,Ik wil waarheid kunnen zeggen' 7 Maria en Jozef werden wél gastvrij onthaald Boodschap van Willibrord bekeken in tweeluik brieven van leze kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Eeidacöouacmt DONDERDAG 14 DECEMBER 1989 PAGffJ Italiaanse prelaat volgt Cassidy op VATICAANSTAD De 55-jarige Italiaanse Curieprelaat Gio vanni Battista Re wordt de nieuwe substituut (plaatsvervanger) in het Staatssecretariaat, het centrale bestuursorgaan van het Vaticaan. Na de paus en de staatssecretaris geldt de 'sostituto' als de nummer drie in de hiërarchie van het Vaticaan. Aarts bisschop Re, secretaris van de congregatie voor de bisschoppen, volgt mgr. Edward Cassidy, op die dinsdag tot president van de raad voor de eenheid der christenen werd benoemd. Zo zeer als de benoeming van Cassidy, de vorige nuntius in Nederland, tot opvolger van kardinaal Willebrands als een verrassing geldt, zo voor de hand liggend is de benoeming van mgr. Re. Hij kent het Staatssecretariaat van binnenuit, en staat bekend als een goede organisator. Groen licht voor moskeee in Emmen DEN HAAG De Raad van State heeft het groene licht gege ven voor de bouw van een moskee in Emmen. In een gisteren bekend gemaakte uitspraak zijn de bezwaren van omwonen den tegen de komst van de moskee afgewezen. Op een spoed zitting eerder deze week hadden de bewoners van de wijk An- gelslo gevraagd om schorsing van de bouwvergunning, die het gemeentebestuur van Emmen heeft afgegeven. Zij vrezen ver- keers- en parkeeroverlast van de bezoekers van de moskee. Ook zijn zij bang voor geluidsoverlast van de gebedsbijeenkom sten tijdens de Ramadan. Bovendien zou de gemeente Emmen fouten hebben gemaakt bij de afgifte van de bouwvergunning. De Raad van State heeft de bezwaren echter afgewezen. Menige nul denkt dat hij de baan is waarlangs de aarde zich beweegt. Kerken hekelen Teleac-serie over de Bijbel HILVERSUM Een groot aantal Nederlandse kerken heeft Teleac al in een vroeg stadium ontra den om de bijbelcursus 'Het Testament' uit te zenden. Teleac is deze week toch gestart met de uitzendingen van de ze vendelige serie over de geschiedenis en archeolo gie van de bijbel. De Raad voor Contact en Overleg betreffende de Bijbel (RCOB) waarin rooms-katho- lieken, hervormden, gerefor meerden, pinkstergemeenten, doopsgezinden en lutheranen zijn vertegenwoordigd, be treurt de uitzendingen ten zeerste. Ds. J. Broertjes, secre taris van de RCOB, vindt dat in de cursus een te eenzijdig beeld van de Bijbel wordt ge geven: "Duidelijk moet zijn dat de Bijbel nog steeds een boek is over levende mensen. In de Cursus krijg je de indruk dat het een boek over stoffe lijke overschotten is". Broertjes vertelt dat de RCOB jaren terug bij Teleac aan de bel heeft getrokken om weer eens een serie over de bijbel op het scherm te brengen. Uiteindelijk kwam Teleac met de Britse serie van de kunst historicus en archeoloog John Romer op de proppen. De RCOB vond dat deze serie niet echt de Bijbel laat zien, maar enkel welke archeologi sche vondsten er gedaan zijn. Broertjes: "Ons oogmerk was om de mensen te interesseren voor de Bijbel zelf". De RCOB heeft zich ook be reid verklaard om mankracht voor het maken van een ei gen serie beschikbaar te stel len. Dr. H. J. van Schalkwijk, di recteur van Teleac, wijst erop dat er steeds verschil van in zicht bleef bestaan tussen Te leac en de kerken over de in houd van de serie. "Het ver kondigende element konden wij als neutraal opleidingsin stituut niet accepteren". Ver der merkt hij op: "Het is altijd zo dat mensen die zelf plan nen hebben voor een cursus het product van een ander al tijd minder interessant vin den". Bij de aankoop van 'Het Tes tament' heeft het financiële argument een rol gespeeld. Vap Schalkwijk: "Een eigen productie over de Bijbel zat er niet in". Over de kritiek van de RCOB zegt Van Schalkwijk: "Ik be grijp die reactie niet zo goed. Ik begrijp best dat ze teleur gesteld zijn, maar dat men in houdelijk zo reageert begrijp ik niet". De Teleac-directeur die zelf een gepromoveerd theoloog is, wijst erop dat in de televisieserie wetenschap pelijke inzichten naar voren gebracht worden die op de meeste universiteiten vol strekt geaccepteerd zijn. Het interessante van de aan pak van de Britse televisiema kers vindt hij dat niet allerlei professoren ten tonele worden gevoerd maar dat gekozen is voor een aanpak vanuit de belevingswereld van een mens. TSJECHOSLOWAAKSE PRIESTER SLECHTS EVEN POLITICUS: (Van onze correspondente Wera de Lange) PRAAG In de eerste twee veelbewogen weken van de Tsjechoslowaakse omwenteling was hij het, die de massabijeenkom sten in Praag in- en uit leidde. Vaclav Maly, een katholieke priester, door zijn eigen kerk in de marge geduwd als straf voor zijn politieke opvat tingen, een moedige dissi dent, een helder spreker, en, zo bleek in de novem berdagen, ook een be gaafd spreker. Toch moet het voor Maly een hele stap geweest zijn zich op het toneel van de harde poli tiek te begeven. Maly en de zijnen in het Burgerforum waren gewend zich met een klein groepje voor de mensen rechten in te zetten, petities op te stellen en te onderteke nen, en daarvoor in de gevan genis in te belanden. Een heel ander soort van 'werk' dan honderdduizenden mensen te gemoet treden, eisenprogram ma's opstellen en hard met de autoriteiten onderhandelen. Wat bracht Maly en de ande ren binnen de dissidentenbe weging Charta 77 ertoe plot seling 'politicus' te worden? Maly lacht: „Het was voor ons ook een verrassing. De ge beurtenissen haalden ons in. Massa's mensen kwamen opeens elke dag naar het Wenceslas-plein. Niemand or ganiseerde dat, maar ze kwa men gewoon. En wij van Charta stonden voor de keu ze: toekijken of iets doen. We besloten dat de manifestaties een politiek programma nodig hadden, een perspectief. Zo werden we plotseling tot onze eigen verbazing actieve politi ci". Plotseling moesten deze ama teur-politici van het Burger- forum van dag tot dag en van uur tot uur bepalen hoe het verder moest met de demo cratische volksbeweging en met Tsjechoslowakije in het algemeen. Het is - naar het zich nu laat aanzien - alle maal wonderwel verlopen. Maar er zijn oo^ fouten ge maakt, geeft Maly toe: „Onze grootste fout was dat we me neer Adamec (twee weken geleden nog de premier) zo overschat hebben", meent Maly. De communistische minister president Adamec kreeg aan vankelijk, in de laatste dagen van november, de voorwaar delijke steun van het Burger forum en van de massa bij zijn pogingen een regering te vormen die de gevoelens in de samenleving weerspiegel de. Daarmee werd Adamec een kans geboden om een brug te slaan naar de bevol king, een kans waar iedere vooraanstaande communist in Polen, Hongarije, Bulgarije of de DDR jaloers op kan zijn. Maar Adamec verspeelde zijn kans door zich tegenover de menigte uit te spreken tegen een algemene waarschu wingsstaking en door - veel erger nog - een regering te vormen die voor driekwart uit communisten bestond. „Hij bleek niet meer te zijn dan een 'apparatsjik', hij had geen benul van wat er aan de hand was. En daarmee stelde hij niet alleen ons, maar de gehe le bevolking teleur. Zijn ge drag leverde een crisistoes tand op. Wij konden niet an ders dan het ontslag van die nieuwe regering eisen. Maar uiteindelijk is het allemaal toch goed gekomen. Wij heb ben nu een regering waar we mee voort kunnen", zegt Maly. De schade, die deze misrekening van het Burger forum te weeg heeft gebracht, bleef beperkt: een week tijd verlies. President De factor tijd speelt nog steeds een grote rol bij het FOTO: EPA probleem van de presidents verkiezingen. De Tsjechoslo waakse grondwet eist dat het parlement voor volgende week zondag een nieuwe pre sident kiest, als opvolger voor de afgetreden communist Gustav Husak. Het Burgerfo rum wil van directe verkie zingen niets weten. Het is bang dat de partij de verkie zingscampagne zal gebruiken voor stemmingmakerij en voor het zaaien van verdeeld heid, zo meent Maly. Maar hij vindt wel, dat de presidents kandidaten er recht op heb ben zich wat beter aan den volke te kunnen presenteren. En daar hebben de kandida ten meer tijd voor nodig dan anderhalve week. Dat geldt voor ex-premier Adamec, die door veel partij-afdelingen kandidaat wordt gesteld, voor de onafhankelijke linkse kan didaat Cisar, voor Alexander Dubcek, voorman van de Praagse Lente in 1968, maar ook voor Vaclav Havel. „De mensen buiten Praag kennen Havel pas drie weken, vanaf het moment dat hij op de tele visie verscheen. Ze kennen hem nu van naam, maar ze kennen zijn opvattingen, zijn voorgeschiedenis en zijn per soonlijkheid niet. We moeten propaganda voor hem kunnen maken", aldus Maly. Portret Wie in Praag verkeert, krijgt de indruk dat Havel geen en kele concurrentie te vrezen heeft. Overal hangt zijn por tret..., op muren, winkelrui ten, in metrostations, op auto's en bussen. Maar buiten Praag ligt dat anders. Daar moeten de mensen nog helemaal wen nen aan de nieuwe politieke vrijheid. Het Burgerforum heeft er daarom, bij nader in zien, geen bezwaar tegen als het parlement pas na Kerst- mis een president kiest. „De menseh zijn nu ook met ande re dingen bezig: kerstinkopen doen, cadeautjes zoeken. Het is geen goede tijd voor verkie zingen", zegt Maly. De Tsjechoslowaakse revolu tie is door de wittebroodswe ken heen. De mensen zijn de politiek een beetje zat. Het Burgerforum heeft daarom tijd nodig om Havel's kandi datuur te schragen met een sterke volksbeweging. „Ik weet zeker dat het slechts een kwestie van sociale druk is. Dit parlement bestaat uit mensen zonder enige eigen opvatting, ze passen zich ge woon aan alle omstandighe den aan. Als er een kandidaat is, waarvan vaststaat dat de bevolking die kandidaat wil, dan wordt die kandidaat het ook. Zonder enige twijfel", volgens Maly. De priester gaat zelf overigens niet de politiek in. Drie weken was genoeg. Kardinaal Tomasek staat op het punt om Maly weer als priester te accepteren. Maly gaat daarom terug naar het pastoraal werk: „Ik wil onaf hankelijk zijn. Ik wil de waarheid kunnen zeggen". Dr. G. H. Cohen Stuart FOTO: PERS UNIE JERUZALEM De in druk dat Josef en Maria bij hun aankomst in Bethlehem ongastvrij werden behandeld zoals zou blijken uit het tweede hoofdstuk van het Lucas- evangelie („Er was voor hen geen plaats in de herberg") is onjuist. Dat is een fabeltje en bovendien nog onjoods ook. Dat meent dr. G. H. Cohen Stuart, theologisch adviseur van de Nederlandse Her vormde Kerk en full-time na mens deze kerk in Jeruzalem gestationeerd om de betrek kingen met het jodendom te onderhouden. Hij meldt daar over een en ander in zijn nieuwsbrief en baseert zich voor deze uitspraak op de in het Midden-Oosten geboren nieuw-testamenticus dr. Ken neth Bailey. Gastvrijheid stond en staat in het Midden-Oosten hoog aan geschreven. Lucas schreef dat er voor Maria en Jozef geen plaats was in de kataluma, het Griekse woord dat Lucas el ders in zijn evangelie gebruikt om het woord vertrek mee aan te duiden. In Nederlandse vertalingen is daarvoor het woord herberg geïntrodu ceerd. Een dergelijk vertrek werd gebruikt als gastenka mer en werd alleen aange troffen in de huizen van de welgestelden. Deze ruimten waren in het overvolle Beth lehem kednnelijk al weggege ven aan andere bezoekers die naar Bethlehem waren geko men om zich op last van kei zer Augustus te laten registre ren. Toen er geen plaats weer was in de gastenkamer, kre gen Jozef en Maria een plaats in de enige kamer die in die huizen overbleef, de plaats waar ook de dieren werden gehuisvest. Maar dit was vol gens Cohen wel degelijk een blijk van gastvrijheid. Theologie in DDR weer zelfstandig ROSTOCK Theologie krijgt aan de Wilhelm Pieck- universiteit in Rostock (DDR) weer de status van faculteit. Dit besluit van de senaat van de universiteit is „een daad van 'Wiedergutmachung' ten opzichte van de universiteit", aldus dekaan prof. dr. dr. Hel mut Fritzsche. Sinds de op richting in 1432 vormde de theologische faculteit een we zenlijk bestanddeel van de universiteit. Vele eeuwen heeft de faculteit het culturele leven in Mecklenburg mede beïnvloed. Aan deze traditie kwam in 1970 een abrupt ein de toen de communistische regering met de reorganisatie van het hoger onderwijs theo logie aan alle universiteiten in de DDR tot een randver schijnsel maakte. A.G. Weiier: Willibrord* Mis*ie, uit gave Gooi en Sticht. Prijs 39,-. A.J. Jelsma: Met het oog op de kerk van morgen. Uitgave Willi- brordvereniging te Den Bosch, prijs 9,50. Dertienhonderd jaar geleden kwam hij hier met een bood schap en die blijkt zo actueel dat er na al die jaren artike len en boeken over hem ver schijnen en congressen wor den gehouden. Het gaat na tuurlijk om Willibrord, de man die een begin maakte met de kerstening van wat te genwoordig Nederland heet. De boodschap van Willibrord werd gebracht in een heiden wereld, waar de goden van weer en onweer, dood en le ven en andere oerkrachten het leven van de bewoners bepaalden. Hoe het verhaal van Jezus natuurlijk al wel met een er fenis van zo'n zeshonderd jaar interpretatie en vergroeiing in belangen en kaders van macht aan die vissende, ja gende maar ook handeldrij vende mensen verteld is, we ten we maar een klein beetje via de bronnen. Nog minder weten we hoe dat verhaal in de oren van de mensen geklonken heeft. In ieder geval nieuw. Want ze zullen vreemd opgekeken hebben, die Friezen, Franken en Saksen. Voor hun ogen im mers werden de godsbeelden omgehakt en hun goden be proefd door de uitdagende da den van Willibrord en zijn twaalf helpers. Ze moesten constateren dat de kracht van hun goden kennelijk niet was opgewassen tegen de daad kracht van Wilibrord. Het magisch denken van de bevolking in de lage landen was tegelijkertijd een Voor treffelijke kans voor de chris tenen om het verhaal van de „witte magie" te vertellen. De vele wonderverhalen over bij voorbeeld Willibrord komen niet uit de lucht vallen! Inmiddels moeten we consta teren dat het verhaal van Willibrord in dezelfde landen in onze tijd steeds minder wordt verteld en gehoord. Sommigen zeggen dat het komt omdat de boodschap steeds minder wordt geleefd zoals Willibrord wel deed en daarom niet meer wordt verstaan en de woorden niet meer worden gevonden om ervan te getuigen. In ieder geval is de situatie zorgelijk, zo bleek onlangs op het Willibrordcongres van de Raad van Kerken, met als thema „Wat is de betekenis van het evangelie in de huidi ge, geseculariseerde samenle ving?". Een gemeenschapppe- lijke kern van de boodschap was niet gevonden, moest dr. D.C. Mulder na afloop conclu deren. Met die wetenschap is het le zen van twee belangrijke boe ken over Willibrord extra de moeite waard. Gedoeld wordt op het boek van A.G. Weiier: „Willibrords Missie" en op dat van „Met het oog op de kerk van morgen" van A.J. Jelsma. Beide historici (de eerste ka tholiek en de tweede gerefor meerd) hebben met een ver schillende doelstelling hun werk gedaan. Zij vullen el kaar goed aan. Jelsma's grote lijnen en suggestief-interpre- terende lezing van de gebeur tenissen kunnen worden ge legd op het fijnmazige web van historische feiten dat Weiier heeft gesponnen rond om Willibrord. Jelsma's sterke punt is z'n leesbare engagement met de stof. Hij haalt Willibrord, diens geestelijke vaders, voor lopers en medespelers maar net zo goed de Friezen, Franken en de Saksen uit de anonimiteit die het verre verleden en de stereotiepe beelden aan deze mensen heeft opgedrongen. Willibrord krijgt vlees en bloed als ie mand die z'n daden van te vo ren wikt en weegt, iemand die vuile handen maakt in zijn pact met de machtheb bers, een man die deel uit maakt van een gemeenschap, een priester die is onderwor pen aan norm en wet van ei gen tijd en denken. De titel van het boek: „Met het oog op de kerk van mor gen" doet vermoeden dat Jelsma z'n grote lijnenspel van Willibrords tijd probeert door te trekken naar het he den. Zij doet het begrip her denkingsboek eer aan. Met name in het laatste hoofdstuk: „Na dertienhonderd jaar christendom in Nederland". Wat mij betreft is dit het minst aantrekkelijke hoofd stuk. De historicus van de voorgaande bladzijden trekt zich terug ten gunste van de dominee. Maar die blijkt een preek te houden die in het voorgaande veel minder na drukkelijk en dus veel subtie ler en wellicht effectiever wordt gehouden. De „toepas sing" van Willibrords levens verhaal hoeft niet met zo veel woorden uitgesproken te wor den; die is al gegeven in de prachtige wijze waarop Jels ma het verleden laat spreken in zijn historische schetsen. Met het boekje (kwantitatief bedoeld: 80 blz.) van Jelsma in de hand krijgt dat van Weiier (266 blz.) nog meer een streepje voor (eigenlijk is het niet goed beide boeken ten opzichte van elkaar aan de orde stellen. Beide uitgaven zijn niet te vergelijken. Wei- Ier presenteert een historische studie; Jelsma geeft schetsen. Maar de inhoud gaat tezeer over hetzelfde om ze niet naast elkaar te zetten). Want onder de grote lijnen van Jelsma past wonderwel het beeld dat Weiier tekent. Waar Jelsma zich niet hoeft te be kommeren om de fijne takjes en twijgjes van feitjes en fijn zinnige nuance, schildert Weiier een minitieus beeld van Willibrord en de zijnen. Hij doet dat trouwens zodanig dat de grote lijn door de veel heid van weetjes weieens wat minder zichtbaar is voor de gene die minder historisch is georienteerd en meer gericht is op inzichten langs thema's zoals Jelsma die aangeeft (bij voorbeeld kerk en macht; houding tegenover geweld; de almachtige God). Door z'n opzet en kwaliteit kan het boek van Weiier functioneren als handboek over de vroegste geschiedenis van de kerk (en van een beet je samenleving) in onze stre ken. En daarbij nadrukkelijk inbegrepen die in de angel- saksische landen. Voor een goed beeld van Willibrord en zijn missie is die achtergrond immers noodzakelijk. Al deze weetjes in combinatie met de gedetailleerde infor matie over het geestelijk en kerkelijk klimaat, de politieke omstandigheden, de kerk stichting, de kerkelijke orga nisatie, de kerkpolitiek, de methode van missionering en vooral niet te vergeten de overzichten van de histori sche bronnen en de vertalin gen (door P. Bange) van lite raire bronnen (Alcuin, Beda, Bonifatius) vormen de inhoud van een groots werk dat wel licht het grootste Willibrord - boek is voor jaren. Tenslotte nog even beide boe ken tegelijk lezen om te kij ken of er tegenstrijdigen in zijn te vinden. Dat lukt. Te genstrijdigheid is een onjuist woord, want de historische werkelijkheid van Jelsma's Willibrord is een andere dan die van Weiier omdat ze op zettelijk anders naar dat ver leden kijken en met een an dere bedoeling erover schre ven. Het bedoelde verschil van benadering en evaluatie van gegevens is duidelijk zichtbaar op het punt van be- zitsuitbreiding van Willi brord. Weiier geeft gedetail leerde en uitgebreide infor matie (heeft daar ook meerde re pagina's voor nodig) en commentarieert maar een klein beetje tussen de regels door. Bij Jelsma krijgt Willi brord in maar een paar zin nen honderden hectaren grond en opstallen in eigen dom. Hij gebruikt die feiten (terecht, denk ik) om bijvoor beeld te laten zien hoe voor zowel schenkers als ontvan ger geld en goed ruilwaar wa ren voor een belofte voor wat na het aardse leven komt. En ook hoe de geestelijken van toen de beheersing van de bo vennatuurlijke krachten uit buitten voor aardse doelein den (natuurlijk weer in dienst van de kerk). Beide boeken hebben hun ei gen perspectief op de werke lijkheid van toen (en nu) en verscherpen eikaars blik. Een prachtig tweeluik dus. LÜTSEN KOOISTRA Wachten op zevende pogiip larr PRESIDENT Corazon Aquino van de Filipijnen is ard week in geslaagd langs democratische weg meer bevofge den te krijgen. Daarmee wil zij de situatie in haar land1 liseren na de mislukte, bloedige militaire staatsgreep i rige week. De Eerste en, zij het met de nodige bepertf ook de Tweede Kamer gingen akkoord met bevoegd) die haar greep geven op openbare en particuliere beo ok die van 'nationaal belang' zijn. ucl Ondanks de extra macht, zit Aquino nog geenszins st^e het zadel. 'e.f n Een emotionele oproep van Corazon Aquino heeft week vele tienduizenden Filipino's op straat gebrac haar steun te betuigen, maar niet de honderdduizeni wie de president van de Filipijnen had gerekend. En monstratie in Manila droeg ook bepaald niet het k; van een aanhankelijkheidsbetuiging jegens Aquino, di ge week de zesde militaire couppoging in drie jaar tege regering overleefde. De Filipijnse burgers willen hun nog jonge democ: leven houden. Ze zijn zeker niet gediend van een m| vername door een nieuwe junta met aan het hoofd ml een nieuwe Marcos. Tegelijkertijd echter begint een derheid van de bevolking haar geduld met het zwakki atief- en besluiteloze bewind van Cory Aquino te vei De rebellerende officieren en hun elitetroepen, die I het einde van de opstand nog een laatste bastion in d I vincie bezet hielden, mochten daarom op het nodige I voor hun actie en eisen rekenen. Regeringsgetrouwe i standige militairen hebben tijdens de opstand zeer veeT ten gewisseld, maar ondanks de doden die zijn gevalle! ben zij in de nasleep van deze trieste affaire de geli weer snel kunnen sluiten. Niet toevallig kon een vanjgj ders van de jongste rebellie, kolonel Honasan, na een ehj, mislukte legeropstand zonder veel moeite uit militaire ijr tie ontsnappen. De solidariteit binnen het leger bemt„ een harde bestraffing van de opstandelingen en dat 1^ Aquino het zoveelste probleem waarvoor zij vermo|^€ weer geen oplossing weet te vinden. L n lh1 DE Verenigde Staten hebben Aquino vanaf het eersjis ment gesteund, dit keer met daadwerkelijke militairsai vanaf hun machtige Filipijnse legerbases. Hoewel een streekse confrontatie met de rebellen achterwege is ven, zorgden Amerikaanse vliegtuigen er wel voor dat001 standelingen geen overwicht in de lucht konden verWy In het beginstadium van de strijd is dat een beslissen^" tor ten gunste van de gezagsgetrouwe legereenhed^ wéest. De zichtbare, rondcirkelende Amerikaanse bering om desnoods met zeer harde hand Corazon Aquino in di del te houden heeft bovendien aarzelende militaire coi danten overgehaald om toch maar te luisteren naar de^u len van hun opperbevelhebber en hun rechtmatige^ A.NDERZIJDS heeft de interventie van de VS nieuw sel gegeven aan de anti-Amerikaanse sentimenten di^ Filipijnen toch al wijd verspreid zijn. Het 'edelmoedii treden van de opstandige elite-soldaten, die tijdens A vechtspauze in Manila tussen twee vuren geraakte vrije aftocht verleenden, heeft rebellenleider Honasar zijnen in veel Filipijnse ogen, ondanks alles, het aure zorgd van volkshelden, die tenminste het lef hebbe *1 niet door de Amerikanen de wet te laten voorschrijf die tegenstrijdige gevoelens maken dat het een kwesl tijd zal zijn voordat couppoging nummer zeven plaats^ TENZIJ Corazon Aquino zich alsnog ontpopt als eenlve tige leidersfiguur, die er in slaagt het leger in het g£n houden en weet af te rekenen met intriganten zoals vi!u® sident Laurel. Die heeft zich tijdens de couppoging maal laten kennen als een opportunist van het zuiver^ ter. Helaas is Aquino omgeven door een veelheid var pe dubieuze raadgevers en medestanders. Een groot aanti i de huidige machthebbers behoorde tot de groep die in R het echtpaar Marcos als een pluimstrijkende, corrupt houding omringde. Ze zijn gebleven nadat hun besche^ ten val was gebracht en hebben weinig aan invloed in| 01 da Bovendien maken in de provincie de mandarijn^ hun privélegers nog steeds de dienst uit. Zij sabotej,^ landhervorming, vullen hun zakken met snelle winstr fenen onder het mom van een jacht op de communidei guerrilla een ware terreur uit onder de bevolking. V c andere kant zijn hun stromannen in het leger er tot z?^s toe niet in geslaagd de kennelijk toch als 'lastig' ervaij1 mocratische regering in Manila omver te werpen. Al^ no echter niet snel met internationale hulp eenjtei aansprekende economische successen op haar naader brengen, verliest zij het laatste restje vertrouwen v volk. En daarmee de laatste bescherming tegen een nto< machtsovername. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezcl stukken te bekorten. Perestrojka Ooit schreef een veldheer aan zijn vorst: „Stuur mij een ezel beladen met een zak goud en ik open voor u de vijandelijke poorten zonder wapengeweld". Aan deze woorden moet Gor- batsjov hebben gedacht, toen hij een middel bedacht om het fel begeerde West-Europa zon der slag of stoot in zijn macht te brengen. Hij koos voor zijn doel geen goud, maar simpele woorden (glasnost en pere strojka) die in het gehele Wes ten weerklank hebben gevon den. Om in het Westen voet aan de grond te krijgen besloot hij zijn marxistische systeem met 'vrijheid' en 'democratie' te verbinden. Verder bracht hij een bezoek aan de paus om het etiket 'goddeloos', dat het com munisme ontsierde, kwijt te raken. Paus Johannes Paulus II, gebrand op een pastorale reis naar Moskou, ontving Gorbatsjov hartelijk en gaf hem zijn zegen. Gorbatsjov wist dat deze Poolse paus het westerse kapitalistische sy steem afwees. De bevestiging daarvan kon hij lezen in de pauselijke vredesboof voor 1990, waarin df schrijft: 'Het is onrechti dat enkele bevoorr doorgaan met het overig] ophopen van goederen,h. gelijktijdig ontelbare f\ in ellende of op het ran^" het bestaansminimum Rï Gorbatsjov is, met zijige christelijkte politieke vfdi: staat de gehele NAVQon blazen, waarbij hij in hL ten de steun heeft van vredesactivisten, anti^ risten en defensie-tegl^d ders. W aarschu wende liei men van onder anderjr i dr. Luns tegen de Sovjl sische penetratie in WKi ropa worden overstem!''' dergetekende sluit zil deze waarschuwende stj aan. Als Oost- en West-I eenmaal een eenheid- waarvan Paus Johanné(f\| lus II ook een groot voe der is, wordt de stem socialistische en comrr (IT sche fracties in het Ejgjji parlement zo groot, dap1 christelijk geluid vf West-Europa moet zijn lijke identiteit bewarei Dr.W.J.A. Visser, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2