HELP HELPEN Conciliair Proces in praktijk gebracht kerk wereld fieidóc brieven van lezers! Onverzoenbaar pathos in een wrede revolutie GEESTELIIK LEVEN/OPINIE CcidócSomotit ZATERDAG 21 OKTOBER 1989 PAGI door Marinus van der Berg Verschijning Ze zaten er allebei nog vol van. Het was nu acht jaar geleden. Hun zoon had een epileptische aanval gekregen tijdens het zei len. Hij was uit de boot gevallen en verdronken in het IJsselmeer. Ze konden de naam Harderwijk sindsdien niet meer zien staan op de ANWB-borden. Twee nachten voordat ze weer die fa tale dag gedenken, vijf jaar la ter, verscheen hij in een droom aan haar bed en zei: „Moeder zouden jullie niet eens naar Har derwijk gaan". De volgende och tend vertelde zij haar droom aan haar man. „Het valt me koud op het lijf", zei hij. Maar hij stemde ermee in. Ze gingen die zater dag direct en zouden overnach ten, want de zondag was de ge denkdag. Toen ze arriveerden in Harderwijk vroegen ze aan een man de weg. Een tweede bijzon dere ervaring overkwam hen. De man wist precies welke plek zij zochten. Hij wist ook van die jongen die daar verdronken was. „Er zijn die zondag twee men sen verdronken. De brandweer was erg druk en vroeg mij om hulp. Ik ben namelijk schipper". De volgende dag in de stilte van zondagochtend gingen zij naar de plek en toen ze er aankwa men rijden, stond er een man. Met gebogen hoofd, zijn pet in de hand. Hij stond er te bidden. Het was dezelfde man. Toen hij de ouders zag, verontschuldigde hij zich maar ze zeiden: „Als ie mand hier vandaag hoort, bent u het". Heel deze wonderlijke ervaring, de verschijning van hun zoon in de droom, de ont moeting met deze onbekende man, heeft deze ouders gehol pen om niet stil te blijven staan in hun verdriet, maar om weer verder te gaan. Er is op het ogenblik een groei ende aandacht voor bijzondere ervaringen die mensen overko men en waarvoor geen redelijke verklaring is te geven. Ervarin gen die je geneigd bent om 'on gelooflijk' te noemen of om te denken dat ze verbeelding of fantasie zijn. Maar voor de per sonen die ze hebben meege maakt zijn ze waar, heel diep waar. Deze ervaringen beteke nen een verandering in hun le ven. Het is vaak niet gemakkelijk om een serieus oor te vinden voor deze bijzondere ervaringen. Al lereerst omdat ze vaak niet se rieus worden genomen, op de tweede plaats omdat er ook een zekere of zelfs ernstige bedrei ging van kan uitgaan. Ik denk aan de ervaring van iemand die de nabije dood van haar man, haar zwager en haar zoon voor zag. Kort daarna stierven twee van hen. Er brak paniek in haar los om haar zoon. Maar er zijn ook bijzondere ervaringen waar een diepe troost van uitgaat. Ik denk aan een oude ongeneeslij ke zieke man. Hij was ongehuwd gebleven. Op een zondag was zijn neefje dodelijk verongelukt. Het neefje woonde in het huis waar hij ook woonde. Elke zon dag was sindsdien voor hem weer een moeilijke dag. Enkele nachten voordat hij nog plotse ling stierf had hij een droom waarvan hij iedereen die het ho ren wilde vertelde. In zijn droom zag hij zijn neefje verschijnen in een verlichte poort en hij zei: „Kom maar gauw, oom Jan, het is hier heel mooi". Sinds die droom was er een glans van rust in zijn gezicht. Hij verzette zich niet meer tegen de naderende dood. Deze bijzondere ervaringen, die je dichtbije ervaringen kunt noe men, worden ook wel verlichten de ervaringen genoemd. Er zijn in Nederland en ook elders steeds meer plaatsen waar se rieus geluisterd wordt naar deze ervaringen. Een van de plaatsen is het radiopastoraat van de IKON van ds. Hans Stolp. Hij heeft over deze ervaringen ge schreven in het zojuist versche nen boekje: 'Dichterbij dan ooit....' (Ten Have, Baarn). Er groeit een nieuwe gevoelig heid voor het meer dan het be wijsbare. Het is alsof er in het beton van het beredeneerbare steeds meer barsten komen. Er breken nieuwe ervaringen door. Er moet soms heel wat schroom overwonnen worden om deze ervaringen ook te delen met an deren. Wie er niet met anderen over kan spreken, kan zich een zaam voelen met deze ervarin gen. Daarom heb ik ook deze bijdrage geschreven. Bovendien raak ik steeds meer geboeid door de vraag: welke rol spelen deze bijzondere ervaringen in het verwerken van een diep ver lies Worden we door de over ledenen geholpen Akkoord over verdeling geestelijke verzorgers DEN HAAG Het ministe rie van defensie is het met de Nederlandse kerkgenoot schappen en het Humanis tisch Verbond eens geworden over de verdeling van het aantal geestelijk verzorgers in de krijgsmacht. Staatssecreta ris Van Hou welingen heeft dat de Tweede Kamer laten weten. Met de overeenstem ming is aan een jaren slepend geschil een einde gekomen. Op grond van de aantallen mensen in de krijgsmacht zijn er thans 244 geestelijke ver zorgers. De verdeling van dat aantal over de verschillende kerkgenootschappen en het Humanistisch Verbond wordt nu jaarlijks vastgesteld aan de hand van de uitkomst van drie onderzoeken: de voor keuren van actief dienende militairen, de voorkeuren van militairen die in crisis- of oor logstijd kunnen worden opge roepen en de positie van de (kerk)genootschappen in Ne derland (onder meer aantal len leden en aantallen geeste lijke verzorgers in dienst van het genootschap). De uitkomsten van de onder zoeken worden geleidelijk vertaald in aantallen geestelij ke verzorgers per (kerkge nootschap, aldus Van Houwe- lingen. Óp het ogenblik kent de krijgsmacht katholieke aal moezeniers, protestantse do minees, joodse rabbijnen en humanistische raadslieden. Men gaat nooit tot de bodem van zijn eenzaamheid. Georges Bernanos „WINKELIERS REAGEREN OP ACTIES" UTRECHT Wat komt er terecht van het conci liair proces in het leven van alledag? Die vraag stelt zich de Raad van Kerken in Nederland in het oecumenisch bulletin van oktober. Weliswaar was het enthousiasme op de kerkendag van medio september in Utrecht om ernst te maken met vrede, gerechtigheid en schoon milieu, de drie 'poten' van het conciliair proces, heel groot maar is dat élan bestand tegen de taaie tegenstand 'aan de basis'? Successen moeten worden ge boekt in gemeente en paro chie, meent de Raad van Ker ken, omdat anders de gegroei de aandacht voor gerechtig heid, vrede en heelheid van de schepping verloren gaat en de geloofwaardigheid van de kerken verdwijnt. „Willen we dat het conciliair proces niet als proces verbaal snel wordt bijgezet in de kerkelijke ar chieven dan moet het voor werp zijn van de inzet en be trokkenheid van dè basis van de kerken." Bij de 'rondwandeling' door de provincies is de Raad ge bleken, dat lang niet overal met volle kracht op de drie gestelde doelen wordt afgeste vend. Zo stelde mevrouw Schmitz, burgemeester van Haarlem en vice-voorzitter van Pax Christi, wel heel na drukkelijk, dat „de naïeve taal van de hoop concreet moet worden gemaakt en dat de kerk midden in de samen leving moet staan", maar de provinciale stuurgroep conci liair proces Noord-Holland staat met de handen omhoog. „Er zijn veel plannen ge maakt, die moeten worden De Oranjekapel in Utrecht laat zien hoe het Conciliair Proces handen en voeten gegeven kan worden. TEKENING: PERS UNIE uitgevoerd. Maar hoe doe je dat? We hebben gemerkt, dat het voor stuurgroepen niet zo eenvoudig is de goede voorne mens uit hun plaatselijke ge loofsbrieven tot concreet han delen te laten uitgroeien. Op een aantal regionale werka- vonden in de provincie in no vember willen we proberen elkaar hierin verder te hel pen". Dat het ook anders kan laat Utrecht zien. Daar was al vier maanden voor de kerkendag een groep ouderen van de Hervormde Wijkgemeente Oranjekapel in het oude Utrechtse stadsdeel Zuilen aan het werk gegaan. Onder leiding van de (bijna) theologe Corne van Duinen, tevens di aken van de wijkgemeente, is die groep gaan zoeken naar de relatie tussen de doelen van de Raad van Kerken en hun eigen leven. „Het was voor ons helemaal niet zo'n groot probleem," vertelt Corrie, „De mensen kwamen al tij dens het eerste gesprek over de lokale invulling van het begrip 'conciliair proces', er gens in mei, zelf met sugges ties. Zo werken we trouwens hier altijd, geen ideeën of plannen doordrukken maar wel vorm geven aan wat de gemeenteleden zelf willen." Discussie Al discussiërend kwamen ze in de Oranjekapel tot de con clusie, dat het niet verstandig is alles ineens te willen: als we iets doen .zijn we al goed bezig. Zo verbonden vijfen twintig ouderen zich aan zes voorstellen, verdeeld over de drie onderwerpen van het conciliair proces. Daaruit kon men een keus maken. Wie zich bijzonder aangetrokken voelde tot het onderwerp mi lieu beloofde alleen nog maar fosfaatvrije wasmiddelen te gebruiken en niet onnodig plastic zakken en tasjes te ge bruiken of te accepteren. „De mensen kwamen er direct mee," herinnert Corrie zich, „ze waren al geïrriteerd over het gemak, waarmee in win kels allerlei produkten in plastic aan de man werden gebracht. Al pratend over mi lieuvervuiling kwam die er gernis spontaan naar boven en daarna groeide in deze ge motiveerde groep het 'heilig voornemen' om er wat tegen te doen natuurlijk erg snel." Twee 'werk-voorstellen' wer den ook aan het onderwerp gerechtigheid gekoppeld. De genen, die daarvoor kozen, belpofden iedere maand een Amnesty-brief te schrijven en voorts alleen nog maar koffie te kopen met een Max Have- laar-keurmerk. Corrie: „Ook weer een idee, dat direct werd geopperd. Een aantal gemeen teleden had zich al boos ge maakt over het ontbreken van 'goede' koffie in diverse winkels. Ze vroegen zich af waarom de eigenaars hard werkende planters in de Der de Wereld niet een behoorlijk inkomen wilden gunnen." Een andere vraag is of winke liers zich wat aantrekken van acties als die van de Oranje kapel. Volgens Corrie van Duinen wel. Zij onderbouwt haar vermoeden met het ar gument, dat nu in een Albert Heijn-filiaal in de wijk wel Max Havelaar-koffie wordt verkocht terwijl dat merk tot voor kort in geen schap was te vinden. Gevoelige snaren De discussie over 'vrede' is minder harmonisch verlopen. Dat onderwerp beroerde ge voelige snaren, omdat de vi sies op vrede en veiligheid soms ver uiteen liepen. Niettemin kwam er een for mulering uit de bus waarmee alle partijen uit de voeten kunnen en die toch niet alle betekenis heeft verloren. Me nig bezoeker van de Oranje kapel vindt nu dat „er ruimte en aandacht moet zijn in onze gemeente voor mannen, die kritisch nadenken over hun dienstplicht". Corrie is er blij mee, dat dienstweigeraars en anderen, die over hun keuze nog na denken, in de wijkgemeente Oranjekapel niet zullen stuk lopen op bot onbegrip. „Ik was er verbaasd over hoeveel begrip juist ouderen konden opbrengen voor jongeren, die het leger niet zien zitten. Ik herinner me een emotioneel betoog van een mevrouw die vanuit haar eigen oorlogser varingen opkwam voor de dienstweigeraars. Luister goed, wij zeggen niet: een christen mag niet in dienst gaan, maar wel willen we, dat er in onze gemeente ook plaats is voor een dienstwei geraar". Heel dicht bij huis is de (on veiligheid van de buurt, zo dat de belangstelling om daar voor actie te ondernemen na venant was. „Een. moeilijke klus, want we leven hier vriendelijk gezegd niet in een vrolijke buurt," zegt Corrie, „veel ouderen voelen zich be dreigd, zeker 's avonds. Maar het gaat ons niet alleen om meer veiligheid. We willen meer, het leven in de wijk moet plezieriger worden. Daarom waren wij van de partij, toen begin dit jaar actie werd gevoerd tegen sluiting van het Noorderbad. Dat lijkt te lukken. Heel goed nieuws voor de vele kinderrijke ge zinnen, die we hier hebben. Ik vind dit zelf een prachtige vertaling van het conciliair proces". Niet alle voornemens monden uit in klinkende successen. Corrie van Duinen is de eer ste om dat toe te geven. „We controleren ook niet perio diek hoever iedereen is opge schoten. Dat moet je naar mijn mening niet doen. Het gaat ons immers niet in de eerste plaats om de meting van resultaten maar om de verandering van mentaliteit. Als mensen gevoelig worden voor het verband tussen ge loof en leven komt het succes vanzelf." JOS BOUTEN In een streek van Frank rijk is dit jaar geen of in ieder geval zeer weinig aandacht besteed aan de viering van de Franse re volutie. Terwijl er in Pa rijs werd gefeest, werd er in de Vendée, de streek rond en ten zuiden van Nantes, vooral herdacht. En niet zonder reden. Tien duizenden Vendéens, meest vrouwen en kinderen, wer den in het voorjaar van 1794 op systematische wijze uitge moord door het republikeinse leger. Dat was het antwoord van de Convention, het ter reurbewind van Robespierre en Danton, op het massale verzet van de boeren tegen hun gedwongen inlijving in het republikeinse leger. De schrille gebeurtenissen in de Vendée bijna tweehonderd jaar geleden waren zo goed als weggepoetst door het organi serende comité van de Franse revolutie. Dat er alsnog de no dige aandacht aan is gegeven komt voornamelijk op reke ning van het boekje van Phi lippe de Villiers, Lettre ouverte aux coupeurs de têtes et aux menteurs du Bicente- naire (Open brief aan de ont- hoofders en leugenaars van het revolutiefeest, uitgave Al-r bin Michel). De Villiers is burggraaf en lid van het Franse parlement en was ook enige tijd staatssecretaris van cultuur onder Giscard d'Es- taing. Zijn adellijke voor ouders hebben gevochten in het „koninklijke en katholie ke leger van de Vendée". Het bijzondere aan de. ge schiedenis van de Vendée is geweest dat daar tijdens het Ancien Régime een zekere so lidariteit bestond tussen boe ren, adel en geestelijkheid. De historicus Tocqueville signa leerde de overheersende af wezigheid van solidariteit tus sen de verschillende bevol kingsgroepen in die tijd. Ie dereen vocht voor zichzelf, voor zijn eigen rechten en hij meende hieruit de de felheid te kunnen verklaren waar mee de Fransen elkaar tijdens de revolutie hebben afge maakt Alleen in de Vendée bleek koning Lodewijk XVI op steun van de drie standen te kunnen rekenen. Toen de geestelijken zich verzetten te gen de eed op de grondwet van de revolutionairen en ge nadeloos werden vervolgd, kregen zij steun van adel en boeren. Door de andere Fransen wer den de bewoners van de Ven dée als een pays réfractaire beschouwd, een land dat in vloeden van buiten wist te weerstaan. „Daar leefden zij temidden van wijngaarden, hun kerken en processies", ci teert De Villiers een van zijn streekgenoten. Wat 'voor boodschap hadden zij aan de opdracht van de Convention om de republikeinse idealen elders in het buitenland te gaan uitdragen? Toen zij on der de wapenen werden ge roepen, formeerden zij onder leiding van hun edelen een leger en trokken, aanvanke lijk niet zonder succes, ten strijde tegen de revolutionaire legers. Ze delfden eind 1793 het onderspit, maar dat was voor de Convention niet ge noeg. De Villiers citeert de ronduit vreselijke woorden die in de vergadering van de Convention gesproken wer den. „Wij moeten van de Vendée een nationaal kerk hof maken". De streek moest van de aardbodem verdwij nen. Vervolgens werden alle middelen in stelling gebracht om dit doel te bereiken. Wa terbronnen werden vergiftigd met arsenicum, vrouwen en Georges Bernanos FOTO: ROGER VIOLLET kinderen werden op boten in de Loire tot zinken gebracht, anderen werden in ovens ver brand. En dit alles waren geen spontane opwellingen, het was een plan dat in de Conventie - in het openbaar was besproken. Dubbelzinnig De Franse Revolutie is in zijn uitwerking een uiterst dub belzinnig gebeuren geweest. Naast de uitroeping van rech ten van de mens, heeft zij het moderne totalitarisme voort gebracht. Terecht beklaagde De Villiers zich erover dat daar bij de viering van de bi- centenaire vrijwel niets over was terug te vinden. De schooljeugd in Frankrijk krijgt nog altijd in de geschie denisles de produkten voorge schoteld van de jacobijnse tra ditie in de Franse geschied schrijving. Iedereen die zich tegen de revolutie verzette wordt daarin als bekrompen of idioot afgeschilderd. Die fundamentele tweeslach tigheid van de Franse revolu tie komt ook naar voren in het boek van de gereformeer de hoogleraar Henk Wol- dring, De Franse revolutie; een aktuele uitdaging (Kok, Kampen). Hij beschrijft en commentarieert de klassiek geworden uiteenlopende reac ties van schrijvers als Burke, De Maistre, Groen van Prin- sterer, Lamennais en Tocque ville op de Franse revolutie. Hun reacties lieten het ont staan zien van het nog steeds bestaande politieke spectrum van links en rechts in de Westeuropese landen. De polarisatie was het scherpst tussen kerk en staat. De kerk had het Ancien regi me gesanctioneerd en daarom was de haat van de revolutio nairen jegens haar zo groot. Het heftigst botsten het laicis- tische pathos van de revolu tionairen voor vrijheid, gelijk heid en broederschap met het religieuze pathos waarvan een schrijver als Georges Berna nos zich op het eind van zijn leven naar aanleiding van diezelfde revolutie tot tolk heeft gemaakt in zijn toneel stuk Dialogues des Carmélites (De laatste op het schavot, uit geverij Arbor, Baarn). Het laat al weer een heel andere kant van de nasleep van 1789 zien die bij de manifestaties in de zomer onbelicht bleef. Solidariteit Bernanos' toneelstuk is geba seerd op het lot van de zestien zusters Karmelietessen van Compiègne, die op 17 juli 1794, tien dagen voor de val van Robespierre, een van de laatste groepen waren die op de Place de la Revolution in Parijs werden onthoofd. Bernanos voegde aan dat ge beuren een belangrijk gege ven van eigen vinding toe, dat van zuster Blanche de la Force, een adellijk meisje dat de kloostereed nog niet had afgelegd maar zich op het al lerlaatste moment uit solidari teit bij de andere zusters voegde toen deze werden ge guillotineerd omdat zij gewei gerd hadden hun kloosterge loften op te geven. Hoewel Bernanos lange tijd een monarchist was en dus bepaald geen bewonderaar was van de republiek, is zijn stuk zeker niet reactionair. De karmelietessen zijn getui gen van een jansenistisch christendom. Ook al stemt het met zijn nadruk op strenge zelfverloochening nauwelijks overeen met de huidige reli gieuze conjunctuur, toch.kan het stuk zeker niet gezien worden als een uiting van fundamentalistische geloofs beleving. De zusters weten God weliswaar aan hun zijde, zij zijn niet doof voor argu menten van hun tegenstan ders en het martelaarschap is niet noodzakelijkerwijs het hoogste goed waar zij naar streven. Hoe buitenaards het gegeven lijkt van een zuster die op het allerlaatste moment haar slot- genoten volgt op het schavot, Bernanos is er in geslaagd dit gegeven op geloofwaardige wijze vorm te geven. Latere beschouwers hebben er op gewezen dat zuster Blanche voor hem zelf model stond. De christen-militant die Bernanos zijn leven lang wilde zijn, liet op het eind er van zien dat hij net als zuster Blanche zijn laatste angsten had overwonnen. PAUL VAN VELTHOVEN Selectie in operatiekamer EEN patient die Frans of Engels spreekt, zal geen probli ondervinden. Maar een Afrikaan die zich alleen in Swi kan uitdrukken zou straks volgens de nieuwe protoco van drie grote hartcentra in ons land minder kans makei een transplantatie. Die protocollen melden ook dat een tiënt niet ouder moet zijn dan 55 jaar, geestelijk stabiel n zijn en coöperatief ingesteld. De protesten waren dus week niet van de lucht en staatssecretaris Dees reagei zeer afwijzend. VOLGENS de betrokken ziekenhuizen - de academis ziekenhuizen van Leiden en Rotterdam en het St. Anton ziekenhuis in Nieuwegein - ligt de zaak minder scherp in de eerste berichten deze week werd voorgesteld. Elke a d vraag wordt op zijn eigen merites bekeken, luidt de ger stelling. Maar anderzijds kunnen de artsen er niet onderui - erkennen dat zij een selectie moeten toepassen. Er zijn meer aanvragen dan waaraan kan worden voldaan. De tiënten die de minste risico's bieden krijgen daarom v< rang. Door bijkomende medische risico's worden in geen 55-plussers aan een nieuw hart geholpen. Taalproli men hebben zich evenwel volgens de ziekenhuizen in i\ praktijk nog niet voorgedaan. V HOE genuanceerd de nieuwe praktijk er in vergelijk met de berichten dan ook mag uitzien, toch is de samei ving ruw wakker geschud. Wat deze krant in een serie kelen als gevaarlijke mogeljkheid aan de kaak werd dreigt nu praktijk te zijn geworden: patiëntenselectie. De kenhuizen hebben gebrek aan financiële ruimte en - door allerlei berichten over commerciële praktijken, handel in nieren van levende donoren en in hersenvlic van dode donoren - is het aantal voor transplantatie bescl bare organen veel te laag. BEIDE factoren hebben te maken met de moeilijke en lang niet beantwoorde vraag naar wat nog verantwoord is de operatiekamer. In hoeverre staan kostbare ingrepen v enkelen een eenvoudiger behandeling voor vele anderen n de weg? Of, met andere woorden, moeten de prioritei steeds aan de kant van de verfijnde medische technieken u gen? De vraag naar meer organen ligt in het verlengde hi[i van. p DEZE week is bij de afspraken voor het regeerakkoord ij dit punt vooruitgang geboekt: er komt een transplantatie i< die moet regelen onder welke voorwaarden organen besch t baar kunnen komen. Zo'n wet kan wellicht de ongerusth v wegnemen die de laatste tijd is ontstaan en duidelijkheid v t schaffen aan degenen die een donorcodicil zouden willen vullen. Maar zo'n wet neemt het probleem van de selectie de gezondheidszorg niet weg. Voorlopig is van belang dat t discussie hierover niet stilstaat en in het openbaar gevo wordt. De bekendmaking van de aanstaande protocollen de genoemde ziekenhuizen is daarom te verkiezen boven i k selectie in stilte. n Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondf stukken te bekorten. Bedrijfsovernames Wat een briefschrijver be weert over de ijdelheid van Joep van den Nieuwenhuijzen is natuurlijk nonsens. De man, die inmiddels tientallen bedrij ven, die op het punt van een faillissement stonden, heeft gesaneerd wilde niet in een gespreid bedje als schoonzoon van de bekende horeca-gigant Van der Valk zijn verdere le ven slijten. Dat hij op het pad van de overnames aandeel houders en directies tegen komt die hem willen dwarsbo men zal niemand verbazen. Maar vele werknemers zijn blij met iemand als Van den Nieuwenhuijzen. Bedrijven als Holec, Begeman e.v.a., waar door het vastgeroeste manage ment het rendement niet om over naar huis te schrijven was, floreren nu door een wis seling van datzelfde manage ment weer volop. Dat menig belegger vertrouwen heeft in Joep van den Nieuwenhuijzen bewijzen wel de aandelenkoer sen die omhoog springen wan neer alleen al de naam van de man wordt genoemd. H.J.v.d. Berg, DEN HAAG. Roodlich tcamera Omdat de werkdruk waar schijnlijk aanzienlijk toeneemt wil de commissaris van politie van Voorburg geen roodlicht- camera om te controleren of auto's door het rode licht rij den. Maar nu lees ik in mijn krant dat de verkeerspolitie van Wassenaar op de Rijks straatweg drie radarcamera's gaat plaatsen, waarvan één ge combineerde r'oodlicht/snel heidscamera. Ook Wassenaar moet voor de kosten opdraaien en men verwacht ook een be hoorlijke toename van de werkdruk. Evenals Den Haag waar vele roodlichtcame- ra's staan vindt Wassenaar de veiligheid kennelijk ook het belangrijkst. Die veiligheid bereik je tegenwoordig hel alleen met controle, waan* je de hardleerse automobl ten kunt aanpakken. Zo lal zamerhand lijkt het of I door rood licht rijden regel geworden en dat betekent i dat je als voetganger of fiet bij groen licht bijna nog n durft over te steken. I houdt niet op bij de grens n Den Haag. Waarom mi Voorburg dan zo moeil doen? Laat de politie v Voorburg voor het onderho anders iets met Den Haag pi beren te regelen. Als er stra regionale korpsen zijn, zal ook wel gaan gebeuren. D.M. van Elk, VOORBURG. Meer dan nodig Nu de PTT geen staatsbed meer is, maar een particulii onderneming die geacht woi een gezonde winst te mak en in de slag te gaan met cc currenten, blijkt opeens dat duizenden mensen meer \v ken dan nodig is. Niet go voor de werkgelegenheid i tuurlijk als er zoveel ban verdwijnen, maar aan de dere kant: het had dus al jai veel goedkoper gekund. inwoner van Den Haag (e stad met erg veel ambtenai en toch al een hoge werklcx heid) word je waarschijn! geacht geen slapende hond wakker te maken, maar Nederlander moet je je toch vraag stellen: hoeveel goed* per kan het bij de ministerij Als daar eens gekeken i worden naar een efficiënte werkwijze, met hoeveel ara tenaren minder zou men dl toekunnen? Het is misschil lood om oud ijzer: ambtenan worden nu al door de beli tingbetaler betaald en daal verandert niets als ze een u kering krijgen. Maar een mi der log, dus slagvaardig overheidsapparaat heeft zijn voordelen. G.Th. Goossens, DEN HAAG. RODE KRUIS DEN HAAG GRO 6868

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2