Bijbelgenootschap in verweer
tegen „evangelische aantijging
fieicLcSomcint
Wetenschap niet de waarheid ten leven
brieven van lezers
kerk
wereld
Paus naar
DDR en
Berlijn
boekwijzer
Patriarch wil meer
orthodoxen bij Wereldraad
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Ëoidóc Sou/unit
DINSDAG 5 DECEMBER 1989 PAGINA 2 I
Godsdienstonderwijs in Litouwen toegestaan
VILNIUS Na vijftig jaar mag op openbare scholen in Litouwen weer
godsdienstonderwijs worden gegeven. Dat heeft de opperste sovjet van
de deelrepubliek meegedeeld na onderhandelingen met de Litouwse
bisschoppenconferentie.
Bijzonderheden van de nieuwe maatregel zullen op zeer korte termijn
worden besproken met de schoolbesturen, zo meldde de Litouwse radio
zender. Het zal echter enige tijd duren voor de godsdienstlessen kunnen
beginnen, omdat er een groot gebrek is aan kerkelijke leermiddelen.
Bovendien zijn de kerken nog geenszins voorbereid op hun taak het
onderwijs gestalte te geven.
In rooms-katholieke kringen is vernomen dat een Litouwse gemeente
in de Verenigde Staten bereid is het godsdienstonderwijs te ondersteu
nen door toezending van catechismussen en bijbels. De meerderheid
van de bevolking van Litouwen is lid van de Rooms-Katholieke Kerk.
Kerkelijke delegatie bepleit wapenstilstand El Salvador
DEN HAAG Een kerkelijke delegatie heeft maandagmorgen een
petitie aangeboden aan de ambassadeur van El Salvador, waarin pre
sident Alfredo Christiani dringend wordt verzocht een wapenstilstand
af te kondigen. Regering en verzet wordt gevraagd de dialoog aan te
gaan.
„Als christelijk geïnspireerde organisaties beschouwen wij het als een
morele plicht te verhinderen dat er meer bloed zal vloeien", aldus de
petitie van vertegenwoordigers van de Rooms-Katholieke Kerk, de
Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken.
De kerken betreuren dat de militaire autoriteiten dertien leden van
de Episcopaalse Kerk hebben gearresteerd. Vrijlating van deze kerk
leden, „die slechts hun morele plichten hebben vervuld", zal „een be
wijs van goede wil" zijn dat de Nederlandse kerken hoop geeft.
De waarheid is altijd
dakloos
Deens spreekwoord
KEULEN Paus Johan
nes Paulus II bezoekt
waarschijnlijk in 1992 de
DDR en Berliin.
Dat heeft de bisschop van
Berlijn, Georg Sterzinsky, ge
zegd in een interview met de
„Deutsche Welle", de Duitse
wereldomroep. Het is zeker
dat de paus komt, maar zijn
bezoek zal niet in 1991, maar
waarschijnlijk pas in 1992
plaatshebben, aldus Sterzin
sky.
Tot het grondgebied van vier
bisdommen in de Duitse
Bondsrepubliek behoren ge
bieden in de DDR. Sterzinsky
riep de leiding van deze bis
dommen op „zeer terughou
dend" te zijn met voorstellen
om deze gebieden weer vanuit
de Bondsrepubliek te bestu
ren. In Erfurt, Meiningen,
Magdeburg en Schwerin is
sinds de oprichting van de
DDR in 1949 „zo veel eigens
gegroeid" wat men niet zo
maar kan opheffen. Zolang de
kwestie van de Duitse hereni
ging open blijft, „moet ook die
kwestie open blijven", aldus
Sterzinsky.
Het Vaticaan heeft mede on
der druk van de Westduitse
bisschoppen de Duitse deling
nooit erkend. Erfurt-Meinin-
gen, Schwerin en Magdeburg
werden in 1972 kerkrechtelijk
verzelfstandigd, maar het Va
ticaan benoemde er geen bis
schoppen, maar apostolische
administratoren (een iets la
gere rang dan een bisschop).
Zij vallen officieel onder de
Westduitse bisdommen Fulda,
Osnabrück, Würzburg en Pa-
derborn.
Beelden van Jezus
In de serie Ter Sprake van
uitgeverij Meinema is als
nummer vijftig verschenen
„Beelden van Jezus". Dr. C.J.
den Heyer bespreekt daarin
bijbelse beelden over Jezus en
beelden die in de loop der
(kerk)geschiedenis zijn ont
staan. God en mens-zijn van
Jezus is daarbii een van de
centrale thema s, actueel tot
en met de ophef rond een
films als The last Temptation.
Uitgave Meinema, prijs
f 12,50.
Nederlands Hervormde Kerk
Beroepen te Bleiswljk J. ter Steege
te Steenwijk; te Nieuwerkerk (Z) (her-
v geref.) W.J. Hament, kand. te Box
tel. Aangenomen naar Piershil D.
Schreurs, kand. te Amsterdam. Be
dankt voor Boskoop A. Tromp te
Krimpen aan de Lek.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Terneuzen L. de
Ruiter te Heerenveen. Beroepen te
Veere i.c.m. Gapinge drs.W.P. Jan
sen, kand te Middelburg, die dit
beroep heeft aangenomen. Aange-
nomennaar Maassluis H.J. Douwes
te Bennekom
Weststrate te Heerde.
BIJBELCURSUS TELEAC VOORWERP VAN ONENIGHEID
HAARLEM Het Ne
derlands Bijbelgenoot
schap heeft vandaag een
krachtig protest inge
diend bij het Instituut
voor Evangelisatie in
Doorn, uitgever van de
evangelische maandkrant
„Uitdaging". Het blad
suggereert in zijn laatste
uitgave dat het NBG een
stempel van goedkeuring
heeft gegeven aan een
omstreden Britse radio-
en tv-cursus over de bij
bel, die binnenkort door
Teleac zal worden uitge
zonden.
Jan J. van Capelleveen
FOTO: PERS UNIE
Volgens „Uitdaging" heeft de
serie van christelijke zijde in
Engeland veel kritiek onder
vonden. Dit vanwege "het
vooringenomen sceptisch
standpunt ten opzichte van de
betrouwbaarheid van de Bij
bel".
De auteur John Romer doet
bij voorbeeld voorkomen, al
dus „Uitdaging", dat er geen
wetenschappers zijn die gelo
ven in de wonderen en in de
opstanding van Jezus Chris
tus.
Het blad beschuldigt het NBG
ervan bij de cursus „een een
zijdige aanvullende boeken
lijst" te hebben geleverd, die
vrijwel geheel uit bijbelkriti-
sche uitgaven bestaat.
Het NBG heeft rectificatie
van het bericht geëist. Vol
gens NBG-voorlichter Jan
van Capelleveen heeft de
Raad voor Contact en Overleg
betreffende de Bijbel (RCOB),
een overlegorgaan waarin
veertien kerken en drie bijbe-
lqrganisaties waaronder
het NBG participeren, zich
op inhoudelijke gronden van
de omstreden serie gedistan
tieerd. Teleac besloot
niettemin de serie uit te zen
den. „De RCOB noch het
NBG hebben dus enige ver
antwoordelijkheid ten aanzien
van de serie", aldus Van Ca
pelleveen.
Wel heeft Teleac de vertaalaf-
deling van het NBG benaderd
met het verzoek voor de serie
een Nederlandse literatuur
lijst op te stellen. Deze lijst is
volgens Van Capelleveen ech
ter allerminst vanuit een een
zijdige bijbelkritische visie sa
mengesteld en bevat onder
meer twee boeken van de
vrijgemaakt gereformeerde
prof. dr. J. van Bruggen en
diverse evangelische werken.
„De opstelling van de litera
tuurlijst was louter een vorm
van dienstverlening van de
wetenschappelijke afdeling
van het NBG, die wordt aan
geboden aan alle kerken,
christelijke organisaties, uit
gevers en andere groepen",
aldus de NBG-woorvoerder.
GENÈVE De orthodoxe
patriarch van Constantinopel,
Dimitrios I, is bezorgd over
het geringe aantal orthodoxen
in staffuncties bij de Wereld
raad van Kerken. Hij ver
langt van de leiding van de
Wereldraad maatregelen.
In een brief aan de secretaris
generaal van de Wereldraad,
dr. Emilio Castro, wijst een
„diep bedroefde" Dimitrios op
de belangrijke rol van het pa
triarchaat in de Wereldraad.
De orthodoxe kerken ver
wachten van de Wereldraad
dat hij deze bijdrage hono
reert door meer orthodoxen
in staffuncties te benoemen.
Castro heeft kort na zijn be
noeming in 1985 beloofd het
aantal orthodoxen dat bij de
Wereldraad werkzaam is, te
verdubbelen. Omdat ook an
dere kerken, zoals de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk, onder
bedeeld waren, stelde het uit
voerend comité (bestuur) van
de Wereldraad een commissie
in die een plan voor een bete
re verdeling van functies
moest opstellen. Maar deson
danks is er weinig veranderd.
Het orthodoxe persbureau
„Episkepsis", schrijft dat toe
aan de „betrekkelijke onaf
hankelijkheid van de afdelin
gen van de Wereldraad bij de
benoeming van medewer-
ln Parijs werden gisteren aan
drie mensen prijzen uitgereikt
die naar het oordeel van de
Franse jury een bijdrage heb
ben geleverd aan het op peil
houden van het geheugen van
de mensheid en zijn opgetre
den tegen geschiedvervalsing.
De prijzen gingen naar de
Franse historicus en nazi-ja
ger Serge Klarsfeld (links),
naar de Dalai Lama (midden)
voor zijn opkomen voor de
rechten van de Tibetanen, en
naar de Armeniër Sen Arev-
chatian, directeur van het mu
seum van het Armeense volk,
waarin de massamoord op de
Armeniërs levend wordt ge
houden.
„Evangelische
maffia" rukt op
in Brazilië
SAO PAULO Onaf-
hankelijke evangelische
groepen maken een ex
plosieve groei door in
Brazilië. Vooral in Sao
Paulo winnen de nieuwe
predikers snel terrein;
bijna wekelijks ontstaan
er nieuwe ontmoetings
plaatsen voor hun volge
lingen.
De „Rua Conde Sarzedas" is
volgens protestantse leiders in
Sao Paulo „de straat van de
evangelische maffia". Om de
twintig meter is hier een win
kel te vinden waar men evan
gelische lectuur, langspeelpla
ten en cassettes kan kopen.
Zondags wordt er voor de
deur steevast een gebedsbij
eenkomst gehouden. Zo is in
deze straat de tempel van de
„Kerk van de Levende God"
te vinden, die wordt geleid
door Sinesio Cagliari. In het
verleden preekte hij er samen
met zijn vrouw Elza, maar na
de scheiding scheurde ook
hun kerkje. Elza de Oliveira
opende recht tegenover het
pand van haar ex-man een ei
gen ontmoetingsplaats, ge
naamd de „Primitieve Kerk
van de Levende God". Van
protestantse zijde wordt erop
gewezen dat het wel erg ge
makkelijk is om in Brazilië
dergelijke kleine gemeen
schappen te stichten. Nieuwe
kerkjes hoeven zich bij de
burgerlijke overheid slechts te
laten registreren. Ze betalen
geen belasting, hebben weinig
kosten en hun voorgangers
doen voortdurend een beroep
op de vrijgevigheid van de ge
lovigen. Congreslid Afanazio
Jazadhi heeft de regering ge
vraagd een onderzoek te be
ginnen naar deze kerkelijke
fondsen. Het is volgens hem
heel goed mogelijk dat som
mige organisaties hun geld
het land uitsmokkelen.
De mens heeft voor het
eerst in de wereldge
schiedenis een weten
schap en een technologie
ontwikkeld die hij tot
maat van alle dingen
heeft gemaakt. Weten
schap en techniek zeggen
uit te gaan van objectieve
neutrale feiten, die geba
seerd zijn op logisch den
ken en redeneren, op
waarneming en proefne
mingen. De wetenschap
pelijke methoden worden
toegepast in de geografie,
de natuurkunde, de
scheikunde, de genees
kunde en de menselijke
relaties, in sociologie en
economie.
„Wetenschappelijk verant
woord" staat voor velen gelijk
met „waér". Of andersom:
Voor velen is niet waar wat
wetenschappelijk niet bewe
zen kan worden.
Het objectieve wetenschappe
lijke redeneren en denken en
doen is ontstaan als een soort
bevrijding. In vele godsdien
sten van deze wereld zijn de
natuur, de vruchtbaarheid, de
aarde en het water goddelijk.
Al lang voordat Elia op de
berg Karmel de vruchtbaar
heidsgoden, de Baëliem, bela
chelijk maakte, was duidelijk
geworden dat de God van
Abraham, Izaëk en Jacob een
„naijverig God" is, die geen
andere goden naast zich duldt.
En daarom is de schepping
met alles wat daar in en daar
op is, naar christelijk besef,
niet goddelijk.
Kroon
De mens is als kroon van die
schepping geroepen om de
aarde te beheren en te be
heersen, wat ook inhoudt het
onderzoeken en uitpluizen
van alle dingen. Hij wordt
daarbij niet geremd door dog
ma's of andere goddelijke bor
den met: „Hoogspanning, Le
vensgevaarlijk". Hij hoeft ook
niet, zoals de communisten
dat wèl moesten, wetenschap
bedrijven die de waarheid
van een ideologie onder
streept. Zo begon de weten
schappelijke speurtocht van
de mens in onze Westerse cul
tuur als een bevrijdingsopera
tie tot eer van God de Schep
per
Maar zoals vele dingen die de
mens aanpakt, uit de hand lo
pen, is die wetenschap ook
stap voor stap verworden van
een dankbaar naspeuren van
de patronen van Gods schep
pingswerk, tot een wegjagen
van God van alle mogelijke
terreinen en tenslotte tot een
overbodigverklaring van God.
Vijf op de tien
Nederlanders hebben geen
belang bij Jezus als
antwoord en velen onder
hen hebben geen idee watr
dan de vraag zou moeten
zijn. Wat betekenen kerk
en geloof vandaag nog?
Onder het motto „Jezus is
het antwoord, maar wat is
de vraag", schrijft
dominee Ype Schaaf zijn
vierde aflevering.
Dood is dood en de hemel be
staat alleen maar uit gassen
en hemellichamen.
Groei heeft te maken met
mest en zon en water en
storm met depressies. Ziekten
komen onder andere van vi
russen en men kan ze gene
zen met pillen, operaties of
injecties.
De mens vindt steeds meer
antwoorden en wat hem nog
ontbreekt aan kennis en in
zicht, komt er uiteidelijk ook
wel. Dit hele wetenschappelij
ke en logische denken wordt
ons op school als volkomen
vanzelfspreken onderwezen.
Trouwens, het gaat niet alleen
maar om het onderzoeken
van de schepping. De mens,
die het van zijn herseninhoud
moet hebben om te overleven,
Tieeft ook altijd de schepping
naar zijn hand moeten zetten.
Zo zijn er wapens en werktui
gen gekomen en de landbouw
en het gebruik van vuur, kle
ding en huizen. Maar dank zij
zijn wetenschap en zijn tech
nologie is de mens met name
de laatste eeuw in de Wester
se wereld op een zo groot
scheepse wijze gaan ingrijpen
in de schepping, dat er in be
paalde delen van de wereld
een verschrikkelijke afbraak
en vervuiling van het milieu
heeft plaatsgevonden.
Met name in onze dagen is de
mens bezig nog verder te
gaan door met hulp van zijn
biologische en chemische ken
nis het dieren- en plantenle
ven op aarde te veranderen
door in te grijpen in de erfelij
ke eigenschappen.
En wie garandeert dat wat nu
nog bij koeien, varkens en
graangewassen gebeurt, mor
gen niet wordt toegepast op
mensen, omdat namelijk ook
velen aldoor maar roept, dat
de ontwikkeling en voortuit
gang van wetenschap en tech
nologie niet meer te keren is?
De mens is zodoende de slaaf
geworden van zijn eigen ont
dekkingen en uitvindingen.
Maar de wetenschap is hele
maal niet objectief en geen
neutrale maat van alle din
gen. De in wetenschappelijke
kringen meest aanvaarde the
orie over het ontstaan van het
heelal spreekt van een oer
knal, die een gasbol deed ont
staan, die op zijn beurt leidde
tot de wording van onze aarde
met'daarop door een onge
looflijke aaneenschakeling
van toevalligheden uitein
delijk ook het leven zelf. In
den beginne was het oerdom
me toeval
Belangen
En wetenschappers zijn hele
maal niet neutraal en objec
tief bezig. Bij elke nieuwe
ontdekking kiezen ze uit de
mogelijkheden, die zich dan
weer voordoen. Die keuze
kan berusten op eigen voor
keur of op de hoogte van de
kosten.
Nog vaker gaat het daarbij om
zakelijke belangen, die kun
nen variëren van een oorlog
sindustrie tot geneesmidde-
len-fabricage.
Bovendien, als wetenschap
pers ontdekken dat het alle
maal anders zit of anders kèn,
dan gaan ze hun theorieën en
technieken veranderen en bij
stellen. Wetenschap en tech
nologie zijn zo nooit meer dan
methoden om de werkelijk
heid beheersbaar en manipu
leerbaar te maken tot er iets
beters wordt verzonnen.
Een dergelijke menselijke we
tenschap en technologie als
evangelie beschouwen is dom
en gevaarlijk. Wetenschap en
technologie zijn alleen heel
nuttig voor de mens als hulp
middelen, als ze maar niet een
eigen leven gaan lijden. Bo
vendien weten die weten
schap en technologie geen
weg met de diepste vragen
van het menselijk bestaan, die
te maken hebben met liefde
en met lijden, met eenzaam
heid en gemeenschap, met
schoonheid en vreugde, met
goed en met kwaad.
Heel wat mensen hebben het
gevoel geen antwoorden meer
te vinden op hun diepste le
vensvragen bij Jezus, dus in
het evangelie. De wetenschap
heeft de antwoorden in elk
geval niet, omdat ze alleen
maar handvatten levert; om
dat objectiviteit een relatief
begrip is en wetenschap nooit
de waarheid ten leven.
Zwanezang van een partij
De jarenlange heerschappij van de 'Sozialistische Einheit-
spartei Deutschlands' in Oost-Duitsland heeft geleid tot uit-
wassen, die in een Zuidamerikaanse bananenrepubliek niet
zouden misstaan. Een beerput van ongekende corruptie en
zelfverrijking is opengetrokken en de bodem daarvan is nog
lang niet in zicht.
De snel toenemende woede onder de bevolking is begrijpe
lijk. Terwijl de elite zich als miljonair verpoosde, was het le
ven voor de man-in-de-straat verre van aangenaam. De vrij
heid waar het volk om schreeuwde is inmiddels al groten
deels gekomen en verdere vooruitgang is zeer snel te ver
wachten. De protesten lijken zich nu ook tegen de volslagen
tweedeling te richten die al die jaren in de communistische
heilstaat bleek te bestaan.
Dat de elite een florissant leven leidde was al jaren be
kend. Importgoederen uit het Westen waren voor de bonzen
en hun familieleden binnen handbereik, imposante huisves
ting was makkelijk te krijgen en reizen naar het buitenland,
hoe ver weg ook, vormden geen probleem. Maar al die jaren
is onbekend gebleven dat verschillende leden van de SED-
top er een volstrekt crimineel gedrag op na hielden. Het is
geen wonder dat, nu van het 'SED-gebouw' alleen de gebar
sten muren nog overeind staan, intense woede zich als een
olievlek over de bevolking uitspreidt.
De gevaar is nu groot dat deze woede snel omslaat in totale
anarchie. Er zijn al meldingen dat overheidsgebouwen be
stormd dreigden te worden, om op papier de bewijzen van
massaal bedrog in handen te krijgen. In de laatste stormach
tige weken is in Oost-Duitsland overduidelijk gebleken hoe
groot de macht van de straat is. Een vreedzame revolutie, die
zijn weerga in de geschiedenis niet kent, lijkt een totalitair
regerende partij in zeer korte tijd te hebben weggevaagd.
DiE macht van de straat mag echter, mede in het belang
van de politieke omwenteling die zich inmiddels heeft vol
trokken, niet leiden tot de wetteloosheid die nu op de loer
ligt. Niet voor niets heeft de tijdelijke partijleiding, ingesteld
na de 'onthoofding' van de SED en bestaande uit hervor
mingsgezinde leden met schone handen, de bevolking opge
roepen ondanks alle woede de kalmte te bewaren. De oproep
heeft geen andere bedoeling dan de bouw van een 'nieuw'
Oost-Duitsland zo soepel en zo snel mogelijk te laten verlo
pen. De oprechtheid van de commissie is inmiddels al aange
toond door de maatregelen die zijn genomen om de corrupte
voormalige machthebbers hard aan te pakken.
HET aantreden van de commissie is ongetwijfeld de laatste
stap van de tot ondergang gedoemde communistische partij,
de SED. Naast het behartigen van de lopende partijzaken en
het hanteren van de allergrootste bezem die de partij heeft
om de Augiasstal uit te mesten, wordt een allesbeslissend
partijcongres, dat medio deze maand gehouden wordt, voor
bereid. Daar zal de SED zonder twijfel het hoofd zeer diep
moeten buigen, met een volledige erkenning van de fouten
die tot de huidige ontwikkelingen hebben geleid.
HET zal de zwanezang worden van een partij die zijn eigen
graf heeft gegraven. Falende politiek en een corrupte leiding
geven een partij, die de oude naam blijft gebruiken, geen en
kele kans tijdens de komende vrije verkiezingen. De SED
kan alleen overleven als zij tot de fundamenten wordt afge
broken.
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden
stukken te bekorten.
Korsako v-pa tiën ten
In de rubriek 'Vandaag in het
nieuws' over de gevolgen van
een fles jenever per dag, be
pleitte de heer G.L. Ellinger,
directeur van het verpleeghuis
Hullenoord te Beekbergen, be
tere en goedkopere opvang
voor Korsakov-patiënten in
'speciale' projecten. In de regio
's-Gravenhage bestaat al
twaalf jaar de beschermende
woonvoorziening Zeerust, die
mede is opgericht op initiatief
van de voormalige directeur
van de GG&GD. Zeerust is
een onderdeel van de stichting
Regionale Instelling voor Be
schermd Wonen (RIBW) en
heeft in de loop der jaren aan
getoond, dat Korsakov-patiën
ten goed kunnen functioneren
in een beschermende woon
voorziening. De uitlatingen
van de heer Ellinger, dat Kor
sakov-patiënten „te slim zijn
voor een verpleeghuis maar te
dom voor de bestaande huizen
voor begeleid wonen" bestrijd
ik ten zeerste en vind ik geen
niveau hebben. Zijn vele gene
raliserende opmerkingen zijn
onjuist en getuigen van weirtig
inzicht. Dé Korsakov-patiënt
bestaat niet, enige nuancering
is wel op zijn plaats. Het bege
leiden van bewoners die het
syndroom van Korsakov heb
ben, vraagt een speciale aan
pak en een dosis creativiteit.
De algemene psychiatrische
ziekenhuizen en de verpleeg
huizen, waar de meeste Korsa
kov-patiënten verblijven, vor
men niet de meest geschikte
plaats om bovengenoemde be
geleiding te geven. Helaas is
de situatie voor vele Korsa
kov-patiënten niet anders.
Mevrouw G.A.M. Zaat,
Hoofd Zeerust,
DEN HAAG.
Lesgeven
Er wordt wat afgeschreven
over het onderwijs! Iedereen
heeft er tenslotte mee te ma
ken (gehad). Een ieder weet er
wel iets over te zeggen. Een
paar voorbeelden: het jour
naal; studie voor ouderen; de
overheid: campagne Kies
exact, 1990-maatregel, aanbod
lespakketten; industrie en
bedrijfsleven: talenachterstand
t.o.v. andere landen; kranten:
opgebrande leraren, beoorde
ling van leraren door leerlin
gen, leerlingenraden, vrou
wenvakscholen.
T.S hpf lpsOPVPn Haarnm r>r»lr
•'afgeschreven'? Bevestigen al
deze berichten ons, 'lesgeven-
den', niet in onze self fulfilling
prophecy? Laten de berichtge
vers eens een kijkje nemen
achter de schermen. Er zijn
gelukkig nog heel wat scholen
waar leraren prima functione
ren, waar met plezier met
leerlingen gewerkt wordt, ook
op het gebied van buiten
schoolse, culturele activiteiten.
Waar lesgeven een feest kan
zijn. Daar wordt gezocht naar
een evenwichtige samenstel
ling van het vakkenpakket:
talen naast exacte vakken. Er
wordt voortdurend rugge
spraak gehouden met begelei
ders, ouders en last but not le
ast de leerlingen zelf, over
wier toekomst wij tenslotte
hier praten.
Het uitstekende stuk over de
campagne Kies exact in Vrij
Nederland van 25 november
gaf aan dat het nog niet zo gek
is meisjes in de eerste jaren
van hun middelbarë-schoolop-
leiding in aparte meisjesklas
sen te zetten. Dat gebeurt op
een mavo/lavo voor meisjes te
Den Haag. Daar kunnen de
leerlingen bewust werken aan
hun zelfconcept, horizonver
ruiming, kortom emancipatie.
En dan lees ik in onze krant in
de rubriek 'Vandaag in het
nieuws' een artikel over 'opge
brande leraren'. Eén opmer
king daarover. Hët ministerie
streeft naar grote scholen. Dit
streven komt noch de leerlin
gen, noch de docenten ten goe
de. Daarentegen houdt een
kleine school, zoals de onze,
docenten wakker. Ook als
leerling voel je je er thuis en je
kent iedereen. Het bruist er
van leven en activiteiten. Ik
zou zeggen: dames, heren jour
nalisten, kom eens kijken en
overtuig uzelf.
Nienke Rietzschel
Docente frans/dekaan
Johanna Westermanschool
DEN HAAG
informatie over
films, muziek, theater,
recreatie, exposities en
een complete agenda