;l( Macht van geschiedenis doorbroken Afscheid nemen van wereldse illusies £e«dóe I; ib kerk wereld Kerstlicht Vrede op aarde? GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidóöSoivuvnt ZATERDAG 23 DECEMBER 1989 PA- Kardinaal Simonis schorst Zwolse pastor Voorlopig geen snelweg in buurt van klooster ZWOLLE - De Zwolse pastoraal werker André Zandbelt is na een conflict met kardinaal Simonis vorige week met onmiddel lijke ingang op non-actief gesteld. Zandbelt zou als ongewijde er steeds vaker toe zijn overgegaan te dopen en huwelijken in te zegenen en dit is volgens de kardinaal in strijd met de re gels. De Zwolse parochie zegt bij monde van een parochie woordvoerder door deze ernstig verstoorde relatie tussen Zand belt en kardinaal Simonis „bijzonder diep en pijnlijk geraakt" te zijn. In een verklaring zegt het bestuur respect te hebben voor zijn integriteit en zijn inzet. Zandbelt wil zelf geen uitleg geven over het conflict met de kardinaal. Volgende week heeft er een bijeenkomst plaats waarop de parochianen officieel over het gebeurde zullen worden ingelicht. DEN HAAG De monnikken van de Cisterciënzer Abdij Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen in Tegelen mogen voorlopig in hun klooster blijven wonen. Het gerechtshof in Den Haag bepaalde dat er geen snelweg tussen Venlo en Tege len, vlak langs het klooster, gebouwd mag worden omdat de vorige minister van verkeer en waterstaat, Smit-Kroes, niet de juiste procedure heeft gevolgd. Ze had een tracéprocedure moeten toepassen en de zaak niet via het bestemmingsplan moeten regelen. Verder vindt het hof dat er weieens meer aan dacht aan inspraak besteed had mogen worden. De zaak was destijds door de religieuzen en natuurliefhebbers aangespannen bij de kort geding-rechter. Zij kregen daar hun zin, maar de minister ging in hoger beroep bij het gerechtshof. Kom tot ons, de wereld wacht, Heiland, kom in onze nacht. Licht dat in de nacht begint, kind van God, Maria's kind door Marinus van der Berg Vergeet het licht niet. Woorden van een Hef mens. Een vrouw met een open hart. Vergeet het licht niet. Het licht lijkt ons soms te vergeten. Alles aardedonker en grauw. Geen licht op de ogen: Geen licht in de ogen. Overal zoeken naar licht. Wanhopen aan het licht. Nergens licht te ontdekken. Het duister niet licht genoeg. Iemand ziét het donker. De stem klinkt van verre. Licht hoorbaar. Haast overstemd. Zoveel kunstlicht in deze dagen. Zoveel schijn die bedriegt. Onverwacht toch echt licht. Licht sinds mensenheugenis. Lichtend Kind licht vergeten. Telkens weer doorverteld. Door lieve goede stemmen. Verdergedragen door lichtdragers. Vergeet het licht niet. Ze daagt telkens weer op. In mensen, in woorden, Die 't duister verdrijven. Steeds meer mensen gaan zien dat je licht mag ontmoeten als je tegen de stroom in gaat. Als je licht vermoed waar anderen zeggen dat het duister is. Er gebeuren nog altijd duistere dingen. Het samenvieren van Brood en Beker in de Naam van Die Licht is, wordt nog van Bovenaf verboden. Er is veel pijn om in het hart. Maar opnieuw zullen we ons verzamelen, want Licht trekt aan en verzamelt allen die naar echt licht verlangen en geen kunstlicht verdragen. Er is altijd verdriet. Mensen verliezen elkaar. Hun relatie is duister geworden. Achter hun duister zoeken is het zoeken na'ar echt licht. Mpnsen verliezen een dierbare en voelen dat juist in deze dagen. In hun pijn zoeken ze naar lichtpuntjes. Lieve mensen en woorden die goed doen zijn dat licht. Kerstmis is het feest van het licht en trekt steeds meer mensen aan die ook licht zoeken. Zelfs de dood van het Kruis krijgt niet het laatste woord. Het laatste woord is 'een symfonie van licht'. Ik hoop dat uw hart geraakt mag worden door het Licht uit Het Kind. Het Licht vergeet ons niet. Zo vlak voor kerst denkt de christelijke kerk na over de beloften die aan de komst van de Messias voorafgegaan zijn. We kunnen ook zeggen: ze denkt na over „het er aan komen" van de Messias. Uiteraard betekent dit een concentratie op het Oude Testament. Door het het Oude Testament heen komen we een vooruitkijken naar de toekomst tegen en die toekomst wordt vaak in getekend met messiaanse beelden en kleuren. Die beelden en kleuren zijn echter zeer gevarieerd. Dat hangt ongetwijfeld samen met het feit dat ze vaak zijn ontleend aan de periode waarin de persoon aan wie de belofte gegeven wordt, leefde. We zien dat heel duidelijk bij de profeten. De meeste profe ten van wie de boeken be waard zijn, leefden in de pe riode voor, tijdens of na de ballingschap. In die tijd gaat het verre van goed met het volk Israel. Niet alleen zijn ze religieus hele maal in de fout gegaan (het is een en al afgoderij, telkens opnieuw), maar ze zijn ook politiek vastgelopen. Israel woont op een van de kruis punten van de grote handels wegen uit de oudheid, name lijk de wegen tussen de rijke en machtige laagvlakte langs de Eufraat en de Tigris en het rijke en machtige Egypte, dat langs de Nijl ligt. Daar hebben de Israëlieten door de eeuwen heen econo misch heel wat voordeel uit getrokken. Maar deze han delswegen zijn tegelijk ook de routes waarlangs de aanval lende legers trekken en Israel loopt juist in deze periode ge vaar tussen de al maar op dringende grootmachten plat gedrukt te worden. In deze omstandigheden rich ten de profeten telkens weer hun blikken op de toekomst. Ze hebben eigenlijk geen fi ducie meer in het verleden. Israel heeft het oude verbond zozeer verbroken dat de pro feten geen heil meer ver wachten van een herstel van het oude verbond. Er moet iets nieuws komen. En zo kij ken ze vooruit naar de messsi- aanse toekomst: de komst van iemanand die door God zelf tot het ambt van Verlosser en Leider „gezalfd" is (Messias is Gezalfde). Jesaja Iemand die telkens weer van de messiaanse toekomst spreekt, is de profeet Jesaja. Het eerste deel van zijn boek bevat vele expliciete messi aanse beloften. In Jesaja 2 le zen we een prachtige beschrij ving van het komende messi aanse vrederijk, waarin de zwaaren tot ploegscharen en de speren tot snoeimessen om gesmeed zullen worden. Er wordt echter in die profetie niet over de Messias zelf ge sproken. Het vrederijk wordt aan Gods eigen actie toege schreven. Even later echter komen en kele zeer duidelijke beloften over de komst van de Messias zelf. In hoofsstuk 7 lezen we dat Jesaja tegen de ongelovige koning Achaz zegt dat een kind geboren zal worden dat de naam Immanuel zal krij gen, dat wil zeggen: God met ons. In zijn dagen zal de ver lossing komen. In Jesaja 9 spreekt de profeet onieuw van de geboorte van een spe ciaal kind. Het volk dat in donkerheid wandelt, zal dan een groot licht zien. De macht van de onderdrukkers zal ge broken worden en er zal ein deloze vrede zijn. In hoofdstuk 11 komen deze beide lijnen heel duidelijk sa men: de Messias en het messi aanse vrederijk worden in één adem genoemd. Ze horen expliciet bij elkaar: de komst van de Messias betékent de komst van het vrederijk. Dat is het nieuwe van deze profe tie. Maar en dat moet er on- middelijk bij gezegd worden, dat is in het licht van de ge schiedenis ook het problema tische van deze profetie! Het nieuwe Eerst het nieuwe: Jesaja zegt niet alleen duidelijk dat de Messias uit het koningshuis van David zal komen, maar hij zegt dat op een zeer merk waardige manier. De naam van David wordt niet genoemd, maar die van zijn vader. De profeet zegt het zo: „Er zal een rijsje voortko men uit de tronk van Isa'i (11:1). Er is eigenlijk niets meer over van het grote ko ningshuis van David. Er is al leen nog een afgehouwen tronk die met de naam van Davids vader wordt aange duid. We zouden kunnen zeg gen: we zijn weer terug bij „af". Zo is het historisch gezien ook gegaan. Het rijk van David en Salomo is steeds kleiner ge worden en de koningen zijn steeds onbelangrijker gewor den. Tenslotte loopt het uit op de ballingschap, waarin de laatste koning van Juda wordt afgevoerd naar Babel, waarmee het hele konings huis de mist ingaat. In zijn profetie belooft Jesaja echter dat God opnieuw zal beginnen: er zal een rijsje, een klein twijgje, voortkomen uit die oude tronk en een scheut uit zijn wortels. Het is Gods nieuwe begin in die oude stam. De Messias is niet een menselijke mogelijk heid. het hoogtepunt van een politieke ontwikkeling in Is rael, maar een nieuw begin van Gods kant, en dat wel op een moment dat er niets meer te verwachten is. Door prof. dr. K. Runia Wat voor soort figuur zal deze Messias zijn? Iemand met een geweldig machtsvertoon, die alle mensen tot gehoorzaam heid en onderwerping zal dwingen? Het beeld dat Jesaja tekent is totaal anders. Hij zal een rechtvaardige rechter zijn die orde op zaken stelt in de samenleving, zodat deze op recht en gerechtigheid geba seerd zal zijn. Drie dingen worden daarbij speciaal ge noemd: (a) Hij laat zich niet bedriegen door de uiterlijke schijn van de dingen, maar ziet ze zoals ze werkelijk zijn. (b) Hij neemt het op voor de geringen en nederigen, die in de gewone geschiedenis bijna altijd slachtoffer van de machthebbers ziin. (c) Hij brengt het oordeel over de ge weldenaars en de goddeloze heersers. En dan komt ook het vrede rijk. Dat kan immers alleen maar komen als er gerechtig heid wordt gedaan, dat is im mers de enige basis voor de vrede. Dat geldt ook voor per soonlijke verhoudingen. Als er geen recht gedaan is, blijft er van alles zitten en vlamt het conflict zo maar weer op. Het geldt ook van de volken en van de wereldvrede. Jesja schildert dat vrederijk in prachtige beelden, die ont leend zijn aan de natuur van zijn dagen. Tegelijk roepen ze ook beelden van het verloren paradijs op (11: 6-9). De christelijke gemeente heeft deze profetie in het bij zonder verbonden aan Jezus van Nazaret. In Hem heeft de Messias herkend. Hij kwam voort uit de „tronk" van Isaï. Van de heerlijkheid van het Davidsche koningshuis was in die dagen niets meer over. Zijn moeder Maria was een eenvoudig meisje uit Nazaret. Haar verloofde, zelf ook uit het geslacht van David, was een eenvoudig timmerman. Uit die tronk roept God opeens een nieuwe scheut te voorschijn. Jezus van Nazaret heeft in derdaad zijn hand uitgestoken naar de geringen en nederi gen en is opgekomen voor hun recht. Tegelijk heeft hij de trotsen, die in eigen hoog heid gezeten waren (de knap pe schriftgeleerden, de vrome Farizeeën, de hoogmoedige Sadduceeën, de gladde Pila- tus, de ppportunistische Hero des) geoordeeld. Geen won der, dat mensen in Hem de Messias herkend hebben. Vraag En het vrederijk dan? Waar is dat gebleven? Dat is een heel legitieme vraag. Het is volkoen legitiem als vandaag Joden déze vraag stellen aan de christelijke ge meente. Als Jezus de Messias is, waarom is het vrederijk dan niet gekomen? Het is uiteraard geen nieuwe vraag. Het was al in de eerste eeuw de vraag van de tempel in de synagoge. Ik denk dat het voor de eerste christenen ook geen gemakkelijke vraag is geweest. Wat moesten ze hier op antwoorden? In plaats van het vrederijk te zien, hoorden ze de soldatenlaarzen van de Romeinse legioenen door de hele toenmaals be kende wereld stampen. En toch lieten de eerste chris tenen het geloof dat Jezus de Messias is, niet los. Ze konden dat niet want ze hadden im mers gezien dat God na de kruisiging van Jezus op die zwarte vrijdag en na zijn be grafenis op diezelfde dag Hem drie dagen later had opge wekt. Dat kon maar één ding betekenen: Hij is de beloofde Messias. Maar hoet zit het dan met het vrederijk? Dankzij Jezus' eL gen woorden begonnen de eerste christenen in te zien dat de geschiedenis in werke lijkheid nog veel ingewikkel der is dan Jesaja aanduidt. De profeet legt een onmidde- lijk verband tussen Messias en vrederijk. Hij geeft zelfs de indruk dat ze bijna tegelijk komen: „Dan, op dat moment, zal de wolf bij het schaap ver keren...". Maar lezen we hem dan wel goed? In ieder geval blijken Gods plannen veel groter en wijdser te zijn dan ook Jesaja kon bevroeden. De geschiedenis gaat ook na de komst van Jezus nog door. Er liggen in de oude schepping nog allerlei mogelijkheden die eerst ontwikkeld moeten wor den. Toch is het niet zo, alsof er niets gebeurd is. Het meest wezenlijke is al gebeurd. Er is een gat in de geschiedenis ge slagen dat niet meer weg te denken is. De macht van de dood die de huidige geschie denis omklemt is al doorbro ken. En in Jezus' eigen leven hebben we op nog veel duide lijker wijze dan bij Jesaja ge zien hoe de nieuwe wereld er zal utzien. In zijn omgang met mensen én in zijn omgang met God zijn de contouren van het vre derijk op verrassende wijze zichtbaar geworden! De aanbidding van de herders, in koper gestoken door Pieter Schut, 1659. Wie altijd te boek heeft ge staan als de criticus met de scherpste tong en zijn leven lang reputaties heeft afgebro ken, ja genadeloos was voor zijn tegenstanders, kan reke nen op verbazing en verbijste ring als hij zich bekeert. In 1982 liet de Britse journalist Malcolm Muggeridge zich sa men met zijn vrouw opnemen in de rooms-katholieke kerk. Zijn tegenstanders - en dat zijn er velen - vielen van hun stokje en doopten hem spot tend om tot Saint Mugg. Men was er aan gewend dat hij steeds vuurwerk in huis had, waar de meesten niet van terug hadden. Zoals die keer dat hij voor de televisie debatteerde met de filosoof Bertrand Russell die alle kwa len van onze maatschappij toeschreef aan de christelijke godsdiénst. Russell werd rood gloeiend van woede, toen Muggeridge hem voor de voe ten wierp dat hij met zijn stijl van leven de jeugd had ver pest. Onaardig was het weer dat hij in een latere beschrijving van dat gebeuren Russell afmaak te door te wijzen op zijn uitge droogde huid en dat opvatte als een teken van diens eigen fysieke degeneratie. Maar het meest gebeten was Muggerid ge op het masochisme van zo vele christenen die het met. Russell eens waren geweest. Het was alsof ze een lofzang hadden gehouden op de stie rengevechten, terwijl ze toch lid waren van de de konink lijke maatschappij ter voorko ming van de wreedheid. verrassing omdat hij nooit op zij was gegaan voor heilige huisjes. Het koningshuis maakte hij belachelijk, Chur chill was een ijdeltuit waar van het maar goed was dat hij na de oorlog van het toneel verdween en het enige dat hij aan Thatcher betreurt is dat ze geen vent is. Muggeridge komt uit een ge goede familie waar ze lid wa ren van de Labourpartij. Zijn vader zat voor die partij in het parlement, terwijl de zoon van daaruit verslagen maakte voor de - toen nog- Manches ter Guardian. Er was bij die krant en in de Labourpartij veel sympathie voor Stalin en de communisten in het alge meen. Het was het milieu waaruit de zogenaamde fel low travellers voortkwamen, de idealistische intellectuelen die naar Moskou reisden en zich daar van alles op de mouw lieten spelden over de grote vooruitgang die daar onder leiding van de commu nisten plaats had. Muggerid- ges grote verdienste is het ge weest dat hij daar niet intrap te. In het begin van de jaren der tig werkte hij voor de Guardi an in Moskou. Als een der zeer weinigen slaagde hij erin de Oekraine te bereiken waar de boeren massaal weigerden mee te werken aan Stalins collectivisatie van de land bouw en als straf daarvoor werden uitgehongerd. Een massamoord die die op de jo den overtreft, want deskundi gen (onder wie de Britse his toricus Robert Conquest in zijn Harvest of Sorrow) me nen dat dat daar minstens tien miljoen boeren bij om kwamen. Hij slaagde erin een tipje van de sluier op te lich ten en werd prompt uitgewe zen. Aan die ontdekking heeft hij een levenslange afkeer over gehouden van progressieve intellectuelen en een wan trouwen tegen elk gezag. Muggeridge heeft er boeiend over geschreven in zijn door vriend en vijand bewonderde autobiografie Chronicles of Wasted Time. Het laat zich wel raden wat hij met die titel bedoelt. Als leraar in Egypte en Voor-In- dië - zo begon hij ooit zijn car rière - maar ook als journa list heeft hij zijn tijd verdaan, hoe boeiend het ook allemaal is geweest. Maar wat heeft hij dan gezocht? Dat vertelt hij in zijn nieuwste boek: Bekering. Ditmaal schrijft hij heel iro- nisch-afstandelijk over zijn carrière. Over zichzelf heeft hij het steeds als over „onze leraar, onze journalist" en wat hij al niet in zijn leven is ge weest. „Onze journalist van wie verwacht wordt dat hij elke avond met een redactio neel sermoentje voor de dag komt met de moraal dat alles goed zal komen". Maar die ironie verdwijnt als hij in die loopbaan in zichzelf de tekenen bespeurt van wat hij uiteindelijk zou moeten worden. Dan is hij bloedse- Die bekering heeft er in geze ten vanaf zijn vroegste jeugd en hij is op alle tijden en plaatsen herinnerd aan het spelen van een andere rol, be vredigender dan die van ont- maskeraar, maar tot wie zich wenden? Als hij zelf onmach tig is zijn emoties onder woorden te brengen - en dat overkomt hem toch niet gauw - laat hij het over aan de lite ratoren, vooral de dichters William Blake en George Herbert. De donderslag be zorgt hem de ontmoeting met Moeder Teresa over wie hij ooit een tv-film en een boek maakte Something beautiful for God). En in dat verband citeert hij twee regels van de dichter George Herbert, de mooiste misschien wel die in dit boek te vinden zijn. „And here in dust and dirt, o here/ The Lilies of His Love appear (En hier in stof en vuil, o hier/ houden de leliën van Zijn liefde zich schuil, verta ling Guido van der Gaag). Dat het de katholieke kerk moest worden, was voor hem aanvankelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Want ook al ziet zij zichzelf als de spreek buis van God op aarde, zij is ook de kerk van de kruistoch ten, de inquisitie. Maar met geloofsverdediger Hilaire Bel loc is hij van mening dat de kerk wel in Gods hand moet zijn omdat zij onmogelijk zon der enige hulp van boven had kunnen blijven bestaan als men de mensen in aanmer king neemt die haar hebben bestuurd. Maar belangrijker is voor Muggeridge de overwe ging dat hij deze kerk ziet als de enige dam tegen wat hij ziet als de grote doodsdrift van de libertijnen (een betere vertaling van „liberals" dan het in de Nederlandse verta ling gebezigde woord libera len). Zij hebben niet alleen schoonschijnende, maar cor rupte machthebbers in de kaart gespeeld, zij hebben het hele leven doordrenkt van hun permissiviteit, hun toege eflijkheid, abortus en eutha nasie mogelijk gemaakt en daardoor de voortgang van het leven zelf op het spel ge- Malcolm Muggeridge foto: pr zet, zo luidt Mugggeridges kri tiek. En als hij nu geen gelijk zal krijgen met zijn keuze voor de kerk? Dan zal hij inslapen met de gedachte dat het pret tiger is gelijk te hebben met Franciscus van Assisi, met Augustinus van Hippo, met alle heiligen van de laatste tweeduizend jaar en alle grote kunstenaars uit het verleden dan met Bernard Shaw, Karl Marx, Nietzche, de Huxley's, Bertrand Russell en al hun soortgenoten. Wie zou hem daar geen gelijk in geven? PAUL VAN VELTHOVEN Malcolm Muggeridge Be kering. Uitgave Arbor. Prijs 26,50. De schokkende beelden uit Roemenië die gisteravort, televisie werden getoond, maken het nog eens duidJ moeilijk het is om in een wereld vol geweld en 1 ginnen over het feest, dat de kerk de komende vieren. De ervaring van dood en onrecht in Roemenl al die andere plekken in onze wereld maakt sprakela in tegen woorden als „Vrede op aarde". Van een vreq te kerst kan geen sprake zijn; de werkelijkheid is j in het bloedrood. BlJ het zien en horen van zoveel ellende kunnen \P van geloof en hoop gemakkelijk holle frasen word6 V lijkt beter om te zwijgen, om mee te huilen en om' bidden voor hen die getroffen zijn, dan om vroom te over het kerstfeest. In de kerk gaat het om beide: zowel om de noodi lijdende mens, als om het feest van de geboorte van 1 van God. Want juist vanwege dat eerste is Hij op gekomen en Hij is zó in de huid van mensen gekroj Hij het met de dood heeft moeten bekopen; slachtoffc van onrecht. In Oost-Duitsland, waar de bevrijding van de knelle^^ litieke banden kon gebeuren zonder de rampen al« Roemenië, zijn het daarom vooral christenen gewees aanzet hebben gegeven tot de vreedzame revolutie. Z< hun inspiratie uit het verhaal van Jezus, wiens gebc^ST gaan herdenken. Dat feit God ondqr de mensen blijk de beleving van de gelovigen een centraal heilsfeit; eTvan kelijke gebeurtenis die hoop en troost biedt. Loodrec^or gang der geschiedenis die dol lijkt te draaien in konj^aar kwel, staat dat feit van de geboorte van het kerstkindlcjerc tenen beseffen dat deze gebeurtenis bepalend is vooreft ven. Niet de zinloze geschiedenis is de horizon vanLfc staan, maar de toekomst die zin heeft, opengebroki 'e€ het Kind dat zijn weg in schijnbare zwakheid bego|pjjs tenslotte de grootste kracht bleek te hebben toen Hij den van de dood brak. t-\ dat DE gebeurtenissen in Oost-Europa, in Oost-Duitslansloot als in Roemenië, kunnen zo vlak voor kerst veelzegge n133^ Ze kunnen helpen om te verstaan waar het op aan kciescu het Christus-feest. Dat is de verzoening van God m^edeg^( sen. Mensen die dat geloven komen onvermijdelijk ifercj ging, tegen zonde en tegen onrecht. De weg van het echte sprekende zo gaat het nu eenmaal in de wereld -heidsc gebroken en moet ruim baan maken voor de heilsJ **et het ongedachte. rover gwoni respor V OOR wie het gaan van die weg te moeilijk is opw33!- verlamd zijn van verdriet of angst veraf in Roen®u^ai vlak bij ons in de buurt is er de troost dat God-L11^1 wéét heeft van hun lijden en dat Hij lammen liet lo£n w. is de troost die spreekt uit de menswording Gods: blgelu van menselijk lijden en verdriet en Hij wil ons daar felici zijn. rerwii verbr; Goede start TEMIDDEN van de nieuwe ministers die losse floJ schieten en op eikaars stoelen gaan zitten, is het heil optreden van Jan Pronk op het ministerie voor ol lingssamenwerking een verademing. Dat begon al i decideerde manier waarop hij, nog voor het kabinefl koningin was beëdigd, alle pogingen afwees om hulp aan Oost-Europa te betalen uit het budget voorl kelingssamenwerking, zoals door minister van buitl zaken Van den Broek was gesuggereerd. „Goede siel met geld dat je weghaalt uit de zakken van de allera luidde de kritiek van Pronk. DEZE week profileerde Pronk zich verder, toen I ontwikkelingssamenwerking een hoge plaats op de agenda eiste. Het moet onderdeel worden van eerl greerd economisch beleid. Gebeurt dat niet dan w<?ffoto, wikkelingssamenwerking „een soort WVC-beleid. gumenten die hij hiervoor aandroeg zijn niet nieui snijden nog steeds hout. De grenzen tussen Noord ei Oost en West vervagen almaar verder. De economi trekkingen tussen groepen landen worden steeds ker. Behalve dan voor die landen die helemaal uil dreigen te vallen. ui -1c OoK op andere manieren dient er volgens Pronk I wikkelingssamenwerking een politiek signaal uit Dat is de reden waarom hij begin volgend jaar mil zendt naar Cambodja en Chili. Vooral het bezoek| eerste land, onder leiding van de tweede man van ht tement, is politiek van aanzienlijke betekenis. Sinds namese inval in 1979 is Cambodja een twistpunt in nationale politiek. De huidige regering, die tijdens dt mese aanwezigheid in het land in het zadel is d wordt door de westerse landen niet erkend. In pl4.i^y| van steunen wij de verzetscoalitie, waarin ook de zuchtige Rode Khmer zitting heeft. M; SlNDS de Vietnamese troepen werden teruggetrd" var het geweld in Cambodja weer hoog opgelaaid. De ng va daarvan wordt betaald door de straatarme bevoll in F naast al het leed van zoveel jaren oorlog nu ook nojheeft de angst leeft, dat de Rode Khmer weer aan de madi lan, Nederland geeft op dit moment via particuliere orgrrière noodhulp aan Cambodja. Contacten van regering tot; zijn uit den boze. En als Pronk dat persoonlijk al zOpuwe dan stuit hij ongetwijfeld op het veto van minister n natii Broek. scu vc na de Minister Pronk wil nu dat zijn missie de behoort/h het land inventariseert. En ook al loopt de hulp vfhoe A via de particuliere kanalen, het politieke signaal d zich uitgaat zal niet zijn mis te verstaan. Nederland is, sa' °nbel< de overige EG-landen, van mening dat alle partijenr° bodja zelf voor een politieke oplossing moeten zorgg bebl ook tot het moment dat het zover is en zo'ri akkfe tijd nog heel lang op zich laten wachten verdient deitoemei plaagde Cambodjaanse bevolking meer dan een 4nister fooi. Iken van d wierp -als een dissid aart lescu n (ADVERTENTIE) KERSTMATINEE INDONESIA STILLE KRACHT REISSHOwLf/'J 28-12: Den Haag, Koninklijke Schouwburg ek uit Presentatie nieuwe reisprogramma 1990/91 van sta Op panoramisch scherm: dia-show met 12 projectoren 0iae p Folkloristische dansen en klederdrachten den d Aanvang 13.30 uur. Entree 5. Kaarten aan de kasst0 :6 SOC-REIZEN OVERZEE Noordeinde 146, Den Haag, 070-3469723 It belei Vraag onze nieuwe reisbrochure. volgens

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2