in kunst: over de kop einzoon Mao Zedong is een gewone student met privileges Ceidóe Soiwwit' ZATERDAG 16 DECEMBER 1989 PAGINA 25 In 1987, toen een Japanse verzekeringsmaatschappij Van Goghs 'Irissen' kocht, was het voor iedereen duidelijk: kunst was meer dan ooit een beleggingsobject geworden. Daar was natuurlijk al veel eerder sprake van, maar de tachtig miljoen gulden die de Japanners op tafel legden, waren het overduidelijke bewijs van de stelling dat behalve particuliere verzamelaars ook institutionele beleggers de weg naar de kunstmarkt hadden gevonden. Mede door het fenomeen 'beleggen in kunst' zijn de prijzen tot astronomische hoogte gestegen. Dat ondervond de Australische multimiljonair die na de aankoop door de Japanners Van Goghs 'Zonnebloemen' aanschafte. Hij moest twintig miljoen dieper in de beurs tasten. Kortom, 'the sky is the limit' wat prijzen in de internationale kunsthandel betreft. kMSTERDAM - Behalve voor leidende kunst zijn ook de prij- ïn voor oude kunstnijverheid c.q. ntiek omhoog geschoten. Dat wam bijvoorbeeld tot uiting in ili van dit jaar toen bij Christie's i Amsterdam de beroemde glas- •rzameling Guépin werd geveild. xperts van het veilinghuis schat- jn de opbrengst van 127 glazen it de 17e en 18e eeuw op circa vee miljoen gulden. Het uiteinde- jke resultaat: ruim 5,5 miljoen jlden! Vrijwel elk stuk ging neermalen) 'over de kop' voor at de geschatte opbrengst betrof. impressionistische en moderne schilder kunst, antiek. Daarbij stelde Stonefrost zich altruïstisch op: negentig procent van de aankopen gaf hij in bruikleen aan musea. Daardoor vestigde hij tegelijker tijd de aandacht op zich met als gevolg een golf van kritiek, uitmondend in de allesoverheersende vraag: wat heeft een pensioenfonds in 's hemelsnaam te zoe ken op de internationale kunstmarkt? Onroerend goed, aandelen en obligaties zijn toch de aangewezen beleggingen voor een instituut als dat van Stonefrost. Het eind van het liedje was dat het pen sioenfonds besloot zijn kunstportefeuille af te stoten. Het wachten was alleen op het goede moment. Dit jaar was het zover. Geleid door de spectaculaire prijzen die de doeken van Van Gogh opleverden, bracht het pen sioenfonds vijfentwintig schilderijen en tekeningen van de Franse impressionis ten op de markt. De veilingprijzen sloe gen meteen alle records: 36 miljoen voor Renoirs 'La promenade', een tekening van Van Gogh scoprt acht miljoen en ook Cézanne en Manet lever den enorme at laatste gold zeker voor een 16e- uws glas van het type Berkemeijer. oorzien van n kaartje et richtprijs in 35.000 ilden, werd :t veertien ntimeter ige glas afge- jnerd voor 13.500 gul- in. Een roe- er van het- Ifde type, die n halve cen- neter hoger is, was goed or 126.500 lden. De Don werd enwel ge- annen door n 39,5 centi- ïter hoog titglas uit 57, dat ver- rd was met li portret n de jonge ins Willem de latere idhouder n de Repu- ek en ko- in eig van Enge- ld. Geschat een 100.000 lden werd f in stippel- «eeihniek ver- rde glas ge- vfl/rild voor ;s i ton! tar bij vei- gen gaat het »m dat de op moment prijs :n. ör een ob- ipu't wordt be- s plld. Zeker- tofad, dat de lawikoop over i x-aantal ja iri x-procent her zal op ijk mgen heeft in koper niet. det rendement :1 re» de investe- dijkg is dus on- :er. Wèl ze- is echter te in het ver- Het Greenwood-glas dat te vroeg en te duur (voor dat sinds 1987 heten aange- 130.000 gulden) werd gekocht op een Amsterdamse meesters porselein, emaille en jade die m Hong kong werd ge veild, werden brengst veertig miljoen gulden bnjzeld het laatste ge- winst geboekt miljoen cijferen sloeg. livrim hij tot de con- verkoop netto-jaarop brengst opgele- gens geschied vijf jaar tijd miljoen gulden in zijn tuur! Het kreeg worden gesteld gelQafte kunst veiling. n isantiek, io n>rzover het stukken van topkwaliteit r. "^teft, zeer aanzienlijk in waarde zijn vontuur i sprekend voorbeeld daarvan is het ;ggingsavontuur-in-kunst van Mauri- Stonefrost, directeur van het pen- ïnfonds van British Rail. In 1974 be lt hij zes procent van de binnenstro nde premies te beleggen in kunst, arschijnlijk daartoe aangespoord |r het gegeven dat kunstbeleggingen jral .interessant zijn ten tijde van (gro- S;eldontwaarding. Daartoe ging Stone- t te biecht bij Michel Strauss van het dense veilinghuis Sotheby. Besloten 1 uitsluitend topkwaliteit aan te :ffen, waarbij Strauss zijn eigen ak mocht volgen. In vijf jaar tijd afte het pensioenfonds via Sotheby kunstwerken aan: oude meesters, a^O kunst KING rnrn- ,,„,r bijna met hon- FOTO. PERS UNIE der(J procen, in prijs zijn gestegen, terwijl de impres sionisten sinds die tijd honderdvijftig procent duurder zijn geworden. Voor beide categoriën kunst geldt dat ze zowel in de jaren zeventig als tachtig de infla tie gemakkelijk de baas bléven. Greenwood-glas Het kan echter ook anders lopen. Wat te denken van bijvoorbeeld een glas dat en kele jaren geleden door een hoofdstede lijke antiquair werd aangeschaft voor ruim 130.000 gulden, inclusief veiling- kosten. Het betrof een 18e-eeuws glas dat in diamant-stippeltechniek versierd was door de beroemde Frans Green wood. Het stuk werd meermalen op be roemde kunstbeurzen aangeboden voor anderhalve ton, maar het wilde niet vlotten. Op zeker ogenblik was het glas verdwenen uit het circuit. Aan wie en voor welke prijs het werd verkocht is Van Goghs 'Irissen', dat in New York voor 53,9 miljoen dollar werd verkocht. De hoogste prijs, die ooit voor een kunstwerk werd neergeteld. onbekend - bescherming van privacy wordt in deze kringen met hoofdletters geschreven - maar op de Guépin-veiling werd een glas met de gravering F. Greenwood Fet 1734 afgehamerd voor... 2185 gulden. Daarbij haalde Christie's literatuur aan, waaruit bleek dat deskundigen van mening zijn dat dit glas niet door de beroemde Rotterdamse graveur is versierd. Vandaar ook dat het glas niet de richtprijs haalde, die tussen de 3500 en 5500 gulden lag. Het heeft er derhalve alle schijn van dat het eerdere Greenwood-glas tegen een veel te hoge prijs werd gekocht. Tijdens de Guépin-veiling werden glazen zoals het Greenwood-type afgehamerd voor prijzen van gemiddeld 22.000 gulden. In dit geval betrof het glazen, die versierd waren door onder anderen David Wolff, zij het dat een gelegenheidsglas van deze meester voor 218.500 gulden werd ver kocht. Waarmee we bij de essentie zijn aangekomen: hoge tot zeer hoge prijzen worden alleen betaald voor topkwaliteit in combinatie met exclusiviteit. Het Greenwood-glas voldeed, ondanks de prachtige techniek waarmee het is ver sierd, niet aan die criteria. Wel was het toen het geveild werd het enige Green- <vood-glas dat aan de markt kwam. Toen enige tijd later een tweede werd aange boden kon het bij lange na niet de prijs van het eerste halen. Amsterdam-atlas De Amsterdamse directie van Cristie's (André la Porte en John Gloyne) zegt dat aspirant-kopers altijd wordt aangera den kwaliteit aan te schaffen. Het is zo als een antiquair zegt: „Een goed ding van pakweg tienduizend gulden is na een jaar elfduizend waard en na twee jaar twaalfduizend gulden. Maar een stuk van topkwaliteit, dat je koopt voor vijftigduizend gulden is volgend jaar misschien vijfenzeventig- of honderd duizend gulden waard". „Maar", zo voegt Gloyne er aan toe, „de koper moet het object mooi vinden. Want wat heb je aan een stuk dat meteen opgeborgen wordt in een kluis en daar nooit uit te voorschijn komt". Wat dat betreft hebben de Japanners het handig aangelegd met de hun Van Gogh. Zij exposeren het doek en vragen een entree van tien dollar. Waarmee het schilderij zichzelf terugbetaalt, want het loopt storm. La Porte denkt dat de ver zekeringsmaatschappij wilde laten zien hoe succesvol ze wel was. Prestige dus voor de kunstkoper plus, en dat is voor zo'n maatschappij ook nooit weg, de no dige publiciteit. De conclusie lijkt te zijn dat beleggen in kunst louter een zaak is voor puissant rijke particulieren en institutionele be leggers, die over zeer grote sommen geld kunnen beschikken. Bij Christie's Am sterdam schudt La Porte het hoofd. Naar zijn mening zijn er wel degelijk kansen voor de wat smallere beurs, al zegt Gloyne dat de vraag naar kwalita tief goede kunst op dit ogenblik groter is dan het aanbod. De prijzen zullen voor lopig dus blijven stijgen. En als dat aan bod er dan is, is het met de prijzen met een goed raak. Dat werd dezer dagen be wezen door de veiling van een Amster damse atlas bij Christie's. De atlas be stond uit 1800 prenten, tekeningen, kaarten en boeken, samen een periode omvattend van de zestiende tot en met de negentiende eeuw. Opbrengst: 1.958.854 gulden. Een tekening van Abraham Storck met een voorstelling van tsaar Peter, die een Oostindiëvaar- der bekijkt, bracht eveneens een aardige som op: 264.500 gulden. Ook oude auto's blijken geld waard te zijn, voorzover het tenminste exclusieve modellen zijn, waarvan er slechts enkele gemaakt zijn. Ferrari is daarmee koplo per: automobielen van dit merk van vóór de Tweede Wereldoorlog kosten ge middeld tien tot twaalf miljoen gulden. Een Alfa Romeo Spyder uit 1938 werd verkocht voor 3,25 miljoen Britse pon den. Maar ook in deze sector loert het spook van de miskleun. Ferrari's van het type Testarossa, die-aanvankelijk voor 300.000 pond werden verhandeld, blijken anno 1989 ineens 'slechts' de helft waard te zijn. En ook van veel ge maakte andere Ferrari-modellen is de prijs gezakt, evenals dat het geval is bij Porsche. Daarentegen doet de spora disch voorkomende Ferrari F40 ruim drie miljoen gulden, terwijl een Porsche 959s zo'n 1,5 miljoen gulden opbrengt. Porselein Daaruit blijkt dat het niet alleen schilde rijen zijn, die recordbedragen opbren gen. Kijk bijvoorbeeld ook naar het fa meuze Hatcher-porselein dat in 1986 werd geveild. Kwalitatief niet bijster interessant. Maar het verhaal rond de vergane Oostindiëvaarder 'Geldermal- sen', waarvan de complete lading door de Brit Michael Hatcher werd opgedo ken, was dermate fascinerend, dat 'ieder een' wilde kopen. Voor het overige blijft het principe gel den dat kwaliteit de absolute maatstaf voor beleggingen in de grillige kunstwe reld. Waarbij Christrie's met tevreden heid signaleert dat zich een nieuw type kunstkoper aandient. Via de zogeheten 'Saterday Sales' wordt geprobeerd hem- /haar wegwijs te maken in dit doolhof, waar een grondige kennis van zaken een voonvaarde is voor succesvol opereren. Christie's gaat overigens niet zo ver als Sotheby, die via een eigen financierings maatschappij kunstkopers wil stimule ren door hen geld te lenen voor hun aan kopen. „Wij zijn een bemiddelingshuis bij kunstaankopen", zegt La Porte gede cideerd. „En geen bank. Hooguit verwij zen wij onze klanten naar onze bankrela- Moderne kunst Overigens doet ook moderne, heden daagse kunst het goed op de veilingen. Een schilderij van de Amerikaan Roy Lichtenstein bracht in New York twaalf miljoen gulden op. Willem de Kooning, de schilder van Nederlandse afkomst, scoorde zelfs 41 miljoen met zijn schil derij 'Interchange', waarmee hij een schilderij van Vincent van Gogh (Le Pont de Trinquertaille) achter zich liet. Dat ook werk van 'lokaal' bekende kun stenaar hoge prijzen doet, wordt bewe zen door schilderijen van Mesdag en Sluijters. In 1978 werd een Mesdag met zeilende vissersboten verkocht voor 35.000 gulden. Dit jaar werd een zelfde soort voorstelling van deze schilder afge hamerd voor rond 160.000 gulden. Met Jan Sluijters is hetzelfde aan de hand: een schilderij met de voorstelling 'Land schap bij Laren' bracht vorig jaar 75 mille op. Nog geen half jaar later boekte een andere Sluijters (Maannacht) het re cordbedrag van 1,4 miljoen; de taxatie prijs bedroeg rond 125.000 gulden. Geen wonder dat er gesproken wordt van 'een gekte' op de kunstmarkt. KLAAS GOÏNGA [NG - Hij probeert dan wel weinig mogelijk op te vallen, ar toch is Mao Xinju een be- mdheid op de prestigieuze Uni- zysiteit van het Volk in Peking, ir hij tweedejaars student ge- iedenis is. voli, „ben maar een gewone student zei iee 19-jarige kleinzoon van Mao Zedong /eeklnês 'n een interview. „Ik heb twintig ;tens8es week, speel badminton en 'v0(nees schaak met mijn studiegeno- 0lJÏ»ervlakkig gezien leidt hij het leven me een willekeurige Chinese student. en jdeelt een kleine kamer met zes ande- ^tudenten en zijn roepnaam daar, 1st' i&de Broeder", duidt zijn plaats in s w( hiërarchie-in-het-klein aan. s niet veel overeenkomst tussen de ie Mao en zijn temperamentvolle grootvader, die veertig jaar geleden de Volksrepubliek China stichtte en bij le ven de held van miljoenen Chinezen was. Mao Xinyu is een verlegen, nogal molli ge man. die verstelde kleren en linnen legerschoeisel draagt. Hem valt echter door zijn afkomst wel degelijk een aantal privileges ten deel. Bijna elke woensdag, als hij geen college heeft, wordt hij in een zwarte limousine van het leger naar huis gebracht, waar zijn klaren voor hem worden gewassen en een legerkok een goed maal voor hem klaarmaakt. Op zaterdag bezoekt hij, voor de chauf feur hem naar huis brengt, een sport school in een luxe hotel. Hij is dol op de sauna. Het lidmaatschap van de sport school kost ongeveer 225 gulden per maand, twee keer het gemiddelde salaris van een arbeider. „Ik ben al vijftien kilo afgevallen sinds ik een jaar geleden begon te trainen", zegt Mao. Hij weegt nu nog 95 kilo. Zijn ouderlijk huis, waar ook zijn groot moeder woont, staat in de buurt van het Zomerpaleis in het noordwesten van Pe king. „Meer kan ik daarover niet zeg gen". zegt hij grinnikend. „Het is een militair staatsgeheim". Mao Xinyu is het enige kind van Mao's tweede zoon. Mao Anqing, een gepensio neerde Russische tolk van het Volksbe vrijdingsleger, en schrijfster Chen Rao- hua, die schreef onder het pseudoniem Shao Hua. Zijn favoriete vak is de geschiedenis van de Chinees-Amerikaanse betrekkingen en hij praat opgetogen over het bezoek dat de voormalige Amerikaanse presi dent Richard Nixon, die in 1972 een his torische ontmoeting met Mao Zedong had, kortgeleden aan China bracht. De jonge Mao zou graag eens naar Was hington D.C. willen en het gedenkteken voor president Abraham Lincoln bekij ken. „Lincoln was een progressieve kapi talistische revolutionair, die in de bur geroorlog het noorden en het zuiden heeft verenigd", legt hij uit. Hij-volgt ook filosofiecolleges en de col leges over het dialectisch materialisme genieten zijn voorkeur. Gevraagd naar zijn favoriete filosofen zegt hij: „Marx. En mijn opa". „Hij zal in de geschiedenis overeind blij ven als een groot man, een zeer be kwaam leider, die veel goeds heeft ge daan. Maar hij had ook fouten", zegt Mao Xinyu over zijn grootvader, die verantwoordelijk was voor de 'Grote Stap Voorwaarts' in 1958 en 1959. Deze revolutie Was bedoeld om de produktie op te voeren maar leidde op grote schaal tot armoede en verhongering. Ook was de voormalige partij- en staatsleider ver antwoordelijk voor de vervolging van intellectuelen en kooplieden tijdens de Culturele Revolutie van 1966 tot 1976. Mao herinnert zich zijn grootvader, die stierf toen hij zes was, niet. Maar net als zijn grootvader houdt hij van vis, ge smoord varkensvlees en van de winter. „Mijn grootvader was dol op de winter", zegt hij. „Het is zo'n mooi gezicht als de campus van de universiteit met sneeuw is bedekt". Mao Xinyu is geinteresseerd in politiek, maar wil niet praten over de democrati seringsbeweging die dit vooijaar in Pe king en zo'n tachtig andere steden mas sale vormen aannam. Het enige dat hij wil zeggen is dat hij 'vanzelfsprekend' niet deelnam aan de demonstraties en dat hij woedend was toen op 23 mei het portret van Mao Zedong op het Plein van de Hemelse Vrede werd vernield. „Alle Chinezen waren daar woedend over. Het waren gewoon een paar jon gens die aandacht wilden, die dat heb ben gedaan". De drie daders zijn in augustus veroor deeld tot straffen van 16 en 20 jaar en levenslang. Veel studenten van de Universiteit van het Volk proberen vriendschap te sluiten met Mao Xinyu en hij krijgt veel post, uit heel China. „Gewone mensen, stu denten, intellectuelen. Ze schrijven alle maal. De meesten schrijven dat ze terug verlangen naar Voorzitter Mao, maar er zijn er ook heel veel die schrijven dat ze blij zijn dat ik ben gaan studeren". Hij vindt dat zijn Engels niet goed ge noeg is om gesprekken te voeren, maar hij zou heel graag post uit andere landen krijgen, om van anderen te horen hoe zij tegen de moderne Chinese geschiedenis aankijken. „Ik zou het geweldig vinden om een brief te krijgen van president Nixon", zegt Mao Xinyu. „Hij heeft de goede be trekkingen tussen de VS en China moge lijk gemaakt. Ik heb veel respect voor hem TERRIL JONES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 25