Museum niet alleen een plek waar het oude wordt bewaard lgin [UNST fieidocSouoant Seth Gaaikema niet onderhevig aan inflatie haitink voelt niets voor jpvolging van Von Kara jan CONGRES WIJST OP ROL VAN CULTURELE VERNIEUWER 6 He'"^70-60 9810 Gemeentemuseum heeft geen geld voor meer aankopen bioscopen ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1989 PAGINA 19 ith Gaaikema: 'Op wag naar 90, 2000'. ikstadviezan: Joop Timmar, Pim Var- aat en Bob Zimmarman. Mal Bob Zim- ermann: toetsan, Jan Blok: gitaar en ank Schermer Voaat: slagwerk. Gezien Diligentia op 25 augutus. Herhalingen: inavond en 29 t/m 31 augustus en 2 sap- !et nieuwe programma van Seth •aaikema opende gisteren het Dili- »ntia-theaterseizoen. Nou ja, ieuw... Seth doet al sinds mensen- eugenis hetzelfde. Kabinetten ko- len en politici gaan, maar Seth aaikema blijft altijd bestaan. Met •oordspelige grapjes en de la- ïers op zijn hand. )e Groningse domineeszoon blijft leester van het Sinterklaas- en ibbelrijm („Joris, waar niemand voor is"). Soms schrik je even op door een aardige (dioxineboer/her- oïnehoer), maar het vervolg is dan weer van het oude niveau. Seths waarde verandert niet, hij houdt altijd dezelfde koers. De eerste grap van gisteren was „Hans van Mierlo voert champag ne... pardon, campagne". Van Mier lo is een vriend van Seth. Hij ver klaart in het programma dat Seth een cabaretier van hoge kwaliteit is. Gelukkig is Seth er altijd als de kippen bij om vergissingen van po litici te corrigeren, en dat heeft hij gisteravond twee uur lang gedaan. Seth maakt de tongen los, en dat leidde niet alleen tot ongeduldige toeschouwers die de grap al riepen waar Seth nog volgp tijd mee aan het vullen was, maar ook tot en thousiaste reacties van deelnemers. Seth behandelde de alg langs de Italiaanse kust en vroeg, zoals steeds, wie kent dat, wie is daar ge weest? Een man riep luid „Ik!", maar zijn vrouw deed niet mee aan het spel en corrigeerde: „Nee hoor, hij is er helemaal niet geweest. Wij zijn gewoon op Vlieland geweest". Een leuk en verassend moment. Het deel voor de pauze was de ou dejaarsavond-sfeer daar, met de po litici, daarna kwam het gevoelige gedeelte. In de woorden van Hans: „de mens achter de cabaretier". Even wordt Seth demagogisch, op een punt waar niemand zich aan zal stoten: de Berlijnse muur moet weg!! „Haal dat kreng neer!!!" (drie maal, met zwellende stemverhef fing). In het gevoelige lied over aids in New York („ik voel daar de pijn nog van") maakt hij de weinig kiese vergelijking met een trein vol joden. Verder vermaakte Seth ons met de ongemakken van de barbeque, Joop van den Ende en het verschil tussen een Fransman en een Gro ninger. Heel goed, het valt niet mee al die shows van Toon Her mans te onthouden. Zijn slotbood schap was: we zijn weer toe aan idealisme! Maar ook: „Wat heb je aan een mooi toekomstbeeld als je nu niet leeft?" Zo is het maar net. Dank je, Seth. DICK VAN TEYLINGEN Brinkman: 5 miljoen voor kunsthal ROTTERDAM Minister Brinkman van cultuur (WVC) heeft gisteren een aanvul lende rijksbijdrage van vijf miljoen gulden ter beschikking gesteld voor de bouw van een kunsthal in Rotterdam. Deze gemeente had eerder 20 miljoen gulden voor dit pro ject gereserveerd. Door de rijksbijdrage is de financiering rond. In de kunsthal, een ont werp van Rem Koolhaas, zullen alleen grootschalige tijdelijke tentoonstellingen en manifestaties worden georganiseerd. Daar mee voorziet de kunsthal in een leemte in het aanbod aan expositie-ruimten in ons land. Half september zal bekend zijn of het ontwerp inderdaad voor de beschikbare 25 miljoen gulden kan worden gerealiseerd. De Amsterdamse galeriehouder W. van Krim pen, initiatiefnemer van de jaarlijkse Kunst- Rai, zal tot de opening van de hal in 1991 als interim-directeur fungeren. Commerciële tv in Spanje van start MADRID De Spaanse rege ring heeft gisteren een zend vergunning verleend aan drie commerciële tv-zenders. Het zijn Canal Plus, waarin het ge lijknamige Franse station en de krant El Pais aandelen van elk 25 procent hebben, Geste- vision-Telecinco, voor een kwart eigendom van de Itali aanse tv-magnaat Berlusconi, en Antenna 3. De zender Uni- vision Canal 1, waarin de uit gever Rupert Murdoch een be lang heeft, viste achter het net. De drie commerciële zen ders mogen in maart met uit zenden beginnen.' -Bernard Haitink. FOTO: DIJKSTRA Dteml f guZERN Het Internationa- e Muziek Festival in het iwitserse Luzern is in volle lang. Onder de deelnemers ok het Jeugdorkest van de luropese Gemeenschappen [l.v. Bernard Haitink, dat nog een ovatie ontlok- het Amsterdams Con- 1iedeiresgebouw' PectuWnard Haitink kan er nog keeds niet over uit, over de >030*mtvangst in Amsterdam. „Ik g :ad nooit gedacht dat dit zó'n o vatie zou zijn... Ook toen ik al pkwam... zoiets heb ik nog rlandooit meegemaakt. Het deed 5. Het ie heel veel, ook in negatieve .-(inkljn, omdat er weer veel werd pgerakeld en ook wel weer an boosheid over de behan- door de leiding van het Joncertgebouworkest. Ik wil r eigenlijk niet meer over iraten. Maar ik heb een pu- ^Jiek in Amsterdam, dat is «"-""leel duidelijk en die waren Qtlfeer in groten getale opgeko- [ien dinsdag. Zij hebben het ndubbelzinnig laten mer- :is er al sprake van dat U t.z.t. &\yfs gastdirigent met het Con- ertgebou workest optreedt wordt geen enkele moeite -.Qedaan. Dus... dan maar niet. jNv^^et is een zeer vreemde zaak. laar het is voltooid verleden ^gdid en ik heb er een moeilijke "•"""jd aan gehad, ook een mooie jd - vooral de laatste jaren ei- -jvtfenlijk toch. Het is jammer ■^^jant, hoe men het ook wendt i keert, ik ben toch in Neder- ind de eerste dirigent en die Duden ze een tikkeltje beter unnen behandelen. Maar dat :hijnt niet te kunnen, nou an niet. Ik ga daar waar men lij graag wil hebben en waar aen dat ook laat merken. Ik Iïl er alles voor doen om dat togelijk te maken, al moet ik e onderste steen boven ha rt". \U wijdt zich nu helemaal aan e opera en hebt geen „eigen" ymfonieorkest meer. Mist u at? Nee, helemaal niet omdat het ■ist de dosering is die ik wat ou verminderen. Ik wou eer opera en minder concer- sJIETjn omdat die 100 concerten /\N jer Jaar me zwaar gingen we- en. De eeuwige repertoire- rang en als een fabriek je V/nnR*er concerten afwerken. Nu eb ik, naast Covent Garden in Londen, zeer boeiende pro jecten met de Berliner Phil- harmoniker (de hele Mahler- cyclus op CD plus Strawinsky en de regelmatig terugkerende concerten). Verder met Wenen de opname van een aantal Brucknersymfonieën - dat staat op dit moment even stil omdat we gewoon geen data kunnen vinden - en ik heb met Boston een heel project van Brahms symfonieën en Franse muziek. Bovendien heb ik nog de hele Ring van Wag ner op te nemen in München, dus ik kan het haast niet on derbrengen. Dan heb ik nog oude sentimentele verplichtin gen met het Londens Philhar- monisch Orkest. Die zien me graag, maar 't is te veel helaas. Ik wil zo graag nu wat minder gaan doen, maar 'nu' betekent in feite over drie of vier jaar omdat we altijd zo vooruit plannen. Mijn contract in Co- vent Garden loopt tot eind '92 en zij willen verlengen, maar ik eigenlijk niet meer zo. Mu sic Director van een interna tionaal operahuis is niet iets voor iemand tussen 65 en 70; ik ben hu 60 en ik plan al voor over 4 jaar dus (grinnikt) ik moet gaan uitkijken". Herbert von Karajan is overle den en over zijn opvolging in Berlijn wordt internationaal hardop nagedacht. Uw naam wordt daarbij ook genoemd... „Ik persoonlijk geloof daar he lemaal niet in. Ik ben er ook te oud voor. Ik geloof niet dat ik het zou willen. Ik geloof niet dat je Karajan kunt opvolgen; ik heb een enorme bewonde ring voor Karajan gehad altijd, als musicus. Nee, ik heb hem niet goed gekend, ik heb me altijd op een afstand gehouden; met wat meer kritische zin misschien gadegeslagen de we reld öm Karajan. Bijzonder onplezierig deze hele commer ciële zaak, dat imperium, wat nu ook aan het afbrokkelen is en waar natuurlijk ook de ge vechten over gaan. Dat is ook het tragische: nu hij gestorven is komt er opeens veel kritiek los links en rechts. Nu durven de mensen opeens; ze zijn al tijd zo vreselijk bang geweest - die man had zó'n machtsposi tie. Maar dat doet niets af aan z'n grote muzikale gaven want die had hij ongetwijfeld". FRED HOGEZAND 'Musea als generatoren van cultuur'. Dat is het thema waarover komende week vijf tienhonderd museumdirecteuren en -con servatoren uit meer dan honderd landen, verenigd in de International Council of Museums (ICOM), zullen debatteren. Want musea zijn al lang niet meer de volgers van cultuur, ze geven steeds vaker ook de richting aan waarin deze zich ontwikkelt. Een gesprek met Museon-directeur Wim van der Weiden, voorzitter van de ICOM- Nederland en van het congres dat maan dag in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag van start gaat. DEN HAAG De felste discussies binnen de ICOM gaan niet over de verkoop van kunst door een Haagse museumdirec teur, noch over de beveili ging van kunst tegen die ven en vandalen. Nee, het felst wordt gedebatteerd over de vraag waarom het ICOM-bestuur zijn versla gen en brochures naast het Engels en Frans ook niet nog eens vertaalt in het Spaans. De Spaans sprekende vertegenwoor digers kunnen er elk con gres opnieuw laaiend over worden. Als dat het enige zou zijn wat over de vergaderingen van de ICOM te melden valt, had be stuurslid Wim van der Weiden vermoedelijk al lang de pijp aan Maarten gegeven. Maar ge lukkig is er meer. „Als de ICOM vandaag niet zou be staan zou hij morgen worden opgericht", zegt hij vol overtui ging. En hij roemt vervolgens enkele aansprekende resulta ten: de ICOM-aanbeveling de door koloniale machten 'gesto len' kunst aan het land van herkomst terug te zenden en de door de ICOM opgestelde 'Ethi sche Code voor Museummede werkers', waarin bijvoorbeeld staat dat een conservator niet privé moet verzamelen wat zijn baas graag in het museum ziet. Dat Engeland na die aanbeve ling niet stante pede de zoge noemde Elgin Marbles terug stuurde naar Griekenland is jammer, maar kan de ICOM niet worden aangerekend, meent Museon-directeur Van der Weiden. Evenmin als het feit dat museumdirecteuren in Zuid-Amerika er soms een bloeiende handel in museum stukken op nahouden. „De ICOM doet alleen aanbevelin gen, en helaas kunnen regerin gen zich daar niet altijd in vin den. De morele invloed is ech ter groot. Opmerkelijk is dat binnen de ICOM, waarin verte genwoordigers van alle grote machtsblokken aanwezig zijn, dit soort principes unaniem worden onderschreven", aldus Van der Weiden. Wim van der Weiden, voorzitter van het museum congres: „Musea zijn niet alleen stapel plaatsen van ons collectieve geheugen, maar ook zelf bepalend". VERKERK Macht heeft de aan de Unesco gelieerde museumvereniging dus niet, maatgevend voor de overwegingen en principes van regeringen van de aangesloten landen zijn de ICOM-besluiten meestal wel. En als minister Brinkman besluit de poten on der de stoel van het Openlucht museum Arnhem vandaan te zagen kan hij onmiddellijk een brief verwachten van het hoofdbestuur in Parijs. Ook voor dat soort zaken is de ICOM. Bepalend Als rode draad in de vele be sprekingen die de vijftienhon derd aanwezigen onderling zul len voeren loopt de rol van het museum in de samenleving: 'Musea als generatoren van cul tuur'. Van der Weiden: „Men ziet musea over het algemeen als plaatsen waar teruggeblikt wordt, het oude wordt be waard. Maar langzaam begint het besef door te dringen dat het meer is: wat wij waard ach ten te bewaren is waar onze kinderen en kleinkinderen straks naar kijken. Dus bepalen wij ook hoe over een eeuw wordt teruggekeken. Maar dat niet alleen. De invloed die mu sea hebben op zaken als design, architectuur en grafisch ont werpen is heel groot. Ik denk bijvoorbeeld dat de waardering van museumconservatoren voor de Scandinavische meube lontwerpen van grote invloed is geweest op het succes van bijvoorbeeld Ikea en het beeld van veel huiskamers. Dat geldt ook voor tal van andere zaken. Een natuurhistorisch museum bijvoorbeeld heeft weer een heel andere rol. Dat kan er niet meer omheen ook aan de mi lieuproblematiek aandacht te schenken. Dat kan laten zien welke dieren uitgestorven zijn of met uitsterven bedreigd worden. Het speelt daarmee een belangrijke rol in het mi lieubewustzijn. Musea zijn niet alleen stapelplaatsen van ons collectieve geheugen, maar ook zelf bepalend. De definitie van wat een museum doet en moet is aan herwaardering toe", al dus Van der Weiden gloedvol. Vraag is natuurlijk of in een organisatie waarin meer dan honderd landen verenigd zijn, arm en rijk, van boven en on der de evenaar, dergelijke overwegingen voor elk land even belangrijk zijn. Komt Zambia met de drie musea die er zijn wel toe aan denken over het 'genereren van cultuur'? Het zal de handen al aardig vol hebben aan het bewaren en conserveren van het verleden. Van der Weiden: „Elk land kan er zijn eigen invulling aan geven. Voor Zambia betekent het misschien het creëren van een 'wij'-gevoel. In India zijn een aantal 'science-centers' neergezet om de bevolking ver trouwder te maken met twin- tigste-eeuwse verschijnselen. In Polen ziet men het misschien als het bewaren van het natio naal gevoel. Zo heeft elk land zijn eigen invalshoek". Verkoop Het thema is tijdens het con gres voor het gemak onderver deeld in een aantal deelonder werpen, waarover de deelne mers, opgesplitst in vakgroepen die worden bepaald door de aard van het museum dat ze vertegenwoordigen, het hoofd mogen breken. Zoals de onstui mige groei van de museumcol lecties: mag een museum, ge zien de ethische opdracht cul tuur te bewaren, overgaan tot verkoop? Een onderwerp dat aardig inhaakt op de plannen van Rudy Fuchs, directeur van het Haags Gemeentemuseum, tot verkoop van enkele stuk ken. Wim van der Weiden is zelf voorstander van „verkoop, ruil en reshuffling", zolang maar wordt vastgehouden aan de ethische code: de werken moeten toegankelijk blijven voor het publiek, bij voorkeur in een museum. De groei van de collecties noodzaakt daar naast tot een zeer selectief ver- zamelingsbeleid. Van der Weiden spreekt als di recteur van het Museon uit er varing. „Onze depots stromen vol. Mijn eigen museum is veel strenger geworden bij schen kingen. We bedanken er nu vaak feestelijk voor. Het wordt gewoon te veel. Het is een con stante selectie: wat bewaar je van de jaren tachtig. Ik denk dat er onderlinge afspraken moeten komen: wie verzamelt wat. We pleiten ervoor dat niet alle musea hetzelfde hebben". Ander punt dat aan de orde komt zijn de nieuwe presenta tiemogelijkheden. De opkomst van computer en andere tech nologische ontwikkelingen maakt het aantal mogelijkhe den het publiek te bereiken steeds groter. Met straalverbin dingen kan in het ene museum bijvoorbeeld worden getoond wat een museum elders op de wereld te bieden heeft. „Zover zijn we nog niet, maar het idee speelt wel. Mijn collega in Otta wa van het Museum of Civili zation heeft een grote Eskimo collectie, in het Museon geldt hetzelfde, en het idee leeft om met een straalverbinding het publiek te laten zien wat we wederzijds te bieden hebben". Over de gevolgen van dergelij ke overwegingen zal een aardig robbertje gevochten kunnen worden. Vermaarde sprekers als de Amerikaanse communicatiewe tenschapper Neil Postman en de Indonesische historicus Mochtar Lubis zijn uitgenodigd om bij dergelijke onderwerpen een kritische noot te plaatsen. Prins Claus opent het congres, dat tot 5 september duurt. KOOS VAN WEES Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnummer 071- 122248 (ADVERTENTIE) nhestel^!ïe-Orkest. Ruud ter Weijden gaat naar TV10 AMSTERDAM Ruud ter Weijden (49) gaat vanaf 29 ok tober, samen met Vivian Boe len, een sportprogramma pre senteren bij TV10. De pro gramma's worden uitgezonden op de woensdag- en zondaga vond. Toneelschrijfprijs voor Judith Herzberg ROTTERDAM De tweede Nederlands/Vlaamse Toneel schrijfprijs van 20.000 gulden is dit jaar toegekend aan de schrijfster Judith Herzberg voor haar stuk „Kras". Dit is gisteren bij de start van het Theaterfestival in Rotterdam bekendgemaakt door W. Hof man, voorzitter van het fonds voor culturele omroepproduk- ties. Het bedrag is beschikbaar gesteld door het ministerie van WVC. De keus viel op het rea listische familiedrama van Herzberg, omdat zij „geen woord teveel gebruikt en elk voorspelbaar effect omzeilt. Met haar personages beent ze ook de taal uit. Dan ontstaat theater", aldus de jury. BUDGET VOOR VOLGEND JAAR NU AL OP DEN HAAG Het Haags Gemeentemuseum is nu al door zijn aankoopbudget voor volgend jaar heen. Oorzaak is de aankoop van het kunstwerk ,,Zwei Mann Orchester" van componist Mauricio Kagel, waarvoor het museum 300.00 DM betaalde. Het aankoopbudget van het museum is circa 4 ton. Directeur Rudi Fuchs maakte dit gisteren be kend tijdens de opening van de tentoonstelling „Verzameling aan zee" en „Anti Qua Musica". Kagels tweemansorkest, ge ïnspireerd door het werk van de overleden kunstenaar Joseph Beuys, is onderdeel van dc laatste expositie, waarin muziek en beeldende kunst samensmelten. Het werk bestaat uit talloze akoestische en elektrische instrumenten, die door twee man tegelijkertijd bespeeld worden. Het is door Kagel zelf in het museum in elkaar gezet en zal na Anti Qua Mu sica permanent tentoonge steld worden. Fuchs maakte gisteren te vens bekend dat nu het mli- seum is heringericht, echt grote publiekstrekkers niet meer gehouden zullen wor den. Wel zullen er vele inte ressante, kleinere exposities komen. De eerste in de reeks is rond de jaarwisseling, een overzicht van zeven grote doeken van Georg Baselitz, waarin alle lijnen van diens werk volgens Fuchs samen komen. Met de twee exposities die nu in het museum gehouden worden, is een eind gekomen aan een zes maanden duren de verbouwing. Vele honder den mensen maakten giste ren gebruik van de mogelijk heid zonder betaling de ex posities te bezoeken. De gra tis toegang was bedoeld als tegemoetkoming aan de Haagse burgers, die zo lang „hun" museum gesloten za gen. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. De film week loopt in het ver volg ven donderdag t/m don derdag. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Let hal weapon II (16); 13.45, 18.45. 21.30. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA II: Road Houee (16); 13.45, 18.30. 21.15. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: New cannonball lever (al); 18.45. 21.15. zo. ook 16.15. Platvoet en zijn vriendjea (al); 14.00. EUROCINEMA IV: Licence to kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Road Hou se (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Lethal weapon II (16); 14.30, 19.00, 21.15 Beaches (al); Li cence to kill (al); 14.15. 18.45. 21.15. K-9 (al); Three Fugitives (al); 19.00, 21 15. Taran en de toverketel (al);g 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al); 14.45. •TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Dance academy (al); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Genot van de on schuld (16); 14.30, 19.00. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Karate Kid III (al); 19.00. zo. ook 14.45. Nieuwe avonturen van Pippi Langkous (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II Dange rous liaisons (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.45. Rain Man (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Police Aca demy VI; do. t/m zo. 14.00, 15.45, 19.00. ma. t/m do. 14.00, 15.45. My stepmother is an alien (al); do. t/m zo. 15.45, 19.00. ma. t/m do. 20.15. Rain- man; do. t/m zo. 21.15. ma. t/m do. 20.15. The accuced (12); do. t/m. zo. 20.45. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Tequilla Sunrise (12); vr. t/m zo. 20.00. Rainman (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; za. zo. ma wo. 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel. 463500): Roadhouse (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18 45. 21.30. ASTA 2: Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 My stepmother is an alien (al); 14 00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Beaches (al); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Running on empty (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Dange rous liaisons (al); 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Lethal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30 zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3 The karate kid 3 (al); 18.45. 21.30. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Licence to kill (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Dirty rotten scoundrels (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: A fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Lethal weapon 2 (16); 13.15, 19.00, 21.45. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.45. ODEON 2: Three fugitives (al). 13 45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Fletch lives (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: De stam van de holebeer (al); 13.45. 18.45, 21 30. ZO 13.30, 16.00. 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Do the right thing (16); 19.15. 21.45. zo ook 14.15. STUDIO 2: Apartment Zero (16); 19.00, 21.30. zo. ook 14.00 STUDIO 3: Scandal (16); 19.00, 21.15. zo. ook 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: El Verano de la senora Forbes. 19.30. 21.45 Zaal 2: Bagdad cafe; 19.30 Alice; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21 45 Hope and Glory; do Drowning by numbers; vr Het rode korenveld; za. Beetle- juice; zo. Intervista; ma. Track 29; di Big; wo. Les quatre cents coupes; do. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Lethal weapon 2 (16); za. 00.15. CINEAC 2: K9 (16); za 00.15. CINEAC 3: Pat sematary (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON Platvoet en zijn vriendjes; 14.00. za. zo. 14.00, 16.30. CINEAC: Taran en de toverketel; 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE: Platvoet en zijn vriendjes; 14.00. zo. 13.15, 16.00. Burgemeester Pari js krijgt zijn zin PARIJS De burgemeester van Parijs, Jacques Chirac, heeft een ruzie(tje) met de Verenigde Staten gisteren in zijn voordeel beslist. Enkele uren nadat Chirac Amerikaan se filmmakers een werkver bod oplegde, kreeg de Franse filmer Elie Chouraqui alsnog een werkvergunning voor de Verenigde Staten en kan hij de opnamen voor „Miss Mis souri afronden. Volgens Chi rac stond de socialistische mi nister van cultuur achter hem. Samen zouden zij de Ameri kaanse autoriteiten, in Parijs en in Washington, ruim een week vergeefs hebben „be werkt". Een woordvoerder van de Amerikaanse ambassa de in Parijs ontkende dat Chi racs werkverbod de Amerika nen van mening heeft doen veranderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19