John Kraaykamp: „Acteren is dodelijk voor comedy" £efcLc£omo/nt Omroepen willen af van verplichtingen bij NOB Alan Murphy van Level 42 overleden VARA SCHRIJFT ZELF AFLEVERINGEN „LAAT MAAR ZITTEN" Vanzelfsprekende titel Svetlana Boginskaja Achttien karaats Shakespeare Indrukwekkende Muizen en mensen99bij PSSSTT q KUNST ZATERDAG 21 OKTOBER 1989 PAGINA 17 HILVERSUM De omroepen willen af van de verplichte nering bij het produktiebedrijf NOB voor de afname van televisiefaciliteiten. In een brief aan het ministerie van WVC zegt het NOS-bestuur het toe te juichen als de omroepen met ingang van 1 ja nuari faciliteiten zouden kunnen bestellen waar zij willen. De NOB is dan met ingang van dezelfde da tum niet meer verplicht de omroepen televisiefacili teiten te leveren. Dat de NOB van de verplichting af wil, komt omdat het bedrijf voldoende armslag wil om als concurrerend leverancier van televisiefa ciliteiten de markt op te kunnen. De omroepen wil len de handen vrij hebben om faciliteiten te kopen waar zij willen. Overigens liggen de contracten voor volgend jaar tussen het NOB en de omroepen al voor een groot deel vast, zodat in feite pas per 1 ja nuari 1991 sprake kan zijn van „reëlere marktver houdingen dan thans het geval is", aldus de NOS. Mickey Mouse moet Russisch leren MOSKOU Mickey Mouse, de be kende creatie van de Amerikaanse tekenaar Walt Disney, moet Russisch leren. De Deense uitgeverij Gutten- berghus, onderdeel van het Walt Dis- ney-concern, dat de strips van de be roemdste muis ter wereld maakt, heeft met een Russische uitgeverij overeenstemming bereikt om hem ook in de Sovjetunie uit te brengen. Tot nu toe stonden copyrightproble men in de weg om de 61 jaar oude muis ook bekendheid te geven onder Russische stripliefhebbers. De bedoe ling is vier maal per jaar een speciaal stripboek op de markt te brengen over "Kameraad Mousesky". De op lage daarvan bedraagt 200.000. Protest tegen conserveringsbeleid Nederlands Filmmuseum AMSTERDAM Zes Neder landse film- en kunsthistorici hebben tijdens het internatio nale filmfestival in het Itali aanse Porderone in een open brief geprotesteerd tegen het conserveringsbeleid van het Nederlands Filmmuseum in Amsterdam. Het museum zou willen overgaan tot ontbinding van de collectie van Jean De smet, die ongeveer 800 nitraat films uit de periode 1909-1915 omvat, zo maakten de brief schrijvers gisteren bekend. Volgens dr. N. Brederoo en dr. C. Bordewijk (Rijksuniversiteit Leiden), drs. K. Dibbets (Uni versiteit van Amsterdam), drs. E. Barten (Gemeentearchief Amsterdam), drs. E. van 't Groenewout (Joris Ivens-ex- pert) en G.N. Donaldson (ex pert op het gebied van de Ne derlandse zwijgende film) is het museum „van plan unieke of zeldzame films uit de collec tie naar buitenlandse archie ven te versturen in ruil voor kopieën van andere films die veel bekender, maar niet zeld zaam zijn". Zij voegen daaraan toe dat de reden voor dit beleid niets te maken heeft met financiële problemen, maar alles met een gebrek aan belangstelling voor de beginjaren van de film. Di recteur H. Blotkamp van het Filmmuseum wijst er in een reactie op dat er zich in de col lectie vijf-en-een-half miljoen meter nitraatfilm bevindt. De films van Desmet maken daar een klein onderdeel van uit. „Ik heb minister Brinkman yan cultuur vorig jaar laten weten dat wij met de huidige financiële middelen over 143 jaar 30 procent van deze ni traatfilms hebben gered. Het probleem is echter dat over vijf jaar alles is vergaan. In dat kader proberen wij in het bui tenland te redden wat er te redden valt", aldus Blotkamp. Zij vindt de constatering van het zestal dat het Filmmuseum geen belangstelling voor deze films zou hebben een ernstige aantijging. „Het tegendeel is natuurlijk het geval". LONDEN Alan Murphy, gitarist van de popgroep Level 42, is donderdag op 35-jarige leeftijd in het Londense West minster-ziekenhuis overleden aan AIDS. Dat heeft de platenmaatschappij van de groep, Polydor, gisteren be kendgemaakt. Murphy maakte sinds anderhalf jaar deel uit van Level 42, een van de populairste mainstream- popgroepen van Groot-Brittannie. „Lessons in Love" en „Running with the family" zijn de titels van enkele van de hits van de groep. De Ruiter voorzitter Raad voor de Kunst DEN HAAG De procu reur-generaal in Amsterdam mr. J. de Ruiter is op voor stel van de minister van WVC voorgedragen als voor zitter van de Raad voor de Kunst. De ministerraad is akkoord gegaan met de voor dacht. Dat heeft de rijks voorlichtingsdienst gisteren meegedeeld. De Ruiter was minister van justitie van 1977 tot 1982 en minister van defensie van 1982 tot 1986. Hij volgt Mr. A. Herstel op, die een maand lang het voorzitterschap van de raad heeft bekleed. Laat maar zitten. Comedy-serie. VARA-televisie. Nederland 1 om 19.53 uur. Zondag. HILVERSUM Met een bre de glimlach om de lippen meldt regisseur John van der Rest hoe succesvol de komi sche VARA-serie „Laat maar zitten" het afgelopen winter seizoen is geweest. Ondanks concurrentie van „Koot Bie" en „Studio Sport" waren er forse cijfers in zowel kijk dichtheid als waardering. Van de Rest: „En we hebben geen opmerkingen uit het gevange niswezen gekregen", waarop hoofdrolspeler John Kraay kamp laat weten „Ik wel. Ik kreeg een brief waar in te le zen stond: wat zouden wij graag in die lik zitten". Reden genoeg dus voor de VARA om Van de Rest om een vervolg te vragen en die is er nu. Vanaf zondag brengt de omroep veertien nieuwe afle veringen op het scherm van deze komische gevangenisse rie. Van de Rest: „Het succes strekt zich ook uit naar het buitenland. Zo heeft Duitsland interesse getoond. Ze willen onze serie in hun eigen versie, dus met Duitse acteurs, op de buis brengen. Ze zijn momen teel op zoek naar een Duitse John Kraaykamp. Die belang stelling hebben we overigens te danken aan Rudi Carrell, die de eerste acht aflevering zag en zo enthousiast was, dat hij het bij zijn werkgever heeft aangekaart". Engelse serie „Laat maar zitten" is een van oorsprong Engelse serie, die onder de titel „Porridge" in het seizoen '73-'74 door de BBC werd uitgezonden. In Ne derland werden de acht delen door de schrijvers Ger Apel doorn en Harm Eddens be werkt, dus echt op een Neder lands publiek afgestemd. Op het moment dat de reeks een succes bleek, zat Van de Rest even met de handen in het haar, want er waren nog maar vier Engelse afleveringen die van een Nederlands jasje kon den worden voorzien. Het bleek echter geen probleem, want zoals dit seizoen zal blij ken, vloeit deze serie, die uit eindelijk moet uitgroeien tot twintig delen, naadloos over in de eigen, door Apeldoorn en Eddens geschreven afleverin gen. Daarbij wordt er een dub bele aflevering uitgezonden op Oudejaarsavond. Van de Rest: „In deze reeks is een aantal nieuwe gezichten te zien. Zo speelt Coen Flink bijvoorbeeld de rol van een boef die het goksyndicaat in de gevangenis in handen heeft. De gevange nis in „Laat maar zitten" blijkt bovendien de enige te zijn waar de gevangenen graag te rugkeren. Zo liet Sacco van der Made mij aan het einde van de serie weten, toen hij uit de gevangenis werd ontslagen: „Maar ik kom toch wel terug" en ook Bram van der Vlught wilde terugkeren. Bovendien is het aantal acteurs dat wil meespelen enorm". Pet Hoofdrolspeler blijft echter John Kraaykamp, die op on navolgbare wijze Herman Onno Faber gestalte geeft. John: „Wat mij al een jaar dwars zit, is dat over de serie is geschreven dat we er met ons pet naar gooien. Omdat er zoveel gelachen wordt, zou er slordig worden gewerkt... Wat een onzin. Het klopt dat we veel plezier hebben, maar daar vraagt comedy om. Er wordt echt heel serieus gewerkt". Volgens Kraaykamp toont „Laat maar zitten" hoe een Nederlandse reeks gemaakt hoort te worden. „Meestal ont breekt het in onze series aan een normale manier van spre ken en acteren. Dat gebeurt hier wel. Acteren is overigens dodelijk voor comedy. Je moet het doen zoals het er staat. Ik ben inmiddels behoorlijk in mijn karakter gegroeid en eer lijk gezegd, vind ik deze reeks leuker dan de vorige. Mis schien is hij ook beter gewor den omdat we er langer aan hebben kunnen werken". De inbreng van John Kraay kamp is groot. Ook achter de schermen speelt hij een be langrijke rol. Zo is hij met Van de Rest min of rrieer verant woordelijk voor het aannemen en ontslaan van acteurs. Van de Rest: „Het is een serie die rond John is geschreven. Hij is de kapitein en het is dus lo gisch dat hij een duidelijke in breng heeft bij de keuze van t acteurs. Hij wil graag mensen om zich heen die hij ver trouwt". Timing John van de Rest prijst Kraay kamp vervolgens nog even de hemel in. „Er is geen ander dan John in Nederland die zo goed weet wat timing is. Het zou heel onverstandig zijn hem zijn gang niet te laten gaan". Kraaykamp (lachend): „Hij haat mij af en toe hoor... Maar als ik die vonkjes in zijn ogen zie, dan weet ik dat het goed is. John kan echter enorm streng zijn. Maar een regisseur heeft nu eenmaal het laatste woord. Hoewel het fysiek een grote slag is, werken we met veel plezier aan „Laat maar zitten". De ontspannen sfeer komt de comedy ten goede. Bovendien is de serie een goe de stap in de richting van wat minder herhalingen op televi sie. Positief is ook dat er weer eens wat meer kan worden ge lachen. En eerlijks gezegd, word ik er gek van om telkens maar die lettertjes onder in het beeld te moeten lezen". Van de Rest: „Eigen drama is een dure aangelegenheid. Ik ben blij dat de VARA hierin investeert. Ik bedoel bij satel liet-zenders als Veronique hoef je zo'n oorspronkelijke se rie niet te verwachten. En echt duur is „Laat maar zit ten" nou ook weer niet. In verhouding wordt er goedkoop gedraaid. Kraaykamp is eigen lijk de duurst betaalde kracht". Kraaykamp: „Logisch, want ik heb hoge lasten". HANS PIËT sportuitslagen BADMINTON Aarhus, open Deense kampioen schappen. Dames, 2e ronde: Nedergaard (Den)- Van der Knaap (Ned) 11-1 11-2, Dub bel, 2e ronde: Coene/Van Dijck (Ned)-Hoshi/Kogai (Jap) 15-12 15-6. Heren dubbel, 2e ronde: Sidek/Sidek (Mal)-Pelupessy/Meijer (Ned) 15-5 15- 5. Gemengd dubbel, 2e ronde: Gan- drup/Mogensen (Den)-Meijer/Van Dijck (Ned) 18-14 15-5. BUITENLANDS VOETBAL West Duitsland 1. FC Kaiserslautern-St. Pauli 1-1 HANDBAL Schiedam. Hollandtoernooi, dames. Tsjechoslowakije-Frankrijk 16-17 (8- Roemenië-Nederland 22-23 (13-12). Doelpunten Nederland: Dekeling 8, Kleintjens en Van Dam ieder 4, Van der Velden 3, Mouton 2, Van Velzen en Kerssens ieder 1. PAARDESPORT Koersen van Schaesberg 1e koers, 1609 m: 1. Danielle G (W. A. M. van Buytene) 2.13,5 - 1.23,0, 2. Dol, 3. Discret Amour. Niet gestart: Dean Noordhof. Toto: winnend 1,90 plaats 1,30 1,20 koppel 4,40 trio 105,10. 2e koers, 2000 m: 1. Salutier (A. A. de Vries) 2.07,1, 2. Oxymoron, 3. Jol- lido Rivieren. Toto: winnend 2,30 plaats 1,20 1,70 1,20 koppel 8,40 trio 32,10. 3e koers, 1609 m: 1. Upper State Road (H. J. W. Grift) 2.09,8 - 1,20,7, 2. Donna Berkum, 3. Alaric. Niet ge start: Vivace Malta. Toto: winnend 1,00 plaats 1,00 1,00 koppel 3,70 trio 22,80. 4e koers, 1800 m: 1. Knaapje (A. A de Vries) 1.52,3, 2. Wentworth Prince, 3. King Sailor. Niet gestart: Intensite. Toto: winnend 1,90 plaats 1,60 1,60 koppel 1,40 trio 10,80. 5e koers, 2100 m: 1. Dancing Hano ver (H. J. W. Grift) 2.54,9 - 1.23,3, 2. Crack Uithuizen, 3. Cartouche D. Niet gestart: Coach Darby. Toto: winnend 1,30 plaats 1,10 1,30 1,50 koppel 2,80 trio 22,50. 6e koers, 2100 m: 1. Cora de Bloom- erd (W. A. J. Velis) 2.53,1 - 1.22,4, 2. Charlotte V, 3. Charlotta V., 4. Baba T. Niet gestart: Virtuose C en Blitsie M. Toto: winnend 3,40 plaats 1,70 3,90 1,90 koppel 33,50 trio 310,40, kwartet 1246,20. 7e koers, 1800 m: 1. Jackie Bright (T. Cain) 1.55,3, 2. Sailing Home, 3. An- tares. Niet gestart: Fire Moon en Ma- dita. Toto: winnend 1,70 plaats 1,00 1,10 1,50 koppel 1,50 trio 5,30. 8e koers, 2600 m: 1. Dereddertranss R (W. A. J. Velis) 3.35,4 - 1.22,8, 2. Bram Buitenzorg, 3. Zarathoestra. Toto: winnend 1,40 plaats 1,50 1,60 koppel 6,30 trio 17,90. 9e koers, 2100 m: 1. Zesta Rijn stroom (B. Schwarz) 2.54,0 - 1.22,9, 2. Yen R, 3. Yamara of Horn, 4. Willi am. Niet gestart: Zorro Ulandia en Zwaluw R. Toto: winnend 1,60 plaats 1,20 5,70 8,30 koppel 22,00 trio 928,70 kwartet1 3940.30. STUTTGART Svetlana Boginskaja is de opvolg ster als wereldkampioene turnen van Aurelia Dobre geworden. Zo verrassend als de titel van de kleine Roemeense twee jaar gele- 10e koers, 1609 m: 1. Amon Marco (Mej. C. P. M. Reuten) 2.07,0 - 1.18,9, 2. Bianca Oostland, 3. Do Lor Als Sassy. Niet gestart: Brandy Boszorg. Toto: winnend 24,90 plaats 4,20 1,90 koppel 6,50.trio 95,40. W-5: 3-12-6-3- 7. Uitbetaling: 31,60. Omzet: 133.120. CSI Leeuwarden Internationaal springconcours, tabel A, 1.40 m: 1. Demeersman (Bel) met Calypso 0 strafpnt., 32,80 sec. (in de barrage), 2. Van der Vleuten (Ned) Winston 0- 34,31, 3. Van de Broek (Ned) Andretti 0-36,60, 4. Beerbaum (BRD) Almox Gazelle 0-36,73, 5. Krijnen (BRD) Pe dro 0-38,73, 6. Heins (Ned) Olympic Panther 0-39,49. SURFEN Scheveningen. Wereldbeker bran- dingsurfen: Heren, course: 1. Dunkerbeck (Spa), 2. Wylie (Aus), 3. Naish (VSt), 6. Van Tol (Ned), 16. Boot (Ned), 20. Van den Berg (Ned). Slalom: 1. Naish, 2. Bringdal (Zwe), 3. Pedersen (Aus), 10. Van den Berg, 15. Van Tol, 17. Groe- newoud (Ned). Dames, course: 1. Kendall (NZe), 2. Siebel (Ned), 3. Le- naburg (VSt) Slalom: 1. Dunkerbeck (Spa), 2. Lelièvre (Fra), 3. Van Soolin- gen (Ned). den in Rotterdam was, zo vanzelfsprekend was het kampioenschap dat de 16- jarige Russin gisteravond in Stuttgart ten deel viel. Boginskaja, in mei in Brussel TENNIS Zrich, dames, kwartfinales: Novotna (Tsj)-Tauziat (Fra) 7-6 (7-4) 6-0; Graf (BRD)-Quentrec (Fra) 6-2 6-3. Sukova (Tsj)-Mandlikova (Aus) 7-5 6-1; Seles (Joe)-Kelesi (Can) 6-0 6-0. Bayonne, dames, kwartfinales: Kate- rina Malejeva (Bul)-Bunge (BRD), Bunge trekt zich geblesseerd terug; Reggi (Ita)-Probst (BRD) 6-3 6-2, Ri- naldl (VSt)-Porwik (BRD) 6-2 4-6 6-2. Tel Aviv, heren, halve finales: Bloom (Isr)-Pozzi (Ita) 6-3 5-7 6-3; Connors (VSt)-Mansdorf (Isr) 6-3 7-5. Dubbel spel, halve finales: Baur/Bates (BRD/GBr)-Oosting/Haarhuis (Ned) 6- 4 6-2. Tokyo, heren, kwartfinales: Krick- stein (VSt)-Connell (Can) 6-3 6-4, Steeb (BrD)-Leach (VSt) 6-4 7-5, Ed- berg (Zwe)-Leconte (Fra) 6-1 7-6 (9- 7), Cahill (Aus)-Agenor (Hai) 3-6 7-6 (9-7) 6-4. Wenen, heren, kwartfinales: Korda (Tsj)-Berger (VSt/1) 3-6 7-6 6-3; Evernden (Nwz)-Volkov (Sov) 7-5 4-6 7-5; Annacone (VSt)-Layendecker (VSt) 6-3 7-6. TURNEN Stuttgart. Meerkamp dames: Goud: Svetlana Boginskaja (Sov); Zil ver: Natalja Lasjenkova (Sov); Brons: Olga Strageva (Sov). Vierkamp (respectievelijk sprong, brug ongelijk, balk, vloer en totaal): I. Svetlana Boginskaja (Sov) 10,00- 9,950-9,950-10,00-39,900; 2. Natalia Lastjenova (Sov) 10,00-10,00-9,875- 9,987-39,862; 3. Olga Strajeva (Sov) 9,962-9,925-9,925-9,962-39,774; 4. Cristina Bontas (Roe) 9,875-9,900- 9,987-10,00-39,762; 5. Bo Yang (Chl) 9,962-9,875-9,900-9,950-39,687; 6. Cuiting Chen (Chi) 9,950-9,875-9,900- 9,937-39,662; 7. Brandy Johnson (VSt) 9,937-9,925-9,987-9,825- 39,574; 8. Sandy Woolsey (VSt) 9,950-9,850-9,775-9,900-39,475; 9 Baerbel Wielgoss (DDR) 9,887-9,900- 9,800-9,862-39,449; 10. Gyong Hui Choe (Chi) 9,887- 9,850-9,850-9,812-39,399; II. Wendy Bruce (VSt) 9,912-9,687- 9,862-9,925-39,386; 12. Daniela Silivas (Roe) 9,925-9,975- 9,437-9,975-39,312 WIELRENNEN Australian Classic, 8e etappe For- ster-Newcastle: 1. Chapman (Aus) 183 km in 4 uur, 11 minuten en 45 se conden, 2. Ampler (DDR) 0.06, 3. Go- loesjko (Sov) 0.11. Algemeen klasse ment: 1. Bazzano (Aus) 19.29.58, 2. Lillistone (GBr) 3.13, 3. Goloesjko 3.24, 4. Lauder 3.45, 5. Logan (Aus) 3.51, 6. Schleicher 4.21, 7. Schur 6.52, 8. Sypytkowski (Pol) 7.11, 9. St. George (Aus) 7.37, 10. Reiss 8.39. al Europees titelhoudster ge- de keuze-vierkamp een totaal worden, werkte in de voor de van 39,90 punten uit een maxi- eerste keer bijna uitverkochte mum van veertig. Op sprong Hans-Martin Schleyerhal vrij- en vloer, met een schoonheid wel foutloos. De turnster uit van een oefening, kreeg zij Minsk, een pupil van de oud- een tien, op brug en even wereld- en olympisch kampi- wichtsbalk verscheen twee oene Nelli Kim, vergaarde in keer 9,95 op de borden. De Appel: „Antonius en Cleopatra" an William Shakespeare. Vertaling ri regie: Erik Vos. Vormgeving: Tom Schenk. Met Eric Schneider, Geert de Jong, Robert Prager, Carol Lins- sen en anderen. Appeltheater. Vrij dag. Herhalingen daar t/m 23 de cember. Liefde in al zijn vormen en schijnbewegingen komt aan bod in Shakespeares „Antonius en Cleopatra". Het stuk ver haalt de liefde tussen de Ro meinse veldheer en de Egypti sche prinses die met de zelf moord van beiden eindigde. De oorzaak van hun dramatische einde was een machtsstrijd in het Romeinse Rijk. De over winning van Julius Caesars op volger Octavius smaakte zuur. Regisseur Erik Vos waagt het Shakespeares misschien wel meest diepgaande werk te spe len en slijpt het met de Appel een bijna heldere diamant. Vooral de scènes voor de pauze schitteren. Elk toneel toont een facet van liefde in zijn vele vormen. Passie, mededogen, ja loezie, verliefdheid en loyaliteit passeren het gekromde dek dat de speelvloer voorstelt. Een daarop opgericht zeil verbeeldt de golf van uitbundigheid, waarop het schip van Antonius' Cleopatra's verliefdheid vaart. De scènes in Rome ogen windstil, een spiegel van de starre blik in Caesars ogen. De handeling sluimert dan nog. Het publiek heeft tijd de ka rakters in zich op te zuigen. Het ziet Antonius als een breedsprakige demagoog, de acteur pur sang die geniet van het leven dat hem in de schoot wordt geworpen. Hij zwelgt in de gulle liefde waarmee Cleo patra hem onbaatzuchtig over laadt. Het wordt anders als de ratio in de persoon van Caesar hen tot de orde roept. Waar wereldse macht bemind wordt, gedijt de liefde niet. Ook in „Antonius en Cleopa tra" worden die woorden be waarheid. Caesar zet Antonius aan tot een huwelijk met Octa- via en als dat de veldheer niet aan de keizer bindt, ontlaadt de strijd. Antonius vlucht en ver liest daarmee. Na de pauze is veel van de ma gie van voor de pauze verbro ken. Eric Schneider overtuigt niet in een lange sterfscène waarin zijn Antonius is ver worden tot een miserabel brok je pathos. Toch is er erg veel wat „Antonius en Cleopatra" tot een heel mooie voorstelling maakt. Geert de Jong is een fe nomenale Cleopatra die siddert en brult en een prachtige ster ke vrouw speelt. Carline Brou wer steunt haar sterk als hof dame, net zoals Carol Linssen de ruggegraat vormt van Anto nius' heerschappij. PETER SNEL De boog strak gespannen Hef Concertgebouworkest onder Ri- cardo Chailly speelt werken van Diepenbrock, Heppener en Schu mann in de Philipszaal. Vrijdaga- Eén concertprogramma dat )r de pauze volstaat met twee Nederlandse composities is vrij ongebruikelijk. Het con certgebouworkest bewees, on der de inspirerende leiding van Ricardo Chailly, gister avond in de Philipszaal, op deze wijze eer aan de Neder landse componisten Diepen brock en Heppener. De ouverture van de toneel muziek „De vogels" die Die penbrock in 1917 schreef, wor telt nog geheel in de romanti sche tradities van de vorige eeuw. Het is een blijmoedig stukje natuurlyriek met als in teressantste onderdeel een fluitsolo aangevuld met enige vogelpiepjes van de klarinet en de hobo. Ook Robert Heppener is een romanticus, maar hij graaft in het stuk „Boog" dat hij in 1988 schreef ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het concertgebouworkest, veel die per. Dit stuk, beginnend met twee zacht en langzaam ge speelde secunde-intervallen door de violen, verdicht zich geleidelijk als het langzaam spannen van een boog. Na on geveer 20 minuten is de boog gespannen en wordt enige ma len geprobeerd de pijl af te schieten tot dit uiteindelijk lukt en er in plaats van de verwachte extra luide knal een stilte valt die zachtjes wordt ingekleurd door twee fluiten en de eerste viool. In de tien minuten die dan vol gen wordt de rust weer her steld maar gebeurt eigenlijk niets meer. Het is die bijna on draaglijke spanning in middendeel als de boog strak gespannen staat, die bijzonder raak door Chailly en het or kest werd gerealiseerd en die de meeste indruk maakte. Na zo'n stuk klinkt Schumann's derde symfonie in Es bijna tam. Chailly nam de tempi kalm en liet vooral de rytmi- sche beweging heel gepronon ceerd naar voren komen. Als steeds vormde het plechtig dragen vierde deel een soort verheven eiland, temidden van de'energieke „Rijnlyriek" die de rest beheerst. Het orkest gaf een uitstekende en in alle opzichten goed uitgebalanceer de vertolking van deze symfo- ERIK BESIER Benefiet concert van Marie - Claire Alain De wereldberoemde Franse organiste Marie-Claire Alain gaf gisteravond in de goed be zochte Jacobuskerk een recital waarvan de opbrengst zal wor den besteed aan de restauratie van het door haar vader Al- bert Alain gebouwde huisorgel van de familie. Op dit orgel moeten de meeste stukken van Marie-Claire's jong gesneuvelde broer Jehan (1911-1940) zijn ontstaan. De retauratie is volgens de orga niste nodig omdat de composi ties van haar broer op geen enkel ander orgel in de wereld zo goed klinken en begrepen kunnen worden als op dat huisorgel. Het instrument zal, als alles goed gaat, binnenkort weer in zijn volle glorie te be luisteren zijn in het Zwitserse Romainmötier. waar het dan opnieuw opgebouwd moet zijn in een voormalig klooster. Het concert van gisteren maakt deel uit van een reeks bene fietconcerten die Marie-Claire voor dit doel door heel Europa geeft. Op het programma stonden werken van Jehan Alain en composities die ter nagedach tenis aan hèm zijn opgedragen Het Adema orgel van de Jaco buskerk, in 1976 na een uit breiding nog door Marie- Claire Alain zelf ingewijd, heeft in veel registers de wat nasale klank die voor de ge speelde stukken, alle stam mend uit de nadagen van de Franse romantiek, zo geschikt is. En altijd waren de registra ties weloverwogen gekozen. Maurice Duruflé's „Prélude et Fugue sur le nom A.L.A.I.N." kreeg in Alains versie een prachtig zangerig karakter. De technische kwaliteiten van de organiste waren vooral in de groots opgezette werken dui delijk te horen. Zij kan bijna duivels virtuoos over de toet sen en pedalen vliegen. Jehan Alains stukken zijn interessant qua componeer- kunst - er zitten al Messiaen achtige trekjes in - maar ei genlijk vervelend om naar te luisteren. De composities zijn veelal te lang en loodzwaar Sfeervollere of betere inter pretaties ervan dan die van Marie-Claire Alam zijn nau welijks voorstelbaar, echt leuk om naar te luisteren zal deze muziek echter nooit worden zelfs niet in de beste uitvoe- Theater PSSSTT speelt: „Muizen en mensen" van John Steinbeck in een bewerking van Ton Theo Smit en Johan Doesburg. Regie: Johan Doesburg. Museon te Den Haag, gis termiddag. Herhalingen: 26 t/m 29 december telkens om 14.30 uur Met het aantrekken van een aantal gastregisseurs is theater PSSSTT in een nieuw stadium gekomen. De vaste speelploeg wordt voor deze produkties niet gebruikt. Elke regisseur heeft de vrijheid om zijn spel vorm te geven en er de meest geschikte spelers voor aan te trekken. Johan Doesburg beet gistermiddag de spits af met zijn visie op het bekende ver haal van John Steinbeck. Door een subtiele benadering heeft het verhaal een geheel eigen karakter gekregen. Er worden prachtige dia's vertoond om de beweging in het spel weer te geven en met net voldoende handelingen heeft de geschie denis niet aan charme inge boet. Bart Poulissen speelt George. Snel in beweging en taal fladdert hij als een be schermengel over het toneel. Zijn kleine gestalte is in sterk contrast met de enorme Jack Wouterse, die Lennie speelt. Kleine gebaren en simpele taal maken hem geloofwaardig als een kinderlijk type. Zijn enor me kracht komt steeds onver wacht tot uiting, waardoor de voorstelling ook vrolijke mo menten kent. Bas Voets als de knecht Kasper zou iets meer volume moeten produceren om op het niveau van dat van de twee hoofdrolspelers te ko men, maar zijn benarde situa tie wordt helder weergegeven. Saskia Laaper is de mooie Eva. In een naaktscène, waarin zij slechts als een silhouet waar neembaar is, komen er ook uit de kleine bezoekertjes goed keurende geluiden. Als het spel na een uur tot de ontkno ping komt door het doden van Lennie, blijft de zaal ontdaan achter en dat moet toch een bewijs zijn dat Johan. Doesburg er een voortreffelijke bewer king van heeft gemaakt. Voor kinderen vanaf 10 jaar is het een indrukwekkende kennis making met het boek in beeld. ROB VAN DER MIJL en Kasper al dromend over de toekomst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17