mm
Hervormd Rotterdam zet
wijkgemeente op straat
fPf; ipr
Ccidóc Qo
brieven
lezers
Heelheid III
kerk
wereld
beroepingen
'Kwast-evangelist' siert muren met bijbelteksten
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidóeSouia/nt
MAANDAG 28 AUGUSTUS 1989 PAGINA
door Joke Forceville-Van Rossum
Wie ben ik dal ik hier zo
gezond
tussen deze mensen
loop?
Pastor Henk Kroon.
Over „gaaf" fruit had mijn
oom, die tuinder was, het
vroeger. Als we bij hem en zijn
vrouw logeerden, mochten we
perzik eten zoveel als we wil
den. Van perziken krijg je
geen buikpijn, stelde hij ons
gerust. Het zijn geen pruimen.
Alleen van de gave exempla
ren moesten we afblijven. Die
waren voor de export be
stemd. Aan de andere, die
met een plekje of stekje, zoals
hij het zei, mochten we naar
believen smullen. Gaaf noem
de oom Bert de ongeschon
den vruchten. Heel, compleet,
vruchten waar geen oneffen-
heidje, ongeregeldheidje,
smetje aan te bespeuren viel...
We hebben het in onze dagen
veelvuldig over dat hele, com
plete. We zijn er soms neuro
tisch mee bezig. Want wat niet
honderd procent gaaf is in die
oude betekenis van het
woord, wijzen we af. Of het
om voorwerpen gaat of men
sen maakt daarbij weinig ver
schil. We hebben heel specia
le standaards ontwikkeld
waaraan we toetsen of iemand
of iets aan onze eisen kan vol
doen. Soms is dat een foto
model, een mannequin, Miss
Universe. En voor de kwaliteit
van technische vindingen
staan grote namen uit de in
dustrie borg. In onze tijd, ze
ker niet minder dan vroeger,
ervaren mensen zichzelf soms
als niet ,,mooi", „knap",
„charmant", „compleet". Er
wordt over gepubliceerd en er
zijn cursussen uitgedacht en
uitgebracht om mensen wat
meer vertrouwen in hun eigen
verschijning te geven. Verder
hebben we een speciale aan
duiding voor wie per definitie
niet aan de standaard: uiter-
lijk-compleet-zijn, voldoet. Hij
heet gehandicapt, of op zijn
vriendelijk gesteld, minder-va-
lide.
Wat is eigenlijk valide? Van
Dale zegt: gezond, krachtig,
tot werken in staat. Is iemand
die in-valide is, minder-valide,
dan niet gezond? Niet krach
tig op zijn eigen wijze? Tot
geen enkel werk in staat? Is
het niet naar dat in dit woord
ook „valeur"-,.waarde" meek
linkt? In mijn middelbare
schooltijd heb ik geleerd dat
schoonheid in een kunstwerk
wordt verwezenlijkt door de
harmonie van de onderdelen.
Die harmonie betekent een
soort overeenstemming, een
evenwicht wat betreft de sa
menstellende (onder-)delen.
Wie eens rustig het wezen
mens beschouwt, moet tot de
ontdekking komen dat het een
wonder van kunstzinnigheid is,
een wonder vol vermogens
bovendien. Zet daar nu eens
een robot naast. Die kan met
al zijn buisjes, boogjes, meta
len veren en haken een aantal
technische hoogstandjes ver
richten. Maar daarmee houdt
het dan wel helemaal op voor
hem. En hoe stakerig en on
harmonisch ziet hij er uit. Van
enige in het oog springende
schoonheid en harmonie is hij
compleet verstoken.
Hierboven stonden we al even
stil bij de mensen onder ons
die wij gewoonlijk minder vali
de noemen. Maar zouden we
ons er niet eens op moeten
bezinnen dat óók voor hen die
omschrijving van harmonie
kan opgaan? Je moet toch al
tijd de stukken, onderdelen
waaruit een gebouw wordt op
getrokken, de afmetingen die
een schilder aan zijn portretfi
guur geeft, met elkaar in ver
band brengen om het tot een
geheel te laten worden. En als
de samenstellende delen dan
het innerlijk uitdrukken dat de
kunstenaar voor ogen stond,
kunnen we van een gaaf ge
heel spreken. We hevelen toch
nooit de onderdelen van het
ene werk naar een ander
kunstwerk over, in onze be
oordeling? Zo moet ook de ui
terlijke verschijning van een
gehandicapte in zijn eigenheid
worden beoordeeld. De spas
tische jongeman die we vorig
jaar op de televisie hebben
gezien in „Rondom tien", die
verklaarde gelukkig te zijn en
daarom best een kind wilde
hebben, ook als dat spastisch
geboren zou worden, die jon
geman wist het. En hèd het
ook. In zijn lijf met ledematen
die lang niet helemaal willen
zoals bij ons armen en benen
gehoorzaam aan onze „in
structie", zit een andere ziel.
Een zalige, zonnige ziel, dat
wél. Zijn springerige, vrolijke
innerlijk past bij zijn spastisch
lichaam. Is daarmee in harmo
nie. Zouden we zo iemand niet
óók mogen zien als een facet
van de heelheid van de schep
ping. Een minder-valide als
heel in zijn eigen uitbeelding?
Paus: oorzaken WO II mogen zich nooit herhalen
VATICAANSTAD De oor
zaken van de Tweede We
reldoorlog, die aan 55 miljoen
mensen het leven heeft ge
kost, mogen zich nooit herha
len. Dit dringende appel deed
paus Johannes Paulus II in
een apostolisch schrijven, dat
zaterdag door het Vaticaan
werd gepubliceerd. „De wille
keurige deling van naties, de
gedwongen verhuizing van
bevolkingsgroepen, de onbe
grensde herbewapening, het
ongecontroleerde gebruik
zeer geavanceerde wapens, de
schending van fundamentele
rechten van mensen en vol
keren, de minachting van in
ternationale afspraken en de
oplegging van totalitaire ideo
logieën -- het zijn allemaal
mogelijke oorzaken voor een
volgende wereldoorlog," aldus
de paus.
Het „nieuwe heidendom" van
het nationaal-socialisme richt
te zich niet alleen tegen de jo
den maar „in dezelfde mate"
ook tegen het christendom, al
dus de paus. Vooral de
Rooms-Katholieke Kerk heeft
daaronder geleden. De paus
sprak in lovende woorden
over de inspanningen voor de
vrede die paus Pius XII tij
dens de oorlog heeft gedaan.
Helaas zijn is er aan de oproe
pen tot vrede „van deze grote
paus" geen gehoor gegeven,
aldus Johannes Paulus II.
Een zweep is voor het
paard, een toom voor
de ezel, en een roede
voor de rug der zotten.
ROTTERDAM De
Hervormde wijkgemeen
te De Samaritaan in Rot
terdam komt per 1 okto
ber op straat te staan als
haar kerkgebouw Het
Trefpunt voor de sloop
wordt ontruimd. Tot dus
ver is niet duidelijk waar
de kerkdiensten en ande
re activiteiten van deze
gemeente, die een Bonds-
signatuur heeft, dan
moeten plaatsvinden.
Ook de wijkgemeente De
Kern wordt door de sloop van
Het Trefpunt getroffen.
Woensdag zal deze gemeente
op een wijkavond bekijken of
ze voorlopig zal kerken in de
Laurenskerk, die midden in
de wijk ligt, of in de ziekenin-
richting Ammanstichting.
Volgens recente gegevens het
Nieuw Rotterdams Kerkblad,
dat het laatste jaar herhaalde
lijk over de gedwongen slui
ting van Het Trefpunt heeft
bericht, telt De Samaritaan
663 leden en zijn er in de
diensten gemiddeld 185 kerk
gangers, terwijl De Kern (732
leden) gemiddeld 47 kerkgan
gers heeft.
Zonder enig overleg met bei
de wijkkerkeraden heeft het
College van Gecommitteerden
tot de zaken der Hervormde
Gemeente te Rotterdam, dat
de functie van kerkvoogdij
vervult, enkele jaren geleden
een investeringsmaatschappij
een optie tot koop op Het
Trefpunt verleend. Dit werd
eind vorig jaar op een centra
le gemeenteavond na het no
dige aandringen medegedeeld.
Het college werkt nog met
een reglement uit het jaar
1810 en meent daarom dat het
met wijkkerkeraden geen
overleg hoeft te voeren. Ove
rigens draagt het college be
gin volgend jaar de financiële
verantwoordelijkheid defini
tief aan de Centrale Kerke-
raad over.
Weliswaar schorste de provin
ciale commissie voor bezwa
ren en geschillen eerder dit
jaar het besluit tot verkoop,
maar binnen enkele weken
werd deze schorsing opgehe
ven. Volgens het college van
gecommitteerden liep de Her
vormde Gemeente kans op
een forse schadeclaim van de
zijde van de koper. Deze wil
het gebouw slopen en er een
flat van 14 tot 17 verdiepin
gen neerzetten.
De Hervormde Gemeente
Rotterdam kampt jaarlijks
met een tekort van ongeveer
400.000 gulden. Door bezuini
gingen op het centrale bu
reau, op predikantsplaatsen
(mogelijk wordt binnenkort
oud-synodepraeses ds. H. Hu-
ting niet opgevolgd) en op
kerkgebouwen hoopt zij bin
nen enige jaren uit de rode
cijfers te zijn.
Woede
De mededeling over de ver
koop en de wijze waarop de
wijkgemeenten daarbuiten
waren gehouden, leidden tot
gevoelens van „machteloos
heid, verslagenheid en woede
bij vele gemeenteleden" blij
kens een verklaring van de
Centrale Kerkeraad. Deze ge
voelens waren het gevolg van
onvoldoende communicatie
tussen college en CK en van
onvoldoende overleg met de
wijkkerkeraden, zo beleed de
CK zijn schuld.
De betrokken wijkpredikan-
ten, ds. L.J. Geluk van De Sa
maritaan en ds. J.G. Kooren
van De Kern, zijn „ontstemd"
over de gang van zaken. „Er
is niets ongelukkiger dan niet
te weten waar je aan toe
bent", aldus Kooren. „De be
sluitvorming verdient niet de
schoonheidsprijs, maar we
moeten verder."
Ds. Geluk, die bij zijn intrede
twee jaar geleden niets over
een eventuele verkoop heeft
gehoord, vreest dat door het
verdwijnen van Het Trefpunt
het hervormd kerkelijk leven
aan de Oostzijde van de stad
nog sneller zal afbrokkelen.
Hij noemt de Centrale Kerke
raad „te weinig actief" bij het
vinden van een passende ver
vangende ruimte.
Volgens de huidige voorzitter
van de Centrale Kerkeraad,
ds. A.J. Lamping, „weten we
al drie jaar dat Het Trefpunt
zou worden verkocht. Dat
was eigenlijk aan iedereen be
kend." In een vorige maand
bekend geworden notitie van
Lamping stelt hij dat voor Het
Trefpunt geen vervangende
ruimte nodig is. De kerkdien
sten van de Kern kunnen
naar de Laurenskerk of de
Ammanstichting en de twee
Gereformeerde Bondsdien-
sten per maand van ds. Geluk
kunnen naar de Waalse Kerk.
In de notie spreekt ds. Lam
ping niet over de doorde
weekse activiteiten. „Daar ligt
juist onze grootste zorg," aldus
ds. Geluk. „Met het opheffen
van Het Trefpunt is er geen
kerkelijke presentie meer in
deze buurt. Trouwe leden zul
len wel naar een andere wijk
reizen. Van mensen die zich
bij de gemeente willen aan
sluiten (en die zijn er geluk
kig ook), hoef je dat niet te
verwachten."
Het meeste heeft hij te doen
met het kostersgezin van Het
Trefpunt (een echtpaar met
twee kinderen), dat per 1 ok
tober het huis moet verlaten.
Hoewel het besluit tot ver
koop al driekwart jaar gele
den werd bekend gemaakt, is
er nog steeds geen vervangen
de woonruimte voor het kos
tersgezin.
Felle uitval van Glemp naar joodse demonstranten
CZESTOCHOWA Kar-
dinaal Glemp, hoofd van
de Rooms-Katholieke
Kerk in Polen, heeft fel
uitgehaald naar de joden
die hebben gedemon
streerd tegen het omstre
den klooster in Ausch
witz. Het incident op 14
juli, toen zeven joodse de
monstranten onder lei
ding van de Amerikaanse
rabbijn Avraham Weiss
over het hek van het
klooster klommen, heeft
,,de gevoelens van alle
Polen gekwetst," aldus
Glemp.
„In naam van de menselijke
solidariteit hebben de Karme
lietessen het recht in Ausch
witz te bidden voor alle
slachtoffers van de Tweede
Wereldoorlog, inclusief de jo
den." Glemp liet zich niet uit
over de vraag of het klooster
verplaatst moet worden.
Hij sprak zaterdag tijdens een
manifestatie in Czestochowa,
waar 150.000 Polen de ver
jaardag vierden van de Zwar
te Madonna, de nationale
ikoon van de rooms-katholie-
ken in Polen. Ook de nieuwe
Poolse premier Tadeusz Ma-
zowiecki woonde de plechtig
heden bij. Hij voerde niet het
woord.
Glemp gaf de joden het advies
„niet tegen de Polen te spre
ken vanuit de positie van een
natie die boven alle andere
naties is verheven". Ook
moeten de joden „geen voor
waarden stellen die niet ver
vuld kunnen worden".
De vice-voorzitter van het
Europees joods congres, Théo
Klein, heeft gisteren voor de
Franse radio de uitspraken
van kardinaal Glemp betref
fende „joden die over machti
ge media beschikken" met
nazi-propaganda vergeleken.
Over datzelfde thema was er
in 1941 een tentoonstelling in
Parijs, maar toen was ons
land door de nazi's bezet, al
dus de Fransman, die bij de
besprekingen over de ver
plaatsing van het klooster de
joodse delegatie leidde.
Hij riep de Karmelietessen
opnieuw op het klooster te
verplaatsen. „Laten we door
de stilte het feit respecteren
dat' er in Auschwitz mensen
van verschillende afkomst
zijn omgebracht."
De joden hebben nooit ont
kend dat er ook Polen, zigeu
ners en Russen in de concen
tratiekampen zijn vermoord.
Ook eisen ze niet dat er een
synagoge in Auschwitz wordt
gebouwd, aldus Klein. „Wij
zijn bereid met de Polen hun
doden te herdenken zoals wij
ook hopen dat de Polen onze
doden herdenken."
Moslims in
Isère hebben
weer moskee
GRENOBLE Het departe
ment Isère heeft de moslims
in Charvieu-Chavagneux in
het oosten van Frankrijk een
loods beschikbaar gesteld die
dienst als gebedsruimte kan
doen. De geprefabriceerde
loods wordt zo snel mogelijk
neergezet. Een week geleden
werd in in Charvieu-Chavag
neux op last van de gaullisti
sche burgemeester Dezempte
een oude fabriekshal gesloopt
die door de moslims als mos
kee werd gebruikt. De burge
meester, die tegen de moskee
was, noemde de sloop een be
drijfsongeval van de slopers.
De beslissing van de gaullist
Carignon, die tevens burge
meester van Grenoble is,
heeft onmiddellijk het ex-
treem-rechtse Front National
van Jean-Marie Le Pen ge
mobiliseerd. De nummer twee
van die partij, Bruno Megret,
kwam vrijdag naar Charvieu
om op te roepen tot verzet te
gen islamisering van Frank
rijk.
Boesak herkozen
als voorzitter
Hervormde
Wereldbond
SEOUL De Zuidafrikaanse
dominee Allan Boesak is za
terdag herkozen als voorzitter
van de Wereldraad van Her
vormde Kerken.
De 43-jarige anti-apartheid-
strijder zal de raad, waarbij
hervormde kerkgenootschap
pen uit 84 landen zijn aange
sloten, opnieuw zeven jaar lei
den. De 500 afgevaardigden
op het congres van de raad in
Zuidkorea handhaafden de
schorsing van de Nederduits
Hervormde Kerk uit Zuid-
afrika. Volgens het congres
onderneemt dat kerkgenoot
schap nog steeds te weinig
voor de ontmanteling van de
apartheid.
Pax Christi - De rk vredes
beweging Pax Christi Neder
land heeft de politieke partij
en voorgesteld om in navol
ging van de ontwikkelingssa
menwerking voor de Derde
Wereld jaarlijks 1 a 2 procent
van het bruto nationaal pro-
dukt te besteden voor steun
aan de Oosteuropese landen.
Het is volgens Pax Christi ook
in het veiligheidsbelang van
de Westeuropese landen als
de ontwikkelingen in Oost-
Europa zonder al te grote
schokken verlopen.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Naarden W. van Sorge
te Rijnsburg.
Baptisten Gemeenten
Bedankt voor Veendam A. de Vries
te Emmen.
LEEUWARDEN - Toege
geven, het staat wel ver
frissend tussen al de secu
liere extremiteiten die
vanaf vrijwel elke blinde
muur de voorbijganger
toegillen. 'JOH.3:16' lijkt
een oase temidden van de
nietszeggendheid van
PLOX 2000, BUBBA en
CRAZH. En wie wat lan
ger in Leeuwarden
woont, weet al dat evan
gelist Georgius Duurken
de man is achter de met
vaste hand geschilderde
bijbelteksten die sinds
enige tijd op muren in de
Friese hoofdstad te vin
den zijn. Duurken nam
anderhalve maand gele
den weer de kwast ter
hand die hij enkele jaren
terug in de terpentine
had gestoken. Niet dat hij
zelf tot dat besluit geko
men is. Hij wordt, zoals
hij zelf zegt, door de Hei
lige Geest gedreven.
Op woensdagavond 3 septem
ber 1958 werd Georgius Duur
ken een ander mens. Op het
Bodenterrein in Groningen
behoorde hij tot de duizenden
aanwezigen tijdens een bij
eenkomst van de Amerikaan
se evangelist en gebedsgene
zer T. L Osborn Zijn beke
ring betekende meteen ook
het einde van de kwaal die
hem gedurende acht jaar kind
aan huis had gemaakt bij
meerdere psychiaters. Sinds
dien loopt de nu 54-jarige
Duurken over van het evan
gelie. Zelfs de muren laat hij
getuigen van Gods liefde.
Duurken zegt in 1970 begon
nen te zijn met zijn 'decora
ties'. Dat was in de tijd dat de
Een „leus" van kwast-evangelist Duurken op een oud schoolgebouw
met spuitbussen uitgeruste
muurverfraaiers "van tegen
woordig nog amper boven de
tafel uitkwamen. Je zou hem
dus een graffiti-artiest 'avant
la lettre' kunnen noemen.
Duurken weet zich nog goed
zijn eerste creatie te herinne
ren. "Dat was op een oud ge
bouw op 't Vliet. 'Jezus leeft,
redt en geneest' heb ik daar
geschilderd". Een hele tekst,
lacht de vriendelijke man, die
vanaf die tijd de bijnaam
'kwast-evangelist' met zich
meedraagt.
Rampen
Het werk van Duurken kreeg
zowel voor- als tegenstanders.
Zo schilderde hij eens 'ram
pen komen' op een transfor
matiehuisje aan het spoor bij
Leeuwarden. "Ik kreeg de op
dracht om die tekst daar op te
schrijven. Ik weet ook niet
waarom. In die tijd gebeurden
er lang niet zo veel rampen
als tegenwoordig. Maar later
zeiden mensen die het destijds
niet met mijn actie eens wa
ren, dat die tekst toch is uitge
komen".
"Ik krijg van dezelfde stem de
opdracht iets op de muur te
schrijven als die mij naar mijn
bekering geleid heeft. Van te
voren weet ik niet wat ik ga
Leeuwarden.
FOTO: PERS UNIE
schilderen of waar ik het zal
doen", aldus Duurken. Hij
zegt daarbij niet over één
nacht ijs te gaan. "Je hart en
je verstand moeten bij derge
lijke ingevingen met elkaar
overeenkomen. En je moet
gericht zijn op de Heer. Ik
vraag altijd aan Hem om de
juistheid van Zijn opdracht te
bevestigen. En Hij doet dat
door mij ongestoord te laten
werken'
Duurken is inderdaad nog
nooit een strobreed in de weg
gelegd bij zijn nachtelijke
schildertochten. De kromme
scheepskwast van vijf centi
meter doorsnee is nog niet in
beslag genomen. Hij ervaart
dat als een teken dat het in
derdaad God zelf is die hem
in deze roeping plaatst.
Genoeg
Een paar jaar geleden staakte
Duurken zijn schilderachtige
evangelisatie-werkzaamhe
den. "Er werd me duidelijk
gemaakt dat het genoeg was
geweest". Dat hij de kwast
aan Maarten gaf, betekende
niet dat Duurken met lege
handen zat. Zelf noemt hij
zijn bijbelse graffiti ook een
uitzonderlijke activiteit. De
meeste tijd besteedt Duurken
aan het bezoeken van zieken
huizen, bejaardentehuizen en
aan huisbezoek. Maar onlangs
is de schilderdrang toch weer
komen opzetten.
Op de vraag wat de uitwer
king zou moeten zijn van zijn
arbeid blijft Duurken het ant
woord schuldig. Hij zegt dat
het niet zijn verantwoorde
lijkheid is wat de teksten zul
len doen bij de mensen. „Ik
moet gewoon mijn opdracht
vervullen". Hoe lang zijn her
nieuwde activiteiten zullen
duren kan hij daarom ook
niet zeggen.
Duurken is er zich van be
wust dat hij juridisch gezien
de fout in gaat met opbrengen
van muurverf op publieke ge
bouwen. Maar, zegt hij, je
moet God meer gehoorzaam
zijn dan mensen. „Ik ben ook
niet bang voor moeilijkheden
Al vanaf de eerste keer dat ik
erop uit trok, ben ik bereid
geweest de consequenties te
aanvaarden. Als ik opgepakt
zou worden, ben ik daar klaar
voor. En ik zal er echt niet
om liegen hoor. De politie
weet trouwens best wel dat de
teksten van mij afkomstig
zijn. Maar ze laten me met
rust. Inderdaad, dat zie ik als
een teken van bescherming".
STEVEN EMMENS
Kwaliteit van de arbeid
Onlangs is voor de bouwnijverheid een Convenant aJ
beidsomstandigheden ondertekend waarmee eindelijk
verbetering van het werkklimaat in deze belangrijke sect<
fors kan worden aangepakt. Overheid, werkgevers en werk
nemers maken zich gedrieën sterk om de kwaliteit van
arbeid op de bouwplaats te verbeteren.
75
Hoe slecht het gesteld is met het werkklimaat in de boutt.
blijkt uit sprekende cijfers. Per jaar worden in ons land 8.0( üe
bouwvakkers arbeidsongeschikt verklaard en zo'n 90.000 zij
in de afgelopen jaren in de wao terechtgekomen. De gemii
delde arbeider in de bouw gaat maar zo'n 15 tot 20 jaar me
De 'kapotte rug' is bij de bouwvakker zeer gevreesd.
Het hoge ziekteverzuim is er de oorzaak van dat er duidt
lijk sprake is van een dalende arbeidsproduktiviteit. Hal
vroegtijdig afhaken van goed geschoolde vakmensen leidt e
toe dat met minder ervaren mensen in de bouw moet worjf
den gewerkt. Het geeft voorts te denken dat door de vele r
gatieve factoren de animo onder jongeren om in de bouw i
gaan werken sterk is afgenomen. Zij kiezen eerder voor ee
veiliger en gezonder beroep dan vergeleken met de sals
riëring in andere sectorèn voor een hoger loon.
Het thans genomen initiatief betekent in elk geval dat d
controles op dé bouwplaats zullen worden verscherpt e I
vooral dat de arbeidsomstandigheden zullen worden verbe IT
terd. Alle partijen zijn het er gelukkig over eens dat de vei
betering van de kwaliteit van de arbeid in de bouw de hoog if
ste prioriteit verdient.
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) De de
pressie die ons een koude en
herfstachtige zondag bracht,
ligt nu boven Polen en verwij
dert zich verder naar het oos
ten. Meer dan 70 mm regen
bracht dit slechtweergebied
plaatselijk in Oost-Nederland.
Inmiddels nadert vanaf de
Oceaan een flinke rug van ho-
gedruk. Deze rug vormt een
uitloper van het zogenaamde
Azorenhoog. In deze rug
vormt zich een aparte hoge-
drukkern. Deze kern wordt
morgenmiddag boven Noord-
Frankrijk verwacht en zal ook
enkele dagen een gunstige in
vloed op ons weer gaan uitoe
fenen. Aan de buiigheid komt
daardoor al in de komende
nacht een .einde. Voorts
stroomt via de Britse eilanden
geleidelijk wat warmere lucht
naar ons land. Bij flinke perio
den met zon kan het kwik
morgen al plaatselijk tot zo'n
graad of 20 oplopen, op woens
dag en donderdag wordt het
nog twee graden warmer. De
wind neemt tot matig af en
waait morgen uit noordwest
tot west.
,n ii
Mistral.
Spanje en Portugal: Langs de noon
kust bewolkt, in het binnenland t
aan de zuidkust zonnig. Middagten n'
peratuur in-het noorden rond 20 gn
den, langs de westkust van 25 toto
graden Aan de Middellandse z<
rond 30 graden en in het binnenlan
oplopend tot plaatselijk 37 graden.
ZwitserlandBuiig en koel wee lf
Middagtemperatuur in de dalen e n
het laagland rond 18 graden.
Oostenrijk: Buiig en koel w
een middagtemperatuur rond 18 ti If
20 graden.
Italië: Vanuit het noorden binnen
dringende buiengebieden en tem
ratuur dalend van 30 tot 35 grai
naar rond 25 graden.
Joegoslavië: Buien mogelijk met
weer Middagtemperatuur dalen T
naar rirra 90 prarfpn hipr pn dai
GriekenlandEerst nog zonnig, maj^
vanuit het westen buien Middagter
peratuur dalend naar 28 graden a;
de kust en op de eilanden en naar
graden in het binnenland ,n
WEERRAPPORT
diverse
Weersvooruitzichten voo
Europese landen, geldig I
morgen:
Noorwegen: Veel bewolking en langs
de kust af en toe regen. Middagtem
peratuur 10 tot 15 graden, in de om-
gving van Oslo rond 19 graden.
Zweden In het noorden wolkenvel
den, in het zuiden bewolkt en eerst
af en toe wat regen. Middagtempera
tuur rond 15 graden, in het zuideji
oplopend tot omstreeks 20 graden
Denemarken. Naar het oosten weg
trekkende regen en buien. Middag
temperatuur rond 18 graden
Ierland: Eerst nog wat zon maar ge
leidelijk toenemende bewolking en
in het westen wat regen. Middagtem
peratuur rond 19 graden.
Schotland: Perioden met zon en een
enkele bui, later meer bewolking en
in het westen af en toe regen. Mid
dagtemperatuur rond 16 graden.
Wales en Engeland Perioden met
zon en in het oosten nog een enkele
bui Middagtemperatuur van 16 gra
den in het noorden tot 20 graden in
het zuidoosten.
Bondsrepubliek Duitsland: Veel be
wolking en regen, na vandaag vanuit
het westen opklaringen. Middagtem
peratuur rond 17 graden.
België en Luxemburg Wisselend be
wolkt en eerst enkele buien, later
meer zon, Middagtemperatuur van 17
graden aan zee tot 19 in de Arden-
Frankrijk: Veel bewolking en regen
of buien, in de loop van vandaag
vanuit het westen opklaringen en la
ter meer zon. Middagtemperatuur
rond 20 graden, langs de westkust
iets koeler en aan de Middellandse
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Verpleegh ui zen
Het zijn middeleeuwse toe
standen in de verpleeghuizen,
volgens het laatste onderzoek
van Miriam de Heer. Ik geloof
het graag, want ik heb m'n
ogen niet in m'n zak als ik
daar kom af en toe. Mijn
nichtje, die veelbelovend als
ziekenverzorgster begon (waar
ze echt geschikt voor is), moest
binnen een jaar afhaken. De
vrije dagen gingen op met 'bij
komen' (tot je niet meer bij
komt). En dat alleen vanwege
personeelstekort in de directe
verzorging. Zij had liever de 5
procent daaraan besteed wil
den zien i.p.v. in haar eigen
portemonnee. Ik ken nog vele
anderen bij wie het zo gegaai
is, omdat ik al zeven jaar le I
geef bij de opleiding voor zie
kenverzorging voor de levens
beschouwelijke vorming. 1
in de praktijk blijkt dat
menselijke aandacht erbij i
schiet kan ik wel stoppen me
mijn lessen of beter gymnas
tiek geven, opdat ze nog har
der kunnen rennen. Maar wa
nu? Een politieke beslissing af
wachten van het nieuwe kabi
net? (Er zit niets anders op)
Ondertussen aan de bel trek
ken? (Daar ben ik mee bezig)
Vrijwillig een dagdeel ter be
schikking stellen voor dl
broodnodige 'persoonlijke aan
dacht'? Dat ben ik eigenlijl
wel van plan. Maar dan zeg
Brinkman: „Dat was ook di
bedoeling. Zo gaat-ie goed!"
Niet doen dan? Ik weet he
niet voor een ander. Ik wee
alleen voor mezelf dat ik we
eens af en toe onafhankelijl
wil zijn van het politieke spel
als het niet speels overkomt
Maar belangrijker is het onaf
hankelijk te zijn bij het opha
len van je broek, om maar iets
te noemen van de middel
eeuwse toestanden in
pleeghuizen anno 1989.
T. v.d. Knaap,
DELFT.