Paul McCartney: „Het is of ik op vakantie ben" Expositie werk van Aldo van Eyck in Beurs van Berlage Concert Paul McCartney nog net op tijd in balans „Als er maar een gevoel uitspreekt" Hoge prijzen voor 19e-eeuwse kunst l\ KUNST/ RADIO/TELEVISIE CcicUcSooiarit WOENSDAG 8 NOVEMBER 1989 PAGINA 15 Vier benefiet-concerten voor nabestaanden ter dood veroordeelden DEN HAAG Het South African Community Cultural Centre (SACCC) en het Sharpeville Zes Comité organise ren deze maand vier benefiet-concerten voor de families van 14 zwarte Zuidafrikanen. Deze zogenoemde „Üping- ton 14" wachten op de behandeling in hoger beroep van hun doodvonnis. Volgens het vonnis zouden de 13 man nen en een vrouw betrokken zijn geweest bij de moord op een zwarte politie-agent. De veroordeling had plaats op grond van het „common purpose"-principe. Daarbij wordt gesteld dat zij net als de feitelijke dader hetzelfde doel hadden. Het concert bestaat uit een optreden van de Brit se afro-jazz groep Zubop en de dichter Mzwakhe Mbuli. Het wordt onder meer op 23 november in het Korzothea- ter in Den Haag uitgevoerd. Prince in de Kuip ROTTERDAM Prince treedt opnieuw op in de Kuip in Rotterdam. Za terdag 2 juni is Neder land aan de beurt in de grote Europese tour van His Royal Badness. Prin ce start op 27 april in Dublin. De negen shows die hij in Wembley in Londen geeft tussen 19 en 27 juni zijn overigens al uitverkocht. De voor verkoop in Nederland, die begint op 18 novem ber, zal uitwijzen of dat ook hier het geval is. Van Gogh-exposities goed verzekerd AMSTERDAM De dekking van zes mil jard gulden voor de verzekering van de 250 tekeningen en 120 schilderijen die volgend jaar worden getoond tijdens Van Gogh-ex- posities in het Van Gogh-museum en het museum Kröller-Müller, is rond. Afgelopen juni was het nog niet zeker of dit zou luk ken, zo bleek toen tijdens een bijeenkomst die de Amro Bank over deze verzekeringso peratie belegde. Nu het gelukt is, is het de grootste verzeke ringstransactie die ooit op het gebied van kunst werd afgesloten. In Nederland zijn ongeveer 40 verzekeraars bij de dekking be trokken. In Groot-Brittannië nemen on- gveeer 175 Lloyds' syndicaten en maat schappijen deel. AMSTERDAM In de Amsterdamse Beurs van Ber lage wordt van 10 november tot en met 2 januari een tentoonstelling gewijd aan het werk van de architect Aldo van Eyck. Met behulp van tekeningen, schetsen, foto's, maquettes en videoprogramma's wordt een overzicht gegeven van ontwerpen voor het Burger weeshuis, speelplaatsen, woonhuizen en een kampeer terrein van deze architect door ook in Den Haag zijn sporen heeft verdiend. Van Eyck (1918) volgde zijn opleiding aan de Eidgenossische Technische Hoch- schule in Zurich en doceerde naast zijn werk als ar chitect veel aan binnen- en buitenlandse universitei ten. Hij behoorde aan het eind van de jaren vijftig tot de oprichters van de internationale groep „Team 10". Charlotte Kohier Prijzen toegekend AMSTERDAM De Charlotte Köhler Prij zen voor Nederlandse kunstenaars tot 35 jaar zijn toegekend aan schilder Mare Mul ders uit Tilburg, beeldhouwer Guido Geelen uit Tilburg, architect Peter Kilsdonk uit Amsterdam, decorontwerper Niek Korte- kaas uit Antwerpen en, voor installaties, aan Lidwien van de Ven uit Rotterdam. De prijzen, waaraan een bedrag van 7.50Q gul den is verbonden, worden 14 december in de Stadsschouwburg in Amsterdam uitge reikt door het Prins Bernhard Fonds. Dan wordt ook de de David Roëllprijs uitge reikt, die eerder aan de architect prof. Wim Quist uit Dordrecht werd toegekend. Aan die prijs is een bedrag van 20.000 gulden verbonden. Eric Clapton een dag in de Statenhal Den Haag DEN HAAG In het kader van zijn nieuwe Europese tournee die in januari begint, treedt Eric Clapton met zijn band één dag in Neder land op. Op zaterdag 24 februari is hij te zien en te beluis teren in de.'Statenhal van het Congresgebouw in Den Haag. ROTTERDAM Elke avond, voordat Paul McCartney de eerste to nen van „Let It Be" op de piano laat weerklinken, vraagt hij aandacht voor het milieu. Het gat in de Ozon-laag baart hem zor- gen en niet onterecht na- tuurlijk. Maar Paul wil j niet preken, maar slechts aandacht vragen. Dat doet hij ook tijdens de perscon ferentie die hij in elk land waar hij speelt, geeft. „Het schoonhouden van de t aarde is uiterst belangrijk an ders is er straks niks meer I voor onze kinderen. Dan kun- nen we die eenentwintigste eeuw wel vergeten. Er werd mij laatst gevraagd: is het niet vervelend dat iedereen steeds maar weer over die regenwou den begint. Ik zei: je kunt kie zen tussen verveeld raken van die verhalen of doodgaan. Nou i dan kies ik voor het eerste", aldus Paul McCartney. Maar wat doet McCartney zelf tegen de vervuiling? Hij roept de mensen tijdens de concer ten weliswaar op de regering te vragen iets te doen aan de 1 vervuiling, maar vliegt zelf wel elke avond terug naar huis. En hoewel luchtveront reiniging bezorgt zo'n vlieg tuig? Het aan Paul McCartney vragen op de middag voor zijn eerste Nederlandse concert tij- l dens deze wereldtournee blijkt I onmogelijk. De vragen van I journalisten zijn door zijn pla- I tenmaatschappij EMI gecensu- I reerd. Alleen de alleraardigste zijn overgebleven zoals: hoe verloopt de tournee? Paul McCartney: „De tournee I is tot nu toe fantastisch ge- I gaan. We hebben ontzettend veel lol". Waarom speel je zoveel Beat les-materiaal? atles-materiaal tp willen spe len. Het uit elkaar gaan van The Beatles was een nogal pijnlijke affaire. Het was alsof we gingen scheiden. Maar het is inmiddels zo lang geleden, dat het niet meer zo'n pijn doet. Dus bij de voorbereidin gen van deze tournee dacht ik: wat zou het publiek graag wil len horen en het leek mij wel leuk die oude nummers te spe len. We hebben er dus een aantal uitgekozen. Het aardige van die Beatles-nummers is, dat ik de meeste nog nooit op het podium had gebracht. „Sgt Peppers" bijvoorbeeld hebben we alleen maar gespeeld in de nacht dat het werd opgeno men. En dat geldt ook voor „Hey Jude". „Can't Buy Me Love" en „Things We Said To day" hebben we nooit tijdens onze Beatles-tournees ge speeld. Voor mij zijn het echt heel fris klinkende nummers, misschien zelfs nieuwer dan mijn solo-werk, want dat heb ik wel eens op het podium ge speeld. Ik wil niet onbeschei den zijn, maar sommige com posities zijn echt fantastisch. En er zijn erbij die met pu bliek in gedachten zijn ge schreven, zoals „Sgt Peppers" bijvoorbeeld". „We werken aan een live-el pee van deze tournee en regis seur Richard Lester maakt momenteel film-opnamen. Het wordt een concertfilm, maar dan met wat meer inhoud dan een gewone muziekfilm. En ik ben betrokken bij een project met dirigent en componist Carl Davies. De bedoeling is een klassiek muziekstuk te componeren dat in 1991 uitge voerd zal worden door het Li verpool Philharmonic Orches tra en hun koor. Wat ik daar na ga doen, weet ik niet. Mis schien val ik van al dat wer ken wel dood neer (lacht). Ik maak maar een grapje hoor". Wat heb je gedaan om voor „Een paar jaar geleden deed ik veel aan joggen. Ik vond het leuk en gezond, maar moest stoppen vanwege een blessure. Het enige wat ik deze keer heb gedaan om in conditie te komen, is dagelijks veel zingen en natuurlijk veel spelen met mijn groep. Het is eigenlijk het enige wat je kunt doen. Ik ben er nu aan gewend om elke avond twee uur op het podium te staan". Probeer je te voorkomen dat er bootlegs van je concerten worden „Het is moeilijk om er iets aan te doen. Bovendien heb ik er een tweeslachtige mening over. Aan de ene kant is het illegaal en misschien zorgt het ervoor dat je eigen plaat min der verkoopt. Aan de andere kant denk ik niet dat er^ ge noeg mensen bootlegs kopen om een serieuze bedreiging te vormen voor mijn eigen el pees. Dus ik vind het niet zo'n probleem. Ik zou dit niet moeten zeggen, maar zelf heb ik een Stevie Wonder-concert opgenomen". Is het een zware tournee? „Het is hard werken hoor, elke avond twee uur zingen. Wat ik jammer vind, is dat ik niet meer naar al die feestjes kan na de show. Het liefst werd ik elke avond dronken, maar dat hou ik niet vol. De tournee heeft een beetje de sfeer alsof ik op vakantie ben. Ik heb echt een fantastische groep en ik hou nu eenmaal van muziek maken". Was het niet de bedoeling dat je ook naar Rusland zou gaan tijdens deze tournee? „Die plannen zijn er wel ge weest, maar ze waren niet in te passen in het schema. Daar om kunnen we ook niet spelen in Portugal. Maar zo gauw er een gaatje is, gaan we naar Rusland. Ik heb wel begrepen dat je moet oppassen met het weer. Napoleon en Hitier we ten daar alles van (lacht). Ze hebben het geprobeerd, maar ons lukt het wel. Dat zal je zien. Wij zullen slagen waar zij faalden. Maar even zonder ge kheid, we hopen volgend jaar te gaan". „Met Gladys Knight. Ze is mijn favoriete zangeres. Maar eigenlijk doe ik geen duetten meer. Ik was namelijk op va kantie in Jamaica toen een man tegen mij zei: ik weet waarom je dat duet met Mi chael Jackson hebt gedaan. Je wilt gewoon je carrière een duwtje in de goede richting ge ven. Toen dacht ik, als mensen denken dat ik het doe omdat ik dan meer platen verkoop, dan kan ik er maar beter mee ophouden". Hoe vind je het dat groepen als Tears For Fears het Beat les-geluid copiëren „Ik heb er over gedacht Tears For Fears een briefje te schrij ven om royalties te vragen voor „Seeds Of Love". Nee, even serieus, ik vind het een eer, echt waar. Maar ik geloof dat er weer volop interesse be staat voor de jaren zestig van wege de ideeën die toen leef den en de diepgang die de cul tuur toen had. Ik denk dat ie dereen momenteel is uitge blust. The Stones, The Who, Ringo Starr en ik touren weer en trekken volle zalen. Het is een eerbewijs voor wat wij in de jaren zestig hebben bete kend. Ook op politiek gebied kijkt men terug. Die hele be wustwording van het milieu vraagstuk bijvoorbeeld. Wij hadden al die ideeën al in de jaren zestig, maar wij waren gekke hippies en trokken vooral de aandacht door onze gekke kapsels en rare kleding. Maar die ideeën die nu weer boven komen drijven beston den toen ook al". HANS PIËT Paul McCartney en zijn band gisteren tijdens zijn persconferentie, voorafgaand aan het concert dat hij gaf in Ahoy' Rotterdam. FOTO: ANP Concert Paul McCartney. Met Paul McCartney (zang, bat, gitaar, pia no), Linda McCartney (fotografie, toetten, zang), Chria Whitten (drumt), Robbie Mclntoah (gitaar, zang), Hamiah Stuart (zang, bat, gi taar) en Wix (toetten). Ahoy', Rot terdam. Gieteravond. Herhalingen: Vanavond, 10 en 11 november. Paul McCartney bezet een bij zondere plaats in de geschiede nis van de populaire muziek. Als een van The Beatles hielp hij deze tragi-komedie name lijk voor een belangrijk deel schrijven. Als exponent van een jonge generatie bepaalde dit kwartet voor een groot deel de toon van de jaren zes tig en niet alleen op muzikaal gebied. Dat hij, samen met John Len- non, tijdloze muziek compo neerde, kan na het eerste van zijn vier concerten in het Ahoy' Sportpaleis in Rotter dam alleen nog maar worden bevestigd. Nummers als „Fooi On The Hill", „Can't Buy Me Love" en „Things We Said To day" klinken nog even fris als de dag waarop ze werden ge schreven. Het aardige is bovendien dat de componist zelf nog aanwe zig is om dit klassieke materi aal uit te voeren. Of een vol gende generatie eenzelfde unieke kans krijgt, is maar de vraag, hoewel Paul McCartney (47) er nog lang niet aan denkt er mee op te houden. Daar is ook geen enkele reden toe, want op het podium blijft hij een jonge speelse hond, die te veel kluiven heeft om uit te kiezen en zich daarom wel eens verslikt. Dat gebeurt vooral in de eerste helft van het twee-en-een-half uur du rende concert wanneer hij zich waagt aan wat rauwere roc kers en het vocaal op een bijna pijnlijke manier moet laten af weten. Hij wil spetteren, maar zijn nauwelijks soepele stem banden moeten de kanonsko gels aan lucht op een wat te geforceerde manier uit zijn strottehoofd omhoog duwen. Hierdoor gaan nummers als „Jet", „Got To Get You Into My Life" en „Band On The Run" vocaal volkomen de mist in. Het duurt ruim een uur voordat McCartney zijn week end-rust uit zijn stembanden heeft gezongen. Deze oneffen heid is merkbaar bij het pu bliek dat in eerste instantie be hoorlijk lauw op het muzikale geweld reageert. Topmusici Muzikaal en visueel is er ech ter niks mis. Paul werkt tij- deps deze wereldtournee met een aantal topmusici, die bij de invulling van het materiaal soms ijzersterk uit de hoek ko men. Wix, als een kind zo blij met zijn speelgoedjes, blijkt een Wtsenwonder, die met zijn partijen niet alleen sfeer tjes schept of stemmingen on dersteunt, maar ook hele sym fonie-orkesten werkeloos maakt. Hij copieert ze bijvoor beeld perfect in het nog altijd huiveringwekkend mooie „El- leanor Rigby" (met ontzettend Engelse types als achtergrond- projecties) en de triologie vanf „Abbey Road": „Golden Slum bers, Carry That Weight" en „The End", met spetterend gi taarspel van Robbie Mcintosh. Deze ex-Pretender krijgt ook alle kans om zich uit te leven in het dansbare deel van de show, wanneer „Sgt Peppers" (waarbij Paul met piano boven het podium wordt getild) wordt gevolgd door „Good day Sunshine' en „Can't Buy Me Love". Voor laatstgenoemde nummer wordt de knap be dachte en uiterst verfijnde lichtshow even aan de kant geschoven en doet het publiek een stap terug in de tijd. Terug naar de jaren zestig dus, toen podia nog slechts werden be licht met felwit neonlicht. Foto's Hamish Stuart blijkt Pauls vo cale steun en toeverlaat. En Linda McCartney... die maakt foto's, drukt af en toe wat toet sen in en zingt soms te hard mee op de achtergrond. Ze is zijn vriendinnetje, zo laat hij weten, en zonder haar stond hij er waarschijnlijk niet. Het concert, dat in eerste in stantie roemloos ten onder dreigt te gaan, groeit uiteinde lijk uit tot een dynamische happening. McCartney vindt een prachtige balans tussen zijn sterkste troeven, mis schien het best verenigd in „Live And Let Die", de bal lads en rockers, en brengt de zaal aan de kook met puntige uitvoeringen van onder meer „Back In The USSR" en „Co ming Up", dat vooral een solo uitstapje is voor drummer Chris Whitten, die ook in het andere materiaal uiterst fanta sievol met zijn stokken om gaat. Als komediant komt Paul McCartney minder sterk uit de hoek. Zijn praatjes tussen door zijn veelal een herha lingsoefening van voorgaande concerten tot zelfs de aankon diging van het eind van het concert. Eerst moeten echter nog een paar sterke troeven worden uitgespeeld zoals „Let It Be", „Hey Jude" (met de zaal als koor) en „Yesterday", slechts begeleid door zijn gi taar en Wix. Uiteindelijk verlaten Paul en Linda McCartney gearmd het podium. Buiten wacht de li mousine die ze naar het vlieg veld zal brengen zodat ze in hun eigen bed kunnen slapen, want ook voor supersterren geldt: oost west, thuis best. HANS PIËT RAY CHARLES VANAVOND IN ROTTERDAM PARIJS „The Genius" wordt hij door vakgenoten en veel fans genoemd. Hij zou de soul hebben uitge vonden. Ray Charles is één van die artiesten' die bij hun leven al legenda risch zijn. De zwarte zan ger/pianist vestigde de aandacht op zich door nummers te vertolken als 'What'd I Say', 'Georgia on my mind' en 'I can't stop loving you'. Vanavond staat Charles in De Doelen in Rotterdam, vrijdag in het Congresgebouw in Den Haag. Maakt de oude man een uitgebluste indruk of kan hij nog altijd potten breken? Op een persconferentie in Parijs, aan de vooravond van zijn Eu ropese tournee, laat de blinde Amerikaanse zanger zien dat het heilige vuur nog lang niet gedoofd is. „Dat enthousiasme van jullie Fransen, heeft me altijd ont roerd. Ik kom hier nu bijna dertig jaar en telkens is er weer zo'n geweldige ont vangst", zegt hij tegen de ver zamelde pers in een Parijs ho tel. „Meneer Charles", klinkt het honingzoet uit de mond van een Parijse journalist, „er doen verhalen de ronde dat U samen met Charles Aznavour een duet gaat doen. Is dat waar?" Charles, die eerst de I stroop van de microfoon af veegt, lacht beminnelijk. „Ik heb de laatste tijd met veel j mensen duetten gedaan, maar j aan Aznavour heb ik nog nooit gedacht. Het lijkt me onwaar schijnlijk". Een Amerikaan refereert aan een film in Israël waaraan I Charles vorig jaar heeft mee- I gedaan en vraagt of hij begrip heeft voor het standpunt van de Arabieren. De glimlach wijkt van het gezicht van Charles. „Ik heb me nooit met politiek ingelaten en zal dat ook niet doen. Ik ben Ameri kaan, ik bemoei me niet met die zaken daar. Van mij zul je daaromtrent geen uitspraken horen", klinkt het gedeci deerd. Drugs De vragensteller geeft het niet 'op, verwijst nu naar een boek over het leven van Charles en stipt diens verslaving aan drugs aan. Volgens hem zou Charles zeventien jaar lang aan heroïne verslaafd zijn ge weest, in drie dagen volkomen afgekickt zijn en, vreemd ge noeg, veel meer problemen hebben gehad om met roken te stoppen. De zanger ontkent noch bevestigt het verhaal en lijkt weinig ingenomen te zijn met dit soort vragen. „Let's talk about music, man." Zo gezegd, zo gedaan. Een op vallend facet van Charles' mu ziek is dat hij de 'hokjesgeest' verfoeit en even makkelijk in jazz onderduikt als blues-, soul-, country- of gospelsongs zingt. „Voor mij zijn er geen barriè res. Ik houd van veel soorten muziek; als er maar gevoel uit spreekt. Als ik zing wil ik met de woorden en de muziek een bepaalde stemming weergeven en of het nu soul of jazz is, dat zal me om het even zijn. Elke avond is die stemming weer anders. „Georgia" heb ik de laatste tijd misschien wel dui zend keer gedaan. Elke keer klinkt het nummer weer an ders. Andere noten, een ander gevoel, in Frankrijk zal het beslist anders klinken dan in Holland". Middels enkele voorzetten duikt Charles even in het grij ze verleden. „Met Nat King Cole stond ik op en ging ik Ray Charles, hier rechts voor zijn band: „Georgia heb ik wel duizend keer gedaan. Elke keer klinkt het weer anders". FOTO: CEES VERKERK naar bed. Met z'n platen dan, ha, ha. Hij was mijn grote voorbeeld. Maar er waren er meer. Ik wou zingen als Char les Brown, die aan de westkust een behoorlijke reputatie had. En pianist Art Tatum adoreer de ik. Ik was doodsbang toen ik hem een keer ontmoette. Dat was zo'n godheid, zo'n man was echt onbereikbaar." Met Miles Davis, die op deze vrijdag ook in Parijs is, heeft Charles in de jaren vijftig nog diverse jamsessions gedaan. Zou hij dat nu weer willen? „Nee, ik moet het nu rustig aandoen, ik ben 59 jaar. Hele nachten opblijven, in combina tie met het geven van concer ten en componeren is teveel van het goede. Dat kan en wil ik niet meer. Het klinkt mis schien wat arrogant maar ik heb alles gedaan wat ik wilde doen. Ik hoef geen bergen meer te beklimmen of oceanen over te steken". Beatles Charles heeft heel wat pop grootheden beïnvloed. Joe Cocker, Steve Win wood en The Beatles bijvoorbeeld. Over laatstgenoemde zegt hij: „Die jongens hadden iets in unieks in hun liedjes. Zo rond '62/'63 brachten zij songs die voordien nooit op een dergelijke manier gespeeld en gezongen waren. Het is natuurlijk fijn als je in spiratiebron kan zijn voor zul ke geweldige artiesten". Er wordt hem een vraag ge steld over de grootte van z'n orkest, dat uit achttien leden bestaat. „Ik ga altijd met een grote band op stap. Die musici spelen werkelijk alles; zelf neem ik plaats achter de key boards. Daarmee kan ik het echte pianogeluid goed naboot sen". Gepikeerd reageert hij als hem wordt voorgehouden dat hij vanaf '62 een stuk softer (door onder ander zoetig vioolgeluid aan de sound toe te voegen is gaan klinken. „Dat is helemaal niet waar. Ik heb toen een country- en westernplaat ge maakt en dat is alles. Van een stijlverandering, wat jij sugge reert, is geen sprake". „In de loop der jaren ben ik niet wezenlijk veranderd. Ik zing de songs op dezelfde ma nier als dertig jaar geleden. De mensen vinden het mooi, de één komt naar de concerten voor de soul, de ander voor de gospel en de derde voor de jazzy songs, ze willen allemaal iets van me horen. Ik dank God dat ik dit werk kan doen en mensen met mijn songs blij kan maken". HENK WANINGE Vogel en Orri in rammelend stuk Ellen Vogel en Henny Orri in „Eeu wige jeugd" van Christian Giudicel- li. Regie en vertaling: Theo Kling. Bewegingsregie: Bambi Uden. De cor: Albert Diederik. Koninklijke Schouwburg, première, donderdag 7 november, herhalingen aldaar 15 t/m 17 december, in Leiden op 23 en 24 januari. Na Annie Girardot en Odette Joyeux staan nu Henni Orri en Ellen Vogel in de komedie „Eeuwige jeugd" van de Fran se schrijver Christian Giudi- celli. Het stuk steekt een hart onder de riem van de ouderen onder ons en vormt een wel kom vehikel voor twee bege nadigde actrices. De regie en de choreografie laat het talent van de beide dames goed uit komen. Toch zal de ervaren theater- ganger lang niet tevreden zijn met de Simone en Renée die op het toneel staan. Ze komen elkaar bij toeval tegen tijdens een dorpsfeestje. Simone is grootmoeder uit een eenvou dig gezin, Renée was de lera res. Omdat ze beiden alleen zijn, besluiten ze de wijde we reld in te trekken. Hun geld raken ze op het station al kwijt, maar al liftend bereiken ze Parijs. Daar maken ze er het beste van. Laten de eerste scènes nog aardig wisselwerk horen tus sen de verschillende achter gronden van de dames, in Pa rijs loopt het stuk uit de hand. Daar is het niet van oohlala en. tralala, maar verkleedt Simo ne zich als man, roken de twee hun eerste hasj en laat de schrijver uit nood het stuk af lopen met een mislukte vlieg tuigkaping. De opgebouwde sfeer wordt daarmee grondig verpest. Eerder kan het publiek im mers genieten van een inven tief en eenvoudig decor van Albert Diederik, sierlijke dansjes van de hand van Bam bi Uden, een prettige vertaling van regisseur Theo Klink en vakwerk van Orri en Vogel. Als voorstelling is „Eeuwige jeugd" heel geschikt voor die genen, die gieren bij een on vertogen woord van de deftige Renée. Ellen Vogel en Henny Orri werken na „Happy ti mes" bij Comedia nu voor de tweede keer samen. Drie keer is scheepsrecht, laten wij voor de volgende keer hopen op een beter stuk. Deze Giudicelli rammelt helaas aan alle kan- PETER SNEL AMSTERDAM Op een vei ling van 19de eeuwse schilde rijen gisteren bij Sotheby's in Amsterdam zijn flinke bedra gen neergeteld. Zo gingen twee werken van Henriëtte Ronner (1821-1909), spelende poezen, voor respectievelijk 253.000 gulden en 138.000 gul den naar een Britse koper, al dus het veilinghuis. Voor een tekening van Fernand Khnopff (1858-1921) voorstel lende een vrouwenhoofd (13 x 7,8 cm) had een Japanner 115.000 gulden over. De richt prijs was 20.000-30.000 gulden. Een Amsterdams tafereel van Nicolaas van der Waay (1855- 1936) bracht 89.700 gulden op. De richtprijs van het schilderij dat in Nederland blijft, was 12.000-18.000 gulden. Een olie verfschilderij van de Belg Wil liam Degouve de Nuncques (1867-1935) ging naar een landgenoot van deze kunste naar voor 97.750 gulden. De catalogus vermeldt een richt prijs van 12.000 tot 18.000 gul den. Tenslotte lagen werken van Springer, Israels en Klin kenberg ook goed in de markt, aldus Sotheby's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15