„We zijn te druk bezig
om gasten te ontvangen
Nieuwe huisstijl
voor NCRV is
eigentijds maar
niet trendy
Geen beletsel tegen invoer Amerikaanse tv-programma's
CeidaeSou/uwt
Tv-dokter met nog wat kinderziekten
VERONIQUE HOUDT DEUR IN
HILVERSUM GESLOTEN
Kwart platenmaatschappij
Virgin in handen Fuji
Grootse prestatie Kamerkoor
TOSCA
- KUNST
DINSDAG 3 OKTOBER 1989 PAGINA 7
De tv-dokter. Medisch programma.
TROS-televisie. Nederland 2 om
22.09 uur. Dinsdag.
HILVERSUM Huisarts
Ferdinand Zwaan komt
vanavond gezondheidsad
viezen verstrekken in de
serie „De tv-dokter", die
wekelijks op de buis moet
verschijnen.
Zijn presentatie wordt geken
merkt door korte en bondige
tips die in de eerste aflevering
gaan over oude medicijnen,
hoe spaar ik mijn rug, dokters-
hulp 's nachts, koorts en ver
koudheid. Ook discodoofheid
wordt behandeld.
Het zal allemaal vast wel
goedkomen met Zwaan, die
rustig presenteert en met ken
nis van zaken, maar duidelijk
nog in zijn nieuwe rol moet
groeien Met herinneringen
aan Aart Gisolf, jarenlang spe
lend voor tv-dokter, mist Fer
dinand Zwaan nog de relative
rende aanpak, de vleugjes hu
mor en de zekerheid van Gi
solf, die gewoon durfde te be
kennen dat hij er soms ook
niks van wist en begreep.
Zwaan weet het allemaal wel.
Soms komt dat goed over, bij
voorbeeld wanneer hij het
heeft over het gevaar van
oude medicijnen, soms is de
minuut die hij per onderwerp
heeft gekregen, te kort en
blijft dat onderwerp steken in
een mededeling. Zoals: een pil
moet met water worden inge
nomen, waarbij men het hoofd
voorover houdt en niet achter
over. Punt. Wie zijn leven
lang een geneesmiddel innam
met het hoofd achterover, de
meest gebruikelijke houding,
kan zich afvragen wat er al
die tijd is misgegaan en waar
om het anders moet. Op die
vraag komt geen antwoord.
Gezien de hoge kijkdichtheid
die voor dit programma kan
worden verwacht, zal de kij
ker Zwaan met talloze vragen
overstelpen, die in de toe
komst wel met wat meer toe
lichting zullen worden behan
deld. Ferdinand Zwaan licht
prima toe, waarom een peneci-
linekuur helemaal moet wor
den afgemaakt; als hij zijn ei
gen onderwerpen nu ook nog
helemaal afmaakt, wordt de
kijker er zeker in alle opzich
ten beter van.
FRITS BROMBERG
Nederlandse Harpdag in Doorn
DOORN In Centrum
Hydepark in Doorn wordt
op 8 oktober de derde Ne
derlandse Harpdag gehou
den. Het evenement staat
dit jaar in het teken van
de oprichting van de Ne
derlandse Harp Vereni
ging en de 80ste verjaar
dag van harpiste Phia
Berghout.
Zij is gedurende dertig jaar
eerste- en solo-harpiste van
het Concertgebouworkest ge
weest. Verder organiseerde zij
van 1960 tot 1982 de jaarlijkse
Internationale Harpweken.
Phia Berghout was ook de op
richtster van de Eduard van
Beinum Stichting. Ze leidde
gedurende twaalf jaar het
Toonkunstenaarscentrum
..Queekhoven" in Breukelen.
Vele Nederlandse en buiten
landse harpisten studeerden
bij haar. De reünie in Doorn
begint om 10.30 uur. 's Mid
dags wordt een harp-recital
verzorgd door onlangs afgestu
deerde leerlingen van Neder
landse conservatoria. Zij bren
gen muziek van vaderlandse
bodem, door componisten op
gedragen aan Phia Berghout,
ten gehore.
Veronique:
ondeugende
piraat met
veel krullen
Democratie, dat wil letterlijk
zeggen: het volk regeert. In de
vorm van democratie waaron
der wij hier zuchten, moet u
dat niet te letterlijk nemen: als
het volk het hier echt voor het
zeggen had, was de maximum
snelheid allang afgeschaft en
Nederland geasfalteerd. Maar
soms krijgt het vólk toch een
beetje z'n zin, al is daar dan
eerst wel een min of meer mil
de vorm van piraterij voor no
dig.
Want een beetje een raar volk
zijn we wel. Als iemand een
kik geeft in Den Haag, schroe
ven we als gekken allemaal
een reflector aan onze bagage
drager. maar als iemand vanaf
een wrakke kustvaarder in
krom Nederlands plaatjes gaat
presenteren met daartussen
door de wervende boodschap
pen van vaderlandse kruide
niers, dan vinden we dat wel
weer aardig. Ondernemings
geest, dat waarderen we, en
een beetje buiten de wet ope
reren, ach meneer, dat doen
we toch allemaal? Wie geeft
nou niet dat rommelhokje aan
de belasting op als onmisbaar
studeervertrek, terwijl er soms
alleen maar een computerspel
letje wordt gespeeld.
Kortom: het Nederlandse volk
wil best die pretnetjes van die
ondeugende Lex Harding en
die lieve Joop van den Ende,
en ziet in verbijstering toe hoe
politici, omroepbonzen en ju
risten te hoop lopen om regels
te interpreteren die niemand
snapt en die niemand wil.
Aardig is daarbij vooral het
gespartel van iemand als Mar
cel van Dam, VARA-voorzit-
ter, die zo graag het publieke
bestel wil vrijwaren van de
aanvallen van die platte com-
mercialisten.
Uitgerekend deze Van Dam
bracht bij zijn aantreden in
Hilversum de veelgeprezen af
deling documentaires van de
VARA om zeep, maakte van
„Achter het Nieuws" een per
sonality show, verbood Sonja
Barend om ooit nog dieper te
graven dan Ivo Niehe en lan
ceerde Meneer Kaktus als 'het
gezicht' van de rode omroep,
dit alles in het kader van de,
niet anders dan als plat com
mercieel te omschrijven, jacht
naar de grote cijfers.
Maar goed: gisteren was dan
de Grote Dag. Veronique ging
echt van start en was via de
Nederlandse kabel te zien.
Niet voor iedereen dus, want
je bent gebonden aan die kabel
of aan een eigen schotel, en
lang niet iedereen heeft die
Freek de Jonge, die zich profi
leert als de huiskomiek van
Veronique.
FOTO: NOS
kijkkans. Maar wees gerust.
Wie het niet kan ontvangen,
heeft nog niks gemist.
De belangrijkste constatering
uit die eerste uitzending mag
zijn, dat een van de best be
taalde Veronique-medewer-
kers de kapper zal zijn. Het
zinderde en spetterde op de
buis van de krullen (die
nieuwslezer!), de coupe soleils,
de blonderingen (zelfs Cathe
rine Keyl was geheel op jeug
dig, met een geheel blond ge
dachte krullebol en alweer een
nieuwe bril). En van de jingles
en leaders: je wordt doodge
gooid met rondtuimelende vi
deobeelden op schallende mu-
Ome Lex had met zijn ver
trouwde fijnzinnigheid als eer
ste speelfilm „The best little
whorehouse in Texas" uitge
zocht, en inderdaad, daar had
die openingsparty ook wel wat
van: de ene na de andere ex-
Gooise vedette kwam zijn of
haar marktwaarde bewijzen,
glunderend tussen het geplay-
back door. Met als dieptepunt
Freek de Jonge, die nog niet
zo lang geleden zijn voormali
ge partner Bram Vermeulen te
kijk zetten omdat die voor Ve
ronica een spelprogramma
deed, maar zich nu als huisko
miek van Veronique danig
profileerde: wat fs die Freek
een wereldverbeteraar.
Tussen dit alles door: nieuws,
sport en vooral ook veel weer,
want we willen graag weten
hoe de wind waait in de Ar
dennen, nietwaar. Dit alles
met een intellectuele diepgang
ergens tussen TROS en Vero
nica in ('Gaaaan met die ba-
naaaaanen vooral veel en
kort, en vooral ook veel aan
dacht voor de start van Vero
nique zelf. Tja.
Het zal uiteindelijk wel luk
ken met Veronique, net zoals
het destijds piraat Veronica
lukte zich het bestel in te lik
ken, want: de meeste stemmen
gelden.
RENÉ DE COCQ
Daphne ,,Het gezicht van Veronique" Deckers (m) en ,,Countdown"-presentator Wessel van Diepen (I) lijken dolgelukkig, nadat de
eerste uitzending van de commerciële, Nederlandstalige satellietzender succesvol is afgesloten.
HILVERSUM De lan
cering van Veronique als
de eerste Nederlandstali
ge, commerciële satelliet
zender ging gisteravond
met minder knallende
champagnekurken ge
paard dan in eerste in
stantie verwacht.
Terwijl de Veronique-kop-
stukken, per vliegtuig naar
Luxemburg vertrokken, op
bescheiden wijze feest vierden
ter gelegenheid van deze eer
ste uitzending, was de Neder
landse vestiging van dit Lu
xemburgse bedrijf een gesloten
vesting. In elk geval voor jour
nalisten.
Het stralende, frisse gezicht
van Daphne Deckers, die in
postervorm de ramen bedekt
van het Veronique-pand in
Hilversum, stond in schrille
tegenstelling tot de afgetobte
gezichten van de Veronique-
medewerkers die het modern
ogende bedrijfspand in Hilver
sum betraden. Het té veel aan
gewerkte uren in de afgelopen
weken was van hun gezichten
af te lezen.
Boven op het dak was een
ploegje nog druk bezig met het
plaatsen van een antenne, ter
wijl binnen kortsachtig werd
gewerkt aan de eerste nieuws
uitzending. Maar wie een kijk
je wilde nemen om te zien wat
zich op de tweede en derde
etage van het gebouw precies
afspeelde, kwam van een kou
de kermis thuis. „Meneer het
is een chaos binnen, u kunt er
echt niet in", liet de man van
de bewakingsdienst weten,
terwijl hij met zijn lichaam de
weg versperde. Al snel bleek
dat argumenteren geen zin
had. „Ik heb van hogerhand
opdracht gekregen iedereen
tegen te houden die niet bij
Veronique werkt. Dat doet u
niet, dus tot ziens", zei hij heel
beslist.
Wat heeft Veronique te ver
bergen? Zou het hele program
ma-pakket dan misschien toch
vanuit Hilversum worden op
gestraald naar de Astra-satel-
liet? Is Luxemburg n^et meer
dan een dekmantel, waar ook
TV10 op onsuccesvolle manier
gebruik van heeft proberen te
maken? Jacqueline Stad, de
lieftallige pers en p.r.-dame
van Veronique, in een telefo
nische toelichting op het be
sluit geen journalisten toe te
laten: „De politiek roert zich
behoorlijk. We zijn nog altijd
niet uit de gevarenzone, al we
ten wij dat we niets te vrezen
hebben. We zijn een Luxem
burgs bedrijf dus als je een re
portage wilt maken over de
eerste uitzending zal naar naar
het Groothertogdom moeten.
Daar gebeurt het allemaal"
Maar jullie hebben toch ook
programma's die vanuit Ne
derland naar Luxemburg wor
den gestraald? Jacqueline: „Ja,
onder meer de nieuws-uitzen-
dingen".
Nou, dan is het toch leuk om
FOTO: SP
te kijken hoe dat gaat. Jacque
line: „I?ou nee... We willen
niet dat de in Nederland ge
maakte programma's te veel
aandacht krijgen. Het moet
low-profile blijven, anders
krijg je scheve verhoudingen.
Bovendien zijn we momenteel
te druk bezig met het maken
van programma's om gasten te
ontvangen. Wij hebben zelfs
helemaal geen tijd om televisie
te kijken. Als commercieel be
drijf moet er geld worden ver
diend, nou daar zijn we druk
mee bezig. Een andere keer
graag, maar nu niet... Sorry".
Even later legt programma-di
recteur Ruud Hendriks bij een
behoorlijk jaloers overkomen
de „AVRO Televizier" nog
eens uit hoe het zit. Het is het
oude verhaal over de construc
tie die Veronique heeft be
dacht om in Nederland uit te
kunnen zenden. Je moet piraat
zijn geweest om dat te kunnen
bedenken. TV10 kwam er in
elk geval niet op.
HANS PIËT
Het nieuwe logo van de NCRV ...vernieuwd de jaren negentig in...
FOTO: NCRV
negentig in, koersend op een
eigen innerlijke kracht. Bij het
ontwikkelen van de nieuwe
huisstijl zijn we dan ook uitge
gaan van een aantal trefwoor
den. Zo willen we als christe
lijke organisatie een voortrek
kersrol vervullen, toonaange
vend zijn, ruimte geven aan
talent en baanbrekend werk
verrichten. Imagokwalificaties
als saai en truttig moesten
worden ontzenuwd"
Een commissie bestaande uit
zes NCR V-medewerkers
schreef een jaar geleden vier
proefopdrachten uit aan NOB-
design, Peter van Loenhout,
Anton Beeke en Studio Dum-
bar uit Den Haag. Mr. J. Wy-
tema: „Laatstgenoemde kreeg
uiteindelijk de opdracht omdat
hun concept oorspronkelijk
was zonder extreem te zijn, ei
gentijds maar niet trendy en
bovendien eindeloos toe te
gassen en te variëren",
ehalve deze visuele opdracht
schreef de NCRV ook een
kleine competitie uit voor het
ontwerpen van een nieuw mu-
ziek-pakket, de jingles en der
gelijke. De strijd tussen Step
hen Emmer en Kees Wendt
werd uiteindelijk beslecht in
het voordeel van Emmer. Hij
heeft er onder meer voor ge
zorgd dat een lang gekoesterde
wens in vervulling ging, na
melijk een aansluiting tussen
de NCRV-radio en -televisie.
HANS PIËT
HILVERSUM De 65-ja-
rige NCRV schreef een
jaar geleden een competi
tie uit, die de jubilerende
omroep een nieuw gezicht
moest geven in zowel
woord, beeld als muziek.
Gisteren was de officiële
presentatie van deze nieu
we huisstijl, die inmiddels
zijn weg naar onder meer
de NCRV-gids, het televi
sie-scherm en de radio
heeft gevonden.
Volgens adjunct-directeur mr.
J. Wytema was het hoog tijd
voor deze verandering. Wyte
ma: „Het oude vignet, de zesde
sinds 1924, dateert uit de jaren
zeventig en dat is te zien. Het
straalt een statische degelijk
heid uit en heeft een te zwaar
accent op oranje. Bovendien
werd het onpraktisch voor te
levisie en de grafische sector
waardoor er gaande weg te
veel uiteenlopende varianten
ontstonden. Bij de nieuwe
huisstijl hebben we gezocht
naar meer dan een logootje op
een kaftje. Tenslotte is de
NCRV een volwassen en ei
gentijds communicatiebedrijf
dat midden in de maatschappij
staat. Deze wordt gekenmerkt
door een sterke visuele cultuur
en daar willen wij op inspelen.
We wilden vernieuwd de jaren
LONDEN Het Japanse concern Fuji heeft voor ongeveer
honderd miljoen pond sterling (343 miljoen gulden) een belang
van 25,01 procent gekocht in het Britse muziek- en videocon
cern Virgin Group. De twee ondernemingen maakten gisteren
bekend dat zij onder de naam van Fuji-dochter Pony-Canyon in
Japan een platenmaatschappij oprichten. Virgin heeft onder
meer Mike Oldfield, Phil Collins en Boy George onder contract.
De Japanse platenmarkt wordt voor zeventig procent beheerst
door Japanse artiesten. Volgens Richard Branson, topman en op
richter van Virgin, zal het geld worden gebruikt om schulden te
betalen die zijn voortgevloeid uit de mislukte beursgang van zijn
concern drie jaar geleden. Hij verklaarde blij te zijn dat zijn on
derneming als de grootste onafhankelijke platenmaatschappij ter
wereld een marktaandeel kan opbouwen in Japan, de op een na
grootste muziekmarkt ter wereld. De transactie met Fuji is de
grootste tot nu toe die een Japans concern in Europa in de mu-
ziekbranche is aangegaan.
Het Nederlands Kamerkoor onder
leiding van Uwe Gronostay in wer
ken van Burkhard, Reimann, Liszt
en Schönberg. Solisten bariton Die
trich Fischer-Dieskau en basfluitist
Karl-Bernhard Sebon. Dr. Anton
Philipszaal, Den Haag.
Zonder bariton Dietrich Fi
scher-Dieskau (64) als solist
zou het concert in de Philips
zaal door ljet Nederlands Ka
merkoor met werken van
Burkhard, Reimann, Liszt en
Schönberg ongetwijfeld min
der publiek hebben getrokken
dan gisteravond het geval was.
Dirigent Uwe Gronostay koos
een programma met composi
ties die buiten de tradities
staan en geschreven zijn door
progressieve componisten. De
vier gaan uit van een subjec
tieve behandeling van de tekst
waarin zij hun persoonlijke vi
sie op het lot van de mensheid
geven.
Uwe Gronostay noemt de can
tate „Die Sintflut" uit 1955
van de Zwitserse componist
Willy Burkhard „Ein Wahn-'
sinnstück". Alleen professio
nele koren kunnen voldoen
aan de eisen die Burkhard
stelt. De cantate is één van zijn
laatste werken, in de tekst van
dit opus gaat hij letterlijk uit
van het bijbelverhaal. De tech
nische moeilijkheden in deze
compositie stapelen zich op en
het is een groot compliment,
voor het koor, dat de weerga
ve boven die problematiek
werd uitgetild.
Aribert Reimann is een per
soonlijke vriend van Dieskau
en meerdere vocale werken
danken hun ontstaan aan die
vriendschap. Reimann, leer
ling van Pepping en Blacher,
behoort bij geen enkele com-
ponistengroep, al is de invloed
van met name van Blacher
groot. In zijn gisteravond uit
gevoerde Canticum Sihieonis
(De Lofzang van Simeon) is hij
nadrukkelijk op zoek naar on
gewone samenklanken. Zo
voegt hij aan de koor- en bari
ton-partijen de zelden gehoor
de basfluit toe. Dieskau zong
als een declamator en dat gaf
aan de weergave een fascine
rend karakter, de combinatie
van Latijnse (Nunc dimittis)
en Duitse teksten werkte be
klemmend. Prachtig moment
is de solo voor de basfluit, ab
soluut volmaakt gespeeld door
specialist Karl-Bernhard Se
bon. Het werk en de uitvoe
renden brachten het publiek
tot enthousiasme en in het na
drukkelijk applaus deelde de
componist.
Het Nederlands Kamerkoor en
Dieskau gaan een cd met voca
le werken van Liszt opnemen.
Een goede gedachte omdat
Liszt op het vocale terrein be
paald verwaarloosd wordt.
Hoe goed Dieskau zijn stem
geconserveerd heeft bewees
hij in de aangrijpende compo
sitie „Die Seligkeiten". Prach
tig van sfeer met een indrin
gende tekstbeleving en een
koorprestatie van het aller
hoogste niveau. Gronostay
heeft het fenomenale niveau
van het koor weten te handha
ven en daarbij kans gezien op
de vertolkingen een eigen
stempel te drukken. Na het
„Amen" in het werk van Liszt
kon eigenlijk niets meer vol
gen, alles was gezegd. Om het
programma niettemin van een
standaardlengte te voorzien
werd als afsluiting „Friede auf
Erden" van Schönberg uitge-
Dietrich Fischer Dieskau.
FOTO: PR
voerd. Een werk uit 1907
waarin de componist nog een
post-romantische taal spreekt.
Na de Eerste Wereldoorlog
noemde Schönberg deze com
positie een „Illusie voor ge
mengd koor". Het werd gepu
bliceerd als opus 13!
ADRIAAN HAGER
85 jaar
Graham Greene,
zo op het oog
eenzaam zijn ver
jaardag vierend.
De gevierde Brit
se schrijver
„vierde" gisteren
zijn 85e verjaar
dag in een res
taurant in Anti
bes. Greene
woont al vele ja
ren in Zuidfrank
rijk, een lokatie
die hij inmiddels
ook al enkele
malen heeft ver
werkt in zijn boe
ken.
FOTO: AP
PARIJS De Westeuro-
pese landen zijn niet van
plan het aantal Ameri
kaanse programma's op de
Europese televisiemarkt te
beperken. Dit hebben Eu
ropese programmamakers
gisteren aan het slot van
hun driedaagse vergade
ring bekend gemaakt. Op
de conferentie is drie da
gen gediscussieerd over de
toekomst van de Europese
televisie-industrie.
Volgens Jacques Scandelari,
een Franse producent en re
gisseur, gaat het in de televi
sie-industrie vooral om de
kwaliteit van televisie- en
filmproducties. „Als je goede
programma's maakt heb je
geen invoerbeperking voor
Amerikaanse programma's no
dig. Dergelijke beperkingen
zouden de kwaliteit van de
programma's alleen maar ver
lagen," aldus Scandelari.
De vergadering, die was geor
ganiseerd door president Fran
cois Mitterrand van Frankrijk,
werd bijgewoond door meer
dan 300 programmamakers en
andere deskundigen uit 26 Eu
ropese landen en de Sovjetu
nie. Volgens Mitterrand is
„geen enkel onderdeel van
Europa zo weinig Europees als
de televisie-industrie". Hij riep
de specialisten daarom op een
plan op te stellen dat de grote
stroom Amerikaanse televisie
programma's zou indammen.
Ook prees hij in zijn toespraak
de kwaliteit van de Europese
high-definition televisie die
moet concurreren met de Ja
panse technologie.
Tijdens de vergadering werd
ook een plan opgesteld voor
een samenwerkingsverband
op audiovisueel gebied om zo
de Europese produktie te be
schermen, de uitwisseling van
programma's tussen Europese
landen te bevorderen en de
produktie van high- defini-
tiontelevisie te stimuleren.
Een ander voorstel dat tijdens
de vergadering werd bespro
ken was de oprichting van een
Europees Audiovisueel Obser
vatiecentrum, een centraal in
formatieorgaan dat landen
moet helpen bij de uitwisseling
van informatie over alle as
pecten van vervaardiging, pro
duktie en distributie van tele
visieprogramma's. Volgens de
omroepspecialisten zal in de
toekomst 125.000 uur televisie
meer moeten worden inge
vuld. Momenteel wordt slechts
25.000 uur ingevuld door Eu
ropese programma's.
„In de afgelopen twee, drie
jaar heeft de Europese Ge
meenschap Amerikaanse pro
gramma's uitgezonden die in
15 jaar tijd waren geprodu
ceerd," zo zei Jean Drucker,
de voorzitter van het Franse
televisiestation M6. „Het aan
tal nieuwe kanalen en het ex
tra aantal televisie-uren dat in
de toekomst moet worden in
gevuld is zo groot, dat zelfs de
Amerikanen niet kunnen vol
doen aan de vraag," aldus
Drucker.
Freek de Jonge
op 5 november
in Carré
AMSTERDAM Freek de
Jonge brengt op 5 november
in Carré de première van „De
Volgende", een soloprogram
ma over „gespannen wachten
in een haastige wereld". Van
zijn oorspronkelijke plan, sa
men met de Engelsman Neil
Innes het programma 'Mystery
guests' te maken, is Freek de
Jonge afgestapt. Om organisa
torische redenen is de samen
werking voorlopig uitgesteld.
„De Volgende" belooft het
diepzinnige te combineren met
humor. De voorstelling in Car
ré wordt voorafgegaan door
twintig try-outs, onder meer
op 19 oktober in de Leidse
Schouwburg.
(ADVERTENTIE)
CIRCUSTHEATER
zondag 8 okt. - 20.15 uur
Giacomo Puccini
Poolse Staatsopera Poznan
Kassa tel. 070-558800
dagelijks 11-16 uur
Bespreekbur Haagsche Courant
Tel 070-656806