Een verkouden Bono laat publiek zingen Karin Bloemen bewijst zich Voxhumana in kerststemming F BRUYNZEEL [HEEFT MEER DAN ALLEEN WITTE IKERSTKEUKENS Ook Fransen herdenken Van Gogh TIG houdt het spannend tot de laatste minuut bruynzeel KUNST/RTV £cidóc6oiwatit DINSDAG 19 DECEMBER 1989 PAGIN1 (Van onze correspondent Bob van Huët) PARIJS Ter gelegenheid van de honder- ste sterfdag van Vincent van Gogh zullen volgend jaar ook in Frankrijk verschillende manifestaties plaatshebben. Centraal staat daarin het dorpje Auvers-sur-Oise, ongeveer veertig kilometer noordwestelijk van Parijs, i waar de schilder op 29 juli 1890 zelfmoord pleegde. Van Gogh ligt er begraven, naast zijn broer Theo, op het dorpskerkhof, mid den in de velden. Onder de manifestaties in Auvers-sur-Oise een serie concerten (van 3 mei tot 30 juni) met medewerking van onder anderen de di rigent en cellist Mstilav Rostropovitch en de zangeres Jessye Norman. De VVV van Auvers heeft van 20 mei tot 29 juli een spe ciaal wandelparcours uitgezet langs plaatsen die door Van Gogh zijn geschilderd of be zocht. In de herfst zal de beroemde en ge restaureerde herberg Ravoux worden hero pend. De kamer waar Van Gogh de laatste adem uitblies is dan teruggebracht in de oorspronkelijke staat en opengesteld voor het publiek. Naast een grote tentoonstelling van moder ne kunst zal in de herberg een aantal bijzon dere Van Goghs uit particuliere collecties te zien zijn. Verder wordt in Auvers-sur-Oise een Van Gogh-documentatiecentrum geo- Eend en een uitgeverij, gespecialiseerd in et impressionisme. Van 15 maart tot 2 december reist het Fran se marionettentheater 'Chant sur un Fil' op drie woonboten door Frankrijk en de Bene lux met aan boord de voorstelling „Vincent van Gogh of de herinnering van een schil der". Het stuk is geschreven en wordt uitge voerd door Pascal Journier. Meer subsidie voor Bachvereniging UTRECHT De komende drie jaren krijgt de Nederlandse Bachvereniging een rijkssubsidie van 200.000 gulden per jaar, 30.000 gulden meer dan tot nu toe. Het ministerie van WVC volgt hiermee het advies van de Raad voor de Kunst. Het Barokorkest van de vereniging verzorgt op 10, 11 en 12 januari nieuwjaarsconcerten in achtereenvolgens de Geertekerk in Utrecht,, de Waalse Kerk in Amsterdam en de Grote Kerk in Naarden. Uitgevoerd worden werken van Bach en Italiaanse tijdgenoten onder leiding van gastdirigent Monica Huggett, de concertmeester van het orkest. De Engelse sopraan Gillian Fisher verleent medewerking aan de uitvoe ringen. Zij zingt onder meer de cantate Non sa che sia dolore, een van de twee met Italiaanse tekst die van Bach bewaard zijn gebleven. Zij is ook te horen in een motet van Antonio Vivaldi. Het strijkorkest speelt voorts een ouverture van Bach en een concerto grosso zowel van Arcangelo Corelli als van G. F. Handel. Het barokorkest werd in 1983 opgericht en bestaat uit overwegend jonge musici, die ook regelmatig werken bij andere barokorkesten in Europa, de Verenigde Staten en Ca nada. Nieuwsbulletins Directeur Paradiso naar Beurs Berlage AMSTERDAM Huib Schreurs (41) wordt de nieuwe directeur van de Stichting Beurs van Ber lage in Amsterdam. Zijn benoe ming gaat 19 februari in. Schreurs vervult momenteel de zelfde functie bij cultuurcentrum Paradiso in de hoofdstad. Hij heeft daar ruim veertien jaar ge werkt. Schreurs wordt de opvol ger van Lex Kater die per 1 ok tober hoofd sectie vormgeving bij de SDU is geworden. In de voormalige Koopmansbeurs is nu een expositieruimte ingericht en is het Nederlands Philharmo- nisch Orkest gehuisvest. Super Channel LONDEN „Super Channel" heeft een driejarige overeen komst gesloten met het Britse tv- bedrijf „Visnews". „Visnews" gaat vanaf 1 februari 1990 iedere werkdag vijf nieuws bulletins van tien minuten voor de Engelse satelliet verzorgen. De actualiteitenrubrieken wor den zowel in het Duits, Engels als Nederlands gepresenteerd. „Visnews" is eigendom van Reu ters, de Amerikaanse tv-maat- schappij NBC en de Engelse staatsomroep BBC en levert tv- nieuws aan meer dan 450 bedrij ven in 84 landen. Edge (gitaar, piano), Adam (basgitaar) en Larry Mullen jnr. (drums) Rai, Amsterdam. Voorpro gramma B.B. King. Gisteravond. Herhalingen: vanavond en woens- Ë2£: Even leek het erop dat U2 een nieuwe vorm van ver maak wilde introduceren, waarbij de belangrijkste taak was weggelegd voor de men sen in de zaal en niet voor de groep op het podium. Bono liet de zang namelijk veel vuldig over aan de vijftien duizend man publiek, die was samengepakt in de voor al akoestisch allerbelabberst klinkende Rai in Amster dam. Behalve dat het leek alsof het ene na het andere vlieg tuig net was opgestegen (zo resoneerde de klanken op de achterwand), wekte het con cert in eerste instantie de schijn te verzanden in een moderne samenzang-avond. Zelfs de felle, op het publiek gerichte schijnwerpers, die veelvuldig aangingen, leken hun gepaste bijdrage te leve ren aan c^eze omgekeerde wereld. Maar U2 bleek toch zuiverder van toon, dan een groep, die even op de gemak kelijkste manier het grote geld wil binnenhalen. Bono was^ namelijk zWaar verkou den1 en hoewel hij zich kra nig door de eerste helft van het slechts een uur en een kwartier durende concert heensloeg, zweefde zijn stem uiteindelijk bij „The Unfor gettable Fire" alle kanten op. Bono was een stuurloos schip geworden. De eerste waarschuwingen dat er iets mis was met zijn stem, waren de lange muzi kale passages en de pauzes tussen de anders non-stop muziekshow. Het publiek dat de Ierse groep zonder veel moeite in de armen sloot, zong uit volle borst, waar door Bono zijn verkoudheid in eerste instantie kon ca moufleren achter dit massaal klinkende koor. Als hij er bovenuit kwam, zong hij met veel lucht zoals in „Where the streets have no name", dat in een prachtig rood ver licht decor, over de schijn werpers kwam en sloeg zich schijnbaar zonder moeite door "I will Follow". Maar als zijn stem aan kracht moest winnen zoals in „New Years Day" ging hij hopeloos ten onder. „Mijn stem is niet zo sterk vanavond", was de eerste waarschuwing, die het pu bliek met applaus in de wind sloeg, maar toen „I still ha ven't found what I'm looking for" na het eerste couplet de mist inging en ze opnieuw moesten beginnen, bleek dat het begin van het einde te zijn. Hoewel de show muzikaal en visueel dik in orde was en The Edge, ondersteund door het hechte ritmeteam van Larry Mullen en Adam Clayton, zijn vederlichte en ruimtelijke soli tot grote hoogte kon stuwen, moest Bono tijdens „Surrender" la ten weten, dat hij de toon hoogten niet meer haalde en verviel de show vervolgens in een instrumentaaltje. Alle plannen om er een on vergetelijke avond van te maken, vielen door Bono's verkoudheid in duigen. Hier door kon U2 de speciale band die ze met Nederland heeft, niet omzetten in een memo rabel concert. Het enige dat Bono nog kon uitbrengen, was dat U2 binnenkort als nog waar voor zijn geld zal leveren door middel van een gratis concert. B.B. King, die op ouderwetse wijze het publiek in zijn zak had gestoken met zijn don- kerbruime stem en goed in het gehoorliggende gitaar spel, kwam niet terug om U2 bij te staan tijdens de toegif ten en ook Bono maakte er snel een einde aan. Hij liet de zaal zingend achter, ter- Zanger Bono van de Ierse popgroep U2 gaat met het verkouden hoofd op in zijn gitaarspel. wijl Leon Ramakers van Mojo Concerts het publiek toeriep vooral zijn kaartje niet weg te gooien. We heb ben er dus nog een te goed van U2. Dat wordt reikhal zend uitkijken naar het ver volg. HANS PIËT Voorstelling: 'Een reden tot moord'. Auteur: Stewart Burke. Gespeeld door: Toneelvereniging Tot Ieders Genoegen. Regie: John Donders. Gezien: 18 november in de Leidse Schouwburg. ge bezoeker van TIG's voor stelling Een reden tot moord, gisteravond in de Leidse Schouwburg, bij het slapen gaan voorzichtig in de kleer kast hebben gekeken. De kans dat zich daarin een gemasker de wurger bevindt, is immers niet ondenkbeeldig: in deze spannende thriller van Ste wart Burke werd het bestaan van dergelijke creaturen maar al te geloofwaardig gemaakt. Je kunt ze zelfs in je intiemste vriendenkring tegenkomen. Centraal in de handeling staat Maggy Fairchild, fraai wispel turig vertolkt door Hannie de Goede. Deze vroeger zeer ge vierde actrice heeft een aantal nare ervaringen achter de rug: een geflopte Broadway-pro- ductie en een daarmee samen hangende huwelijkscrisis. In Engeland schijnen de zaken zich echter ten goede te keren, want daar biedt de bekende auteur Robert Mallin (Jos Hopstaken) haar de hoofdrol aan in een nieuwe tv-serie. Maar: in Maggy's omgeving bevindt zich een aantal men sen dat haar een toekomstig succes schijnt te misgunnen en heel lang meent het publiek dat haar wurger gezocht moet worden in dat kleine circuit van haat en nijd. Uiteindelijk is het evenwel een homo-erotische vriend schap die aan de poging tot doodslag ten grondslag blijkt te liggen. Een poging inder daad, want Maggy brengt het er levend van af en het duurt tot de laatste minuut van de voorstelling eer het eerste éch te lijk gevallen is. En dat lijk is dan van de genoemde Robert Mallin, die tevens de geheim zinnige wurger blijkt te zijn geweest. Spanning dus tot het laatste moment en alle ingrediënten voor een genoeglijk avondje griezelen. TIG had er veel aan gedaan om de'situatie zo ge loofwaardig mogelijk te ma ken: een sterke rolbezetting, een strakke regie en eer? decor dat nauwelijks iets aan de fan tasie overliet. Ed Ryde, Mag gy's goedwillende echtgenoot, bood zijn vrouw in de persoon van Ton Barphoorn uitstekend tegenspel. Vooral de momen ten waarop het tot felle uitbar stingen in hun woelige liefdes leven moest komen werden zeer overtuigend gespeeld. Maar ook de overige acteurs, van wie de praatzieke huis houdster Esseline Fabre nog een aparte vermelding ver dient, werkten krachtig mee aan deze geslaagde toneela vond. Enkele onvolkomenhe den, zoals een niet onmiddel lijk sluitende deür, een in de zenuwen wat onhandig neer gezette pot koffie en enkele trage changementen zijn het bijna zestigjarige toneelgezel schap vergeven: ze passen he lemaal in de gemoedelijke sfeer waarin dergelijk toneel gespeeld wordt en ze vormen slechts de schaarse klonters in een overigens zeer smakelijke pap. Jammer, dat het feest na één Schouwburgvoorstelling alweer afgelopen moest zijn. JOS NIJHOF Botje Bloemen. Met Karin Bloemen, Paulette Willemte, Marjolijn Touw en Ellen van Harmeien. Regie: Frank Sanders. Muzikale leiding: Willem Ennet. Gezien in de Leidse schouw burg. Na vijf jaar doen wat ze leuk vond, is Karin Bloemen met een eerste eigen theaterpro gramma gekomen. Iedereen weet inmiddels dat ze in die periode niet stil heeft gezeten. De naam die ze heeft opge bouwd, maakt het mogelijk dat ze kan uitpakken met een show naar haar hoge eisen. Bloemen en haar meisjes kun nen beschikken over een kast met mooie kleren. Het decor is niet bijzonder, maar zit vol technisch vernuft en maakt fraaie ensceneringen mogelijk. Voor de Leidse schouwburg, waar „Bosje Bloemen" gisteren in première ging, is het eigen lijk te groot, dat zullen de men sen op de zijbalkons beamen. Karin Bloemen bewijst zich met haar eerste definitief als aanstormend talent, dat niet al leen in musicals en andere rol len kan schitteren, maar ook heel goed in staat is zelf een programma te dragen. Ze heeft daar de klasse en de persoon lijkheid voor. Je kunt slechtere voorbeelden kiezen dan Jaspe- rina de Jong en Bette Middler, en als je dan na vergelijking overeind blijft, heb je wat in huis. Dat betekent niet dat de „Bosje Bloemen" van het begin tot het einde boeit. De show is met en thousiasme, met inzet gemaakt, maar verliest soms gang, vooral wanneer het gesproken woord overheerst. Vocaal is alles dik in orde met Paulette Willemse, Marjolijn Touw, Ellen van Har- melen en niet in de laatste plaats Bloemen zelf. Ook door een moeilijk close-harmony- stuk als „Zon, maan, aarde, pla neten" slaan de dames zich schijnbaar achteloos. Je zou daarom wel meer stukken als de operamedley „Zo is er maar een" willen. Karin Bloemen acteert goed, heeft een aanstekelijk soort gekte en het vermogen matige teksten boven hun niveau uit te tillen. Maar soms is het ma teriaal toch te mager, zoals het slappe slotlied voor de finale waarin ons werd verzekerd dat Karin echt ook maar een heel gewone jonge vrouw is die boodschappen doet. Ook de bij dragen van Jos Brink behoren niet tot de sterkste, en het ge ruzie tussen de concurerende vrouwen gaat uiteindelijk ver velen. Daar staan wel parels te genover van Jeroen van Mer- wijk („Apartheid es ien skone zaak", Nederland bekeken door een Zuidafrikaanse), en Harry Jekkers' visie op katholieken en koortjes. Oök met de muziek onder leiding van Willem En- nes zit het goed. „Bosje Bloe men" klinkt jonger dan je meestal hoort in dergelijke shows. Dat is in overeenstem ming met Bloemens 29 levens jaren en de vaststelling dat zij een prominente vertegenwoor digster is van een nieuwe kleinkunstgeneratie. DICK VAN TEYLINGEN Karin Bloemen 10 Bruynzeel brengt kerstsfeer in keukenland. De mooiste kwaliteitskeukens in de meest persoonlijke variaties. Te kust en te keur. Te kijk en te koop. Kom naar de Bruynzeel showroom. En breng uw culinaire kerstgedachte in praktijk! Type Concorde "Soft-line" keuken in antraciet metallic lak. Voorzien van kontras terende chroom grepen. Strak vormgegeven eigentijds design. Type Bianca Witte kunststof keuken met essen-struktuur en een subtiele accentuering van goud kleurige "inlay" strips in deuren en knoppen. Bruynzeel keukens: Hollandse 'topkwaliteit met gedegen fabrieksgarantie L zwart-op-wit. alkmaar-oost Edisonweg 1. Tel. 072-18 13 00 purmerend Achlerdijk 43. (I o het hoofdpostkantoor). Tel 02990-2 30 33 géén s. zoeterwoude-rijndijk Industrieweg 14. De Grote Polder, Tel. 071-89 92 06 Kerstconcert door het Rijnlands Chris telijk Mannenkoor „Vox Humana", met medewerking van Joke de Vin (alt), van den Brink (bas), Louis van in Jan Veentje (piano), Addie de Jong (orgel), Lóonie Metz (declamatie) en het Arpeggio Trio: Anke Anderson (harp), Han Kapaan (hobo) en Dieks Visser (fluit), het geheel onder leiding van Sander van Marion. Gehoord op 18 december in de Stadsgehoorzaal. Neem een concertzaal, versier die rijkelijk met bloemen, denne- groen, rode en zilveren slingers, zet kaarsen op het podium, laat de ongezellige lichtbakken uit en zoek de juiste spots met verschil lende kleuren licht voor een extra sfeervol effect en je kunt een sfeervol kerstconcert geven. Dat hebben ze bij Vox Humana goed begrepen. Gisteravond was in de Stadsge hoorzaal dan ook al onmiddellijk een onvervalste kerstsfeer ge creëerd toen de lange stoet zan gers hun Intrada zongen, waarbij de meegebrachte brandende kaar sen de donkere maar mooi ver sierde zaal in een feeëriek schijn sel zetten. Enthousiasme en inzet bij de musici en grote aandacht bij het publiek zorgden er verder voor dat de verschillende onder delen van het afwisselende pro gramma elk het hunne konden bijdragen aan wat niet anders dan een geslaagd concert kan worden genoemd. Ook in Nederland doet het En gelstalige kerstrepertoire het in middels al heel goed, zodat het koor aan dit genre ruimschoots aandacht schonk. De fraaiste voorbeelden hiervan waren 'Lift up your heads' van George Weis- sel en R.H.Prichard en 'Son of Mary' van J.W.Peterson. Twee succesnummers, mede dankzij de zeer gewaardeerde bijdrage hier aan van beide solisten, Joke de Vin en Henk van den Brink, Laatstgenoemde veroverde bo vendien de zaal met zijn interpre tatie van de beroemde 'Cantique de Noël' van A.Adam en in een tweetal negrospirituals. Uit het traditioneel Nederlandse repertoire zong het koor een vlot te en lichtvoetige versie van het aloude 'Nu zijt wellekome' en daarnaast het onvermijdelijke 'Stille nacht, heilige nacht', in welk lied het dirigent Van Marion en zijn zangers vreemd genoeg wat meer moeite kostte om de juiste toon te treffen. Bij zo'n concert mag natuurlijk geen samenzang ontbreken en in goede harmonie met het koor kreeg de zaal dan ook tot twee maal toe gelegenheid zijn muzika le steentje bij te dragen, in 'Ere zij God' en in 'Hoor, d'Englen zingen d'eer'. Wat de sfeer en muzikale kwali teit van het concert zeker niet •minder bevorderde was het spel van de organist, de twee pianisten en het Arpeggio Trio, dat voor ge voelige en kundige begeleidingen van de zangers zorgde, en boven dien in een groot aantal goed ge kozen instrumentale intermezzi voor de nodige afwisseling zorgde. Vooral de geniale improvisaties op kerstmelodieën door Jan Veentje en Louis van Dijk gooi den in dit opzicht hoge ogen. Met het besluit van de avond be wees het koor opnieuw zijn veel zijdigheid door drie delen uit de kerstmusical 'The Promise' te zin gen. In een heel natuurlijk aan doende uitvoering van deze swin gende muziek kwam tot ieders ge noegen wederom de rijke klank van het indrukwekkende koor volledig tot zijn recht. TOM STRENGERS door René de Co DEBEZETTI2| Lou de Jong was een ^jW allereerste winnaars va Zilveren Nipkow-schijf. i begin van de jaren zestigJi hij daarmee geëerd dc toenmalige tv-recensent de Nederlandse kranter^ zijn serie 'De bezettinLrs zien we De bezetting'BXh een nieuwe serie docuit&s res op hetzelfde thema^ Vl geschreven door De ijac maar in vormgeving _ro Is deze hedendaagse vew ook goed voor een hede se Nipkowbekroning dl hedendaagse televisieÈft Dat valt na één afleverh, tuurlijk nog niet vast Lae len. De kracht en de (erc van zo'n project kun jetej volle omvang af wegen,0 n, de rest van het televisyn bod als je het merendever de afleveringen hebt jnoi Vandaar deze keer alle$ar paar kanttekeningen; ht kow-aspect komt dan /jL3 een keer aan de orde 4e N gend jaar het hele seizoj in I bod ter beoordeling is rond. rt. Natuurlijk is het sneu vT"* Jong dat hij niet in eigt soon de nieuwe serie ki) senteren. Hij was voj±st even te zien als presentie si VPRO's Zomergasten) jol proefaflevering - toen er nog van uit dat hij ïHjs1 zou doen. Dat is inmidtj,ide gezondheidsredenen oi aar lijk géwordén en hij is v gen door Pier Tania. Ai6 Q van het aspect van peqrad ke tragiek voor De Jonp.o: toch winst voor de kijk Ma Tania is een geboren prf9 o tor. Zijn sonore sterr,*7* zijn ingehouden dictie, ming, er valt gewoon ha4.0 niks op aan te merken, 'se je als kijker helemaal nat vraag of hij dat nou a?^ zelf verzint of gescjj.o heeft of dat hij zinnet iemand anders uit z'rfi0' heeft geleerd - Tanil perfect naturel over. t^.c anders is dan 'losjes', w zou weer niet bij de ge 16.< teerde thematiek heblj^ln past. ®an Het enige probleem daf\oe] de gekozen vormgevingo.oi dat het zo nadrukkelijk* m geving' is. Tania staat^°^ zaaltje waarin we twee^l tieschermen zien en dkr'vb ne ronde tafeltjes. Som hij gewoon stil terwijl woord tot ons richt, nf™ van die schermen, sorasv0 hij ineens zijdelings jiipp op zo'n tafeltje, soms* 18. hij zich van de ene piajY®11 de andere. Dit alles zoip het zichtbaar nut heeft jo n voortgang van wat hifio-2 of wat de schermen to, Hier heeft, dat moge tfj zijn, de gevreesde ^rksi weer eens toegeslageno.3( mag tegenwoordig vodek 'saai' zijn op de teleiCro moet vooral wat in bi beuren ook als het allfo D om een man die tekst en i gender of dramatische{>We gendeel: de werking ack beelden (die soms wt 20. benauwende kracht *>rsP voorbeeld als je zo'n /fber Sieg Heil-roepers ziet~ een Journaaluitzendinp** in het weer gaat om tuele hereniging var^r land) verliest aan effP' als je je zit af te vrageiisj de betekenis van is d'*"*' nu rechts staat en daa links te zien was. Een aardig bij-effect i20ei hervertoning ('re-mali Va je haast wel zeggen) ij gQ! nu ineens ook kleurelpruk zien van Hitier (privé-Irgeli gemaakt door vriend 0c< Braun). 'De bezettingen uit het zwartwit-tijdp-No de televisie, dus 1de 1 was destijds ook al zwartwit te zien. Maa;fin s' we dat er wel degeljan ropnamen waren; hfr iets vervreemdends. (ven De educatieve werk^Qr 'De bezetting' was in ankr zestig een van de beia)r argumenten voor Ni kroning. Inmiddels b no honderden documentl' mc weest over de ooriog°ns zenden films en vele £?9 televisiediscussies - je*n v wel zo'n beetje alles!?est< weten, als je dat allefirs gevolgd. Dat is natuurlijk onfler Daarom is ook nu zo) zinvol - zeker als hei derheid heeft die De De bezetting' legt. Ht fect te volgen, onontk in zijn logica, adembt in zijn nuchtere uitle/jT&t oorzaken en -effecten,mpe gruwelijkheden die dfledaj Wereldoorlog kenmei weg naar een tweede. Het lijkt niet ongepalli?! een mogelijkheid te q

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14