Weermannen
zien de bui
graag hangen
Familie De Mol
grossiert
in
Bekende
Nederlanders
CcicióeSoiwatit
DE BILT - Het weer krijgen we
dagelijks gratis op ons dak, maar
de verwachtingen over zon en bui
en zijn inmiddels een vertrouwd
werkterrein voor de commercie. Zo
is weerman John Bernard neerge
streken bij RTL Veronique. Heeft
TV 10 nog niet op de deur van
Kroll of Kroonenberg geklopt?
Erwin Kroll (39): „Nee. Ze zijn op zoek
naar een nieuw gezicht, een vrouw.
Maar hoe dat verder loopt, weet ik niet.
Je kunt voor het weer niet zomaar ie
mand van straat plukken, tenzij je de
weergegevens in verhaalvorm koopt.
Dan kun je ze letterlijk nakauwen. An
ders moet je een meteoroloog aantrek
ken en die zijn er niet zoveel. Het is een
redelijk unieke baan".
Voor Kroll zou een aanbod ook geen zin
meer hebben. Hij heeft al ja gezegd op
een baan als voorlichter bij Fokker Spa
ce and Systems, de ruimtevaartdivisie
van Nederlands enige vliegtuigprodu-
cent. Het bedrijf houdt zich bezig'met
zaken als satellieten, zonnepanelen en
robotten.
„Ik zit al veertien jaar in het weer en
wilde eens iets anders. Toen ben ik op
voorlichtingswerk uitgekomen. Dat heeft
zowel in- als extern alles met communi
catie te maken en er komt veel presenta
tie bij kijken".
Nuchter
Vanaf het moment dat Kroll (drie en
een half jaar geleden) de weersverwach
ting op tv voor zijn rekening nam, zijn
de begrippen communicatie en presenta
tie opgefrist. Duidelijke taal, zijn en
thousiasme, zijn handgebaren en zelfs
excuses voor een onjuiste weersverwach
ting; het maakte hem zeer populair.
Twee bladen riepen hem uit tot knapste
man van Nederland. Kroll: „Het ene
was geloof ik Playgirl en dat blad was na
een paar nummers weer verdwenen".
Het drietal pogingen om een fanclub op
te richten, wordt van eenzelfde nuchter
commentaar voorzien. „Dat soort din
gen, daar begin ik niet aan. Het is per
soonsverheerlijking. Bij een artiest kan
ik het me nog een keer voorstellen, maar
bij een weerman
Erwin Kroll voelt zich allesbehalve een
artiest. Het weer is een serieuze aangele
genheid. Wat treft zijn opvolger aan?
„Een vreselijk leuke baan. Watje ziet op
tv is slechts een fractie van het werk, al
hoewel het wel het leukste en opwin
dendste facet is. Je bent een hele tijd be
zig en dan moet alles er in één flits goed
uitkomen, dat roept een bepaalde span
ning op".
Kroll werkt momenteel zijn opvolger
half een 's middags in De Bilt. Na het
verzamelen van alle gegevens vertrekken
ze naar de Weerkamer in het Hilversum-
se NOS-complex. Vanuit De Bilt worden
ze op de hoogte gehouden van alle actu
ele ontwikkelingen.
Kroll: „In de Weerkamer houden we ons
vooral bezig met het schrijven van tek
sten. We hebben namelijk nog een op
drachtgever: de Wereldomroep. Die
FRANK KROONENBERG
EN ERWIN KROLL
Twee keer uitgeroepen tot de knapste man van
Nederland, drie keer aanbiedingen afgeslagen om een
fanclub voor hem op te richten. Over welke megaster gaat
het? Erwin Kroll, Nederlands populairste weerman, die
volgende week dinsdag voor het laatst op de buis te zien is.
Zijn opvolger Frank Kroonenberg vindt het „nog heerlijk
rustig rond mijn persoon". De nevenverschijnselen die
onlosmakelijk aan tv-optredens verbonden zijn, nemen
beide heren voor lief. Degelijke weersverwachtingen die
na een hele middag werken in twintig tot vijfentwintig
seconden over het scherm wervelen, daar draait het om.
Een gesprek met de komende en gaande weermannen van
het NOS-journaal.
Frank Kroonenberg (rechts) en Erwin Kroll: de komende en gaande weerman van het Journaal.
krijgt van ons het weer in de vakantie
landen. Daar ben je zo'n anderhalf tot
twee uur mee bezig".
Daarna volgt het werk voor het Jeugd
journaal en de Journaals van zeven en
acht uur. Tot slot is dan de Wereldom
roep weer aan de beurt voor de ochtend
uitzending. „Die tekst spreken we 's a-
vonds rond half tien in. Bij calamiteiten
kunnen ze ons uit bed bellen en komen
we live in de uitzending".
Kroll zal het werk missen. „Televisie is
ingrijpend voor je privéleven, maar mijn
vrouw en kinderen waren er al aan ge
wend. Ik heb dus geen ander werk geko
zen om er van af te komen. Juist door je
tv-optredens word je gevraagd voor an
dere dingen. Lezingen, stukjes schrijven.
Op het ogenblik doe ik iets voor VA-
RA's Vroege Vogels. Dat is allemaal erg
leuk".
En de jongen die hem op zondagochtend
uit bed belde omdat zijn barbecue in het
water was gevallen, heeft hem niet van
mening doen veranderen. Ook het dich
terlijk vermogen van landgenoten
('Kroll, het weer is geen lol') haalt hem
niet uit zijn evenwicht. Wat dat betreft
is Kroonenberg, want wat rijmt nou niet
op 'erg', er nauwelijks beter aan toe.
„Op het ogenblik is het nog heerlijk rus
tig rond mijn persoon", glimlacht Krolls
opvolger. -„Maar ik begrijp ook wel dat
FOTO:'t STICHT
je na enige tijd herkend wordt op straat
en af én toe aangesproken zult worden.
Laat ze me dan in elk geval recht in het
gezicht aankijken en niet met priemende
oogjes om de hoek gluren".
Frank Kroonenberg (35) heeft 'het hele
operationele weerbedrijf doorlopen. Na
een interne opleiding bij het KNMI be
gon hij als communicatie/selectie mede
werker. „Berichten voor klanten de deur
uit doen en basisberichten voor de mete
orologen via de stations binnenhalen en
in kaart brengen".
Daarna werd hij waarnemer op het sta
tion De Bilt. „Elk uur komen de waarne
mingen van duizenden stations op het
meteorologisch telecommunicatie-net-
werk. Nu is het weer dat op dit moment
in Tokyo heerst niet zo interessant. Voor
ons is het gebied van Rusland tot Ame
rika van belang en het gebied van
Groenland tot een stuk in Afrika".
Vervolgens belandde Kroonenberg op
het weerschip De Cumulus, „het station
op de Poolcirkel, precies tussen IJsland
en Noorwegen in".
„Ik vond het fantastisch. Sociaal gezien,
omdat je wekenlang met een relatief
klein aantal mensen, zo'n vijfentwintig,
volledig op elkaar bent aangewezen.
Weerkundig was het ook interessant. We
deden oceanografische waarnemingen,
lieten weerballonnen op, bestudeerden
de wisselwerking tussen het weer en de
zee".
De laatste tussenstations op weg naar de
Weerkamer: de meteorologenopleiding,
luchtvaartmeteoroloog op Schiphol,
hoofd meteorologenopleiding en Noord-
zeemeteoroloog. „De functie van Erwin
is een nieuwe uitdaging. Soms word ik
wat onrustig en krijg ik het gevoel wat
anders te moeten gaan doen. De basis is
Mooi verteld
Voor de NOS gelden nog andere nor
men. Kroonenberg, die in toerbeurt met
Henk van Dorp en Han Meilink gaat
werken: „Je moet binnen de opzet van
het programma passen en, qua beeld en
geluid, presentatievaardigheden heb
ben".
Wat staat hem volgens collega Kroll te
wachten? „Bij mij was het zo dat je ge
leidelijk aan meer afstand deed van je
eigenlijke baan. Je komt steeds meer in
de journalistiek terecht. Ik was KNMI'er
en begon me steeds meer NOS'er te voe
len. Voor een breed publiek duidelijk
maken hoe het met het weer zit. De uit
daging was niet zo zeer meer of een ver
wachting goed was. Nee, je ging je afvra
gen of de boodschap er goed op stond, of
je het mooi verteld had".
Wat voor weer, afgezien van zon tijdens
de vakantie, heeft de voorkeur van beide
weermannen? Frank Kroonenberg:
„Goed slecht weer. Er moet wat gebeu
ren. Liefst onweer erbij. Lekker wat
wind. De ontwikkelingen moeten heftig
en bruusk zijn".
Erwin Kroll, na de verzekering dat hij er
alles aan zal doen om meer ruimtevaart
op tv te krijgen: „Ik ben tegen de term
slecht weer. Wat is er slecht aan regen?
Zolang het maar in de juiste dosering
valt en goed wordt afgewisseld. Elke dag
storm zou me ook gaan vervelen. Hoe
wel, na vijf dagen van hetzelfde weer
toch nog met iets origineels op tv ko
men, dat is ook wel interessant".
„Weet je wat ik prachtig weer vind? Af
en toe een bui, afgewisseld met felle op
klaringen en de zon die krachtig door
komt, met wind erbij. Dan kun je de we
reld inkijken en voel je gezondheid bij
elke ademhaling. Heerlijk. Dan zeg ik
voor de tv iets als: mensen, naar buiten.
Lekker uitwaaien".
JOOP OFFRINGA
We kennen allemaal wel het fenomeen 'muzi
kale familie'. Zingende zusjes of broers, een
zoon of dochter die als artiest in de voetsporen
treedt van vader of moeder, maar een familie
die al drie generaties in de showbiz telt, is toch
bijzonder. We hebben het over de familie De
Mol, gegroepeerd rond John de Mol senior: ooit
een succesvol evergreenvertolker, tegenwoordig
directeur van de stichting Conamus. Deze se
nior was vroeger net zo junior als zijn zoon nu,
want zijn vader was ook een John en vierde
eveneens triomfen als zanger. En nu zien we ge
neratie drie: weer een John junior, zingt niet,
maar leidt een dynamisch management- en pro-
duktiebedrijf in het Gooi, en zijn jongere zus
Linda, een veelgevraagde presentatrice van
show- en spelprogramma's.
HILVERSUM - „Je kunt inder
daad wel 'zeggen dat ik met muziek
ben opgegroeid", bevestigt John de
Mol. „Mijn vader trok het hele
land door en kwam dan midden in
de nacht thuis na de optredens. We
hadden het niet breed, zo'n vetpot
was de muziek niet. Ik sliep in de
achterkamer achter een kamer
scherm. En dan ging hij met z'n
goeie vriend Eddy Christiani nog
eventjes repeteren, nieuw liedje,
nieuw arrangement. Kleine John
sliep toch wel, dachten ze. Maar zo
was het niet natuurlijk - ik hoorde
alles".
De Mol (55) staat als directeur van Co
namus (de stichting die zich namens de
auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra
beijvért vqor de promotie van het Ne
derlandse produkt als het om lichte mu
ziek gaat) met beide benen in de show
business van vandaag, maar kijkt met
graagte terug op de jaren waarin hij als
jongeman zelf doende was dat produkt
te leveren.
Dat begon vlak na de oorlog toen En
gelstalige amusementsmuziek overal
veelgevraagd was. John, die het vak van
zijn vader had geleerd, trok door het
land. maar zijn ster steeg vooral door de
radio. „Het is nooit bijgehouden natuur
lijk, maar ik denk dat ik nog steeds het
record hou voor de meeste radiouitzen
dingen".
De Mol zong het Nederlandse volk niet
alleen toe met begeleiding van zijn eigen
kwintet, maar was ook solist bij gere
nommeerde radio-orkesten als het Me-
tropole Orkest (toen nog onder Dolf van
der Linden), het KRO-Dansorkest van
Klaas van Beeck, het Cosmopolitain Or
kest van Jos Cléber, de Ramblers van
Theo Uden Masman (later omgevormd
tot het VARA-Dansorkest van Charlie
Nederpelt), en de orkesten van Gerard
van Krevelen, Jan Corduwener, Jo Bos,
Johnny Ombach en Johnny ('Zing met
ons mee') Holshuyzen.
Bijtijds stoppen
Populair, dat was hij. Waarom is hij dan
gestopt, vlak voor de opkomst van het
hitgebeuren? „Ja, hoor eens, ik wilde per
se geen 'ouwe zanger' worden en dan
moet je bijtijds ophouden". Heeft hij
ooit platen gemaakt? „Eigenlijk niet. Er
is wi^l eens wat opgenomen, maar er was
in die jaren totaal geen markt voor een
zanger van mijn signatuur. Amerikaanse
liedjes door een Nederlander, dat kon je
wel vergeten. De hele platenwinkel lag
vol met diezelfde liedjes door mensen
als Frank Sinatra en Perry Como, dus
dan mag jij raden wat de mensen zou
den kiezen als ik ernaast lag voor dezelf
de prijs".
Aan het eind van de jaren zeventig werd
hij directeur van de Stichting Conamus,
als opvolger van de illustere Henri Mil-
denberg. Inmiddels heeft hij al net zo'n
illustere status verworven en is Cona
mus uitgegroeid tot dé spil in de Neder
landse amusementsindustrie. Zij speelt
onder meer een vitale rol bij de organi
satie van de Nederlandse deelneming
aan het Eurovisie Songfestival.
AI die zaken bezorgen De Mol en zijn
medewerkers op het Hilversumse bureau
van de stichting een fiks gevulde agenda.
Nuchter
Dat betekent dat het gezinsleven van de
De Mols een rommelige aanblik biedt.
Dat is overigens mede toe te schrijven
aan de al even goed gevulde agenda's
van zoon John junior, directeur van een
produktie- en managementbureau, en
dochter Linda, veelgevraagd presentatri
ce van show- en spelprogramma's en
naamgeefster van een eigen praatpro
gramma: 'Linda'.
„Linda en ik ontmoeten elkaar wel
veel", laat John jr. weten, „maar dat is
meestal in het werk, ergens in een stu
dio. En ik kom wel thuis bij mijn ou
ders, maar dat is behoorlijk ongeregeld,
te weinig soms. Ik moet wel eens verstek
laten gaan als dat eigenlijk niet zou
moeten, bij een verjaardag of .zo. Maar
zoiets neemt bij ons niemand je kwalijk
- iedereen zit in het Vak".
Linda is vaker thuis: haar ouders wonen
om de hoek bij de Hilversumse tv-stu-
dio's en ze wipt daar vaak en graag bin
nen om even uit te puffen en bij te pra
ten. Als jullie thuis zijn, waar wordt dan
over gepraat? „Het werk natuurlijk",
lacht ze. „We zijn allemaal freaks, we
praten haast altijd over het vak. Vooral
als mijn broer erbij is".
Linda over haar vader: „Nuchter, maar
dat zijn we allemaal. Een heel sterk ka
rakter, recht door zee. Hij is open, extra
vert, kan soms ook behoorlijk driftig
zijn". Zingt hij nog? „Nee hoor, ja, on
der de douche of zo. Nee, hij heeft ooit
gezegd dat-ie het niet meer deed, en dan
Rechts: John de
Mol sr: Zingt niet
meer, maar is in
middels al jaren
directeur van de
Stichting Cona
mus.
FOTO: SP
Links: Linda de
Mol: presentatrice
en een eigen pro
gramma op televi
sie.
FOTO: DIJKSTRA
Onder: John de
Mol jr: directeur
van een eigen pro-
duktiemaatschap-
pij in het Gooi.
FOTO: DIJKSTRA
doet-ie het ook niet meer. Dat karakter,
weet je wel".
Over haar broer: „Ook nuchter, maar op
een heel andere manier. John is intro
vert, een beetje gesloten, verlegen zelfs.
Hij komt het liefst nooit op feestjes.
Maar wel ambitieus, en hij heeft een
fantastische neus voor het vak".
Eigen
kracht
John over zijn vader: „Hoe zeg je dat,
standvastig, dat is misschien een goed
woord". Over zijn zuster: „In een paar
woorden: open, hartelijk, recht door zee,
ambitieus, en ja, intelligent, dat hoort er
zeker bij". Over hun moeder Hannie
zijn ze het eens: die is bescheiden, maar
een onmisbare kracht op de achtergrond.
Die heeft moeten leren leven met drie
Bekende Nederlanders, die ze het liefst
almaar om zich heen zou hebben.
Dat lukt maar zelden. Daarvoor zijn ze,
zoals al duidelijk is geworden, te druk, te
ambitieus. John senior wil daarbij wel
graag even toelichten dat dat niet zijn
schuld is, dat hij zijn kinderen niet in
hun loopbanen heeft gejaagd. „Dat wil
len ze zelf. John zat keurig op de hbs,
maar was radiogek, werkte zich naar
binnen bij Radio Noordzee, stapte later
over naar de TROS. Wat hij bereikt
heeft, heeft-ie echt op eigen kracht ge
daan, ik heb hem nergens naar binnen
gereden met de kruiwagen".
„Linda, da's een verhaal apart, die heeft
atheneum gedaan en ging rechten stude
ren, tot ze via een auditie bij John, maar
eigenlijk nog tegen Johns zin, als beste
presentatrice uit de bus kwam voor Sky
Channel. Eerst was dat nog één keer per
week of zo, en maakte het niks uit of ze
nou liep te serveren voor een paar zak
centen of iets bij de radio deed. Maar al
snel kon ze het niet meer combineren,
het groeide uit tot fulltime werk, ze werd
en wordt steeds meer gevraagd, en ze
taat ervan uit dat studeren altijd nog wel
an".
Vorig jaar zaten de De Mols samen in
het Nationale Songfestival. Pa als gast
heer namens Conamus, Linda (inge
huurd via Johns bureau) op het podium
als presentatrice. Toeval? John senior
bezweert dat hij daar niet de hand in
had. „Ze kwamen op het idee om Linda
te vragen toen ik er niet eens bij was, ik
was met vakantie of zo. Eerlijk!".
RENÉ DE COCQ