Gorbatsjov bezegelt met bezoek verbetering relaties met Vaticaan brieven van lezer. Kerken vragen meer zendtijd kerk wereld Spiritualiteit ontbreekt bij vernieuwing liturgie CeicLe Soman* 01 GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSouAont WOENSDAG 29 NOVEMBER 1989 PAGINj^f] Aartsbisschop Kyrill erkent rechten Oekraïense kerk MOSKOU De nieuwe leider van het bureau buitenland van de Russisch-Orthodoxe Kerk, aartsbisschop Kyrill' van Smo lensk en Finland, erkent het recht van de aanhangers van de Oekrains-Katholieke Kerk om hun geloof te belijden. De lega lisering van de kerk wordt echter bemoeilijkt als de Oekrai- ens-katholieke gelovigen orthodoxe kerkgebouwen gaan bezet ten, zo zei Kyrill gisteren tijdens een persconferentie in Mos kou. Kyrill zinspeelde erop dat de honderden kerkgebouwen, kloosters en andere goederen die de Russisch-Orthodoxe Kerk in 1946 in bezit kreeg, moeten worden teruggegeven aan de Oekraiense kerk. „Ik denk dat via een dialoog tegemoet moet worden gekomen aan het recht op godsdienstoefening van de Oekrainse kerk en dat alle technische problemen dan ook moeten worden opgelost". Paus wil permanente betrekkingen met Sovjetunie VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus zal Sovjet president Michail Gorbatsjov vragen mee te werken aan de totstandkoming van perma nente diplomatieke betrek kingen tussen het Kremlin pn het Vaticaan. Dat zei gisteren Vaticaan-woord voerder Joa quin Navarro. Gorbatsjov is vandaag in Italië aangekomen en zal vrijdag een gesprek hebben met paus Johannes Paulus. Het is voor het eerst dat een rooms-katholieke lei der en een leider van de Sov jetunie elkaar ontmoeten. De banden tussen het Vaticaan en Moskou werden verbroken in 1917 na.de Russische Revo lutie. HILVERSUM Veertien kerkgenootschappen heb ben opnieuw bij het Com missariaat voor de Media gevraagd om meer zend tijd op radio en televisie. Zij willen per 1 oktober 1990 een zendtijd ver meerdering van 33 pro cent. Het commissariaat wees in april dit jaar een soortgelijk verzoek van de kerken van de hand. Gezien de nog steeds toenemende ontkerkelijking is toewijzing van meer zend tijd op dit moment niet ge rechtvaardigd, zo oordeelde het commissariaat. De kerken zijn van deze uitspraak in beroep gegaan bij de Raad van State. In hun verzoek om meer zendtijd wijzen de kerken erop dat het aandeel van de kerken in de totale zendtijd dit jaar opnieuw is teruggelo pen. Op dit moment beschik ken RKK en IKON/ZVK over nog geen 1,74 procent van de televisiezendtijd en 1,27 procent van de radio zendtijd. De zendtijd van de kerken op de televisie maakte in 1966 nog 4,38 van de totale zendtijd uit. De kerken herinneren er bo vendien aan, dat volgens het mediabesluit de totale zendtijd voor de kleine zendgemach tigden maximaal 15 procent mag bedragen. Hadden deze zendgemachtigden vorig jaar nog 12,5 procent van de zend tijd, nu is dat aandeel gedaald tot 8,3 procent. Op de radio nemen de kleine zendge machtigden 3,7 procent van de totale zendtijd voor hun rekening. De kerken hebben opnieuw om meer zendtijd gevraagd, omdat het nog wel een paar jaar kan duren voordat de Raad van State uitspraak doet, aldus de algemeen direc teur van de IKON, dr. R.L. Haan. Hij vindt het onjuist dat het commissariaat de ontker kelijking heeft gebruikt om de aanvraag om meer zendtijd af te wijzen. Het ledental be hoort bij de kleine zendge machtigden in tegenstelling tot de omroepverenigingen geen rol te spelen bij de toe wijzing van zendtijd, aldus Haan die er verder op wijst dat de kwaliteit van het lid maatschap van de kerken is toegenomen. Het aantal vrij willigers in de kerken is de afgelopen tien jaar „enorm" gegroeid. Ook de maatschap pelijke betekenis van de ker ken is niet zodanig afgeno men, dat een zo sterke ver mindering van het kerkelijk aandeel in de totale zendtijd gerechtvaardigd is, aldus Haan. De kerken hebben het commissariaat erop gewezen, dat „de nieuwe behoeften die zich in de samenleving voor doen en de vragen van reli gieuze en ethische aard die .worden opgeroepen door de voortdurende veranderings processen in de samenleving" het noodzakelijk maken dat zij een evenwichtig program mapakket kunnen bieden. Priesterwijding - Drs. L. W. Berger, momenteel diaken in de Pastoor van Arsparochie in Den Haag, wordt aanstaande zondag in deze parochie tot priester gewijd. Aanvang van de dienst 10.15. Louis Berger, geboren in 1935, werd diaken gewijd in 1981 en is sinds 1985 in de Pastoor Van Ars-paro- chie diaken. Valse pater solde met Beierse parochie VALLEY Hij sloeg soms het Gloria over, liet het kerkkoor niet uitzingen en gedroeg zich vaak zonderling. Toch hebben de parochianen van het Beierse dorp Valley wekenlang niet in de gaten gehad, dat hun 'pater Michael Maria' geen priester was. Ook dorpspastoor Nikolai Lochner werd er niet door aan het twijfelen gebracht. Zes weken geleden dook de 60-jarige 'pater' Klaus-Jesko Eitel, die in-1985 werd veroordeeld wegens diefstal uit kerken, in Valley op. „Mijn hart ging open, toen hij zulke mooie verhalen vertelde over het Toscaanse klooster Monte Olivetti Maggiore", aldus Lochner. „Ik kwam niet op het idee hem naar zijn identificatiebewijs te vragen". Het be drog kwam uit, toen het bisdomblad van het aartsbisdom Mtln- chen het een en ander over hem meldde. Nu is de 'pater' De traditie is een leerschool en geen leerstuk VATICAANSTAD „Hoeveel divisies heeft de paus?", vroeg Jozef Stalin eens hatelijk, toen het Vaticaan in de jaren '30 tegen de vervolging van gelovigen protesteer de. Meer dan vijftig jaar later antwoordde paus Johannes Paulus II: „Zijn leger is sterk: meer dan 800 miljoen katholieken". Aanstaande vrijdag zal paus Johannes Paulus II in het Va ticaan Sovjet-leider Michail Gorbatsjov, wiens land het at heïsme nog steeds als officiële leer aanhangt, ontvangen voor een officieel bezoek. Hoe belangrijk het bezoek voor het Vaticaan is blijkt uit de omschrijving van het bezoek als „officieel". Dat betekent dat het zal worden opgeno men in de officiële geschiede nis van het Vaticaan. Vlak na de Russische revolutie van 1917 zagen de communisten - indachtig de leer van Karl Marx - religie als een obstakel voor hun ambitieuze plannen. Vooral wantrouwden zij de Russisch-orthodoxe kerk, die een nauwe relatie met de vér- dreven tsaren had onderhou den. De bolsjewieken begon nen een „oorlog tegen God" waarin zij kerkeigendommen in bezit namen, priesters en gelovigen vervolgden en de porteerden. Ondanks die radicale maatre gelen van de communisten heeft het Vaticaan contacten met de nieuwe machthebbers in het Kremlin aangeknoopt en in het midden van de jaren twintig werden besprekingen gehouden over rechten voor de gelovigen, maar de ge- Paus Johannes XXIII sprekken liepen op niets uit. Het Vaticaan besloot toen de Franse bisschop Michel d'Herbigny naar de Sovjetu nie te sturen om in het ge heim bisschoppen te wijden, maar de actie mislukte; de bisschoppen werden gearres teerd en een van hen werd geexecuteerd. De verhouding tussen het Va ticaan en de Sovjetunie ver slechterde nog verder toen Stalin, na een absolute dicta tuur gevestigd te hebben, in 1929 bepaalde dat alle reli gieuze groepen en kerkge nootschappen geregistreerd moesten worden en dat gods dienstonderricht aan kinde ren verboden werd. De anti religieuze campagne nam steeds grovere vormen aan en in de loop der jaren werden tienduizenden priesters en nonnen gedood of in kampen en gevangenissen opgesloten. Kerkgebouwen werden geslo ten, als stallen of opslagplaat sen gebruikt en veranderd in „atheïstische musea". Anti-communisme In deze periode ontwikkelde zich bij paus Pius XI een sterk anti-communisme, dat zijn regeerperiode en dat van zijn opvolger paus Pius XII zou kenmerken. De kerk werd door Stalin bij na weggevaagd, maar de Tweede Wereldoorlog veran- dere Stalins houding; in de strijd tegen Nazi-Duitsland zag hij zich gedwongen om steun te zoeken bij de Rus sisch-orthodoxe kerk. De kerk werd weer toegelaten, maar onder strenge controle van de regering. De positie van de katholieke kerk was door deze maatrege len echter niet verbeterd. De meeste katholieken in de Sov jetunie leven in de Baltische staten - Estland,' Letland en Litouwen, die in 1940 na het Duits-Russische niet-aanvals- verdrag door de Sovjetunie bezet en ingelijfd werden - en in de Oekraïne. De katholieke kerk daar werd ingelijfd in de Russisch-orthodoxe kerk. De Vaticaanse leiders waren door de ontwikkelingen in de Sovjetunie en vooral door de na-oorlogse uitbreiding van de communistische macht in Oost-Europa bijzonder be zorgd. Paus Pius XII besloot daarom in 1949 tot de excom municatie van katholieken die „de materialistische leer van het communisme verde digen" of die „actief meehel pen aan de installatie van communistische regimes". Een verandering in het Vati caanse beleid werd ingeluid door paus Johannes XXIII, die door zijn vriendelijke aard het vertrouwen van het Kremlin wist te winnen. Tij dens de Cuba-crisis bemiddel de de paus tussen de Russen en de Amerikanen. Tot de successen van Johannes foto: anp XXIII behoren onder andere het herstel van de officiële contacten met de regeringen van Hongarije en Tsjechoslo- wakije. Toch is de regeerperiode van Chroetsjsov gekenmerkt door een heftige anti-religieuze campagne; in de periode 1959 tot 1964 werden op zijn bevel bijna de helft van het aantal kerken in de Sovjetunie ge sloten. Volgens de Sovjet-lei- der zou religie in 1980 geheel verdwenen zijn. Ondanks die maatregelen zag paus Johannes XXIII voorde len in relaties met de commu nistische autoriteiten. Het was duidelijk dat zij in Oost-Euro pa de macht hadden; hen te bevechten leek niet erg zin vol. De politiek van het Vati caan begon succes op te leve ren nadat onder paus Paulus VI relaties met de Joegoslavië werden hersteld en de eerste contacten met Polen op gang kw.amen. De verkiezing van de Poolse kafdinaal Karol Wojtyla tot paus Johannes Paulus II, een sterk anti-communistische geestelijke, deed de relaties tussen het Kremlin en het Vaticaan tijdelijk bekoelen. In de vroege jaren '80, ten tijde van de Poolse onrust en de opkomst van de vakbond So lidariteit, werd de paus in de Sovjet-pers scherp aangeval len omdat hij Solidariteit zou aanmoedigen en de klassen strijd veroordeelde - een cen trale stelling in de communis tische leer. Bovendien werd in mei 1981 door de Turk Mehmet Ali Agca, die beweerde steun uit de Sovjetunie en Bulgarije te hebben, een aanslag gepleegd op paus Johannes Paulus. Al hoewel de beweringen van Agca nooit bewezen zijn, wer den de relaties met de Sovjet unie er door de affaire niet beter op. Het aantreden van Gorbatsjov in 1985 veroorzaakte echter een grote verandering in de verhouding tussen de Sovjetu nie en het Vaticaan. Tiental len religieuze en andere poli tieke gevangenen werden vrijgelaten en door het toe staan van meer openheid in de media konden ook reli gieuze onderwerpen aan de orde komen. Vervolgingen van gelovigen zijn duidelijk afgenomen in de afgelopen ja ren. Het Vaticaan heeft in de afge lopen jaren gebruik gemaakt van de „nieuwe geest" van het Kremlin en is er in ge slaagd om bischoppen te be noemen in Litouwen, Wit- Rusland en Tsjechoslowakije. Ook zijn inmiddels volledige diplomatieke banden met Po len aangeknoopt en heeft de paus een bezoek gebracht aan Hongarije. Er bestaan nog grote verschil len tussen het Vaticaan en Moskou, vooral over de posi tie van de Oekraiense katho lieken, maar er zijn ook aan wijzingen dat Moskou bereid is om bepaalde concessies te doen. Leiders van de Oekrai ense kerk hebben de hoop uitgesproken dat Gorbatsjov tijdens zijn bezoek aan de paus de rechten van de Oek raiense kerk zal herstellen. MARY BETH SHERIDAN Nikita Chroetsjov foto: anp MGR. BAR: UITNODIGING TOT COMMUNIE NIET INPERKEN 's-HERTOGENBOSCH Het beperken van de uit nodiging tot communice ren is zeker geen beleid van de Nederlandse Bis schoppenconferentie. „Waar het gebeurt is dat een zaak van individuele priesters. Zelf zou ik het nooit doen. De uitnodi ging in de tekst van het missaal zelf: Zalig zij die genodigd zijn enz. is tij dens de mis voldoende". Dit meent bisschop R.Ph. Bar, voorzitter van de Nationale Raad van Li turgie. De liturgie in de RK kerk van de afgelopen vijfentwintig jaar werd eind vorige week op een speciaal symposium besproken naar aanleiding van de 25 jaar geleden ver schenen constitutie van het Tweede Vaticaans Concilie over de heilige liturgie. Nog onlangs betoogde kardi naal Simonis dat hij de uitno diging in de liturgie zelf te breed vond. In de Utrechtse kathedraal tracht hij sinds en-, kele jaren tijdens de Nachtmis van Kerstmis de stroom van communicanten in te dam men door een afkondiging vooraf. De liturgist van het bisdom Roermond, dr. Jo Hermans, steunt deze stelling- name. Overal beklemtoont hij dat de communie is gereser veerd voor wie katholiek zijn „en als dusdanig leven". De nieuwe generatie priesters, die door hem op Rolduc is op geleid, brengt dit ook in hun parochies in praktijk, wat vaak tot pijnlijke situaties leidt, bijvoorbeeld waar het gaat om „praktiserende ho moseksuelen". Ook komt het voor dat ouders van eerste- communicanten bij het uitde len van de eucharistie worden overgeslagen en bijvoorbeeld alleen een hand krijgen van de dienstdoende priester, om dat er naar zijn mening iets mankeert aan hun manier van samenleven. In de dienstverleningsgroep- liturgie in het aartsbisdom heeft de houding van de kar dinaal op dit punt tot bezorgd heid geleid. Naar de mening van mgr. Bar is de katechese de plaats om de deelname aan de eucharistie ter sprake te brengen. Tijdens de dienst zou dat naar zijn mening zeker niet moeten gebeuren. Podium en publiek De praktijk van de liturgie in Nederland (en Vlaanderen) vormde het thema van een reeks voordrachten en een pittige gedachtenwisseling op dit door het Genootschap voor Liturgiestudie georganiseerd symposium. Algemene indruk van sprekers én toehoorders was dat bij alle vernieuwin gen die zijn ingevoerd er nog te weinig een echte liturgi sche spiritualiteit is gegroeid. Prof. H. Wegman meende dat er te weinig samenwerking is tussen liturgisten aan de ene, en theologen en kenners van de spiritualiteit aan de andere kant. Ad de Keyzer, liturg in het bisdom Utrecht, betoogde dat, nu alle liturgische boeken zijn vertaald, de vernieuwing niet is afgesloten. Integendeel, nu slaat het uur van de waar heid voor de werkelijke ver nieuwing. In de praktijk van veel parochies is er bij de vie ringen teveel een twee-deling. Er zijn de groepen van „voor gangers", degenen die iets presenteren: priester, lector, zangers, inleiders en acolie ten, aan de éne kant. Die mensen staan op het podium als de actieve en creatieve deelnemers. De overige kerk gangers zijn veelal passief, zij vormen het „publiek" en on dergaan wat door de creatie ven is bedacht. Tussen beide groepen bestaat een onaan vaardbare kloof. De liturgie blijft op die manier iets wat je „in elkaar zet" of construeert. Het is allemaal activiteit, een zaak van dóen, van iets be denken. Er zijn ook boeken uit voortgekomen, zoals het nieuwe missaal, die achter bu reaus zijn bedacht. Bij het Dude missaal van Trente was dat niet zo, dat boek was ge groeid gedurende een proces van eeuwen. In plaats van ex pressie van eigen geloofsleven moet liturgie iets zijn wat je aantreft, iets wat is voorgege ven, een huis waarin het goed toeven is. De grondhouding is er hier een van ontvangen in plaats van: wij „maken" dat. Maar niet alles is maakbaar: „Liturgie is een gegeven dat ik niet in elkaar zet, maar dat mij in elkaar zet". In die zin noemde De Keyzer de ver nieuwing niet „voorbij". Li turgie is geen missaal, geen wetboek, geen bundel voor schriften, maar een gebeuren. Als de bisschoppen alleen maar herhalen wat mag en wat niet mag, schieten ze te kort. Er moeten niet alleen bevoegde voorgangers zijn, maar vooral bekwame. Dat wil zeggen: mensen die de geest van de liturgie kennen en ervan houden. Alle techni sche kennis is daarbij vergele ken bijzaak, aldus De Keyzer. Menselijke vloer Prof. Wegman had er eerder op gewezen hoeveel er in de afgelopen 25 jaar in de liturgi sche praktijk is veranderd. Er wordt gevierd in een andere taal, het aantal Schriftlezin gen is uitgebreid, de gemeen schap is veel actiever gewor den enz. Toch is „de ideale viering" nog nergens bereikt. Ook al is er hard gewerkt, tij dens het concilie en in de post-conciliaire Raad voor de liturgie. Daar is de Romeinse liturgie volledig hersteld. Nu dat werk af is, ontstaat het ri sico dat het een aureool van onaantastbaarheid krijgt en als het ware boven de ge schiedenis wordt geplaatst. Het stempel van onverander lijkheid en boventijdelijkheid is nogal eens gehanteerd door bv. de 19de-eeuwse liturgist Dom Guéranger. Maar in de geschiedenis van de eredienst is bijna nooit aan te tonen dat men bewust voor het een of voor het ander gekozen heeft. Wel, dat er vaak een grote veelvormigheid heeft bestaan. Wegman achtte dit geen plei dooi voor een chaos, maar wel een waarschuwing voor ver starring: „De traditie is een leerschool en geen leerstuk". Winst noemde hij de aandacht van de menswetenschappen voor ritueel en cultus. Daar door kregen de liturgisten oog voor de „menselijke vloer" van de eredienst en voor het dialogisch karakter ervan: de liturgie als gesprek tussen God en mens, tussen God en zijn gemeente. De antropolo gen hebben de liturgie een nieuwe dimensie gegeven en de liturgisten weggehaald uit hun isolement. Eigentaligheid Alle nieuwe mogelijkheden zijn in Nederland enthousiast ter hand genomen, aldus mgr. Bar op dit ogenblik voorzitter van de Nationale Raad voor Liturgie. Hier en daar ont brak voldoende gefundeerde kennis om de veranderingen ook goed te laten verlopen. Op meerdere plaatsen ont stond een sfeer van onafhan kelijkheid, waartoe de Consti tutie over de liturgie „eigen lijk niet zoveel aanleiding gaf". Ook op dit terrein wa ren contesiatie en partijvor ming aan de orde van de dag. Er kwam een grote creativi teit op gang inzake Neder landstalige teksten en nieuwe muziek. Toch blijft ook nu nog veel zorg nodig, vooral in de sfeer van de vorming. Mgr. Bèir noemde ook een voortge zette aanpassing aan de eigen cultuur nodig. Daarbij dreigen volgens hem twee misverstan den. Het eerste is dat men al leen datgene mag zeggen en doen wat in het boek staat. En het tweede: met de zogenaam de officiële teksten is nu een maal- niets te beginnen. Crea tiviteit blijft gevraagd. Daar bij is het dienstig meer aan dacht te geven aan de volks devotie, zoals die zich bijzon der in bedevaart-plaatsen uit. Wat de teksten van het Ne derlandse Altaarmissaal van 1978 betreft merkte Bër op, dat die als uit het Latijn ver taalde teksten wel zeer dicht aanleunen tegen de grond tekst. Ze zouden meer „eigen taligheid" moeten hebben, be ter moeten aansluiten bij het Nederlands zoals dat door mensen van vandaag gespro ken wordt: „In de ons omrin gende landen is men hier be ter geslaagd". Bar verklaarde dat er op het gebied van de li turgie nog veel werk aan de winkel is en dat de bisschop pen „verantwoorde initiatie ven" zullen steunen. TON VAN SCHAIK Nieuwe gezichten in de Kamer I 1 VOOR D66-leider Hans van Mierlo valt er bij deze Algeipo ne Beschouwingen minder te genieten dan bij eerdere gPei genheden. Zijn felle verwijten aan het adres van het „hoée hartige" CDA, dat D66 als een „dwingeland" in de form^( buitenspel had gezet, werden in de Kamer als gemok aLr daan. Iets wat Van Mierlo trouwens tevoren op zijn tien y gers had kunnen natellen. Maar ook moest Van Mierlo c(dt stateren dat hij niet langer de enige spreker van niveau i de Tweede Kamer. De nieuwe fractievoorzitters van CDA en PvdA wenf mee te dingen naar deze titel. De christen-democraat Brinkman trok de meeste aandacht, omdat het voor h zelfs de maidenspeech was als parlementariër. Hoe zou die zich als piepjong minister zo laatdunkend over het wi van kamerleden had uitgelaten, het eraf brengen? Na afloop van het ruim een uur durende verhaal warenl meningen verdeeld. Een enkeling sprak van een saai beti vol met flauwe woordgrappen. Vele anderen hadden |0 echter over een prima verhaal en een goede voordracht. verschil in waardering zat 'm vermoedelijk in het verge! kingsmateriaal. ZETTE men Brinkman af tegen zijn degelijke maar zi t saaie voorganger De Vries, dan was er ontegenzeglijk spry van een grote verbetering. Opvallend was ook de hoevq heid filosofie waarmee Brinkman zijn speech had doorspej Kennelijk wilde hij aantonen dat al zijn betogen als minis van WVC over het gezin als hoeksteen van de maatschap en de zorgzame samenleving geenszins pogingen waren T in de publiciteit te komen. Maar naar zuiver objectieve maatstaven moest Brinkman het afleggen tegen Thijs Wöltgens, die voor eerste keer optrad als fractieleider van de PvdA. De gebaE de Limburger ontpopte zich als een debater eerste klas. bleek bijvoorbeeld uit de manier waarop hij de VVE^ Voorhoeve afdroogde. Deze had gezegd dat kwantiteit het| tijd aflegt tegen kwaliteit. „Het is duidelijk dat de VVD v(E het laatste heeft gekozen", zei Wöltgens, verwijzend naar verlies van veertien zetels voor de liberalen in zeven jaai ZELFS durfde Wöltgens het aan om publiekelijk tegen I eigen fractie in te gaan. Deze had hem gevraagd, vertelde F ook iets aardigs over de VVD te zeggen, om te zijner tijdK mogelijkheid van een coalitie met de liberalen iets groter, maken. Wöltgens vertikte dat echter. Zijn linkse hart war^ zeer gewond door het voorstel van Voorhoeve „om de air. sten der armen te laten opdraaien voor een verdere verr king van de rijksten der rijken". Hij doelde op het idee v de VVD om af te zien van een verhoging van de begrotf voor ontwikkelingssamenwerking met 150 miljoen guldenF in plaats daarvan het reiskosten- en het huurwaardeforf j, onveranderd te laten. L Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde stukken te bekorten. Rooie vrouwen In de Leidse Courant stond in de rubriek Weekeinde een co lumn met als kop 'Rooie Vrou wen'. Daarin wordt de be schuldiging geuit als zou de PvdA te Leiderdorp, en met name de groep van Rooie Vrouwen daarin, en ikzelf in het bijzonder, het niet zo nauw nemen met de interne demo cratie. Dat is een heel ernstige beschuldiging die om een heel duidelijke reac?ie vraagt. Uw stukjesschrijver (die ik heb le ren kennen als de-man-met- de-pet) voert ter staving van zijn bewering helaas niet veel meer aan dan de zogenaamde 'telefoontruc' waar mijn vrou welijke partijgenoten en ik heel bekwaam in zouden zijn. Toen ik dat woord 'telefoon truc' las, werd ik heel nieuws gierig: een nieuw wapen in de politieke strijd? Dat viel tegen. Deze keer moet uw schrijver echt wel zijn pet veel te diep over zijn ogen getrokken heb ben. In de toen ontstane duis ternis is hij vrees ik het zicht op de realiteit voor enige tijd geheel kwijt geraakt. Want hij blijkt met dat woord 'tele foontruc' alleen maar te be doelen dat vrouwen soms voor politieke steun andere mannen en vrouwen opbellen. Alsof dat ondemocratisch zou zijn! Ja, zo kan ik ook verdachtma kingen rondstrooien. Natuur lijk bellen partijgenoten elkaar op om steun te vragen. Vooral ook om steun tegen een sa menzwering als waarvan Bram Verhoog, tot voor kort lid van de PvdA-fractie, wijd en zijd en zo openlijk als maar mogelijk is inmiddels het be staan ruiterlijk heeft toegege ven. Een samenzwering die tot oogmerk had om zo ongeveer de helft van de zittende Lei- derdorpse PvdA-fractie (wel toevallig het vrouwelijk ge deelte van de fractie) te ver wijderen. Dat die vrouwen die steun te lefonisch (en op straat en tij dens vergaderingen en bij de bakker en bij de melkboer) aan partijgenoten vragen, zo wel aan vrouwen als aan man nen, maakt er natuurlijk niet opeens een 'telefoontruc' van. Ik denk dat uw stukjesleve rancier Rooie Vrouwen ziet als een soort heksen van de twin tigste eeuw. En hij had volgens mij gewoon willen schrijven dat deze moderne heksen geen gebruik mogen maken van de telefoon! Hij had zich beter aan de feiten kunnen houden. Dan had hij zakelijk kunnen schrijven dat er op 1 novem ber 1989 een PvdA-ledenver- gadering is geweest (die hij niet heeft bijgewoond, al was die vergadering openbaar) waarop 32 partijgenoten ver schenen, van wie 11 Rooie Vrouwen. Bram Verhoog ver loor de stemming om de vier de plaats met 22 tegen 10 stej* men. Naar mijn berekening kunnen 11 Rooie Vrouvfj ook al zijn .het heksen nooit 22 stemmen tegen Br(h Verhoog uitgebracht hebbr' Waarmee de onzin van Frf Broeken voor eens en vijz goed is weerlegd. r Mieke Holierhoek, I Lid PvdA-fractie, LEIDERDORP. g Milieu Nu de zorg voor het mi! vrijwel algemeen-goed is worden stel ik voor bericl als die over vermeerdei van de produktie van pvc d Shell en AKZO (ondanks feit dat er giftige stoffen v komen bij verbranding van materiaal) met een extra ke, zwarte omlijsting op voorpagina te plaatsen. Zo het niet alleen gevoelens boosheid en teleurstelling roepen bij de weinigen die berichtje toevalligerwijs le (op de pagina Economie), m ook verzet opwekken te deze soort handelwijzen, voortspruiten uit winstbi met voorbijgaan aan een v kelijk goed: het welzijn var menselijke samenleving een menswaardig bestaan, is hóóg tijd! Mevrouw E.A.M. Haring,. DEN HAAG. (Naschrift: Indien we op dé overigens goed bedoelde si gestie zouden ingaan, zou voorpagina spoedig een ui\ mate somber beeld gaan vei nen. Uit de lezerskring zoui ongetwijfeld binnen de kor tijd behalve de milieu\ vuiling tal van andere derwerpen voor een plaats rouwrand op de voorpag worden voorgedragen. In dagelijks commentaar komt milieuproblematiek gereg aan de orde. Redactie") Starlight er De Starfighter van Marte ling is door actievoerders klad en wat ziet men op foto die daags na het gebeur in de krant staat? Het toes wordt meteen schoongemaa Was het maar zo dat aan woonomgeving van gewo mensen in gewone steden ft dorpen evenveel waarde wiL gehecht als aan het in al d niet bekladde staat verkei van dit oude vliegtuig, zou alles er dan weer (si schoon uitzien. Op het ver deren van kladkunst op ren e.d. moet maanden z jaren worden gewacht. Of S moet het Catshuis betref! natuurlijk, of het Pal Noordeinde. Overigens: e starfighter in je tuin zetten net zo obsceen, of noem I banaal, als een mitrailleur i de schoorsteenmantel. dat terzijde. L. Grondstede-Bruinsma, LEIDSCHENDAM.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2