Symboliek bij Vonne van der Meer ,DE REIS NAAR EEN KIND Hibollig Nare man schrijft akelig boek over Jackie Kennedy KINDERBOEKEN Schaduwkanten van de wetenschap Alle reden voor een Kinhs -feestje "OEKEN/PLATEN fieidaeSowont VRIJDAG 24 NOVEMBER 1989 PAGINA 15 nne van der Meer Vonne van der Meer: „De rei* naar een kind" - een vertelling. Uitgave De Bezige Bij. Prija ƒ26,50. Vonne van der Meer, die met haar verhalenbundel „Het li- monadegevoel" en haar eerste korte roman, „Een warme rug" een indringend beeld gaf van hedendaagse mensen in subtiele problemen, volgt de lijn van deze twee boeken in het eerste deel van haar nieu we roman, „De reis naar het kind" aanvankelijk heel ge trouw. Een modern echtpaar, dat kin derloos blijft en op zoek gaat naar mogelijkheden om een kind te adopteren. Het span ningsveld waar ze dan samen in terecht komen, wordt door Vonne van der Meer op in drukwekkende manier in woorden weergegeven. Na een minutieus en overtuigend psy chologisch uitgewerkt beeld van een realiteit, volgt dan echter een bijna grotesk, ver van de herkenbare werkelijk heid afstaand, tweede deel. Adoptie Julia is de vrouw die met haar man Max geen kinderen krijgt. Als ze bedenken dat ze hun leven zouden willen ver rijken met een kind, lukt het .niet om er zelf een te krijgen en de gedachten gaan dan uit naar adoptie. Ze melden zich aan bij de officiële instanties, maar dat lijkt allemaal lang te gaan duren, wat riskant is, omdat Max bijna veertig is, de leeftijd waarop adoptie onmo gelijk wordt. Via een onduide lijk contact gaan ze zoeken naar andere wegen. Op een wat wankele basis vertrekken ze naar Peru, waar ze zullen wachten op de geboorte van een kind, dat ze mee naar Ne derland kunnen nemen. Ondanks al het bestede geld ontstaan moeilijkheden. Max moet naar Nederland terug en Julia blijft achter, met het vooruitzicht dat haar verblijf in Peru nog wel maanden kan duren, voor zij een kind vindt en in ieder geval gaat het nog veel meer kosten. Het proces dat Julia (de cen trale persoon van de roman) doormaakt vanaf het moment dat de gedachte aan een kind geopperd wordt tot het wanho pig makende verblijf in Lima, is heel knap verteld. Opnieuw is Vonne van der Meer bezig met een heel sub tiel beeld van veranderingen die zich in het gevoelsleven van een vrouw voordoen, waar zij weinig invloed op kan uitoefenen, maar waar ze wel heel erg door geraakt wordt. In allerlei - vaak bizarre, maar indringende - dromen wordt dit proces verder zichtbaar ge maakt, tegelijk met vele sub tiele details daarin. Vertelling Het verhaal wordt „een ver teling" genoemd, en daar blijkt uit dat het om meer dan een weergave van een fictieve, maar geloofwaardige, werke lijkheid gaat. Dat blijkt uit het tweede deel. De wending die volgt, houdt voor de lezer een te grote ver rassing in, om er hier op in te gaan. Daarmee zou een be langrijk element uit de op bouw vervallen. Maar in de leemte die in Lima rond Julia groeit, komt zij bij de laatste oplichterstruc van haar „tus senpersonen" tot een merk waardige keuze. Zo zal ze niet meer het jonge leven zien groeien, maar het volledige te gendeel daarvan zal zich in haar nabijheid en in haar koesterende moederlijkheid voltrekken. Het verhaal gaat dan buiten de psychologische realiteit verder en het krijgt een dramatische symbolische betekenis. Die symbolen zijn tot in kleine de tails terug te vinden. Dat Vonne van der Meer nieu we wegen inslaat nadat zij zich zo bekwaam heeft getoond in het psychologische genre (en dan met name wat betreft de problemen waar vrouwen on gewild en zonder het goed te beseffen in terechtkomen), is een goed ding. Dat ze binnen het stramien van één verhaal tot zo'n ontwikkeling komt kan wijzen op de beperkingen van dat psychologische genre. Maar er is toch binnen dit ver haal, „De reis naar een kind", duidelijk een te grote breuk. JAN VERSTAPPEN Sanders/Herman Pieter de er: „Het Eerbaar Zeemansleven" geverij Van Holkema Waren- rf. Prijs 24,50. ide en minder oude prenten i Jan Sanders en daarbij al te lollige tekstjes van de lbollige bard Herman Pieter i Boer. Ziedaar hetgeen „Het Eferbaar Zeemansleven" be- jlst. De prenten van Sanders jn welbekend. Ze zijn goed •tekend en voor wie ervan Dudt ook lollig. Wie er niet jn houdt doet dat niet zelden inwege de weinig subtiele inpak van Sanders. De man gek op de combinatie zeelui/ ';ke dames en maakte over op langdurige frustratie ge- ideerde spanningsveld (te) il prenten. Eerdergenoemde jeverij gooide een berg van e prenten bijeen en liet irman Pieter de Boer er een „logboek" bij schrijven, in merkwaardige aanpak: er jtstonden zouteloze teksten met de haren bij de veelal 'erbekende prenten zijn ge- LEO HENNY (ADVERTENTIE) SCHAAKPROGRAMMA J p zaterdag 25 november zal op ze uitgebreide schaakafdeling een rbluffende demonstratie worden ge ven van het computerprogramma iAlle goede schaakpartijen in rjpuler. T.id: 13.00 uur. Plaats: Herengracht 60. 's-Gra n 1 LJeie vermaarde Haagse psychodia- gnost zal op zaterdagmiddag 25 no- 'vember een aantal malen zijn nieuwe boek „Beken Kleur", toelichten 0. „Beken Kleur" geeft een nieuwe kijk ,op de kleurenpsychologie n-T„d 13.00/14 00/15.00. Plaats: Venestraat 11, 's-Gravenhage ei telefoon: 070-65 68 08 C. David Heymann: „Jackie". Uitge verij Luitingh/Sijthoff. Prija ƒ39,90. Nigel Dempster: „Christina Onas- sis". Uitgeverij Bruna. Prijs 29,90. Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis heeft al zeker 25 jaar geen normaal woord met de pers gewisseld. Het enige con tact dat er is geweest zijn de klappen die zij heeft uitge deeld aan fotografen die haar hinderlijk achtervolgden. Een interview zit er gewoon niet in. Op zich is het dus niet zo op merkelijk dat over een vrouw die zo'n bewogen leven achter de rug heeft en die zó zwijg zaam is, veel wordt geschre ven. Dat is, zeker in de Vere nigde Staten, het lot van be roemdheden. Talrijke boeken en ontelbare artikelen zijn al aan Jackie Kennedy gewijd. Maar wat de Amérikaan C. David Heymann er in de jong ste biografie van heeft ge maakt, slaat vrijwel alles wat tot nu toe is verschenen. Bij eerste lezing doet de naam „Jackie" op de omslag bijna vermoeden dat het boek ge schreven is door Jackie Col lins, erkend schrijfster van verhalen die bol staan van ontrouw, bedrog en platte seks. Dat is dus niet zo. Maar het geeft wel aan op welk ni veau Heymann zich beweegt. Wat hij heeft opgeschreven, heeft hij allemaal van horen zeggen. Van Jacqueline zelf heeft hij nooit iets te horen ge kregen. In zo'n geval bevat een boek op zijn hoogste maar een deel van de waarheid. Geen heilige Nu moet er wel voor worden opgepast de inmiddels 60-jari- ge ex-First Lady als een heili ge af te schilderen. Dat is zij niet geweest. En haar twee overleden echtgenoten nog veel minder. Van die twee moet vooral de eerste, John F. Kennedy, het bij Heymann ontgelden. Soms is het net als of het boek over hem gaat, in plaats van over Jackie. En on getwijfeld zal een groot aantal van de feitelijkheden die Hey mann vermeldt waar zijn, of een grond van waarheid bezit ten. Voornaamste punt is echter de wijze waarop Heymann zijn feiten heeft geselecteerd en gerangschikt. Als het over de familie van Jacqueline Bou vier gaat, schrijft hij vooral over haar overspelige vader. Als het over het huwelijk van Jackie gaat, schrijft hij bijna alleen over een door geslachts drift bezeten John F. Kenne dy. Als het toevallig ook een keer over Jackie zelf gaat, draait het verhaal om haar geld- en spilzucht. Als het over haar huwelijk met Onassis gaat, schrijft Heymann over de voortdurende ruzies met stief dochter Christina Verwend nest Over haar tragische leven (het „arme, rijke meisje") is on langs ook een biografie is ver schenen, met als belangrijkste boodschap dat héél veel geld niet gelukkig hoeft te maken. Maar dat wisten we natuurlijk al lang. Desondanks is het schokkend te lezen over de totale geeste lijke èn lichamelijke degenera tie van iemand die alleen maar kan worden omschreven als „een verwend nest". Zo maar enkele saillante details uit het boek: uit verveling ver slingerde Christina Onassis zich aan drank, drugs en man nen en toen zij ooit écht boos was gewoon boos was zij heel vaak weigerde zij haar tanden te poetsen totdat ze groen uitsloegen. Zo bizar ge droeg Christina Onassis zich wat zowel blijkt uit het boek als uit de vele "persbe richten over haar doen en la ten dat je je moet afvragen of je met dergelijke mensen nog wel medelijden moet heb- Jackie Kennedy Onassis (rechts) en Christina Onassis in 1975 op het vliegveld van Athene. De beide dames begeleiden het lichaam van Aristoteles Onassis dat vanuit Parijs is overgevlogen om op Skorpios te worden begraven. FOTO: AP ben. Schrijver Nigel Dempster vindt kennelijk van wel. Onthullingen Terug naar C. David Hey mann en „Jackie". Hij gaat tot vervelens toe op de ingeslagen weg door. Pas op een van de laatste pagina's komt de grote onthulling. Op zijn eigen vraag wie Jaqueline Bouvier Kenne dy Onassis werkelijk is, moet Heymann, ondanks 622 pagi na's vol feitjes, anekdotes en vooral suggesties, antwoordèn, dat ook hij het niet weet. Als bij lezers die ondanks alles volhouden het beeld ontstaat dat Jackie Kennedy een kil, naar, akelig, smakeloos, opge dirkt en bedrieglijk mens is, zegt die conclusie waarschijn lijk meer over de schrijver van het boek dan over de vroegere First Lady. JOS TIMMERS door Leo Henny iBiebelebons /let de serie „Biebelebonse oeken" van de uitgeverij .wijsen is het wel heel lollig de letters van het alfabet leren. Elk van deze boek- es, in stevig karton en in _tleur uitgevoerd, wordt één better op speelse en grappige 'ijze behandeld. De reeks egint met 22 letterboeken, lie ƒ9,50 per stuk kosten. Vie alle 22 boeken ineens (anschaft betaalt 195 gulden, ïet is te hopen dat veel bi deze leuke reeks, lie nog zal worden uitge in hun collectie opne men want het is voor de ieeste ouders wat begrote- ijk om alle deeltjes aan te chaffen. De serie is uitste- :end geschikt voor het on- lerwijs. "Zwarte Jan de Wijs/Ivo de Weerd: „Zwarte n en het Grote Kapersfeeet" Uit- •verij: Leopold. Prijs 19,90. Bij de uitgeverij Leopold is van de hand van schrijver „Zwarte Jan en het Grote Kapersfeest" verschenen. Het gaat hier om een soort stripboek met de (korte) tekst onder de grappige plaatjes, die in zwart-wit zijn uitgevoerd. Het verhaal, dat over zeerovers gaat, is span nend en humoristisch en er staan ook nog allerlei zee mansliedjes in het boek. Dat wil zeggen: de tekst daarvan. Andere boeken over Zwarte Jan heten: „Zwarte Jan en Houtepoot" en „Zwarte Jan en de Botervloot." De gele tas Lygia Bojunja Nunes: „De gele tas". „De gele tas" van Lygia Bo junja Nunes is een allego risch kinderboek, een boek met een duidelijke les. Zware kost? Toch niet. Het gegeven het hebben van te veel wensen om nog gemakkelijk te kunnen leven is zo speels en afwisselend ver pakt, dat het geen moment op een preek lijkt. Het spran kelende verhaal gaat over het meisje Raquel, dat erg EXPERIMENT MET EIGEN KIND Illustratie uit „De gele tas" veel wensen heeft, die zich in een gele tas verstopt. De tas wordt af en toe zo zwaar, dat hij bijna niet meer te til len is. Er is heel wat voor nodig om de wensen zo licht •te maken dat Raquel als een vlieger kan opstijgën en wegzweven. Een heel oor spronkelijk boek voor kinde ren van 10, 12 jaar. Grappige illustraties completeren het. Wie de kranten van het af gelopen jaar er op naslaat komt heel wat artikelen en beschouwingen tegen over de ethische grenzen rond re ageerbuisbaby's, genetische manipulatie en andere ver worvenheden van de heden daagse wetenschap. In de meeste van de discussies wordt ervan uitgegaan dat die grenzen bestaan, dat ze wellicht verschuiven, maar dat, als dat gebeurt, het met de bedoeling is dat de mens er beter van wordt. Robin Cook, schrijver van een serie medische thrillers, heeft minder vertrouwen in de wetenschappers. Ak koord, hij drijft de conse quenties van modern me disch onderzoek misschien wel te ver door. Maar toch. Het geeft stof om over na te denken. Bijvoorbeeld als een van de hoofdpersonen in zijn nieuw- The Kinks vieren het 25-ja- rig bestaan met een pracht van een plaat, „UK Jive". Er zijn inmiddels meer bands die er een kwart eeuw op hebben zitten, maar slechts weinigen zijn er in die jaren in geslaagd zoveel creativi teit aan de dag te leggen als de broertjes Ray en Dave Davies. De subtiele manier, waarop de eerste in al die ja ren zijn visie op de maat schappij en de mensen daar in weergaf, is nauwelijks geëvenaard. En de geva rieerde rock 'n roll, die Ray Davies' even humoristische als kritische teksten onder steunden, eigenlijk ook niet. UK Jive, hun 27ste album, geeft een aardig overzicht van de Kinks-variaties, zoals die zich in de loop der tijden aandienden. Rock 'n roll kent vele mogelijkheden en The Kinks weten er wel raad mee. Het album opent met het punky „Aggravia- tion", wordt gevolgd door een typische Kinks-ballad „How Do I Get Close" waar na het titelnummer volgt om aan te geven dat The Kinks hun hand ook niet omdraai en voor een jive. Binnen die verscheidenheid krijgen we op „UK Jive" nog veel meer prachtige ballads („Now And Then", „Loony Balloon"), rauwe rockers en perfecte melodieën, waarvan „War Is Over" misschien wel het hoogtepunt is. Al is de ma nier waarop Ray Davies zijn kritiek op Margaret That cher en en z'n optimisme over 1992 prijsgeeft, ook niet vervelend. „There's gonna be a celebration in 1992," zingt hij enthousiast. Voorlo pig is het nog '89 en vieren we een Kinks-feestje. Mott The Hoople Ian Hunter en Mick Ronson liepen elkaar voor 't eerst te gen het lijf in -Mott The Hoople, een van de aardigste Engelse rockbandjes uit de jaren zeventig. De band maakte acht elpees, maar werd kort na de komst van gitarist Ronson ontbonden, zodat Hunter en Ronson pas gezamenlijk waren te horen op Hunter's soloalbum uit '75. Ronson had er toen al de nodige ervaring bij David Bowie en Lou Reed op zit ten, waar hij uitgroeide tot een van de betere rockgita- risten. Hoewel de namen van Ian Hunter en Mick Ronson vaak in één adem worden genoemd, hadden ze tot dus verre nog maar twee albums samen opgenomen, beide op naam van de zingende Hun- ter. Met „Y U I Orta" komt daar eindelijk verandering in en lijkt de al vaker be schreven Hunter-Ronson Band nu echt van de grond te komen. De band klinkt weliswaar bijzonder hecht en energiek, maar het gemis aan werkelijk sterke en uit bundige composities doet zich toch wreken. De single „American Music", een ro buuste rocker als „Woman's Intuition" of de typische Hunter-ballad „Livin' In A Heart" kunnen zich meten met Hunter's beste werk, maar de rest doet al snel met weemoed verlangen naar de tijd van Mott The Hoople. Eric Clapton Clapton is al meer dan een kwart eeuw in de popmu ziek actief en dat heeft hem in ieder geval de faam opge leverd de beste Engelse gita rist te zijn. Die titel maakt hij de laatste jaren niet echt meer waar, hoewel zijn ge drevenheid zeker op het po dium na al die jaren nog on miskenbaar aanwezig is. Met de jaren is echter wel de creativiteit in zijn spel en zijn songs verminderd, en zijn nieuwste album „Jour neyman" ondervindt daar de weerslag van. De composi ties houden vaak niet ech over en bovendien neem Clapton steeds meer zijn toe vlucht tot materiaal uit ver vlogen tijden, zoals nu de rockers „Hound Dog" en „Before You Accused Me" en Ray Charles' soulliedie „Hard Times". Eén van de wel het onbetwiste hoogte punt en wellicht kan hij daar het zelfvertrouwen uil putten voor een toekomstige opleving. GERT MEIJER ste boek, „Manipulatie", op merkt: „Morele waarden zijn relatief en variabel en kun nen dus niet op de weten schap worden toegepast. Mo rele waarden zijn gebaseerd op de mens en zijn maat schappij, die elk jaar veran deren en binnen alle cultu ren anders zijn. Wat voor de een taboe is, is voor een an der heilig. Alleen de natuur wetten die het huidige uni versum beheersen zijn in deze wereld onveranderlijk. Het verstand is de ultieme scheidsrechter, niet de more le grillen". In „Manipulatie" gaat het verhaal over een arts die een manier zoekt om een ideale zoon voort te brengen. Rea geerbuis-techniek en dna-on- derzoek vormen de basis van een geheim experiment met zijn eigen kind. De gevolgen laten zich raden. En hoe on waarschijnlijk het allemaal ook lijkt: twintig jaar geleden had nog niemand gehoord van een reageerbuisbaby. JOS TIMMERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15