„Zonder hobo kan ik i me niet ontspannen" Extra voorstellingen Nationale Toneel kf Meer bezoekers voor Mondriaan-expositie na miljoenenveiling Toon Hermans geeft zich prijs aan zijn publiek 0> Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! PA[UNST/RTV £eidóc(Eouaant VRIJDAG 15 DECEMBER 1989 PAGINA 15 erGouden Notekraker" ebor Mathilde Santing - QJSTERDAM De Nederlandse Toon- us nstenaarsbond (NTB) heeft „Gouden :ormtekrakers" toegekend aan Mathilde mdhting, Harry Bannink en de popgroep uitk Goede Doel. Met deze onderscheiding •ranjlen de amusementsmusici en -arties- rpsa binnen de bond hun erkentelijkheid eeflrukken voor collega's die zich bijzon- g» verdienstelijk hebben gemaakt voor i D( amusementskunst, aldus een woord- )rbesrder. Eerdere winnaars waren onder e ener Jan Akkerman, BZN, Golden Ear- ite g, Charlie Nederpelt, Carry Tefsen, ik iifman van Veen, Rob de Nijs en The l aais. De „Gouden Notekrakers" worden Half elf journaal half uur later AMSTERDAM De NOS zendt met ingang van 1 januari het huidi ge half elf journaal op Nederland 1 om 23.00 uur uit. Dit elf-uur journaal is ook tien mi nuten lang. De zendge machtigden op Neder land 1 vinden dat het nieuwe tijdstip beter past in de programme ring. Ook komt hierdoor een einde aan het gelijktij dig uitzenden van het half-elf journaal en het programma NOS-laat op Nederland 3. Vier architecten maken ontwerp uitbreiding Stedelijk Museum AMSTERDAM De Ver- eniging Vrienden van het Stedelijk Museum heeft de architecten Carel Weeber, Wim Quist, Rem Koolhaas en Abel Cahen gevraagd een schetsontwerp te ma ken voor de toekomstige uitbreiding van het Am sterdamse museum. De ontwerpen worden in de zomer van volgend jaar tentoongesteld. Het college van B en W van de hoofd stad verleende in novem ber goedkeuring aan het. voornemen tot uitbreiding van het museum. Er is echter nog overleg gaande over de architecten aan wie een officiële opdracht zal worden verleend. Het initiatief van de vereni ging moet primair worden beschouwd als middel om de discussie over de uit breiding levendig te hou den, aldus het museum. Het is niet uitgesloten dat de officiële opdracht uit eindelijk naar een van bo vengenoemde architecten gaat. Pulchri exposeert kunstenaars „van buiten" DEN HAAG Elf kunstenaars zijn door het Haags schilderkunstig genootschap Pulchri Studio uitgenodigd te exposeren in het kader van „Op uitnodiging", de jaarlijks terugke rende expositie van niet-Pulchri-kunste- naars. Het gaat om talentvolle kunstenaars uit Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Maas tricht en Dordrecht. Het zijn Willemijn Bou- man, Bert Bruyn, Nico Emons, Will Ferwer- da, Ron Gennisse, Cor van Gulik, Arnold Niessen, Frans Slijpen, Marianne Smits, Wil- leke van Tijn en Anton Vrede. De opening van de expositie vindt vanavond plaats om acht uur in de Grote Zaal van Pulchri, door voorzitter Haye Smith. Hexa/Fysica in Conservatorium DEN HAAG Hexa/ Fysica, een productie van de Stichting Danspro- duktie, staat morgen avond in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hexa en Fysica zijn twee choreografieën van Bian- ca van Dillen, op muziek van Henk van der Meu- len en in een toneelbeeld van Tom van den Haspel. De pers was na de pre mière op 2 november ui termate enthousiast over de verrichtingen van de dansgroep. DEN HAAG Het Nationale Toneelgeeft tijdens de kerstdagen extra voorstelingen van de succesproducties „Shirley Valentine" en „Tussen Ons", beiden geregis seerd door Shireen Strooker. In het eerste stuk speelt Anne-Wil Blankers de rol van de volksvrouw Shirley Valentine. Het stuk, dat nu al anderhalf seizoen lang uitverkochte zalen trekt, wordt Eerste Kerstdag in de Koninklijke Schouwburg 's middags om twee uur uitgevoerd. Tweede Kerstdag zijn er twee voorstellingen van „Tussen Ons", om twee uur en om kwart over acht. In „Tussen Ons" worden de hoofdrollen gespeeld door Anne-Marie Heyli- gers, Will van Kralingen, Han Römer, Marie Louise Stheins en Peter Tuinman. Kinderen die deze kerstvoor stellingen samen met hun ouders bezoeken krijgen CJP- korting. ]HAN DE VRIES CENTRAAL IN TELEVISIE-SPECIAL ^HILVERSUM De i AVRO begint binnen- j| iort met de opnamen Hlyoor een televisie-special ond hoboïst Han de ries. In dat programma |taat diens nieuwe plaat ^Appassionato' centraal, "et onder andere pianist .ouis van Dijk reisde de ian die de hobo bij een ;root publiek bekend eeft gemaakt naar Lon- 3en om in twee dagen vANïen elpee/CD op te ne- nen waarop Ennio Mor- •icone en Johan Sebasti- in Bach elkaar ontmoe- lan: „Het was fantastisch om net Louis van Dijk te wer- :en. We kennen elkaar al Ko*eel lang omdat we samen eren,an het conservatorium in t en Amsterdam hebben gestu- l0r. leerd. Hij is daarna de jazz sdagagegaan en ik de klassieke en muziek. Het materiaal op med^PPassionato' is eigenlijk er, iePn terrein waarop we elkaar ;n de'eer gevonden hebben. Ik ïend eb zelf Louis om zijn mede- l ker'erking gevraagd. Het resul- ibliek?at is dat hele mooie melo- ten eieën uit de klassieke muziek imhoP het wereldrepertoire door ken, -ouis van een extra dimensie ;én dijn voorzien met een aantal en dPProvisaties. Hij heeft de dan ummers voor een groot ge- eelte aangedragen. Ik had ërlijk gezegd nog nooit van nnio Morricone gehoord tot ng Louis iets van hem speelde. Maar ja, er is zoveel in de muziek gaande, ik kan echt niet alles weten". Tijdens dit interview heeft De Vries (48) een hobo in een koffertje bij de hand. Want dat instrument is een deel van zijn leven. „Weinig men sen realiseren zich dat het een heel alledaags instru ment is. Zodra er ergens wordt stilgestaan bij dramati sche gebeurtenissen hoor je altijd een hobo. Als ik een vliegtuig binnenstap hoor ik hoboklanken. Veel mensen kunnen het geluid van een hobo niet onmiddellijk plaat sen of verwarren het met een dwarsfluit. Daarom wordt er vaak gedacht dat het een weinig gebruikt instrument is. Er zijn trouwens maar weinig hoboïsten en dat is voor mij een goede zaak, want daardoor is de concur rentie klein. Andere fluitis ten moeten zich met goedge- slepen kapmessen door een oerwoud van fluiten worste len om aan de bak te komen, maar voor mij geldt dat niet". Op z'n twintigste speelde Han de Vries al vrij regelma tig mee met het Concert gebouworkest. Twee jaar la ter bood dat orkest hem een contract aan en Han bleef tot zijn achtentwintigste. „Ik zat aan het begin van mijn car rière meteen tegen het pla fond: Wat kon ik daarna nog? Als ik wegging verliet ik het beste orkest van Ne derland". Maar toch ontdekte De Vries dat er nog andere horizonten waren. „Ik heb in talloze landen in de wereld opgetreden en dat is toch weer iedere keer een avon tuur. Hoewel, het gekke in mijn geval is dat ik in een paar uur naar een ander we relddeel vlieg om daar mu ziek te spelen die stamt uit een tijd dat iemand nog per postkoets reisde". Han de Vries begon op de la gere school met het bespelen van de blokfluit. Toen hij dertien werd nam zijn moe der hem mee naar een ho boïst. „Die man zei dat ik de goede mond had voor zo'n in strument en ook de stand maandag piano gestudeerd, maar dat heb ik niet doorge zet en achteraf vind ik dat verschrikkelijk jammer. Als ik nu ouders zie modderen met onwillige pianospelende kinderen, dan denk ik: zet ze maar een beetje onder druk. Wartf later zijn ze er dolge lukkig mee. Ouders moeten hun kinderen nooit laten stoppen als ze met tegenzin achter de piano zitten, want als een kind later compli menten krijgt omdat het mooi speelt, werkt dat heel positief op zijn karaktervor ming". Drijfveer „Mijn allereerste ambitie op de hobo was om heel erg mijn best te doen voor de le raar. Dat was natuurlijk een hele kinderlijke drijfveer. Ik wilde complimenten krijgen. Toen bleek dat ik goed in hobo-spelen was, betekende dat een belangrijke zelfbe vestiging voor mij. Want ik was een enorme kluns op school. Ik bracht er niets van terecht omdat ik niet logisch kon denken. Ik heb op de la gere school de meeste tijd naar buiten zitten kijken. Ik was altijd verschrikkelijk bang. Ik werd eens op de gang gezet en toen verschool ik me achter een jas. Zo vond de conciërge me later. Hij zei: maar jongen, wat ben jij hier aan het doen? Ik antwoordde dat ik deklas uit was ge stuurd. Maar 't is al half acht, riep die conciërge toen uit. Die angst is er misschien al tijd een beetje in blijven zit ten. Als de dingen in mijn le ven lastig worden, klap ik helemaal dicht". „Ik ben enig kind van een architect en heb me in m'n jeugd altijd afzijdig gehou den. Ik heb wel steeds van mensen gehouden, maar wanneer kinderen in een groep heel erg druk bezig waren, plaatste ik me er door m'n gedrag automatisch bui- Han de Vries: „Ouders zouden best wat meer druk op hun mu sicerende kinderen mogen uitoefenen". FOTO: PR ten. Mijn ouders hebben dat helemaal verkeerd gestimu leerd. Zij dachten dat ik door mijn afzijdigheid een heel bijzonder jongetje was. Een soort wonderkind. Ze hadden moeten zeggen: er is vanmor gen om zeven uur school zwemmen en hup, daar ga jij naar toe. Maar dat deden ze niet. En daarom zit ik nu met de gebakken peren. Maar aan de andere kant pluk ik er ook de vruchten van, want ze hebben m'n muzikaliteit ont zettend gestimuleerd. Mijn moeder zag er uit als een zi geunerin en als ze mij van school haalde, maakte dat heel wat reacties los. Mijn ouders leefden helemaal hun eigen leven en trokken zich van niemand iets aan". Eigen leven „Ik heb van hen geleerd om ook mijn eigen leven te lei den. Ik ben een echte work- a-holic geworden. Als ik op vakantie ga neem ik altijd mijn hobo mee. En dan duurt het dagen voordat ik me kan ontspannen. Mijn werk neemt me zo in beslag dat ik geen kinderen wil. Ik ben ook niet getrouwd, maar heb wel een vriendin. Ik ben trouwens ook een verschrik kelijke egoïst. Ik probeer wel heel sociaal te zijn, maar ik kan niet bij mensen op visite gaan en uren leuten. Ik denk dan steeds dat ik in die tijd beter met een muziekstuk bezig had kunnen zijn. Ik zit de hele dag mijn muziekstuk ken te perfectioneren en daarbij mis ik natuurlijk de sociale contacten wel eens. Maar ik kan niet weggaan als ik mijn zaakjes niet goed heb afgewerkt. Ik bedoel: ik moet het van mezelf verdiend heb ben om er een uurtje tussen uit te knijpen". HARRY DE JONG kerngano oma ior( verwierf PvaHaar rol in s vo<jn „Bitte- Zandjst" van jidig^eur Giu- ,mtel? De San" •keerin een ,KeeShuis in wei in coma L d!n opera- /am rder deze d. De 59- i|f| actrice, Willm-altijd in actie. bleef lijst P on~ age (4 diverse ij nee^dingen le lijst' Holly- rd bi} is kli- evrouv dood net hdard- Zï'SFOTO: AP Gaaf samenspel Arden Trio The Arden Trio speelt pianotrio's van Haydn, Brahms en Ravel. Dili- gentia, Pen Haag, gisteravond. Het uit Amerika afkomstige Arden pianotrio speelt nu vijf tien jaar samen en dat is goed hoorbaar. Er wordt op een na tuurlijke manier samen ge speeld waarbij de drie musici haarfijn op elkaar aansluiten. Het muzikale centrum ligt dui delijk bij de pianist. Zoals altijd bij dergelijke trio's is het vinden van het juiste evenwicht tussen de machtige vleugel en de beide strijkers een kwestie van ervaring, van muzikale persoonlijkheden en van interpretatie van de te spelen werken. Bij de meeste van de 31 pianotrio's van Haydn staat de piano centraal. Pas bij de latere - en het deze avond in Diligentia gespeelde trio in D behoort daarbij - krijgt eerst de viool en dan langzamerhand ook de cello een gelijkwaardige rol. Om deze muziek te verheffen boven het niveau van de bete re huisconcertmuziek zou die echter nog wat lichter en vooral spiritueler gespeeld moeten worden dan deze avond gebeurde. De aanslag van de technisch uitstekend spelende pianist was daarvoor wat te hard en ook de violiste kon bepaald geen lichtjes in haar vrij strakke toon toveren. Om die reden lag Brahms hen beter en kreeg diens derde trio in c op. 101 vooral ip zijn snelle en meeslepende hoekdelen een betere vertolking. Op hun best waren de drie musici echter in de Passagaglia uit het pianotrio in a van Ra- vel. De piano zettte de langza me dans geconcentreerd in, waarna eerst de schitterende .-cello en daarna de donker ge- timbreerde viool het thema overnamen. De puntigheid en de spiritualiteit die in de ove rige delen enigszins ontbra ken, spelen bij deze langzame dans geen rol. Het overrompe lende snelle laatste deel vraagt veel van de spelers waarbij de piano in hoge golven over bei de strijkers heenspoelt, ten zij. Ditmaal overspoelde hij hen inderdaad, waarbij het feit dat de violiste de minst uitgespro ken muzikale persoonlijkheid van de drie leek, zeker een rol heeft gespeeld. ERIK BESIER DEN BOSCH De tentoon stelling „Piet Mondriaan - een jaar in Brabant 1904-1905", die sinds 11 november in het Noordbrabants Museum in Den Bosch wordt gehouden, heeft tot nu toe ruim 10.000 bezoekers getrokken. Donder dag was het opvallend veel drukker ondanks het slechte weer. Deze extra belangstel ling is waarschijnlijk veroor zaakt door de publiciteit rond de veiling van veertien Mon- driaans, woensdag in Amster dam, meent directeur van het museum Margriet van Boven. Het Noordbrabants Museum toont tot en met 14 januari on geveer veertig werken van de kunstenaar, bijna alle uit zijn Brabantse periode. De exposi tie is aangevuld met een foto- presentatie getiteld „Ontmoe tingen met Mondriaan". De ongeveer honderd foto's geven een beeld van Mondriaan in zijn artistieke omgeving in Pa rijs en New York. Voor zo'n kleine tentoonstel ling kan worden gesproken van een „leuke, levendige be langstelling", aldus directeur Van Boven. Zij verwacht dit weekeinde een grote toeloop. De expositie kan niet worden verlengd. Wellicht gaat zij naar Milaan, aldus Van Boven. Bij Christie's in Amsterdam werden woensdag veertien vroege schilderijen van Mon driaan voor een recordbedrag van bijna vier miljoen gulden geveild. The New London Consort met Kerstprogramma in Utrecht en Amsterdam UTRECHT De stichting voor Oude Muziek biedt op 23 en 24 december in achtereenvolgens de Nieu we Kerk in Amsterdam en het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht een Kerstprogramma, dat wordt uitgevoerd door The New London Consort onder leiding van Philip Pickett. Het omvat muziek uit het 16e en 17e eeuwse Italië en Duits land: motetten, madrigalen en cantates van Caccini, Gaglia- no, Viadana, Schtltz, Boddec- ker, Praetorius, Hassler en Walther. Tot de uitvoerenden behoren de sopranen Catheri ne Bott en Tessa Bonner, alt Christopher Robson, tenor An drew King en bas Simon Grant. Volgende maand worden in het netwerk voor Oude Mu ziek nog vijf programma's ge boden. Andreas Staier, fortepi ano, speelt werken uit 1750 - 1800 van Bach, Mozart en Dus- sek op 1, 2 en 3 december in respectievelijk het Rijksmu seum Twenthe in Enschede, de Oosterpoort in Groningen en Vredenburg in Utrecht. Jordi Savall en Jan Willem Jansen geven hun concert „L'Ange et le Diable" op 10 december in het Concertge bouw in Amsterdam. Het be staat uit werken van onder an deren Marais, Couperin en Forqueray. The Locke Consort vertokt op 1 december in het Catharijne- convent in Utrecht werken van onder andere Cima, Mari- ni, Biber en Schmelzer. Het concert wordt de volgende dag herhaald in de Caeciliakapel in Tiel. The Dowland Consort is verte genwoordigd met „Heavenly Noyse" met werk van Holbor- ne, Byrd, Johnson en Dow land. Op 7 december is het eerste optreden in de Lutherse Kerk in Groningen en de vol gende dagen wordt gespeeld in Vredenburg, Utrecht, Mui- derslot, en de Doopsgezinde Kerk van Alkmaar Uitgeversbond pleit voor Europese aanpak piraterij AMSTERDAM De strijd te gen de piraterij op terreinen als uitgeversrecht en auteurs recht kunnen het beste op Eu ropees niveau worden aange pakt, zodat met meer gezag en macht kan worden opgetre den. Voorzitter B. Mathis van de Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB) zei dit donderdag in Amsterdam in zijn jaarrede. Tevens reikte hij de Gouden Ganzeveer (de culturele prijs van de KNUB) uit aan prof. dr. mag. E.C.F.A. Schille- beeckx als waardering voor diens bijdrage aan de Neder landse cultuur en de verbrei ding daarvan. „De beteugeling van de pirate rij, die in veel landen buiten Europa werkelijk alle spuiga ten uitloopt, kan zonder twijfel het best naar Europees niveau worden getild, omdat vandaar- uit met meer gezag en meer macht tegen dit euvel kan worden opgetreden", aldus Mathis. Hij vroeg extra aandacht voor het behoud van onze taal en cultuur. Dat moet ook in een groter Europa toch een zaak blijven van de Nederlandse en Vlaamse overheden, vindt Ma this. „Die zorg zal ook in toe nemende mate nodig zijn, want de kans dat het Neder lands enigzins wordt onderge- schoffeld, neemt waaarschijn- lijk wel toe". ;fddeb p'guy Marin in s. De ^°pr<jiziektheater ïgewez rk °(3'ERDAM De Compag. »n D \aSuY Marin geeft van 4 eur bïmet januai"i vier voor- fonds^11 'n ^et Amsterdams Ktheater. Het gezelschap t „Nou en...!", een pro van d» van Marin en Denis ;n \tte over het 200-jarig ge- schier.eest van de Franse revo lt ston<Twaalf dansers, acht mu- eschikl twee zangers geven op maatscbhe wijze hun visie op de erenighking van deze revolu- Zijn plgens het Muziektheater door (produktie ook geschikt Als Ren jeugdig publiek. De in Rhij» choreografe en theater- Maguy Marin wordt be- werd a^s een van de meest an het^ëevende vertegen- ummeM»sters van de Europese Iyj jjgarde. Van haar waren -Hubei dr*e produkties in het 'r yerftheater te zien. m, 14. itooijerï Theater Pittoresque, voorstelling van Toon Hermans. Voor de pauze met medewerking van Maurice Her mans, Gemma van Eek en Dick Rienstra. Muziek: Coen van Orsouw jr. Gezien in Nederlands Congresge- bouw, gisteravond. Toon Hermans, die het zingen en schertsen met de zaal niet kan laten, is aan zijn tweede jeugd begonnen met zijn voor stelling „Theater Pittoresque". Hiermee viert hij feestelijk het feit, dat hij een kwart eeuw geleden in Carré begon. Hij staat daar alweer enige tijd en kwam gisteravond naar het Nederlands Congresgebouw, waar het publiek de PW A-zaal tot de nok toe vulde. Hij krijgt direct bij opkomst al een staande ovatie. Hij zou dus gelijk weer naar huis kunnen, ware het niet, dat hij het niet kan verbergen graag „kleine liedjes" te zingen over geluk en die dingen des levens die een warm gevoel wekken in mensen die het goed met el kaar menen. Hij zocht het nooit in geëngageerde geestig heid, waarin hij de wrede we reld onderuit haalde, maar blijft als een humoristische fi losoof speuren naar wat men sen bindt. Daarop voortbordurend be schrijft hij zijn publiek als een stuk van zichzelf. Alles heeft hij hier aan te danken, tot aan zijn meubeltjes thuis toe en bij deze wordt iedereen uitgeno digd om daarin eens gezellig plaats te komen nemen. Intussen moet men andermaal vaststellen, dat men Toon niet allleen moet bekijken en be luisteren, maar dat men hem\ vooral moet ervaren, vooral op die momenten waarop hij naar de zaal toe zijn persoonlijkheid open stelt, als het ware prijs geeft, zoals hij ook in zijn ge dichten doet. Met zijn zoon Maurice, die hij in deze voorstelling pousseert, ligt het even anders. Die vormt voor de pauze een soort duo met Gemma van Eek. Aan deze twee is overigens Dick Rienstra toegevoegd om als een soort tegenvoeter te fun geren. Gemma en Maurice hebben bij een eerdere gele genheid al eens laten weten, dat zij voor elkaar zijn voorbe stemd. Dit leidt op het toneel tot een soort van innigheid, een in elkaar opgaan, met als gevolg dat de innerlijke span ning in hun optredens naar buiten toe niet werkt. Voor de pauze beelden zij het leven uit van Toon-toen-die- nog-Teun heette. Samen halen zij met een goed orkest achter zich heel wat overhoop aan jeugdherinneringen in Sittard, maar het is niet aannemelijk, dat in die dagen de clown Po pov al tussen de kermisklan ten wandelde. Zij plukken sa men heel wat melodieën weg uit het wereldmusical-reper- toire, zeker Gemma als zij Do- ris Day nazingt: „Tea for two, a girl for me, a boy for you". Maar in geen geval moet Toon toestaan, dat Maurice zijn va der imiteert in de meest komi sche momenten uit het verle den van zijn vader, zoals in „Leg neer die bal". Die zijn als onvergetelijke herinneringen zozeer persoongebonden en voorbehouden aan Toon, dat elke inbreuk daarop pijnlijk overkomt. TON OLIEMULLER i Roëll-prijs Prof. W.G. Quist, architect, spreekt zijn dankwoord uit nadat hij de David Roëll- prijs in ontvangst genomen heeft. De prijs van het Prins Bernhard Fonds wordt jaarlijks toegekend als bekroning van het oeuvre van een kunstenaar. Vorig jaar ging de prijs naar fotograaf Ed van der Elsken. Recht ir. Th. Quenë, voorzitter van het fonds. FOTO. ANP A Ebt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15