u D Scepsis: doodwonde van onze tijd „Misschien komt er een dag dat we van elkaar houden" Kerstboodschap van Abie Nathc ij woont in Amsterdam, doceert kunst geschiedenis in Leiden en heet Antoine Bodar. Zijn hoofd bevat de verzamelde inzichten van vier doc toraalstudies, een cum laude afgeronde pro motie in de wijsbegeerte en een half voltooid promotie-onderzoek in de kunstgeschiedenis. Plus nog een bijna beëindigde theologiestu die en 25 jaar journalistieke ervaring. Toch. Waar het volgens hem op aankomt in dit le ven is het hart. Antoine Bodar: „Doodwonde van onze tijd is de scepsis. De levenshouding die alles wil betwijfelen en wantrouwen en met argwaan benaderen. Het is de tot in het absurde doorgewoekerde scepsis die tallozen van de Godservaring afhoudt. Herontdek king van het hart, herwaardering van ons vermogen tot liefhebben is nodig om die scepsis terug te drin gen. En de gewaarwording mogelijk te maken dat wij allemaal geborgen zijn in Zijn hand. De weg naar God is als de weg naar een geliefde. Hij opent zich alleen voor wie bereid is het pantser van de scepsis af te leggen". „Stelt u zich voor: een sceptisch man die de gene genheid van een vrouw zoekt. Sceptisch als hij is, blijft hij consequent twijfelen: houdt ze wel of houdt ze niet van me? Bestaat er wel zoiets als lief de? Zo'n man doodt onmiddellijk elk begin van de genegenheid die hij zoekt. Pas als hij, irrationeel, die twijfel laat varen als hij bereid is buiten zijn verstand te treden, als hij zijn hért openstelt, kan wat hij zoekt zich manifestaren. Zo ook is het met de mens die God zoekt. God, de Liefde, openbaart zich uitsluitend aan ontpantserde harten". PRIESTERSCHAP Heel zijn leven al heeft Antoine Bodar (44), opge groeid in een goed katholiek gezin, zich geroepen gevoeld tot het priesterschap. Dat dit ideaal pas nu in zicht komt, zegt hij, heeft te maken met twee omstandigheden. De eerste is dat hij na vier klassen gymnasium van het hoofdstedelijk Ignatiuscollege werd gestuurd. „Wegens domheid, dromerigheid en Priesterstudent dr. Antoine Bodar in zijn studeerkamer: „God, de Liefde, openbaart zich uitsluitend aan ontpantserde harten". foto's: milan kon va l in ka ij de ingang van de afdeling intensive van het kenhuis klinkt een metalen stem door een luidspreker. „Voor wie komt u?". „Voor Abie Nathan", antwoord ik. De deur wordt geopend. Een verpleegster wijst me de deur waarachter Abie Nathan, Israels beken de vredesactivist, in bed ligt. De dag tevoren had de radio gemeld dat Abie Nat han - korte tijd geleden veroordeeld tot zes maan den gevangenisstraf omdat hij PLO-leider Yassir Arafat had ontmoet - voor onderzoek was opgeno men in het Meir-ziekenhuis in Kfar Saba. Dat was halverwege deze maand en dè kans om een woordje met hem te wisselen, als ze me tenminste bij hem toelieten. En dat deden ze. „Ik weet niet eens waarom ik hier ben", lacht Abie. „Niemand heeft me nog onderzocht". De brede glimlach en de stevige handdruk maken niet de indruk van een ernstig zieke. „Niet dat ik het erg vind", grapt hij. „Ik slaap hier beter dan in mijn cel". De cel is al bijna drie maanden Abie Nathans tijde lijke verblijfplaats. Sinds hij op grond van de Israë lische anti-terreurwet is veroordeeld 'wegens con tacten met een terreurorganisatie'. „Ik heb niets anders gedaan dan met Yassir Arafat praten over vrede tussen Israeli's en Palestijnen. Dat ik daarmee de Israëlische wet overtrad, wist ik. Ik accepteer mijn straf dus, hoewel ik fel protesteer tegen de wet". Abie Nathan heeft suggesties dat hij om gratie moet vragen, principieel van de hand gewezen. „Gratie vragen betekent toegeven dat ik fout was". VRIJLATING En waarom dan nu deze onverklaarbare opname in het ziekenhuis? „Ik denk dat, de publieke opinie wordt voorbereid op mijn vrijlating 'op medische gronden'. Maar ook daartegen zal ik me verzetten. Ik ben gezond. Ik wil dat ik word vrijgelaten omdat ik onschuldig ben. Omdat de wet absurd is. De we reld moet weten dat mensen zoals ik, die zich alleen maar inspannen ter wille van de vrede, niet zomaar in de gevangenis kunnen worden gestopt". Een verpleegster brengt hem een smakelijke lunch. „Hier, proef dat eens. Heb ik zelf thuis gemaakt", zegt ze vriendelijk. „Een schatje", is Abie's com mentaar. We praten over de cel, over de gevangenisroutine, over de eeuwig blaffende honden langs het hek. „We zitten met zijn tienen in een ruimte van vijf tien vierkante meter", vertelt de gevangene. „Twee bedden boven elkaar. Koud. 's Ochtends ben ik geringe gerichtheid op de wereld". De tweede houdt verband met de conclusies die in Nederland zijn ge trokken uit het Tweede Vaticaans Concilie. Conclu sies waarvan hij de gevolgen, even hard als helder, aldus omschrijft: „Gruwelijke, creativiteit van de pastores. Reducering van de universele Kerk tot een provinciaal parlement, van de priester tot de welzijnswerker. Alsof niet de Mis evenzeer offer is als maaltijd. Alsof niet de liturgie juist in de onver anderlijkheid van de vormen gestalte geeft aan het mysterie". Spoedig na zijn ontsporing uit de gymnasiale oplei ding kwam Antoine Bodar op eigen benen te staan. Hij belandde in de omroepjoumalistiek en is hierin tot op de dag van vandaag werkzaam gebleven. Re- ♦cente bijdragen voor de televisie zijn bijvoorbeeld portretten geweest van de architect Hans van der Laan en de schrijfster Hélène Nolthenius in de NOS-serie 'Markant'. Naast zijn journalistieke werk ging hij studeren: geschiedenis, filosofie, kunstge schiedenis en algemene literatuurwetenschap. In 1978 werd hij benoemd tot docent kunstgeschiede nis en esthetica aan de universiteit in Leiden. „Midden jaren zeventig kreeg ik het gevoel dat het gekoesterde priesterideaal toch werkelijkheid zou kunnen worden. Ieder.mens moet zijn leven vol tooien naar de meest wezenlijke bestemming die hem eigen is. De meest wezenlijke bestemming van mijn leven is het priesterschap. In het voorjaar van 1985 heb ik mij dan uiteindelijk toch tot de bis schop gewend met de vraag, of hij mij namens de Kerk zou willen roepen. Komende zomer denk ik mijn studie theologie in Utrecht af te ronden. Ik hoop en verwacht dat ik niet al te lang daarna de priesterwijding zal mogen ontvangen". JOURNALISTIEK Waarna Antoine Bodar zijn huidige universitaire werk zowel als zijn journalistieke activiteiten zal blijven voortzetten. Zij het dat deze laatste een veel meer verkondigende inhoud zullen krijgen: „Tallo zen in onze tijd ervaren, niet zelden met heel veel pijn, dat leven in het 'hier en nu' niet bevredigt. Er is een enorme hunkering naar het vinden van een weg om in het reine te komen met de grote levens vragen. Onder ouderen evenzeer als onder jongeren. Mensen zoeken het Heil, maar heel vaak op de meest onwaarschijnlijke plekken - tot in het Zwarte Gat van Veronica toe. Wat ik graag wil gaan doen is programma's maken waarin ik mensen erop wijs dat zij staan in een cultuur waarin over die vragen gedurende düizenden jaren is nagedacht. Dat er op die vragen antwoorden zijn gekomen. En dat het wellicht niet zo'n gekke gedachte is om althans eens te onderzoeken wat die tweeduizend jaar oude Rooms-Katholieke Kerk daarover te zeggen heeft. Ik kan u verzekeren: wie daar gaat zoeken, zal vin den. Er is daar meer goeds en moois en schittering te vinden dan menigeen durft te dromen". Het is juist in deze dagen dat velen die het zoeken binnen die christelijke traditie min of meer hebben opgegeven, er toch weer de aantrekkingskracht van ondërgaan. Het jaar door immers zijn de meeste christelijke kerken spaarzaam tot zeer karig bezet. Zelfs met Pasen en Pinksteren, wanneer de kern van de christelijke levensbeschouwing ^vordt ge vierd. Maar op Kerstmis In veel katholieke ker ken is al een half uur voor de Nachtmis begint geen zitplaats meer te vinden. Antoine Bodar legt dat uit als een bevestiging van het verholen Godsverlangen dat volgens hem bij zeer velen leeft: „Het is de culturele en intellectuele elite die de scepsis als de hoogste waarde uitdraagt. Gevormd in de jaren zestig en zeventig, toen het zaad van de twijfel zo rijkelijk werd gestrooid, is het een elite van sceptici die achter de universitaire katheders staat, die de inhoud van de media be paalt en die de literatuur schrijft. Maar ik neem brede onderstromen in onze samenleving waar die toch hun loop nemen in een andere bedding. Er is de stroom die zich oriënteert op niet-christelijke re ligies. Maar er is ook een brede stroom van stille christenen". „Ik kom zo vaak in contact met mensen die lache rig doen over geloof en Kerk. Maar als ik ze dan beter leer kennen, en ik krijg ze te spreken over het geen er nu werkelijk in hen leeft - dan blijken ze bij nadere kennismaking wel degelijk te geloven. En niet in een vage kosmische kracht, maar in een per soonlijke God. En in Jezus Christus, onze Verlos ser. Die mensen houden zich stil omdat ze bevreesd zijn voor de sociale controle van de elite. En niet onbegrijpelijk. Want wie openlijk uitkomt voor zijn geloof in Christus, wordt door de toonaangevende kringen uitgelachen en voor achterlijk versleten". KERSTMIS „Maar in stilte houden ze van de Kerk, verlangen ernaar en zoeken die Kerk weer op als zich in hun Het Heilige Land heeft, meer dan weL dere plaats ter wereld ook, vrede non zijn hier, net zoals in Europa, mun moeten \yorden neergehaald. Muren val trouwen en van frustratie. We moeterm dat de rechtvaardigheid en de vrijhM zullen gelden voor het Midden-Oosten We hebben gezien dat noch de kogels i stenen de problemen hier kunnen oplos, zit nu in de gevangenis omdat ik strep directe vredesonderhandelingen. Omdol®** zegd heb dat we moeten praten ég*1] moeten schieten. De christelijke traditie zegt: Hebt mwJ31 lief. Ik geloof dat dat geldt voor ons*r christenen, joden en islamieten. Als wr deze boodschap luisteren, en daarvoor r" kunnen we misschien vrede vinden". 5 a e tenaren, stomverbaasd, lieten hem netjes 1L vroegen hem vervolgens rechtsomkeer tf Terug in Israel werd Abie Nathan tot veeri gevangenisstraf veroordeeld wegens een bdr een vijandig land, of een grote geldboete. Ir han besloot de geldboete te storten op de^rl( van een ziekenhuis en de veertig dagen uitleri „Nu ben ik voor de tweede keer opgesloteryei bittere commentaar. „Tweemaal in de bak iet vrede wil". vai BEZORGD w; En hij is niet alleen bitter. Ook bezorgd. „Pn bang dat het hier tot een uitbarsting koira mensen hun verstand zullen verliezen. gaan de Palestijnen wapens gebruiken, h 1 dan heftig reageren. In de kortst mogelijkalei len we dan weer oorlog hebben. En we to zoveel doden en gewonden gehad". la Via zijn radioschip 'De Stem van de Vredejn kust van Tel Aviv klinkt dagelijks de vredgie van Israels voormalige premier MenacheM „No more war, no more bloodshed", ge^l£ meer, geen bloedvergieten. Is de les geleq Nathan vreest van niet. Maar hij blijf^t „Misschien komt er een dag dat we aller elkaar kunnen houden. Dat we de wapenr weggooien". In het Midden-Oosten heet die wens naïe\ar privéleven betekende dat een breuk in zi|de huwelijk. Maar de vrienden rondom zijln 1 huisbed drinken een glaasje cognac op zijr heid. En een jong meisje zegt vol bewi „Abie, kol ha-kavod, alle eer!". 8^ WILLY WEfve leven een omwenteling voordoet. Als zei. als er een kindje geboren wordt, als er eeij sterft. En ook op Kerstmis, wanneer wei ongeacht onze levensovertuiging, iets ent de omwenteling van duisternis naar lichti cemberhet jaar gaat zich keren van hieuwzal sterven en weer geboren w en lijkt daartussenin heel even stil te sj dwingt tot bezinning". „Men denkt na over wat voorbij is en n<j gaat. Over de vraag wat men van het leve Dan baant die onderstroom van christelij gen zich een weg naar de oppervlakte, fi het verstand voor het hart en ontstaat er l lijkheid voor de boodschap dat er Licht if ternis is getreden. En voor de oproep omj Licht te oriënteren". En dat Licht bestaat? Het is geen vrucht j selijke verbeeldingskracht? „Het is er. Het was er vóór ons en het zal zijn. En het openbaart zich aan wie een hart opbrengt". En wie dat doet wordt gelukkig? „Zeker. Maar geluk is niet het doel. Het h zelfsprekend gegeven in de oriëntatie op op God, op het absoluut Schone, Ware en tuinman. Ik heb al peterselie gezaaid met binnenge smokkelde zaadjes, 's Avonds ben ik 'regelaar' voor telefoongesprekken. We mogen eenmaal per week vijf minuten met de familie praten. Via een publieke telefoon. Ik probeer voor speciale gevallen een paar minuten extra te krijgen". Nathan brengt zijn straf door in een 'witte-boorden- gevangenis'. Geen misdadigers. Alleen mensen die bijvoorbeeld geen belasting hebben betaald. De be handeling is relatief goed. „Ik heb er spaghetti gege ten, die je zelfs in het beste restaurant van Tel Aviv niet krijgt. En soms krijg ik een weekend vrij". VREDESFEEST Als hij zich goed gedraagt, en de autoriteiten niet beslissen over vroegtijdige vrijlating, moet hij nog ruim een maand zitten. „Als ik vrij kom, organiseer ik een groot vredesfeest", belooft hij. En dan? Weer praten met 'terroristen', zoals Yassir Arafat en zijn mensen? „Als ik één ding geleerd heb van deze gevangenis straf', zegt de vredesactivist, „dan is het wel dat ik zal doorgaan en doorgaan. Totdat we hier de vrede mogen proeven". Hij vloog in 1963 met zijn privévliegtuigje naar Egypte om over vrede te praten. Israel was toen nog in oorlog met het grootste Arabische land. De Egyp- £e«dócSomwnt Abie Nathan (links) en zijn advocaat in de rechtszaal waar hij werd veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf omdat hij met PLO-leider Arafat had gesproken. foto: EP a ISRAËLISCHE VREDESACTIVIST GEZOND IN ZIEKENHUIS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 26