Ovaties voor Residentie Orkest in Oostenrijkse muzieksteden fW Musica Transalpina mist speelplezier Mark van de Veerdonk al heel volwassen Residentie-Orkest sluit HF met Diepenbrock af Actrices maken Opheliavan F Act mooi Christie's veilt kostbare Atlas van Amsterdam Fine Arts Kwartet op hoge toppen van kwartetkunst GEEN KOSTBARE PRODUKTIES SOS-Kinderdorpen UNST CetdaeSomorit MAANDAG 23 OKTOBER 1989 PAGINA 7 ,Televizier" over Aids-virus koeien JILVERSUM AVRO's „Televizier" (Ned. 2 om 22.15 uur) rengt vanavond een reportage van Alfred Edelstein over Ne- rlandse koeien die zijn besmet met een aan aids verwant vi- us. De ontdekking werd gedaan in Amerika bij proeven met iet bloed van Nederlandse koeien. Volgens de reportage levert iet virus geen gevaar op voor de Nederlandse volksgezondheid. )at het virus zo lang onopgemerkt is gebleven, komt omdat het ij koeien geen herkenbaar ziektebeeld oplevert. In de reportage leit de Utrechtse hoogleraar Horzinek voor een diepgaand, we- nschappelijk onderzoek om onder meer na te gaan hoe het vi- is wordt verpreid. Musica Transalpina m.m.v. Fred Oldenburg, hammerkla- vier, met werken van J.C. Bach, Haydn en Mozart, Dili- gentia, gisteren. Het is niet voor niets dat bij de orkestopstelling, die in de eerste helft van de negentiende eeuw door de inspanningen van Carl Maria von We ber een min of meer vaste vorm kreeg, de houtblazers achter de stijkers opgesteld zijn (van de zaal uit gezien). Het hout is immers lui der dan de strijkinstrumenten. In het gisteravond door Musica Transalpina uit gevoerde kwintet voor hobo, viool, altviool, cel lo en pianoforte van Johann Christian Bach stond Frank Wolters met zijn zelfgemaakte hobo, een kopie van een achttiende eeuws in strument uit het Haags Gemeentemuseum, vóór de andere musici, waardoor hij de balans be hoorlijk verstoorde. De op zich prachtige hobo- toon was te doordringend om de andere instru mentalisten nog een redelijke kans te geven, hoewel zij er zelf ook erg weinig aan deden zichzelf te laten gelden. De musici speelden veel te introvert. Het geheel klonk bovendien enigszins stijQes en „beschaafd", zeker niet de bedoeling in Johann Christian Bachs werken, die zo vol spannende contrasten en bijzondere wendingen zitten. De om accentuering schreeu wende punten van Bachs partituur gingen zon der merkbare opwinding voorbij. Speelplezier was afwezig. Wat dat betreft moet wel een uitzondering ge maakt worden voor pianist Fred Oldenburg, voor dit concert te gast bij Musica Transalpina. Hij trad gisteren ook als solist op in Haydns so nate in C, gespeeld op een mooi klinkende ko pie van een Stein hammerklavier uit 1787. Nu eens staarde de pianist verbaasd naar het pla fond, dan weer luidde hij bijna schaterlachend een nieuwe frase in. Oldenburg heeft lol in het maken van muziek, iets waarvan de vaste le den van Musica Transalpina veel zouden kun- In het na de pauze gespeelde hobokwartet in F van Mozart kwam het ensemble gelukkig een beetje los, de strijkers speelden vuriger en lie ten zich daardoor minder snel overstemmen dan in Bachs kwintet. Nog steeds was de balans niet helemaal in orde - Wolters stond weer vooraan - maar nu was dat minder storend door de verbeterde muzikaliteit. ARTHUR VAN DER DRIFT AMSTERDAM Christie's in Amsterdam veilt op 20 november de „Atlas van Amster dam". afkomstig uit het bezit van G.E.A.M. Le- onhardt-Pilz von Wernhof in Zwitserland. De atlas bevat een verzameling tekeningen, pren ten, kaarten en boeken uit de 16de tot en met de 19de eeuw, waarin de hoofdstad centraal staat. De collectie is vanaf circa 1860 opge bouwd door de Amsterdamse familie Leon- hardt. die een niet onaanzienlijke rol heeft ge speeld in het culturele leven van de stad, aldus het veilinghuis. De werken zijn geschat tussen de 200 en 20.000 gulden. De kijkdagen zijn van 15 tot en met 19 november van 10.00 tot 16.00 uur. Een dag later veilt Christie's een collectie Hollandse, Vlaamse en Duitse tekeningen van oude meesters. Te zien vanaf 15 tot en met 20 november. iet Residentie Orkest maakt een toernee van twaalf dagen door hstenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg. Adriaan Ha ir is voor onze krant meegegaan en houdt het thuisfront nauw- eurig op de hoogte. WENEN/SALZBURG/ - 'JNZ De leden van het Residentie Orkest lopen - ?r niet mee te koop, maar als de meereizende bui- 3it) tenstaander vraagt naar de ervaringen bij het con- eert zoals dat woensdaga vond in de Weense Musik- - vereinsaal werd gegeven, lan blijken ook de door- - gewinterde orkestleden - 6 lie met „bloedgroep RO" k trots te zijn. Trots, om weer gespeeld te lebben, in een zaal waarin _men bij wijze van spreken de historie kan ruiken. Trots ook Dmdat het verwende Weense 5 publiek niet alleen het sublie me Musikverein heeft beju beld, maar ook het orkest. Deze start van de 12-daagse tournee was ondankbaar: een koorbegeleiding, en dan nog wel in het langademig oratori um van Franz Schmidt. Maar het voltallige publiek betaalde grif 80 tot 100 gulden en de vele jongeren die ruim 12 gul den neertelden om achter in de zaal tussen ijzeren hekken het-concert staande mee te be leven applaudiseerden om het hardst. In het Groszes Festspielhaus van Salzburg waar het oratori um donderdag en vrijdag werd uitgevoerd was er twee maal een vol huis. Ook hier begon nen de concerten evenals in Wenen om half acht, want, zo is de motivatie voor dat vroege tijdstip, dan heb je nog wat aan je avond. Dirigent Aldo Ceccato en de orkestleden kunnen het goed met elkaar vinden. Weliswaar is men over het algemeen van me ning dat het jammer is dat Alain Lombard de tournee niet leidt, zoals de bedoeling was, en dat zijn plotselinge vertrek voorkomen had moeten worden, maar de me ning over Ceccato is: een char mante Italiaan die zijn vak verstaat. Zijn weergave van Schmidts werk wordt ook in Salzburg goed ontvangen. De prestatie van de Singverein, der Gesell- schaft der Musikfreunde wordt bejubeld, Christoph Homberger als Johannes is ook hier de ontdekking en Ro bert Holl - wat is hij toch een formidabel bas - wordt door het Oostenrijkse publiek op handen gedragen. De koorle den zijn zo enthousiast over het spel van het orkest dat zij voorstellen Schmidt ook in Den Haag uit te voeren. Het lijkt mij geen gelukkige ge dachte. Het nu en dan pom peuze, opgeblazen werk, ademt toch wel nadrukkelijk de Oostenrijkse geest uit de ja ren dertig. Maar het publiek adoreert Schmidt, sommige concertbezoekers kunnen in het slotdeel hun emoties en tranen niet bedwingen. Als ik dat aan een van de orkestle den vertel reageert hij: „maar zo slecht hebben we toch niet gespeeld?". Nee, na alle repeti ties en de drie uitvoeringen vinden de orkestleden het wel genoeg, maar ze geven zich steeds weer optimaal. Gelukkig blijft oolf voor de musici tijd over om door Salz burg, de Mozartstad bij uitstek, te dwalen. Binnen een straal van enkele kilometers valt er veel te zien en bewonderen. Tot al de bezienswaardigheden behoort zeker niet het Fest spielhaus, van buiten uitge sproken lelijk, van binnen stijlvolle gangen en foyers, maar een zaal met een matige droge akoestiek en met een onaangenaam warme tempera tuur. Toch was dit de zaal waar Von Karajan triomfen vierde. Opvallend is dat zo kort na zijn overlijden, Salz burg hem vergeten lijkt te zijn: niets roept herinneringen aan hem wakker, zelfs geen foto's in de platenzaken. Is Salzburg Mozartstad, Linz mag zich de Brucknerstad bij uitstek noemen. In 1863 werd hij benoemd tot organist van de Dom en vanaf die tijd drukte hij zijn stempel op het muziekleven van de stad. Va der Bruckner was vele jaren lid van Der Gesellschaft der Musikfreunde. Het Residentie Orkest concerteert in het Brucknerhaus, het is zoals de orkestleden het noemen „een thuiswedstrrijd spelen", want het orkest wordt hier steeds opnieuw uitgenodigd. Het Linzer publiek wacht een schitterend concert, met als hoogtepunt de vertolking van het tweede pianoconcert van Saint Saens door de Franse pianiste Cecili Couchet, een musicienne met grandeur, fa belachtige techniek, adembe- nenemende virtuositeit en meeslepende musiceervreugde De samenwerking met het or kest verloopt perfect en Cecca to geeft de soliste alle ruimte om te schitteren. Pianist en or kest krijgen een stormachtige ovatie van het Linzer publiek, en - zo weet men mij in de pauze te vertellen - ongeloof lijk nadrukkelijk en langdurig. Ze speelt als toegift een etude, eveneens van Saint Saens, zeldzaam virtuoos maar bo venal verrukkelijk muzikaal. Het zal niet lang duren of zij concerteert ook in Den Haag. Bij vorige concerten in Linz speelde het orkest Bruckner. Ceccato bracht zaterdagavond Berlioz, Wagner en Ravel. Het is in de Brucknerzaal het eer ste in een serie met onder meer de Wiener Symphoniker en de Wiener Philharmoniker. In de kamermuziekserie staat een optreden van het Amster dam Baroque Orchestra van Ton Koopman aangekondigd. Het publiek reageert opval lend lauw op de muziek uit Tristan en Isolde van Wagner. Toch speelt het orkest perfect en geïnspireerd. Maar het të een feit dat Verdi de Italiaan Ceccato meer in het bloed zit dan Wagner. De ouverture Carnaval Roma van Berlioz valt uitstekend in de smaak, en dit werk, destijds een van de glansnummers van Willem van Otterloo, werd dan ook kleurrijk en spiritueel ge- Aldo Ceccato. DEN HAAG Twee jaar geleden was Mark van de Veerdonk afgereisd naar zo'n multi-functioneel dorpsgebouw in het Zeeuwse Heinkenszand. Met zijn team, bestaande uit geluidsman en belich ter, meldde hij zich daar vol goede moed voor een voorstelling, maar Hein kenszand had het laten afweten. Naast twee lokale media-ver tegenwoordigers hadden twee Zeeuwen zich aan de kassa ge meld. „We hebben toen met die mensen gepraat", herin nert cabaretier Van de Veer donk zich. „Die persjongens hadden er geen moeite mee. Die kwamen nog wel een an dere keer terug. Die twee be talende toeschouwers vonden het ook niet zo'n ramp. Ze kregen hun geld tenslotte te rug. Voorstelling afgelast". Die ervaring staat Utrechte naar Van de Veerdonk nog haarscherp in het geheugen gegrift. „Dat was een diepte punt", vertelde hij zaterdaga vond in jeugdcentrum OLS aan de Loosduinsekade in Den Haag. Daar had de inmiddels twee jaar als beroeps in het vak zittende cabaretier er net een aflevering van zijn tweede voorstelling „Blond Elastiek" opzitten. Voor zegge en schrij ve elf toeschouwers, onder wie vijf betalende. „Ik moet nu ge woon veel spelen", verklaarde Van de Veerdonk zijn beslis sing om er niet net als in Heinkenszand de brui aan te geven. „Op 3 november heb ik m'n première in Concordia in Enschede. En dan moet het programma wel staan als een huis". Welnu, Blond Elastiek stond zaterdagavond al bijna als een huis in de OLS, waar Mark van de Veerdonk een hoogst volwassen cabaret-voorstelling gaf. De 30-jarige Utrechter, die twee jaar geleden in Delft bij het bekende Cameretten-festi- val de persoonlijkheidsprijs in de wacht sleepte, bewees dat hij kan. worden beschouwd als één van de grotere talenten in het tegenwoordig enigszins aan bloedarmoede lijdende va derlandse cabaret-wezen. De ex-free lance-journalist, die af gestudeerd geoloog is, treedt inmiddels drie a vier keer per week op. „En dat is voor ie mand in mijn categorie een behoorlijk groot aantal optre dens. In de theatertjes, waar ik sta, willen ze me meestal wel terughebben. En dat is een goed teken". De ontwikkeling van Van de Veerdonk mag er inderdaad zijn. De Utrechter, geassisteerd door Jack Cortenraad (licht) en Leo Paul (geluid), liet zich zaterdagavond geenszins ont moedigen door het feit dat zijn gehoor zo gering in aantal was. Hij kortte wel zijn programma, dat om 22.00 uur zou beginnen, met een half uur in door een aantal liedjes te schrappen. Het resterende deel van het programma („Ik improviseer voor vijftien procent") haalde een dikke voldoende. Rode draad in zijn show is het gat, dat een boer uit Maasland nog niet zo lang geleden in zijn weiland vond. „Dat vond ik wel een leuk uitgangspunt", vertelt Van de Veerdonk, die naast een aantal leuke techni sche trucjes vooral verbaal in druk maakt. Het enige be zwaar is wellicht, dat de Utrechtse cabaretier net wat te veel Mona-toetjes trekt. Maar dat minpuntje wordt meer dan goed gemaakt door zijn op ac tualiteit gebaseerde grappen. Dat Van de Veerdonk kén im proviseren bewees hij eens in het Waagtheater in Delft. Daar werd hij na zijn opko men letterlijk vastgeklampt door een ietwat beschonken toeschouwer, met wie hij toen noodgedwongen een hele act opvoerde. In de pauze werd het lastpak verwijderd, waar op na afloop aan Van de Veer donk wewrd gevraagd: „Waar is je maat gebleven?". Van de Veerdonk noemt zijn inmiddels met optreden ge stopte collega Jozef van den Berg, die veel met poppen in zijn voorstelling werkte, zijn voorbeeld. „De graad van per fectie van hem zou ik graag wilen bereiken", aldus de ca baretier. Sinds april 1988 is Van de Veerdonk dus beroeps. Voor die tijd was hij journalist, die zich vooral in derde-we- reldonderwerpen had gespe cialiseerd. „Vandaar dat ik in mijn programma nog wel de nodige keren terugkom op de milieu-beweging", aldus Van de Veerdonk, die met „Natte Voeten" tweemaal het Haagse Pepijn-theater halfvol wist te krijgen. Op grond van zijn ta lent verdient hij meer publiek. Vanaf januari gaat hij volop op toernee. met pianist Marcel Schmidt. Op 25 november treedt hij op in het Voorburgse Camuz. FRANK WERKMAN Object Nelleke Konijn in Galerie De Zaal DELFT In Galerie De Zaal Delft is tot en met 19 no vember een kunstwerk van Nelleke Konijn te bezichtigen. Op de vloer van de expositie ruimte is een object opge bouwd, samengesteld uit veer tien driehoekige transparante perspex vlakken die via hon derden gaten met elkaar zijn verbonden door wilgentwij gen. (ADVERTENTIE) KONINKLIJKE SCHOUWBURG Den Haag maandag 30 okt. - 20.15 uur Een van Frankrijks beste actrices in een schitterende voorstelling over de ouderdom in de moderne samenleving Reserveren: tel. 070-469450 (dageli|ks 10-15 uur, zon- en feestdagen 11-15 uur) Vraag ook naar de folder met informatie over Frans toneel in de Komnkliike Schouwburg. Deze voorstelling werd mede mogelijk gemaakt door de Banque Nationale de Paris. Het Fine Arts Kwartet: Sjostako- witsj, Borodin en Schumann. Dili- gentia, zondagmiddag. Het is een bijzondere belevenis om binnen drie dagen in Dili- gentia twee topkwartetten te horen spelen die beide met el kaar gemeen hebben dat de musici oude Italiaanse instru menten bespelen. Het feit dat de tweede viool van het Fine Arts kwartet als enige niet vroeg-Italiaans is maar in 1830 in Parijs werd gebouwd door Vuillaume, doet hier nauwe lijks aan af omdat .deze bouw meester zich sterk naar zijn grote Italiaanse voorgangers richtte en het instrument in derdaad gaaf bij de andere drie aansloot. Het Amerikaanse Fine Arts kwartet beschouwt zich als het oudste strijkkwartet ter we reld omdat het sinds 1946 on afgebroken bestaat. Uiteraard hebben er inmiddels vele per soonswisselingen plaatsgevon den, maar desondanks blijken de huidige vier nog steeds de oude tradities van dit kwartet uit te dragen. Wie dan ook misschien gedacht zou hebben dat dit Amerikaanse kwartet zich bijvoorbeeld van het ook al weer 25 jaar oude Melos- kwartet -uit Duitsland- zou onderscheiden door bijvoor beeld een wat meer exuberan te stijl kwam bedrogen uit. Qua interpretatie en uitvoe ringsstijl liggen beide kwartet ten dicht bijelkaar. Zacht spel blijkt het uitgangspunt. Disso- nante intervallen worden niet extra sterk onderstreept. De opbouw naar een climax wordt eerder uitgedrukt door een verhevigde intensiteit dan door een belangrijke vergro- Fine Arts Kwartet ting van de dynamiek. Bij het Fine Arts kwartet dringt zich de klankschoonheid van de in strumenten bijzonder sterk op. De eerste viool is zilverig en licht in de hoogte en warm in de lagere regionen. De andere drie proberen el kaar te overtreffen in een stralende warmte die het sterkst tot uiting kwam in Schumanns derde kwartet in A op 41 nr.3. Ook het Melos- kwartet speelde dit kwartet. De keuze is moeilijk maar ik denk toch dat ik uiteindelijk voor de uitvoering van het Fine Arts kwartet kies, omdat de klankschoonheid die van het Meloskwartet leek te over treffen. Het samenspel en klankevenwicht is dermate ge perfectioneerd dat men bijna zou vergeten dat deze uiterma te belangrijke facetten van het kwartetspel pas na heel lang samenspelen in optima forma kunnen worden bereikt. Het concert opende met een licht en zacht gespeelde vertol king van het eerste kwartet van Sjostakowitsj in C op.49. In het daarop volgende tweede kwartet in D van Borodin was de prachtige liedmelodie zoals die door de cello in het langza me deel werd gespeeld èen van de hoogtepunten. ERIK BESIER DEN HAAG Het Haag se programma in het ko mende Holland Festival wordt geconcentreerd in de periode 22 t/m 30 juni; de afsluiting van het Fes tival 1990 zal plaatsvinden in de vorm van een bij zonder concert door het Residentie-Orkest, met een programma gewijd aan de Nederlandse com ponist Alphons Diepen brock. Van hem wordt in het Mu ziektheater aan het Spui uitge voerd Te Deum en Missa, vol tooid door Hendrik Andries- sen. Solisten zijn onder ande ren Charlotte Margioni en Linda Finney. Voor het HF van volgend jaar wordt voor gesteld een serie van vier bal letvoorstellingen door bekende balletscholen uit Londen en Parijs te geven in het Dansthe ater en zes toneelvoorstellin gen (drie produkties) door een bekende toneelgroep uit We nen; dit binnen het thema van kunst uit duitstalige gebieden. Het voorstel om een of meer vermoedelijk zeer kostbare voorstellingen aan het pro gramma toe te voegen wordt, helaas, om financiële redenen niet haalbaar geacht, tenzij voor een uitvoering door de Berliner Schaubühne (Kersen tuin of Drie zusters) extra fondsen kunnen worden ver wacht. De Off Holland-pro grammering zal van ongeveer dezelfde omvang als dit jaar zijn. Directeur Ad 's-Gravesande heeft wel oren naar twee pro jecten in Den Haag: dansers van de toekomst die van scho len uit Parijs en Londen af komstig moeten zijn (Dansthe ater) en drie verschillende voorstellingen van theater groep Der Kreis uit Wenen, die in de Koninklijke Schouw burg kunnen worden uitge voerd, onder regie van de re gisseurs Tabori en Peymann. „Alleen al met het vervolg op het project Dansers van de Toekomst' is de bijdrage uit Den Haag al ten volle benut", deelt 's-Gravesande schrifte lijk mee. De programmering van het Off Holland-festival voorziet voor Den Haag in twee dans- produkties en één theaterpro- duktie en twee concerten. Het vorig jaar begonnen 'Off on solo', danssoli vervaardigd door jonge choreografen onder wie een Nederlander, wordt gecontinueerd. De concerten zullen werk omvatten van de nieuwe generatie Nederlandse componisten, geboren in of na 1960. F Act: „Ophelia". Regie: Joe van Kan. Muziek: Peter Vermeersch. Choreografie: Feri de Geut. Decor: Johan Simon#. Met o.a. Lieke Rosa Altink, Elsie de Brauw, Tineke Schrier, Arjan Kindermans Harijono Roebana. Korzo, zaterdag 21 okto ber. Lak, Leiden, 27 en 28 oktober. F Act produceert gewoonlijk theaterprojecten waarin een beginnend regisseur de kans krijgt met vier of vijf acteurs een stuk te spelen. Bij „Ophe lia" heeft regisseur Jos van Kan kennelijk veel vriendjes gehad die voor niets mee wil den doen: drie actrices en een acteur, vijf dansers, zes musici, een choreograaf en een com ponist hebben zich ingezet voor dit project. Ophelia, weten wij, is het meisje dat zo verliefd werd op Shakespeares Deense prins Hamlet. Toen de laatste haar echter uit paranoia afwees en zich steeds meer bezig ging houden met de dood van zijn vader, koos ze het water als laatste rustplaats. Ze verdronk in emoties. Bij Jos van Kan doen er maar liefst drie Ophelia's mee en vijf dansers als koor geven weer wat de drie slechts voe len. Een man fungeert als ver teller om verloren ideeën te verhelderen. Hij spreekt tek sten die ik onder andere als van Shakespeare. Heiner Mul ler en Van Eeden herkende. Van Kan moet erg gretig zijn geweest: honderden vondsten in een voorstelling die toch onsamenhangend blijft. Wat de actrices doen, benadert het prachtige. Elsie de Brauw bloost echt als ze door de man, Arjan Kindermans, wordt ge streeld. Als Lieke Rosa Altink als Ophelia haar lichaam aan Hamlet aanbiedt, speelt ze de perfecte onschuld, schaamte en vernedering ineen. Als het trio met bloemen tegen de borst gedrukt stilstaat en de zaal inkijkt of als het steeds heftiger „wil je mijn hart eten, Hamlet?" roept, bereikt het emotie en ontroering bij het publiek. De heftige muziek, de intense dans, het gedreven de clameren en decor en kos tuums doen de beker echter overlopen. PETER SNEL (ADVERTENTIE) Gisteren gezien op TV? De kans van uw leven om 'n leven te redden! Steun: |j^j Giro 2280, Abcoude

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 7