Sterren 'A different World' verbazen zich in Madurodam CeidócSouocmt Humor wint het van tragiek in Russells 'Geboren vrienden' oile •okoski in itrovert cital 'Satyricon' kaleidoscoop van fantastische beelden Lbols strijkkwartet als >oogtepunt Luistermuseum 'Leven van een lady' kuise meisjesroman Tappen uit hetzelfde vaatje JNST/RTV MAANDAG 20 NOVEMBER 1989 PAGINA 9 ry Lee Lewis laat het jr tweede keer afweten TERDAM De Amerikaanse zanger Jer- e Lewis, die zaterdagavond een uitver- concert zou geven in de Doelen in Rot- .n, heeft het op het laatste moment laten ten. Een luttel uur voor het geplande op- m werd het organisator Mojo Concerts de- ef duidelijk dat de oude rocker Rotterdam zou laten liggen. Toen restte niets anders le tweeduizend kaartbezitters hun geld te- :e geven. Lewis vloog zaterdag met zijn jet vanuit Boedapest naar het Londense irow in plaats van naar het Rotterdamse .nhoven. De zanger heeft zijn handelwijze nader verklaard, aldus een woordvoerder Mojo Concerts. Tien dagen geleden ging jptreden van Lewis in de Doelen ook al door, omdat de zanger zich ziek had ge- Mojo Concerts is niet van plan ooit nog te doen met Lewis. Humor en vaart in 'Geboren vrienden'. FOTO: JAN SWlNKELS 'Geboren Vrienden' van Willy Rueeell. Met Nelleke Burg, Hans de Booij en anderen. Vertaling: Jack Gadellaa. Muziek: Stet Osadzinski. Regie: Eddy Habbema. Pro- duktie: John de Mol. Gezien: Leidee Schouwburg op 18 november. Herhalin gen: tot en met 3 maart in het hele land. Reprise in Leiden: 17 januari. Verhalen over tweelingbroers zijn in de wereldliteratuur, van Plautus tot Shakespeare en Couperus, ar eeu wenlang populair. De intriges van die verhalen of toneelstukken zijn altijd even ingewikkeld als ongeloof- waarig en de afloop afwisselend ge lukkig dan wel tragisch. De musical „Blood Brothers" van Willy Russell, bekend van onder meer „Shirley Valentine", vormt in die tragedie geen uitzondering. Onder de titel „Geboren Vrienden" beleefde de Nederlandse versie van dit tweelin gendrama zaterdagavond zijn pre mière in de Leidse Schouwburg. Om maar meteen met de afloop te beginnen: in „Geboren Vrienden" is die uitermate tragisch, want de mu sical eindigt met de dood van de bei de broers, hetgeen ons overigens in de openingsscène reeds voorspeld was. Dat zal wel een van de redenen zijn waarom affiche en programma boekje de voorstelling „aangrijpend" noemen, terwijl de humor er toch zo'n wezenlijk element van uit maakt. Die humor bepaald vooral de sfeer van het gedeelte vóór de pauze, met onder andere een prachtig op treden van Jan Elbertse de ene hel» van de tweeling als zevenja rig jongetje. Niet zelden heeft het iets walgelijks als volwassenen kin deren gaan imiteren, maar Elbertse, cowboytje spelend en met een klap perpistooltje op zijn eigen spuug- klodders mikkend, is werkelijk on vergetelijk. Na de pauze, in de aanloop naar de dood van het tweetal, wordt de toon van de voorstelling ernstiger: de verwikkelingen moeten noodzakelij kerwijs gecompliceerd worden om die dubbele dood zo geloofwaardig mogelijk te maken. Helaas dreigt de sprankelende lichtvoetigheid van het eerste deel daardoor enigszins te loor te gaan. Maar dit even buiten beschouwing gelaten, is „Geboren Vrienden" een heerlijke musical met lekker in het gehoor liggende liedjes, veel vaart en een uitstekende bezetting: Hans („Annabel") de Booij speelt zijn rol van verteller en boze geest met de vanzelfsprekendheid van iemand die toevallig in de buurt was en toch niks om handen had. Nelleke Burg "maakt van de moederfiguur een sympathieke volksvrouw, in haar fi nanciële noden balancerend tussen tomeloze spilzucht en verstandige berekening. En Franks Rigter creëert op nonchalante wijze de be kakte versie van zijn eenvoudigè- tweelingbroer, de reeds geprezen Jan Elbertse. Gelukkig is de lucht hartigheid bewaard met opgeruimde vrolijkheid, en zó namen de acteurs de bloemenweelde en het zeer lang durige applaus zaterdagavond in ontvangst. irenrecital door de Finee so li Soile Isokoski en de pianiste la Viitasalo. Diligentia, Den jg jaar won de Finse Soile ;oski de eerste prijs op het Ameling Liveconcours, *>rmiddag stond zij weder- ffiop het Diligentia-podium, M een recital met de pianis- jalarita Viitasalo. Vooropge- 1 dat de sopraan beschikt een juweel van een voca- t moet toch gezegd, dat r optreden een gevoel van urstelling naliet. Teleur- mg omdat zij met die Hlhtige, stralende en glans- stem niet in staat is emo- Jwakker te roepen. Zij staat iet podium en het publiek I in de zaal, de één zingt e|i en de ander luistert in- maar er gebeurt niets of weinig. Of zij in Schu- ^n's „Frauenliebe und -le- nu zingt „Er des Heer ste von allen" of „Du ^Sfst, du harter, unbarm- i'ger Mann, den Todessc- j", het heeft dezelfde inten- dezelfde beleving. Grieg i bt in zijn bekende lied „Jeg kier dig" (in de Duitse verta- I) uit: „Ich liebe dich in m und Ewichkeit" maar bij 'zangeres was sprake van i onderkoelde liefdesbetui- ,g. Gereserveerd en intro- •t. Compositorisch legt leg alles in zijn „Ich liebe i", dat zijn geen woorden, |s het hart dat spreekt. Soi- tokoski zong pure bel can- tnaar éls zij als zangeres al I het hart sprak, het raakte I hart van de toehoorder lek en Scarlatti waren de ligers, maar daar moet toch laangetekend worden dat lied van Scarlatti volledig jaan werd van het barokke jékter. Uit haar vaderland :ht zij slechts één compo- mee en de keuze was wei- Iorigineel: Sibelius, de va- landse held die ongeveer entig liederen op zijn naam y-ït staan. Hij is een compo- die in Nederland nog ds geen vaste bodem heeft Jmden, Soile Isokoski ght daarin geen verande- De lichte toets van het 2ramma kwam van Bem in in zijn cyclus „I hate mu- Men kan zeggen: „Maar lie liederen zong zij toch cl' voordracht en charme?" er waar, maar Berntstein ikt het wat dat betreft de !eres wel bijzonder gemak- k. Of het echt humoris- komisch, spits en licht- tig was? Ach, die apreciatie luidelijk een kwestie van ADRIAAN HAGER ,WIJ KENNEN ALLEEN MIDGETGOLF' DEN HAAG „Ik ben zó verbaasd dat iedereen hier Engels spreekt". Ka- deem Hardison, beter be kend als Dwayne Wayne uit de Amerikaanse serie „A Different World", kon er gisteren nauwelijks over uit. Even daarvoor had een willekeurige voorbijganger hem in vlekkeloos Engels gecom plimenteerd met zijn rol. „Zo krijg je het idee dat je nog steeds 'in Amerika zit, alleen ziet het er een beetje anders uit", vond Hardison. Hardison, gekleed in een oran je overall, piratendoek om het hoofd en een gouden ring in het linkeroor, maar zonder het karakteristieke opklapbare brilletje, was gisteren even op bezoek in Madurodam, samen met Jasmine Guy, die in de se rie de rol van de nukkige Whitley speelt. De NCRV, die de serie in ons land uitzendt, had hen ter gelegenheid van het 65-jarig jubileum uitgeno digd de festiviteiten enige luis ter bij te zetten. Hardison wist niet zo goed raad met al dat kleine spul in Madurodam. Amper een dag in Nederland bleven al die ge bouwen uit Den Bosch, Utrecht, Delft en Den Haag een beetje abstract voor hem. „Dam-square" herkende hij wel, evenals het Binnenhof, maar de hofjes en grachten panden zeiden hem voorlopig weinig. „Ik vind de luchtha ven wel mooi", beoordeelde hij van afstand, want de twintig minuten die voor Madurodam waren uitgetrokken lieten een 'A different World', verbazing in Madurodam. nadere blik op het miniatuur- Schiphol niet toe. Of Amerika ook van die miniatuurstadjes kent? „We. kennen alleen mid- get-golf, en dan heb je het wel gehad. Voor de rest is alles groot". „A different World" wordt ge maakt door een vriendenclub, zo bleek gisteren. Kadeem werd vergezeld door zijn vriendin Cree Summers, die in de serie de rol van Freddy speelt. En ook de eveneens aanwezige vriend van Whitley heeft inmiddels wat bijrolletjes mogen vervullen. „De serie staat niet zo ver van ons af", aldus Kareem. „We gaan ook buiten de opnamen veel met elkaar om. We zijn vrienden. Veel van de grappen komen gewoon uit de dagelijkse prak tijk. Voor de rest is het ge woon werk. 'Negen maanden per jaar zijn we met de opna men bezig, en in de maanden ertussen probeer je wat anders te doen. De serie loopt goed, in FOTO: PATRICK VAN BERKEL Amerika staan we meestal tweede op de kijkcijfers-lijst, na de Cosby-show". Jasmine Guy, die zich als de enigszins krengerige Whitley in een grote populariteit in de States mag verheugen, toonde zich verbaasd over het feit dat de serie het ook in ons land goed doet. „Ik denk dat het voornamelijk is te danken aan het feit dat het ondertiteld is, en niet nagesynchroniseerd. En aan jullie kennis van het Engels. Daardoor komen de grappen beter over, en gaat dat idiote accent van mij niet verloren. Er zijn dagen ge weest dat ik er een hekel aan begon te krijgen. Whitley praat met een lijzig zuidelijk accent, en dat staat mijlenver van me af. Ik woon niet in het zuiden. Als we na enkele vrije maanden weer met de opna men begonnen, zag ik er enorm tegenop dat accent weer tevoorschijn te halen". Voor Jasmine, met haar een- meter-zestig snel over het hoofd te zien, is „A different World" inmiddels een aardige springplank gebleken. Ze heeft zojuist de opnamen afge sloten voor een film met Eddy Murphy en Richard Pryor, een soort kruising tussen een thril ler en een komedie, en andere aanbiedingen zijn er genoeg. Whitley vindt ze een prachtige rol om te spelen. „Het is een mooie rol. hoewel Whitley na tuurlijk een vreselijk mens is. Ik ben ook wel even op zoek geweest naar de juiste invul ling, want als je hem gewoon zou spelen zoals zij is krijgt ie dereen meteen een hekel aan haar. Juist door het heel sterk te overdrijven, alles heel groot te doen, met overdreven geba ren en zo, relativeer je haar ei gendunk. En inmiddels is wel gebleken dat Whitley eigenlijk heel eenzaam is, en ook heel gevoelig. Dat maakt het leuk om te doen". Jasmine en Kadeem blijven tot donderdag in ons land. Op het programma staan nog be zoeken aan Kinderdijk en de Zaanse Schans en, naar Ka deem hoopt, ook het „Red Light-district". Al zal hij zijn gisteren veelvuldig gehanteer de video-camera dan beter thuis kunnen laten. KOOS VAN WEES Talier Amsterdam «peelt Satyricon van Bruno Maderna in het Muziek theater van Amsterdam onder lei ding van Lucas Vis. Zaterdagavond en Zondagmiddag. Twee voorstellingen vonden zaterdagavond en zondagmid dag plaats in het Amsterdamse Muziektheater door de kunste naarsgroep Talier Amsterdam. Deze groep heeft bekendheid verworven door zijn kleurrijke produkties waarbij o.m. beel dende kunst en muziektheater zodanig met elkaar werden verbonden dat de visueel dra matische aspecten sterk op de voorgrond traden. Met de Noordelijke Theater voorziening uit Groningen hebben Armando Bergallo en Hector Vilche drie late stuk ken van Bruno Maderna op hun eigen wijze 'gevisuali seerd'. Deze produktie draagt de naam van het derde en be langrijkste stuk, de opera een- acter Satyricon die Maderna in 1973 in opdracht van de Ne derlandse operastichting schreef. De première vond in 1973 plaats in het circusthea ter, waarbij de andere helft van het programma, als ik mij niet vergis, werd gevuld door een stuk van Ligeti. Dirigent Lucas Vis maakte er ditmaal een algehele Maderna produk tie van door voorafgaand aan Satyricon, twee andere late stukken als muziektheater op te voeren, nl. het instrumenta le 'Giardino religioso' en het stuk voor orkest en bariton 'Venetian journal'. Een onzin- proloog door een in de lucht hangende Agamemnon werd tenslotte voor dit wonderlijk samenraapsel gehangen, moge lijk om het publiek alvast in de goede sfeer te brengen. De choreografie die het eerste stuk uitbeeldde had het grote voordeel dat deze grotendeels in het halfduister uitgevoerde draaiende bewegingen, inder daad als een aanvulling en uit drukking van de muziek kon den worden opgevat en deze, in al zijn teerheid, in stand lie ten. Bij beide andere, uit fantasie volle fragmenten bestaande stukken, waarin naast het or kest ook tapes met stemmen en geluiden zijn verwerkt, was de uitbeelding op het podium zo overbelast dat er voor de muziek weinig plaats meer overbleef. Aan fantasie en humor geen gebrek. Evenmin aan kundige zangers en dansers en, de in het Amsterdamse kennelijk onmisbare, zware bodybuil ders. Zij pasten overigens in het geheel in het fitnessgebeu- ren geplaatste Satyriconstuk, een keuze die wel eigentijds is maar die geen enkel aankno pingspunt heeft met de bizarre teksten van de ten tonele ge voerde decadente Romeinen. Bekijkt men het geheel vanuit het oogpunt van een perfekt geregisseerde en in goudglitter uitgevoerde show met achter grondmuziek, dan kunnen de organisatoren tevreden zijn over het resultaat. Wil men het zien als een nieuwe ensce nering en uitvoering van Ma- derna's Satyricon, dan zou ik liever teruggrijpen op de min der geforceerde eerste uitvoe ring. ERIK BESIER K Luistermuseum programma 2: 1-1910. Diverse uitvoerenden en werken van Ives, Janacek, jenbrock, Schönberg Webern en V Nieuwe Kerk, zaterdag. Giet tweede programma van *%erie De Verkenning stond periode 1890-1910 centraal, 'grammasamensteller Piet Instra selecteerde een aan werken uit zijn Luistermu- r*m die zaterdagmiddag in de %we Kerk tot klinkend le- i werden gebracht, vooraf ddeling toegelicht door ncine Rietdijk. Zij las een dig citaat voor van de Ne- .landse componist Alphons Ipenbrock waarin hij de ziek van Debussy's Pelléas i.Mélisande vergelijkt met lillengif. Je zult als je maar oeg ervan tot je neemt na loop van tijd wel immuun r de muziek worden, penbrock liet zich meer be- foeden door de Duits Ro- Otische traditie van Brahms Wagner. Des te verrassen- zijn de sterke Frans im- fcsionistische karaktertrek- i van zijn liederen op tek- I van Baudelaire en Verlai- In het lied „En Sourdine" 1910 op een gedicht van 'laine gebruikt Diepen- ck voor de beklemmende irtekening van de vallende •nd in de pianobegeleiding een akkoordopeenvolging die rechtstreeks aan Debussy ont leend lijkt te zijn. De bariton Frans Huyts zong alle Diepen- brock liederen die op het pro gramma stonden gevoelig, ver staanbaar en met voldoende tekstbegrip. Pianist Sepp Grotenhuis ver tolkte twee sonates met tot de verbeelding sprkende namen: de „Anti-Abolitionists riots in the 1830's and 1840's" van Charles Ives en Janéèeks „So nate op Straat 1.X.1905". Ives zet in deze bijna nooit uitge voerde compositie de klank op een hoger plan dan de vorm of de muzikale inhoud, waardoor het stuk met de toonclusters en enorme fortissimi bijna on- speelbaar wordt. Grotenhuis overwon echter alle moeilijk heden op een goede manier. Hoogtepunt van de middag was het optreden van het (nog) tamelijk onbekende Poolse Silezisch strijkkwartet. Dit in twintigste eeuwse mu ziek gespecialiseerde ensemble voerde Bergs strijkkwartet, opus 3 en Weberns Ftlnf Satze voor strijkkwartet uit. Vooral hun versie van Weberns werk was indrukwekkend: intiem, op het detail gericht, heftig waar nodig en het aforistische karakter van de muziek per fect benadrukkend. Het kan niet beter. ARTHUR VAN DER DRIFT Hendrik de Vries (93) overleden HAREN De dichter en beeldend kunstnaar Hendrik de Vries is za terdagochtend vroeg op 93-jarige leeftijd in zijn woonplaats Haren over leden. De Vries kreeg in 1962 de Constantijn Huygensprijs en in 1976 de P.C. Hooftprijs. De eerste poëzie van Hen drik de Vries werd gepubli ceerd in 1917. Kort daarop volgde in 1920 de bundel De Nacht, in 1923 Vlamrood en in 1924 Lofzangen. In deze werken vertoonde De Vries al een duidelijk eigen geluid naast de twintigers. De dichter-criticus P. van Eyck noemde hem 'de merkwaardigste onder hen die tegen 1920 begonnen te publiceren'. Later ontwik kelde Hendrik de Vries een romantische voorkeur voor het Spaanse volkslied. Hij bewerkte Spaanse Volkslie deren (1931) en circa 700 Co- pla's (1935). Van zijn bundel De Toovertuin uit 1947 met romances, sproken en ara besken verscheen in 1987 een herdruk. Evenals zijn generatiegeno ten Marsman en Van den Hendrik de Vries, op 93-jari- ge leeftijd overleden. FOTO: ANP Bergh heeft Hendrik de Vries ook kritieken gepubli ceerd. Naast zijn literaire werk heeft De Vries inten sief getekend en geschilderd. In 1927 werd hij lid van de Groningse Kunstkring De Ploeg. In de loop der jaren trad hij veelvuldig op als woordvoerder van deze kunstkring. Ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag stelde de gemeente Groningen in 1946 de Hendrik de Vrie sprijs in. Drie jaar geleden werd de alom erkende dichter voor een tweede maal in Gronin gen gehuldigd. Er werd een standbeeld voor hem opge richt voor het Groninger provinciehuis. Theater van het Oosten: 'Leven van een lady' van Matin van Veldhuizen. Regie: Matin van Veldhuizen. Dra maturgie: Moniek Merkx. Met Ria Ei- mers, Carla Mulder, Lineke Rijxman en Francis Wijsmuller. Theater aan de Haven, zaterdag. Wilde een vrouw zich vroeger onttrekken aan het keurslijf van de conventie, dan trok zij niet zelden mannenkleren aan. Jeanne d'Arc deed dat en ook Angelica in 'Leven van een lady' koos voor de broek en de naam van haar twee lingbroer Diavolo. Daarmee trekt ze 's nachts naar de tenor Israfil en discussieert ze wat af met hem. Helaas valt ze op een van de nachtelijke avonturen in het water en pas dan merkt Israfil dat het geen joch, maar een getrouwde meid was die hem zo animeerde. Schrijfster Matin van Veldhui zen liet zich voor 'Leven van een lady' inspireren door een deel uit de roman 'The Hea venly Twins' van de Ierse schrijfster Sarah Grand (1854- 1942). Van Veldhuizen betoogt met het stuk kennelijk dat mannen en vrouwen op een andere manier met elkaar om zouden moeten gaan, maar doet dat in de vorm van een kuise meisjesroman uit de ja ren vijftig. Een situatie, zoals die in 'Leven van een lady' voorkomt, neem je nauwelijks serieus. In de salon, waarin het stuk zich afspeelt, is met ernst een komisch samenzijn geschetst. Tenor en travestiet worden zelfs door vier actrices ge speeld, misschien om het man nelijke en vrouwelijke te ac centueren. Van Veldhuizen keert daartoe de Japanse en Elizabethaanse theatertraditie even om: niet mannen, maar vrouwen spelen alle rollen. De overdracht van de idee is zo een graadje moeilijker dan noodzakelijk. Waarom Van Veldhuizen voor het tamelijk recente verleden heeft gekozen, blijft net als de keuze voor de gezwollen, poë tische toon onbekend. De evenwel luchtige vorm is nog zo'n barrière, die „Leven van een lady" van het publiek ver wijdert. Los van alle bedoelin gen weten de vier actrices met zang en spel een luchtige en aantrekkelijke avond te force ren. Aan Ria Eimers, Carla Mulder, Francis Wijsmuller en Lineke Rijxman ligt het ook niet dat de discussies van tenor en lady gaan over taart, volle lippen en klokkenspel. PETER SNEL „BELFLEUR", NIEUWE TROS-PRAATSHOW Bellleur. Praatprogramma. TROS-te- levisie. Nederland 2 om 16.00 uur. Dinsdag. HILVERSUM De TROS wil wat meer kijkers in de mid dag, of zoals algemeen direc teur Cees Wolzak het zo mooi onder woorden bracht: „Een lichte verschuiving van het accent van de avond naar de middag". Dus wat doe je dan? Je kijkt de kunst af bij je colle ga-omroepen, noteert de pro gramma-onderdelen waar de kijker het liefst op afstemt, voegt die vervolgens samen, noemt het eindresultaat: „Bel fleur" en een nieuw middag programma is geboren. Volgens de TROS is het heel anders gegaan. Er zijn tenslot te onderzoekbureau's, die maandelijks hun werkgevers moeten betalen, en als je die inschakelt, blijkt bijvoorbeeld dat de vrouw een belangrijke rol speelt bij het kiezen van het lidmaatschap van een om roep. Bij de TROS-leden had 63 procent van de vrouwen daarin een beslissende stem. Nou, daar moet je natuurlijk aan tegemoet komen dus „wil len we de beste zijn op de mid dag, het tijdstip dat' vooral vrouwen afstemmen. We heb ben dan ook onze beste men sen op dit programma gezet. Ook achter de schermen", laat Cees Wolzak weten. „Oh ja, en die vrouw speelt natuurlijk een belangrijke rol in de for- Toch is het zeventig minuten durende programma, dat tel kens rechtstreeks wordt uitge zonden, behalve de eerste keer, (zenuwen!) voor een bre de laag van de bevolking. Het is een programma voor vrou wen, maar ook voor schoolkin deren, gepensioneerden en mannen zonder werk. Daarom werd behalve actrice Annema- rie Oster ook acteur Wilbert Gieske aangetrokken voor de presentatie van deze middag show, die vijftig weken per jaar zal zijn te zien. Cees Wol zak: „We zijn er ontzettend trots op dat het programma al die weken per jaar over het scherm stuitert. Bij ons is geen sprake van een zomerstop. De een miljoen kijkers die we (met het ter ziele zijnde) „Fleur" trokken, vinden we op termijn ook niet genoeg voor „Belfleur". Uitgevers Het programma speelt, evenals bijvoorbeeld Veronica doet met „Bodyline" in op de ope ningen die de nieuwe Media wet biedt. Daarin is onder meer te lezen dat uitgevers en uitzenders moeten samenwer ken en elkaar niet tegenwer ken. Dus sloot de TROS een li centie-overeenkomst met een kleine uitgever en is Neder land vanaf volgende week een (vrouwen) weekblad rijker. Wolzak. „Het geld van die overeenkomst gaat naar het programma. Op die manier hebben we een groter bedrag te besteden dan afkomstig is uit de omroepmiddelen. Hope lijk werkt dat kwaliteit-verho gend". Het weekblad „Belfleur" hoopt in de voetsporen te tre den van „Flair", dat in twee jaar tijd een enorffc gat sloeg in de tijdschriftenmarkt. Momen teel is „Flair" het grootste vrouwenweekblad in de losse verkoop. „Belfleur" gaat mini maal tachtig pagina's tellen en niet meer dan twee gulden kosten. De uitgever denkt na anderhalf jaar winst te maken. Over naamsbekendheid maakt hij zich geen zorgen, want er is. tenslotte sprake van een zeke re kruisbestuiving. Toch zal het weekblad een wat andere inhoud krijgen dan het televi sie-programma. Overeenkom sten zijn, dat Marina Scheer zowel hoofdredactrice van het weekblad als van het televisie programma is en dat zowel Annemarie Oster als Wilbert Gieske iedere week een co lumn schrijven. Marina, die chef-reportage was bij „Mar griet" en als hoofdredactrice werkte bij „Ouders van Nu"; „Natuurlijk zijn er raakvlak-, ken, maar beide redacties wet;-'' ken onafhankelijk van elkaar.; En is het zo dat wij een onder-, werp oppakken dat ook in het televisie-programma zit, dan zal het tijdschrift datvanuit een andere invalshoek belich ten". Actueel „Voordeel van onze uitgave boven die van andere week bladen is dat we een korter in- lever-schema hebben. Bij som mige bladen moeten de verha len drie maanden van te voren/ worden ingeleverd. Wij kun nen dus actueel zijn. In de re dactie-formule zit verder ver- werkt dat we ruim aandacht besteden aan de vrouw en haar werk. De economische si- tuatiè is zo dat zij zich onaf hankelijk van haar partner moet (kunnen) bewegen. We besteden aandacht aan koken en dan met name aan recep ten, die gezond zijn en gemak kelijk klaar te maken. Er zijn mode-onderwerpen en sociaal- economisch zullen wii ons ook onderscheiden. De deur van de wereld staat tenslotte open". Ook het televisie-programma bestaat uit een aantal vaste ru brieken. Annemarie en Wil bert. die na een langdurige en vermoeiende reeks screentes ten uiteindelijk werden geko zen: „We praten wekelijks met kinderen onder andere met muzikale talentjes, belichten een vrouw en haar beroep en besteden aandacht aan koken en mode. Ook deponeren we wekelijks een stelling over een emotioneel of maatschappelijk onderwerp en hebben aan het einde van de show een con tact-advertentie. want wij zijn van mening dat op elk potje een dekseltje past. Verder ko men medische en consument- gerichte onderwerpen aan bod en brengen we heel veel re portages. Kortom het pro gramma is een uitdaging die we graag aangaan". HANS PIËT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 9