CcidócSoutotk Wat is de boodschap van Willibrord anno 1990? Rainer Eppelmann, een dominee in de oppositie brieven van lezer 1 kerk wereld Verzet tegen democratie in RK kerk door verouderd theologisch denken Bisschop weigert communie aan pro-abortus activi* GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidócSowiant MAANDAG 20 NOVEMBER 1989 PAGj- JOODSE GEMEENSCHAP WIL VERDEELDHEID TE BOVEN KOMEN AMSTERDAM In een poging de diepe verdeeldheid binnen het Nederlandse jodendom te verminderen, hebben orthodoxe en liberale joden naar Amerikaans voorbeeld CLAL-Neder- land opgericht. Clal betekent zowel de gemeenschap van Israël als de Engelse afkorting van centrum voor leren en leider schap. De orthodoxe rabbijn Tsvi Marx uit Jeruzalem sprak zondaga vond op de eerste openbare bijeenkomst van CLAL-Nederland. De verdeeldheid is het gevolg van de vraag welke betekenis de traditie (halacha) voor de jood heeft. Daarmee hangt samen de vraag wie jood is. In Nederland was de (mislukte) poging om Aram Brucker op de Maimonidesschool te plaatsen, enkele ja ren geleden er een uitvloeisel van. „Ik ben er niet vóór dat alle joden het over alles eens zullen worden. Dat lijkt me dodelijk saai," aldus de rabbijn van Ame rikaanse afkomst. CLAL-Nederland wil, ondanks verschillende opvattingen, de eenheid van het joodse volk bevorderen; contacten tussen (le den van) Joodse Gemeenten van verschillende signatuur sti muleren; informatie over de orthodoxe en liberale religieuze standpunten geven om zo vooroordelen te vermijden. Herinneringen zijn insecten: soms wespen, soms vlinders C. Schouwenaars Directeur Rolduc weg uit protest tegen mgr. Gijsen KERKRADE Priester- directeur J. Stassen (68) van Rolduc in Kerkrade heeft ontslag genomen. Hij protesteert hiermee tegen het besluit van bis schop dr. J. Gijsen van Roermond om in het ge bouwencomplex van de voormalige abdij Rolduc in Kerkrade het pauselijk instituut voor huwelijk en gezin te vestigen. Stassen maakte dit zaterdag be kend. Na een verblijf van 42 jaar in Rolduc, waarvan twintig jaar als directeur, gaat Stassen per 1 januari 1990 heen. Van een echt overleg met bisschop Gij sen over de vestiging van de §auselijke academie is volgens tassen geen sprake geweest. „De bisschop claimt van bo ven af de oostvleugel van de vroegere abdij. Hij wil het daar en in andere gebouwen gevestigde vormings- en con ferentiecentrum wel handha ven, maar er een eigen invul ling aan geven". Dat betekent het einde van het centrum Rolduc, waar tal van culturele en maatschappelijke activitei ten worden ontplooid, aldus Stassen. De protestactie van de vereni ging van honderden oud-leer- lingen van het destijds in Rol duc gevestigde katholiek mid delbaar-onderwijsinstituut „Léve (verhef) Rolduc", heeft 154 afkeurende brieven voor bisschop Gijsen opgeleverd. Dit is volgens voorzitter drs. J. Offermans een groot aantal. „Het was namelijk geen hand tekeningenactie, omdat we een persoonlijke brief van onze medestanders verlang den. Die moest bovendien binnen een week naar ons worden opgestuurd". Het steekt Offermans dat bis schop Gijsen niet op de in houd van de brieven is inge gaan, maar het complete pak ket (waarschijnlijk ongelezen) deze laconieke en halsstarrige houding van de bisschop zet „Léve Rolduc" het verzet te gen de vestiging van een pau selijk wetenschappelijke in stelling in Rolduc voort. De „rechterhand" van de Roermondse bisschop, kanun nik W. Van der Valk, leverde vorige week eveneens kritiek op de plannen van zijn bis schop. Hij vond dat „je zo niet met goedwillende mensen kunt omgaan". Gereformeerde Kerken Beroepen te Terneuzen L. de Ruiter te Heerenveen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Aangenomen naar Groningen-Oost P W. van de Kamp, als missionair predikant verbonden aan de kerk van Assen-Zuid, l.l. werkzaam te Brazilië, die bedankte voor Amster dam-Centrum, voor Avereest-De- demsvaart, voor Bunschoten-West, voor Franeker-Sexbierum, voor Leek. voor Meppel, voor Nieuwleu- sen en voor Ridderkerk. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Bussum H.D. Rietveld te Maarssen. Aangenomen naar Nijkerk W. van Sorge te Rijnsburg. BERAAD IN DRIEBERGEN LEVERT GEEN „KERN" OP DRIEBERGEN „Bood schap aan de boodschap". Zo luidde het motto van een conferentie die eind vorige week in Drieber gen werd gehouden op verzoek van de Raad van Kerken. Het ging over de „com municatie van het Evan- gelie"in een geseculari seerde wereld, in het ka der van de Willibrord- herdenking. Met de re sultaten van het beraad wordt gedurende een jaar in wat breder kring ge werkt aan een „eindpro- dukt", dat volgend jaar november, aan het einde van het Willibrordjaar, aan de orde komt. Tientallen theologen, sociolo gen, communicatiedeskundi gen en andere belanghebben den hielden zich op intensieve wijze bezig met de vragen rond de Boodschap en aan het einde van het beraad moest voorzitter prof. dr. D.C. Mul der constateren dat er eigen lijk geen eensluidend ant woord is gekomen op de vraag naar „de kern" van de Boodschap. „En of we dat ant woord volgend jaar hebben, is ook nog maar de vraag". Ker ken hebben een boodschap door Willibrord hier gebracht maar welke die is in een tijd waarin meer dan de helft van de Nederlanders geen boodschap meer aan de kerk heeft, dat is een moeilijke Een punt is bijvoorbeeld wie de boodschap vaststelt. Is dat het kerkelijk leergezag? Of laat de boodschap zich ont dekken in de ontmoeting met mensen? Een andere vraag is; dient de kerk in het uitdragen van de boodschap uit te gaan van de behoefte van mensen of zou de kerk ook een bood schap kunnen hebben waar van mensen soms niet eens weten dat ze daaraan behoefte hebben? En, om nog maar een ander punt te noemen, wie bepaalt de grenzen van wat binnen en wat buiten de kerk of het christelijk geloof valt? Sociologen, met name prof. dr. G. Dekker de godsdiens tsocioloog van de Vrije Uni versiteit, bracht in dat de kerk rekening dient te hou den met de feitelijkheid van de pluriformiteit in betrok kenheid op kerk en geloof. Een kwestie van belang is na tuurlijk de beoordeling van de verscheidenheid in geloven en geloof: is die pluriformiteit een gevolg van de zonde der verdeeldheid en is ze een scandalon voor de kerk? Of is ze juist een rijkdom van het Evangelie die de bonte ver scheidenheid van mensen en groepen recht kan doen, waardoor de boodschap op „het profiel" van de mensen kan worden doorgegeven. In ieder geval moeten de ker ken voorkomen dat de „bood schappers" van al die groepen eikaars concurrenten worden. Misschien, zeiden sommigen, zou het veel beter zijn om die groepen op de rand en buiten de kerk te erkennen. Plaatse lijke afdelingen van Youth for Christ dus als categorale gemeenten van de prote stantse kerken en de Acht Mei Beweging als categoraal bisdom.... Communicatie De communicatie-deskundige prof. dr. A. van der Meiden betoogde dat de kerken meer moeten leren van managing, een „zakelijke" manier van denken. Van der Meiden pleitte voor een duidelijke wilsuiting van de kerken: wat wil je eigenlijk verkondigen en voor wie? Als die vraag be antwoord is, kan een goede strategie worden uitgezet om het doel te bereiken: Een hel der en gedifferentieerd pro- duktaanbod, het doen van „offertes". Theologen denken ten onrechte dat de boodschap zich niet hoeft aan te passen aan de menselijke behoefte. Naar zijn overtuiging echter bestaat „de boodschap" als zo danig niet; het zijn altijd men sen die het Woord horen en er iets mee doen; er bestaat geen boodschap zonder hoor der; de boodschap is commu nicatie. Voor veel conferentiegangers was deze oproep teveel mar- keting-taal. De Boodschap is een Persoon en die kun je toch niet persen in een com mercieel goed klinkend ver haal? Blijft er in het marke- ting-verhaal nog wel ruimte over voor de werking van de Heilige Geest? En trouwens, kun je het Woord wel marke ten? Want kun je wel „be schikken" over de Boodschap, een voorwaarde om er een kant en klaar pakje van ma ken om te verkopen op de markt van godsdienst en ge luk? Van der Meiden slikte het woord „marketing" maar in toen hij mérkte hoe dit begrip weerstand opwekt. Het gaat om een manier van denken, vond hij en kan geen sprake van zijn dat de Boodschap kan worden verkocht als een stuk zeep. „Dat is een hard nekkig misverstand". Vertegenwoordigers van de Areopagus-groep marke ting- en zakenmensen die met wetenschappers zoals Van der Meiden nadenken over hoe de kerken hun verhaal beter kunnen „verkopen" en hun organisaties beter kunnen op zetten verbaasden zich ero ver dat bedrijven wel hun raad en advies vragen, maar de kerken niet. En er zijn zo veel mogelijkheden voor de kerken, vonden ze. „Groot winkelbedrijven zijn jaloers op die drieduizend verkoop punten van de kerken. En naar onze overtuiging terecht. Jammer alleen dat de kerken zich hun weelde blijkbaar niet bewust zijn...". LÜTSEN KOOISTRA Aquino op bijbelcongres Staande onder het motto: „Ik ben het Licht der wereld" sprak de Philipijnse president Corazon Aquino zondag tot ongeveer vijftigduizend bezoekers van het Nationale Bijbelcongres. Dit aantal lag ver beneden het verwachte aantal van één miljoen. Op het congres ging het over het gebruik van de bijbel en de betekenis van bijbelstudie. De paus had een speciale vertege- woordiger gestuurd. FOTO: AP Mariënburg- vereniging wil voorbij kerkelijke onvrede AMERSFOORT De rooms- katholieke Mariënburgvereni- ging wil niet in de onvrede blijven steken. De vereniging van progressieve katholieken is er achter gekomen dat 'loy ale oppositie' niet betekent dat zij luid protesterend tegen elke bisschoppelijke uitspraak te hoop moet lopen. De algemene vergadering stelde zaterdag voor het eerst in de zesjarige geschiedenis van de vereniging een be leidsplan vast. Om aan te ge ven dat de vereniging nu ge heel haar eigen weg gaat, be sloot de algemene vergade ring alle verwijzingen naar het beleid van de bisschoppen uit het plan te schrappen. „Misschien is er aan de moei zame contacten met de bis schoppen te veel tijd besteed". De vereniging is een project begonnen over de zin van het bestaan, waarvoor per 1 janu ari 1990 een parttime studie secretaris is aangesteld. De vereniging wil op korte termijn ernst maken met een analyse van de situatie in de RK Kerk. Bij de uitvoering van het beleid wil ze nauw contact onderhouden met ge lijkgezinde rooms-katholieke en andere christelijke organi saties. Nauwe samenwerking zal worden gezocht met de stich ting Open Kerk, die in 1972 na de benoeming van bis schop Gijsen in Roermond werd opgericht. Voordat er kan worden samengewerkt op gebied van publiciteit en de organisatie van bijeenkom sten, zal eerst worden uitge zocht hoeveel van de 1500 Open Kerk-begunstigers reeds lid zijn van de Mariën- burgvereniging. SCHILLEBEECKX: AMSTERDAM De lei ding van de RK Kerk is tegen democratisering van de kerk, omdat dat in strijd zou zijn met het door God gewilde hiërar chische karakter van de kerk. Het verzet tegen democratie in de kerk heeft volgens Schillebeeckx echter niets met de wil van God te maken, maar alles met een verouderd theologisch denken en met het streven van de kerklei ding haar machtspositie te be houden. Het Tweede Vati caans Concilie heeft een de mocratischer kerk mogelijk gemaakt door onder meer de bisschoppensynode, bisschop penconferenties en diocesane en parochiële raden in het le ven te roepen. Toen deze in stellingen echter hun „veel vormige vruchtbaarheid" toonden, werden ze van het Vaticaan uit uitgehold en lamgelegd. Schillebeeckx, emeritus-hoog leraar dogmatiek in Nijme gen, hield zaterdag in Amster dam de eerste Bazuin-lezing. Het progressief-katholieke weekblad De Bazuin wil in de jaarlijks terugkerende lezin gen een onderwerp aan de orde stellen dat meer ruimte vraagt dan een weekbladarti kel kan bieden. Schillebeeckx is al veertig jaar medewerker van het blad. De theoloog debuteerde op 1 oktober 1949 in De Bazuin met een artikel over het bid den van de rozenkrans. Voor de lezing van zaterdag had hij een breder onderwerp geko zen: de „onnodig moeizame" weg naar een democratische Rooms-Katholieke Kerk, een onderwerp waaraan hij in zijn nieuwe boek 'Mensen als ver haal van God' uitgebreid aan dacht besteedt. De leiding van de Rooms-Ka- tholieke Kerk kan volgens prof.dr. E. Schillebeeckx van de sloop van de Berlijnse muur leren, dat alle mensen naar vrijheid snakken en dat een onderdrukkend bestuur het op den duur niet uithoudt. Paus en bisschoppen moeten daarom de structuren binnen de kerk democratiseren. De kerk zou er wel bij varen, want wat heeft zij aan kerke lijke onderdanen, die alleen maar slaafs ja kunnen knik ken en daarom vrij noch ge lukkig zijn? Bovendien zou de steun van de kerk aan de her vormingsbeweging in Oost- Europa er veel geloofwaardi ger door worden. OOSTBERLIJN Een „politieke baby" noemt hij zichzelf. Dominee, doctor Rainer Eppel mann, voorganger van de Oostduitse oppositiebewe ging Demokratischer Aufbruch, ook wel Auf- bruch Jetzt. Eppelmann resideert in een vervallen tweekamerflatje, een hoog tegenover de Sama- ritenkerk, zijn heiligdom. Hij schuift aan op het kerkbankje achter de tafel. Een dominee in de politiek. Doodnormaal, zegt hij. „Al is de band tussen kerk en poli tiek in veel landen niet zo sterk als in Oostduitsland. Misschien heeft dat wel iets •met ons verleden te maken. In de tweede wereldoorlog heeft de Evangelische Kerk geen partij gekozen en is dus achter de nazi's gaan staan. Zo zie ik dat, zo zien velen dat. Er zweeft nog een stuk schuldgevoel, vandaar die ex tra drang." Het evangelie stuurt hem de politiek in, zegt Eppelman. „Christen zijn, dat omvat niet alleen je kerkelijke, maar heel je leven. Je draagt het in vele sectoren uit". Nee, kritiek vanuit de ge meente zesduizend gelovi gen sterk krijgt hij tegen woordig niet meer, zegt Ep pelmann. Een jaar of vier ge leden werd hem nog wel eens gezegd dat hij wat minder te gendraads moest zijn. „Ik moet oppassen dat de gemeen te geen partijgemeente wordt. Dat gevaar sluimert. Het be slissende is dat iemand die geen aanhanger is van Auf bruch Jetzt zich toch goed thuis voelt in de Samariten- kerk", zegt de dominee. Wanneer hij tot een hoger po litiek ambt geroepen wordt, hoopt hij dat te kunnen delen met zijn werk in de kerk. „Want dat kan ik absoluut niet missen." Rijtje Demokratischer Aufbruch' hoort thuis in het rijtje van Neues Forum, Demokratie Jetzt, Vereinigte Linke en de Sozial-Demokratische Partei (SDP), de grotere oppositie groepen in Oostduitsland. Eppelmann schat zijn aanhan gerstal boven de tienduizend. „Onze aanhang loopt door alle lagen van de bevolking." Met zijn partijgenoten maakt hij zich opvallend sterk voor het particulier ondernemerschap. Grote ondernemingen moeten evennwel in handen van de staat blijven. „We zijn een so cialistische partij." De voorman somt vervolgens kreten op, waarmee ook an dere oppositiegroepen ten strijde trekken. Nieuwe poli tieke groepen moeten gelega liseerd worden, er dienen vrije en geheime verkiezingen te komen, artikel 1 over de leidende rol van de SED moet uit de grondwet gestreept worden en iedereen dient toegang te verkrijgen tot de media. Volgens Aufbruch Jetzt is 30 september 1990 een geschikte datum om verkiezingen voor de Volkskammer, het Oost duitse parlement, te houden. „We moeten niets overhaas ten. Willen we dezelfde kans maken als de SED, dan is een goede voorbereiding nodig", zegt Eppelmann. De dominee was zo ongeveer de eerste, die riep dat hij be reid was regeringsverant- De Oostduitse kunstenaar Manfred Butzmann (met pet) ziet door de opmerkelijke politieke ontwikkelingen z'n kans schoon: de grijze grauwe muur tussen oost en west krijgt nu ook aan de oostzijde een kleurtje. FOTO: EPA woordelijkheid te dragen. Ook in een coalitie met de nog altijd weinig populaire Krenz en zijn communisten. Eppelmann: „Laten we eerlijk wezen, wij zijn toch politieke baby's. We weten helemaal niets van politiek bedrijven, moeten alles nog leren. De de mocratische traditie ontbreekt immers. De SED heeft 40 jaar ervaring opgedaan, maar ze krijgt geen enkel vertrouwen van de bevolking. Dat kan ze met een paar hérvormingen niet herstellen. Wij, wij bren gen in elk geval onze geloof waardigheid met ons mee." Overleg Eppelmann is een man van het overleg, van de geleidelij ke weg. „De hervormingen in een paar dagen opstapelen, zoals vorige week is gebeurd, dat was eens, maar nooit weer. Er moet overleg, beleid, achter zitten, zodat er een duidelijke weg komt te lig gen." Op 14 december had de ver bannen schrijver/troubadour Wolf Biermann een voor dracht moeten houden in de Samaritenkerk. Maar zijn uit spraken over partijleider 'Krenz waarvan 'zijn be noeming is een wereldramp' nog de meest vleiende was staan een inreisvergunning in de weg. Dat werd deze week nog eens duidelijk. Eppelmann: „Biermanns reac ties zijn misschien wel begrij pelijk, maar politiek onver standig. Hij is niet erg coöpe ratief. Ik denk, dat ik maar iemand anders probeer uit te nodigen. Het gaat mij ook niet om de persoon Biermann, maar om de geschiedenis en toekomst van de DDR." TWAN VAN DEN BRAND Vrees weggenomen fc ai De informele Europese top van de twaalf EG-lander£ terdagavond aan de fraaie dinertafel in de PompadoijL van het Parijse Elysée-paleis bevredigend verlopen. Dys tici draaiden handig om de hete brij van een eventuel^. se hereniging, maar slaagden erin op twee belangrijkfic ten in redelijke eensgezindheid standpunten te formi^ De huidige ordening in West-Europa blijft gehandha<JS wordt zo mogelijk met verhoogde snelheid afgerond, naast toonden de EG-landen zich opnieuw bereid de 4l in Oost-Europa de helpende hand te bieden om hun dein ke economie op poten te zetten. Dit keer werden daar |d nadrukkelijk voorwaarden aan verbonden. Via vrije heime verkiezingen moet eerst de democratie worder- steld, waarbij het respecteren van de mensenrechten nn kelijk apart werd vermeld. J BONDSKANSELIER Kohl sprak het verlossende i wat de handhaving van de huidige ordening in West-I) betreft. De Duitse Bondsrepubliek blijft zich op de i plaats richten op West-Europa en is niet van plan de h) partners te verwaarlozen terwille van de DDR. Kohl! drukte dat wat er ook in de DDR gebeurt de Boi publiek een trouw lid van de Europese Gemeenschafk en vasthoudt aan het lopende integratieproces, dat <T nog hechter aaneen moet smeden. HET trekken van nieuwe grenzen is niet aan de on aan de bestaande Westeuropese instellingen, de NAVOy grepen, zal niet worden getornd, aldus Kohl. De Duitse^ niging „staat nu niet op de agenda". Die toevoeging, in<t het woordje 'nu', was even veelbetekenend als realij Kohl liet er geen twijfel over bestaan, dat hij de koi^ eenwording binnen de EG beschouwt „als een tussensjd naar nieuwe en grotere Europese samenwerkingsvorm) J Applaus voor de razendsnelle ommezwaai in deI klonk de afgelopen weken officieel in Parijs even luid jr Londen, maar volmondig instemmen met de hereniging cje twee Duitslanden in één staat is een andere zaak. Dat se premier, Margaret Thatcher, heeft er geen geheim vp maakt dat ze een hereniging van Duitsland niet wei£ acht en menigeen, in West- en Oost-Europa, kan haar l gedachtengang volgen. De Franse president, Frangois RiP rand, heeft zich openlijk uitgesproken voor het zelfbe^, kingsrecht der volkeren en bijgevolg voor de hereniging de twee Duitslanden als de Duitsers dat wensen, maar te vorm die moet aannemen liet hij in het ongewisse. 1 INMIDDELS weten we uit enquêtes dat een meerd^ van West- en Oost-Duitsers vóór hereniging is. Maar deJ en het tijdstip waarop en de omstandigheden waaronder hereniging zich eventueel zal voltrekken, maakt een e verschil uit. Eén Duitsland zou kunnen betekenen (j Midden-Europa een dominerende, economische supers van 80 miljoen inwoners zou ontstaan. De Europese toplf dankzij de niet mis te verstane uitspraken van Ke" echter duidelijk gemaakt, dat de hereniging van de i Duitslanden voor Bonn pas op de tweede plaats komt, verdere integratie van de EG. Die ontwikkeling zal nil koste gaan van de EG en de NAVO. Hoewel de hererpj niet op de agenda stond is dit weekeinde die vrees daal weggenomen. En niet alleen in Londen en Parijs. V t SAN DIEGO Bisschop Leo Thomas Maher van San Diego heeft de com munie geweigerd aan Lucy Killea, die tijdens een verkiezingscampagne voor het recht op abortus heeft gepleit. „Wij hebben geen behoefte aan katho lieke politici die geen ech te katholieken zijn", zo motiveerde Maher zijn be sluit. In een reactie liet Killea we ten het besluit van de bisschop te respecteren. Maar zij was door het besluit niet van ge dachten veranderd. De Amerikaanse bisschoppen hebben vorige week bes hun verzet tegen abortus tensiveren. Zij drongen p- aan dat in de grondwet d/ schermmg van het ongel leven wordt opgenomen ej katholieke politici daarvaJ veren. Geen katholiek v verantwoord voor legalisi van abortus zijn, als dit si punt in feite betekent da schuldig menselijk leven kiem wordt gesmoord® schreven de bisschoppe: een verklaring. De RK Kerk beschouwt abortus, ook die welke geneesmiddelen teweeg gebracht, als moord. Ro-. katholieken die aan een tus meewerken, stellen" daarmee buiten de kerk. c Ruim 15.000 volgelingen» vieren jubileum Lefebvre' PARIJS Ruim 15.000 tradi tionalistische rooms-katholie- ken hebben zondag een drie uur durende mis in het Latijn bijgewoond op het vliegveld van Le Bourget ten noorden van Parijs. Zij vierden op deze manier het zestigjarig priester schap van Marcel Lefebvre, de aartsconservatieve aartsbis schop die vorig jaar door de paus werd geëxcommuniceerd. Lefebvre werd tijdens de mis geassisteerd door vier bis schoppen die hij destijds tegen de wil van de paus heeft ge wijd. „Deze mis is een eerbe toon aan bisschop Lefebvre, die zich inzet voor handhaving van de ware godsdienst e* enige echte normen", il pastoor Laguerie van de j ren door traditionalisten" kraakte kerk Saint-Nic? du-Chardonnet in Parijs. I( Lefebvre is vorige week nieuw in het nieuws gev* door zijn felle verzet tegel komende ontmoeting tussei paus en Gorbatsjov. Hij ver het westen een „beul" als P batsjov te behandelen als* achtenswaardig man. Ir naast heeft hij zich uitgef ken voor het vertrek van moslims uit Frankrijk, o^j zij een gevaar a maatschappij. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonc stukken te bekorten. Schillebeeckx In een artikel d.d. 13-ll-'89 over het theologen-symposium te Nijmegen stond vermeld, dat kardinaal Simonis over prof. Schillebeeckx bij voor keur zou spreken als over „het patertje van Nijmegen". Deze woorden komen niet uit de mond van de kardinaal, maar uit die van de professor zelf, geciteerd in een artikel in de NRC van 6 november jl. In dit artikel zegt hij over de kf naai: „Simonis heeft het t over het patertje van Nfc gen". De kardinaal heeftj- ter nooit op een dergelijk# nier gesproken. Ik kan zekeren dat het niet tot stijl behoort om op zo'n f grerende wijze te sprd Ook aan professor Scb beeckx is dit meegedeeld. Dr. H.A. van Munster, f secretaris-generaal van de RK Kerkprovincie UTRECHT. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2