Leraren geven „afko-rage" serieuze norm Veilingrecord verwacht voor doek Picasso Verrassende expositie Lewandoski CeidócSomont j,"„Rechtssysteem maakt Jules Croiset monddood 3 z Mist stuurt feestje van Jansen (NCRV) in de war laat de vogels niet stikken Nieuw ballet van Jiri Kylian bij Nederlands Dans Theater Overzichtsexpositie van werk Kees Verwey 3unst/rtv WOENSDAG 15 NOVEMBER 1989 PAGINA 17 zie) ïaajAMSTERDAM Ons rechtssysteem is o onrechtvaardig dat het de verdachte iiles Croiset ook als acteur monddood leeft gemaakt. Ie i wee jaar wachten op een rechtszaak is onmen- .elijk en belemmert hem bovendien in de uitoe- jening van zijn beroep. Dat zei diens behande- "°4end psychiater S. Teuns gisteren in Amster- evfylam bij de presentatie van Croiset's boek „Met ktistomheid geslagen". Teuns schreef daarvoor Oc)een nawoord. Croiset ensceneerde in december 1987 in België :ijn eigen ontvoering naar aanleiding van de gebeurtenissen rond het stuk „Het vuil, de stad en de dood" van Rainer Werner Fassbinder, dat leerlingen van de Amsterdamse theater school wilden opvoeren in Rotterdam. Over het vermeende anti-semitische karakter van het stuk was een controverse ontstaan. Croiset be dacht de „ontvoering" als middel om de aan dacht te vestigen op het in zijn visie weer ople vende anti-semitisme. „Met stomheid geslagen" bevat dertien brieven aan een „Edelachtbare lezer". Daarin probeert Croiset zich als zat hij al in de rechtszaal te ver antwoorden aan de hand van fragmenten uit zijn leven, hoogte- en dieptepunten uit zijn loopbaan en dromen en beschouwingen. HILVERSUM De afscheidsbijeen komst voor de met pensioen vertrekken de NCRV-voorzitter drs. Th. Jansen on dervond gisteren problemen door de mist. Tijdens de afscheidsreceptie in de Hilversumse NCRV-studio zou een van de sprekers de oud- WVC-minister Brinkman zijn, maar deze kwam, vanwege het weer, niet opdagen. Vice- voorzitter mr. drs. A. van den Bos schoof zo met de verdere invulling van het programma dat het gemis van de nieuwe voorzitter van het CDA in de Tweede Kamer nauwelijks opviel. Tijdens de bijeenkomst ging de wisseling van de wacht gepaard met het overhandigen van de voorzittershamer. Drs. Th. Jansen gaf hem aan de nieuwe voorzitter mr. A. Herstel. Het „ca deau" voor Jansen, die elf jaar de hamer heeft gehanteerd bij de NCRV, bestond uit de hoogste ledenstand uit haar 65-jarige geschiedenis. Er zijn nu 550.112 leden. De nieuwe voorzitter heeft enige ervaring met de hamer. Hij was hoofdofficier van justitie in Rotterdam en is momenteel even voorzitter van de Raad voor de Kunst. J „Au Lapin Agile" van Pablo Picasso, die naar verwacht van- 3 avond bij Sotheby's in New York alle veilingrecords zal verbre- ken. FOTO: EPA NEW YORK/DEN HAAG Het vanavond bij So theby's in New York te veilen doek „Au Lapin agile" van Pablo Picasso, dat mogelijk alle verkoop records zal breken, hing jaren bij de eigenaars, de Amerikaanse familie Pay- son, naast Van Goghs „Irissen". Dit doek werd ruim twee jaar geleden het duurste schilderij toen het voor ruim honderd miljoen gulden naar Ja pan werd verkocht. „Au Lapin agile", genoemd naar een kunstenaarscafé, werd in 1905 in Parijs geschil derd toen Picasso 25 jaar was. Het is een zelfportret en ver beeldt Picasso's fascinatie met de wereld van circussen en harlekijns. Het doek wordt ter veiling aangeboden door mevrouw Linda de Roulet, dochter van wijlen de bekende Amerikaan se kunstverzamelaarster Joan Whitney Payson. Haar familie bouwde deze eeuw een van de mooiste kunstverzamelingen in de VS op. Linda de Roulet vertelde: „Dit fantastische schilderij hing 27 jaar in mijn ouders' huis, en hing een aan tal jaar naast Van Goghs „Iris sen". Toen Irissen twee jaar geleden die buitengewone prijs opleverde, meende ik dat „Au Lapin agile" te waardevol was geworden om het te houden. Ik ben van plan met de op brengst van het doek een stichting voor medisch onder zoek en opleiding op te rich ten". Sotheby, dat het schilderij een van de belangrijkste 20e- eeuwse doeken noemt die ooit ter veiling zijn aangeboden, verwacht een zelfde belang stelling als bij eerdere veilin gen van vroeg werk van Pi casso. Het zelfportret „Yo Pi casso" bracht in mei dit jaar ruim 95 miljoen gulden op. „Au Lapin agile" is een kleur rijk en groot olieverfschilderij, en geeft een beeld van het ge lijknamige café in Parijs. De eigenaar van de bekende schenkerij, Frédéric Gérard genoemd Frédé, is op de ach tergrond afgebeeld als gitaar speler. Het doek verhaalt van een mislukte liefde. Aan de toog overheersen twee opval lende figuren, die duidelijk een teleurgesteld paar vormen. Picasso beeldde zichzelf als harlekijn met een melancholi sche verschijning af. Het slan ke lijf in een kostuum met pa troon is geplaatst naast het scherp geschetste profiel van de gezeten vrouw - die is ge schilderd naar Picasso's model Germaine Pichot. De harlekijn of pierrot is dui delijk vervreemd van de vrouw en de fysieke nabijheid van het paar verscherpt nog de emotionele afstand. Volgens Picasso was Germaine Pichot de schuld van de zelfmoord van zijn vriend Carlos Casage- mas, die zich vier jaar eerder van het leven beroofde we gens een niet door Pichot be antwoorde liefde. Door vervuiling en verdwijning van leefgebieden dreigen honderden vogelsoorten uit te sterven. 1 Vogelbescherming heeft uw steun hard nodig /y U laat de vogels toch niet stikken? jyy VOGELBESCHERMING GIRO 29213 ZEIST SS1® APELDOORN Het Ne derlands taalgebruik wordt steeds korter. En daarmee steeds onbegrij pelijker voor de doorsnee Nederlander, die gecon fronteerd met g.k.t.h.l.h., GSRK, HIGO, K.N.Z.H.R.M., NVKPHO, STUKOMA, WIMECOS, ZAJK, ZOAVA en zo'n 15.000 andere afkortingen van het ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) elke betekenis van de boodschap voelt ontglip pen. Het boekwerkje 'De Afkortin genlijst van de Nederlandse taal' moet de ontredderde taal gebruiker de uitgang wijzen in het doolhof van medeklinkers, punten en komma's. Een handvat waarmee HEMA weer Hollandse Eenheidsprij- zenmaatschappij Amsterdam wordt en o.b. onmerkbare be scherming blijkt. De Apeldoornse docenten Hans Boef (37) en Jan Niesing (33) zijn de samenstellers van het uiterst bruikbare boek werk. Twee jaar lang hebben de leraren aan de Apeldoornse christelijke MEAO (Middel baar Economisch Administra tief Onderwijs) honderden bronnen geraadpleegd om een zo compleet mogelijke lijst van afkortingen samen te stellen. En dat is ze gelukt, menen de heren die het boekwerk van middag hebben aangeboden aan kamervoorzitter drs. (doc torandus) Wim Deetman. Boef meent zelfs met het boek de norm te leggen voor de af- ko's die momenteel vogelvrij en bijna zonder beperking de Nederlandse taal bevolken. „Er zijn geen regels voor af kortingen, je mist houvast als taalgebruiker en dus ben je ge neigd met de afkortingen om te gaan zoals dat bij je op komt. Het is een soort gewoon terecht geworden". Vraagbaak Boef meent dat zijn lijst „uniek" is en hoopt de toon te zetten voor meer eenheid in de taal der afkortingen: „We hebben de tijdgeest mee. Door de nieuwe zakelijkheid waar bij correcter taalgebruik cen traal staat, belandt dit boek werk in een stroming die in ons voordeel werkt". Volgens Boef moet het boekje een „vraagbaak worden voor de taalgebruiker". Het toenemend gebruik van afkortingen is door Boef en Niesing tijdig onderkend: „Als je de afkortingen niet kent sta je buiten de discussie. Het is niet onbeleefd om afkortingen te gebruiken, maar ze moeten wel voor iedereen duidelijk zijn. Je bewijst mensen een dienst door afkortingen te ge bruiken, maar je moet je lezer niet overschatten, dan schiet je je doel voorbij. N.a.v. uw brief d.d. b.v., is niet goed gebruikt, daarmee suggereer je dat je zo snel mogelijk bij de laatste punt wilt komen". In de 'afkortingenlijst' onder scheiden de redacteuren twee typen afko's. Er zijn de afkor tingen waarbij enkele letters van een woord of een groep woorden zijn weggelaten (jl. is jongstleden, a.s. is aanstaande) Hans Boef, redacteur en uitgever, en Jan Niesink met hun afkortingenlijst van de Nederlandse taal. Het boekwerkje ligt vanaf vandaag in de boekhandel. foto: pers unie en er zijn de letterwoorden waarbij de eerste letters van een groep woorden een nieuw woord vormen (KLM, E.H.B.O.). Als verzamelnaam voor deze twee groepen heb ben de auteurs de term ver korting bedacht. Turbotaal Voor de buitenstaander lijkt het samenstellen van zo'n lijst wellicht een uiterst saaie klus, de twee redacteuren zijn ech ter van verrassing in verras sing gevallen: „De taal is ten slotte levend". Daarmee is ge lijk gezegd dat de lijst niet sta tisch is. Een tweede druk (eer ste oplage is 18.000 exempla ren) zal wellicht aangevuld worden met nieuw opduiken de afko's. Zo is de afkorting in de zin van een hardloper: „ik ben boven mijn pr (persooon- lijk record) gebleven", nog" niet opgenomen in de lijst om dat de afko alleen wordt ge bruikt in spreektaal. Maar vaak is de spreektaal de voor loper van de schrijftaal. En op dat moment slokt de lijst de afko op. Op dezelfde manier kijken de redacteuren tegen de zgn. (zo genaamde) afko-rage aan die door de bestseller auteur Jan Kuitenbrouwer in zijn boek Turbotaal wordt geconsta teerd. Volgens Kuitenbrouwer is de afko-rage een reactie op het „omslachtige en grauwe taalgebruik van de jaren ze ventig". „We hebben er weinig van overgenomen omdat je niet weet of het beklijft". Bo bo's (Bondsbonzen), Arro's (ar rogante typen) en depri (gede primeerd) zijn dan ook niet in de woordenlijst terug te vin den. Aso (asociaal) overigens wel. PETER DE KNEGT In tal van voorstellingen komt het Poolse land duidelijk over, met een gebonden figuur op de voorgrond, foto: de duinstudio Winterexpositie Janusz Lewandows- ki in Studio Duinoord, De Zilk (Zil- kerduinweg 346); 18 november t/m 20 december. Open wo., za. en zo. 14.00 - 17.00 en na afspraak. DE ZILK Vrij naar de schrijver Nescio kan de eerste reactie op de expositie van de Poolse kunstenaar Janusz Le- wandowski zijn: „Lelijk. Op hangen!" Maar dat is de eerste reactie. Na een beetje doorkijken blijft het ophangen, dat 'lelijk' krijgt andere vormen, want dat is het niet, het is wel opmerke lijk en persoonlijk. Lewan- dowski is altijd en overal te herkennen. Het zijn 28 schil derijen in olieverf en een aan tal stuks keramiek, die Duin studio in De Zilk (Hillegom- Vogelenzang) tentoonspreidt en sterk de aandacht vragen. Er is iets mee, een zeer eigen toonzetting van Lewandoski: beklemmend, intrigerend, uit zichtloos en gelijktijdig gevuld met een schreeuw van wan hoop en bevrijding. De beklemming komt niet door de kleurvoering; want Lewandowski heeft een vol pallet met sprekende basis- kleuren, die gaandeweg hun aanwezigheid benadrukken. Maar een droeve voorstelling, al kleur je 'm schreeuwend paars, blijft droef. Iets derge lijks is met deze Poolse kun stenaar aan de hand: hij werkt met duidelijke voorgronden die in groot contrast staan met doorgaans vagere achtergron den, waardoor grote diepte wordt gesuggereerd en tegelij kertijd de aandacht wordt ge trokken naar de voorgrond waarin Lewandowski het meest interessante dat hij te vertellen heeft, weergeeft. Maar die achtergrond, onbe wust sterk meesprekend, geeft een absoluut Poolse stemming aan het werk waarop de voor grond antwoord geeft. En vrij wel steeds in het contrast lief lijk, wanhopig. Misschien be drijft Lewandowski geen poli tiek, hij geeft wel een driedub bel beeld van het huidige Po len waarvan weinig rooskleu rigs te melden valt. Polen is een in wezen rijk land. Maar de bevolking heeft geen reden tot lachen; het gevecht om het dagelijks be staan is wanhopig ei. uitzicht loos, terwijl de bevolking her inneringen heeft aan betere tijden en weet, hoe het anders kan en moet. Dit zit in het werk van Lewandowski, die zijn figuren knevelt en ver doemt, daar heldere kleuren voor gebruikt en tegen een vaag, maar zeer Poolse achter grond plaatst. Doet hij het an ders en staat op een doek een wulps bruidje centraal, dan is er altijd wel een bijfiguur die luid schreeuwend om aan dacht vraagt. Aan open, wan hopig vertrokken monden geen gebrek, het werk van Le wandowski klaagt en roept, waaraan noch de volle kleu ren, noch de vrolijk opgetutte figuren iets vermogen te ver anderen. Alle werk is in elk geval knap geschilderd, elke figuur of voorstelling geeft exact de be doeling weer van Lewandows ki die zichzelf omschrijft als 'ontwerper van visuele mense lijke ruimte', onder het motto: 'De getuigenis van mijn be staan is schilderen'. Dat doet de Pool in alle gradaties, in zijn kleurvoering en voorstel lingen. Dat het werk uiteinde lijk een nogal beklemmend ge voel achterlaat, is daarmee af doende verklaard: het Poolse volk heeft geen enkele reden tot lachen, maar weet dat er gens ruimte van vrijheid moet bestaan. Daarvan doet Lenan- dowski verslag, in uiterste consequenties, met alle con trasten vandien. Het werk van de tentoonstel ling in De Duinstudio, waarin Ineke Lieshout regelmatig haar eigen atelier tot exposi tieruimte voor anderen in richt, kan worden aangekocht. Dat betreft de schilderijen, maar ook het aanzienlijk vro lijkere keramiek, opvallende vazen en stenen mandjes, tot een kunstig schaakspel. Zater dagmiddag om vier uur wordt de expositie geopend door de Poolse consul FRITS BROMBERG DEN HAAG Jiri Kylian heeft zijn 37e ballet voor het Nederlands Dans Theater gereed. Het heet „Falling Angels" en is gemaakt op „Drumming" van Steve Reich. Het beleeft zijn wereldpremière op 23 november in het AT&T- danstheater in Den Haag. Voor deze voorstel ling worden louter balletten gedanst van chore ografen die aan het gezelschap zijn verbonden. De dansen worden muzikaal begeleid door het Nederlands Balletorkest onder leiding van de Zwitserse dirigent Christoff Escher (42), die hiermee zijn debuut maakt met dit orkest. Het programma wordt deze en begin volgende maand, behalve in Den Haag, herhaald in Am sterdam en in Rotterdam. Kylian, artistiek directeur van het NDT, heeft het nieuwe werk gemaakt voor acht vrouwen. Vorige maand ging bij het gezelschap ook een nieuw werk in wereldpremière dat uitsluitend voor vrouwen is gemaakt: „Queens of Golub" van Ohad Naharin. Voor „Falling Angels" wordt de muziek uitge voerd door een speciaal slagwerkensemble van het orkest Peter de Vries, Jacob Goud en Ar thur Cune aan wie Michael de Roo is toege voegd. Kylian koos voor zijn ballet het eerste ✓an de vier delen waaruit „Drumming" bestaat en dat is geschreven voor vier paren bongo's. De andere werken in dit programma zijn van Hans van Manen en Nacho Duato. Van Van Manen wordt „Shaker Loops" uitgevoerd, op muziek van John Adams. Van Duato wordt „Raptus" herhaald, dat op de Wesendonk Lie- der van Richard Wagner werd gemaakt, met medewerking van de mezzo-sopranen Rachel Ann Morgan of Sylvia Schlüter. I DORDRECHT Het Dordrechts Museum be steedt van 26 november tot 29 januari met de over zichtstentoonstelling „Kunst is spiegeling" aan dacht aan Kees Verwey. Hij viert volgend jaar zijn negentigste verjaardag. Bij die gelegenheid verschijnt onder dezelfde titel ook een studie naar het oeuvre van de Haarlemse kunstenaar. De tentoonstelling omvat honderd tekeningen en aquarellen en een aantal schilderijen uit alle werkzame perioden van Ver wey, alsmede schetsboeken, brieven van, aan en over de kunstenaar en foto's. Een deel ervan werd nog niet eerder getoond. Geëxposeerd worden onder meer portretten, teke ningen uit de vroegste jeugd van Verwey, stillevens, inte rieurs en enkele standsgezich ten. In het boek onder meer aandacht voor de ontwikke ling van de kunstenaar, zijn contacten en inspiratiebron nen. Wacht met Henk als He- He- He- Herman zich aan u voorstelt. Stotteraars weten heus wel wat ze zeggen willen, dus in de rede vallen helpt met Geef ze liever even de ti|d om uit hun woorden te komen Dat vermindert al gauw de spanning Zo Icomt een gesprek vlotter op gang en gaan we elkaar ook een beetie beter begriipen. Doen we dat^ Informatie voor mensen met stotterproblemen bij zichzelf, in hun gezin of naaste omgeving: 01808 -15 31 of SVS, Postbus 119, 3500 AC Utrecht Cicel stotteraars even de I i j tl. PoW «at* nybodf door dit blad. >r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17