ïubilerende St. Bavo: van besloten gesticht tot gewone wijk Open dag St. Bavo EeidóeSou/uwot VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1989 PAGINA 15 psychiatrische inrichting Sint Bavo Noordwijkerhout bestaat 75 jaar. Jekwart eeuw heeft het gesticht mee- marcheerd in de voorste linies van de (wikkelingen in de psychiatrische ver ging. De eerste stappen werden gezet or de Broeders van Liefde toen zij met iele honderden zwakzinnigen vanaf a&ej£ion Piet Gijs door het dorpje liepen in een gesloten inrichting voorgoed le- te verdwijnen. Twee volledig van el- afgescheiden leefgemeenschappen iden toen dorp en gesticht. Er is 75 voor nodig geweest om dat ijzeren _ijn neer te halen. Er is een generatie od ^brdwijkerhouters die de St. Bavo zien komen en thans ziet gaan. De 'rmefichting is immers bezig te verhuizen seliekr de Rijnmond. Het lijkt of er een dl nl van het dorp zelf verdwijnt. De dag op zondag is dan ook een terug- en een afscheid. Een verkennersgroep van de Bavo: een creatieve therapie die uniek was in de wereld. NOORDWIJKERHOUT Tijdens de open dag van de jubilerende Bavo komende zondag kunnen be langstellenden een route over het Bavoterrein vol gen langs allerlei activiteiten. De tocht begint in het hoofdgebouw waar de bewonersraad zal optre den als gastheer. De vereniging Dorpsbehoud zal daar een stand bemannen onder andere omdat men het hoofdgebouw graag als „monument" behouden zou zien. In het opnamecomplex is koffie en een informatie stand voor het personeel dat naar Rotterdam wil. In de kinderboerderij treedt een clown op, er is een ballonwedstrijd met als hoofdprijs een crossfiets. In De Schelp wordt een voorlichtingsfilm over de Bavo worden. Verder wordt' het activiteitengebouw geopend waar kaas wordt gemaakt, potten worden gebakken en andere industriële werkzaamheden worden verricht. Het trefcentrum van Beschut Wo nen zal geopend zijn evenals het Bavomuseum. Bo vendien is er een tentoonstelling ingericht met kunst van Bavobewoners en kunst waarin de Bavo voorkomt. De open dag begint om 11.00 uur. 10EDERS VAN DE LIEFDE STICHTTEN INRICHTING 75 JAAR GELEDEN ood j smal otm J ting, „op kamers" in het voor malige retraitehuis aan de Kerkstraat en uiteindelijk in een eigen wijkje Beschut Wo nen. Inrichting en maatschap pij vloeiden volledig in elkaar over in de eerste Hafakker wijk waar patiënten en „ver dunners" (mensen uit de ge wone maatschappij) naast el kaar wonen en leven. De we gen van de Bavo werden openbaar en opgenomen in het stratenplan van de gemeente. Beschut Wonen en de Hafak ker zijn inmiddels losgemaakt van de Bavo-inrichting zelf en verhuizen niet mee naar Rot terdam. De patiënten met tas sen om boodschappen te doen, zullen in de Noordwijkerhout- se straten te zien blijven. Verhuizing De verhuizing van de Bavo heeft grote gevolgen zowel voor de vrijkomende terreinen als voor het personeel. Volgens manager F. Koning, die zich bezighoudt met de werkne mers, is de verhuizing van de Bavo in een stroomversnelling gekomen. „De dagkliniek in Rotterdam werd als eerste geo pend. In Noordwijkerhout was geen dagkliniek en er werd hier niets gesloten. Onlangs is in Rotterdam een centrum voor ouderenpsychiatrie ge reed gekomen en die had de Bavo wel. Die staat nu leeg Dat zijn 50 bedden. Voor een zelfde aantal personeelsleden is het nu zover of het komt heel dichtbij. Er zijn al Noord- wijkerhouters over gegaan". De herplaatsing verloopt zo veel mogelijk op vrijwillige basis. Uit een enquête bleek echter dat er maar weinig be langstelling voor de Rijnmond was. Koning: „We hebben voor de Bavo Binnenweg in Rotterdam extern mensen moeten werven. We blijven er van uit gaan dat niemand ont slagen wordt maar het wordt hier wel dringen. Na goede voorlichting hopen we dat er meer mensen meegaan. Ik denk ook wel dat dat lukt. Nu stellen velen hun keuze nog uit". Duidelijkheid over wat er met de vrijkomende terreinen van de Bavo gaat gebeuren, kan Koning nog niet geven. „Die discussie mag je op de eerste plaats niet van de psy chiatrie verwachten. Wij zijn bezig met de zorg voor de pa- tienten". GERARD DE KLERK AijORDWIJKERHOUT ,Deus Caritas est" ofte- God is liefdadigheid, leest de bezoeker bo de poort van het ba//lfdgebouw van het psy- f ze jatisch ziekenhuis St. Deze naastenliefde S/et uitgangspunt voor glad oprichter vap de orde watk de Broeders van Lief- pap^ de 19de-eeuwer Petrus el ri4est. Hij vond dat men '~"J alleen met de godde- ;e genade moest wer- voor de eigen vol- ktheid en zaligheid ook voor de zalig- ind d •oec/a1 ijdeet Bovendien mochten er maxi maal 525 zwakzinnigen bijeen worden gebracht en dan nog uitsluitend mannen. Het wer den er uiteindelijk toch enkele honderden meer. Daarvoor werd een extra paviljoen neer gezet, anderen werden ver groot en de oppervlakte van het Bavoterrein werd uitge breid tot meer dan 40 hectares. De muur rond de Bavo werd nooit neergezet. Zand Het bouwterrein van de Bavo bestond uit duinen Vanaf de gemeentelijke losplaats aan de sloot in het vroegere Gulde- mond gebied werd bouwmate riaal met boten aangevoerd. Met karren werd dit over een netwerk van rails over het bouwterrein verspreid. Duin zand werd op dezelfde manier weggevaren. Door de bouwwerkzaamheden was het duin hei-schapen in een grote zandwoestijn met de nodige gevolgen van dien. Als het waaide, kreeg de Bavo al gauw te maken met regelrech te zandstormen. Met brem struiken en grasplaggen pro beerde men de toestand leef baar te maken maar veel hielp daf niet. Iepen werden ge pland en die deden het wel goed. De aangelegde sier- en groentetuinen legden het af te gen de droogte en het stuif zand. Ondertussen werden pa- tienten aan het werk gezet bij de afzandingen en de egalise- ring van het gestichtsterrein. Met dit zand werd een wal op geworpen ter be§cherming te gen de wind. Ook werden pa tiënten ingezet bij het graven van een verbinding met de losplaats en het vlechten van een harmonicahekwerk rond de eigen inrichting. Volgens de psychiatrische ideeën van die tijd had hard en zwaar werk een weldadige invloed op de psyche van de geestelijk gestoorde. Bovendien was deze arbeidskracht heel goedkoop. Door de patiënten werd de „Bavobrug" in de Zeestraat (toen nog Schelpweg) gebouwd en overgedragen aan de ge meente. Verder werden enke le hectare duin afgegraven voor degroente- en bollen teelt. Ook hielpen patiënten bij de aanleg en het onderhoud van de paviljoenstuinen onder leiding van Bertus Bon en kwam de schitterende Engelse tuin tot stand waar nu nog zo veel bruidsparen hun officiële huwelijksfoto laten maken, telling en bescherming Heel geleidelijk wisten broe- de plaatselijke bevolking, ders en verpleegden de droge grond om te toveren in een klein paradijs van groen en groenten, bloemen, heesters en boomgaarden. ?roety °l°ei}d en volmaaktheid van behoeftige dat te doen kwamen in de 'strofe van ^et jaar 1914 de iders van Liefde naar dwijkerhout. Ze namen 218 roomskatholieke psy- itrische patiënten mee uit ray omdat het roomse St. atiusgesticht geen plaats ir had. Daarnaast brachten irecies 626.350 gulden mee de bouw van acht pavil- is te betalen. Daarvoor was \N1^ woest stuk binnenduin n 35 hectares gekocht van iee heren Jansen van een 'hiedamse gistfabriek en dis- ^leerderij Door de crisis en J daaruit voortvloeiende haarste van de Eerste We- Jdoorlog zou het gebouw I Iter een stuk duurder uit- Ledfkijks enga vier groepen begaven de k aal patiënten uit Venray zich hun begeleiders naar irdwijkerhout; een dorpje tuinderijtjes, landknech- en een stuk of wat boeren, ruin! Noordwijkerhouters waren ;er «maal uitgelopen om de laroptocht van de nieuwe inwo- De zwakzinnigen ijstrdren echter zo netjes aange- en opgepoetst dat de eveijord wijkerhouters nog lange lanfl stonden te wachten toen Rhj patiënten al lang voorbij aairen. eerste instantie merkten de zidordwijkerhouters weinig de inrichting. De Bavo een besloten gemeen- Het oorspronkelijke in was zelfs dat er rond het iticht een dikke, hoge muur worden gemetseld ter De St. Bavo werd in de loop van de tijd een dorpje op zich zelf. Er was een boerderij, een wasserij, een kleermakerij en schoenmakerij. Patiënten hiel pen bij het maken van ge stichtsschoenen en gestichts- kleding. Patiënten zaten op een paviljoenszolder aan de weefgetouwen voor de matte- rij, ze werkten in de keuken, in de vaste bakkerij, in de sla gerij. Ze stripten tabaksblade ren en deden inpakwerkzaam- heden voor fabrieken in de omtrek. Ze maakten in de marmerwerkplaats de granie ten trottoirbanden en heel wat Noordwijkerhouters kregen op hun graf een gedenksteen van Bavograniet. Patiënten pelden 's zomers bollen die door kwe kers werden aangevoerd en pakten de bollen voor hen in. Ze timmerden kisten voor bol- lenbedrijven en ze maakten meestal houten speelgoed dat gewoon in de handel werd ge bracht. De patiënten verdien den daar speciaal Bavogeld mee dat alleen op de inrich ting als betaalmiddel te ge bruiken was. Leken Tot 1925 waren het vrijwel uitsluitend religieuzen die de verpleging in de Bavo op zich namen. Langzaam maar zeker kwamen de eerste leken de in richting binnen. Allereerst werd technisch personeel aan genomen. Ook ongediplomeer de knechten die van ver kwa men en met een zachte „g" spraken, deden hun intrede en lieten zich graag verpleger noemen. Ze hadden een 60- tot 70-urige werkweek met nacht diensten en een halve dag vrij in de week. Daarmee werd dertig gulden in de maand verdiend. Ze moesten hiervoor net als de broeders onge trouwd zijn. Ze woonden in tern in een kaal, klein kamer tje met een „peer" voor het licht, een ledikant met een wolmatras dat door de patiën ten was geplozen en gemaakt en met een tafel en een stoel. Vloerbedekking en gordijnen waren er niet. De broeders zelf sliepen nog op stro. Aanzien De religieuzen stonden in het dorp in hoog aanzien. De le ken daarentegen niet. Op hen werd neergekeken als potten- Processie en lof in de open lucht. Vele Noordwijkerhoutse verenigingen en Noordwijkerhouters sloten zich hierbij aan. legers en billenwassers waar je je pet niet voor af hoefde te nemen. Weliswaar bestond hun taak grotendeels uit schoonmaken en bewaken maar hiervoor werden wel ge spierde kerels aangenomen die de patiënten rustig konden houden. De „geneesmiddelen" in de psychiatrie bestonden toen immers nog uit het vast snoeren van de patiënt op bed en het permanente bad. Daar bij werd de patiënt in een kuip lauw water gedompeld met zijn hoofd door een gat in een daaroverheen gespannen zeil. Ook werden veel patiënten de hele dag in bed gehouden. Geleidelijk aan werd de positie Creatie in een dagverblijf van de Bavo. Als er niet gewerkt werd, bracht de patiënten de tijd door met de krant lezen en Mietjes. Verplegers in witte jassen en broeders in het zwart houden toezicht. van de lekenverplegers beter. Hun verzorgende functie werd uitgebreid en op een gegeven moment mochten ze trouwen en zich in het dorp vestigen. Omdat ze een in vergelijking met de landarbeider een hoog loon van 35 gulden in de week verdienden, werden de Bavo- verplegers meteen een stuk in teressanter voor de dorpsmeis- Terwijl de verpleger de inrich ting uitging, kwam de Noord- wijkerhouter de hekken van de Bavo binnen. Vanaf 1928 werden op het Bavoterrein de sacramentsprocessies georgani seerd. De Bavo had zijn eigen Mariacongregatie waarvan op een zeker moment meer dan 100 patiénten lid waren. Maar ook roomskatholiek Noordwij kerhout deed aan de processie mee. Mannen, Graalmeisjes en tientallen witgeklede bruidjes vormden samen /net de ver- •legers een lange stoet naar iet rustaltaar waar in de open lucht met de rozenkrans in de handen werd gebeden en ge zongen. Noordwijkerhout begon aan de Bavo te wennen en kreeg op steeds meer manieren contact met de inrichting en haar be woners. Voor bezoekers van de Bavo van buiten Noordwij kerhout begon Musegaas in zijn huis op de hoek van Dorpsstraat, Bavolaantje en Langevelderweg een melksa- lon. Voor diezelfde bezoekers organiseerde de Bavo een bus verbinding ENA (de eerste Noordwijkerhouts autobusver eniging) met het station en de in het Langeveld gelegen in richting Sancta Maria. Daar konden ook dorpelingen ge bruik van maken. Voetbal Op het Bavoterrein werd een voetbalveld aangelegd om de patiënten wat. ontspanning te geven. Door het grote verloop onder het verplegend perso neel waren er onvoldoende spelers terwijl de Noordwij kerhoutse voetbalvereniging NVC door het scheuren van grasland voor bollengrond voortdurend van weiland naar weiland-moest verhuizen. Het Bavovoetbalveld bracht uit komst. De naam van NVC werd gewijzigd in Voetbalver eniging Sint Bavo (VVSB) en drommen dorpelingen bega ven zich via de Zeestraat naar de Bavovoetbalvelden. Daar nam bovendien een Bavobroe- der de zorg van de voetballen de jeugd op zich. Aan de af scheiding halverwege het hoofdveld waar alleen de pa tiënten konden kijken, stoorde zich na enige tijd niemand meer. In het eerste elftal speelden intussen een aantal verplegers de sterren van de hemel. Van belang voor het dorp was verder de jaarlijkse wielerron de die op de Bavo werd geor ganiseerd en de vierdaagse die hier haar oorsprong vond. Het achterliggende idee was om patiënten actief en ontspan nend bezig te laten zijn. De to neelvereniging ODI maakte gebruik van de toneelzaal van de Bavokomedianten JAJA. De blinde organist Cyriel Moyberghs die met patiënten een Bavo-orkest in elkaar zet te, gaf ook aan dorpelingen muzieklessen aan huis. Een voortrekkersrol vervulde de Bavo met haar verkenners- groepen onder leiding van hopman Vogels. Overal in het land werden kampen opgezet waar menig „gewoon" verken nerspeloton jaloers op was. Deze verkenners waren ook de eerste patiënten die vrij rond liepen door het dorp en de omgeving. Oorlog De Tweede Wereldoorlog maakte aan alles een einde. In 1943 werd de gehele inrichting op bevel van de Duitsers geë vacueerd naar Venray. Daar ging de conditie van met name de zwakzinnigen met tubercu lose hard achteruit tijdens het langdurige verblijf in de schuilkelders. Vanuit Venray zwierf de patiëntengroep van de ene plaats naar de andere. „Een tweeëneenhalf jaar du rende reis als moderne noma den, een rondtrekkende psy chiatrische inrichting op wie len met hier en daar een ge ïmproviseerd bivak voor lan gere tijd", zo herinnert L. Cop- pens zich in een gedenkboek. Velen overleefden die jaren dan ook niet. In de Bavopaviljoens waren in de oorlog nog enige tijd pries terstudenten van het semina rie Hageveld uit Heemstede te gast met zes leraren en vijf zusters om de groep te verzor gen. Onder die studenten be vonden zich heel wat Noord wijkerhouters. Een gedenk steen in de hal van het hoofd gebouw herinnert aan deze ja ren terwijl in het kader van het 75-jarig bestaan een reünie wordt gehouden. Jongeren Toen de Canadezen in 1945 de Duitsers hadden verjaagd, keerde de Bavo terug. In het verschiet lag de schier hope loos lijkende taak om alles weer opnieuw in te richten en op te knappen. Twee ontwik kelingen zetten zich versterkt door: het aantal religieuzen daalde drastisch terwijl de in richting steeds opener werd. Jonge mensen bepaalden het beeld op de Bavo want wie eenmaal zijn opleiding had voltooid, moest meestal ver trekken om plaats te maken voor volgende. Vooral in de zeventiger jaren drukten die jongeren met hun lange haren en alternatieve kleding hun stempel op het straatbeeld in het behoudende dorp. Uit die tijd stamt het Noordwijker houtse grapje dat de langhari ge verplegers met de sleutels rammelden als ze een groep patiënten begeleiden. Anders kon niemand zien wie patiënt en wie begeleider was. Zelfstandig De Bavo gaf niet alleen werk gelegenheid aan buitenpoor ters maar ook aan Noordwij kerhouters zelf. Het leek wel of ze op de Bavo iedereen kon den gebruiken. Heel wat handwerkslieden vonden hun weg naar de technische dienst van de Bavo als timmerman, schilder of in de bakkerij. Kappers als Jan Willemse en Frans van den Berg gingen een paar middagen in de week naar de kapsalon van de Éavo. Het dorp trok meer en meer de inrichting in. Andersom vond die ontwikkeling ook plaats. Patiënten verschenen steeds meer op eigen gelegen heid in de winkelstraten en kochten daar zelf kleding. De werkverplichting was verdwe nen. Uiteindelijk werden slag boom en hekken helemaal weggehaald. De dorpscontact commissie van de Bavo zorgde er voor dat het hertenkamp een kinderboerderij werd voor het hele dorp. Patiënten kwa men „zelfstandig maar onder begeleiding" te wonen in de vroegere doktershuizen tegen over de ingang van de inrich-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15