Wereldcongres museumorganisatie praat over scheppen van cultuur r Nieuwe vermommingen van Chevy Chase c> Vrouwenvriendschap verdrinkt in tranen KUNST QeidteQowuvnt VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1989 PAGINA FILM Vriendinnen Bette Midler Barbara Hershey mei hun James Read wanneer het leven nog go voor ze Is. Opnieuw „Jonge meesters aan Zee"in Circustheater DEN HAAG Voor het vijfde achtereenvolgende jaar staat het Circusthea ter in Scheveningen op zondagen in de maand september in het teken van de concertserie „Jon ge Meesters aan Zee". Evenals vorige jaren ko men daarin jonge muzi kanten aan de orde die zo wel nationaal als interna tionaal hun sporen reeds ruimschoots verdiend hebben. Dit jaar opent de serie op 3 september met Olli Mustonen, een 22-jarige Finse pianist die al op zeventienjarige leeftijd het eerste belangrijke concours won, de „Competition for Young Soloists" in Genéve. Sindsdien trad hij op met vrij wel alle belangrijke orkesten en in de grote concertzalen van Europa en de Verenigde Staten. Mustonen speelt in het Circustheater sonates van Scarlatti en „De Schilderijen tentoonstelling" van Mous- sorgsky. Violoncellist Gustav Rivinius, winnaar van het Schevenin gen Internationaal Muziekcon cours in 1987, staat op 10 sep tember samen met zijn broer Paul Rivinius (piano) op het programma. De in 1965 gebo ren Duitser Gustav Rivinius wordt beschouwd als een van de meest talentvolle musici van deze tijd. Na zijn overwin ning in Scheveningen ontving hij begin vorig jaar ook nog in Berlijn de Felix Mendelssohn Bartholdy-prijs. In Schevenin gen speelt hij werken van Strauss, Debussy en Schu mann. De laatste drie concerten in de serie zijn weggelegd voor Ne derlanders. Ronald Brautigam (piano) speelt 17 september werken van Schumann en Chopin. Isabelle van Keulen en Daniel Blumenthal (piano) spelen een week later sonates voor viool en piano van Schu mann, Mozart en Schubert, en een week later, op 1 oktober, geven Jaap van Zweden en pi- naist Aldert Vermeulen sona tes van Mozart, Brahms en Beethoven. Jeffrey Tate chef dirigent in Rotterdam ROTTERDAM De Engelse orkestleider Jeffrey Tate (46) wordt over twee iaar chef-diri gent en artistiek leider van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO). Tate, die de opvolger wordt van James Conlon, is met ingang van 1 september 1991 benoemd, zo meldt het RPhO. De Engels man heeft zich voor vijf jaar aan het orkest verbonden. Jef frey Tate is sinds 1985 chef-di rigent van het English Cham ber Orchestra en werd een jaar later ook vaste dirigent van het Royal Opera House Covent Garden, naast muzi kaal directeur Haitink. Jan van Gilse-prijs voor Walter Maas AMSTERDAM De Jan van Gilse-prijs van het Genootschap van Nederlandse Componisten is dit jaar toegekend aan Walter Maas, oprichter van de stichting Gaudeamus. De tweejaarlijkse prijs van 10.000 gulden is ingesteld voor perso nen of instellingen die zich uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt voor muziek van in het bijzonder hedendaagse Neder landse componisten. Hij is vernoemd naar de oprichter van het genootschap Jan van Gilse, die een grote rol speelde in het ver zet en in 1944 de dood vond. De jury noemt Walter Maas een onvermoeibaar pleitbezorger voor de eigentijdse muziek, die sinds 1945 met aanstekelijk enthousiasme en voor niets en nie mand terugdeinzend doorzettingsvermogen een zaak heeft ge diend waaraan weinig eer leek te behalen. Maas was de oprich ter van de stichting Gaudeamus, die uitgroeide tot een organisa tie voor de bevordering van eigentijdse muziek met een interna tionaal aanzien. De jury bestond uit Otto Ketting, Marius Flot- huis en Joël Bons. Nieuwe directeur Scheepvaartmuseum AMSTERDAM Drs. J. Bak- ker (46) is per 1 november be noemd tot directeur van het Scheepvaartmuseum in Am sterdam. Hij volgt H. Hazel- hoff-Roelfzema op die deze functie ongeveer twintig jaar heeft vervuld, aldus een woordvoerster van het mu seum. De historicus Bakker is thans directeur van de facul teit der letteren aan de Uni versiteit van Amsterdam. Het Rijksmuseum Nederlands Scheepvaartmuseum is gehuis vest in het enige jaren geleden gerestaureerde 's Lands Zee magazijn in de hoofdstad. Fransman mag bibliotheek Parijs ontwerpen PARIJS President Francois Mitterrand van Frankrijk heeft de jonge Franse architect Dominique Perrault uitgekozen om de nieuwe nationale bibliotheek te ontwerpen die moet verrijzen aan de oever van de Seine in Parijs. De 36-jarige Perrault was een van vier finalisten die door een jury waren gekozen uit 250 kandidaten. Hij verwierf vooral be kendheid met zijn ontwerp voor een technisch instituut in een van de Parijse voorsteden. De nieuwe Grande Bibliothèque Nationale mag ruim 800 mil joen gulden gaan kosten en moet een van de grootste worden van de wereld. De bouw ervan maakt deel uit van de groot scheepse campagne van Mitterrand de 'skyline' van de Franse hoofdstad te veranderen. Tot nu toe prefereerde de president steeds ontwerpen van bui tenlandse architecten voor de verwezenlijking van zijn ambi tieuze plannen. Zo ontwierp de Chinees Ieoh Ming Pei de glazen pyramide die fungeert als nieuwe hoofdingang van het Louvre en tekende de in Canada geboren Carlos Ott de Opéra Bastille. Verder is de gigantische Arche de la Défense van de hand van de Deen Johan Otto von Spreckelsen. DEN HAAG In het Congresgebouw in Den Haag start 28 augustus het vijftiende congres van de International Council of Museums (ICOM), de in ternationale vakorganisa tie voor musea en mu- seumwerk. De tussen de 1500 en 2000 deelnemers zullen zich bezighouden met het thema „Musea als generatoren van cultuur" en verder tot en met 5 september tijd hebben voor specialistisch overleg in de zogenoemde inter nationale comités. De ICOM heeft ruim 8.000 le den in meer dan 120 landen en komt driejaarlijks bijeen. Op het laatste congres in Buenos Aires stond de rol van musea bij het bewaren van het cultu rele erfgoed centraal. De „werkgroep inhoudelijk" heeft dit keer een zo op het oog ab stracter thema voorbereid: wat kunnen musea doen om cul tuur te genereren, dat wil zeg gen welke actieve rol kunnen zij spelen om cultuur te „scheppen". Daarbij wordt gedacht aan het doorgeven van culturele tradi ties en het verschaffen van in zicht in nieuwe uitingen van kunst en cultuur. Bij de pre sentatie daarvan kunnen mu sea tegenwoordig gebruik ma- Directeur van het Stedelijk Museum Wim Beeren. foto: anp ken van nieuwe technologi sche ontwikkelingen. De orga nisatie realiseert zich dat de conferentie alleen zin heeft als uit de discussie samenwer kingsprojecten op het terrein van culturele vernieuwing voortkomen. Het thema wordt tijdens de opening op 28 augustus inge leid door Federico Mayor, di recteur-generaal van de cultu rele en onderwijsorganisatie van de Verenigde Naties UNESCO. In de middaguren wordt de problematiek verder uitgediept door prominente spekers van buiten de mu seumwereld. Dat zijn de Indo nesische historicus en publicist Mochtar Lubis, de architect en UNESCO-directeur voor La- tijns-Amerika en het Carfbisch gebied Hernan Crespo Toral, de oud-minister van cultuur in Hongarije Béla Köpeczi en de Amerikaanse hoogleraar com- municatieleer Neil Postman. In de ICOM, dat zijn hoofd kantoor in Parijs heeft, zijn tal van disciplines verenigd. Het gaat daarbij niet alleen om zo genoemde kunstmusea, maar bij voorbeeld ook om musea op het terrein van wetenschap, techniek, volkenkunde, na tuurlijke historie en oudheid kunde. De in totaal 72 nationa le ICOM-comités zijn geves tigd in verschillende landen als Algerije, Brazilië, Egypte, Ghana, Hongarije, Iran, Japan, Jordanië, Turkije, de Verenig de Staten, de Sovjetunie en Zwitserland. Als gevolg van deze verschei denheid is er binnen de ICOM sprake van een noodzakelijke uitsplitsing in de organisatie. Er functioneren op dit mo ment 25 internationale comités waarin de ICOM-leden vol gens hun vakgebied zijn vere nigd. Tijdens het congres zul len de specialisten op het ter rein van bij voorbeeld toege paste kunst, archeologie en ge schiedenis, egyptologie, muziekinstrumenten, litera tuur en wetenschap en techno- lpgie apart bijeenkomen. Stedelijk Museum-directeur Beeren is vice-voorzitter van het internationale comité (CI- MAM) dat specialisten op het terrein van de moderne kunst verenigt en jaarlijks vergadert. Ook hier een grote verschei denheid: de leden van de CI- MAM komen uit onder meer Brazilië, Canada, Costa Rica, Cuba, Japan, Zaire, Zambia, de Verenigde Staten, Joegoslavië, de Sovjetunie en Israël. Beeren vertelt dat er daarom binnen de CIMAM twijfels le ven over het nut van het co mité en dat dit bij voorbeeld voor zijn collega van het pres tigieuze moderne kunstcen trum Centre Beaubourg in Pa rijs reden is niet naar Neder land te komen. „Je hebt er niet echt iets aan", zo ver woordt Beeren de mening van deze collega's. Hij is zelf een andere mening toegedaan: „De contacten bin nen de CIMAM zijn onder meer belangrijk voor museum mensen uit landen waar de moderne kunst nog in ontwik keling is of in een 'achterge stelde positie verkeert. We zul len dit congres in elk geval gaan gebruiken om te kijken of de organisatie van het comi té niet op een realistischer leest kan worden geschoeid." Er bestaat nu niet alleen een onderscheid tussen leden met en zonder stemrecht maar ook een verschil tussen zogenoem de werkende en niet-werken- de leden. Dit onderscheid is indertijd gemaakt op grond van strikte kwaliteitscriteria. Beeren laat doorschemeren dat de CIMAM van hem best „een minder selecte club" mag wor den. De Stedelijk Museum-di recteur beschikt intussen over zijn eigen „praatgroepje" met de directeuren van belangrijke musea voor moderne kunst in Parijs, New York en Lond Hij heeft de CIMAM duidelijk niet nodig als het erom gaat een bijzonder bruikleen of in teressante expositie naar Am sterdam te halen, maar vindt het comité om andere redenen toch belangrijk. De CIMAM zal het congres in Den Haag ook gebruiken om te praten over de rol van com mercie in de museumwereld. Steeds stijgende prijzen nopen de musea tot een duidelijke standpuntbepaling over bij voorbeeld sponsoring en de eventuele verkoop van schil derijen uit de collectie. Beeren maakt duidelijk dat het alge mene congresthema voor spe cialisten in moderne kunst niet echt relevant is. „Genere ren van cultuur? Ik doe niet anders", zo zegt hij daarover. Het ICOM-congres wordt be geleid door een expositie ovei museummaterialen in hel Congresgebouw. Die is georga niseerd door de Museologische Academie Reinwardt uit Lei den en het Holland Organizing Centre. Hannah Schygulla aan de te quila als hakkenklakkende Duitse goevernante. Schygulla in draak van Marquez HAAGS FILMHUIS: „El verano de se- nora Forbes" met Hanna Schygulla en Francisco Gattorno. Naar een verhaal van Gabriel Garcia Marquez. Regie: Jaime Humberto Hermoaillo. Hoe het verhaal van Ga briel Garcia Marquez er op papier uitgezien heeft wordt een interessante vraag na het zien van „El verano de senora Forbes- "(De zomer van mevrouw Forbes). Want de Mexicaanse film - een co-productie uit het Fonds voor de Nieuwe Latijnsameri- kaanse film en de derde in de Marquez-serie „Moeilijke lief des - die Jaime Humberto Hermosillo er van maakte is een draak van de eerste orde. Ergens in het Caraïbiaanse woont een echtpaar met twee zoontjes. Pa (schrijver) en ma gaan op vakantie en halen een gouvernante in huis voor de twee ongezeggelijke knaapjes. Dus komt Hanna Schygulla met Pruisisch klakkende laar zen binnenstappen om „Ord- nung" te zaaien. Ze begint een rigide regiem van punten voor goed gedrag en afpakken van de duiklessen van de jongens als straf. Terwijl ze bij daglicht emotieloze opvoeding predikt, hunkert ze s nachts naar de mooie Mexicaanse duikin- structeur' (die later homose- xueel blijkt). Een dubbelleven aan elkaar gelijmd met teveel Tequila en Duitse citaten uit Heinrich von Kleists „Penthe- silea". De jongens proberen haar te vermoorden (je zou ze bijna gelijk geven), maar ze heeft de doodstraf al op een andere manier over zichzelf uitgeroepen. Regisseur Hermosillo maakt er nadrukkelijke en stijve boel van met de meest vervelende, statische cameravoering in ja ren. BERT JANSMA 145 NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Lethal weapon 150 (16); za. 00.15. CINEAC 2: K (16); za. 00.15. CINEAC 3: P aematary (16); za. 00.15. BABYLON 1: „Beaches" met Bette Midler, Barbara Hershey en John Heard. Regie: Garry Marshall. „Beaches" is een gok van de kant van producent Touchsto ne (de speelfilmafdeling van de Disney-studio's). Was daar eerst Bette Midler van wat scabreuze zangeres succesvol omgebouwd tot comédienne („Down and out in Beverley Hills", „Outrageous Fortune" en „Big business"), in de film van regisseur Garry Marshall mag ze weer zingen én serieus zijn. Ze kan beide, maar wordt ditmaal dwars gezeten door een nogal sentimenteel ver haal. „Beaches" gaat over de vriendschap tussen twee zeer verschillende vrouwen: Midler en Barbara Hershey. Een vriendschap die op een Ameri kaans strand begint in hun kindeijaren (waar hun rollen worden overgenomen door kind-actricetjes). C.C.Bloom is een rossig joods meisje uit een arm gezin, dat probeert carriè re te maken als zingend en dansend kind-sterretje. Ze ont moet het meisje van rijke ou ders, Hillary Whitney Essex, dat ze even laat ruiken aan een ander bestaan. Een brief wisseling tussen beide volgt en die zal - met haperingen - een heel leven duren. Beide vrouwen gaan elk huns weegs. De een redt het met veel ups en downs in de show business, de ander wordt advo cate. Zangeres Midler is zelf zuchtig, carrière-gericht en ongeschikt voor het huwelijk. Hershey óffert haar loopbaan op nadat ze een advocaat ge trouwd heeft en moeder is ge worden. Op dat moment is het tweetal uit elkaar gegroeid. Eerst via liefdesperikelen, la ter via een gebrek aan begrip en té verschillende levensin stellingen. Ze komen weer bij elkaar als Barbara Hershey dodelijk ziek wordt en haar dochtertje - wéér aan het strand, vandaar de titel - aan Midler toevertrouwt. In aanzet is dat gegeven over die twee werelden en die twee vrouwen die elkaar afstoten en aantrekken interessant ge noeg. Maar regisseur Marshall zadelt je op de ouderwetse Hollywood-manier op met de cliché's van de showbizz en het rijke leven. Met uiterlijk heid in plaats van diepgang. En met bloedmooie zonsonder gangen wanneer de tranen moeten komen. Je hebt dus al gauw door hoe het zich tussen strand en strand zal afspelen. Met Barbara Hershey (inge houden en volkomen anders dan in bv. „Hannah and her sisters": een échte vrouwelijke karakteractrice) die aan het kortste eind en Midler die (goed) mag doorzingen. Teveel kasteelroman. BERT JANSMA Voor een uitgebreij agenda, ook voor de kl mende dagen, raadplel men „UIT", de gratis wl kelijkse bijlage van deq krant. I ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van BoetzelaJ straat 6, tel. 01720-20800): r hal weapon II (16); 13.45, 1" 21.30. zo. ook 16.15. EURO NEMA II: Road House 13.45, 18.45, 21.30. za. zo. 16.15. EUROCINEMA Three Fugitives (al); 11 21.15. zo. 16.15, 18.15, 21.flger Platvoet en zijn vriendjes (ande 14.00. EUROCINEMA IV: r cence to kill (al); 13.30, 20.1 za. zo. ook 16.30. LEIDEN LUXOR (Stationswfengt 19. tel. 071-121239): Road HcT Va se (al); 19.00, 21.15. za. zo. r\| ook 14.30. LIDO en STUCf (Steenstraat 39, tel. 12413|scar Lethal weapon II (16); 14.it is 19.00, 21.15. Beaches (al); Kthui cence to kill (al); 14.15, 18.4» c)t 21.15. Three Fugitives (al); TLfitp Karate Kid III (al); 19.00, 21.f Taran en de toverketel (al); dl1""' 14.30. Platvoet en z'n vriendjieger (al); 14.45. «TRIANON (Bri na straat 31. tel. 123875): The B«L er (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.i 1 9Weeks (16); 21.15. R#oze (Haarlemmerstraat 52, tel. 07fój 125414): Genot van de oislar schuld (16); 14.30, 19.00, 21.%en pat KATWIJK CITY THEATER^r (Badstraat 30. tel. 01718-7407g te Police Academy VI (al); 19.$kla za. zo. wo. ook 14.45. Rain MÜ. v (al); 21.15. CITY THEATER f Scandal (al); 19.00, 21.15. in ook 14.45. Nieuwe avonturf]ere van Pippi Langkous (al); za. vjtiek 14.45. jmer VOORSCHOTEN GREENw/I tel. 01717-4354): Dead ba6nec (12); do. t/m zo. 15.45, 19.(ie ma. t/m wo. 15.45. My stepmgro ther is an alien (al); do. t/m jlzjk 21.15. ma. t/m wo. Rainman; p] t/m zo. 21.15. ma. t/m 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Police Academy VI; 14. 15.45. Lady en de vagebond 14.00. aar WASSENAAR ASTRA tfen 01751-13269):Rainman (al); *nd t/m wo. 20.00. i hjj KINDERVOORSTELLINGEN rlar Police Academy VI; za. zo. m wo. i4.oo pm Is h DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tikte 463500): Roadhouse (16); 14.0(r te 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.0C i 18.45, 21.30. ASTA 2: Licenj1 u to kill (al); 14.00, 18.45, 21.#arc zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3pn ASTA 3 My stepmother bt a an alien (al); 14.00, 18.45, 21.3Lpst zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.an BABYLON 1 (naast Den Haize 1 Centraal tel. 471656): Beachpt v (al); 14.00, 19.15, 21.45. za. ©rd 14.00, 16.45, 19.15, 21.4zog BABYLON 2: Dangerous lit sons (al); 14.00, 19.00, 21.30.1 zo. 14.00, 16.30, 19.00. 21. BABYLON 3: Scandal 19.00, 21.30. CINEAC 1 (I" tenhof 20, tel. 630637): Lett weapon 2 (16); 14.00, 18. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18. 21.30. CINEAC 2: The kan kid 3 (al); 14.00, 18.45, 21 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21 CINEAC 3: Cannonball fevi00 (al); 18.45, 21.30. METROPO LE 1 (Carnegielaan, tel. 45675^25 Licence to kill (al); 14.00, 18.4j.30 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.455 21.30. METROPOLE 2: Ra)00 man (al); 18.45, 21.30. M! TROPOLE 3: Dirty rotten scoui.05 drels (16); 14.00, 18.45, 21.31 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3f10 METROPOLE 4: The naks gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zt 13.15, 16.00, 18.45, 21.31 METROPOLE 5: A fish calls'^ Wanda (al); 14.00, 18.45, 21.3 ODEON 1 (Herengracht 1)00 tel. 462400): Lethal weapon (16); 13.15, 19.00, 21.45. zi 13.30, 16.00. 19.00, 21.45. *25 ODEON 2: Three fugitives (al 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.3(30 16.00, 18.45, 21.30. ODEON |00 Three fugitives (al); 13.4 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.<»25 18.45, 21.30. ODEON 4: D stam van de holebeer (a 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.31 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO' (Kettingstraat 12b, tel. 656402 Do the right thing (16); 19.1 21.45. zo 00k 14.15. STUDIO A cry in the dark (al); 19.d 21.15. zo. ook 14.00. STUDIO I Paperhouse (16); 19.00. zo. od 14.00. For queen and countt (16); 21.00. HAAGS FILN HUIS: Zaal 1: El Verano de I senora Forbes; 19.30, 21.420 Zaal 2: Bagdad cafe; 19.3425 Shame; 21.45. Zaal 3: 19.3130 21.45. Beyond therapy; d< Good morning Vietnam; vr. R< ger Rabbit; za. Prince sin^SO O'the times; zo. The Milagj Beanfield war; ma. Poussisl-55 d'ange; dl. Hairspray; wo. ODEON 3: „Fletch lives" met Chevy Chase, Hal Holbrook en Julianne Phlips. Regie: Michael Ritchie. Met Chevy Chase is het een gekke zaak. De films van de Amerikaanse komiek die met superieure nonchalance „one liners" en „wisecracks" rond strooit, doen het in de bioscoop nooit best. Maar vanuit de vi deotheken hoor je dat het werk van Chase daar een „trekker" is. „Fletch lives" is het vervolg op „Fletch" (uit 1985). De eerste film was een vehikel waarin Chase als jour- nalist-in-vermomming een aantal typeringen kwijt kon, in het vervolg erft hij een bui ten in Louisiana, neemt ont slag bij de krant, maar kan z'n typeringen nog steeds kwijt. Hij wordt weggepest uit Loui siana, komt op het spoor van het nieuwste internationale kwaad, illegale gif stortingen, en mag in die vermmoming de draak steken met de Ameri kaanse „southern way of life". Het aardigste is de affiche voor de film: Chevy Chase met geliefde in z'n armen bo ven een brandend landhuis. A la Rhett Butler en Scarlet O'Hara in „Gone with the wind". In de film speelt hij z'n leukste scène als een via han doplegging genezende tv-do- minee. „Fletch lives" doet meer beloftes dan er werkelijk om gelachen kan worden. De langs-de-neus-weg grappen van Chase leveren soms aardi ge verbale flitsen, hij meet zich soms gekke namen aan voor zijn vermommingen (El- drige Cleaver, Elmer Fudd Gantry, Billy Gene King), en Cleavon Little speelt mooi de slaafse bediende op het zuide lijke buiten (een zwarte acteur die een parodie op de zwarte bediende uit de tijd van de sla vernij speelt!). Verrassinkje: een klein stukje Disney-ani- matie in een „Deep South-scè- ne" met de song „Zipadiedoe- da". Daarmee is de koek echt BERT JANSMA Mel Gibson moet maat Danny Glover van een „ondermijnd" toi let helpen. Zuid-Afrikanen als schurken in Lethal ODEON 1 en CINEAC 1: „Lethal we apon II" met Mel Gibson, Danny Glover en Joss Ackland. Regie: Ri chard Donnar. Steeds opvallender in Holly wood-thrillers: geen Rus die meer als schurk hoeft te fun geren. Het leek er even op dat Latijns-Amerikaanse drugdea lers die taak in de film zouden overnemen (James Bond), „Lethal Weapon II" biedt de nieuwste ontsnappingsmoge lijkheid voor scenarioschrij vers op zoek naar kwade pie ren: Zuid-Afrika. Blanke bul lebakken met hevig rollende r die zwarte Amerikanen voor „kaffer" uitmaken, Mel Gib son voor „kaffer-lover" en Krugerrands en drugs Ameri ka binnensmokkelen om dol lars mee naar Zuid-Afrika te nemen, dat is zo'n beetje wat er nieuw is aan het vervolg op regisseur Richard Donners eerste „Lethal Weapon". „Lethal weapon" was een strak gemaakt, denderend stuk amusement dat wat de actie betreft wat uit de bocht vloog, maar dat als sterk punt de - inmiddels in Hollywood uitge kauwde - „buddy-relatie" tus sen blanke Mel Gibson en zwarte Danny Glover had. De één een wilde politieman met zelfmoordneigingen, de ander een keurige huisvader tegen wil en dank meegesleept op avontuur. Aangezien die eer steling na uitbreng snel al honderd miljoen dollar op bracht, moest nummer tweer er wel van komen. Richard Donner is niet helemaal in de valkuil van de vervolgen ge stapt, maar een stukje minder opwindend en losser van toon is het wel. Mel Gibson is nog even wild maar kijkt wat vro lijker tegen het leven aan, Danny Glover is de zorgzame, maar trouwe rem op zijn esca pades, terwijl diens gezin voor het verhaalgemak maar snel de film uitgewerkt wordt. Blijft over: twee „buddies" te gen de „bullies" uit Zuid-Afri ka. Joss Ackland speelt de siniste re Zuid-Afrikaanse diplomaat Arjen Rudd, die zich voortdu rend op diplomatieke on schendbaarheid beroept, maar inmiddels wel dezelfde stre ken uithaalt als de gemiddelde Hollywood-drugbaron. En le lijk is tegen zwarten. De ver ontwaardiging daarover wordt wel erg aangezet in „Lethal Weapon II". Daar zit iets hy pocriets in. Mel Gibson mag dan aardig zijn tegen Danny Glover, „Lethal Weapon" mag dan zijn bestaansrecht danken aan dat blank-zwarte duo, Amerika zelf - en wat dacht u van Hollywood? - is niet van Weapon IF racistische vooroordelen vrij te pleiten. Maar goed. „Lethal Weapon II" wordt met veel verve door Richard Don ner op het doek gebracht. Iets teveel verve, want de stunts (de auto's die op en over el kaar knallen, Gibson op de bumper van eén voortsnellen de vrachtwagen, een compleet nagebouwd huis - geen minia tuur - dat in elkaar stort) zit ten wel heel erg zwaar op de verhaallijn. Daar overheerst verder de luchtige toon, met Glover en Gibson soms teveel als de „straight man" en de „comedian", de klassieke aan gever en afmaker van het va riété, en nogal wat ongeloof waardigheden. Danny Glover kan zelfs de toiletpot van z'n eigen huis niet meer af, want zodra hij z'n broek ophijst, ontploft er een Zuidafrikaanse bom. BERT JANSMA Chevy Chase ziet zichzelf als plantage-eigenaar (in de film krijgt hij nog bijstand van een Disney- konijn).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 12