„Natuurlijk is
sponsoring goed
voor de kunst"
bioscopen
Schilderijen uit gratie bij 'Start'
Simon Vinkenoog
draagt archief over
Verrassingen bi j
kam erm uziek -serie
Culturele week van Koerden in Nieuwe Kerk Den Haag
Nederlander op Parijse
architectuurexpositie
15E KUNST- EN
KUNST CtiidócSoiVlCVnt VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1989 PAGINA 9
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen,
raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van
deze krant.
De film week loopt in het
vervolg van vrijdag t/m
donderdag.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800); Indiana Jones
and the last Crusade (al); 20.30.
wo. 00k 13.30. za. zo. 00k 13.30,
16.00. EUROCINEMA II: Indiana
Jones and the last crusade (al);
20.30. wo. 00k 13.30. za. zo. 00k
13.30. 16.00. EUROCINEMA III:
Lethal Weapon II (12); 18.45,
21.30. zo. 00k 16.15. Platvoet en
zijn vriendjes (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA IV: Road
House (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo.
00k 13.45. zo. 00k 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel 071-121239): See no evil, hear
no evil (al); 19.00, 21.15. za. zo.
wo 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130): The
Last Crusade (al); 14.15, 18.45,
21.15. Lethal Weapon II (16);
14.15. 18.45, 21.15. Lock up (12);
14.30. 19.00, 21.15. Licence to kill
(al); dag 18.45 en 21.15. A touch of
infidelity (al); 18.45, 21.15. vr. ma.
di. do. 14.30. Taran en de toverke-
tel (al); za. zo. wo. 14.30. Platvoet
en z'n vriendjes (al); za. zo. wo.
14.45. «TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): Two moon function
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 00k
14.30. REX (Haarlemmerstraat
52, tel. 071-125414): Dirty Blonde
(16); 14.30. 19.00.21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Licence to kill (al); za. zo. 14.45,
19.00, 21 15. ma. t/m vr. 20.30.
wo. 00k 14.45 CITY THEATER II:
Lethal Weapon II (12); za. 19.00,
21.15. zo. 14.45. 19.00, 21.15. ma.
t/m vr. 20.30. Junglebook (al); za.
wo. 14.45
VOORSCHOTEN GREENWAY
(01717-13269) Licence to kill (al);
vr. 19.00. 21.15. za. zo. 15.45,
19.00, 21.15. ma. t/m do. 20.15.
Dangerous liaisons (12); vr. za.
20.45. ma. t/m wo. 20.45. The ac
cidental tourist (al); zo. do. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit?; za.
zo. wo. 14.00. Frank en Freij; za.
zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Karate kid III (al); vr.
t/m zo. 20.00. za. zo. 14.00. Scan
dal (16); ma. t/m wo. 20.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): See no evil, hear no evil
(al) 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2:
Lock-up (12) 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3: Roadhouse (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast
Den Haag Centraal tel. 471656): A
Touch of infidelity (al); 14 00,
19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45,
19.15, 21.45 BABYLON 2: The
adventures of Baron Munchausen
(al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo.
14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BA
BYLON 3: Beaches (al); 19.00,
21.30. vr. ma. di. 00k 14.00. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637):
Kickboxer (16); 14.00, 18.45,
21 30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Lethal wea
pon 2 (16); 18.45, 21.30. vr. ma. dl
do. ook 14.00. CINEAC 3: K9
(al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Indiana Jones and the last crusa
de (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30 ME-
TROPOLE 2: Dead calm (12);
1400. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO-
LE 3; Licence to kill (al); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
Dangerous liaisons (al); 18.45,
21.30. vr. ma. di. 00k 14.00. ME
TROPOLE 5: Rain man (al); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren
gracht 13, tel. 462400): Indiana Jo
nes and the last crusade (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Cyborg (16); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Two moon junction
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Lethal weapon 2(16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Blueberry hill
(16); 19.00, 21.15. zo. wo. 00k
14.00. STUDIO 2: Do the right
thing (16); 19.15, 21.45. STUDIO 3:
Het rode korenveld (16); 19.00,
21 15 HAAGS FILMHUIS: Zaal
1: Secret wedding; 19.30, 21.45.
zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 2: Thè-
rèse; 19.30. zo. ook 14.00 Family
Viewing; 21.45. zo. ook 16.15. Zaal
3: 19.30. 21.45. vr. za. 19.30,
22.00. 1922; vr The descent of the
nine; za. Repo; zo. Anguelos; ma.
The beekeeper; di. Rembetiko;
wo The night with Silena; do.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Kickboxer (16); za.
00.15 CINEAC 2: De pop (16);
za. 00.15. CINEAC 3: K9 (16); za.
00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; za. zo. 14.00, 16.30. wo.
14.00. CINEAC: Taran en de to-
verketel; za. wo. 14.00, zo. 13.15,
16.00. METROPOLE: Platvoet
en zijn vriendjes; za. wo. 14.00.
zo. 13.15, 16.00. STUDIO: Pippi
Langkous; zo. wo. 14.30. Sjakie e/
d chocoladefabriek, zo.
wo 14.30.
APELDOORN Voor het eerst in
de zevenjarige geschiedenis van
'Start', de landelijke overzichtsten
toonstelling van dit jaar afgestudeer
den aan de landelijke kunstacade
mies, is geen prijs toegekend aan een
schilderij. De jury heeft onder de
schilderwerken geen 'duidelijke uit
schieter' kunnen ontdekken en was
teleurgesteld over het aangetroffen
niveau binnen de discipline schilder
kunst. De inzendingen, in aantal ver
reweg het sterkst vertegenwoordigd,
bleven naar het oordeel van de jury
in kwaliteit sterk achter bij het werk
uit de andere disciplines.
In het gebouw van Centraal Beheer waar
tot eind oktober de rond de 700 kunstwe-
ken van 500 afgestudeerden te zien zijn,
worden vanmiddag de drie aan deze mani
festatie verbonden prijzen uitgereikt. De
Talensprijs gaat naar Margit Rijnaard uit
Den Haag voor haar werk 'De Muur' opge
trokken uit baksteen in papier-maché. De
Centraal Beheerprijs wordt uitgereikt aan
Auke van der Beek uit Rotterdam voor zijn
foto's op golfkarton, een mengvorm van fo
tografie en ruimtelijk werk. De Sculptuur-
prijs is toegekend aan André van de Wijde-
ven uit Tilburg wiens borstelsculptuur vol
gens de jury appelleert aan 'de verleiding
van alles wat een hoge aaibaarheidsfactor
heeft'.
AMSTERDAM De schrijver Simon Vinkenoog
(1928) heeft zijn omvangrijke archief overgedragen
aan het Internationaal Instituut voor Sociale Ge
schiedenis (IISG), het Letterkundig Museum en het
Amsterdamse gemeente-archief. Deskundigen van
deze instellingen hebben in het volgepakte huis van
Vinkenoog in de hoofdstad een globale onderlinge
verdeling gemaakt, aldus A. Hirs van het gemeente
archief. Het gemeente-archief nam in eerste instan
tie 15 dozen mee. „Het gaat ons vooral om het rijk
gesorteerde documentatiemateriaal dat Vinkenoog
heeft over de zestiger jaren, toen Amsterdam mede
door zijn toedoen het „Magies Sentrum" was. Hij zal
ons helpen om van dit materiaal een catalogus te
maken", aldus Hirs. Het IISG en het Letterkundig
Museum krijgen respectievelijk het historische en li
teraire materiaal uit de collectie.
VARA gaat reorganiseren:
twintig banen op de tocht
AMSTERDAM Bij de VARA dreigen ongeveer
twintig arbeidsplaatsen verloren te gaan als ge
volg van een reorganisatie bij de zogeheten onder
steunende diensten. Het gaat om personeel bij de
afdelingen bewaking, receptie, kantine en de
technische- en studiodienst, aldus de dienstenbond
FNV. De reorganisatie moet in 1992 plaatsvinden,
als de VARA wordt ondergebracht in twee in
plaats van dertien gebouwen. Ook verkeert de
omroep in onzekerheid over de vraag of zij vol
doende klandizie zal hebben voor haar studio's. In
1992 wordt namelijk het zogenaamde 'poolings-
contract' beëindigd tussen de VARA en het NOB
(Nederlandse Omroepproduktie Bedrijf). Hierdoor
ontstaat een overcapaciteit van studioruimte. De
dienstenbond FNV is er tegen dat mensen weg
moeten als gevolg van die maatregelen.
PHILIP KRAAN, MAKELAAR IN „ONTROEREND GOED"
Eerste concert in de kamermuziek
serie door leden van het Residentie
Orkest onder leiding van Alexandru
Lascae, Dr. Anton Philipszaal, Den
Haag.
Er zit voor het publiek in de
kamermuziekserie van het Re
sidentie Orkest een verras
singselement: waar gaan wij
zitten? Op het ene concert zit
ten de musici „achterstevo
ren", met de rug naar de zaal
en het publiek op de orke-
string, het volgende concert
zitten musici en publiek op de
„klassieke" wijze. Die keuze
blijkt afhankelijk van de wens
van de uitvoerenden en wordt
mede bepaald door de belang
stelling. Bij het concert dat gis
teravond in de Philipszaal
werd gegeven mochten diri
gent Alexandru Lascae en de
zijnen zich verheugen in een
flinke belangstelling en daar
mee kon ook de wens van de
dirigent worden vervuld: spe
len richting zaal. Daar wordt
om akoestische redenen ver
schillend over gedacht maar
lijkt toch de beste oplossing.
Het was een uitstekend con
cert. Lascae opende met de
Siegfried-Idyll van Wagner en
met een ensemble van dertien
musici klinkt die muziek teder
en verfijnd. Het werd een ver-
jaardagskado voor Cosima
Wagner verpakt in een lint
van zachte kleuren. Het Con
certino d'été van Milhaud mag
niet zijn sterkste werk ge
noemd worden, integendeel.
Solist in dit werk voor altviool
en negen andere instrumenten
was Andrew Sparrow die pri
ma wist te voldoen aan de
technische eisen - bij dit opus
een flinke opgave - maar die
het geheel enigszins droog pre
senteerde.
Wat kent het doorsnee-publiek
eigenlijk van de Tsjechische
componist Bohuslav Martinu?
Helaas bar weinig en de keuze
van „La revue de cuisine" is
dan ook een compliment
waard. Maar ook de uitvoering
van dit kostelijke werk ver
dient alle lof, niet in de laatste
plaats het spirituele aandeel
van pianiste Helga van Renes-
se. De keuze van dit soort wer
ken bepaalt de waarde van
deze serie.
Met Luc Lutz als verteller
kwam de suite uit L'Histoire
du Soldat van Strawinsky tot
uitvoering. De ietwat oubollige
(Nederlandse) tekst deed scha
de aan de kwaliteit van com
petitie en vertolking.
ADRIAAN HAGER
Boek voor Prins Bernhard
Prins Bernard (midden) nam gisteren in het
Mauritshuis het eerste exemplaar van het boek
'A portrait of 17th century Brazil' in ontvangst.
Het werd hem overhandigd door Prof. Dr. J.T.
Wiebes van de Koninklijke Nederlandse Acade
mie voor Wetenschappen. In het boek, geschre
ven door de Engelsman P.J.P. Whitehead en de
Leidse natuurhistoricus M. Boeseman, staan te
keningen en schilderijen die 17de eeuwse
kunstenaars als Marcgraf en Eckhout maakten
van de Braziliaanse planten, dieren en mensen.
Zij maakten die studies in opdracht van Johan
Maurits van Nassau die van 1637 tot 1644 gou
verneur was van Nederlands Brazilië.
FOTO: RINUS SLIERENDRECHT
Vioolconcours
wil jongeren
begeleiden
ROTTERDAM Het Eerste
Rotterdamse Vioolconcours
voor jeugdige stijkers, dat za
terdag van start gaat, wil meer
zijn dan alleen maar een eve
nement waarin de besten aan
trekkelijke prijzen in de wacht
slepen. Kinderen die zich op
het concours als talentvol eta
leren zullen in het jaar tot het
volgende concours een speciale
begeleiding krijgen van erva
ren vioolpedagogen om hun
aanleg verder te ontwikkelen.
Men hoopt daarmee het ni
veau van de kinderen verder
omhoog te brengen. De combi
natie van een concours en ver
dere begeleiding door top-pe-
dagogen is zeer bijzonder, al
dus de woordvoerster. In an
dere landen, bijvoorbeeld
Groot-Britannië, heeft deze
vorm al de nodige belangstel
ling gewekt. De jonge strijkers
zullen in drie leeftijdsgroepen
verdeeld worden: 6-12 jaar, 12-
15 jaar en 15-18 jaar. Ze zullen
worden beoordeeld door een
jury onder leiding van Theo
Olof, voormalig concertmees
ter van het Concertgebouwor
kest. Vijf finalisten zullen af
komstig zijn uit de jongste
groep. De finale vindt plaats
op 29 oktober in de kleine zaal
van De Doelen.
DEN HAAG In de week
van 2 tot en met 7 oktober or
ganiseert de Koerdische Ar
beidersvereniging in Neder
land (KAVN) ter gelegenheid
van haar tienjarig bestaan een
culturele week. In de Nieuwe
Kerk aan het Spui is die week
een tentoonstelling te zien
over de cultuur en kunstuitin
gen van de Koerden. Ook
worden er daar symposia ge
houden over zaken als Koerdi
sche geschiedenis en de men
senrechtensituatie in Koerdis-
tan. Daarvoor zijn Koerdische
geleerden uit onder andere de
Sovjet Unie en Duitsland uit
genodigd.
De Koerden spreken zelf over
Koerdistan, al bestaat dat land
niet. Ze wonen in een gebied
van 550.000 vierkante kilome
ter dat in vijf landen ligt, na
melijk Rusland, Iran, Irak, Sy
rië en Turkije. Dit heeft als ge
volg dat ze in elk van die lan
den een -culturele- minder
heid vormen, met alle gevol
gen vandien. In Turkije wordt
de Koerdische kuituur door de
regering onderdrukt en zelfs
op het spreken van de Koerdi
sche taal staat gevangenisstraf.
De Koerden verzetten zich te
gen de Turkse overheersing,
vaak met gewelddadige acties.
Een groot aantal Koerden is in
de jaren '70 naar West Europa
getrokken op zoek naar en be
tere toekomst. Het grootste ge
deelte van hen woont nu in
West-Duitsland. In Nederland
wonen naar schatting 25.000
Koerden. Den Haag heeft met
5000 Koerden de grootste con
centratie van deze bevolkings-
Opvallend aan het programma
van de Koerdische culturele
week, is dat er veel nadruk
ligt op de politieke situatie en
de schending van mensenrech
ten in Koerdistan. Volgens A.
Bawer van de KAVN is dat
onvermijdelijk omdat het
Turkse regime de Koerdische
cultuur onderdrukt. „Wij kun
nen daarom onze cultuur en
de politieke situatie niet los
van elkaar zien".
De culturele week wordt afge
sloten op zaterdag 7 oktober
met een slotmanifestatie in het
Circustheater. Daar zal Koer
disch theater worden vertoond
en zullen Koerdische zangers
en zangeressen optreden.
AMSTERDAM „Kraan.
De Heer". Meer staat er
niet op de gevel van het
statige pand aan de hoofd
stedelijke Weesperzijde.
Een visitekaartje verschaft
meer duidelijkheid. In be
scheiden letters: 'Philip
Kraan, bedrijfscommuni
catie cultuursponso
ring'. Zijn vriendin verzon
wat anders: 'Makelaar in
Ontroerend Goed'. Kraan
is een van de vele inter
mediairs die zich de afge
lopen jaren heeft gewor
pen op de sponsor-markt.
Hoofdactiviteit cultuur
sponsoring.
Vijf mensen in dienst, voorna
melijk opererend als interme
diairs bij kunstsponsoring
„hoewel branche-vreemde
dingen ook niet geschuwd
worden". Aan cliënten geen
gebrek. Logisch, want zoals
veel intermediairs werkt
Kraan op basis van 'no cure,
no pay'. „Ik heb nu een paar
hele grote klanten waarop ik
heel zuinig ben. Omdat ik het
hart aan de linkerkant draag
werk ik ook graag en vaak
voor kleine clubjes, waarvoor
het veel moeilijker is fondsen
te vinden".
Successen met landelijke allu
re heeft Kraan al op z'n naam
staan. Zo bemiddelde hij bij de
'huwelijkssluiting' tussen het
prestigieuze Danstheater aan
het Haagse Spui en AT&T, het
grootste telecommunicatiebe
drijf ter wereld. En schouw
burg Orpheus in Apeldoorn
heeft hem ingehuurd bij het
werven .van sponsors voor de
bouw van een concertzaal. Een
sponsorende naamgever voor
de zaal is al gevonden, maar
die wil nog even geheim blij
ven. Kraan denkt zelf ander
half a twee miljoen gulden
van sponsors bijeen te kunnen
krijgen.
Een sportevenement zonder
sponsors is ondenkbaar. Veel
jonger is het fenomeen kunst
sponsoring. Binnen de kunst
sector loopt men - meestal
noodgedwongen - steeds war
mer voor het idee. De dagen
dat al te opdringerige, verte
genwoordigers van het
bedrijfsleven een blauwtje lie
pen zijn definitief verleden
tijd. De vraag om geldschieters
staat in geen enkele verhou
ding meer tot het aanbod.
Kraan: „Dat is het probleem
waar ik elke dag opnieuw te
genaan loop. Nederland is toch
al een land van over-aanbod.
Ruim honderd schouwburgen
en concertzalen, waarvan som
mige nog geen twintig kilome
ter van elkaar liggen, allemaal
met een compleet programma.
Daarnaast een aantal orkesten,
ensembles en toneelgezel
schappen waar je heel Europa
mee zou kunnen bedienen. En
allemaal hebben ze het feno
meen sponsoring ontdekt. De
meeste bedrijven worden gek
van de stapels verzoeken die
binnenkomen. En de sponsor
zoekers hebben inmiddels ook
ontdekt dat je niet meer kunt
volstaan met een briefje op
kringlooppapier, roepend 'Ik
ben de allerbeste ter wereld en
hier is mijn gironummer'."
Suikerzakjes
Daarom is het volgens Kraan
voor zowel kunstinstellingen
als sponsors goed dat ze een
beroep kunnen doen op door
gewinterde adviseurs. „Niet ie
der bedrijf kan het zich ver
oorloven om specialisten in
dienst te hebben. De doorsnee
pr-functionaris heeft enorm
veel tegelijk aan z'n hoofd. Hij
hoort te bedenken wat er op
de suikerzakjes moet, hij moet
Verzinnen waar het jaarlijks
uitstapje voor het personeel
naartoe gaat en dan moet hij
zich ook nog eens verdiepen in
het onderwerp sponsoring.
Geen wonder dat menigeen
door de bomen het bos niet
meer ziet. Vaak proberen be
drijven het zelf. Resultaat: ze
focussen op dat hele kleine
stukje dat ze wel kennen. Ma-
levitch, het Concertgebouw,
La Grande Parade, je kent het
wel".
De 'spin off'-mogelijkheden -
het balletje dat aan het rollen
komt na de eerste sponsor-ac
tiviteit - zijn volgens hem
enorm. „De naamgeving van
een zaal is een van de aller
mooiste zaken waartoe een be
drijf over kan gaan. Voor een
relatief laag bedrag krijg je
een enorme hoeveelheid 'free
publicity'. De Pietje Puk Zaal
wordt een vast onderdeel van
het spreken. Hij wordt in alle
agenda's genoemd. Ik hou
staande: sponsoring - mits
goed toegepast - is goedkoper
dan reclame. Een farmaceu
tisch bedrijf dat landelijk ope
reert kan er een goede traditie
van maken eens per jaar z'n
congres te houden in de zaal
met de eigen naam op de ge
vel. Of een feestje met al z'n
relaties. Ik roep er altijd bij:
alleen maar het geld storten
en een bord op de gevel tim
meren is niet genoeg. Hou wel
in de gaten dat daarna ook nog
prikkels moeten volgen".
„Niemand begrijpt dat IBM is
gestopt met het sponsoren van
het Orkest van de Achttiende
Eeuw. Na drie jaar wilde men
wat anders. Het bedrijf lijkt
daarmee de kip met de gouden
eieren te hebben afgestoten.
Terwijl het orkest nog niks
van z n glans verloren heeft.
Philip Kraan: „Sponsoring, mits goed toegepast, is goedkoper dan reclame". foto:PERS unie
Dat verraste vriend en vij
and".
„De doelgroep bij cultuurspon
soring is natuurlijk veel klei
ner dan bijvoorbeeld bij voet
bal. Slechts een paar procent
van de Nederlandse bevolking
is actief bezig met cultuur.
Maar - en dat weten media
planners ook verrekte goed -
in die doelgroep tref je ook de
mensen aan die wat te beste
den hebben, degenen die zit
ten op de plekken waar beslis
singen worden genomen. Als
je al die argumenten eens op
een rijtje zet kon je nog wel
eens garen spinnen bij cul
tuursponsoring
voor het bedrijfsleven. Maar is
sponsoring nou ook goed voor
de kunst
„Let op, nu word ik fanatiek.
Natuurlijk is het goed voor de
kunst. De leden van het Con
certgebouw Orkest in Shell-t-
shirts, een dankbaar onder
werp voor cabaretiers en car
toonisten. Maar geen bedrijf
zal het toch in z'n hoofd halen
zo ver een stempel te willen
drukken op het produkt Nou
komen we op het terrein van
de zedenpredikers, de fari
zeeërs en schriftgeleerden:
'kunst, dat is iets moois met
een stralenkrans waar je niet
met je vieze vingers aan mag
komen'. Maar kunst is toch
niet minder heilig als een be
drijf daar uit eigenbelang wat
centjes bij legt om het door te
laten gaan? We hebben het
over een symbiose, niet over
parasiteren. Laat ik het eens
heel zwart-wit stellen. Mensen
die een cello-sonate van Bach
minder mooi vinden omdat hij
gesponsord is door Shell, die
vergeten waarover het gaat".
„Het allermooiste Dat relaties
bij je terugkomen. Je kunt je
nauwelijks het genoegen voor
stellen dat ik beleef als een
klant terugbelt en zegt: 'kom
op Philip, we gaan weer iets
leuks doen".
YVONNE G.J. JANSEN
AMSTERDAM De Am
sterdamse architect Ben
van Berkel neemt vanaf
14 november als enige Ne
derlander deel aan een
tentoonstelling in het Pa
rijse architectuurmuseum
Pavilion d' Arsenal. De
expositie toont gedurende
een maand ontwerpen
voor de toekomstige „in
richting" van Parijs door
een internationaal gezel
schap van 40 architecten.
De organisatie is in handen
van Kristin Feireiss van de
Aedes Galerie uit Berlijn, die
vorig jaar een succesvolle ex
positie over bouwen in Berlijn
maakte. De bedoeling ervan
was niet dat de architecten
„fantasierijke architectonische
utopieën" voor het begin van
de komende eeuw zouden be
denken, maar ontwerpen die
mogelijkerwijs zouden kunnen
worden uitgevoerd. De projec
ten mochten de sociale, econo
mische en ecologische proble
men van Parijs niet buiten be
schouwing laten", aldus Fei
reiss in een toelichting.
Van Berkel maakte een stede
bouwkundig plan voor een
drie kilometer lange en gemid
deld 800 meter brede strook
achter het Gare d' Austerlitz.
Volgens de Amsterdamse ar
chitect is de invulling van ver
waarloosde stedelijke gebieden
zoals oude spoorweg-terreinen
een van de belangrijkste archi
tectonische vraagstukken
waarvoor Parijs zich in de 21-
ste eeuw ziet gesteld.
(ADVERTENTIE)
ANTIEKBEURS
ROTTERDAM
in de Doelen
28 SEPTEMBER T/M
2 OKTOBER 1989
Brando
Marlon Brando (links), bepaald omvangrijk geworden, heeft
woensdag zijn eerste TV-interview in zestien jaar afgegeven aan
de naast hem zittende Connie Chung van de Amerikaanse om
roep CBS. Het interview met de acterende zwaargewicht wordt
zaterdag 7 oktober uitgezonden.
FOTO: AP