„Incest ook in orthodox-christelijke kring" Gehandicapt kerk wereld HERVORMDE BONDER DR. J. HOEK DOORBREEKT TABOE: Leven Maarten Luther boeiend verfilmd berispingen Zelfvertrouwen RK Kerk in DDR is fors gegroeid ÊcidócSo Onzekere toekomst brieven van lezers en 'zomaar'solliciteren? GEESTELIÏK LEVEN/OPINIE EeidócSomont VRIJDAG 3 NOVEMBER 1989 PAGINA 2 Woordvoerder Sovjets: misverstand over komst paus MOSKOU Het bezoek van paus Johannes Paulus II aan de Sovjetunie is minder zeker dan Kremlin-woordvoerder Joeri Gremitskich woensdag in Wenen heeft willen doen geloven. Terug in Moskou zei de functionaris donderdag dat het bericht op een „misverstand" berust. Gremitskich, tweede woordvoer der van het Sovjetministerie van buitenlandse zaken, had aan journalisten in Wenen slechts duidelijk willen maken dat de paus tijdens het bezoek van Gorbatsjov aan het Vaticaan (1 de cember) wel eens de mogelijkheid van een tegenbezoek zou kunnen opperen. Woensdag liet de Kremlin-woordvoerder we ten dat vertegenwoordigers van het Vaticaan en de Sovjetrege ring overeenstemming hadden bereikt over een bezoek van paus Johannes Paulus II aan de Sovjetunie. Priesterrraad: brief pastoraal werkers stelt teleur ROTTERDAM De Priesterraad van het bisdom Rotterdam is weinig positief over de brief in juni van de Nederlandse bis schoppen waarin zij, minus de bisschoppen van 's Hertogen bosch en Roermond, hun visie geven op de roeping, de zending en de bijzondere taken die aan pastoraal werk(st)ers kunnen worden toevertrouwd. In de brief beluistert men vooral de angst van de bisschoppen voor een „parallelle clerus" en hun zorg om wildgroei te voorkomen. De eerste reactie van veel priesters was dat men in de brief de erkenning mist dat de fi guur van de pastoraal werk(st)er een verrijking is van de mo gelijke bedieningen van de kerk. Volgens de priesterraad moeten pastoraal werkers niet gezien worden als noodhulp van de priesters, maar hebben zij een eigen specifieke taak. Wie liefheeft twijfelt aan niets, of aan alles. Honoré de Balzac Het boekje over incest van dr. J. Hoek, hervormd predikant in Veenendaal, dat onlangs is gepubliceerd, had een kloek werk moeten worden, maar die verwachting van de uitgever heeft de dominee niet kunnen vervullen. Zelf had de schrijver er ook meer van willen maken, maar helaas de collega's en artsen waren zwijgzaam. Hoe bescheiden ook, het boekje heeft waar de dominee functio neert, de rechterflank van de hervormde kerk, heeft de publi catie het effect van een donderslag bij heldere hemel. Er is een taboe doorbroken. VEENENDAAL Vol gens de Gereformeerde Bonder J. Hoek komt in cest voor in alle kringen van de samenleving, maar in zeer geïsoleerde streken meer dan elders. Daartoe mag wat hem be treft ook de Veluwe wor den gerekend. Over de omvang van incest in die gebieden heeft deze pre dikant zelf geen idee, maar refereert hij aan een publikatie in het vrij gemaakt gereformeerde Nederlands Dagblad, waarin wordt gesproken over „een topje van de ijs berg". Echt interessant wordt zijn boekje over „het grote kwaad" als hij ingaat op de veel gehoorde bewering, dat incest in orthodox-christelijke kring meer voorkomt dan in andere milieus. Het verweer van dr. Hoek op deze beschuldiging is niet bij zonder overtuigend. In plaats van zijn ontkenning met kracht van argumenten te on derbouwen wijst hij naar de boze wereld buiten de eigen, streng gereglementeerde ge meenschap. „Daar is minder normbesef, zeker op seksueel terrein," aldus ds. Hoek, „in bepaalde, zogenaamd progres sieve kringen wordt al ge steld, dat seksuele relaties met kinderen moeten kunnen, wanneer zij dat zelf ook wil len...We horen van vaders die hun kinderen uitnodigen of dwingen om pornografische afbeeldingen en videobanden te bekijken. De drempel naar incest is dan al heel laag ge worden. In een teugelloze en ontketende seksualiteit ligt een vernietigende kracht." Dat zal best zo zijn, maar een verwijzing naar perversie schiet tekort om een ernstige aanklacht tegen de eigen kring te ontzenuwen. Dat heeft dr. Hoek zelf ook aangevoeld -getuige het uitge breide hoofdstuk dat hij aan de mogelijke samenhang tus sen incest en geloof heeft ge wijd. Daarin gaat hij uitvoerig in op het boekwerk „Gods dienst en Incest" van A. Im- bens en I. Jonker. Een ver helderend hoofdstuk, omdat de schrijver de uitzichtloze si tuatie, waarin de slachtoffers juist door hun geloof verzeild kunnen raken, niet toedekt. Interviews Dr. Hoek presenteert in zijn boekje een globale samenvat ting van interviews met slachtoffers. Een treurig ma kende opsomming van ont hutsende ervaringen en op vattingen. Zoals van vrou wen, die zich gedwongen voe len hun mond te houden, om dat „opstandigheid tegen de ontuchtige vader zonde was, waarvoor in de kerk verge ving moest worden ge vraagd..." In het boek lijkt de relatie tussen incest en geloof eerder versterkt te worden dan afge zwakt, maar die indruk is on juist vindt ds. Hoek: „Wie goed leest zal een andere con clusie trekken. Ik schrijf, dat incest in alle kringen van de samenleving voorkomt. On derzoek wijst uit, dat het in onze kring niet erger is dan elders. Wél is het zo, dat de slachtoffers hun incest-erva- Dr. J. Hoek ringen als gevolg van de on toereikende hulpverlening heel moeilijk verwerken." Ds. Hoek schrijft dat vrouwen vaak niet is geleerd om sexua- liteit en hun eigen vrouw-zijn positief te aanvaarden. Daders van incest wisten niet zelden slachtoffers ervan te overtui gen dat zij medeschuldig, ja zelfs hoofdschuldig waren aan incest. „Daarover zijn keihar de gegevens. Ook over het feit, dat het gebod „Eer uw vader en uw moeder" door sommige vaders als een vrij brief wordt gezien om hun dochter te misbruiken. Aan het slachtoffer wordt het bo vendien uitgelegd als een dwingende eis om de dader te vergeven. Verschrikkelijk, maar waar. Niet, dat ik ver giffenis zou willen uitsluiten, maar vergeving kan men niet per commando opeisen. Ik schrijf dan ook, dat vaak mis bruik is gemaakt van bijbel teksten. Er zal in kerkelijke kring nog veel moeten gebeu ren aan het recht zetten van verkeerd begrepen Schriftci taten." „Was het maar zo eenvoudig, dat je er was met een goede uitleg van de bijbel. Wanneer sprake is van incest zul je eerst heel geduldig meer als therapeut dan als prediker te werk moeten gaan. Maar goed, antwoord gevend op uw vraag zou ik dit willen zeg gen: probeer het tweede ge bod goed te begrijpen. Als God zegt: „gij zult de naaste beminnen als uzelf" dan be doelt Hij, dat wij ook van ons zelf moeten houden. Wie zich zelf helemaal wegcijfert, zich in alle situaties ontkent, brengt zichzelf in gevaar. Ie dereen, dus ook de vrouw, mag van anderen respect ver langen. Dat gebeurt pas als men respect voor zichzelf kan opbouwen." Maar in streng protestantse kring is de autoriteit nage noeg onaantastbaar. Als vader „zich vergeet" dan mag zij hem niet te schande maken. „Laat het duidelijk zijn, dat de incest plegende vader zich zélf te schande heeft gemaakt. Hij heeft zich vergrepen aan het pand, dat hem van Gods wege was toevertrouwd. Gods gebod stelt de relatie ouders- kinderen in het licht van de geheiligde traditie: het overle veren en voorleven van Gods geboden en beloften. Dit sluit FOTO: PERS UNIE seksueel misbruik van kinde ren ten enenmale uit. Het moet ook in preken over dit gebod maar heel duidelijk ge zegd worden dat het arglistige hart van ouders dit woord niet mag aangrijpen om hun kinderen te kleineren en te beschadigen." Solidariteit „In gezinnen met incest ver tonen de leden een zeer ster ke onderlinge solidariteit. Het verzwijgen van de vuile was is elk gezinslid van jongsaf bijgebracht. Het kost enorme moeite om die ijzeren ring van volstrekte stile te door breken. Daarom is het ook zo moeilijk om signalen, in feite hulpgeroep, op te vangen. Dat vereist een bijzondere toerus ting van de hulpverleners." Over de macht van het zwij gen geeft het boek tal van verbijsterende voorbeelden. Gebeurt het een enkele keer, dat die macht eindelijk wordt gebroken is en de misère brokje voor brokje tot een tra gedie wordt geweven dan blijkt, dat de dader vaak al het mogelijke doet om zijn daad te rechtvaardigen. Voorbeeld: vader had zijn dochter aangeboden sperma ter beschikking te stellen zon der geslachtsgemeenschap te hebben. Toen dit na een aan tal maanden niet het gewen ste resultaat opleverde zijn vader en dochter een stap verder gegaan en hebben ze een aantal dagen achtereen geslachtsgemeenschap gehad. Doel hierbij was het verwek ken van een kind, waardoor dan meteen de onwetende echtgenoot van zijn minder waardigheidsgevoelens afge holpen kon worden. Commentaar van de schrijver: „Het gaat dus om een vorm van incest die weliswaar een ongezonde relatie tussen va der en dochter veronderstelt, maar met beider instemming heeft plaatsgevonden. De moeder in kwestie heeft hier psychisch meer van te lijden gehad dan vader en dochter." Ds. Hoek verzet zich tegen de suggestie alsof er uit gelezen kan worden dat vader zich kan rechtvaardigen. „Dat is natuurlijk niet zo; de vader is natuurlijk op een volstrekt ontoelaatbare manier in de privésfeer van zijn dochter gedrongen. In die zin kan er geen sprake zijn van een rechtvaardiging. Wel probeert vader dat zo voor te stellen. Dat hij zich eruit wil draaien zie je in incest-gevallen heel vaak." In het boek van dr. Hoek schieten juist de hulpverle ners zeer te kort. Liefst drie van de vijf hebben niets in de gaten als een incest-slachtof- fer met een versluierd ver haal de aandacht vraagt. „Ja, helaas is dat zo. De cultuur van het zwijgen thuis wordt voortgezet in de hulpverle ning. In een kwart van de ge vallen wordt het misbruik ge bagatelliseerd en het gedrag van de dader van vergoelijkt met als gevolg versterking van schuldgevoelens en van het zwijgen. Om die miserabe le hulpverleningssituatie te verbeteren is in het boekje een incest-herkenningsprofiel opgenomen." JOS BOUTEN Compromis in zicht over kerk in Oekraïne MOSKOU Er gloort hoop voor de verboden Oekrains-Katholieke Kerk. Joeri Christorad- nov, hoofd van de Sovje- traad voor godsdienstza ken, heeft goede hoop op een compromis tussen de Sovjetregering, de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk en het Vaticaan De met Rome verbonden kerk, die in 1946 werd ge dwongen op te gaan in de Russisch-Orthodoxe Kerk, vormt een belangrijk strui kelblok voor betere betrek kingen tussen Moskou en het Vaticaan. Een maand voor het bezoek van partij leider Gorbatsjov aan de paus gaf Christoradnov toe dat deze kerk „een acuut probleem" vormt. „De dialoog gaat in de goede richting", aldus Christorad nov. Moskou zet volgens hem het gesprek met de Russisch-Orthodoxe Kerk en het Vaticaan onvermin derd voort. „Ondanks de problemen zien we moge lijkheden voor een compro mis". De laatste maanden zijn er in de Oekraine massale de monstraties voor legalise ring van de kerk gehouden. Legalisering wordt onder meer vertraagd, zo maakte Christoradnov duidelijk, doordat deze protestbijeen komsten tegelijk een uiting van Oekrains nationalisme vormden. Daarnaast spelen 'materiële zaken' een rol, omdat de Russisch-Ortho doxe Kerk bij legalisering vele kerkgebouwen zou moeten teruggeven. Volgens Christoradnov voert een Vaticaanse delega tie onder leiding van kardi naal J. Willebrands deze week in Moskou besprekin gen met de Russisch-Ortho doxe Kerk, die hardnekkig het bestaan van de vijf mil joen leden tellende kerk ontkent. HILVERSUM De kij ker krijgt vanavond laat enkele dagen na Her vormingsdag de kans het boeiende leven van kerkhervormer Maarten Luther (1483-1546) mee te beleven. Luther spijkerde in 1517 95 stellingen op de deur van de slotkapel van het Duitse Witten berg. De stellingen be helsden aanklachten te gen misstanden binnen de katholieke kerk. Deze revolutionaire daad schreef geschiedenis. Welke strijd hieraan vooraf ging en erop volgde is te zien in de 35 jaar oude rolprent „Maarten Luther, kerkhervormer", die nog steeds gerekend mag worden tot de betere fil mische biografieën. In de ja ren vijftig trok deze zwart- /wit film volle bioscoopzalen. De kijker maakt vanavond kennis met de boerenzoon Maarten Luther als hij rech ten gaat studeren. Op de uni versiteit ontdekt hij echter de boeiende wereld achter de theologie. Hij meldt zich dan ook algauw aan bij een Au gustijner klooster als priester. Later promoveert hij in de theologie en krijgt hij op dracht colleges te geven in de bijbelse theorie. Bij de voorbe reiding van die colleges be dient hij zich van exegeten van Erasmus, maar het meest wordt hij nog geholpen door zijn eigen niet-aflatende wil door te dringen tot de wezen lijke betekenis van het Schrift. Ontdekking Tijdens de behandeling van de brieven van Paulus aan de Romeinen komt hij tot een geloofsinzicht dat volledig te gen de Roomse leer indruist. Deze ontdekking blijkt later een enorme uitwerking te hebben op de geschiedenis. Veel meer en veel erger dan Luther ooit gedacht en ge hoopt had. Hij wilde eigenlijk alleen maar de regels binnen de kerk verfijnen, dat hij de hele katholieke wereld tegen zich zou krijgen had hij nooit en te nimmer verwacht. Voor Maarten Luther stond het vast dat in de kerk de ze kerheid van Gods schenkende gerechtigheid centraal moest staan en niet Gods eisende ge rechtigheid; (Romeinen 1 vers 16 en 17: „De rechtvaardige zal door het geloof leven"). Zijn geschriften en zijn pogin gen tot hervorming van de kerk riepen enorm veel weer stand op. Zoveel zelfs dat hij Maarten Luther door de kerk in de ban werd gedaan. Bovendien werd hij in 1521 door de Rijksdag in Worms ter verantwoording geroepen. Hij verklaarde tegenover de keizer en de vorsten dat hij zijn principiële geschriften niet kon herroepen, omdat zij op de Bijbel waren gebaseerd. Zo werd ook de rijksban over hem uitgesproken. Ex-monnik Maarten Luther leefde daarna als voortvluch tige paria. Vrienden verbor gen hem weliswaar in de Wartburg, maar daar hield hij het niet langer dan een jaar uit. Ondanks zijn ellende hield hij vast aan zijn nieuwe overtuiging en vertaalde hij zelfs het Nieuwe Testament. (Vrijdag Ned. 1, 23.35 uur) Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Amstelveen-Buitenvel- dert S.L. Sehoch te Rijswijk (Z-H); te Bergschenhoek (toez.) U.W. van Slooten te Renswoude (verbeterd bericht). Aangenomen naar Lemelerveld P. Bochanen te Molkwerum en Warns (part-time). Bedankt voor Klaaswaal C.D. Zon- nenberg te Benschop - Toegelaten tot de evangeliebedie ning: K.M.van Dijk, Reigerstraat 12, 4043 KT Opheusden, tel: 1417 - Toe gelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar W.J. Hament, Ronduutje 12, 5282 PX Boxtel, tel: 04116-73970; H.J. Kostors, Malerstrasse 20, D- 5600-Wuppertal 1 (BRD); Drs.T.C. de Leeuw, Pleinstraat 34, 4126 RT Hei en Boeicop, tel: 03454-2539. Gereformeerde Kerken Beroepen te Rossum (Gld) als predi kant in tijdelijke dienst P. Bijl, eme ritus predikant te Hoogvliet, die dit beroep heeft aangenomen. Christelijke Gereformeerde Ker- -i Sorge te Rijnsburg. Gerechtshof: kerkelijke collecte niet commercieel ARNHEM Het Evangelisch Zendingsgenootschap „Meno- rah" uit Apeldoorn heeft niet commercieel gehandeld door tijdens een eredienst geld in te zamelen voor weeshuizen in Uganda. Dat bleek gisteren uit de uitspraak van het ge rechtshof in Arnhem, waarin Menorah van alle ten laste ge legde feiten wordt vrijgespro ken. Het Ugandese kinder koor dat tijdens die dienst op trad kan ook niet worden be ticht van kinderarbeid, vindt het hof, want hun optreden was duidelijk in het kader van de muzikale omlijsting van die gebedsdienst. Zij zon gen niet in commerciële sfeer, noch voor een commercieel doel, aldus de uitspraak. Vol gens het hof hebben alle be trokkenen belangeloos gehan deld tijdens de bewuste ere dienst. Voor Menorah komt met deze uitspraak een einde aan drie jaar procederen. Na vrijspraak voor het kantonge recht in Apeldoorn ging het OM in hoger beroep bij de rechtbank in Zutphen, die het genootschap veroordeelde zonder strafoplegging. Meno rah ging toen in cassatie bij de Hoge Raad, die de zaak terug verwees naar het Arhemse Hof, die nu dus het genoot schap weer heeft vrijgespro ken. HILVERSUM Het zelfvertrouwen van de Rooms-Katholieke Kerk in de DDR is de laatste tijd fors gegroeid. Dat is niet zozeer te danken aan de bisschoppen, alswel aan de inspanningen van de mensen in de paro chies en aan de invloed van de Evangelische Kerk. Dit meent Georg Pohler, ka tholiek ingenieur in de DDR en een van de deelnemers aan het congres 'Leven in waar heid: katholieken in Oost-Eu ropa' in Hilversum. Ook de invloed van het Vaticaan, dat de bisschoppen onder druk zette om zich met maatschap pelijke vraagstukken bezig te houden, is volgens hem van groot belang geweest. De RK Kerk in de DDR heeft ongeveer een miljoen leden, aanzienlijk minder dan de Evangelische Kerk. Daardoor kan zij ook niet de rol spelen die de kerk in Polen speelt, legt Pohler uit. Hij is lid van de commissie Justitia et Pax van de bisschoppenconferen tie en nauw betrokken bij het conciliair proces voor gerech tigheid, vrede en behoud van de schepping in de DDR. De bisschoppen in de DDR hielden zich tot voor kort strikt aan de scheiding tussen kerk en staat, wat onder meer betekende dat zij in tegenstel ling tot de leiding van de Evangelische Kerk een ge sprek met partijleider Honec- ker uit de weg gingen. Een rooms-katholieke kerkleider vergeleek de houding van de bisschoppen tegenover het communistische regime eens met die van de profeet Daniël in de leeuwenkuil: het roof dier niet aaien, maar ook niet provocerend in de staart knij pen. Door de rooms-katholieke deelneming aan het conciliair proces zien de bisschoppen het nu echter als hun taak on dubbelzinnige uitspraken te doen over maatschappelijke vraagstukken. Polen De Poolse intellectueel Zbig- niew Nosowski maakte duide lijk dat met de komst van So lidariteit in Polen een nieuw probleem is ontstaan. De groeiende pluralisering van de maatschappij schept nieu we taken, maar ook nieuwe problemen voor de kerk. De Poolse theologe en publi ciste Halina Bortnowska, zeer actief in de vakbond Solidari teit, maakte gisteren de onge veer honderd deelnemers dui delijk op welke problemen de RK Kerk in Polen stuit, nu de communistische partij haar machtsmonopolie kwijt is. Zij onderscheidde twee taken van de kerk: een troostende (de kerk moet mensen warm te en zelfrespect geven) en een uitdagende (de kerk moet onrecht aan de kaak stellen). Bortnowska is bevriend met paus Johannes Paulus II: „Het spijt ons soms dat hij naar Rome is gegaan. Wij hebben hem zo hard in ons land no dig". Zij onderstreepte dat ie dereen in Polen de gevolgen ondervindt van het jarenlan ge communistische bewind. De Polen lijden aan een „rus tige passiviteit": zij voelen zich niet verantwoordelijk voor de fouten van de samen leving en willen daarom niet meehelpen om ze op te lossen. „Het gevoel van zondigheid" is verminderd, aldus Bort nowska. Ook hebben de Polen de ego centrische houding van men sen die lijden. Dat komt onder meer tot uiting in de manier waarop zij met giften en an dere hulp uit het westen om gaan. Zij vinden dat ze als slachtoffer van onderdruk king gewoon recht op de hulp hebben; een dankwoord kan er niet af. De identiteit van de Polen is gelijk aan die van ie mand die lijdt. Champagneflessen knalden in het kantoor van c Verenigde Naties in New York. Zojuist hadden de ministe: van Zuidafrika, Angola en Cuba verdragen getekend die c verwijdering van de buitenlandse troepen uit Zuidwest-Afr ka moest regelen. Daarmee was de weg vrij voor de autoni mie van Namibia, het door Zuidafrika bezette en gekolon seerde Zuidwest-Afrika. De bron voor dit feestje op die 22e december 1988 was h gesprek dat de Amerikaanse president Reagan en zijn ambt genoot Gorbatsjov in het voorjaar van 1987 in Reykjavi hielden. Beide leiders vonden dat militaire conflicten in zu delijk Afrika te veel geld kostten. De aanwezigheid van c circa 50.000 Cubaanse militairen in Angola kon Moskou nii meer betalen en voor de Verenigde Staten bleek de politie van destabilisering van het marxistische regime in Angol via Zuidafrika, niets op te leveren. Voor het haardvuur i Reykjavik werd afgesproken een einde te maken aan des koude-oorlogsverspilling. Zo kwam na ruim een eeuw bezetting, eerst door de Dui sers en later de Zuidafrikanen, een einde aan de kolonia status van Namibia. Op basis van de al veel eerder geformi leerde, maar door Zuidafrika nimmer geaccepteerde, Resoli tie 435 van de Veiligheidsraad kon nu uitvoering worden g< geven aan Namibia's onafhankelijkheid. Een proces dat op april 1989 begon met de komst van een speciale VN-vredei macht, volgende week zijn cruciale moment kent met de vei kiezingen voor een grondwetgevende vergadering en uitei lijk 1 april 1990 moet zijn afgerond. Maar of met het uitvoeren van Resolutie 435 nu ook d voorwaarden zijn geschapen om te komen tot een gezond democratische samenleving in de laatste echte kolonie va Afrika moet op zijn minst worden betwijfeld. Namibia blij: economisch volstrekt gebonden aan zijn kolonisator, in d geval Zuidafrika. Een bekend verschijnsel trouwens in h< dekolonisatieproces van Afrika. Minder vertrouwd is d< vele essentiële kwesties, waaronder de soevereiniteit va Walvisbaai, de enige diepzeehaven en daarmee de econom: sche levensader van dit gebied, niet zijn geregeld. De Swapo, de bevrijdingsbeweging voor Namibia, gaat d verkiezingen ongetwijfeld winnen. Zij is de enige politiek macht van betekenis, vecht al decennia lang tegen de bezei ter en vertegenwoordigt misschien niet alle, maar wel verre weg de meeste Namibiërs. Wanneer Swapo een twee derd meerderheid haalt kan zij een grondwet gaan opstellen e misschien zorgen voor enige stabiliteit in dit decennia lan door geweld geplaagde land. VOOR Zuidafrika is het echter van belang dat Swapo di meerderheid niet haalt. Een klinkende zege voor deze pol: tieke en militaire organisatie, die dan de alleenheerschapp zou krijgen in Namibia, is een te grote morele steun voor hc gewapend verzet in Zuidafrika zelf, het ANC. Een Swapc macht aan de noordgrens vormt bovendien een directe be dreiging voor het apartheidsregime. Pretoria probeert nog al tijd de macht van haar oude vijand te frustreren. Bij de VN waarnemers in Namibia, de Untag, blijven meldingen bir. nenkomen van intimidatie en gewelddadig optreden door le den van de gevreescle anti-terreureenheid Koevoet, die Zuid afrika oprichtte om de Swapo te bestrijden. Het ligt echter niet alleen aan Zuidafrika als de Swapo di twee derde meerderheid niet haalt. De bevrijdingsorganisati kan zichzelf ook het nodige verwijten. De brute wijze waaro; gevangenen in Swapo-kampen zijn gemarteld en vermoon en de hardnekkige weigering om deze schendingen vai mensenrechten te laten onderzoeken, hebben de popularitei van de voordien zo rechtschapen lijkende bevrijdingsbewe ging geen goed gedaan. Bovendien getuigt de wijze waaro de VN de verkiezingen heeft opgezet niet van veel begri voor de situatie in Namibia. Bij proef-stemmingen bleke: VN-functionarissen de kiesbiljetten niet te begrijpen. Voo een bevolking die voor bijna vijftig procent uit analfabete] bestaat, zijn ze dan ook volstrekt ongeschikt. Allemaal zakei die in het nadeel van de grootste partij, de Swapo dus, zullei uitpakken. De chaos, incluis nieuw geweld, lijkt in de naast toekomst min of meer onvermijdelijk. Het glas heffen op d toekomst van Namibia was voorbarig. Dat is het nog steeds Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Tyrannosaurus Op de voorpagina stond een bericht over de vondst van een tyrannosaurus-skelet met daarbij afbeeldingen van een duidelijk geheel ander dier. Op de foto zien we archeolo gen bezig een geraamte bloot te leggen dat niet aan een ty rannosaurus kan hebben toe behoord maar aan een water reptiel. De bijbehorende teke ning laat zien hoe het beest er moet hebben uitgezien en het is wel duidelijk dat dit geen tyrannosaurus is. Tyrannou- saurus (-Rex) was het grootste vleesetende reptiel dat ooit heeft bestaan. Het kon zo'n tien meter groot worden en liep op de achterpoten. D voorpoten waren relatief er kort. Het was een typisc landdier. Ik heb de zaak uitg€ zocht. Wat hier is gebeurd i dat twee dingen door elkaa zijn gehaald: in Australi (Richmond) is een tot op he den onbekend reptiel ontdek althans het fossiele skele daarvan, terwijl in de Vere nigde Staten (Montana) ee: Tyrannosaurus-skelet is ge vonden van zo'n 65 miljoe: jaar oud. Het waterreptiel dc in Australië werd opgedolve: leefde zo'n 100 miljoen jaar ge leden. Dit dier is hetgeen o de illustraties in de krant t zien was. H.J. Land, VOORBURG. Veel mensen met een handicap kunnen en willen werken Dat gaat dikwijls niet vanzelf AVO wil helpen. Door het vergroten van de kans op arbeid, hulp bi] de start van een eigen bedrijf Ook geeft AVO geldelijke hulp voor o a scholing, hobby en recreatie. Vraag informatie. Want in ons werk gebeurt niets 'zomaar'. Telefoon: (033) 75 33 44 Postbus 850 3800 AW Amersfoort Beschermvrouwe H.M. de Koningin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2