Michael Douglas is eindelijk een Ster Kerstmis Kirk is nu de vader van Michael PAGINA 28 rlNA ZATERDAG 23 DECEMB1 Michael Douglas: hetzelfde kuiltje in de kin als zijn vader. FOTO: PR Cctddc Gouwnt jaren zeventig van de generatie die zichza^ie verbeteren, de jaren tachtig van alles wat 'm ge, niet roken, niet drinken, niet eten, geen s^ors hij. En de jaren negentig? Hij weet het nien schien van de komedie. Hoopt hij. Hij heetwe] een gemaakt, 'The war of the Roses'. Eerdek speariaans klinkende titel, die een zwarte 1 dekt waarin meneer en mevrouw Rose elkaj)] haren vliegen wanneer hun huwelijk op de*", dreigt te lopen. Michael Douglas is de heeP" leen Turner (alweer) de dame. Regisseur iswar' de Vito. „M'n oudste vriend", zegt Micha,m kennen elkaar nog van ons eerste engagerf1311 acteur, van het 'summer theater', vakantie^1. Onze eerste betaalde rollen. In 1967. Ik nog precies: 65 dollar per week. Belangrij10^ menten voor een acteur. Danny speelt ook; u in de film, als mijn advocaat. Ik houd eils' met vrienden te werken. Sherry Lansing (c<r eer van 'Black Rain') is een van m'n eerste ters. Ze werkte bij MGM toen ik 'Coma' ma? 1 was bij Columbia toen ik daar 'The China !e me' filmde, ze kocht 'Romancing thé Stoir n Fox. Filmmaken is toch al zo'n moeilijke lrn- de helft van het gevecht dat je elke keer mf1?. ren is die samenwerking van de grond krir?J; als je elkaar, en eikaars talent al kent, gaar veel gemakkelijker. Hetzelfde met Kathleen. Ik zou niet veel andere actrices weten mer31 samen wil werken. Ja, Meg Ryan is erg leukaeJ"' Lange misschien. Maar Meryl Streep? Een trice hoor, maar het lijkt of ze altijd in hair speel." BOULEVARDPERS j™ In de Britse boulevardpers deden geruchtenme de dat het minder goed ging met het huwe^ Michael Douglas, en dat hij zijn vroujoei moeten beloven een jaar thuis te blijven. ontkent noch bevestigt, zucht alleen maar t r „Het laatste jaar is erg moeilijk geweest vcbor gezin. Vanaf september 1988 tot ergens inen ik in Japan en met 'Black Rain' bezig hd Daarna vijf dagen pauze en toen 'War of n g ses'. Dat was Los Angeles, terwijl we noglen York woonden. Ik ben dus bijna tien maande: thuis geweest. Het is heel moeilijk om een b q je leven te vinden, wanneer je in elke scène [>m film zit en zestien uur per dag werkt: Filmiiian een bezitterige bezigheid en je gezin komt uj de tweede plaats. Natuurlijk geeft dat spa^ij bij je partner. Altijd maar die focus op jou. jim lijk kan dat nooit gemakkelijk zijn. Diana lns erg goed mee overweg. Maar het is wel eer redenen waarom ik er een tijdje mee stop. IE Los Angeles ben verhuisd. New York was L filmgemeenschap was er een klein onder^ ontmoette er ook andere mensen. New Yt intelligent, een interessante smeltkroes. Mer pen niet met hun bezit te koop. Maar me fortuinen die er in Wall Street gemaakt wtf New York veranderd. Het is er ook een geworden in: wie heeft de grootste dit, het daarvan? 'People show off their money'. En car heeft ook een hoop extra aandacht r Mensen op straat die roepen van: Hey, Mir of Hi Mikey zo. Vandaar dat het Santa Bay geworden. Heerlijk. Ik kan er genieten ij. roofvogel in volle vlucht langs de zeekust e. t dat ik zo'n vrijheid had. Verder is mijn levr^- lijk niet zo veranderd. Ik heb nog steeds vrienden. In onze business, met al die aanc^ afgoderij, ben je voorzichtig met nieuwe v maken. En ik heb nog steeds m'n oude B. 1973. Van 'The Streets of San Francisco". BERT Jfe Jarenlang was het eigenlijk niet veel met de filmrollen van Michael Douglas. Hij was gaan acteren omdat hij niet wist wat hij anders zou doen. En het hielp wel dat hij de zoon van Kirk Douglas was. Maar echt succesvol? Nee. Tot hij de raad van zijn vader opvolgde: „Hé Mr Nice Guy, speel 'ns een slechterik". Dat hielp. Nu staat Michael bovenaan de lijst van Amerikaanse topacteurs. De veranderingen lij ken subtiel, maar ze zijn ingrijpend ge noeg voor Michael Douglas. Jarenlang was hij nog 'de zoon van Kirk' voor het grote pu bliek. Inmiddels is Kirk 'de vader van Michael' ge worden. Met andere woorden: Michael Douglas is een Ster. Na het succes van 'Fatal Attraction' en zijn Oscar voor 'Wall Street' staat hij bovenaan de lijst van topacteurs in Amerika. Binnenkort komen er twee nieuwe films met hem in de bioscoop: 'Black Rain' en 'War of the Roses'. Een actiefilm en een kome die. Vandaar dat hij aan het slot van 1989 nog her en der een aantal interviews geeft. Maar dan zal het weer even stil worden rond hem. Hij gaat zich een jaar terugtrekken in de schoot van de familie. „Ik weet niet wat ik zou moeten spelen", zegt hij met geacteerde wanhoop. „Ik heb die vier films achter elkaar gedaan. Vier compleet anders geaarde rol len". En met een grijns er achteraan: „Weet jij iets voor me? Ik hou me aanbevolen". Al zijn hun carrières onvergelijkbaar, toch zijn er enkele opvallende overeenkomsten tussen vader Kirk Douglas en zoon Michael. Uiteraard is er de kuil in de kin, bij IGrk bijna een put, bij Michael wat minder geprononceerd. Maar er is naar de pers toe een bereidwilligheid en een gevoel voor public relations dat niet gespeeld maar verfrissend aan doet. Tijdens een interview met Kirk enkele jaren geleden bleek vader Douglas een entertainer die alle mogelijke vragen op voorhand al beantwoordde in een bijna-conférence en daarna de aanwezige jour nalisten bedankte voor het gesprek. Aangenaam, niet zeurderig en met evenveel pep als hij al jaren in z'n rollen stopt. Zoon Michael weet in een Ro meins hotel een even losse atmosfeer te scheppen, begroet de zoveelste journalist vriendelijk en kijkt van geen vraag op. Behalve als een Franse journa liste midden in het gesprek opeens de losse flodder „Wat denkt u van Marx en Freud?" loslaat. „Welke Marx? Karl of Groucho?", grijnst hij onmiddellijk. Om de niet zo zinvolle vraag verder te beantwoor den met de 'bekentenis' dat hij een kapitalist is. „Maar een humane kapitalist". In 'Black Rain' speelt hij een Amerikaanse politieagent die naar Ja pan gaat om daar een Japanse misdadiger uit te le veren die in New York een aantal moorden heeft gepleegd. De film is geproduceerd door het duo Sherry Lansing en Stanley Jaffe. Maar 'in associa tion with Michael Douglas'. „Ik houd van films produceren", zegt hij. „Ik heb er m'n eerste erkenning mee verdiend. Maar in dit geval liet ik het liever aan anderen over. Na het succes van 'Fatal Attraction' en 'Wall Street' is m'n salaris als acteur zo omhoog gegaan, dat ik niet meer afhankelijk ben van wat ik voor produceren krijg om toch een goed inkomen te houden". STUNTMAN GER£D Het klinkt ontnuchterend, maar er schuilt heel wat achter. Als acteur stelde Michael Douglas heel lang nou niet zo heel veel voor in de Verenigde Staten. De op 25 september '44 geboren zoon van acteur Kirk en de Britse actrice Diana Dill, kreeg z'n eer ste filmrol op z'n achternaam alleen, direct nadat hij van de universiteit van Californië kwam. Een anti-Vietnamfilm, 'Hail Hero' getiteld. Het werd niks, en achteraf bekende Douglas: „Ik ben toen misschien wel een beetje misbruikt". En over de in vloed van de naam van zijn vader: „De zoon van Kirk Douglas zijn, kan natuurlijk geen kwaad voor een carrière als acteur. Maar een ster word je er ook niet door". Zijn volgende films waren ook matig ('Adam at 6 a.m.' en 'Summertree'), hij acteerde in het theater met wat meer succes, maar het duurde. Kirk Douglas, mentor en grootste fan van zijn zoon. FOTO: AP Douglas jr. in actie in 'Black Rain'. tot de tv-serie 'The Streets of San Francisco' dat hij naam kreeg. Hoewel hij destijds nogal minachtend deed over televisie, doorliep hij als politieagent Ste ve Keller naast oudere collega Karl Malden (die prachtige acteur met die dikke neus) een privéto- neelschool van vier jaar lang. De serie leverde Mi chael Douglas drie Emmy Awards (tv-Oscars) op, hij regisseerde zelf twee afleveringen en hij kreeg een oorkonde van de Amerikaans president omdat hij tijdens de opnames het leven van een stuntman redde. Daarna zocht hij zijn heil in het produceren van films. Tenslotte had zijn vader dat (met Bryna Productions) ook al gedaan ('Paths of Glory', 'Spar- tacus'). Vader Kirk had in '62 de rechten gekocht van Ken Kesey's boek 'One Flew over the Cuckoo's Nest'. Kirk Douglas speelde met veel succes de hoofdrol in de toneelbewerking op Broadway. Maar zijn pogingen om er een film van te maken faalden. Hollywood zag er niets in en Kirk werd te oud voor de rol. In '70 wilde hij de rechten kwijt. VINGER OMHOOG Op dat moment stak zoon Michael z'n vinger om hoog en kocht ze. En werkte vijf jaar aan de film- produktie die (onder regie van Milos Forman) vijf Oscars haalde en meer dan tweehonderd miljoen dollar opbracht. Michael Douglas nam het er, met hoofdrolspeler Jack Nicholson als maatje, een jaar lang nogal van, speelde nog een matig rolletje in de Walt-Disneyproduktie 'Napoleon and Samantha' ('72), eindigde die wilde periode via zijn huwelijk met de toen negentienjarige studente Diandra Lu- ker en acteerde als dokter in de film 'Coma'. Hij had toen wèl al de rechten van een scenario over de problemen rond een kerncentrale, 'The China Syn drome' en toen die film met hemzelf als acteur én producer in '80 in voorvertoning ging, was er net een calamiteit met een kernreactor (Three Mile Is land) in de publiciteit geweest. De film werd een hit. Maar Michaels carrière als acteur wilde nog al tijd niet vlotten. De films 'Running', 'It's my turn' en 'Star chamber' zullen weinigen zich herinneren. Michael Douglas: „Het was echt zo dat men me medelijdend vroeg: „Wil je dat nou écht, dat acte ren?". Dat deed pijn. Er zat ook iets in van: produ ceren is zakendoen, dat is geld verdienen, iets vies. Iemand die dat doet, kan toch geen acteur zijn?". GELDZUCHT GOED Toen kwam 'Romancing the Stone', een film waar niet veel collega's in geloofden en waarvoor een budget van onder de tien miljoen dollar (niet veel in Hollywood) beschikbaar was. De film werd een van de grootste hits van '84, maakte van Kathleen Turner een ster. Douglas was de producer maar speelde in die film als acteur nog een tweede viool. Richard Attenborough gaf hem op die basis niettemin in 'Chorus Line' de rol van regisseur/cho reograaf. Een niet erg dankbare rol. Douglas was toen al bezig aan een vervolg op 'Romancing the Stone', dat 'Jewel of the Nile' zou gaan heten. Een film vol moeilijkheden. Kathleen Turner moest via de rechter gedwongen worden haar contract voor een tweede film na te komen, allerlei ziektes braken uit op de 'set' in Noord-Afrika en enkele belangrijke leden van de produktie kwamen om bij een vlieg tuigongeluk. De film zelf deed het ook al niet gewel dig in de bioscoop. Toen kwam 'Fatal Attraction'. Douglas als de advocaat die in korte maar hevige relatie met Glenn Close aangaat die zowel voor zijn gezinsleven als voor het konijn van de kinderen fa taal zou worden. Vanaf die film was Michael Dou glas niet meer de zoon van Kirk, maar was Kirk de vader van Michael. Boem daar bovenop kwam Oli ver Stone's 'Wall Street' en Douglas jr. kreeg de Os car voor zijn rol als Gekko. Een onsympathieke rol als de keiharde businessman die roept dat 'geld zucht goed is'. Michael Douglas lacht achteraf: „Mijn vader had al eens gezegd: „Hé, Mr. Nice Guy, je speelt altijd veel te aardige rollen. Wacht maar tot je een echte rotzak moet spelen. Dan ont dekt het publiek pas wie je werkelijk bent". ZOON CAMERON „Mijn vader", zegt Michael Douglas, „is altijd mijn beste 'fan' geweest. Mijn mentor tegelijkertijd. Van af m'n eerste toneelstukken op school heeft hij alles van me gezien". Al scheidden zijn ouders vroeg, en groeide Michael bij zijn moeder op, in latere jaren kwamen vader en zoon steeds dichter bij elkaar te staan. „Van hem heb ik dat uithoudingsvermogen, die doorzettingskracht altijd ontzettend bewonderd. Dat heb je nodig bij filmmaken. Maar ook dat je iets zo goed mogelijk moet doen en er dan afstand van moet nemen. Het grootste voordeel van 'twee de generatie' zijn, is dat het je een basis geeft. Ik heb de zwaktes en de onzekerheden van mijn vader kunnen zien. Niet alleen wat het publiek van hem zag. En dat heeft me geleerd te leven met m'n suc cessen èn m'n flops. Ik heb zijn boek natuurlijk ge lezen, 'The Ragman's Son' (De zoon van een vod denman). Ik heb door dat boek begrepen waar zijn wil om te slagen vandaan kwam. Ook wat antisemi tisme voor hem betekende. En wat het hem heeft gedaan dat hij nooit de steun of instemming van zijn vader heeft gehad". Michael Douglas' eigen zoon, Cameron, is nu elf jaar oud. Een mogelijke derde acteursgeneratie-Douglas? „Voorlopig wil hij nog een carrière als American-footballprof. Ik zal hem niet tegenhouden als hij zou willen acteren. Hij staat in elk geval heel wat zekerder in het leven dan ik, toen ik zijn leeftijd had. Ik wist helemaal niet wat ik moest worden. Ik ben gaan acteren uit gebrek aan iets beters. Eerlijk gezegd hoop ik op een andere toekomst voor hem". Zoon Cameron volgt vaders carrière wel. Ondanks dat hij te jong is voor de films die Pa maakt. „Hij heeft 'Fatal Attraction' op de video bij een vriendje thuis gezien. Tja, dat houd je niet tegen. Ik merkte het toen we het over een liefdesscène op de tv hadden. 'Niet zo goed als die van jou in de keuken met Glenn Close', zei hij. Oh, zei ik, je hebt de film gezien? En wat vond je 't leukste? 'De scène in het bad natuurlijk', zei hij". Die scène leverde zelfs klassieke gilreacties in de volle bioscopen op, vergelijkbaar met de gillen die Hitchcock ooit genereerde met zijn befaamde mes scène in 'Psycho'. Douglas lacht maar een beetje om die kinderreacties. Hij herinnert zich dat hij bij zijn vader op bezoek ging op de set. 'The bad and the beautiful'. Met Lana Turner. Daar lag m'n va der op de grond. Een verhitte scène. Ik zie nog voor me hoe hij naar me opkeek: Son, zei hij, ga jij even ergens anders spelen". Zoon Cameron heeft een ruwe montage van 'Black Rain' gezien. En hoorde spijtig dat de ergste geweldscène (een afgehakt hoofd) er inmiddels uit verdwenen is. „Die kinde ren zien tegenwoordig al dat soort dingen, 'Nigh tmare on Elm Street' enzovoort", mompelt Douglas wat machteloos. SORRY KATHLEEN 'Black Rain' was een project dat Douglas als produ cent in handen kreeg. Hij had het zelf kunnen ver filmen, maar koos voor een soort adviseurschap. „Ik heb het nooit prettig gevonden om die twee dingen te combineren", zegt hij. „Ik heb het met 'The China Syndrome' meegemaakt, later met 'Ro mancing the Stone'. Het zijn twee compleet andere manieren van werken. Acteren is zelfzuchtig, je op één persoon concentreren, een tunnelvisie hebben. Produceren betekent je met alles wat er gebeurt be zighouden. Heb je een liefdesscène met Kathleen Turner, dan komt iemand binnen met: 'Michael, er zijn problemen met de vervoersvakbond'. Dan moet jij tegen die vrouw in je armen zeggen: Sorry Kathleen, even iets regelen, je beslissing nemen, en dan weer verder gaan". Douglas maakt een bewe ging of hij onmiddellijk weer op zijn tegenspeelster duikt. „Dat werkt niet. Als adviseur heb je ook pro blemen, maar die kunnen tot het eind van de dag wachten. Bovendien wist ik hoe moeilijk het is een film in een vreemd land te produceren. Mexicp, Marokko, ik heb het allemaal gehad". Dat van die moeilijkheden zou ook opgaan voor Japan en 'Black Rain'. Het budget van de film moest halver wege stevig omhoog, toen bleek dat men in Osaka niet genoeg medewerking van de autoriteiten kreeg. De filmploeg ging terug naar Amerika en móest daar een aantal decors opnieuw opbouwen. Michael Douglas over zijn rol van politieagent zoveel jaar na 'Streets of San Francisco': „M'n laatste films noem ik mijn nette-pakken-films. Ik wilde wel weer eens een fysieke rol spelen, actie. Toen ik dat script kreeg, zag ik daar een goed stuk entertainment in. Met bovendien een interessant thema. Film is te genwoordig zo duur, dat je hoopt dat je er ook nog iets meer in kwijt kunt dan alleen maar vermaak. Dat is toch een soort verantwoordelijkheid die je als filmmaker voelt". MIDDENKLASSE KWIJT Over wat dat 'meer' in 'Black Rain' is: „Ik speel een politieagent, die niet helemaal zuiver op de graat is. Een man die het moeilijk heeft. In de Verenigde Staten ontstaat een nieuw fenomeen: we zijn onze middenklasse aan het kwijtraken. Vroeger konden gewone mensen die vijftien, twintig jaar hard ge werkt hadden, een huisje kopen en een respectabel leven leiden. Dat is weg. Mensen zijn of rijk, of arm. Ik ben voor mijn rol met een oudere politie man opgetrokken. Die man is gescheiden, heeft geen geld om twee huizen te betalen en slaapt in een slaapzak in een soort kleedhokje op het politie bureau. Zulke mensen zijn 'angry', kwaad. Ze heb ben een leven hard gewerkt en ze hebben niets om te laten zien. De City heeft geen geld om meer poli tie aan te nemen, geen geld om overwerk te betalen. Die politiemensen zijn moe. Voortdurend onder zoeken naar eventuele corruptie. Om hen heen al lerlei moordzaken waarbij drugs betrokken zijn. Waarbij duizenden, nee miljoenen dollars omgaan. Die zij in beslag moeten nemen. Die politieman die ik speel, Nick Conklin, heeft gepikt. En hij is er niet blij mee. Dat vond ik een aantrekkelijk uitgangs punt. Bovendien was er het feit dat de film zich in Japan afspeelt. Ook daar zaten ongewone mogelijk heden. Een hoop Amerikanen geven Japan de schuld van hun problemen. In Japan leven bij de oudere generatie anti-Amerikaanse gevoelens. Dit script gaf ons de mogelijkheid die verschillen, die vijandigheden uit te diepen. Er is een oudere Japan se 'yakuza' (gangster), die zegt: Jullie hebben ons jullie waarden na de oorlog door de strot geduwd, wij betalen jullie nu terug. Een ander zegt: Jullie hebben de oorlog gewonnen, maar wij hebben de vrede gewonnen. Black Rain' is door een aantal critici in Amerika verweten racistisch tegenover Ja pan te zijn. Maar op het filmfestival van Tokyo werd de film laaiend enthousiast ontvangen. Juist een aantal van die kritische teksten kregen open doekjes. De pers vond het de Amerikaanse film die het best de Japanse realiteit heeft weten te vangen. Aan de andere kant zegt de film ook iets over het Japanse karakter, over het gebrek aan individualis me in de Japanse maatschappij. En daar zijn de Ja panners zelf ook sterk mee bezig". DANNY DE VITO Als Michael Douglas iets mist in het huidige film aanbod, is het - zegt hij - de echte 'love story'. „A lost art", noemt hij het, een verloren kunst. De ja-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 28