Cabaret moeilijker an rol in musical tToe Jackson stelt nergens teleur Fontainebleau maakt matte indruk na[KUNST £eidóe6outti/nt DINSDAG 31 OKTOBER 1989 PAGINA 15 Kinderkunst uit Amsterdam en Boston AMSTERDAM Scholieren in de leeftijd van 11 tót 16 jaar ex poseren in december en in maart met kunstwerken in Boston en Amsterdam. Binnenkort worden in Amsterdam vijftig artistieke uitingen geselecteerd die naar Boston worden gestuurd. De in ternationale expositie is een initiatief van het Walter Suskind Memorial Fund, dat op 4 november in Boston officieel wordt op gericht. De Amsterdamse Burgemeester E. van Thijn zal daarbij, op doorreis vanuit Japan, aanwezig zijn. De selectie van kunst werken wordt verricht door twee jury's - een Amsterdamse en een Amerikaanse - die bestaat uit beeldende kunstenaars en mu seumdirecteuren. De honderd werken worden in december in Boston geëxposeerd in het Wang Center for the Performing Art en in maart in het spjstadhuis/muziektheater in Amsterdam. Het Suskind Fund stelt zich tot doel om de afstand tussen kunst en jong publiek te verkleinen en financiële steun te bieden aan [e s economisch zwakkeren die toch willen meedoen aan het cultu- '~'7rele leven. itjHet fonds is vernoemd naar Walter Suskind, een joodse vluchte- be üng uit Duitsland die tijdens de Tweede Wereldoorlog 1200 jood je kinderen uit de handen van de nazi's wist te houden. berliner philharmoniker weer welkom in israël JERUZALEM Het Berlijns Philharmonisch Orkest, de Berliner Phil- harmoniker, zal in april volgend jaar voor het eerst op toernee naar Is raël gaan. Het orkest was tot dusver niet welkom in Israël vanwege het na ziverleden van Herbert von Karajan. Von Kara- jan trad in april jl. na 34 jaar af als dirigent van het Berlin Philharmoni- ker. Op 16 augustus over leed hij op 81-jarige leef tijd. Nederlandse uitgevers willen memoires Mandela AMSTERDAM De uitgeverijen Van Gennep en In de Knipscheer hebben belangstelling voor een Nederlandse vertaling van de memoires van ANC-leider Mandela. De ad vocaat van Mandela maakte onlangs bekend dat er onder handelingen over publikatie gaande zijn met de Britse uitge verij Penguin. De memoires van de gevangen ANC-leider zouden goed passen in het fonds van Van Gennep. Bij deze uitgeverij is eerder een vertaling gepubliceerd van de auto biografie van Winnie Mandela. In de Knipscheer heeft een fonds met Afrikaanse literatuur. „De tekst moet voor ons al tijd een bepaald literair gehalte hebben. Maar als deze uit komt bij Penguin zit dat natuurlijk wel goed", aldus een woordvoerder van deze uitgeverij. Bij het verwerven van het recht om een vertaling uit te brengen, spelen de finan ciële middelen echter een belangrijke rol. „In dat opzicht is er altijd sprake van een stoelendans", aldus een woordvoer der van Van Gennep. Joe Jackson, goed bij stem en goedgeluimd. ster te spelen die nog zo graag negentien wil zijn. Als rode draad voor deze con certreeks fungeren de num mers van de elpee „Blaze of Glory". Joe Jackson trekt ech ter ook een groot aantal favo rieten uit de kast en grijpt zelfs terug naar de elpee „Jumpin' Jive" voor wat swin gende covers. Soms zijn de composities voorzien van een nieuw arrangement zoals het instrumentaal uitgevoerde „Breaking Us In Two", maar foto: anp het merendeel moet het toch hebben van zijn eigen jasje. Joe Jackson stelt nergens te leur. HANS PIËT '(Concert door Ensemble de Fontai nebleau met kamermuziek uit de barok. Werk van Schickhardt, De Fesch, De Caix d'Hervelois, Roman, Couperin en Marcello. Gehoord in de foyer van het K&O-gebouw w Leiden op 30 oktober. eb< w Het eerste concert in de oude muziek die K&O dit sei zoen organiseert, werd gister avond verzorgd door het En semble de Fontainebleau. In plaats van in de Kapelzaal op s te treden, had men om techni- ïioi sche redenen naar de foyer van het K&O-gebouw moeten uitwijken. Onder deze minder gunstige omstandigheden aiopende het concert met de so- lalljnate in a voor traverso (Coosje i. jKempers) en basso continuo (Cynthia Wilson, clavecimbel en Mieke van Loon, cello) van J.C. Schickhardt (1682-1762). Vooral in dit eerste werk be wees het tekort aan galm het delicate geluid van de traverso (de houten dwarsfluit uit de barok) slechte diensten; im mers, bij de eerste maten van een concert valt zoiets natuur lijk het meeste op. Na verloop van enige tijd past het gehoor zich dan wel aan. Wat zich aan deze ruimte he laas nauwelijks aanpaste, was het spel van Mieke van Loon, dat met een ingehoudener streek de fluit minstens iets meer had kunnen toegeven; met zo'n gestaag snorrende cello en een ongelukkig tegen de wand geplaatst clavecimbel bleef er van de natuurlijke charme van de traverso bitter weinig over. Overigens kon het feit dat de traversopartij te weinig tot zijn recht kwam, niet uitsluitend aan de zaal en de celliste worden geweten. De langzame delen in Schick- hardts sonate misten in Coosje Kempers' uitvoering een vloeiende lijn, de lange adem. De tonen werden te kort aan gehouden, waardoor er gaten vielen, de gang eruit ver dween. Gebrek aan zwier: nergens een brutaalweg uitge stelde noot om de spanning te vergroten, of gewoon om de aandacht te trekken. In plaats daarvan verkruimelde de mu ziek vaak in te broos geblazen frazen tot losse motieQes. Ook de suite nr. 2 in D voor fluit en basso continuo van L. de Caix d'Hervelois (1670- 1760), hoewel qua ensembles- pel bevredigender, behield iets houterigs. Vrijwel nergens in deze elegante salonfrasen was een komma te horen. En waarom na de pauze nog eens een sonate voor fluit en basso continuo van J.H. Roman (1694-1758) gespeeld? Voor zo'n bij elkaar gegapt stuk maakwerk had toch wel iets interessanters gevonden kun nen worden? Een andere sona te van Benedetto Marcello (1686-1739) bijvoorbeeld, in wiens gezelschap de muzikan ten zich toch goed thuisvoel- den, getuige de in dit werk on derling beter in balans ge brachte partijen. De Nederlander Willem de Fesch (1687-1762) werd met zijn sonate in Bes voor cello en basso continuo vertegenwoor digd. Afgezien van enkele on barmhartig valse passages mis te deze uitvoering de nodige rust: het largo speelde Mieke van Loon niet breed, de synco pen in het allegro waren niet spits en het vivace was wel vlug maar niet vlot. Zonder meer boeiend daarentegen was Cynthia Wilsons vertolking van „La Couperin", gevolgd door een passacaglia, beide van Francois Couperin Le Grand (1686-1733). Haar even wichtige voordracht van deze verfijnde muziek was dan ook een welkome afwisseling in een enigszins teleurstellend concert. TOM STRENGERS Bart de Graaf. foto: PR „B-O.O.S." genomineerd voor Emmy Award HILVERSUM Het televisiepro gramma „B.O.O.S." van Veronica is genomineerd als één van de drie finalisten in de categorie kinder en jongerenprogramma's voor de internationale Emmy Award. De beslissing wie deze felbegeerde prijs krijgt valt op *11 november. De prijsuitreiking is op 20 novem ber tijdens het International Emmy Award Gala in New York. B.O.O.S. wordt gepresenteerd door Bart de Graaff. De naam staat voor Bart Omroep Organisatie Stichting. Met deze nominatie is het programma volgens Veronica in elk geval al verzekerd van een onderscheiding: de Emmy Plaque. fOS BRINK MET „ER WORDT GESTROOID" IN CIRCUSTHEATER Jamsterdam „we >chdwilden wat kleinschaliger :en(gaan werken. Niet meer idie enorme stoet van vijf- Jtig man achter ons aan. tJu zijn we maar met vijf- tien'man op stap". Deze verklaring geven Jos giBrink en Frank Sanders voor hun terugkeer naar het caba ret, een terrein dat zij twintig ^■Jjaar geleden betraden, maar. ^Jtien jaar terug tijdelijk voor gezien hielden. Zij kozen toen voor de musical, achtereenvol gens Maskerade, Amerika, Evenaar, Madame Arthur en Max Havelaar. Hebben zij in deze musicals stevig uitgepakt, in hun jong ste cabaret „Er wordt ge strooid", dat vanaf donderdag tot en met 19 november in het Scheveningse Circustheater wordt opgevoerd, houden zij het speelser. Jos Brink: „Het is wel heel an dere werken. Ik vind het ook rsljV.l.n.r. Jos Brink, Frank Sanders, Lucie de Lange en Bas Groe SPnenberg in „Er wordt gestrooid". foto: jan swinkels vermoeiender. In een musical zit je opgesloten in een bepaal de rol. Die moet je elke avond oppakken en uitspelen. Maar zo'n figuur, opgetuigd in een costuum, nestelt zich als een vast gegeven in je eigen per soon. In het cabaret werkt dat anders. Daar sta je in een T- shirt voor teksten die je eigen gedachten bevatten. Een müsi- calrol beschermt je, in het ca baret geef je jezelf bloot. Je verleent jezelf het recht tot spreken. Zeker nu ik hierin aan het begin van de voorstel lingenreeks opnieuw moet groeien, voel ik me na afloop als het ware gesloopt". Verrijdbaar Frank Sanders, die staat voor een aandeel in de teksten, bo vendien de regie doet en de podiumbewegingen uitzette: „Toch hebben we het een stuk gemakkelijker dan vroeger. Destijds werkten we met wei nig decors en attributen. We hebben nu voor veel geld uit Amerika een mechanisch en elektrisch verrijdbaar decor laten komen. Dat wordt door technicus bediend aan een knoppentafel. Een andere tec- nicus regelt de lichtstanden. Dat heeft niet alleen handen vol geld gekost, maar nog twee grote trailers ook, waarmee we „Er wordt donderdag in momenteel door het land rei zen. Daarom kan ik ook niet zeggen, dat dit cabaret goedko per is dan de musicals. We hebben in beide soorten voor stelingen veel geld gestoken, het er ook weer ongeveer uit gekregen, maar we zijn er ge heel volgens onze opzet niet rijk van geworden". In zijn voorwoord ter inleiding van zijn nieuwe programma stelt Jos Brink de vraag wat cabaret nou eigenlijk precies is. Wim lbo stelt in zijn caba retbijbel „En nu de moraal" dat het iedereen vrij staat hiervoor zijn eigen definitie te kiezen. Wanneer die tot een boeiende voorstelling leidt, komt de omschrijving op de tweede plaats. In deze gedachte kan Jos Brink zich wel vinden: „Zeg maar gerust, dat we heimwee naar het cabaret hadden. En wij niet alleen. Van steeds meer schouwburgdirecteuren bereikte ons de vraag wanneer we weer eens met cabaret zou den komen. Aan die vraag hebben we nu voldaan. Ons jongste musicalverleden kun je dit nieuwe cabaret wel aan zien. We hebben het in fraaie kostuums gestoken. Dit vergt razendsnelle verkleedpartijen, maar de scènes en de verpak king van de liedjes zijn er dan ook naar. Jan Aarntz ontwierp die kostuums. En Henk Bok- kinga schreef er ranke muziek omheen". Politiek Brink doet ook elke avond een stuk politieke conférence. Hij volgt daarvoor de ontwikke lingen op de voet. Of die voor af niet uitgeprobeerde grappen aanslaan bij het publiek is nog maar af te wachten. Er 'gaat Brink: „Wij shockeren en schofferen niet. We noemen ons wel sociaal geëngageerd. Ik denk dat wij met onze voorstelling een vorm van ca baret hebben gevonden waar Wim Sonne veld gek mee ge weest zou zijn. Als ik aan het werk ben, heb ik soms het ge voel, dat hij vanaf het balkon mee kijkt". Sanders: „Uit reacties is ons gebleken, dat het oudere pu bliek blij opkijkt, dat we er weer zijn met cabaret, terwijl de jongere generatie niet wist, dat wij van oudsher die kunst ook verstaan". Brink en Sanders tonen zich verheugd over de inbreng van Lucie de Lange, ooit door Jos Brink als stewardess bij de KLM weggehaald. Jos: „We hebben haar in haar vak zien groeien. Ik vind het momen teel een prachtvrouw. Haar mooiste werk levert zij in de scene van Marilyn Monroe als de diva aan wie ook nu nog geld te verdienen is. Zij krijgt de kans niet te sterven. Lucie speelt dat schitterend uit". Evenveel plezier hebben Jos en Frank van Bas Groenen- berg. Hij debuteert, maar heeft in andere optredens al een hele staat van dienst achter zich. Brink: „We trekken als gab bers met elkaar op, beleven sa men plezier. Net als de vader van het cabaret, Aristide Bru- ant, die in de vorige eeuw in kroegen het liefst voor eigen collega's zijn kunsten vertoon de". TON OLIEMULLER n (Concert Joe Jackson. Carré, Am- k-B«t«rdam. Gisteravond. Herhalingen: jÏW(vandaag en 1 november, Carré, Am- Jsterdam en 4 november Ahoy', Rot- B jjterdam. Jls' De prestaties van Joe Jackson oor|zijn even breekbaar als glas. Je 2 ^weet nooit van te voren of de !en|Engelse zanger-pianist aan de '^verwachtingen zal voldoen of H»dat hij roemloos ten onder zal n Jgaan. Muzikaal is er meestal :n ïgeen vuiltje aan de lucht, maar s*|stemtechnisch, zo heeft het overleden geleerd, kan hij wel n(%ens klinken als een behoor lijk verkouden lijster. Ten ^[grondslag hieraan ligt dan "'(meestal een uitgebreide en e ^vooral vermoeiende tournee, waartegen zijn stem nu een- 'maal niet is opgewassen. Gisteravond, tijdens de eerste van een serie Nederlandse concerten, vonkte Jackson als een degelijke bougie en over tuigde hij op energieke wijze. De in New York woonachtige muzikant stookte een vreugde vuur, waarvan de muzikale warmte zijn doel niet miste. In het meer dan twee uur duren de concert (inclusief twee toe giften) voer hij zijn ademloos luisterende, maar tegelijkertijd uitbundige publiek door een zee van klankkleuren. Joe Jackson is een begenadigd Da componist, die zijn muzikale gevoel niet laat leiden door de hitparade, maar de rijke muzi kale erfenis gebruikt om zijn eigen creativiteit in onder te dompelen. Wat dan te voor schijn komt, lijkt op een re genboog en beweegt zich in de jazz en jive maar ook in de rock- en popmuziek. Omvangrijk Joe Jackson heeft tijdens deze tournee voor een omvangrijke groep gekozen waarin ook vier blazers zijn terug te vinden. Het vakmanschap waarmee deze tien man musiceren, is om je vingers bij af te likken. Het concert staat vanaf de eer ste minuut als een huis en mu zikaal biedt het dan ook de meest pure vorm van genot. Heel soepeitjes en strak musi cerend bewandelt ieder de vele paden die Joe Jackson inslaat. Daarbij kiest hij tel kens voor verschillende bezet tingen. Gevolg is dat het pu bliek door verschillende stem mingen wordt gevoerd, die soms behoorlijk verrassend blijken uit te pakken. De bas gitaar-begeleiding van Gra ham Maybe bijvoorbeeld tij dens „Right and Wrong" is knap. De vocale schoonheid van de amper geklede Joy As kew, die alle ruimte krijgt (ook solo) is wonderschoon en de blazerssectie steelt meerde re keren de show met vet klinkende partijen in onder meer het swingende „The Jet Set". Iedere muzikant krijgt bij Joe Jackson alle ruimte om te floreren en in elk geval voor een paar minuten de ster van de show te zijn. Zelfs Gary Burke mag een drumsolo afleveren. Niet veranderd Joe Jackson zelf is niet veran derd. Hij is nog altijd de lange slungel, die als orkestleider optreedt, nauwelijks achter de piano is te vinden, maar des te meer achter de microfoon aan de rand van het podium staat. Het ene moment is hij explo sief, het andere ogenblik ui terst sentimenteel, zonder dat hij ook maar een minuut de aandacht van het publiek ver liest. Zijn gevoel voor timing is perfect en daarbij stopt hij ook de nodige humor in zijn show. Het meest sprekende voor beeld daarvan is zijn uitvoe ring van „Nineteen Forever" wanneer hij met een zilverla- mé-jasje, een enorme vetkuif en een dikke buik het toneel opwandelt om de oude rock- door René de Cocq Echte tv Een geliefde (en goedkope) vorm van televisiemaken is, al sinds mensenheugenis, het straatinterview. Je gaat met camera en microfoon de studio uit, houdt mensen staande die zich door het voetgangersgebied in een stadscentrum bewegen, stelt ze een vraag („Wat vindt u, moeten er vier vrouwen in het kabinet?") en registreert koelbloedig de reacties (O jee, ja, nee, weet ik niet, hi hi, lijkt me wel lollig, kan me niet schelen, wat is een kabinet?, als ze het maar goed doen, ik weet niks van politiek). De werkelijkheid betrapt? Nee, natuurlijk niet, want zodra je een earner^ op iemand richt wordt hij of zij een ander, gaat poseren, klapt dicht, gaat giechelen, bloost, stottert, hakkelt, of wil de show gaan stelen. Let ook maar eens op de mensen die zich achter een geïnterviewde politicus op het Binnenhof bevinden en de manier waarop ze in beeld proberen te komen. Of op de mensen in de zitjes bij een praatprogramma of op de tribune bij een show: je ziet ze verstarren als ze zichzelf op de monitor ontwaren. De naam 'Jimmy's' is de liefkozende betiteling van de bevolking van de Engelse stad Leeds voor het St. James Hospital aldaar, en wat we in de serie te zien krijgen is niks meer of minder dan het dagelijks leven in dat ziekenhuis. Een echt ziekenhuis, met echt verplegend personeel, echte doktere, echte patiënten. Dus: niks verhaallijnen, niks dramatische scenes, niks romantiek. De mensen in Jimmy's zijn kennelijk vertrouwd met het feit dat er alsmaar mensen met camera's en microfoons door gangen en zalen lopen. Wij als kijkers krijgen in elk geval niet de indruk dat ze zich andere voordoen dan ze normaal zouden zijn. Er is een vertrouwensrelatie tussen ziekenhuis en filmers, en dat is precies wat nodig is om juist die graad van realiteitsbeleving te krijgen die deze serie zo bijzonder maakt. Dat vertrouwen lijkt me terecht. Het moet heel gemakkelijk zijn om met de beelden uit een ziekenhuis over de schreef te gaan, om er een soort voyeuristisch entertainment van te maken, tranen te trekken met het leed van anderen. Dat nu gebeurt juist niet. Er is drama genoeg, leed ook, dat kun je zien, dat wordt niet verstopt. Maar het wordt niet geprofileerd, de camera blijft niet hangen bij het verdriet. Verdriet en pijn, dat zijn zaken die onverbrekelijk verbonden zijn met het dagelijks ziekenhuisleven, dat hoef je niet nog 's extra accent te geven. De makers van 'Jimmy's' voelen dat haarzuiver aan, en bezorgen ons op deze manier een haarzuiver beeld van deze speciale werkelijkheid. Een heel andere manier van spelen met de werkelijkheid gebeurt in de opmerkelijke serie 'Pennies from heaven' (zondag, VPRO). Alweer bijna afgelopen, daarom nog even snel. Bedenker Dennis Potter vertelt het wanordelijke verhaal van een romantische handelaar in bladmuziek en grammofoonplaten, ordelijk, in perfecte dialogen, perfect gespeeld volgens de beste tradities van het Engelse tv- drama. En dan ineens krijgt die 'werkelijkheid' een andere dimensie: acteurs vallen uit hun rol en playbacken midden in de scène de Engelstalige amusementsmuziek van de jaren dertig. Even vind je dat vervelend, want het verhaal is sterk genoeg, en je wilt dat het doorgaat. Maar dan geef je je onafwendbaar gewonnen: het is zó perfect gedaan, de dubbele bodem is zó geestig, de playbackscènes (vaak met prachtige dansjes en koortjes) zien er zó grandioos uit - je kunt niet andere.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15