Meer respect voor gelovigen in Sovjetunie P 1 1 rinal Ie i?mputer ZtidóaOowumt 4A ZATERDAG 16 DECEMBER 19 89 PAGINA 31 Alexander Ogorodnikov heeft, ondanks het feit dat hij nog geen veertig jaar oud is, een leven van vervolging, onderdrukking en gevangenschap achter de rug. In 1974 richtte hij in Moskou een groep op van jonge geïnteresseerden in religie en filosofie. In andere steden ontstonden soortgelijke bewegingen. Twee jaar later werden leden van de groepering aangehouden, opgesloten in psychiatrische inrichtingen en mishandeld. Dat lot was in november 1978 ook Ogorodnikov beschoren. Hij werd beschuldigd van 'parasitisme' en tot een jaar werkkamp veroordeeld. In 1980 volgde een veroordeling tot zes jaar kamp en vijf jaar mterne verbanning. Gedurende zijn gevangenschap ging hij in hongerstaking en werd hij door de autoriteiten onder dwang gevoed. Later kreeg hij er nog eens drie jaar strafkamp bij. In 1987 werd Ogorodnikov als gevolg van een amnestie-maatregel op vrije voeten gesteld. Sindsdien woont en werkt hij in Moskou. De afgelopen zomer was hij mede-oprichter van de Christen Democratische Unie. Daarnaast verzorgt hij publikaties over politieke en religieuze onderwerpen. p!'Sen, zoals deze vrouwzijn tiental- '~ren beschimpt en veracht. Maar nu II erkend dat ook zij mensen zijn, hvertuiging gerespecteerd moet wor- V~j FOTO: AP "kou, 16 DECEMBER 1989 jn het vierhonderdjarig bestaan patriarchaat van de Rus- ^•Orthodoxe Kerk herdacht lw€t en de beroemde orthodoxe lezfrrch en martelaar Tichon hei- io€ verklaard, is de discrepantie itvvat de Kerk voorheeft met het ^rchaat en de vreselijke situa- het zich momenteel be- onvoorstelbaar groot. r(] oor is in eerste instantie tsaar Pe ter de Grote verantwoordelijk, die van de Kerk een aan hem onderworpen be stuursorgaan probeerde te maken. De nekslag voor het patriarchaat waren ech ter de bloedige gebeurtenissen van 1917, die uitmondden in de vestiging van een atheïstisch bewind dat catastrofaal was voor de staat en de wereld op de rand van de ondergang bracht. De tragedie was voor de Kerk des te gro ter omdat in 1917-1918 een poging tot herstel van het patriarchale bestuur on der patriarch Tichon, getuigend van de geestelijke wedergeboorte van de Kerk, werd neergeslagen ten koste van vreselij ke offers die elke beschrijving tarten. De staat legde de activiteiten - van de Kerk uiteindelijk definitief aan banden en probeerde haar tegelijkertijd van bin nenuit te ondermijnen door progressieve afscheidingsbewegingen te steunen. Zelfs in deze omstandigheden van satanische vervolging gaf de Kerk blijk van haar geestelijke vrijheid; in 1926 kwamen de bisschoppen van het Solovetski-klooster met een mandement, een uniek docu ment waarin opnieuw de stem weer klonk van de vrije conciliaire Kerk. In 1927 maakte echter de plaatsvervan ger van de waarnemend patriarch, me tropoliet Sergi, een einde aan alle pogin gen kerkelijke vrijheid te verkrijgen. Hij legde elke aanmaning van de Solovetski- bisschoppen naast zich neer en erkende in een loyaliteitsverklaring de autoriteit van de staat boven de Kerk en zichzelf. Marionetten Denkend dat de atheïsten in ruil voor zijn loyaliteit de Kerk zouden redden, bleek Sergi niet in staat de Kerk voor de definitieve ondergang te behoeden, en droeg hij bovendien bij tot iets veel er- gers dan die ondergang: een compromis tussen de Kerk en de Staat. Door zijn toedoen was van de Oude Kerk vrijwel niets meer over en werd een proces op gang gezet om van de orthodoxe geeste Alexander Ogorodnikov, mede-oprichter van de Christen Democratische Unie in de Sovjetunie. FOTO: CSHG lijken gehoorzame marionetten van de Communistische Partij en de KGB te maken. De houding van de orthodoxe hiërar- chen ten opzichte van Stalin en het stali nisme kan gezien worden als de grootste schandvlek op de priesterlijke gewaden: de relatie tussen Kerk en wereldlijke macht werd die van afgodendienaar en afgod. Zelfs de dooi onder Chroetsjov veranderde niets aan deze voor de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk vernederende en verderfelijke band. Midden jaren zeventig was de knechting van de Kerk een feit geworden; de KGB en de Raad voor Godsdienstzaken, het toeziend staatsorgaan, hadden alle facet ten van het kerkelijk leven volledig on der hun controle. Maar ondanks het ja renlange, uiterst zorgvuldige selecteren van de geestelijkheid op alle niveaus leeft de Russisch-Orthodoxe Kerk. Barbaren De communistische barbaren, die door hun heidense mentaliteit niet wisten dat de Kerk, net als God, twee gezichten heeft, vergaten dat tegen de Hemelse Kerk geen enkel aards wapen, geen enke le aardse macht iets vermag. Wij geloven en weten zeker dat de nieu we christelijke martelaren en biechtva ders ons zullen redden. Onze aardse Kerk zal zich door bidden en steun van de Hemelse Kerk bevrijden uit de af schuwelijke klauwen van de duivelse verzoeking. De zielen van onze landge noten ontwaken en stellen zich open voor God. Voor deze mensen, en het zijn er miljoenen, is de missie en de reli gieuze nieuwsvoorziening van bijzonder groot belang. De uitgeverij van de Kerk, die wordt ge leid door de metropoliet Pitirim, komt ondanks de richtlijnen van het Plaatse lijk Concilie van 1988 haar directe ver plichtingen echter niet na. Tot nog toe is er geen orthodoxe catechismus gedrukt en ook is er volstrekt geen literatuur voor godsdienstonderwijs beschikbaar. Ruim een jaar na het concilie heeft de uitgeverij nog geen kans gezien religieu ze en theologische werken te publiceren. Het budget van de uitgeverij is tot nog toe geheim en staat niet onder controle ■van het patriarchaat in Moskou. De in komsten van de uitgeverij gaan niet naar de schatkist van de Kerk. Desondanks zijn de prijzen voor religieuze literatuur, bijbels, gebedenboeken en dergelijke bui tensporig hoog. We moeten niet uit het oog verliezen dat de situatie en positie van de Kerk in de Sovjetunie zowel interne als externe oor zaken hebben. Door op één punt conces sies te doen krijgt de Kerk op een ander punt de ruimte. Dit is echter niet altijd in haar voordeel. De vraag rijst of derge lijke concessies niet het wezen aantasten van de Kerk zelf. Omgekeerd is het echter zo dat als de Kerk geen mogelijkheid vindt een com promis te sluiten met de realiteit, zij ge dwongen is alle banden ermee te verbre ken. Zij zal zich in zichzelf terugtrekken en zich beperken tot haar eigen kring, waar het behoud van zuiverheid en be ginselvastheid vooropstaat. Balans Nu Gorbatsjov vier en een halfjaar jaar aan de macht is en de omstandigheden veranderd zijn, is het mogelijk een ba lans op te maken van zowel de betrek kingen tussen Kerk en staat als de opinie over de interne situatie van de Kerk. De nieuwe politiek van de staat ten op zichte van de Kerk heeft de maatschap pelijke dialoog aanzienlijk gewijzigd. Voor het eerst na vele tientallen jaren waarin zowel de staat als de maatschap pij een vijandige en verachtelijke hou ding innamen jegens de gelovigen, wordt erkend dat zij ook mensen zijn. Mensen wier innerlijke overtuiging gerespecteerd moet worden. Het onderhoud dat Gorbatsjov, zowel president als partijleider, in het Kremlin had met patriarch Pimen gaf blijk van zijn respect voor het orthodoxe geloofs leven. Het was een teken van de nieuwe relatie, door de media in binnen- en bui tenland breed uitgemeten. De Sovjet maatschappij scheen als het ware slechts op dit teken gewacht te hebben. De ver ontwaardiging en schimpscheuten over de kortzichtigheid van de gelovigen heb ben plaats gemaakt voor een welwillende of tenminste neutrale houding. Het is gebleken dat indien de samenle ving niet van bovenaf onder druk wordt gezet, haar houding ten opzichte van de gelovigen anders kan zijn dan die waar aan wij gewend waren en die wij altijd gezien hebben als afgunst van de trouwe aanhangers van het communisme. Na tuurlijk heeft ook de naderende viering van het duizendjarig bestaan van het christendom in de Sovjetunie een grote rol gespeeld. De veranderde politiek van de staat ten opzichte van de Kerk heeft ook een ver schuiving binnen de Raad voor Gods dienstzaken nodig gemaakt. De Raad was niet in staat een nieuw beleid op te stellen. De voorzitter van de raad werd vervangen door Konstantin Chartsjev, die niet aarzelde de principes van de nieuwe benadering uiteen te zetten in vele interviews in de centrale pers. Hij kwam daaruit tevoorschijn als een de mocratisch man die openstaat voor dia loog. En inderdaad, zijn verklaring over de rechten van gelovigen en de gods dienstvrijheid in de Sovjetunie heeft de weg vrijgemaakt voor brede kerkelijke initiatieven. ALEXANDER OGORODNIKOV Vertaling: Marjolijn de Cocq er nu schuld: de firma Phi- Je f onze installateurs, riep Gorbats- Be'jprikkeld toen op de openingsdag 'elt^ Volkscongres in het Kremlin ajm(^)f)aratuur Eindhoven het flag stellen is haar beantwoorden, ,n+is in dit land. En ik wens vanuit liei woonplaats Moskou de firma tgs dan ook veel tact toe bij het di- vefltiek formuleren van haar com- tar, zodat de Sovjetmarkt voor toegankelijk blijft. Want die ziet elbelovend uit: eerder dit jaar ij 'door Gorbatsjov zelf aangekon- dat men zeker twintig miljoen uters nodig zal hebben om het Hop een eigentijds niveau te krij- ïn die gaan ze allemaal importe- iat is zeker. Maken de Russen elf geen computers? Men zegt van faar wat ik er zelf van gezien heb een nogal verouderde indruk lo mensen die eraan werkten keken :jijet zo zelfverzekerd als de wester se gebruiker pleegt te doen - alsof ze voortdurend bang waren dat er plotse ling iets vreselijk mis zou gaan, daar leek hun gelaatsuitdrukking vooral op te wijzen. Voorts zien die Sovjetcompu ters er ook nooit zo sexy en gestroom lijnd uit als die van 'ons. Het zijn meestal grauwgrijze bakbeesten die een hoop lawaai maken, met dikke schroeven die niet weggewerkt zijn en zware knoppen op brede toetsenborden. Hun capaciteit, zo vertellen kenners mij, is omgekeerd evenredig aan hun forse postuur. Het gaat in deze sector nu eenmaal om klein, gekoppeld aan een waanzinnige hoop opgepropte effi ciency en daar schijnen de Sovjets nog niet aan toe te zijn. Koop Sovjet-micro chips, de grootste ter wereld, luidt dan ook een wrang grapje van de Russen zelf. Het is moeilijk een verklaring te vinden voor dat ontbreken van fijnge voeligheid en oog voor detail en vorm geving bij de Russische computerma kers. Misschien heeft het ermee te ma ken dat hele Sovjetgeneraties zijn opge groeid met het socialistische idee dat gebruiksvoorwerpen niet mooi of ver fijnd moeten zijn, maar solide en sim pel, zodat elke arbeider ermee overweg kan. Nu probeert men de achterstand in te halen, maar ingewijden achten de kloof reeds onoverbrugbaar. Namaken dan? Een kennis van me, een computerdeskundige, toonde on langs op een vergadering van een com missie van de academie van weten schappen, de absolute top van de Sov jetwetenschap, twee westerse compu ters. Een vrij simpele met een goede capaciteit, en een ingewikkelde met dan ook wel veel meer mogelijkheden. De commissie was bijeen gekomen om te besluiten welke van de twee model len men zou gaan namaken. Het ingewikkelde model, stelde mijn kennis voor. Dat lukt ons toch nooit, stelde een van de aanwezigen. Nee, be aamde mijn kennis, maar je kunt beter een ingewikkelde computer dan een eenvoudige computer niet namaken. Een opmerking waarmee hij overigens een welverdiend applaus van de aanwe zigen oogstte. Behalve dat ze het dus niet in hun vin gers blijken te hebben computers te maken of na te maken bestaat er bij de Russen ook een geringe acceptatie van elektronica en alles wat ermee samen hangt. Al gauw vindt men een compu ter te moeilijk en vraagt men zich al waar al die nieuwigheid nou eigenlijk, goed voor is. Zo was er nog niet zo erg lang geleden een kolchozeboer op ae televisie te zien die ondervraagd werd over modernisering in het landbouwbe drijf. Wij hebben geen computers no dig, verklaarde de man resoluut, als ik iets moet uitrekenen gebruik ik daar voor mijn hele leven lang al mijn tel- raam. En hij liet het meegebrachte exemplaar glimmend van trots zien: de sjoty, zoals je die in heel veel winkels nog steeds bij de kassa ziet liggen, voor alle zekerheid toch maar naast de mo derne kassa. De interviewer dacht de boer voor schut te kunnen zetten en gaj hem een ingewikkelde rekensom op met grote getallen, maar niks hoor, klakklakklak. daar flitsten de bruine en zwarte bolletjes al heen en weer en na hooguit tien seconden kwam het juiste antwoord, uiteraard onder stormachtig applaus van de zaal. Wat in deze episode het meest opvalt is natuurlijk, dat het fenomeen van de computer uitsluitend in verband ge bracht werd met snel rekenen en dat de talloze andere mogelijkheden onbe sproken werden gelaten. Nu was die uitzending twee jaar geleden, maar van een wezenlijk beter begrip van computers door het volk is nog steeds geen sprake. De jeugd in de Sovjetunie krijgt, buiten Moskou en een paar an dere grote steden, nog geen onderricht in de materie en in menig schooltje in Moskou komt men ook niet veel verder dan een paar theoretische lessen omdat er nu eenmaal geen computer aanwe zig is. Wel zijn er wat clubs waar men met kunst en vliegwerk eigentijdse computerliteratuur bij elkaar scharrelt en via een paar weldoeners die wel eens over de grens komen (schaakwe reldkampioen Gary Kasparov bijvoor beeld) ae beschikking over elektroni sche apparatuur heeft gekregen. Maar dat zijn incidentele gevallen waarmee de achterdocht in brede lagen tegen al die nieuwerwetsigheid niet wordt weggenomen. Zoals moge blij ken uit de handelwijze van een secreta resse op een kantoor waar men zojuist een computer had aangeschaft. Het was eigenlijk meer een statussymbool, een bewijs dat de directeur bij de hoge bazen op het ministerie, die hem ae toestemming tot het uitgeven van valu ta hadden gegeven, een potje kon bre ken. Met een kleine plechtigheid werd de computer uitgepakt en op een tafel op de centrale overloop gezet. Niemand wist wal ermee aan te vangen, na een tijdje stond het ding alleen nog maar in de weg en toen besloot men ae secre taresse ermee op te zadelen. Die schrok zich wezenloos, bladerde in paniek door de handleiding waar ze niets van snapte en kreeg toen een lumineus idee. De volgende dag stond er een plantje op de computer en dat kreeg van die secretaresse voortaan heel vaak en heel veel water. Na een week bleek de computer geheel onbruikbaar te zijn geworden. Ja, die prachtige westerse techniek, daar worden wel eens over dreven verhalen over verteld, hoor. ALEXANDER MÜNN1NGHOFF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 31