c v dat dat uitwerking he :1a op mijn fysieke toe! ,je word binnenkort 79 cl me nu beslist ouder ker dan zeven jaar g<tei [af; „Ik ben nooit een lig J ken optimist of een usch ken pessimist geweepn; als ik nu over de toekjkl; Europa nadenk, overius sen van de democratjvi werelddeel dan ovenp derdaad het optimism*! I LEO VAN VÜki Milovan Djilas was al voor de Tweede Wereldoorlog communist en vocht als partizaan aan de zijde van Tito. Hij voerde gesprekken met Stalin en was Joegoslavië's belangrijkste woordvoerder toen het in 1948 tot een breuk kwam met de Sovjetunie. Djilas was sindsdien in Joegoslavië zelf onaangevochten de tweede man naast Tito. Toen hij enkele jaren later ook vraagtekens zette bij de koers van Tito werd hij de eerste dissident in de communistische wereld. Sedertdien heeft de nu ruim 78-jarige Montenegrijn in de gevangenis gezeten en kreeg hij afwisselend een uitreis- en inreisverbod. De laatste jaren kan hij zich weer vrij bewegen. Milovan Djilas is sinds lang naar zijn eigenlijke stiel teruggekeerd: het schrijverschap. Hij schreef onder meer 'Gesprekken met Stalin' en 'De Nieuwe Klasse', waarin hij als eerste het bestaan van de zogenaamde nomenklatura signaleerde. Enkele jaren geleden publiceerde hij een ontluisterende biografie van Tito. Toen Tito in 1981 op sterven lag, voorspelde Milovan Djilas in een gesprek met onze redacteur Leo van Vlijmen de spoedige ondergang van het communisme in Oost-Europa. Nu zijn voorspelling lijkt uit te komen bezocht Leo van Vlijmen de 'grand old man' van Joegoslavië opnieuw. DAPE nd j; :erug ---PPe onnjrikt gezir a OXFORD We staan op de drempel van het post- totalitaire tijdperk. Behal ve in Albanië, waar nog steeds wordt vastgehou den aan een orthodox Sta linisme, zijn de communis tische regimes van Oost- Europa aan hervormingen onderhevig. Dit zal onver mijdelijk leiden tot de ontmanteling van de tota litaire staat. Alles wijst erop dat die ontmanteling onomkeerbaar zal zijn. In al zijn variëteiten is het to talitarisme een poging de bur germaatschappij te vernieti gen. In zijn klassieke vorm, in de tijd van Stalin, was het to talitarisme een versmelting van de economie en een sy steem van centrale planning ondersteund door een terroris tische geheime politie. Al in het „tijdperk van stagna tie" onder Breznjev begon dit systeem af te brokkelen; een veelomvattende parallelecono mie moest het economisch fa len van de centrale planning compenseren. Nu heeft het economische puin van de cen trale planning de stoot gege ven voor de instorting van de communistische macht in het Oostblok. En ook in de Sovjet unie zelf zal dit het uiteindelij ke resultaat zijn. In de Sovjetunie heeft de bur germaatschappij - in de vorm van sterke nationalistische, re ligieuze en ecologische opposi tiebewegingen - zo'n macht gekregen dat de terugkeer naar het totalitarisme in de klassieke vorm uitgesloten is. De communistische „nomen klatura" (ambtenarij) voelt zich in de Sovjetunie, net als in de rest van Oost-Europa, in bestaat dat deze communisten het marktgeoriënteerde over- gangsbeleid van de Solidaritei- tregering zullen dwarsbomen. Als markthervormingen wor den tegengehouden door ver zet van de communistische bonden, is de val van de kwetsbare nieuwe regering voorspelbaar, en daarmee de opkomst van een nieuwe dic tatuur, ditmaal naar het model van Pinochet en misschien met Jaruzelski aan het hoofd. Desintegratie Het kan wellicht ook anders. In Tsjechoslowakije is een de mocratische overgang mis schien wel mogelijk gezien de diepgewortelde democratische tradities van het land en een minder ongunstig economisch klimaat, terwijl in Oost-Duits- land democratie en hereniging wel eens onafscheidelijk kun nen zijn. Elders, met name in de Sovjetunie, zal de economi sche chaos van de overgang de broze democratische bewegin gen verzwelgen. Voor de meeste Oost-Europese landen zal het einde van het totalitarisme „herbalkanise ring" betekenen: een opeen volging van zwakke, autoritai re regeringen ondersteund door populistische bewegin gen. De Sovjetunie staat in het post-totalitaire tijdperk chaos te wachten naar Joegoslavisch model: economische ineenstor ting, etnische conflicten en een dreigende desintegratie. Wat er ook gebeurt, het is dui delijk dat het totalitarisme zijn tijd heeft gehad. Alleen al door het economisch falen van het totalitaire systeerp is het ten dode opgeschreven, zelfs in Roemenië, waar het zich met' bruut geweld probeerde te verdedigen, zelf in China, waar het totalitarisme nu nog vernieuwd wordt. De Sovjetunie zal ons op diplomatieke, wijzig nomische steun van fr€ ten zoeken in de hoofig( totalitaire systeem van^ met een iets gewijzigLj. ling kan blijven betal zelfs aanzienlijke inj% Duits, Japans en EGijc en technologie zullel^ van het Sovjetsysteeii^ ge termijn niet kunnt^ gaan. Repressie J,. De combinatie van «rh sche ineenstorting enIBi listische onrust voon nig goeds voor Gorbaife restrojka. De waars mislukking van deze) mingspolitiek zal ech|i herstel van het Sovjef op klassieke totalitaifloi slag tot gevolg hebbl staatscontrole over ie( tor van de samenleviiL In plaats daarvan zal ritair regime ontstaai nauwelijks ruimte ideologie. Dit zal aan kunnen blijven door binatie van tactisch* sies, selectieve repr Westerse hulp. De tri draad van de ges wordt weer opgepakt geschiedenis van de naire theorieën van xisme en het Ameriki ralisme, maar de ges van autoritaire regimj teit van grote mog< geheime diensten en en religieuze conflict#! deze harde, maar vet wereld keren wij nu $5 moeten ons voorberil de beproevingen v?r nieuwe realiteit. JOH16 De onlusten en massa betogingen in Azer- bajdzjan van dit jaar waren al een duidelijk signaal dat het nationalisme Gorbatsjovs perestrojka bedreigt. FOTO: AP toenemende mate onderge waardeerd en lijkt de wil om te regeren verloren te hebben. Dus rijst de vraag: wat komt er na het totalitarisme? Precie zer geformuleerd: is het verval van het totalitarisme een voor bode van een rooskleurige toe komst waarin zoals de Amerikaanse beleidsplanner Francis Fukuyama schreef de burgermaatschappijen naar het Westerse liberaal-demo cratische model zullen over winnen? Ontmanteling De eerste van de nieuwe post- totalitaire staten was Polen, waar de burgermaatschappij nooit helemaal onderdrukt ge weest is. De Rooms-Katholieke kerk en later ook Solidariteit, beteugelden de macht van de totalitaire bureaucratie. Hie- door kon een post-communis- tische regering aan het bewind komen. De vreselijke erfenis van iets meer dan veertig jaar communisme in Polen plaatst de nieuwe democratische rege ring voor onvoorstelbare moeilijkheden. Moeilijkheden, waar overigens het hele Oost blok mee te kampen heeft. Een op de drie Poolse arbei ders zal zijn baan kwijtraken, zonder een werkloosheidsuit kering om op terug te vallen. Monetaire hervormingen om een einde te maken aan de huidige hyperinflatie zullen een verlammende werking hebben voor de mensen met lage inkomens en weinig spaargeld. Op het moment mist Polen de institutionele structuren van een markteco nomie, zoals een geldmarkt en een banksysteem. De leiders van de nieuwe Poolse regering zijn zich be wust van dit dilemma. Het ge vaar komt van buiten de rege ring. Het ledental van Solida riteit is afgenomen tot onge veer twee miljoen, terwijl dat van de voormalige communis tische vakbonden gestegen is tot de vijf miljoen. Het gevaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 6