ÏZ Kerstmis '89 Geuzen houden stand op Vlaamse Olijfberg ,,Het is eigenlijk een wonder Gods dat weer nog zijn" een buitenwijk van de Belgische gemeente Sint wonen 176 nazaten van de eerste isten. Door de katholieken worden ze nog steeds n' genoemd. Ze vormen een hechte groep en lijden :n of meer afgezonderd eigen sociaal leven. De fdenis van de Geuzenhoek is geen verhaal van grote maar wel een historie van lijden en verdragen. Dat de kleine protestantse rots in de rooms-katholieke ng tot een monument van godsdienstvrijheid, strijd, en volharding. Een van onze verslaggevers bezocht ne landbouwgemeente in Oost-Vlaanderen. V orsele een I speldeprikje in de groene uitge- strektheid tus- sen Oudenaarde legem. Een smalle geasfalteerde navel- met B-status verbindt de verscholen in Sint-Maria-Horebeke met de bui- >ld. Maar hoe we ook zoeken, we l het weggetje niet vinden. j dolen we door de licht golvende vallei (walm. Overal schieten kronkelende beekjes 'het riviertje levend te houden. Het land- een fotogeniek meesterwerk van bossen, in akkers, harmonieus gelardeerd met hoe- lens en verloren dorpjes. In de verte gloort streep heuvelland. Het zijn de Vlaamse redfn die gracieus op de taalgrens balanceren, befc Fnkt a's muziek- i stuiten we op een menselijke wegwijzer, en kromgewerkt oud vrouwtje. Ze heert de ide gang van een verhuizer die een kast 1 mJtelt. Haar smoezelige broekrok biedt ge- mte om twee mud patatten in te vervoeren. Serig, de mond vertrokken in een tandloze loert het menselijke vraagteken naar de dingen die de landelijke rust verminken de fcn over de weg naar 'de Geuzenhoek'. Met persen we een mondvol sappig Vlaams uit 5. Haar routebeschrijving is zo ingewikkeld adeerpatroon. Een van onze Belgische gast 6e de kreupele conversatie ondertitelt, ont- h iets positiefs in het koeterwaals. „Een jaar lfs dg geleden zou ze beslist geweigerd hebben peg naar de Geuzentempel te wijzen. Of ze vrorfe verkeerde kant hebben opgestuurd, want |d konden de katholieken het bloed van de en wel drinken". j^et jet het of ook wij het bos zijn ingestuurd, oct jn duikt achter de zoveelste bocht van het ppelijk doolhof plotseling het gehucht Kor- (De pokdalige straatnaambordjes vertonen Is de inslagen van de stenen waarmee ka- jongeren nog maar luttele decennia geleden r van de ketterse protestanten uitdrukten, ei jouwen van: „Geus, geus, lange neus, lan- Ö1J2 gij zijt voor eeuwig in de helle gebrand". %vlaamse intifada was slechts een onschul- riterij vergeleken met de wandaden die in eeuwen door fanatieke roomse Oostvlamin- Jen gepleegd. Het geschiedenisboek van de Ui:ioek vermeldt vervolgingen, grafschennis, __:n van dubbele belastingen en zelfs dood- Ü^k werden protestantse weeskinderen ge- ze door rooms-katholieken te laten op- is eigenlijk een wonder Gods en een an geloofstrouw der vaderen dat we er nog gt een bewoner die ons uiterst vriendelijk 4j van de dominee wijst. S&IONIE jod?'uzenhoek behoren haat en vijandschap tot jeveden. Het gehucht ademt een sfeer van rust, on2 intimiteit. De vijftig protestantse gezinnen idjjin harmonie met hun roomse buren. Ze er£~pp eikaars akkers, gaan bij elkaar naar de 33 ^pelen in dezelfde voetbalploeg en staan 39 aan schouder bij het monument voor de sch(lden en aan de êroeve vafl overleden janjoten. Er zijn zelfs gemengde huwelijken ge- zpinds het Vaticaans Concilie in de jaren an j. er een open oecumenische verstandhou- eho,roeid. We erkennen eikaars kerkelijke ei- ^<7, eikaars doop, eikaars visie", zegt ds. J. ,t /jl (51), sinds 1969 de herder van de kleine j protestanten. taki^e maalstroom van de nieuwe tijd probe- ,r g76 protestanten van Sint-Maria-Horebeke jt^ain identiteit toch zoveel mogelijk te bewa- u-mditten samen in drie straatjes rond de kerk. 9g jiet sobere neo-gotische godshuis staat nog 3 eenvoudige zaaltje waarin hun koppige j frs tot het midden van de vorige eeuw de jijen hielden. Het monumentje doet tegen- als parochiezaaltje. kerk ligt het protestantse begraafplaatsje. ^|n geschenk van Koning Willem L In 1824 1 de protestanten hun dankbaarheid voor )rtgUakker in een gedenksteen met de tekst: hun dood zorgt Willem I, Koning der plagen, voor zijne onderdanen". ^ze^)racht en praal en met een minimum aan jgjen arduin getuigt het kerkhofje van calvi- )0S\i soberheid. Een monumentale eeuwenoude tzij^ welft zegenend zijn takken over de gra- bff vee' zer^en dragen de naam Blommaert. van Jacob Blommaert, een jde tapijtwever uit Oudenaarde, een van de 'n zest*ende eeuw het calvinisme in jjanden ontkiemde. De brandstapels die de iWnc,l"s^e er °Prichtte om het Nieuwe Ge- dunte roe^en' doofden het heilig vuur niet, 'di^kerden het juist aan tot de Beeldenstorm vera met aHesvernietigende kracht over de ^ke en zuidelijke Nederlanden raasde. J*r later, in 1568, ontbrandde de Tachtigjari- 226B De geus Jacob Blommaert nam dienst in urojva.n prins Willem van Oranje. Hij schopte 236aPitein van een legertje calvinisten, avon- rde,0'itieke vluchtelingen, bandieten en bede- het hoofd van dat zooitje ongeregeld en in de ene en het zwaard in de andere afkjoverde hij in 1572 zijn geboortestad Ou- k.).:- Hij vestigde er een calvinistisch en Oran- bestuur. Maar zijn rijk was van korte duur. Spaanse hertog Alva met ijzeren hand orde i kwam stellen, vluchtte Blommaert. Maar olen ontdekten het huis waarin de kapitein lil hield en staken het in brand. Blommaert de vlammen om. De Tachtigjarige Oorlog bracht de noordelijke Ne derlanden vrede en vrijheid van godsdienst. In het zuiden triomfeerde de Spaanse furie en werd het Nieuwe Geloof te vuur en te zwaard bestreden. Duizenden calvinisten vluchtten. Anderen doken onder en hielden 's nachts in het diepste geheim hun vergaderingen. Onder hen bevonden zich de vrouw en kinderen van kapitein Blommaert. Zij hielden het vuur van de Hervorming brandend in Sint-Maria-Horebeke en zes aanpalende gehuchten die zich samen 'De Vlaamse Olijfberg' noemden. De Vrede van Munster - die in 1648 het einde van de tachtigjarige godsdienstoorlog betekende - gaf protestantse poorters (stedelingen) uit de noordelij ke provincies het recht ongehinderd in het katholie ke zuiden te verblijven. Onmiddellijk heten de geu zen van de 'Vlaamse Olijfberg' zich inschrijven als poorter van het noordelijke Sas van Gent en traden uit hun catacomben in het volle licht van de vrij heid. De katholieke geestelijkheid in Oost-Vlaande ren was des duivels over die slimme protestantse U-bocht-constructie avant la lettre. Maar niemand waagde het de geuzen uit te moorden. Ze werden gedoogd, uit angst voor het 'Boek der Vergelding'. Dat dagboek vormde de levensverzekering van de protestanten. Ze noteerden er alles in wat hen door de 'roomsen' werd aangedaan. Indachtig het bijbel woord 'oog om oog, tand om tand' zorgden de Sta ten Generaal in het protestantse noorden er vervol gens hoogstpersoonlijk voor dat de wandaden en pesterijen hardhandig werden gewroken op de ka tholieke bewoners van Sas van Gent. De Zeeuws- Vlaamse parochianen waren dus niets minder dan gijzelaars in de handen van de noordelijke over heid, die de verdraagzaamheid in het zuiden sim pelweg afdwong. In Sas van Gent is het diverse ma len tot harde represaillemaatregelen gekomen. GELIJKHEID Als tegen het einde van de achttiende eeuw de geest van de verdraagzaamheid ook mondjesmaat over het zuiden wordt uitgestort, gaat het 'Boek der Ver gelding' definitief dicht. De protestanten van de Geuzenhoek mogen eindelijk een kerk bouwen. Maar ze krijgen wel te maken met een waslijst pes terige beperkingen. Zo mag het godshuis er niet als kerk uitzien, geen klok en toren hebben en vanaf de openbare weg niet zichtbaar zijn. Aan al dat dwars bomen komt pas een einde als in 1830 de vrijheid en gelijkheid van godsdiensten nadrukkelijk worden vastgelegd in de grondwet van de nieuwe Belgische staat, die zich in tien dagen vrij vecht van Neder land. De protestantse gemeente wordt officieel er kend en de predikant krijgt, net als de katholieke priesters, een staatssalaris. In 1872 wordt eindelijk een échte kerk ingewijd. Het sobere gebouw vormt nog steeds het bruisend middelpunt van de kleine, maar uiterst actieve gemeente. Eenmaal per jaar, op 15 augustus, treedt de gesloten gemeenschap naar buiten. Dan wordt de traditione le Zendingsdag gehouden. Het is een ontmoetings punt voor protestanten uit Vlaanderen en Neder land. „Vroeger was de zendingsdag een soort huwe lijksmarkt. Maar tegenwoordig staat de zendingsop dracht van de kerk centraal. Dit jaar bracht de bij eenkomst 80.000 francs op voor onder meer een polikliniek en een naaischool in Rwanda", zegt de echtgenote van de predikant, mevrouw H. Blok land-den Hartogh. Zij is afkomstig uit Kampen, waar haar man theologie studeerde. In het begin van de jaren zestig trok het paar naar België. De jonge predikant vervulde er zijn dienstplicht als 'geestelijk brancardier' - een combinatie van gees telijk verzorger en Rode-Kruissoldaat - en werd vlootaalmoezenier bij de Belgische marine. In 1969 aanvaardde hij een beroep naar de Geuzenhoek. De kleinschaligheid van Korsele trok hem. „Ik ben van jongsaf gewend in kleine groepen te vergaderen. De mensen zijn er meer gemotiveerd". Over belangstelling heeft de predikant niet te kla gen. De jaarlijkse zendingsdag trekt niet alleen veel geloofsgenoten, maar ook nieuwsgierigen die kennis willen maken met de unieke Geuzenhoek. „Van heinde en verre komen de mensen kijken hoe de ge wone Vlaming al 450 jaar trouw is aan de vrijheid van godsdienst. De Geuzenhoek is een symbool van individueel kiezen, van zelfstandig wezen in het horen van het evangelie en van het niet ge dwongen worden dogma's te aanvaarden". HAARKLOVERIJ De 'geuzen' van Sint-Maria-Horebeke behoren tot de in 1978 gestichte Verenigde Protestantse Kerk in België (VPKB), een samensmelting van de Neder lands Hervormde en zeven Gereformeerde kerken in Vlaanderen en Wallonië. Dominee Blokland: „Dat proces is bij ons sneller gegaan dan in Neder land. Dat komt doordat wij in België niet de oude traditie van ruziemaken en theologische haarklove rij hebben. Overigens is dat 'Samen op weg' niet zonder pijn gegaan. Ook in de VPKB zijn er stro mingen die vinden dat wij té oecumenisch en té licht op de hand zijn. Een moeilijk punt is bijvoor beeld het bekleden van kerkelijke functies door ho moseksuelen. Dat is in de VPKB nog steeds niet mogelijk, omdat het zoveel ergernis oproept". Het is niet het enige probleem waar de Geuzenhoek mee worstelt. Ook de sociale ommekeer drukt een stempel op de kleine gemeenschap. De mechanisa tie in de landbouw veroorzaakt werkloosheid. Men sen trekken weg. De kinderen volgen voortgezet on derwijs in de omliggende steden en zoeken na het eindexamen elders een werkkring. Daardoor ver dwijnt een deel van de actieve bevolking. Ondanks die ontwikkelingen vertoont het aantal lidmaten de laatste decennia een lichte stijging. „Er zijn gelukkig altijd jongeren die geraakt worden door de Heilig Geest". Ds. Blokland ziet de toe komst van de Geuzenhoek vol optimisme tege moet. Hij vertrouwt op de woorden van Jezus uit Lucas 12:23 die met zwierige letters op de muur van de parochiezaal zijn geschilderd: „Wees niet be vreesd, gij klein kuddeke!". AAD STRULÏS Hei begraafplaatsje is een geschenk van Koning Willem I. In 1824 beitelden de protestanten hun dankbaarheid voor het dodenakkertje in een gedenksteen. Het kerkhofje van de Geuzenhoek is van calvinistische soberheid. Een eeuwenoude treurbeuk welft zegenend zijn takken over de graven. FOTO'S: JANPRENEN XeVfs na Kun dood éffiff! WAIÈ-M-T KO/V/zvgv V>E» biEDER L .NoorZ^ne Ondlordanei MVX.CCV.V1V i - Ds. J.' Blokland met op de achtergrond het gebouwtje dat tot het midden van de vorige eeuw dienst deed als kerkzaaltje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 35