„Weinig positiefs in joodse religie" £eidóc6otucmli HftNfiFR' "hoeft hiet" brieven van lezers £atcUc6oii/iant kerk wereld beroepingen predikant kritisch over christelijke belangstelling voor jodendom Paus pleit voor hereniging van Noord- en Zuidkorea studie: „Jezus leefde niet celibatair GEESTELIJK LEVEN/OPINIE MAANDAG 9 OKTOBER 1989 PAGINJ J Reorganisatie IKV kost twee arbeidsplaatsen UTRECHT Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) gaat twee van de zeven arbeidsplaatsen op het secretariaat ophef fen. De bezuinigingsoperatie, die een einde moet maken aan de structurele financiële problemen, treft vooral het internationa le werk, de begeleiding van plaatselijke groepen (kernen) en het publiciteitswerk. Dit bleek zaterdag in Utrecht tijdens een vergadering van de campagneraad van het IKV. Het hoogste beleidsorgaan stelde de vier werkterreinen vast waarop de vre desbeweging in ieder geval actief moet blijven: algemene orga nisatie, kerken en kernen, oost-westverhouding en gemeente lijk vredesbeleid. Het dagelijks bestuur gaat op basis hiervan binnenkort de eerste ontslagaanvragen indienen. Vandalen besmeuren joods theater in Warschau met verf WARSCHAU Vandalen hebben het afgelopen weekeinde de ramen, deuren en muren van het joodse theater in Warschau met verf besmeurd. De actie was kennelijk bedoeld ter vergel ding van joodse protesten tegen de aanwezigheid van een Kar- melitessen-klooster nabij het voormalige concentratiekamp Auschwitz. De blauwe verf op het joodse theater, dat naast de synagoge van Warschau staat, werd zaterdag ontdekt. De van dalen hadden de boodschap „Dit is voor het klooster" achterge laten. De politie voerde zaterdag en zondag extra patrouilles uit rond de gebouwen. Rabbijn Menachem Joskowitz bracht het besmeuren van het theater direct in verband met de joodse protesten tegen de aan wezigheid van het Karmelitessen-klooster aan de rand van het voormalige concentratiekamp Auschwitz. Alle ménsen zijn vervelend, behalve wanneer we hen nodig hebben. Oliver Wendell Holmes RAAD VAN KERKEN TOT ISRAEL: Stop schending mensenrechten AMERSFOORT De staat Israel moet onmid dellijk stoppen met de schending van mensen rechten en de Palestijnen niet langer belemmeren op hun weg naar een ei gen toekomst. Deze op roep staat in het rapport van de delegatie van de Raad van Kerken die vo rige maand Israel en de bezette gebieden bezocht. De delegatie, die direct na te rugkomst liet weten „diep ge schokt" te zijn door de maniet- waarop Israel in de bezette gebieden mensenrechten schendt, roept ook Palestijnen op „elke vorm van terrorisme, individueel en collectief" op te geven. De vijf kerkelijke vertegen woordigers, die op verzoek van de Raad van Kerken in het Midden-Oosten (MECC) van 5 tot 15 september een bezoek brachten, hebben ge constateerd dat de mensen rechten van Palestijnen „stel selmatig" worden geschon- ten, deels door militairen die door de leiding kennelijk niet in de hand gehouden kunnen worden". „Ondanks 22 jaar bezetting staan de Palestijnen niet fun damenteel vijandig tegenover de joden", schrijft de delega tie. „Zij achten het niet onmo gelijk om in de toekomst in vrede in twee staten naast el kaar te leven". De systemati sche aanvallen op kibboetsen aan de noordgrens noemt de delegatie terroristisch. Solidariteit Het doel van de reis was „soli dariteit te tonen met de Pale stijnse medechristenen, en de Palestijnen in het algemeen". De delegatie heeft ontdekt dat de Palestijnse christenen zich niet onderscheiden van de moslims „in hun sympathie voor de intifada en hun ver langen naar een eigen Pale stijnse staat". Grote zorg over islamitisch fundamentalisme in die nieuwe staat is zij niet tegengekomen. De christenen hopen op een seculiere, demo cratische Palestijnse staat. De Israelgangers menen dat nu de PLO de staat Israel er kent „Israël aan de beurt lijkt te zijn om het recht van de Palestijnen op een eigen state lijk bestaan te erkennen", vervolgen de Israel-gangers. In de verklaring van de Raad van Kerken over Israel en de Palestijnen, die dateert van 1979, zou deze „twee staten- oplossing" duidelijker moeten worden omschreven. De delegatie stelt de Raad van Kerken voor „blijvend te zoe ken naar duidelijke, liefst zo concreet mogelijke tekenen van solidariteit met het Pale stijnse volk". Ook zou de raad bij kerkelijke instanties moeten aandringen op extra aandacht voor de Gazastrook. Tenslotte moet de MECC zo snel mogelijk worden uitgeno digd voor een tegenbezoek, vinden de vijf. De Raad van Kerken in het Midden-Oosten heeft zelf dit jaar meer dan honderd kerkelijke delegaties uit de wereld uitgenodigd om de situatie in Israel en de be zette gebieden te komen be kijken. De delegatie bestond uit voor zitter dr. D.C. Mulder van de Raad van Kerken, bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem, secretaris-generaal dr. K. Blei van de Nederlandse Her vormde Kerk, synodevoorzit ter ds. E. Overeem van de Gereformeerde kerken in Ne derland en ir. M. Zeelen van het hervormd Werelddiako- naat. Nederlands» Hervormd» Kerk Aangenomen naar Gouda H. Binne- kamp te Oudewater. Bedankt voor Oosterland (Zld) en voor Wannepeerveen/Belt-Schuts- loot A.IJi. Rietveld te Amerongen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Loppersum (part-time) mw. drs.D. Ferwerda-Arends, kandi daat aldaar, die dit beroep heeft aangenomen; te Loppersum (part time) drs. A. Ferwerda, l.l. zendings predikant te Bangladesh, wonende te Loppersum, die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Surhulsterveen K. Meijer te Nljverdal. Beroepbaarstelling mw. drs. D. Fer werda-Arends, kandidaat te Lopper sum. Gereformeerde Kerken Tweetal te Baarn: P.D.J. Buijs te Zwaagwesteinde en H.D. Rietveld te Maarssen. HILVERSUM „Ik zie als theoloog weinig posi tiefs in de joodse religie" en „ik zie bij veel christe nen die zich richten op de joodse uitleg van de Schrift een vertekening van het geloof in bijbelse zin. Bijvoorbeeld omdat Christus van zijn God-zijn ontroofd wordt en de be tekenis van het menselijk handelen wordt over schat". Woorden van deze strekking sprak de Nederlands-gerefor meerde predikant drs. H. de Jong uit Amsterdam zaterdag in Hilversum. Hij was een van de sprekers op een con gres van de Stichting voor Reformatorische Wijsbegeer te. Het thema van de bijeen komst was: joods denken in christelijk perspectief". Aspecten van het joodse den ken werden uiteengezet door onder meer de filosofen prof. dr. J. van der Hoeven en prof. dr. E.H. van Olst (beiden VU, Amsterdam). De filosofen spraken op een heel andere toon over joods denken dan drs. De Jong. De predikant meende dat te kunnen ver klaren: Christen-filosofen en joodse denkers bevinden zich beide in de theïstische denk systemen tegenover een veel heid van atheïstische den kwijzen. Ze zijn bij wijze van spreken allang blij „mede-ge lovigen" te ontmoeten. Dat is een andere positie dan die van de theoloog; bij deze geldt het theïsme als vanzelfspre kend. Volgens ds. De Jong trekken jodendom en christendom el kaar aan en stoten ze elkaar af op grond van de Schrift; overeenkomst en verschil lig gen dicht bij elkaar. De tref woorden daarbij zijn de wet en Christus. „Niet het gebod zelf scheidt ons, wél hoe we het gebod volbrengen: op ei gen kracht (joden) of in Christus (christenen)". De Jong begreep niet waarom christenen soms zo nadrukke lijk spreken over het oude testament als joods boek, waarmee ze bedoelen dat de joodse exegese van het oude testament onmisbaar is. „De joodse uitleg-literatuur is eerder een ombuigingsnota op het oude testament", vond hij; het nieuwe testament doet feitelijk meer recht aan het oude dan de joodse uitleggin gen dat doen. „De geschiede nis van het oude testament is een échec; het loopt op niets uit. Dat besef is in joodse Schriftuitleg afwezig; het nieuwe testament ziet dat wel en geeft daarvoor een „uit weg". Thora en Christus Tegen christenen die zich „schamen voor de christiani- sering van het oude testa ment" zei ds. De Jong dat die houding niet terecht is; joden hebben eenzelfde „methode". Want zoals Christus voor de christenen de allesbeslissende instantie is ook bij de uitleg, zo is de Thora dat voor de jo-, den: „Zoals christenen het oude testament lezen met de geobsedeerdheid van Chris tus, zo lezen joden hun Te- nach met de Thora in hun hart, er is wat betreft „metho de" geen verschil". Wel is een verschil dat joden door een „ding" (Thora) worden geob sedeerd, christenen door een persoon (Christus). De predikant had nóg een be zwaar tegen joodse uitlegkun de: er wordt naar zijn oordeel door joden „producerend" uit gelegd, met de Schriften als bron; christenen als het goed is „reproduceren", met de Schriften als norm. Joden verklaren de tekst „vo gelvrij", vond hij, zich base rend op de Talmoedische uit spraak dat er voor iedere tekst wel zeventig uitleggin gen zijn. Veel predikanten hebben zich de joodse methode van uitleg eigen gemaakt, aldus ds. De Jong; hun preken staan stijf van de „vertelsels" waaraan de tekst ondergeschikt wordt gemaakt. Hoofdkenmerk is daarbij de vermenselijking van God in plaats van de menswording van God in Christus. Bondgenoot In zijn toespraak sprak de fi losoof prof. Van der Hoeven van een „bondgenootschap" tussen christenen en joden. Een van de zaken waar het beiden om te doen is geldt het alert zijn tegen het „heiden dom in onze cultuur". In het westers denken is een virus dat moet worden overwon nen: er is geen betrekking op de ene God, maar er is de hang naar het veelgodendom. En in plaats van het gericht zijn op de persoon heerst de sfeer van het onpersoonlijke „Es gibt" en „das Sein" (Hei degger). Er is ook de gemeen schappelijke strijd tegen de secularisatie. Nietsche zei nog met huiver: God is dood; nu overheerst de onverschillig heid over zijn dood. Van der Hoeven noemde on der meer de joodse filosoof Buber als voorbeeld tegen het begripsmatig denken in het onpersoonlijke en het onzijdi ge van de westerse denktradi tie. Prof. Van Olst maakte onder scheid tussen bijbels en chris telijk denken. Het christelijk denken is bein vloed door niet-bijbelse krachten; daar om is het nodig goed na te gaan wat wel en wat niet bij bels is. Studie van het joden dom is daarbij verent; het nieuwe testament is een „commentaar" op het oude testament, waarin rabbijnse commentaren meespelen. Van Olst presenteerde enkele karakteristieken van de jood se denker Abraham Joshua Heschel. Zo noemde hij de na druk die Heschel legt pp de handeling, het doen van men sen. Het geschapen zijn naar „Gods beeld en gelijkenis" is vooral een handelingsanalogie en geen zijns-overeenkomst. Opdracht aan de mens is de heiliging van het leven, dat is de dingen tot hun bestem ming laten komen; het schei ding maken tussen goed en kwaad. Door dingen te doen, leer je ze, niet door reflectie. De vraag naar de mens wordt in het westers denkklimaat beheerst door het zoeken naar zichzelf, naar de condities en de zin van het bestaan. He schel zegt: zoeken naar zin is voor de bijbelse mens zinloos tenzij er een zin is die op zoek is naar de méns en die zin is God die vraagt: mens, waar ben je? De bijbelse mens is volgens Heschel een partner in het scheppingswerk, met als hoogste doel de lofprijzing van de Schepper. „Hoe hou den wij als christenen de lof prijzing van de Schepper gaande"?, zo sloot prof. Van Olst zijn bijdrage af. LÜTSEN KOOISTRA De Stichting Reformatorische Wijsbegeerte - die zich bezig houdt met de geestelijke erfe nis van met name de VU-filo- soof Herman Dooyeweerd - heeft een speciaal nummer van haar blad „Beweging" uitgegeven in verband met het congres van afgelopen za terdag. Adres: Postbus 368, 3500 AJ Utrecht. Nederlands Bijbelgenootschap bereidt nieuwe vertaling voor HAARLEM Het algemeen bestuur van het Nederlands Bijbelgenootschap is in princi pe bereid te werken aan een nieuwe bijbelvertaling ten be hoeve van de kerken. Het Katholiek Bijbelgenootschap (KBS) heeft te kennen gege ven geen mogelijkheden te zien tot financiële participatie in het project. De kerken van de reformatie hebben bij het bijbelgenoot schap aangedrongen op een nieuwe vertaling, die de ver taling van 1951, waarvan het copy right in 2001 afloopt, zou moeten vervangen. In tegen stelling tot de Groot Nieuws Bijbel, die bestemd is voor mensen die niet met de Bijbel vertrouwd zijn, zou de nieuwe vertaling zich vooral moeten richten op gebruik in de ker ken. De vertalers krijgen de opdracht zich zoveel mogelijk aan de grondtekst te houden en onduidelijkheden in die tekst niet naar eigen inzicht te verhelderen. Uit kringen van het Katho liek Bijbelgenootschap (KBS) werd al eerder duidelijk dat de financiën daar ontbreken voor een (gemeenschappelij ke) nieuwe vertaling. Boven dien, zo deelde de KBS van morgen mee; er is geen be hoefte aan een nieuwe verta ling, de Willibrord-vertaling is tenslotte van eind jaren ze ventig. Anderzijds, aldus de KBS, als er rond 2010 in Ne derland een nieuwe vertaling komt, zou dat een oecumeni sche vertaling moeten zijn. De KBS is echter niet iiï staat om financieel te participeren in zo'n project, maar wil graag op andere wijze medewerking verlenen. Moeder Teresa niet meer in levensgevaar CALCUTTA Moeder Tere sa hoeft sinds zaterdag niet meer te verblijven op de in- tensive-care afdeling van het ziekenhuis waar zij op 5 sep tember met ernstige hart klachten en hoge koorts werd opgenomen. „Ze verkeert niet langer in levensgevaar", aldus- haar arts. Paus Johannes Paulus II werd zaterdag bij zijn aankomst i dij die Vaticaanse vlaggetjes bij zich hadden. SEOUL Paus Johannes Paulus II heeft gisteren een warm pleidooi gehou den voor de hereniging van Noord- en Zuidkorea. Voor ongeveer een mil joen toehoorders in Seoul zei hij dat de Koreaanse natie symbool staat voor een verdeelde wereld. De paus kwam zaterdag in Seoul aan voor een tiendaagse reis door een aantal Aziati sche landen. De massaal bezochte mis die de paus opdroeg, was tevens de afsluiting van het vieren veertigste internationale eucharistische congres. Op een enkele uitzondering na werd ze niet bijgewoond door Noordkoreaanse katholieken. Kardinaal Stephen Kim Sou- li wan, aartsbisschop van Seoul, zei teleurgesteld dat de vele gereserveerde plaatsen leeg zijn gebleven. „En daar door bleef er een hoekje van ons hart leeg". De paus maakte bekend dat hij graag een bezoek wil bren gen aan de Volksrepubliek China, waar naar schatting drie miljoen katholieken een ondergrondse kerk vormen. Het Vaticaan en China onder houden geen diplomatieke banden. Peking heeft de paus zelfs verboden tijdens zijn elf- daagse Azië-tour over het land te vliegen. Inzet voor vrede, democratie en gerechtigheid en de be scherming van het milieu en het menselijk leven zijn vol gens de paus de belangrijkste eisen „aan het begin van het derde christelijke millenni um". In een gesprek met de Zuidkoreaanse president Roh Tae-Woo had hij eerder aan gedrongen op „volledige de mocratie". Tijdens een mis voor onge veer 12.000 jonge Koreanen kreeg de paus onder meer een kleine molotov-cocktail en een traangasbommetje kado. Gedurende de kerkdienst la gen deze tekenen van de on rust in Zuidkorea vreedzaam naast de bijbel op het altaar. Bij zijn aankomst in Seoul kuste de paus niet het asfalt, zoals hij bijna altijd doet als hij een land voor het eerst be zoekt. Kerkelijke functiona rissen hebban uitgelegd dat hij dat niet zou doen omdat hij dat al in 1984 had gedaan en omdat de paus technisch gesproken niet Korea maar het Eucharistie Congres be zoekt. De paus is vandaag naar In donesië gereisd, waar hij vijf dagen zal blijven met een tus senstop op Oost-Timor. De paus heeft ontkend dat zijn bezoek een erkenning in houdt van het Indonesisch ge zag over Oost-Timor, dat een voormalige Portugese kolonie is die door Indonesië is bezet en geannexeerd. Tijdens zijn reis naar £uidko- rea vloog de paus ruim acht uur door het luchtruim van de Sovjetunie, de eerste keer dat het Vaticaan daarvoor toestemming kreeg. Deze toe stemming lijkt een verder te ken dat de betrekkingen tus sen het Kremlin en het Vati caan aan de beterende hand zijn; de paus zond tijdens de vlucht boven de Sovjetunie via de verkeerstoren van Moskou een groet aan presi dent Gorbatsjov. Gorbatsjov zal volgende maand, tijdens zijn bezoek aan Italië, ook een onderhoud hebben met de paus. ATLANTA Jezus leefde waarschijnlijk niet celibatair, was ook geen voorstander van het celibaat en had een spe ciale relatie met minstens één vrouw. Dat is volgens de theoloog dr. Robert W. Funk een van de resultaten van het controver siële Jezus-project, waarvan hij de initiatiefnemer is. De afgelopen vier jaar hebben 125 onderzoekers door een kritisch onderzoek van de evangeliën geprobeerd vast te stellen, wat Jezus werkelijk heeft gezegd en welke woorden na zijn dood aan hem zijn toegeschreven. Volgens Funk is meer dan de helft van de 125 onderzoekers van mening dat Jezus seksue le betrekkingen heeft onder houden. Hij citeerde uit een rapport van de Peruaanse theoloog Leif Vaage, die Jezus heeft omschreven als een „ge- zelligheidsdier, een beetje on geholpen en met gebrek aan eerbied voor het vierde ge bod: eer uw vader en uw moeder". Vaages rapport wordt komende week bespro ken tijdens een bijeenkomst van de onderzoekers in de Canadese stad Toronto. Enigszins in strijd met het beeld van Jezus als iemand die de gerteugten van het le ven niet aan zich voorbij liet gaan, is dat de onderzoekers het erover eens zijn dat zijn oproepen „Geef aan wie U iets vraagt" en „Wend U niet af van hem die van U lenen wil" (Matth. 5:42) authentiek zijn. Funk constateerde, dat bedelaars in Jezus' tijd overal aanwezig waren en dat ie mand zelf tot de bedelstand zou vervallen, als hij aan elk verzoek van een bedelaar te gemoet zou komen. Maar hoe wel zo'n manier van leven onpraktisch, zo niet onmoge- l\jk schijnt te zijn, aldus Funk, „zijn er door de eeuwen heen veel mensen geweest die alles verkochten wat zij hadden en arm werden, omdat zij men sen wilden helpen. Iemand als Moeder Teresa neemt de op roepen van Christus heel let terlijk", aldus Funk. De onderzoekers hebben 758 uitlatingen en parabels van Jezus onderzocht. Daarvan zijn er volgens hen 148 echt door hem uitgesproken. Het evangelie volgens Marcus dat traditioneel als het meest ac curate verslag van Jezus' le ven wordt beschouwd, heeft van de onderzoekers een slecht onthaal gekregen. Slechts 17 van de 134 uitspra ken van Jezus in dit evange lie beschouwen zij als authen tiek. Enkele conclusies die veel weerstand hebben opgeroe pen, zijn dat de Bergrede gro tendeels door de evangelisten is verzonnen, dat Jezus niet zijn eigen dood aan het kruis heeft voorspeld en dat hij niet verwachtte te zullen verrij- Honecker de wacht aangezet. DDR-leider Erich Honecker, de bejaarde stalinist die Duitse Democratische Republiek wanhopig in een ijzt greep tracht te houden, is het afgelopen weekeinde opnii en nu van twee kanten stevig onder druk gezet. Ni dramatische vlucht naar het Westen van tienduizenden zijn landgenoten, werd hij zaterdag en zondag geconfne teerd met tienduizenden anderen die nadrukkelijk verklas den te willen blijven. Zij eisen echter radicale veranderin in eigen land. NlET alleen in Oost-Berlijn, maar ook in Magdeburg, DJ* den, Jena, Leipzig, Karl-Marx-Stadt en Potsdam grepen p togers de jubileumviering van hun land en de aanwezigH" van westerse journalisten aan om uiting te geven aan onvrede. Zij toonden zich vastbesloten verandering te bi) gen in een situatie die geen enkele aanleiding geeft tot fep vieren. Ook de oproerpolitie kwam niet aan feestelijkheL toe en greep bij de vreedzame betogingen met harde hancl De dreigende sfeer en het geweld riepen herinneringen aan de grote arbeidersopstand in Oost-Berlijn van juni li» die toen door Russische legereenheden bloedig werd oncj drukt. Nu echter liggen de kaarten totaal anders. De zwaaf druk die op Honecker werd uitgeoefend kwam dit weeke de van Sovjet-leider Michail Gorbatsjov. In het openb heeft de Russische leider slechts in vage bewoordingen pleit voor politieke hervormingen, waar volgens hem Oj Duitsland zelf toe zal moeten besluiten. Maar in bedekte t men heeft hij er geen twijfel over laten bestaan dat Hon ker geen andere weg over blijft dan het voorbeeld te volij van andere landen achter het IJzeren Gordijn en daar niej lang mee te wachten. En tegen Honecker zelf is hij voll. men-duidelijk geweest. „Wie te laat komt, wordt door het ven zelf gestraft", zo kreeg Honecker volgens de woordvo der van Gorbatsjov, Gerasimov, te horen. HONECKER tracht nog krampachtig de bestaande situl te handhaven. Gevreesd moet worden dat hij voordat de I van vandaag voorbij is, zijn standpunt nog eens krachtig hebben benadrukt door zijn oproerpolitie de vrije hand te ven tegenover vreedzame betogers. Dat kon vandaag i minder problemen, omdat de hoge gasten uit andere comr nistische landen met Gorbatsjov voorop weer zijn vertrok] en de westerse journalisten het land zijn uitgewerkt. De pogingen het verzet in zijn land te onderdrukken zul op den duur echter vergeefs zijn. De schreeuw om he: mingen en meer vrijheid zoals elders in Oost-Europa, niet meer gestopt worden en zal steeds luider weerklinkt Indien Honecker de raadgevingen van Gorbatsjov niet n harte neemt zal hem nog duidelijker de wacht worden afc gezegd, om de koers zó te verleggen dat Oost-Duitsland d gaat uitmaken van een Oostblok dat in vele opzichten sti gewijzigd zal zijn. r Astrid Roemer: AKTI E W EEK /m 16 oktober: 030 - 316566 Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Veronique/TVl 0(6) „Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst", moeten de zaken lieden achter de nieuwe zen ders TV 10 en Veronique ge dacht hebben toen zij voor hun pulpprogramma's „U-bochten" construeerden, hinderlagen die in het geval van Veronique succesvol zijn geweest. Daarbij gebruikmakend van de be langstelling van een jeugd door de opvoedingsmethoj van een zekere dr. Spock vroeg mondig werd gema en op het verkeerde been gezet. Gebruik makend I van de ontoereikendheid j de wetgegving. Het is weer geld dat recht maakt krom is, in dit geval de bochtconstructie". A. B. Kloosterman, DEN HAAG. Ondergronds (2) Met veel belangstelling heb ik in onze krant het bericht gele zen over het ondergrondse Eu ropese spoorwegnet, dat vol gens prof. Van der Hoorn van de Technische Universiteit Delft binnen twintig tot dertig jaar verwezenlijkt kan zijn. Daarna kunnen we met een snelheid van 540 kilometer per uur reizen en goederen ver voeren. Belangrijker nog dan die hoge snelheid lijkt me het feit, dat het 'tunneltransport met hoge snelheid' uiterst lage energiekosten zal vergen en niet alleen vriendelijk is voor het milieu, maar (door de gro te veiligheid) ook voor de pas sagiers. Sinds uw publicatie heb ik via de radio en in mijn kennissenkring allerlei snie rende opmerkingen gehoord over wat smalend de 'buizen post voor mensen' wordt ge noemd (vanwege de perma nent vacuüm gezogen tunnel buis, waar de trein door heen zal suizen). Al die mensen die overlopen van kritiek rigens meestal zonder technisch benul te hebber doen mij denken aan de ai thazen, die bij het in gebi nemen van de eerste spoor het nodig oordeelden een i met een rode vlag aan de t vooraf te laten gaan. Ir. W.P. Verburg, DELFT. Dalai Lama Wat geweldig dat het cor voor de Nobelprijzen dit niet een of andere belangri maar verder bij het grote bliek nauwelijks bekende guur de onderscheiding h toegekend, maar een tot verbeelding sprekende i als de Dalai Lama. Het ronduit vertederend deze ze man in een tv-intervi waarin hij met de prijs ge werd gewenst, te horen vra of de interviewer hen schien kon vertellen wat Nobelprijs in grote lijnen houdt. J.W.M. de Boer, LEIDEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2