„Het wordt tijd dat mannen eens over hun gedrag gaan nadenken'* Martin Gaus: We haken in op een rage Ik zal niet zeggen dat ik in Oranje thuishoor" DTS biedt boeiend spel met Mireille KUNST RADIO/TELEVISIE Cetdae Commit ZATERDAG 14 OKTOBER 1989 PAGINA 19 Martin Gaus, met Leonie Sazias als een van zijn gasten, in „De Natte Neuzen Show". FOTO: TROS HOND KANDIDAAT IN „DE NATTE NEUZEN SHOW" 9? *n De Natte Neuzen Show. Spelpro- 'R| gramma voor honden. TROS-televi- i. Nederland 2 om 19.20 uur. Dins- ■iji dag- HILVERSUM „Als je op zondagochtend in de stadsparken rondloopt, zie je heel veel hondenbezit ters bezig met hun dier. Ze doen gehoorzaamheid- stesten of proberen hem - gedragsregels bij te bren gen. Wat dat betreft ha- iken we met ,,De Natte Neuzen Show" echt in op een rage", zegt Martin Gaus, presentator van deze (voorlopig) achtdeli- ge spelshow, die wekelijks bij de TROS op het scherm wordt gebracht. Nu zo'n beetje alle inwoners van ons kleine kikkerlandje door de enorme stroom show en kwisprogramma's op televi sie een bekende Nederlander zijn geworden, is het de beurt aan onze honden. Hiervoor kocht de TROS in Engeland de rechten van een show, waarin de hond als kandidaat komt opdraven. Hij neemt daarbij de mensen met wie hij in een huis woont mee als as sistenten. Martin: „Uitgangs punt van de show is om de re latie tussen de hond en zijn baas te laten zien. We willen tonen hoe het beest in het huisgezin functioneert. Laten zien dat hij leiding nodig heeft. Daarvoor hebben we een paar spelletjes bedacht zo als een doolhof, een hindernis- baan en een gedrag- en ge hoorzaamheidstest. Misschien kunnen we gelijk het beeld dat veel mensen van honden hebben veranderen. Het zijn geen beesten die alleen maar ongemak veroorzaken door bijvoorbeeld op de stoep te poepen". Ster-allures Mensen komen in de show nauwelijks aan het woord. Hun hulp wordt eigenlijk al leen ingeroepen bij het beant woorden van tien vragen. En dat alleen maar omdat het ge blaf soms wat moeilijk is te vertalen. Het zal duidelijk zijn dat Martins assistente ook een hond is. Ze luistert naar de naam Cinta en toont haar ster- allures door in elk programma met een ander sjaaltje om voor de camera te verschijnen. Martin: „Denk niet dat de honden geen plezier hebben. Was dat zo dan zouden ze rondlopen met de staart tussen de benen, maar ik ben alleen maar kwispelende achterwer ken tegengekomen. Ze hebben er veelal meer lol in dan hun baas en dat levert leuke beel den op. Zo is er een uitzending waarin een hond op de hinder- nisbaan niet door een tunnel wil. Die baas besluit het voor te doen, maar blijft halverwe ge steken. Als de camera de hond in beeld brengt, staat hij er echt zo bij van „die baas van mij is ook gestoord". En er zijn honden bij die gewoon een wereldrecord willen lopen op die baan. Die bazen kunnen het dier dan niet bijhouden en staan even later amechtig te hijgen bij het eindpunt, terwijl van het gezicht van de hond iets afstraalt als: „zullen we nog een keer". Geen van de honden komt on getraind voor de camera. Dat wil zeggen dat de honden en hun bazen een aantal keren hebben mogen oefenen op de verschillende onderdelen voordat de show wordt opge nomen. Vooral om over de wip te komen is moed en beleid Hulp Om de honden voor deze serie te vinden,'werd de hulp inge roepen van de familie De Groot uit Den Haag. Martin: „Voor een volgend seizoen zul len we waarschijnlijk minder moeite hebben met het vinden van kandidaten. Maar omdat nog niemand de show had ge zien, moesten we ons tot de verenigingswerqld wenden voor de selectie. De familie De Groot is daarbij behulpzaam geweest. Waar we naar zoch ten waren gezinnen met kin deren en natuurlijk een hond. Het is een speurtocht door het hele land geworden". Zoals elk spelprogramma wor den in „De Natte Neuzen Show" ook prijzen uitgereikt. Het bedrag blijft echter x be perkt tot duizend gulden. Daarbij is dit geld niet be stemd voor de hond, maar veelal voor een instelling die het geld goed kan gebruiken zoals bijvoorbeeld een dieren ambulance. Martin: „We heb ben de prijzen expres heel laag gehouden. Behalve dat ik vind dat iemand zijn hond niet moet gebruiken om grote be dragen te winnen, willen, we voorkomen dat mensen als maniaken hun dieren gaan trainen om grote geldbedragen in de wacht te kunnen slepen. Gelukkig is het tot nu toe zo dat de gezinnen die meedoen heel goed met hun hond om gaan". Geschikt In principe is elke hond ge schikt om met het programma mee te doen. Martin: „De eni ge hond die wat problemen zou kunnen geven, is een Schotse herder omdat hij con stant blaft. En daar word je dan op een gegeven moment gek van". Martin kijkt met veel plezier terug op de reeks, die in janua ri in drie dagen, werd opgeno men. Martin: „Ik heb de smaak te pakken gekregen en wil in de toekomst best meer spelletjes presenteren. Het was even heel iets anders, daarom spannend en wat onwennig maar hardstikke leuk. Het eni ge probleem dat ik in het be gin had was, dat ik wat te be lerend wilde optreden. Ik wil graag dingen uitleggen, maar dat mocht ik van producent Wim Dröge niet. Die stond tel kens aan de zijlijn druk te ge baren als ik er een soort „Die renmanieren" van wilde ma- HANS PIËT Toneelgroep DTS met „Mireille" van Frana Hijdra in de regie van Henk van Veen. The ater De Poort te Den Haag, gisteravond. Herhalingen: Vanavond om 20.15 uur en morgen om 14.30 uur. Henk van Veen heeft voor toneel groep DTS de komedie „Mireille" van een geheel eigen stempel voor zien. Een frisse regie kenmerkt het eindprodukt van deze enthousiaste groep toneelspelers. De luchtige in houd van het verhaal zou een pre sentatie snel naar de kluchtsfeer verplaatsen, maar bij DTS is het een sterke komedie gebleven. Het is vooral te wijten aan de prettige rol bezetting. Het werd duidelijk dat elke speler iets eigens van zijn of haar rol mocht maken en dat werkt verfrissend. Ruud de Bruin, als een overspelige echtgenoot, was in staat om zijn benarde situatie op een na tuurlijke wijze te verbeelden. Inge Kok, als de teleurgestelde echtgeno te, vulde haar rol in door hooghar tig en sarcastisch haar echtgenoot te bejegenen en dat vormde een sterk contrast. Marianne Daalmeyer ver plaatste zich in een Mireille die er wezen mag. Sexy en uitdagend en met veel charme werd zij ook een begeerlijke jonge vrouw. Opvallend was de goede timing van regisseur Henk van Veen. Hierdoor kwamen de komische spelfragmenten haar fijn uit de verf en dat maakte het kijken een plezier. Ben Vane maak te in het laatste bedrijf een onver- wacvht komisch typetje van de Ita liaanse pizzabakker en zo bleef het spel verrassen tot het einde. DTS heeft laten zien dat oud repertoire, mits voorzien van een hedendaagse aanpak, tot een genoeglijk tijdver drijf kan dienen. ROB VAN DER MIJL Onbekende Sluijters op Kunstbeurs PAN AMSTERDAM Kunstma- keiaar P. Albricht uit Velp toont op de Nationale Kunst en Antiekbeurs PAN in de RAI in Amsterdam het nog niet eerder geëxposeerde schilderij „Café de Nuit" van J.C.B. Sluijters. Dit in 1906 gemaakte werk. moet tenmin ste een miljoen gulden op brengen en is daarmee een van de duurste „objecten" op de derde PAN-beurs. Deze is gisteren geopend en duurt tot en met 22 oktober. De 59 deelnemers bieden een geva rieerd aanbod aan oude en hedendaagse kunst en antiek. Effectenhandelaar sponsor Emmy Yerhey AMSTERDAM De violiste Emmy Verhey heeft als eerste musicus een persoonlijke sponsorove reenkomst gesloten met de Amsterdamse commis sionair in effecten PBI Securities bv, een onder deel van Pacific Investments. Dit bedrijf heeft veel contacten in het Verre Oosten. De hoogte van het bedrag hangt af van de muzikale activiteiten die het bedrijf de komende jaren in samenwerking met haar impresario Rob Groen kan organiseren. De woordvoerder wil daarom geen indicatie geven over hoeveel geld met de sponsorovereenkomst is gemoeid. Er wordt gedacht aan het organiseren van concerten in Japan rond Verhey, in samen werking met andere musici. „In aansluiting op onze bemiddelingsactiviteiten tussen Oost en West is het onze bedoeling oosterse en westerse musici bij elkaar te brengen", aldus de woordvoerder. INEZ VAN DULLEMEN SCHREEF STUK OVER INCEST Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 e en 15:00 uur. telefoon 071-12.22.48 en y nabezorgd. DEN HAAG Incest is niet alleen maar een ta boe. Het onderwerp ver oorzaakt bij veel mensen een verlammend gevoel van machteloosheid. Woe de en walging misschien ook wel. Over dat onder werp schreef- Inez van Dullemen op verzoek van regisseuze Agaath Witte- man van Theater van het Oosten een toneelstuk dat onlangs in Arnhem in première ging en volgen de maand is te zien in Theater aan de Haven in Den Haag. In het toneelstuk 'Schrijf me in het zand' is een meisje van kinds af aan door haar vader sexueel misbruikt. De moeder is er van op de hoogte, maar heeft zich om tal van redenen daar niet tegen verzet. Het jonge meisje houdt er een trau ma aan over. Ze moet zich on der behandeling van een psy chiater stellen. Gedurende het onderzoek verzwijgt ze de ware oorzaken van haar ge stoord gedrag, omdat ze on danks alle verschrikkingen haar vader en het gezin niet de dupe van deze misstanden kan en wil laten worden. Wanneer de last haar tenslotte te zwaar wordt, pleegt ze zelf moord. Kort na haar dood, komt de jongere zus onder meer via het dagboek van het overleden meisje achter de schokkende toedracht. Confrontaties van de inmid dels volwassen geworden zus met de moeder tonen aan hoe moeilijk de positie van echtge notes zijn, wanneer ze met in cest binnen het eigen gezin te maken krijgen. In zijn ver weer blijft de vader zich ver ontschuldigen: 'te weinig sex bij zijn vrouw', 'hij deed het uit liefde voor zijn dochter', 'het was niet meer dan een vorm van sexuele voorlich ting, getoetst aan de praktijk', zonder dat hij zelf inziet hoe weerzinwekkend zijn hande lingen èn verdediding zijn. Weggelaten Om zijn onverbeterlijke egoïs me en opgeschroefde domi nantie te benadrukken, heeft Agaath Witteman, anders dan in de oorspronkelijke tekst van Inez van Dullemen, elke uiting van schuldbesef bij de vader in de voorstelling weg gelaten. Met de dramaturgi sche veranderingen die Agaath Witteman in het oor spronkelijke manuscript heeft aangebracht, heeft de schrijf ster moeite gehad. Inez van Dullemen: „Van meet af aan zijn Agaath en ik het oneens geweest over de dramaturgi sche aanpak. Incest kun je niet als realistisch toneel brengen. Daarom heb ik geprobeerd het onderwerp literair te benade ren. Geen extreme situaties en personages dus, maar een be dekt pathologisch geval. Na de première voelde ik me onge makkelijk. Schizofreen bijna. Want tijdens de voorstelling bleek dat Agaath vergaande veranderingen heeft doorge voerd. Ik voelde me ver vreemd van m'n eigen stuk. In het algemeen heb ik best be grip voor een regisseur die een stuk op details aanpast. Ik ben niet iemand die de eigen tekst voor heilig verklaart. Maar als het om wijziging van essentië le onderdelen gaatj wil ik er toch graag in gekend worden. En aangaande bepaalde ge deelten had ik haar met na druk gevraagd om daar mijn tekst aan te houden. Dat is niet gebeurd". Problemen De problemen met 'Schrijf me in het zand' zijn waarschijnlijk terug te voeren tot het gege ven dat Agaath Witteman het stuk als haar produkt be schouwt. Zij is met het idee ge komen en heeft Inez van Dul-. lemen gevraagd om het te schrijven. Inez: „Zij is dus op drachtgeefster, dramaturge en regisseuze tegelijk. Het was misschien beter geweest als dramaturg en regisseur niet in één persoon zouden zijn vere nigd. Veel schrijvers voor to neel klagen over die combina tie en de gevolgen daarvan op hun stukken". De schrijver Lodewijk de Boer schrijft èn regisseert toneel. Hij verkeert daarmee volgens Inez van Dullemen in een veel gunstiger positie. Ze zei tegen hem dat je als toneelschrijver óf ook regisseur van je eigen stuk moet zijn, óf dood. Inez: „Wat ze na m'n dood met mijn toneelstukken doen, raakt me dan niet meer. Zolang ik leef, blijf ik graag betrokken bij wat er met m'n teksten ge beurt". Inez van Dullemen had al ma teriaal over het onderwerp verzameld nog voordat Agaath Witteman met het verzoek bij haar kwam, vaak gemaakt tij dens reizen door o.m. de Vere nigde Staten en India. Tijdens een kortstondig verblijf in een huis ergens in de States, kwam zij achter gegevens die later het raamwerk voor het toneel stuk zouden leveren. Het huis was door de bewoners verlaten en stond leeg. Het was nog wel ingericht. Inez van Dullemen over haar verblijf daar: „In het huis vond ik gedichten en brieven die samen met andere, minder concrete aanwijzingen, steeds sterkere vermoedens aan een familiedrama opriepen. Uit een gesprek met de voormali ge vrouw des huizes bleek dat een van haar dochters zelf moord had gepleegd. Wat er zich precies heeft afgespeeld weet ik niet, maar uit de com binatie van sfeer, gegevens en gesprekken, drong zich de Inez van Dullemen: „Mannen die zich aan incest of verkrachting bezondigen, moeten ophouden de schuld bij anderen te leggen". FOTO: SP verdenking van incest sterk aan me op. Helemaal niet om dat ik mediamiek ben inge steld. Integendeel. Ik ben de nuchterheid zelf". Onrecht Inez: „Pas als een mens tot het uiterste is gedreven komt hij- zij tot zo'n daad van protest en zelfvernieting. Vergeleken met culturen als die van India, leven we in Europa en zeker in Nederland in een paradijs. Toch is er in 'ons paradijs' nog veel ongelijkheid en onrecht ten aanzien van vrouwen. De hele structuur van de man nenwereld, inclusief de pas toors, de dominees, de hulp verleners, de dokters en de ba zen (de goeden niet te na ge sproken) zorgt er nog altijd voor dat de vrouw in een posi tie van onderdanigheid, knechtschap en verworpen heid verkeert. Helaas ben ik somber over de positie van de Het is volgens haar tijd dat mannen over hun positie en gedrag gaan nadenken. „Man nen die zich aan incest of ver krachting bezondigen, moeten ophouden de schuld bij ande ren te leggen. Als ze al iets bij een ander zoeken, zou het hulp moeten zijn teneinde te genezen van hun ziekte. Want incest is ziekelijk en walgelijk. Als ik iets graag zou willen dan is het dat mannen echt ernstig over zichzelf en over hun plaats in de maatschappij nadenken. Te beginnen in de westerse wereld. 'Schrijf me in het zand' zal de wereld niet veranderen. Misschien is het een kleine bijdrage om men sen anders te laten denken en voelen". Incest is volgens haar geen op zichzelfstaand verschijnsel. Het maakt deel uit van een mangerichte maatschappij-in richting, die cultureel/histo risch en vermoedelijk voor een deel ook biologisch be paald is. Ze is bijzonder geïnteresseerd in de dooltochten van de geest. Van mensen zie je vaak alleen maar de buitenkant.. Ze zegt: „Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat er achter de buiten kant schuil gaat. Tijdens de voorbereidingen voor het to neelstuk heb ik contact gehad met een hoogleraar die met in- cestgevallen te maken heeft. Ik heb hem gevraagd of ik een gesprek met een incestpleger kon hebben. Hij maakte me duidelijk dat zo'n ontmoeting niet kon. Volgens hem is drie kwart van de daders niet of nauwelijks te behandelen. De daders maken zich veel meer zorgen over hun eigen schan de is gevolg van veroordeling en publiciteit, dan over de schade die ze bij de slachtof fers hebben aangericht. Een houding die bij de mannelijke daders veel sterker is dan bij de vrouwelijke". v GE TOL LEONARD VAN UTRECHT OVER UITVERKIEZING: LEIDEN - Zijn uitverkie zing voor het Nederlands amateurteam kwam voor velen als een verrassing en niet in het minst voor Leonard van -Utrecht zelf. „Verwacht had ik het niet", blikt de rechtsbui tenspeler van Noord wijk terug. „Ik was ervan op de hoogte dat bondscoach Ron Groenewoud op de tribune zat voor de links back van Spakenburg, mijn directe tegenstander, en stond daarom op scherp". Het feit dat de Spakenburger nauwelijks in het beeld van de wed strijd voorkwam, mocht een verdienste van de Noordwijker genoemd worden en droeg er toe bij dat hij vorige week zijn debuut voor Oranje maak te tijdens het vierlanden- toernooi. Sommigen menen dat het de buut te vroeg kwam en Van Utrecht nog niet rijp zou zijn om op dit niveau te acteren. Kritiek waar Leonard van Utrecht niet al te diep op in wenst te gaan. „Ik ben blij dat Groenewoud mij heeft geko zen. Al ga ik niet zeggen dat ik ook goed genoeg ben om in Oranje te hpren", drukt hij zich zeer voorzichtig uit. Des ondanks is de 20-jarige speler, die twee seizoenen terug zijn opwachting in het eerste van Noordwijk maakte, niet onte vreden over zijn eerste schre den in het Oranjeshirt. Stap pen die aanvankelijk tot een duur van vijftien minuten werden beperkt. Maar daar waar hij tegen de DDR pas laat in de tweede helft inviel, acteerde hij tegen Suriname dertig minuten en stond de donkerblonde voorhoedespeler tegen de Nederlandse Antillen in de basis. „Tegen de Oost duitsers speelde ik echter mijn beste wedstrijd", aldus de Noordwijker, die vooralsnog wel moet wachten op zijn eer ste interlanddoelpunt. „Kansen heb ik in elke ont moeting wel gehad. Eigenlijk had ik moeten scoren". En klinkt het vervolgens vol zelf kritiek: „Ik heb misschien te veel in dienst van het elftal gespeeld. Ik moet nog meer rust in mijn spel krijgen en meer vanuit mezelf voetbal len. Bij het Nederlands ama teurteam trek ik nog te veel naar het centrum". Een probleem waar hij ook bij zijn club Noordwijk mee te maken heeft. „Het punt bij Nóordwijk is dat ik mij niet goed 'genoeg aanbied, waar door ik weer te weinig acties kan maken". Leonard van Utrecht zegt daarom veel aan Yvan Hermans te hebben. De oud-speler van Noordwijk, die aan het begin van het seizoen zijn carrière na een langsle pende knieblessure afsloot, geeft de jeugdige buitenspeler regelmatig aanwijzingen. „Hij zegt onder meer dat ik het veld breed moet houden en vaker in de ruimte moet spe len, omdat ik het met name van mijn snelheid moet heb ben". Reden ook waarom Leonard van Utrecht zijn uitverkiezing voor het Nederlands amateur team zo belangrijk vindt. „Het is goed voor mijn ontwikke ling. Je bent toch heel anders met voetbal en je tegenstander bezig. De spanning is anders; je speelt toch met dat Oranje shirtje aan". Voorlopig dient de rechtsbuiten van Noord wijk de entourage van het Ne derlands team echter te mis sen. „De komende maanden staat er weinig op het pro gramma. Daarna begint alles weer langzaam te draaien en speel je twee keer per maand op dinsdag". En wat daar dan uit voort vloeit, maakt Leonard van Utrecht zich nog niet druk over. „Ik hoop zo hoog moge lijk te komen, maar het moet voorlopig wel in combinatie met mijn studie kunnen", maakt Van Utrecht, die nog op de Pabo zit maar uiteindelijk fiscaal recht hoopt te gaan stu deren, duidelijk. „Als er van een club iemand komt dan is dat altijd meegenomen Leonard van Utrecht voor zijn club Noordwijk ben, moet ik nog meer in de ruimte spelen". FOTO: HENK SNATERSE i actie: „Omdat ik het van mijn snelheid moet heb- Bax lijdt thuis een nederlaag VOORHOUT - Het niet benut ten van kansen brak het zaal voetbalteam van Bax gister avond op. FV Snoekie toonde zich wel meester in het maken van doelpunten en had slechts weinig mogelijkheden nodig om het duel met 1-2 in Haags voordeel te beslissen. Bij rust stond het nog 0-0,ook al kreeg Jeffrey Foree een uitgelezen kans om de score te openen. Alleen Voor Oranje-doelman Bakhuis wist hij het niet meer. Het beschuldigende vingertje van coach Jan Schoen hoefde niet alleen naar Foree uit te gaan. Hennie Koet en Rick van Dijk vergaten direct na rust immers ook de score open te breken. Counters van Snoe kie deden de Voorhouters uit eindelijk de das om. De alles of niets poging, vijf minuten voor tijd bij een 0-2 stand- .kwam dan ook te laat. Ed Zuidhoek maakte nog plaats voor een vijfde veldspeler. Verder dan een doelpunt van Hans van Leeuwen kwam Bax echter niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19