Wonderbaarlijke wederopstanding van Hans Vonk Televisie in telegramstijl Kijkcijfers Ruim aanbod Dresden CHEF-DIRIGENT HOOPT OUD TE WORDEN MET RESIDENTIE ORKEST Schreeuwerig Kritiek CeidócGomaiit Ofschoon de strijd met commerciële zenders als TV10 en Veronique nog niet gestreden is, lijkt een ingrijpende wijziging van het medialandschap in Nederland nagenoeg onvermijdelijk te zijn. De kalmte en bezadigdheid die tot dusver de voornaamste kenmerken zijn van wat de vaderlandse beeld buis uitstraalt, zullen bij een verdere commercialisering vrijwel zeker wor den verdrongen. En wat er dan onze huiskamers komt binnenschetteren, is al te zien in Amerika, het media-voorland van Europa: talrijke reclame boodschappen, snel, kort en lawaaierig nieuws, nog meer kwissen, met nog meer prijzen. Onze Amerikaanse correspondent Jo Wijnen ging in zijn woonplaats Washington voor de buis zitten en inventariseerde de moge lijkheden die hij als tv-kijker heeft in een land waar de kabel doende is zich een ongekend grote machtspositie te veroveren, waar abonneekanalen de gewoonste zaak van de wereld zijn en waar de snelle opkomst van de video het bestaande mediabestel in de rug heeft aangevallen. WASHINGTON - Er heeft lange tijd rust geheerst in het Amerikaan se medialand. De drie zogenaamde 'networks' - ABC, CBS en NBC - groeven zich jaren geleden in om slechts op beperkte schaal oorlog met elkaar te voeren. Zeker, -de wedijver tussen de Grote Drie was groot, maar de Amerikaanse kij kers wisten waar ze aan toe waren en het systeem garandeerde een voor Amerikaanse begrippen rede lijk evenwicht tussen commercie, amusement en informatie. Een 'network' is een systeem van een groot aantal deels zelfstandig opererende plaatselijke televiestations die door een overkoepelende landelijke organisatie aan elkaar gekoppeld kunnen worden. De kracht van dat systeem werd ge vormd door de mogelijkheid zowel plaatselijke als landelijke programma's op één zender te brengen. Daarmee kon bovendien tegemoet worden gekomen aan de verlangens van zowel de landelij ke als de plaatselijke adverteerders. Hun reclamespots vormen de enige in komstenbron van de grote Amerikaanse netwerken. De kijker betaalt geen kijk geld, is nergens lid van en wordt niet hoorndol gemaakt met kleurrijke pro grammagidsen en gratis lepeltjes. In het Amerikaanse systeem hoeft de kijker niets anders te doen dan voor de buis plaats te nemen, hetgeen dan ook op zeer grote en zelfs verslavende schaal ge beurt. Van de Amerikaanse kijker wordt wel enige bereidwilligheid verwacht. Hij moet het zich laten welgevallen dat na genoeg alle programma's zeer geregeld door reclameboodschappen worden on derbroken. Hoe populairder een pro gramma, hoe meer reclame het bevat. Een programma dat niet genoeg adver teerders trekt, wordt door de netwerk- bonzen'gewoon afgevoerd. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen is voortdurend bezig uit te zoe ken wie hoe lang naar wat kijkt. Het bu reau heeft, in nauwe samenwerking met de netwerken en de adverteerders, de kijkdichtheid tot een soort nationaal be ginsel verheven, waarnaar iedereen zich moet voegen. Aldus is de kijkdichtheid de culturele norm bij uitstek geworden. Maar aan de betrekkelijk vreedzame si tuatie aan het Amerikaanse mediafront is een einde gekomen. Sinds enkele jaren is nagenoeg geheel stedelijk Amerika overdekt met 'de kabel'. De komst daar van heeft tot een kijkrevolutie geleid waarvan de omvang en de gevolgen nog steeds niet geheel te overzien zijn. Het monopolie van de drie netwerken is in elk geval gebroken. De kabelmaatschap pijen zijn sinds enkele jaren in staat een tot barstens toe gevuld programmapak ket te bieden en hebben daarmee miljoe nen kijkers weggezogen bij de netwer ken. Nieuwe 'programmamakers als CNN hebben zich aangediend en zijn met graagte geaccepteerd. Bovendien heeft de abonneetelevisie een zeer hoge vlucht genomen. Ergens tussen de kabelmaatschappijen en de netwerken in beweegt zich PBS (Public Broadcasting System) dat door de overheid en (op vrijwillige basis) de kijkers wordt betaald. Dat de zogenaam de publieke programma's in kwaliteit met kop en schouder boven die van de netwerken en de kabel uitsteken, bete kent overigens nog niet dat ze daarom ook veel meer bekeken worden. Verder heeft Fox zich als vijfde netwerk aangediend. Dit station is in handen van de Australische mediareus Rupert Mur doch. En dan zijn er nog allerlei 'zendge machtigden' die in opdracht en voor goed geld van allerlei groepen en organi saties hun deel van het groeiende aantal kanalen opeisen. In opmars is voorts de Spaanstalige televisie die zich met groot succes richt op het groeiend aantal 'His- panics' in de VS. Om het nog ingewikkelder te maken heeft de overheid zichzelf ook een plaatsje onder de mediazon verworven. Op speciale kabelkanalen kan men de debatten in het Amerikaanse Congres in tegraal volgen, toespraken van de presi dent en zijn belangrijkste ministers zien en wat dies meer zij. Wie in Washington op de kabel is aange sloten, kan 55 kanalen ontvangen. Voor nog geen twintig dollar per maand kan hij kijken naar de drie netwerken plus Fox. En voorts naar twee CNN-kanalen ZATERDAG 14 OKTOBER 1989 PAGINA 28 AMSTERDAM - Het is bijna een jaar geleden dat de wereld van Hans Vonk, chef-dirigent van het Residentie Orkest, instortte. Tij dens een toernee met het Haagse orkest werd hij op 9 november, kort voor een concert in Leverku- sen, getroffen door een totale ver lamming. Sommigen schreven hem op hardvochtige wijze direct af: „Dat wordt nooit meer iets met die man". Anderen voorspelden hem een traag herstel dat jaren zou kun nen duren. Eind maart, vijf maanden na die fatale dag, stond hij weer op de bok bij een ka merorkest in Florence, op 30 juni diri geerde hij de Vara-matinee in het Con certgebouw, in juli leidde hij het Resi dentie Orkest weer. Nu is hij volledig hersteld. Een wonder. Vonk: „Dat herstel heeft alle records ge slagen. De eerste vijf weken van m'n ziekteperiode kon ik helemaal niets be wegen, maar het vreemde is dat ik mij nooit zorgen heb gemaakt over mijn toe komst. Geen moment heb ik gedacht dat ik nooit meer zou kunnen dirigeren. De chirurg, een man aan wie ik veel te dan ken heb, antwoordde op mijn vraag of ik de geplande concerten in Philadelphia kon dirigeren: 'Wacht nog maar even. Je moet geduld hebben, maar je zult voor honderd procent genezen'. En dan te be denken dat ik als een blok beton was. Orkestlid Jan van den Berg, een van de mensen aan wie ik mijn leven te danken heb, heeft mij direct van Leverkusen naar het VU-ziekenhuis in Amsterdam gereden en de mensen daar konden me niet eens uit de auto krijgen. Ook de fy siotherapeut heeft ongelooflijk veel voor me gedaan. Met hem heb ik inmiddels een relatie als met een jongere broer". Heeft de ziekteperiode Hans Vonk ver anderd? „Nee, er is geen Vonk van vóór en van na die periode. Wel moet ik zeggen dat ik nu meer geniet van muziek. Dat klinkt misschien vreemd, maar het diri geren dreigde soms een automatisme te worden. Ik neem nu meer denkpauzes, meer vrije tijd tussen de concerten door. Hard werken is geen probleem, maar al het gedonder buiten het eigenlijke werk. Spanningen en problemen. Dat was zo in Den Haag en dat was zo in Dresden waar ik in 1985 werd benoemd tot chef dirigent van de Staatsopera. Dat ik mijn contract in Dresden, dat eind van dit seizoen afloopt, niet verleng was al enige tijd bekend. In de eerste plaats wil ik mijn handen meer vrij hebben voor het Residentie Orkest, maar ook moet ik zeggen dat die periode in Dresden mij zwaar is gevallen. Niet alleen het reizen en het gedoe aan de grens kost veel tijd en geeft spanning, maar de sfeer en de luchtvervuiling maken het verblijf wei- nig aangenaam. Ik ben blij dat het con tract afloopt". Bij het Residentie Orkest werd in mei van dit jaar Theo Muller benoemd tot artistiek directeur. Muller was enkele ia- ren orkestlid en kent het Residentie Or kest van binnen uit. Hij heeft zich in middels ontpopt als een artistiek direc teur met veel plannen die de zaken ener giek aanpakt. „Ik ben bijzonder gelukkig met het pla tencontract dat hij met Chandos heeft afgesloten", vertelt Vonk, die meer ont spannen lijkt dan ooit. „De opnamen voor de cd's met Diepenbrock-werken verlopen voorspoedig. Wij zitten nu in een veel rustiger en evenwichtiger vaar water en uit de grond van mijn hart durf ik te zeggen dat het Residentie Orkest een goed orkest is. De kracht en tevens de zwakte van het orkest is dat de or kestleden zo gevoelig reageren op wie voor het orkest staat. Dat getuigt natuur lijk wel van karakter maar geeft ook wel eens moeilijkheden. Ik ga mijn tiende seizoen in als chef-dirigent van het Resi dentie Orkest en dat is in deze tijd toch wel uitzonderlijk. Ik voeg daar aan toe: Ik wil ten minste nog wel tien jaar voor dat orkest staan". „Ik had destijds plannen om in Den Haag te gaan wonen, maar die plannen gaan niet door. Ik ben Amsterdammer AMERIKA MEDIA-VOORLAND VAN EUROPA die voortdurend nieuws en actualiteiten uitzenden, twee overheidskanalen, een permanent weerkanaal, een koopkanaal (waarop dag en nacht allerlei artikelen worden aangeboden die dan telefonisch kunnen worden besteld), zes kanalen waarop de plaatselijke overheid en de plaatselijke scholen programma's verzor gen, een Spaanstalig kanaal, een kanaal voor natuur- en wetenschapsprogram ma's, twee kanalen van 'Public Televi sion', een sportkanaal, zes amusements kanalen (shows, films, videoclips en sport), een kanaal voor 'gezondheid, voeding en vrouwen', een businesska- naal (met beursberichten, zakennieuws en sport), een speciaal amusements kanaal voor de zwarte bevolking, drie religieuze kanalen (waarop de beruchte handopleggende, duivelbezwerende en gebedsgenezende tv-predikanten actief zijn), een schoolkanaal, een kinderka naal, een rock-videokanaal en zeven abonneekanalen. De abonneekanalen vertonen nagenoeg alleen maar speelfilms. Voor ettelijke dollars kan de kijker zich op een of meer van die kanalen laten aansluiten. Be schikt hij over alle kanalen dan kan hij per weekeinde ongeveer honderd speel films bekijken. Er is derhalve een zeer ruim aanbod dat bovendien nog voortdurend wordt uitge breid. Het is wel zaak door dat aanbod heen te kijken. Tal van soap-opera's en series (Bonanza, The Flintstones) wor den eindeloos herhaald op de impopu laire uren. Ook praatshows worden vaak herhaald of op andere kanalen onder het hoofdstuk 'amusement' uitgezonden. De liefhebber van enige kwaliteit kan zijn toestel na de nieuwsuitzendingen van de netwerken - meestal tussen half zeven en zeven uur 's avonds - beter afzetten. Als de zogenaamde 'prime-time' woedt (de dichtstbekeken tv-uren) wordt het scherm geteisterd door soap-opera's, se ries en kwissen. Pas op de zeer late uren kan men op de Amerikaanse buis enkele zeer goede nieuws- en actualiteitenpro gramma's, uitstekende documentaires of een kwaliteitsfilm zien. In de jacht op de kijkersziel zijn intus sen allerlei nieuwigheden geïntrodu ceerd. Daar is op de eerste plaats de zo genaamde tabloid-tv. Dat zijn nieuws shows die gemaakt zijn naar het model van de ergste en schreeuwerigste sensa tiekranten. Bovendien neemt het aantal nieuwsrubrieken waarin zogenaamde si mulaties voorkomen snel toe. In simula ties spelen acteurs werkelijk gebeurde voorvallen na, daarmee de kijker de zeer bedrieglijke illusie gevend dat wat hij ziet echt is. Ook wordt er geëxperimenteerd met een nieuw soort abonnee-tv. De kijker kan op een tevoren aangekondigd, zeer ex clusief programma - natuurlijk altijd show of sport - intekenen. Heeft hij dat gedaan, dan ontvangt hij op een speciaal kanaal alleen maar het programma dat hij heeft besteld. De kosten worden later toegevoegd aan de maandelijkse eindaf rekening van zijn kabelmaatschappij. Uit het Amerikaanse media-wonderland zijn echter een paar opmerkelijke zaken naar voren gekomen. De kijkers accepte ren bijvoorbeeld geen reclame op de abonnee-tv. Experimenten daarmee, waarbij films door reclame werden on derbroken, leidden tot heftige protesten. Want als ze voor een film betalen, willen Amerikanen door niets en niemand wor den lastiggevallen. Opmerkelijk is dat ook in de Amerikaanse bioscopen (die nog altijd zeer druk bezocht zijn) het mi nimum aan reclame voorkomt. Series en films moeten een uitgekiende dosis romantiek, emotie, geweld en actie hebben. Dat virus heeft intussen ook het betere soort films aangetast. Een Ameri kaan verveelt zich zeer snel en de pro grammamakers brouwen dan ook geraf fineerde recepten om de aandacht van hun kijkers vast te houden. In steeds meer films en series wordt nog slechts in telegramstijl met elkaar geconverseerd en komt geen enkele ogenblik van rust en stilte voor. Bovendien moeten de meeste programma's voor alle leeftijden en sociale groepen worden gemaakt, wat tot hoogst krampachtige, onwerkelijke, maar niettemin met graagte bekeken kijkprodukten leidt. Traagheid wordt als een van de zeven hoofdzonden van het tv- en filmmetier beschouwd. De Amerikaanse mediabazen zijn bo vendien zeer geschrokken van de snelle opkomst van de video. Kijkersonderzoe- ken hebben al aangetoond dat het de Amerikaanse kijker heel wat waard is 'baas op eigen buis' te zijn. De video stelt hem in staat zijn kijkverslaving enigszins te leiden naar de uren die hem het beste uitkomen. Bovendien is door de video het tv-kijken in het algemeen merkbaar afgenomen. Maar wat niet is afgenomen is de niet te bedwingen hang van een zeer grote meerderheid van de Amerikaanse bevol king naar het bewegende beeld. En dat beeld dient niet alleen te bewegen op een centrale plaats in de huiskamer - zoals dat in Europa meestal het geval is - maar liefst op drie, vier plaatsen in het huis. Van onbeweeglijke, rustige infor matie zoals Nederland die van Teletekst kent, moet de Amerikaan niets hebben. JO WIJNEN Hans Vonk, die vorig jaar door een virus werd ge veld, is in record tijd volledig her steld en staat weer op de bok bij het Residentie Orkest. FOTO: SP en blijf Amsterdammer. Maar al vanaf dit seizoen dirigeer ik in Den Haag lan gere periodes dan de laatste jaren het ge val was. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat ik een tweede orkest ga dirigeren. Als dirigent kun je kiezen tussen niets anders doen dan je eigen orkest, gastdi- recties vervullen of een tweede orkest. Gastdirecties hebben mijn voorkeur, ze ker bij een orkest zoals ik onlangs in Oslo dirigeerde, in een ontspannen sfeer en van een voortreffelijke kwaliteit". „Ik besef wel degelijk dat ik met m'n 47 jaar duidelijk bezig ben aan mijn tweede levensperiode, ik ben over de helft. Ge lukkig hebben de artsen mij bezworen dat mijn ziekte niet werd veroorzaakt door oververmoeidheid, het was 'puur pech': een virus had me te pakken. Toen ik in dat ziekenhuisbed lag en steeds maar koorts had dacht ik alleen maar: 'Ik wou dat ik me niet zo rot voelde'. Ik hield me met niets anders bezig. Men vraagt wel eens of ik heb voelen aanko men dat er iets zou gebeuren. Ik had wel constant griep in die tijd, maar ik kan niet zeggen dat ik voorgevoelens had. Ook niet dat ik in die periode 'het licht' heb gezien. Maar het is wel zo dat ik mijn les geleerd heb". Veel kunstenaars beweren dat ze nooit kritieken lezen. Ze zouden geen waarde aan kritieken toekennen want, zeggen zij: „Het is toch maar de mening van die ene meneer". „Wie dat zegt liegt", beweert Vonk met stelligheid. „Zelfs al zou ik geen kritie ken lezen, dan nog is ons land zo klein dat er altijd wel iemand is die het je komt vertellen. Het vreemde is dat de vreugde om een goede kritiek niet zo groot is als de pijn om een slechte kri tiek. Ik heb er geen moeite mee als een criticus zijn mening met feiten weet te onderbouwen, maar er wordt zo dikwijls zo maar iets beweerd, op een denigreren de of op een zogenaamde leuke manier". „Waar ik persoonlijk kritiek op heb is op het dirigentenbeleid in ons land. Ik heb iets tegen de benoeming van een (de Engelsman Jeffrey Tate, red.), omdat ik dacht dat goed dirigeren belangrijker was dan een platencontract, waarmee Tate kwam. Goed dirigeren zie ik als een prioriteit. Het accent leggen op een pla tencontract vind ik zo burgerlijk," zo ge tuigen van typisch Hollandse koopmans geest". Na het plotselinge vertrek van Alain Lombard heeft het Residentie Orkest geen vaste gastdirigent meer. Over het radicaal opstappen van Lombard heeft inmiddels menigeen zijn mening gege ven, Hans Vonk echter is niet te verlei den tot uitspraken. Het onderwerp is voor hem blijkbaar glad ijs en op het ge bied van uitspraken heeft hij in de loop van de tijd leergeld moeten betalen. Vonk: „Het is belangrijker te praten over het invullen van die vacature. Ik spreek geheel voor mezelf als ik zeg dat er niet weer een vaste gastdirigent bij het Residentie Orkest moet komen. Ik zou liever een team van dirigenten hebben, ieder met een eigen specialiteit. Binnen het orkest moeten wij daarover nog pra ten, maar ik zou het toejuichen als wij De redactie van CNN, een nieuw televi sienetwerk dat via de Amerikaanse kabel vooral nieuwsprogramma's uitzendt. FOTO: PR zo'n team zouden kunnen vormen. Het orkest heeft een vreselijk moeilijke pe riode achter de rug. Spelen in de PWA- zaal van het Congresgebouw, wat wij ja renlang hebben moeten doen, is natuur lijk catastrofaal. Dat was de grote boos doener". „Het merkwaardige bij zo'n orkest is dat ondanks een grote doorstroming de kleur van het orkest niet wijzigt. Het is zoals bij een voetbalelftal, de spelers groep verandert en toch blijft de geest van de club onveranderd. Ik denk dat de positie van een trainer vergelijkbaar is met de positie van een dirigent. Men spreekt bij een orkest en een dirigent wel eens over een huwelijk, maar dat is een slechte vergelijking. Ik ben vier maan den per jaar bij het Residentie Orkest, dat is toch geen goede basis om een hu welijk mee in stand te houden, dacht ik. Maar als men toch zo graag die vergelij king maakt, dan zou ik daaraan willen toevoegen: „Ik hoop dat het Residentie Orkest en ik samen oud mogen wor den". ADRIAAN HAGER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 28