„Het grijze Dordrecht treurt Ach! Schotel is niet meer" Justitie wil Radio 819 zwijgen opleggen üfiijna 7 miljoen boeken verkocht Ischa Meijer presenteert Kunstkanaal op Lokatel Japanse donatie voor Hortus Weel premières tijdens Filmdagen J.C. SCHOTEL: ONSTERFELIJK ZEESCHILDER i^an Leni Saris g i )uis van Gasteren. bioscopen il&JNST EzidteQowuvnt ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1989 PAGINA 17 Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Road Hou se (al); 19.00, 21.15. za. zo wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Lethal weapon II (16); 14.30, 19.00, 21.15 Beaches (al); Li cence to kill (al); 14.15, 18.45. 21.15. Three Fugitives (al); The Karate Kid III (al); 19.00, 21.15. Taran en de toverketel (al); dag 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al)'; 14.45. .TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9V> Weeks (16); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Genot van de on schuld (16); 14.30, 19.00, 21.15. DEN HAAGASTA: 1 (Spul 27. tel. 463500): Roadhouse (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Licence to kill (al); 14 00, 18 45, 21 30 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 My stepmother is an alien (al); 14 00. 18.45, 21.30 zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Beaches (al); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Dangerous liai sons (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Scandal (16); 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637): Lethal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 CINEAC 2: The karate kid 3 (al). 14 00, 18.45, 21.30. zo 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Cannonball lever (al); 18.45, 21.30. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel 456756): Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Rain man (al); 18.45, 21.30. ME TROPOLE 3: Dirty rotten scoun drels (16); 14.00, 18 45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 4: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13 15, 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 5: A fish called Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Lethal weapon 2 (16); 13.15. 19.00, 21.45. zo. 13.30, 16.00. 19.00, 21.45. ODEON 2: Three fugitives (al); 13 45. 18.45. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 3: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: De stam van de holebeer (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Do the right thing (16); 19.15, 21.45. zo ook 14.15. STUDIO 2: A cry in the dark (al); 19.00, 21 15 zo. ook 14 00. STUDIO 3: Paperhouse (16); 19.00. zo. ook 14 00 For queen and country (16); 21.00. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: El Verano de la senora Forbes; 19.30, 21.45 Zaal 2: Bagdad cafe; 19.30. Shame; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45 Beyond therapy; do. Good morning Vietnam; vr Ro ger Rabbit; za. Prince singn O'the times; zo. The Milagro Beanfield war; ma. Poussiere d'ange, di. Hairspray; wo. our d'Art langs ionderd Haagse Ateliers EN HAAG Voor de tweede eer wordt op 16 en 17 december de artoteek Den Haag de d'Art georganiseerd, het is :n kunsttocht langs honderd eliers en langs kunstopdrachten woningen, tuinen en over- lidsgebouwen. De deelnemende mstenaars verlenen in hun ate- >rs beide dagen twintig procent irting op de aankoop van I iinst. Er rijdt een speciale bus, iaar met eigen vervoer de tocht ,aken is ook mogelijk. Bij de ar- teek en de Haagse Kunstkring in de Denneweg is een routebe- hrijving te krijgen. AMSTERDAM/LONDON Met gerichte acties probeert justitie een einde te maken aan de uitzendingen van de Nederlandse zeezender Radio 819 voor de Engelse kust. In middels is huiszoeking ver richt op twintig adressen, waaronder dat van de Haagse evangelist Johan Maasbach, die regelmatig adverteert op de zeezender. In Frankrijk en België zijn zeven huiszoekin gen gedaan. Justitie denkt dat van hieruit het schip wordt bevoorraad. Radio 819 wordt vertegen woordigd door Kroon Music Media in Hilversum. De firma zegt programmabandjes te ma ken voor lokale radiostations. „Misschien dat iemand bij zo'n landstation de bandjes wel aan een kennis op het schip door speelt", zo luidt tot nu toe het verweer van de firma. Het justitiëleoptreden wordt mede ingegeven door berich ten dat er nieuwe zendschepen opstomen. Eén van de sche pen, de „Nannell" zou inmid dels al zijn verankerd voor de kust van Blankenberge (Bel gië). Volgens Freewave, een in zeezenders gespecialiseerd blaadje, zijn ook de financiers achter Radio 819 bij dat Nan- nell-project betrokken. Als ei genaar van dit schip hebben ze meer zeggenschap over de lig plaats en daarmee de uitzend- kwaliteit dan als huurder van de „Ross Revenge", onderko men van 819. In Casablanca wordt momen teel het voormalige zendschip „Communicator" opgekalefa terd, ooit basis van de Britse piraat Laser 558. Het schip is gekocht door Nederlanders, die eerder betrokken waren bij Radio Paradijs. Dat werd in 1981 in opdracht van justitie van volle zee gehaald, nog voordat' het officieel met uit zenden was begonnen. Een on terechte daad, oordeelde de Hoge Raad achteraf, en de ei genaars kregen een hoge scha devergoeding, waarmee nu de „Communicator" is aange schaft. De mogelijkheid wordt niet uitgesloten geacht dat één van beide schepen onderdak zal bieden aan Cable One, het radiostation van Joost den Draaijer. De Hoge Raad moet volgende maand bepalen of dit station legaal via de Neder landse kabelnetten wordt doorgegeven. Als het tot een verbod zou komen, is het mo gelijk dat het station naar zee verhuist. UITGEVERIJ VEEN GEEFT ALLE TITELS REVE UIT UTRECHT/AMSTERDAM De Utrechtse uitgeverij Veen is in vérgaande onderhandeling met de schrijver Gerard Reve over het onderbrengen van vijf boektitels die nu nog worden uitgegeven door uitgeverij Van Oorschot. Het contract tussen Van Oorschot en Reve loopt met ingang van 30 april 1990 af. Reve liet Van Oorschot vorig jaar al weten de overeenkomst niet te willen verlengen. Veen heeft dan bijna alle titels in han den. Alleen de verzamelde gedichten zijn nog bij Van Oorschot, en De Avonden bij De Bezige Bij. „Maar van De Avonden brengen wij ook een gebonden uitgave uit, dus behalve zijn verzamelde gedichten hopen wij binnen kort al zijn titels te hebben", aldus Veen-directeur De Groot. Reve-liefhebbers hebben baat bij het opzeggen van het contract tussen Van Oorschot en Reve, omdat de uitgeverij een aantal werken van de schrijver in de opruiming heeft gedaan. De uit verkoop is noodzakelijk omdat „van de voorraden nog een te groot aantal exemplaren aanwezig is om ze op de reguliere wijze voor 30 april 1990 te kunnen verkopen", aldus de uitgeverij. DEN HAAG Kunstka naal, het kunstprogramma dat via de Haagse kabel elke maandagavond van 20.30 tot 22.30 wordt uit gezonden via Lokatel, heeft zich weten te verze keren van de medewer king van Ischa Meijer. In de uitzending van 4 septem ber zal hij, inspelend op het de zaterdag daarop te houden Haagse Voorhoutfestival en op het begin van het nieuwe the aterseizoen, een programma presenteren dat geheel is ge wijd aan de huidige situatie in het Nederlands toneel. Gesprekspartners daarbij zijn Ton Lutz, Lidwien Roothaan en Viviane de Muynck. Meijer zal later in het seizoen nog drie programma's voor Kunst kanaal maken, waarvan er een zal gaan over literatuur. Kunstkanaal zal in de uitzen ding van 21 augustus aandacht schenken aan het Theaterfesti val in Rotterdam. De week daarop is er een integrale uit zending van het toneelstuk „De laatste der onverstandi- gen" door Art en Pro. LEIDEN De 22 bedrijven die zijn verenigd in.de Japanse Ka mer van Koophandel in Nederland dragen 110.000 gulden bij in de aanleg van de Von Siebold Memorial Garden in de Leidse Hortus Botanicus. De voorzitter van de kamer, N. Yoshisaka, overhandigt het geld dinsdag aan de voorzitter van de Clusius- stichting, K. Cath. De Von Siebold gedenktuin wordt officieel in september 1990 geopend. De Leidse Hortus bestaat dan 400 jaar. Elk jaar komen zo'n 10.000 Japanners de verzamelingen van chirurgijn-majoor Von Siebold in Leiden bekijken. Andere pro jecten in het kader van het jubileum zijn de aanleg van de Clusi- ustuin, die een indruk geeft van de Hortus in zijn begintijd en de voortuin. Voor dat laatste project en voor de bouw van een pa- viljoentje in de tuin worden nog sponsors gezocht. 10J korte Vlaamse films uitge bracht. Verder is er opnieuw aandacht voor de bijdragen van Neder landers aan buitenlandse films. In première gaan onder meer „Island" van de Australi sche Nederlander Paul Cox, „Melancholia" van Andi Engel met onder meer Jeroen Krab bé, „In the Shadow of the Sandcastles" van Philippe Blot met Sylvia" Kristel en Huub Stapel, „The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover" van Peter Greenaway en geprodu ceerd door Hagenaars Kees Kasander en Denis Wigman, „Blind Fury" van Philippe Noyce met Rutger Hauer en „Force Majeure" van Pierre Jovilet met Thorn Hoffman. Het scenario staat centraal tij dens deze negende aflevering van de filmdagen. Vier dagen lang zulen befaamde scenario schrijvers uit binnen- en bui tenland vertellen over hun werk. Het jaarlijkse retrospectief is dit keer gewijd aan Louis van Gasteren. Van deze cineast worden 42 films vertoond. Het retrospectief is gekoppeld aan een expositie van Van Gaste rend beeldende kunst in het Centraal Museum in Utrecht. Speciaal voor deze gelegenheid werkt Van Gasteren nog aan een waterproject. Ook van de Joegoslavische ci neast Dusan Makavejev zijn veel films te zien, waaronder „Sweet Movie", „Montenegro" en „The Coca Cola Kid". DORDRECHT Zijn fa milie had liever gezien dat hij koopman was ge worden in de garentwijn- derij van zijn vader, zelf had hij ervan gedroomd zeeman te worden maar Johannes Christianus Schotel werd uiteindelijk kunstenaar. Een zeer begaafd kunstenaar, „geheel een leerling van de natuur" aldus de Kunstkronijk in 1851, tekenaar en schilder van imposante zee- en rivier gezichten. De Nederlandse ko ning Willem II, de Russische tsaar en de koning van Prui sen behoorden tot zijn klan tenkring. Schotel is toonaangevend voor het begin van de negentiende eeuw. Hij gaf de Nederlandse schilderkunst na een weinig originele achttiende eeuw weer een eigen elan; hij liet de herinnering aan de Gouden Eeuw glinsteren en gaf vrucht aan het chauvinisme in ons land ten tijde van de opruk kende Franse legers. In de zeventiende eeuw had het Nederlandse watergezicht een rijke bloei meegemaakt met vele specialisten van ri vier- en oevergezichten of an deren die zich toelegden op het schilderen van de zeesla gen met Engeland. De laatste twee grote Nederlandse zee schilders, Ludolf Bakhuizen en Willem van de Velde de Jonge, vielen echter begin achttiende eeuw weg en daar mee verdween in Nederland bijna het gehele watergezicht voor een periode van honderd Pek en teer Schotel, geboren en getogen in het waterrijke Dordrecht, van uit zijn atelier uitkijkend op de met zeilende zeeschepen druk bevaren Merwede, pakte het marineschilderen weer op. In zijn atelier rook het, volgens zijn zoon in 1840 in een biogra fie over zijn vader, „naar pek en teer" van de kade. Zeilen was zijn liefde, maar de teloorgang van vaders garen- fabriek door de Franse over heersing noopte tot het zoeken van een andere kostwinning. IfTRECHT De negende ^Plditie van de Nederlandse T 'ilmdagen in Utrecht Ljent opnieuw een groot ^Jantal premières. In totaal ^ÊuWen er van de 125 films W |ie van 20 tot en met 27 èptember vertoond zul en worden ongeveer 35 |oor het eerst te zien zijn. Het gaat daarbij om speel- ïlms, korte films en docu- nentaires. ^/INOnder de premières zijn onder Heer de speelfilm „Leedver- Q iaak" van Franz Weisz, geba- jerd op de gelijknamige ro- HEIDian van Judith Herzberg; heim p^es moet anders", een docu- bap)entaire van René Seegers tompirver de wederopbouw van Ne- anbodEdand 'n de jaren '44-'50; 3memppstand m Sobibor", de eer- e Nederlands-Russische co- •oductie van Lili van den :rgh en Pavel Kogan en let Vonnis", een korte speel- m van Hillie Molenaar en iop van Wijk. 'oor het eerst wordt tijdens de .ilmdagen naast de Gouden [alveren voor de beste Neder- Indse speelfilms, ook een prijs jitgereikt aan de beste Vlaam- i film. De Filmdagen zullen felfs openen met het Belgische Blueberry Hill" van Robbe de lert, waarin hij zijn herinne- ingen aan de jaren vijftig ien 23-ieeft verfilmd. Naast deze (lm worden nog elf lange en in tOTTERDAM/HOORN Van Leni Sa ks, de Rotterdamse auteur van meisjes- (n familieromans, zal binnenkort het ze- jenmiljoenste boek worden verkocht, xis begon meer dan vijftig jaar geleden et het schrijven van boeken en behoort dsdien tot een van de meest gelezen, •rkochte en uitgeleende auteurs van ns land. Letters in de lucht", haar nieuwste boek, is ummer 92 in de reeks, die op de eerste vier ...xemplaren na allemaal zijn uitgegeven bij de j Ioorn.se uitgeverij West-Friesland De romans an Leni Saris zijn volgens haar uitgever alle- iaal gebaseerd op eigen ervaringen en die van deren, waarbij als achtergrond van een ver- al vaak de ervaringen die ze opdeed tijdens n van haar vele reizen een hoofdrol spelen. 1987 werd Saris genomineerd voor de ublieksprijs van het Nederlandse boek, een lar later behoorde ze tot de vijf meest uitgc- lende auteurs in de Nederlandse bibliotheken litgeverij West-Friesland heeft voor het berei- ten van het verkoopcijfer van een milioen een -speciale actie georganiseerd, waarbij de koper g j'an Bet zevenmiljoenste boek duizend gulden tan winnen In de exemplaren „Letters in de Jicht" die tussen 1 en 15 september verkocht or9'n9jorden zit een kaart met daarop een nummer 1740-foor de vijftig nummers voor en na zeven mil- Oen is een boekcnbon beschikbaar van vijfen- .^vvfvintig gulden. Leni Saris. Een van de werken van J.C. Schotel. „En aan zijne - werkzaame geest bleef niets over als het tekenen". Tijdgenoten taxeerden de ar tistieke kwaliteiten van Scho tel even hoog als die van de schilders uit de Gouden Eeuw. Schotel kon de vergelijking met roemrijke voorgangers doorstaan en juist aan deze kwaliteit kunstenaars was in die tijd van sterke nationalisti sche en nostalgische gevoelens behoefte. De achttiende eeuw werd in Nederland, ook wat de kunst betreft, beschouwd als een pe riode van ernstig verval. Scho tels tijdgenoten zagen in hem dan ook het bewijs dat de Ne derlandse schilderschool vrij wel letterlijk uit de as herre zen was. Na Schotels dood volgde tij dens de bloei van de Haagse School (vooral Willem Mes dag) al vrij snel een periode van minachting voor zijn werk en dat van zijn tijdgenoten. Het werk van "Schotel en de zijnen werd als ouderwetse kunst aangemerkt, maar met het geleidelijk afnemen van de belangstelling voor de Haagse School, kwam de waardering voor Schotel weer terug. En anno nu wordt hij gezien als één van Neerlands belangrijk ste marineschilders. „Toegewijd aan den onsterfe- lijken zeeschilder J.C. Schotel" staat er in gouden letters op het grafmonument in de Grote Kerk te Dordrecht, de plaats waar Schotel het leven kreeg (1787) en liet (1838). „Een on sterfelijk zeeschilder" heet dan ook de tentoonstelling in het Dordrechts Museum (t/m 29 oktober) dat met zesentwintig schilderijen en meer dan tach tig tekeningen bijna de helft van Schotels oeuvre bijeen heeft gebracht voor een bij zondere en zeer uitgebreide overzichtstentoonstelling. Schipbreuk Zeeslagen tegen vijandige vol keren, woelende en onstuimi ge zeeën, het gevecht van de Dordtenaren tegen de Fransen van Napoleon in 1813, de schipbreuk van een driemas ter: J.C. Schotel kon er niet genoeg van krijgen en schil derde de taferelen alsof hij er zelf getuige van was geweest. Tot in de fijnste details teken de hij de spiegels van de reus achtige zeilschepen, hij was door zijn studies in binnen- en buitenland nauwkeurig op de hoogte van alle bijzonderhe den van de vele soorten sche- Daarin overtrof Schotel zijn leermeester Martinus Schou- man met wie hij aanvankelijk een aantal werken samen maakte. Maar al gauw overtrof de leerling zijn meester. Pas later ging Schotel schilderen met olieverf en wat opvalt is ook hier zijn snelle manier van leren omgaan met dit voor hem aanvankelijk moeilijke materiaal. De grote waardering voor de werken van Schotel is geen posthume verering; tijdens zijn leven waren zijn tekeningen en schilderijen al goed voor een hoog inkomen. Veel te kende en schilderde hij in op dracht, zo veel zelfs dat Scho tel verzoeken om onderwer pen te schilderen afsloeg, ook al kwam dat verzoek van de koning van Beieren. Schotel lijkt een handelsman: heel nauwkeuring heeft hij een register bijgehouden met de door hem tussen 1817 en zijn dood in 1838 geschilderde werken, een aantal van 215. Hij vermeldt in deze „Aan- teekeningen" aan wie hij het werk verkocht heeft, wanneer en voor hoeveel. Schotels dood betekende grote rouw in zijn woonplaats. „Het grijze Dordrecht treurt" sprak de voorzitter van de Maat schappij voor Toonkunst bij het graf. „De schat waarop Eu- roop met regt haar roem mag dragen/werd plotseling ons ontrukt!/ Ach! Schotel is niet meer". Maar hij voorzag het onsterfelijke van de meester: „De schat der reine hemelga ven/Vergaat niet met het stof der graven GERTJAN VAN WIJK pen die hij schilderde. Stor men kenden slechts schoon heid voor hem, zijn biografie verhaalt uitvoerig hoe Schotel in zijn boeier bij zwaar weer zieltochten ondernam. In zijn werk zijn de zeeën en rivieren niet massaal gestof feerd met schepen. Dat is hem meermalen door critici kwa lijk genomen, maar de precisie waarmee Schotel de schepen neerzette tussen de dreigende lucht- en woelende waterpar tijen komt daardoor des te meer tot haar recht. Schotel begon als tekenaar, bleek begaafd en dwong al spoedig bewondering af; hij was één van de eersten die op hield de grote meesters uit de zeventiende eeuw te imiteren en het Nederlandse schilders- werk weer een eigen gezicht gaf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17