Ook dit schooljaar maakt de
Hema er weer klassewerkvan.
Louis d'Or voor Guido de Moor
I
z
Geen extra geld voor
reparatie dak Zevenho
JOUR
NAAL
Groei van museumbezoek niet
onder brede lagen bevolking
bioscopen
HEMA
KUNST
EeidaeSouoont
DINSDAG 29 AUGUSTUS
Martine de Moor, Willem Nijholt en Andrea Domburg met de belangrijkste theaterprijzen die gisteren in Rotterdam werden uitgereikt.
FOTO: ANP
ROTTERDAM Guido de
Moor is gisteren tijdens de uit
reiking van de theaterprijzen
in Rotterdam de Louis d'Or
toegekend, de prijs voor de
beste acteur in een dragende
rol van het afgelopen seizoen.
De Moor kreeg de onderschei
ding, de hoogste op dit gebied
in ons land, voor zijn rol in
„Hebriana" van het Nationale
Toneel. De Theo d'Or, de
vrouwelijke tegenhanger van
deze prijs, werd uitgereikt aan
Andrea Domburg, voor haar
rol in „Nocturne" van Herman
Heijermans in een productie
van de NOS en de Stads
schouwburg Amsterdam.
De ernstig zieke De Moor was
niet zelf aanwezig om de prijs
in ontvangst te nemen. Dat de
den zijn kinderen Martine en
Jasper, die inmiddels als ac
teur in de voetsporen van hun
vader zijn getreden. De Moor
droeg de Paul Steenbergen-
penning over aan Willem Nij
holt. Hans van Westreenen,
directeur van de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag,
overhandigde Nijholt de pen
ning, die De Moor in 1985 uit
handen van Paul Steenbergen
ontving met het verzoek deze
op grond van persoonlijke
voorkeur weer door te geven
aan een acteur of regisseur.
Van Westreenen tegen Willem
Nijholt: „Je wordt terecht be
wonderd door je vakgenoten
en door het publiek. Je brengt
ons in verwarring, omdat je
zoveel kunt". Willem Nijholt
was enigszins van slag: „Ik
ben een beetje in de war, want
hier kom ik niet voor". (Nij
holt was genomineerd voor de
Louis d'Or). „Ik heb samen
met Guido de Moor eind-exa
men gedaan op de toneel
school. Helaas hebben we
daarna nooit samen op het to
neel gestaan. Toen ik helemaal
naar de periferie van het to
neel dreigde weg te glijden,
heeft Guido de Moor, toen nog
directeur van de Haagse Co-
medie mij met een vette kluif,
met die rol van Salierie in
'Amadeus' teruggehaald". Nij
holt koppelde er het verwijt
aan: „Er is geen theater in de
wereld, dat zo slordig om
springt met de oudere acteurs
als hier in Nederland." Maar
„deze penning krijgt een
plaatsje in mijn hart".
Veertien prijzen
In totaal werden in Rotterdam
veertien prijzen uitgereikt. De
Colombina en Arlecchino.
voor de beste vrouwelijke en
mannelijke bijdragende rollen,
gingen naar Els Dottermans
voor haar rol in „De Meeuw"
van Anton Tsjechov bij De
Blauwe Maandag Compagnie
en Kees Hulst voor zijn rol in
„Vrijdag" van Hugo Claus bij
Toneelgroep Amsterdam. De
Prosceniumprijs kreeg Wim
Meeuwissen voor zijn regie
van „De Sapeurloot" van Gil
das Bourdet, uitgebracht door
het Zuidelijk Toneel in samen
werking met De Theaterasso
ciatie/De verrukking.
De Oeuvreprijs ging naar de
dansers Han Ebbelaar en
Alexandra Radius, de Neder
landse Choreografieprijs naar
Ed Wubbe voor „Messiah" en
„The light of the sun" bij In-
trodans. De Gouden Neder
landse Theater Dansprijs
kreeg Truus Bronkhorst voor
haar produktie „Lood" en de
Zilveren Nederlandse Theater
Dansprijs ging naar Oerm Ma-
tern voor zijn rol in Vortex"
bij Dansgroep Krisztina de
Chatel.
De Ereprijs van de Nederland
se Muziekpodia was voor diri
gent en pianist Reinbert de
Leeuw. Youp van 't Hek kreeg
de Cabaretprijs voor zijn pro
gramma „Hond op het ijs". De
Mimeprijs was voor Jan Lan-
gendijk voor „Mancini" en de
Musicalprijs ging naar de mu
sical „ZeldZaam". De Hans
Snoekprijs voor jeugdtheater
ten slotte ging naar Wederzijds
voor het programma „Zwanen
zien er altijd zo nieuw uit". Al
leen aan deze prijs is een geld
bedrag verbonden en wel van
1500 gulden.
De uitreiking van de prijzen
was te zien op de KRO-televi-
sie, en werd gepresenteerd
door Pierre Janssen.
Gerard Mortier volgt Von Karajan op in Salzburg
(Van onze correspondent
Frans Boogaard)
BRUSSEL De directeur van de Munt-schouwburg in Brussel,
de bekende Belg Gerard Mortier (46), volgt per 1 oktober 1991
de onlangs overleden Herbert von Karajan op als artistiek direc
teur van de prestigieuze Salzburger Festspiele.
Mortier geniet in België en ver daarbuiten grote faam door zijn
dynamische management en grote kennis van het opera-gebeu
ren. Vorig jaar nog deed de in problemen geraakte Opera van
Antwerpen op hem een beroep. Mortier reageerde positief op
het verzoek in Antwerpen een bestuurscrisis te helpen oplossen,
maar raakte daarover in conflict met minister van Binnenlandse
Zaken Tobback, die van oordeel was dat Mortier niet tegelijker
tijd twee schouwburgen kon leiden.
Walt Disney
wordt
eigenaar
van
Muppet-
huishouden
LAKE BUENA VISTA Miss Piggy en
Kermit de Kikker hebben gisteren enkele
danspasjes ten beste gegeven met Mickey en
Minnie Mouse, toen Walt Disney aankon
digde het Muppet-huishouden te hebben
overgenomen en voortaan gebruik te zullen
maken van de diensten van Jim Henson,
het brein achter de Muppets. Door de fusie
van de twee amusementsgiganten zullen de
kleurrijke personages van de Muppet Show
in de toekomst te zien zijn in Disneys films
en televisieprogramma's. Henson en Walt
Disney voorzitter Michael Eisner weigerden
de overnameprijs bekend te maken, maar
naar verluidt zou het gaan om een bedrag
tussen de 100 en 150 miljoen dollar (220 en
330 miljoen gulden).
DEN HAAG De groei
van het aantal museumbe
zoekers in ons land van
2,6 naar 20 miljoen in de
periode tussen 1950 en
1988 heeft zich slechts in
beperkte mate afgespeeld
onder brede lagen van de
bevolking. Ondanks het
streven deze situatie te
veranderen, bezoeken
mensen met een hogere
opleiding nog altijd drie
keer zo vaak een museum
dan mensen met een lage
re of geen opleiding.
Dit blijkt uit een onderzoek
van de Utrechtse cultuursocio
loog dr. H. Ganzeboom en drs.
F. Haanstra van het Amster
damse Centrum voor Onder
wijsonderzoek naar de samen
stelling en benadering van het
publiek door Nederlandse mu
sea. Het onderzoek werd ver
richt in opdracht van het mi
nisterie van cultuur (WVC) en
werd gisteren in Den Haag ge
presenteerd op het vijftiende
wereldcongres van de Interna
tional Council of Museums
(ICOMj.
Ter gelegenheid van het con
gres van de internationale
vakorganisatie voor musea en
museummedewerkers zijn
ruim 1500 vertegenwoordigers
van musea uit meer dan 100
landen naar Den Haag geko
men. Het algemene thema is
„Musea als generatoren van
cultuur". De specialisten zijn
georganiseerd in internationa
le comités en komen apart bij
een.
Met name musea voor moder
ne kunst trekken nog steeds
hetzelfde „elite"-publiek dat
dertig jaar geleden ook al
kwam, zo hebben Ganzeboom
en Haanstra geconstateerd.
Het steeds groeiende aantal
musea in de niet-kunst sector
heeft een gevarieerder publiek
weten te trekken. Intensieve
educatieve begeleiding heeft
een drempelverlagend effect,
aldus het onderzoek. Tegelij
kertijd is echter vastgesteld
dat intensieve, „emanciperen
de" museumeducatie in de ja
ren tachtig steeds minder
voorkomt.
Ganzeboom en Haanstra me
nen dan ook dat bij de discus
sie over het congresonderwerp
niet moet worden vergeten dat
de groei van het museumbe
zoek niet heeft geresulteerd in
een groter bereik van alle la
gen van de bevolking.
Analfabeten
De conclusies van de beide on
derzoekers werden gisteren,
maar dan in internationaal
verband, in zijn openings
speech gedeeld door secretaris
generaal Federico Mayor van
de Unesco. Volgens hem zou
er in musea meer aandacht
moeten worden besteed aan de
grote groepen analfabeten in
ontwikkelingslanden, en de
mensen die de kunst van het
lezen onvoldoende verstaan in
de Westerse landen. „In musea
wordt er vaak van uitgegaan
dat de bezoekers goed kunnen
lezen. Dat blijkt uit de vele
schriftelijke toelichtingen in
het gebodene. Daardoor wordt
niet alleen twee derde van de
volwassen wereldbevolking
zonder meer uitgesloten van
museumbezoek, maar ook dat
deel van de bevolking dat het
lezen maar moeizaam be
heerst", aldus Mayor.
Dat betekent volgens hem dat
gezocht moet worden naar
middelen om het in museums
getoonde ook zonder het ge
bruik van letters en verkla
ringsbordjes duidelijk te ma
ken. Nieuwe technieken kun
nen daarbij een grote rol spe
len. Maar ook moet meer geld
worden gereserveerd voor de
opleiding van personeel.
Als ander belangrijk streven
van de UNESCO-activiteiten
op dit terrein noemde hij een
betere verspreiding van het
tijdschift „Museum", dat de
museummedewerkers in de
Derde Wereld schriftelijk kan
voorzien van de broodnodige
deskundigheid.
Lubis
De ICOM had vier sprekers
van buiten de museumwereld
uitgenodigd om het thema ver
der uit te diepen. Onder hen
was de Indonesische journalist
en historicus Mochtar Lubis.
Hij nam stelling tegen een
wildgroei onder de musea. Te
veel musea moeten dan genoe
gen nemen met een ontoerei
kende collectie en kunnen
geen volledig overzicht bieden.
Dat is juist een basisfunctie
van het museum, aldus Lubis.
In ontwikkelingslanden be
staat echter onder de bevol
king in vaak afgelegen gebie
den een grote behoefte de ei
gen culturele identiteit te ont
dekken en te herkennen. In
dat verband pleitte Lubis voor
een hechte samenwerking tus
sen de musea in de wereld om
de museale cultuur ook in
„achtergestelde" landen tot
ontwikkeling te brengen. Juist
omdat de kunst uit deze lan
den is terug te vinden in de
grote musea van de wereld,
zouden technieken als film,
straalverbindingen en video
gebruikt moeten worden om
de bewoners van de achterge
stelde landen te laten zien wat
hun land te bieden heeft.
„Misschien dat dan de pijn
over het cultureel verlies wat
draaglijker wordt, en kan men
in de derde wereld vrede heb
ben met het feit dat grote mu
sea in Holland, Frankrijk,
Groot-Brittannië, Duitsland en
de VS de beste collectie heb
ben van haar cultuur. Delen is
in dit opzicht het sleutel
woord", aldus Lubis.
Postman
De Amerikaanse mediades
kundige Neil Postman, in Eu
ropa vooral bekend door zijn
vernietigende analyse van de
televisiecultuur, waarschuwde
in zijn speech onder meer voor
een te grote rol van de techno
logie in de musea van de toe
komst. „Onze cultuuT doet al
ons zo duizelen met electroni-
sche apparatuur dat we er nog
net niet blind van zijn". Kriti
sche musea zijn nodig: „Musea
die ons vertellen wat we ooit
waren, wat mis is met wat we
zijn en en welke nieuwe rich
tingen mogelijk zijn. Op zijn
minst hebben we museums no
dig die een andere visie geven
dan die van het gemiddelde
reclame-bureau en de gemid
delde politike speech", aldus
een cynische Postman, die
meent dat een museum de
taak heeft de maatschappij te
corrigeren.
W. van der Weiden, voorzitter
van ICOM Nederland en di
recteur van het Haagse Muse-
on, stelde gisteren nog dat het
„een Nederlandse kwaal" is
dat er teveel wordt gekeken
naar moderne kunst-musea,
die zich naar hun aard al be
zighouden met het genereren
van cultuur. „Wie wil weten
wat er aan vernieuwing in de
museumwereld gebeurt, moet
juist eens kijken bij de andere
musea", aldus Van der We(-
De Indonesische historicus Mochtar Lubis: „Musea in rijke lan
den moeten de uit derde-wereldlanden afkomstige collecties
daar ook exposeren". en-rn- pr
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzela
straat 6. tel. 01/20-20800): i
hal weapon II (16); 13.45, 18.<
21 30 EUROCINEMA II: R0 een
House (16); 13.45, 18.30, 211 toon
EUROCINEMA III: New c« Je l
Zou
w
nonball lever (al); 18.45, 21.
Platvoet en zijn vriendjes
14.00. EUROCINEMA IV:
cence to kill (al); 13.30, 20.30
trapt
we
te zi
Dit
van
sehe
LEIDEN LUXOR (Stations» v
19. tel. 071-121239): Road He i
se (al); 19.00, 21.15.
14.30. LIDO en
(Steenstraat 39, tel. 12413 ene-'
Lethal weapon II (16); 14,; iffel
19.00, 21.15. Beaches (al);
cence to kill (al); 14.15,
21.15. K-9 (al); Three Fugitii
(al); 19.00. 21 15. Taran en 5
toverketel (al);g 14.30. Platve Het
en z'n vriendjes (al); 14.i
•TRIANON (Breestraat 31,
123875): Dance academy
14.30, 19.00, 21.15. F
(Haarlemmerstraat 52, tel. 0
125414): Genot van de o4 I
schuld (16); 14.30, 19 00. 21.1
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30, tel. 01718-7407!
Karate Kid III (al); 19.00. Nieui
avonturen van Pippi Langkoi
(al); wo. 14.45. CITY THEATER
Dangerous liaisons (al); 19 0
wo. ook 14.45. Rain Man (i
21.15.
VOORSCHOTEN GREENWA
tel. 01717-4354): Police Aci
demy VI; ma. t/m do. 14 0
15.45. My stepmother is
alien (al); ma. t/m do 20.
Rainman; ma. t/m do. 20.15.
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): Rainman (al);
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit;
wo. 14.00
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. te
463500): Roadhouse (16); 14.011
18 45. 21 30. ASTA 2: Licen^D
to kill (al); 14.00, 18.45, 21.31
ASTA 3 My stepmother i
an alien (al); 14 00, 18.45, 21.31 Z
BABYLON 1 (naast Den Haa ]ar
Centraal tel. 471656): Beache
(al); 14.00. 19.15, 21.45.
BYLON 2: Running on
(al). 14.00, 19.00, 21.30.
BYLON 3: Dangerous lialsoi
(al); 19.00, 21.30. CINEAC
(Buitenhof 20, tel. 630637): Li
hal weapon 2 (16); 14.00, 18.'
21.30. CINEAC 2: K9 (a
14.00, 18.45, 21.30. CINEA
3: The karate kid 3 (al); 18.
21.30. METROPOLE 1 (Cam
gielaan, tel. 456756): Licence
kill (al); 14.00, 18.45, 21"
METROPOLE 2: Rain man
14.00, 18 45, 21.30. METR(
POLE 3 Dirty rotten scoundri
(16); 14.00, 18.45, 21.30. M
TROPOLE 4 The naked gu
(al); 14.00, 18.45, 21.30. MF
TROPOLE 5: A fish called Wai
da (al); 18.45, 21.30. ODEON
(Herengracht 13. tel. 462400
Lethal weapon 2 (16); 13.
1900, 21.45. ODEON
Three fugitives (al). 13
18.45, 21.30. ODEON
Fletch lives (al); 13.45, 18.
21.30. ODEON 4- De stam vi
de holebeer (al); 13.45, 18.
21.30 STUDIO 1 (Kettin
straat 12b, tel. 656402): Do
right thing (16); 19.15, 21
STUDIO 2: Apartment Z»
(16); 19.00, 21.30. STUDIO/
Scandal (16); 19.00, 21.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Verano de la senora Forb
19.30, 21.45 Zaal 2 Bagc
cafe; 19.30. Alice; 21.45. Zaal
19.30, 21.45. Intervista;
Track 29; di. Big; wo. Les qui
tre cents coupes; do.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en
vriendjes. 14.00 CINEAC: Ti
ran en de toverketel, 14.00.
METROPOLE: Platvoet en 3
vriendjes; 14.00.
spr
Po1
it var
we
her
dai
drc
eer
see
EinJtKOOPJE
o herkent u aanbiedingen in de Hema
vanaf
2.50
2 voor
Pak insteekhoezen a 12 stuks.
17 rings 2.50 2 voor 4.-
23 rings 2.75 2 voor 4.50
,6.75
vanaf"
Ringbanden in wit en zwart.
17 ringsband 2 voor 6.75
23 ringsband 2 voor 8.75
42.50
-5230
Leren schooltas met 3 grote
vakken en 2 voorvakken.
mtwTfKnnp.iF
herkent u aanbiedingen in de Hema
24tt21.?5
Nylon schoudertas met print.
In diverse kleurcombinaties.
3.25
3r75
Interieurblok, 23 rings. 5 mm
ruit of gelinieerd. Blok a 100
vel.
Zelfklevend transparant kaft-
folie. 2.50 m x 32 cm.
,16.75
Al je schoolspullen
haal je natuurlijk
bij de Hema, zoals schriften met 80 blz. Naast de hier afgebeelde
zijn er ook nog andere leuke dessins van 5 voor 4.25 nü 10 voor 7.25.
19#5J
Canvas rugzak met 2 voor
vakken, Leren schouderrie
men met vilt gevoerd. In o.a.
zwart, wit en cyclaam.
.Echt Waar Voor Je Geld-
ZEVENHOVEN Er wor
den geen extra voorzienin
gen getroffen om het dak
van de christelijk nationale
school De Zevenhof te her
stellen. Een aanvraag daar
toe van het schoolbestuur
werd gisteravond door de
gemeenteraad afgewezen.
Uit een rapport over de toe
stand van het dak door
Bouwcentrum blijkt dat er
in 1982 geen constructiefou
ten zijn gemaakt. Het
schoolbestuur moet het her
stel dus betalen uit de Lon-
do-vergoedingen, aldus de
raad.
Het schoolbestuur had de aan
vraag voor extra geld ingediend
omdat men van mening was dat
er bij de bouw van de school in
1982 constructiefouten zouden
zijn gemaakt. B. Bartels (GBZ)
bracht gisteravond een aantal
uitvoeringsfouten tijdens de af
werking van de bouw ter tafel
uit een inspectierapport van
Dakwacht zoals slecht aange
bracht loodwerk, slecht aange
brachte daktrimmen en een
slecht afschot met zodoende een
slechte waterhuishouding.
Voorts is de isolatielaag op het
dak overal even dik en ont
breekt een dilatatievoeg die er
voor moet zorgen dat bij uitzet
ting en inkrimping van de dak
bedekking geen scheuren mogen
optreden. „Ik constateer dat tij
dens de bouw lichtvaardig is om
gesprongen met de afwerking.
Ik vraag het college of zij bereid
is met de architect en de aanne
mer deze punten te bespreken
en te kijken of er bevestiging te
vinden is in tekortkomingen
dens de bouw", aldus Bartels
wilde verder weten hoeveel
gaat kosten en op welke
men bij een eventuele ver
ding in de kosten zal bijdrag
Wethouder J. Aartman (G
was het met zijn fractieger
eens over de lengte van het
en de daktrimmen. Over de
dere punten wilde hij wel
overleg treden, maar hij vi
zich openlijk af of hier wel
ke van uitvoeringsfouten
„De normen voor dakconsti
ties zijn de laatste jaren vei
derd. Je kunt er niet over in
cussie gaan dat dat acht jaar
leden anders had gemoeten"
zegde toe dat het college alle
het werk zal stellen om m
architect en de aannemer to
akkoord te komen en een
nog eventuele tegemoetkom
in de kosten te bewerkstellig
Afvalbedrijf
mag doorwerken
VOORSCHOTEN De eis
van een aantal inwoners van
Voorschoten, dat een afvalbe
drijf aan het St. Nicolaespad in
deze gemeente moet sluiten, is
door de Raad van State afge
wezen. Het bedrijf mag door
gaan met de opslag en verwer
king van afvalstoffen. De in
woners zijn bang voor veront
reiniging van de bodem en
stelden tijdens een zitting van
de Raad van State op 28 juli
dat ze overlast ondervonden
van zwerfvuil. Ook zou er
sprake zijn van geluidhinder
door het laden en lossen van
afval.
De Raad van State verwijst
echter naar de hinderwetver-
Forum
Kandidaatkamerleden van de
vijf grote partijen, CDA, PvdA,
VVD, D66 en Groen Links, zul
len vanavond hun verkiezings
programma's toelichten en vra
gen beantwoorden in het Dien
stencentrum Duivenvoorde in
Leidschendam. De bijeen
komst is gratis toegankelijk.
Aanvang 20.00 uur.
Records
Een recordkermis heeft donder
dag plaats op de Westerkim in
Katwijk. Alle bestaande re
cords kunnen hier verbroken
worden. Recordbrekers krijgen
een diploma. De recordkermis
vormt onderdeel van het Zo-
merrecreatieprogramma van de
gemeente Katwijk.
Fancy-fair
De toneelclub van St. Jeroen
houdt donderdag een fancy-fair
op het achterterrein aan de Wil-
h'elminastraat in Noordwijk.
Aanvang één uur. De fancy-
duurt tot vijf uur 's middags
VVV
De provinciale VVV Zuid-1
land houdt vrijdag een algem
ledenvergadering in het
meentehuis van Lisse. Na
loop wordt onder de titel „1
ristisch drukwerk - Marke
ginstrument of geldverspillin
een lezing gehouden. D
wordt verzorgd door S. Bê
hoofd drukwerkvoorbereid
van het Nederlands Bureau v
Toerisme (NTB). De vergadei
begint om tien uur, de lezing
derhalf uur later.