Oecumenische kerkendag lijdt
onder ernst en versnippering
kerk
wereld
Kerkendag
volgend
jaar nog
niet zeker
beroepingen
Kerkedag openen zonder gebed, hoe kan dat"?
£eidóe Soman)
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidoaQowumt
MAANDAG 18 SEPTEMBER 1989 PAGINJ^
Raad van Kerken „diep geschokt" na bezoek bezette gebieden
AMERSFOORT Een zware delegatie
van de Raad van Kerken in Nederland is
„diep geschokt" door de wijze waarop in
de door Israël bezette gebieden de men
senrechten door Israëlisch optreden wor
den geschonden, „hoezeer de delegatie
ook onder de indruk is van Israels be
dreigde situatie". Voortduring van de
huidige toestand is ten nadele van zowel
Israëliërs als Palestijnen. Dit heeft de de
legatie onder leiding van voorzitter prof.
dr. D.C. Mulder na afloop van een tien
daags bezoek aan Israel en de bezette ge
bieden in een verklaring meegedeeld. De
overige delegatieleden waren de rk bis
schop van Haarlem, mgr. H. Bomers, se
cretaris-generaal dr. K. Blei van de Ne
derlandse Hervormde Kerk, praeses ds.
E. Overeem van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland en mevr. ir. M. Zeelen,
bij het Hervormd Werelddiakonaat belast
met het Midden-Oosten. Het bezoek vond
plaats op uitnodiging van de Raad van
Kerken in het Midden-Oosten en de La
tijnse patriarch van Jeruzalem. Doel er
van was een beter inzicht te krijgen in de
positie van de christen-Palestijnen en van
de Palestijnen in het algemeen. Om zo
breed mogelijk geïnformeerd te worden is
er ook contact met joodse Israëliërs ge
weest. De delegatie heeft een bezoek ge
bracht aan Gallilea, Jeruzalem, de Weste
lijke Jordaanoever en de Gazastrook. Zij
heeft gesproken met leiders van de ker
ken en met christelijke zowel als islamiti
sche Palestijnen. Ook bezocht zij instellin
gen en vluchtelingenkampen rondom Je
ruzalem en in de Gazastrook.
Vermetelheid is een
koningschap zonder
kroon
(Vervolg van de voorpagina)
UTRECHT Het is nog
niet zeker of er volgend
jaar weer een kerkendag
wordt georganiseerd.
Volgens prof. Mulder,
voorzitter van de raad
van kerken is de raad
hier voor onvoldoende
geëquipeerd.
In hun slotverklaring onder
schrijven de leiders van de
zestien kerken de prioriteiten
die de Stuurgroep Conciliair
Proces van de Raad van Ker
ken heeft aangehouden. Het
gaat om bevordering van
maatschappelijke gelijkwaar
digheid van mannen en vrou
wen, het verlichten van de
honger en schuldenlasten in
tweederde van de wereld, het
bestrijden van racisme en dis
criminatie, het tegengaan van
verarming in Nederland, het
afbreken van muren van vij
andschap en vervreemding
door met elkaar in strijd zijn
de politieke systemen en, ten
slotte. het werken aan een
nieuwe verhouding met het
milieu.
De verklaring is getekend
door de RK Bisschoppencon
ferentie (kardinaal Simonis),
de Nederlandse hervormde
Kerk (ds. B. Wallet), de gere
formeerde Kerken in Neder
land (ds. E. Overeem), de
Oud-katholieke kerk, de Al
gemene Doopsgezinde Socië
teit, de Evangelisch Lutherse
Kerk, de Remonstrantse
Broederschap, de Evangeli
sche Broedergemeenten, het
Religieus Genootschap der
Vrienden, de Syrisch-Ortho-
doxe Kerk, de Nederlandse
Protestantenbond, Leger des
heils, de Basisbeweging van
kritische groepen en gemeen
ten, de Bond van Vrije Evan
gelische gemeenten en twee
kleine Molukse kerken.
Mgr. Damen (80)
overleden
ROERMOND Mgr. J.W.L.
Damen, voormalig rector van
het Nederlands College te
Rome, is zaterdag op 80-jarige
leeftijd in zijn geboortestad
Roermond overleden.
Jos Damen was van 1952 tot
1976 zowel rector van het Ne
derlands College als procura
tor van de Nederlandse bis
schoppen in Rome. Tevens
vervulde hij de functie van
ambassaderaad voor kerkelij
ke aangelegenheden aan de
Nederlandse ambassade bij de
Heilige Stoel.
Daarvoor was Damen, pries
ter van het bisdom Roer
mond, hoogleraar in de filoso
fie aan het priesterseminarie
Rolduc. Van 1946 tot 1952 was
hij vice-rector van het Neder
lands College.
Bij zijn 40-jarig priesterjubi
leum in 1972 benoemde paus
Paulus VI hem tot erekanun
nik van de Sint Pieter in
Rome. Ook was mgr. Damen
erekanunnik van het kathe
draal kapittel van het bisdom
Roermond.
Kerken DDR willen
snel politieke
hervormingen
EISENACH De Evangeli
sche Kerk en de Rooms-Ka-
tholieke Kerk in de DDR
hebben de regering opgeroe
pen snel de oorzaken van de
massale uittocht van burgers
uit de weg te ruimen.
Als er niet op zeer korte ter
mijn politieke en economische
hervormingen worden door
gevoerd in de DDR, komt de
stabiliteit van het land ernstig
in gevaar, zo zei bisschop
Werner Leich tijdens de syno
devergadering van de Evan
gelische Kerk in Eisenach.
De synodevoorzitter somde de
eisen van zijn kerk nog eens
op: een open discussie over de
problemen in de DDR, een
nieuw mediabeleid, de vrij
heid om vreedzaam te demon
streren, een andere kieswet
en meer mogelijkheden om te
van protestanse en kat!
christenen dat de mensen de
DDR niet verlaten, aldus
Wanke. Hij wees erop dat het
land ook van de christenen is
en niet overgelaten mag wor
den aan mensen „die God niet
kennen". „Wij kunnen niet
zomaar weglopen voor onze
opdracht, omdat veel dingen
bij ons moeilijker zijn dan el
ders".
Pag. 4: Hongarije zal grens
niet meer sluiten
UTRECHT Ernstige
gezichten, massaliteit,
langdurige podiagesprek-
ken over diepsnijdende
onderwerpen, steeds
plechtig ingeleid en afge
sloten, een overdosis aan
organisatie, maar weinig
begeesterende sprekers.
Dat liet zaterdag de
Utrechtse oecumenische
kerkendag zien, een dag
van het maatschappelijk
geëngageerde, kerkelijk
voetvolk.
De deelnemers waren voor
het overgrote deel van protes
tants-christelijke huize. Haas
tig en meestal zwijgend baan
den zij zich een weg naar een
van de zestig probleemvelden
die de organiserende Neder
landse Raad van Kerken in
de vele tenten en hallen op
het immense terrein van de
Utrechtse veemarkthallen aan
de orde stelde.
Om ernst werd nadrukkelijk
gevraagd. Twee narren die
voor een vleugje lichtvoetig
heid moesten zorgen bij het
door professor Lamme Leer
touwer geleide gesprek over
de kerken samen naar het
jaar tweeduizend, kwamen er
op verzoek van het publiek
nauwelijks meer aan te pas,
omdat zij storend zouden zijn
voor de discussie.
Veel bezoekers van de ker
kendag kwamen pas in de
Veemarkthallen aan, toen de
manifestatie al bijna een vol
uur aan de gang was. Op ver
zoek van de organisatoren
waren de meeste mensen per
openbaar vervoer gekomen,
maar het duurde uren voordat
zij vanaf het Utrechtse cen
traal station via speciale bus
sen, waarin iedereen afzon
derlijk een kaartje moest ko
pen, bij de Veemarkthallen
gearriveerd waren.
Zij misten de inleiding van
IKON-programma-maakster
Mary Michon en professor dr.
D.C. Mulder, voorzitter van
de Raad van kerken. Mulder
sprak van een mijlpaal omdat
voor het eerst in Nederland
een kerkendag werd gehou
den, die bovendien oecume
nisch van opzet was.
Beeld van een van de Utrechtse Veemarkthallen met een aandachtig publiek.
tegenwoordigers van 2500
kerkelijke gemeenten en pa
rochies aanwezig waren,
waarvan een derde katholiek
was en de overigen afkomstig
waren uit de vele protestantse
kerken.
Dat de meeste mensen in een
nadrukkelijk vertegenwoordi
gende rol de kerkendag be
zochten was duidelijk te mer
ken: hun aanwezigheid sloeg
geen golven van enthousias
me en spontaniteit los, zo ken
merkend voor de katholieke
Acht-Mei-manifestaties met
hun warme uitstraling en
saamhorigheid. Niet alleen
het publiek was anders, het
werd ook niet gedragen door
één ideaal en het ontbrak
eveneens aan een spreker of
een centrale doelstelling die
daarvoor kon zorgen. Het
veelvormige conciliair proces
dat reikt van feminisering
van de kerk tot de problema
tiek in de Pacific, bood daar
voor te veel en te weinig. En
dr. Akuila Yabaki, lid van de
raad van Kerken in de Paci
fic, die direct na professor
Mulder aan het woord kwam,
kon dat enthousiasme ook
niet uitdragen.
Daar ging het de organisato
ren dan ook niet op de eerste
plaats om. „Wij brengen bij
elkaar wat er in vele plaatse
lijke en regionale activiteiten
al bedacht en besproken is",
aldus prof Mulder in zijn in
leiding die daar aan toevoeg
de dat op de kerkendag ge
probeerd zou worden „met
gerechtigheid, vrede en heel
heid van de schepping verder
te komen".
Geen impuls
Maar van een vernieuwende
impuls was geen sprake.
Beleidsmensen uit de kerken
moesten uitgaande van het
conciliair proces samen een
zeven-stappenplan formule
ren voor de gezamenlijke ker
ken op weg naar het jaar
tweeduizend. Welke prioriteit
koos elk van de zeven forum
leden op de eerste plaats? Een
greep. Mevrouw M. van der
Veen-Schenkeveld van de
Gereformeerde Kerken: je
verzetten tegen discriminatie;
mevrouw M. van den Muij-
senbergh-Geurts, kersverse
voorzitter van de Katholieke
Raad voor kerk en samenle
ving,: iemand in je eigen om
geving winnen voor het con
ciliair proces zodat de volgen
de kerkendag dubbel zo groot
kan worden. Dr. K. Blei van
de Hervormde kerk: er voor
zorgen dat wat er onder de
jongeren leeft stem geven in
de kerk (een overigens te
rechte wens, want de jonge
ren waren op deze kerkendag
met 21 procent verre in de
minderheid). Nog een andere
deelnemer aan het forum, mr.
Chr. Kok namens de Oud-Ka
tholieke Kerk, vond als eerste
„Heilige dans", zo noemden de dansende deelnemers aan de kerkendag hun bijdrage, foto: anp
prioriteit dat je als kerklid
moest letten op de prioriteiten
in je eigen omgeving.
De aanwezigen konden door
middel van kaarten aangeven
of zij het met die wensen eens
waren of niet. Afzijdig in de
zaken van het conciliair pro
ces kon je volgens gespreks
leider prof. Leertouwer on
mogelijk zijn, maar twee bis
schoppen, kardinaal Simonis
en bisschop Bomers van Haar
lem, die op de eerste rij zaten,
bleken in het geheel geen me
ning te hebben. Zij waren niet
vóór en ook niet tégen de
prioriteiten die door de ker
kelijke beleidsmakers werden
gepresenteerd. Zij zaten daar
slechts als genodigden van de
Raad van Kerken, niet als
deelnemers aan het conciliair
proces. Zij illustreerden daar
mee de plichtmatige betrok
kenheid van de officiële RK
kerk bij de oecumenische ker
kendag. Het had trouwens
maar weinig gescheeld of de
officiële rooms-katholieke
kerkelijke delegatie had bij de
kerkendag verstek laten gaan
omdat- zij aanvankelijk geen
vertrouwen had in de finan
ciële afwikkeling daarvan.
Doordat echter elke plaatselij
ke kerk door de kerkendagor-
ganisatie dringend verzocht
was een delegatie af te vaar
digen en elk deelnemer twin
tig gulden moest betalen,
werd een financieel fiasco
voorkómen.
Boegeroep
Echt vervelend werd het
trouwens voor de aanwezige
bisschoppen, toen door Leer
touwer de machtsongelijkheid
tussen man en vrouw (een
van de vele thema's van het
conciliair proces) aan de orde
werd gesteld. Er ging een lang
gerekt boegeroep door de im
mense hal, toen dr. H. van
Munster, secretaris-generaal
van de RK kerk, zei dat je in
de kerk niet in termen van
macht moest denken. Vervol
gens wees hij op de eeuwen
lange traditie in allerlei gods
diensten waarin de man de
bedienaar van het heilige was.
Mevrouw Bosman van de Re
monstrantse Broederschap
vond dat niet eerlijk zolang
de vrouw uit het ambt werd
geweerd. De zaal onder
schreef dat ten volle. De bis
schoppen zaten er onthutst bij
te kijken. Snel daarna verliet
kardinaal Simonis de zaal.
Bosman meende dat als man
nen de enige representanten
blijven van het heil er nog
een lange weg te gaan is naar
de realisering van de droom
van een kerk. Hoe die ene
kerk er uit moest zien, bleef
tenslotte volstrekt onduide
lijk.
Ook de voornaamste podium
discussie in de middag, die
tussen vertegenwoordigers
van kerkelijke bewegingen en
politici van PvdA, PPR en
CDA, werd bepaald door be
kende problemen en gehak
ketak. Deelnemer daaraan
was onder mee dominee Van
der Zee, die zijn voldoening
over de kerkendag niet onder
stoelen of banken stak („de
afgelopen twee jaar ben ik
met het conciliair proces en
de voorbereiding van deze
kerkendag opgestaan en naar
bed gegaan"). Als dominee
was het volgens hem moeilijk
aan politiek te doen, maar als
voorzitter van de stuurgroep
conciliair proces „hoefde je
dat nu eindelijk eens niet stie
kem te doen". Jeltien Kraaije-
veld-Wouters, voormalig
CDA-kamerlid, moest van
haar collega-politici spitsroe
den lopen, toen zij medever
antwoordelijk werd gesteld
voor de „nieuwe armoede" in
Nederland, maar zij wist zich
bij haar beantwoording boege
roep te besparen.
Weinig animo
Voor de nieuwe armoede die
in een van de tenten exclusief
aan de orde kwam, waren
trouwens zeer veel bezoekers
te vinden. Zeer weinig animo
was er daarentegen voor de
machtsongelijkheid tussen
mannen en vrouwen, die in
een andere tent aan bod
kwam. Dominee Van der Zee
vond dit op een speciaal be
legde persconferentie, „tussen
alle positieve elementen van
deze dag door", een duidelijk
minpunt. Hij kondigde daar
om aan dat de Raad van Ker
ken een aparte werkgroep zou
gaan instellen om hiervoor
meer aandacht los te krijgen.
Politici waren er niet alleen
in de podiumgesprekken
(veelal van linkse signatuur),
in de zaal waren zij er ook
volop en dan meestal van
CDA-huize. Minister Van
Dijk (CDA) was namens het
kabinet aanwezig. Tijdens de
slotviering die werd opgeluis
terd met fraaie muziek van
het Marker Blaas Ensemble
en liederen van Huub Ooster
huis, werd het „Getuigenis
vanuit Utrecht" voorgelezen,
een verklaring waarin de lei
ders van zestien Nederlandse
kerkgenootschappen ver
klaarden dat de bezinning op
gerechtigheid, vrede en heel
heid van de schepping hen
bijeen had gebracht. Het was
een verklaring die ruim van-
tevoren was opgesteld en de
zes prioriteiten vermeldde die
de Raad van Kerken voor het
conciliair proces heeft opge
steld. Opmerkelijk was dat de
eerste prioriteit een concessie
inhield aan de RK kerk: in
plaats van gelijkwaardigheid
van man en vrouw zonder
meer, was er nu sprake van
maatschappelijke gelijkwaar
digheid.
De kerkendag wilde een sig
naal geven aan de politiek,
maar tot duidelijke verplich
tingen aan het adres van de
politici kon noch wilde de
kerkendag niet oproepen. Ter
verontschuldiging zei domi
nee van der Zee: „We hebben
in de kerken net een jaar van
bezinning achter de rug. Aan
een confrontatie met de poli
tiek zijn we nog niet toe".
Versnippering en onduidelijk
heid bleven tot het einde toe
overheersen.
PAUL VAN VELTHOVEN
Nederlandsse Hervormde Kerk
Beroepen te Besoijen G. van Goch,
kand. te Barneveld; te Zoetermeer A.
van Vuuren te Alblasserdam. Aange
nomen naar Wildervank W. Veltman
te Oosternijkerk en Morra-Lioessens
en Paesens. Bedankt voor Vollenho-
ve W.Wagter te Rijnsburg.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Katwijk aan Zee
drs.W.J.W. Schellens te Haren (Gr.).
Beroepbaarstelling drs.L. van Wijk,
Kleine Houtstraat 4 b, 2011 DM
Haarlem.
Nederlandse Gereformeerde Ker-
Beroepen te Enschede-Noord G.
Vrooland, kand. te Apeldoorn.-Be
roepbaarstelling G. Vrooland, Genti
aanstraat 496. 7322 CH Apeldoorn.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Doornspijk D.
Slagboom te Katwijk aan Zee.
UTRECHT De span
ning tussen wat gezien
wordt als echte geloofs
vragen en het bezig zijn
met politieke/maatschap
pelijke problemen was
ook op de kerkendag
voelbaar. Dat bleek sterk
op het ingelaste forumge
sprek tussen kerkmensen
die gegrepen zijn door het
conciliaire proces en criti-
Voor dit programma-onder-
deel bestond grote belangstel
ling. Onder leiding van ds.
Barend Wallet, voorzitter van
de hervormde synode, wer
den de standpunten verduide
lijkt, maar men kwam niet
nader tot elkaar.
In het programma voor de
kerkendag werd door de criti
ci „de breedte van de geloofs
gemeenschap niet herkend",
zo vatte ds. Wallet de bezwa
ren samen. Wat gemist werd
was vooral de oproep tot per
soonlijke bekering.
Ir. Jan van der Graaf, seceta-
ris van de Gereformeerde
Bond in de Hervormde Kerk,
zei dat die bekering allereerst
moet plaatsvinden tot de le
vende God. Van der Graaf
had kritiek op de manier
waarop de dag was geopend:
"Hoe is het in Gods naam mo
gelijk dat we een kerkendag
openen zonder gebed?" Daar
werd tegenin gebracht dat de
opening wel het karakter van
een gebed had en dat er sa
men was gezongen.
De gereformeerde predikant
dr. Jan Vlaardingerbroek
vond: „Wie z'n milieu bederft,
is niet zozeer goddeloos, maar
dom". Als er sprake is van
„bekering" van de ondeugd
naar de deugd, dan is dat zijns
inziens niet genoeg. Als dat de
boodschap van de kerk is,
loop je het gevaar dat de ei
genlijke boodschap verdwijnt.
Van der Graaf brak een lans
voor de in bondsgemeenten
kenmerkende „bevindelijk
heid", de verborgen omgang
met God. „Dat mis ik op de
kerkendag". Ds. Vlaardinger
broek: „We beginnen aan de
verkeerde kant. Er wordt be
kering geroepen, als het over
milieu gaat".
Ds. Verhoef probeerde beide
standpunten bijelkaar te bren
gen: „God is niet los te maken
van de solidariteit met we
reldse verhoudingen. We
moeten leren de taal weer zo
te gebruiken, dat mystieke
taal niet iets anders is dan po
litieke taal".
HAITZE DE BOER
Milieu en beleid
In het verleden heeft minister Ruding van financiën zich
eens sceptisch uitgelaten over de bereidheid van burgers
bedrijven om daadwerkelijk de hoge kosten van de komen jjè
milieuschoonmaak voor hun rekening te nemen. De plann
zijn mooi en noodzakelijk, zo vindt ook deze demissiona en
bewindsman, maar reken erop dat het milieu-enthousiasi eei
zeer snel kan bekoelen zodra wij allen de beurs moeten trele
ken. Ministers van financiën, en zeker de huidige, zijn kee[.
ners bij uitstek van de gevoelige relatie tussen het indivi g6l
werkgever of werknemer en zijn portemonnee. Ri Si
ding heeft vermoedelijk dan ook een waar, waarschuwe
woord gesproken.
De vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de vakbo
den en de Kroon die samen de Sociaal Economische Ra
(SER) vormen, mogen zich kenners noemen van de zie
roerselen van ministers van financiën in het algemeen
van die van het Ruding-type in het bijzonder. Ook zij zi
sceptisch over het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP). Hi
gezamenlijke angst heeft echter vooral betrekking op de ii
mer aanwezige graaihanden van 's lands schatmeester, wel
politieke kleur deze functionaris straks ook zal hebben.
MINISTERS van financiën willen niets liever dan financ
ringstekorten terugdringen en overheidsbegrotingen op
laten uitkomen. De verleiding om de groene geldstroom
in. de nabije toekomst loskomt, mede daarvoor te gebruik!
en slechts ten dele voor milieubeheer kon wel ee
zeer groot worden, aldus de SER. In het NMP wordt
drukwekkend aantal „bestemmingsheffingen" opgevoerd o
het totaal van ruim zes miljard gulden bij elkaar te krijgt
dat de eerstkomende jaren voor aanvullend milieubeleid
uitgetrokken. Het uitgangspunt is dat de vervuiler betaa
En dat zal die vervuiler weten ook.
AUTOMOBILISTEN worden aangeslagen via onder mei
een verhoging van de dieselaccijns en de fameuze afschaff»
van het reiskostenforfait. De landbouwsector krijgt een extB
mestheffing voor de kiezen. De grootste industriële verviM
Iers moeten investeren in schone milieutechnologie. De cok
sument tenslotte, mag rekenen op een verhoging van rio<É
en reinigingsrechten. Al met al levert dat een smak geld I
waarmee allerlei in het NMP aangegeven milieumaatregelP
worden bekostigd. n
De kritiek van de SER is dat het specifieke doel van elr;
doelheffing onvoldoende duidelijk wordt gemaakt. Op dj11
manier verdwijnt het rechtstreekse verband tussen een laj
tenverzwaring en het positieve milieu-effect dat daarmr
wordt beoogd, uit het zicht van de belastingbetaler. Te vef€
wordt weggestopt onder de blanco hoofdstukken „bestaan2
beleid" en „nieuw beleid", meent de SER. Met het levensgr?6
te risico dat het daarbij plotseling niet om echt milieubelerl
zal blijken te gaan.
De kritische kanttekeningen van de SER mogen dan una
niem door de leden zijn geplaatst, erg overtuigend en consL
quent zijn ze niet. De Raad maakt zich sterk voor een ment/
liteitsverandering bij burgers en ondernemingen, en votj
een milieuvriendelijke herinrichting van ons totale produt,
tie- en consumptiepatroon. Dat zou vooral moeten geschied®
via de uitvaardiging van strenge milieuvoorschriften en, Jc
automatisch gevolg daarvan, de invoering van 'prijsprikkeF
milieu-onvriendelijke produkten worden zo duur (gemaak'r
dat ze zichzelf spontaan uit de markt zullen prijzen. <Hr
NMB, zegt de SER, is vooral een financieel-technisch velf
haal, gebaseerd op symptoombestrijding en het opdweil^j
van kennelijk onvermijdelijk geachte milieurommel. De mp
lieuproblematiek wordt niet bij de wortels aangepakt. L
I6
NiEMAND zal het Grote Gelijk van de SER betwiste]
maar in dit stadium van politieke en maatschappelijke bP
wustwording is zijn verhaal te makkelijk. De inhaalratf,
waaraan ons land op milieugebied moet beginnen, vergt a„
lereerst een pragmatische, financieel goed onderbouwde aai),
pak. En die levert het NMP. Geen middel is beter voor hé
aankweken van milieubewustzijn dan de gerichte doelhelr
fing. En het alternatief, dat in enigerlei vorm altijd neerkort
op de recentelijk nog door FN V-voorzitter Stekelenburg b§
pleite „groentax", vergroot slechts het risico dat de opgehoef,
te milieuguldens in de toekomst echt in de pot van de rijk]
begroting verdwijnen.
DE BILT (KNMI) De
de tijd van het jaar zeer war
me lucht wordt de komende
nacht verdreven door koelere,
van de oceaan afkomstige
lucht. Langs de scheidingslijn
van deze 2 luchtsoorten kun
nen zich enkele onweersbuien
vormen. Deze passeren in de
komende avond en nacht ons
land.
In de loop van morgenochtend
trekt de met deze buien sa
menhangende bewolking naar
het oosten weg. Met een mati
ge, aan zee af en toe krachtige,
wind stroomt dan koelere oce-
aanlucht over ons land. Bij een
droog weertype met flinke
zonnige perioden blijft het
kwik bij zo'n graad of 20 ste
ken.
In de nacht van woensdag op
donderdag wordt het bij flinke
opklaringen en een opklarin
gen en een afnemende wind
aanzienlijk kouder dan wij de
laatste dagen gewend zijn. Mo
gelijk koelt het dan in het bin
nenland tot rond 6 graden af.
Toch betekent dit geen einde
van het nazomerweer. Een
nieuw hogedrukgebied nadert
snel en gaat op woensdag en
donderdag opnieuw voor een
zonnig weertype zorgen met
stijgende middagtemperaturen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
tot en met morgen:
Noorwegen: wisselvallig weer met
buien, maar ook opklaringen. Mid
dagtemperaturen van 16 graden in de
kustgebieden tot 19 graden landin-
Zweden: af en toe zon en een enkele
bui. Middagtempera tuur 19 tot 23
graden.
penemarken: af en toe zon, maar ook
een enkele bui. Middagtemperatuur
ongeveer 22 graden.