{gebrekkige egie doet Cabaret edas om ;unst Scapino met slapstick in lyrische Assepoester 'Majesteit, alstublieft" niet alleen voor kinderen Russische bariton blijkt goed in Italiaanse muziek ]averende retoriek van Liszt verstoort elegant Promconeert QeidóeQowuvnt MAANDAG 18 SEPTEMBER 19 89 PAGINA 9 hilitzerprijswinnaar 'enn Warren overleden EW YORK De Amerikaanseschrijver Robert Lm Warren, die drie keer de Pulitzerprijs kreeg, is 84-jarige leeftijd overleden. Hij was al lange tijd k. Warrens naam is verbonden aan de klassieke ro ta over politieke corruptie „All The King's Men" A|46), waarvoor hij in 1947 werd onderscheiden met Pulitzerprijs, de hoogste literaire en journalistieke Herscheiding in de VS. Model voor de hoofdpersoon i de roman stond een senator uit de staat Louisiana, jey Long, die een machtige politieke machine op- wde op basis van corruptie en de leus „Every Man .jng". ft Jter kreeS hij nog twee Pulitzerprijzen voor zijn Hhtbundels. Hij geldt als expert in verschillende lite- Holland Dans Festival trekt veel publiek DEN HAAG Met nog twee weken te gaan is het tweede Holland Dans Festival in het Danstheater in Den Haag al een groot succes. Bijna 9000 mensen be zochten de voorstellingen van het Nederlands Dans Theater en het New York City Ballet. De gemiddelde zaalbezetting is bijna 80 procent. - Dat is aanzienlijk meer dan tijdens het eerste Holland Dans Festival in 1987. Tot de bezoekers behoorden op vallend veel mensen uit onze buurlanden. Ook de ko ningin woonde een uitvoering van het New York City Ballet bij. Tot 1 oktober worden op het festival nog voorstellin gen gegeven door de Hubbard Street Dance Company uit Chicago, Het Nederlands Dans Theater, de Fonda- tion Jean-Pierre Perreault uit Montreal en het Cull- berg Ballet uit Stockholm. Scapino Ballet met „Assepoester" van N Christe in het Circustheater, zaterdag i zondag. In 1822 ging in Londen Perraults 17e-eeuwse sprookje „Assepoester" voor 't eerst als avondvullend ballet. Sedertdien hebben uiteraard grote Russische ensembles, maar ook het Operaballet van Lyon, ons Nationale Ballet en Scapino dit directe contact met het literaire verleden gezocht. Scapino zelfs tweemaal. Eerst als choreografie door Armando Navarro, die tien jaar geleden met succes naar allure en grandeur streefde. Dit weekeinde kwam Armando's toe komstige opvolger Nils Christe er mee naar het Circustheater. Basismu- ziek was en bleef de meesterlijke par tituur van Sjostakovitsj, waarmede Christe echter nogal vrij omsprong. Ook in het verhaal waren wijzigin gen, onder andere fragmenten van Grimm naast de oude Franse versie. Dat kan en mag allemaal, maar waarom er nu drie in plaats van twee stiefzusterlijke karikaturen opdraaf den, blijft onduidelijk. Voor zover wij weten, is de componist niet door Tsje- chovs „Drie Zusters" beïnvloed. Gevoel voor slapstick was bij al die pinnigheid, afgunst, domheid en ij- delheid bepaald niet afwezig. Christe had gelukkig echter in hoofdzaak ge mikt op visualisering van de poëti sche liefde tussen Assepoester uit stekend gedanst door Mariëtte Redel en haar Prins. Kwaliteit vertoonde vooral het fraaie gebruik van het grote bewegende doek in de eerste en laatste scène, terwijl ook de mimo- grafie, waarmede Assepoesters rit naar het hofbal wordt verbeeld, krachtig aan de winstkant van deze voorstelling staat. Velen zullen wellicht niet houden van de felheid en het bijna kakelbon te vertoon, waarmede Pamela Ho- moet kostuums en wanden had uitge dost, maar Scapino kan zo'n ballet nu eenmaal kleinschalig uitvoeren, zodat coloristisch kennelijk naar tegen wicht is gezocht. FRANK DELBOY KNAPPE HOLLEN VAN WILLEM NIJHOLT EN ALEXANDRA VAN MARKEN „Cabaret" door Fred Ebb Iteksten), John Kander (muziek) Joe Masteroff (script). Neder- Jse produktie: Joop van den eerde. Met Willem Nijholt, Alexandra ?7eii Marken, Lia Dorana, Guus Ver- ^aapele sr., Theo Nijland, Erik Burke j f Irene Kuiper. Regie: Scott Faris. later Carré, zaterdagavond. Daar n0Êzien t/m 29/10. Daarna onder inign in het Congresgebouw, Den er)g van 19/12 t/m 14/1. vajf>r een enthousiast publiek zaterdag de Nederlandse afsie van „Cabaret" in pre- ^enlre: een Broadway-hit van 0jeind zestiger jaren, die in- .yjnationaal vooral vermaard aaJrd door de filmversie van ,yvJisseur Bob Fosse ('71) met 0„la Minelli, Michael York en „00}l Grey. Hier nu gebracht ysejbr Joop van den Ende die - 'e/iks ook met „Sweet Chari- ten een gedurfde poging doet constante Nederlandse iical-cultuur in het theater brengen. De Nederlandse ibaret" werd een uiterst ;elvallige versie met goede :ikale prestaties, enkele ipe rollen, een hechte cho- jrafie maar een volkomen •rek aan regie in de speels- ^ebaret' is een in wezen QJlrijnende musical over de *^aties van een aantal mensen ichtihet Berlijn van de dertiger re,sn tegen de achtergrond ™^Jji het opkomende nazisme. ti musical met een paar be- HUljmd geworden „show-stop- ensfs" als „Money, money, mo- bey" en „Life is a cabaret'', Hknjar verder niet al te grote tetlodieën en een bouw die in- totidels lichtelijk gedateerd cenTidoet. Met Willem Nijholt als de „master of ceremonies" van de nachtclub waar het meisje Sal ly Bowles optreedt, heeft Joop van den Ende een acteur in huis die het rustig tegen elk internationaal voorbeeld kan opnemen. Nijholt maakt met zijn witte gezicht, messcherpe manier van bewegen een sata- nisch-decadente „Puck" van zijn rol, die tussen en in de scènes opduikt en ze tegelij kertijd aan elkaar smeedt. Klasse. Nieuwkomer Alexan dra van Marken is een pittige toneelpersoonlijkheid die het als Sally Bowles opvallend goed doet, al zal ze qua uitstra ling nog kunnen groeien. Wanneer „Cabaret" als geheel toch teleurstelt, komt dat vooral omdat het lijkt of de re gie ophoudt in de gespeelde scènes, in de nachtclub en in het Berlijnse pension van Fraulein Schneider. Detaille ring in de spelregie ontbreekt evenals een behoorlijke „mise- en-scène" en de acteurs staan er als machteloos gebarende houten klazen bij. De talenten van Theo Nijland (als de Ame rikaanse schrijver Clifford Bradshaw, door wiens ogen wij het Berlijnse gebeuren zien) en Erik Burke (de jonge Nazi Ernst Ludwig) blijken bij lange na-niet voldoende. Lia Dorana (de hospita die toch niet het huwelijk met de jood Schultz aandurft) toont vooral haar warme zangstem, Guus Verstraete (Schultz) z'n lange ervaring, maar ook hier kan de regie nauwelijks enige ech te binding tussen de persona ges onderling suggereren, waardoor ook naar het publiek toe geen brug van medegevoel kan worden geslagen. Je kijkt er naar, maar het doet je niet veel. Uitzondering is hier Ire ne Küiper in de dankbare rol van het Nazi-hoertje. Tegen een mooi nachtclubde cor en het Berlijnse pension als een matig zetstuk daarvoor, regisseert Scott Faris een qua vorm wel zeer traditionele musical, die er nergens uit springt, die b.v. van het slot van het eerste bedrijf waarin het hakenkruis opduikt niet de dreiging kan doen uitgaan die het hebben moet en die slechts één keer het toneel beeld doorbreekt door Alexan dra van Marken alleen in het donker neer te zetten voor een mooie solo. Willem Nijholts optreden kan daar maar wei nig aan veranderen. Zijri rol is een solo-rol, hij moet diepte brengen, voor het commentaar Nederlandse musicalproduktie FOTO: PR zorgen, maar heeft geen bin dingen met de personages. Het lijkt nu of hij in z'n eentje het geheel steeds weer moet aan zwengelen en opkrikken. De vertaling van Coot van Does- burgh klinkt erg weinig thea traal en biedt weinig herken bare tekst-accenten. Al met al te weinig voor een musical van niveau. BERT JANSMA »r Pan Produkties met „Majes- alstublieft". Koninklijke vaiï°UWbUr9' za,erda9midda9- ling- ënt wor<^t geklopt aan de zaal. 'klop tijdens een toneelstuk? publiek in de Koninklijke louwburg draait en masse het hoofd naar rechts. Als de kloppende bezoekster de zaal is binnengekomen klinken er kreten van verbazing. Als dan een kinderstem „koningin Beatrix" roept, is de verwar ring compleet. Is ze het echt? In „Majesteit, alstublieft" zijn een regisseur, een actrice en een toneelknecht bezig met de voorbeiding van een toneel stuk. De actrice krijgt een de corstuk op haar hoofd, en denkt daarna dat ze écht ko ningin is. Ze weigert verder te repeteren, noemt de regisseur 'graaf' en wil haar 'kleine tut- landje' uit gaan breiden, te be ginnen met België. „Majesteit alstublieft" sluit goed aan bij de belevingswe reld van kinderen. Wat niet wil zeggen dat de voorstelling alleen voor kinderen bestemd zou zijn. integendeel, ze is, zo als op het affiche staat, be stemd voor iedereen van 6 jaar en ouder. Voor kinderen valt eif veel te zien en te lachen. De irjonische teksten en het goede acteerwerk zullen de ouderen wat meer aanspreken. MARCO GERDES Dmitri Hvorostovsky (bariton) zingt aria's van Tsjaikovski, Verdi en Do nizetti, m.m.v. het Nederlands Thea ter Orkest (NThO) o.l.v. Jules van Hessen. Grote zaal muziekcentrum Vredenburg, Utrecht. De Russische bariton Dmitri Hvorostovsky, die in juni van dit jaar in Cardiff de eerste prijs behaalde van het belang rijke „Singer of the World" concours, heeft het druk. Door de grote indruk die hij maakte tijdens deze competitie kreeg hij aanbiedingen van gere nommeerde orkesten en diver se operahuizen, waaronder de Scala en Covent Garden, en hebben platenmaatschappijen hem gecontracteerd voor een aantal produkties. Het was het Nederlands Thea ter Orkest (NThO) gelukt om hem als eerste te strikken voor twee concerten in Utrecht en Amsterdam. Afgelopen zater dagavond presenteerde men Hvorostovsky dan ook niet zonder enige trots in een lang niet uitverkochte grote zaal van het Utrechtse muziekcen trum Vredenburg. Het is goed te merken dat Hvorostovsky Russisch ge schoold is. Waar de zangscho len in Westeuropa meer en meer de nadruk leggen op de kunst van het zuiver zingen, blijven de Russische scholen bij het centraal stellen van de expressie. Een groot vibrato - en dat heeft Hvorostovsky - wordt, als het tenminste om wille van de expressie is, in Rusland niet als ouderwets be stempeld. Hvorostovsky's ge voel voor dramatiek is mis schien wel door zijn Russische opleiding ongekend. Bij het zingen stelt hij zich geheel in dienst van de gevoelens die in de opera-aria's worden uitge drukt. Niet alle noten zijn even zuiver, maar dat hindert niet, aangezien de inhoud van de muziek overtuigend naar voren wordt gebracht. Prach tig klonken voor de pauze ari a's uit Tsjaikovki-opera's, maar veel interessanter is dat de lyrische en vooral krachti ge stem van deze bariton op vallend goed geschikt blijkt te zijn voor het Italiaanse opera repertoire. De uitvoering van de sterfscène van Rodrigo uit Verdi's Don Carlo was voor het publiek de aanleiding om Hvorostovsky onder luid bra- vo-geroep een staande ovatie te geven. De juichende sfeer die hierdoor in het muziekcen trum ontstond werkte zo posi tief in op het gemoed van de leden van het NThO dat de di rect na de scène uitgevoerde stukken uit Brittens Matineés Musicales met grote zekerheid werden gespeeld. Aan het be gin van de avond had het or kest, ondanks de grote inspan ningen van dirigent Jules van H éssen, moeite om op gang te komen. Zo zie je hoe een or kest zich kan optrekken aan de solist. Duidelijk is in ieder geval, dat deze in 1962 geboren Rus een gouden toekomst tege moet gaat. ARTHUR VAN DER DRIFT Ronald Brautigam te afstandelijk Jonge meesters aan zee: Ronald Brautigam, piano, speelt werken wan Schumann en Chopin, Circustheater Scheveningen, gisteren. Schumanns pianomuziek be hoort tot het moeilijkst te in terpreteren repertoire van de negentiende eeuwse pianolite ratuur. Het probleem zit in het dubbele karakter van deze muziek. De gepassioneerde stukken hebben altijd nog een rustige, uitgebalanceerde on dertoon, en, omgekeerd, schij nen in de lyrisch romantische stukken woeste stemmingen door. Schumann toonde met „Flo- restan" (de Gepassioneerde) en „Eusebius" (de Dromerige) uit zijn pianocyclus „Carnaval" zijn eigen karakter waarvan Florestan en Eusebius de ver mommingen vormen. De pia nist Ronald Brautigam neigt in zijn Schumann vertolkingen te veel naar Florestan. Soms lijkt het alsof hij, voor alles, wil voorkomen sentimenteel te worden gevonden, maar zijn uitvoering van Waldszenen opus 82 miste net de dromerig heid die Schumanns muziek zo poëtisch maakt. Zijn aanslag is aan de harde kant, wat de ly riek niet ten goede komt. Bo vendien zijn Brautigams frase ringen enigszins verbrokkeld waardoor de lange lijnen zoek raken. Aan de andere kant klonk Schumanns tweede so nate (gespeeld in plaats van de aangekondigde eerste sonate) juist door de wat hardhandige aanpak verfrissend. De pianist liet kraakhelder bijzondere harmonische wendingen ho ren die in veel andere uitvoe ringen vertroebelen. Toch komt Brautigams Schumann over het algemeen te afstande lijk over. Technisch lijkt niets te moei lijk voor hem: zijn virtuoze spel straalt zekerheid uit. Maar de muzikale boodschap die hij wil uitdragen, in feite de eigen visie van Brautigam op de mu ziek, is nog niet perfect. Het enige dat hij zou moeten doen om tot de allerbeste pianisten te gaan behoren is het zich toeleggen op het bijschaven en het laten rijpen van zijn muzi kale interpretatie. Chopins vierde ballade bijvoorbeeld had verfijnder en zangeriger kunnen klinken, zeker onder de handen van Brautigam. ARTHUR VAN DER DRIFT Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen De fHm week loopt in het vervolg van vrijdag t/m donderdag. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Let hal weapon II (16); 18 45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Road House (16); 18.30, 21.15. 'wo. ook 13.45. EUROCINEMA JII: Karate Kid III (al); 18.45, 21.15 Platvoet en zijn vriendjes (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Licence to kill (al); 20.30. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Road Hou se (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Lethal weapon II (16); Lock up (12); 14.30, 19.00, 21.15 Bea ches (al); 18.45, 21.15. ma. di. do 14.30 Licence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. K-9 (al); 19.00, 21.15. ma. di. do 14.30. Taran en de toverketel (al); wo. 14.30 Platvoet en z'n vriendjes (al); wo. 14.45. «TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): Two moon function (12); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30 REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Wet dreams (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Fly II (12); 19.00, 21.15. Jungle- book (al); wo. 14.45. CITY THEA TER II: Wilde harten (al); 19.00. wo. ook 14 45. Three fugitives (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY: Dangerous liaisons (12); ma. t/ m do 20.45. Hope and glory (al); ma. t/m do. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Frank en Fry; wo. 14.00. Avon tuur met een staartje; wo. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Cry in the dark (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rio; wo. 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel. 463500): Lock-up (12); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Road- house (16); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Talk radio (al); 14.00, 19.15, 21.45. BABYLON 2: The adventures of Baron Mun chausen (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Beaches (al); 19.00, 21.30. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Lethal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The naked gun (al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): See no evil, hear no evil (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Dead calm (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Licen ce to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Dan gerous liaisons (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. ME TROPOLE 5 Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Lethal weapon 2 (16); 13.45, 19.00, 21.45. ODEON 2: Dirty rotten scoundrels (al); 13.45, 18.45, 21.30 ODEON 3: Two moon junction (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30.» STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Do the right thing (16); 19.15, 21.45. wo. ook 14.00. STUDIO 2: Jack- nife (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: A fish called Wanda (al); 19.00, 21.15. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: King of the chil dren; 19.30, 21.45. Zaal 2: Fami ly viewing; 19.30, 21.45. Zaal 3: Slaves of New York; 19.30. Tes tament; ma. Saaraba; di. La vie est belle; wo Mapantsula; do. Dagelijks 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON: Platvoet en zijn vriendjes; wo. 14.00 CINEAC: Taran en de toverketel; wo.' 14.00. METROPOLE: Platvoet en zijn vriendjes; wo. 14.00. STUDIO: Pippi Langkous, wo. 14.30. Sjakie e/d chocoladefa briek; wo. 14.30. nese prijs por :nne Wadman [EUWARDEN De Gys- ft Japicxprijs voor Friese li- (atuur is toegekend aan jne Wadman (70) uit Sneek >r zijn romans, met name bolle yn'e reak" uit 1986 ,De frou yn'e flesse" uit 18. De prijs, groot 4000 gul- i, wordt op 9 november in Isward uitgereikt. Volgens ury van de prijs heeft Wad- in met zijn romans de Friese ratuur uitzonderlijk ver- :t, inhoudelijk, maar vooral wat betreft de vormge- idman begon als dichter en ïyist. Een aantal van zijn ians is in het Nederlands Fanatiek Mick Jagger, lead-zanger van de Rolling Stones, blijft een dankbaar onderwerp van foto grafen. Niet vanwege zijn zang prestaties, maar door zijn mi miek, die elke keer weer voor verrassingen zorgt. De fanatie ke grijns die Jagger hier toont, werd op de gevoelige plaat vastgelegd tijdens een optre den in Raleigh, in de Ameri kaanse staat North Carolina, waar de Stones in het kader van hun Amerikaanse tour af gelopen weekeinde optraden. FOTO: AP Barbier van Se villa verovert schouwburg Opera „II barbiere di Siviglia" van Giacchino Rossini. Regie: Stephan Volkmann, decor en kostuums: Ka- rel Spanhak, muzikale leiding: Ro land Kieft. Een produktie van Opera Forum, met Forum Filharmonisch, Forum Operakoor, Erik Mohede (gi taar) en Barry Golding (clavecim- bel). Gehoord in de Leidse Schouw burg op 17 september. Drnenadeconcert door het Noord- jlands Philharmonisch Orkest, >t solistische medewerking van imy Verhey (viool) en Elena Vink ipraan), onder leiding van Heinz ®»en. Werken van Aubert, Masse- |i Smetana, Gounod en anderen. fioord in de Stadsgehoorzaal «den) op 16 september. fenals vorig jaar trok het I Pmenadeconcert afgelopen I perdagavond, een overvolle pl. Voor dit gevarieerde con- pt ten bate van het Rode t ruis, mogelijk gemaakt door I kele sponsors, was een roya- [greep uit de populaire klas- pken gedaan. Heinz Friesen, p met losse hand in deze pa- fdepaardjes uit het ijzeren re pertoire zijn orkest tot bezield musiceren aanzette, met daar naast de solistes Emmy Ver hey en Elena Vink, lieten in de verschillende, veelal korte stukken over hun vakman schap en hun liefde voor de uitgevoerde muziek niet de ge ringste twijfel bestaan. Nadat het publiek onthaald was op de pittige ouverture „Fra Diavolo" (1830) uit de ge lijknamige opera van Daniël Francois Aubert, behaalde vio liste Emmy Verhey een over weldigend succes met achter eenvolgens een werk van Ju les Emile Massenet en eén van Henryk Wieniavski. Vooral de smetteloze uitvoering van het eerste, Massenets „Méditation de Thaïs" uit diens opera „Thaïs" (1894), bezat een hui veringwekkende muzikale be wogenheid. Gounod In het tweede deel van de avond waren van Charles Gounod twee fragmenten uit zijn opera-oeuvre opgenomen. Voor het lyrische „Sainte Ivresse" uit „Mireille" had werkelijk geen geschiktere stem dan die van Elena Vink gevonden kunnen worden. De wijze waarop zij met haar glas heldere en soms bijna brutale stem zich in de tovermuziek van de Fransman inleeft en daarin elementen van lyrische vervoering moeiteloos weet te combineren met de indrin gendste expressiviteit, verrast zelfs de meest verwende con certbezoeker. Van de orkeststukken die het programma vermeldde, „Les Préludes" van Franz Liszt en „Die Moldau" 'van Bedrich Smetana, had het eerste mis schien beter door een spekta kelstuk met meer inhoud kun nen worden vervangen. De daverende rethoriek van dit weinig verfijnde werk, dat bo vendien nooit meer leek op te houden, verstoorde het lichte en elegante karakter van het concert. Al dat vuurwerk en die indrukwekkende koper blazerspartijen (te hard) waren natuurlijk romantisch genoeg, dat wel. Maar het klonk alle maal zo loodzwaar en hopeloos ernstig, dat men het er be nauwd van kreeg. „Die Moldau" daarentegen be hoorde geheel thuis in de sfeer van de overige muziek. Hoe wel ook hier het koper af en toe wat fors optrad, liet het zorgvuldige en gedreven spel van de Noord-Hollandse musi ci in deze topklassieker het vóór de pauze doorstane ge weld al gauw vergeten. TOM STRENGERS Niet de geringste geesten heb ben zich vaak met een af gunstig getinte bewondering lovend over Rossini's mu ziek uitgelaten. Wagner: „Toch was het juist zijn originaliteit, die ons ergerde... Als er maar altijd Rossini's voorhanden waren ik ben echter bang dat zij uitverkocht zijn!" En Stendhal vond dat de opval lendste kwaliteit van Rossini's muziek in 'de eigen toon, zijn vlugheid waarmee hij de geest verlicht', gezocht diende te worden. Hoewel Rossini's stuk veel mo derner is dan de opera die Pa- siello dertig jaar eerder op het gegeven van Baumarchais' ko medie had geschreven, mag diens 'Barbiere' (op een libret to naar Beaumarchais van de hand van Cesare Sterbini) toch niet als de belangrijkste vernieuwing van de Italiaanse opera uit het begin van de vo rige eeuw worden beschouwd. Wel brengt deze opera vol vaart nieuw leven in de Itali aanse operatraditie. Daarbij is Rossini's werk ontegenzegge lijk van groot muzikaal ge wicht. Na een moeilijke start in 1816 kon het de afgelopen 170 jaar eigenlijk nooit meer genegeerd worden. „De bar bier van Sevilla" is dan ook al tijden niet meer van het reper toire van welk zichzelf respec terend operagezelschap dan ook geweest. Van deze opera brengt Forum dit seizoen een aantrekkelijke voorstelling in een groot aantal theaters. Het avontuur waar de Spaanse kapper zich in mengt, komt hier op neer. Graaf Almaviva is verliefd op Rosine en tracht binnen te dringen in het huis waar haar voogd, doctor Bar- tolo haar opgesloten houdt, om te zijner tijd met haar te kun nen trouwen. Almaviva vindt zijn vroegere knecht Figaro als barbier en apotheker terug. Geholpen door Figaro, slaagt Almaviva erin om vermomd als militair, en later nog eens als zangleraar, bij zijn geliefde te komen. Na veel gekonkel en heimelijk over en weer ge zonden 'billets doux' resulte ren al Figaro's vindingrijkheid en misleidingen vanzelfspre kend in een triomferende lief de tussen Almaviva en Rosina. Kroon op het werk van de on vermoeibare huwelijksmake- Noors hout De overdaad aan blond Noors hout die Karei Spanhak voor een decor gebruikte dat de plaats van handeling meer aanduidt dan werkelijk uit beeldt, kwam helaas wat te veel naar voren en vervaagde op die manier het contrast met de niet altijd even sprekende kostuums. De regie van Step han Volkmann was doordacht. Niet opzienbarend, maar dege lijk. Welgeplaatste gebaren verlevendigden het spel, hol lende, dansende en struikelen de operisten boden een goed komische aanblik. Een en ander sloot keurig aan bij de dartele maar immer voortrazende noten van Rossi ni die bij Roland Kieft in goe de handen waren. Het Forum Filharmonisch bracht in de akoestisch verre van ideale schouwburg met maar weinig problemen een zonder meer bevredigende uitvoering van de pittige partituur. De Bar bier vraagt bijzonder veel van de zangers. Het is dan ook be grijpelijk dat enkele coupures zijn aangebracht. Jammer voor de liefhebber, maar zodoende bleef er waarschijnlijk des te meer energie over voor bij voorbeeld de schitterende ari a's van Rosina. Het gemak waarmee de fraaie stem van Monica Bacelli die ten beste gaf, was een lust voor het oor. Emile Fath in de rol van Figaro was met zijn kernachtige bariton bij elk mnuzikaal tumult te volgen, zonder dat hij ooit zijn stem geweld leek aan te doen. De tenor Reinaldo Macias als de graaf Almaviva legde in zijn warme heldere geluid de juiste dosis elgante onbescheiden heid die verliefde graven ei gen is. Tom Haenen (Bartolo) compenseerde zijn enigszins houterige optreden met een grote zangtechnische virtuosi teit. De Basilio van Jaco Huij- pen (bas) ten slotte klonk veerkrachtig en was voor zo wel een levendig toneelbeeld als voor een afgeronde klank van het vocale solistenensem- ble van grote waarde. Al met al een prima voorstelling waarvoor in de volle schouw burg meer dan eens een en thousiast applaus opklonk. TOM STRENGERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 9