'final* HOND ALS TEGENSPELER IN NIEUWSTE FILM TM>' £eidóe 6ou*a/nt MÜNCHEN - Wie Jim Belushi ontmoet en iets van showbusiness weet, kan niet om John Belushi heen. Figuurlijk gesproken, want broer John Belushi is dood. Hij stierf in 1982 aan een overdosis drugs in een bungalow van het be faamde Chateau Marmont in Hol lywood. Zijn leven werd vastgelegd in het boek Wired' van Washing ton-Post verslaggever Bob Wood ward (juist, dezelfde van Waterga te). Een bestseller, want Belushi, John, was een uitbundig komiek die vooral jeugdig Amerika com pleet had ingepakt. Broer Jim lijkt op hem. Hij zit in het klassieke Miinchense hotel Die vier Jahreszeiten weliswaar gereed in een keurige donkere blazer en grijze broek en zijn broer was nooit te bewon deren in net pak (ja- alleen in de film 'The blues brothers', dat was echter ko misch bedoeld), maar Jim heeft hetzelf de stevige, ronde gezicht, beweegt zich op een manier die steeds aan John doet denken, al is hij langer en straalt hij vooral opgeruimdheid uit. Het is met Jim Belushi hetzelfde als met een verre kennis van wie je weet dat hij een zelfmoordgeval in de naaste familie heeft. Je wilt er niet over vragen, bent toch nieuwsgierig naar hoe hij dat opge vangen heeft, en voortdurend speelt de overweging: zal ik 't nu aansnijden of niet. Maar je wilt iemand niet onnodig kwetsen. Dus je wacht op het goede mo ment. Een gesprek lang. Vooral ook om dat uit Woodwards boek blijkt dat Jim Belushi bewondering voor zijn oudere broer had. zijn eigen gang ging in het zelfde theatervak en er in 'Wired' scènes zijn waarin een zeer jonge Jim de eigen zinnige John van de drugs af wil hou den. En Jim Belushi heeft inmiddels een eigen carrière, waarvoor hij naar Europa is gekomen. Zijn laatste film heet 'K-9' en hij heeft er de ondankbaarste tegen speler in die een acteur zich maar zou wensen, een hond namelijk. Een Duitse herder. Want de filmhistorie bewijst dat het grote publiek zodra er een viervoeter op het doek komt, geneigd is de mense lijke hoofdrolspeler compleet te verge ten. Jim Belushi speelt een detective van de narcoticabrigade die drugsdealers moet opsporen met behulp van zijn hond. Die ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1989 hondebrigade heet in het Amerikaans populair 'K-9'. de titel van de film dus. Spreek het op z'n Engels uit en je vindt dat het een transcriptie is van het Engel se. uit het latijn afkomstige, woord 'cani ne': honds, met honden te maken heb bende. De film gaat als 'K-9' volgende week de Nederlandse bioscopen in en je mag vrezen dat slechts weinigen de titel zullen begrijpen (ook bij de Nederlandse distributiemaatschappij keek men van de verklaring op). Goed. Jerry Lee heet de hond en hij doet op alle fronten zijn best de scènes van baasje Belushi te ste len. Arrogante hond Belushi, Jim. springt dan ook onmiddel lijk in een komische pose wanneer hij mag vertellen hoe het is om met een hond samen te spelen. „Wat een egoïst, die Jerry Lee. Hij moest maar geaaid worden, biefstuk op z'n bord hebben, hij legde beslag op het dichtstbijzijnde park, rook aan kruizen en maakte er zich geen moment druk over of de film nu een succes werd of niet. Als ik me zo had ge dragen was ik allang ontslagen geweest. Een arrogante rotzak. De moeilijkheid met honden is dat je nooit weet wanneer ze iets doen. Ook al is hij nog zo goed getraind. Dus als je een lastige scène sa men speelt, kan het zijn dat die tiental len keren over moet. En elke keer moet jij als acteur er precies hetzelfde uitzien, precies de goede handeling verrichten met precies dezelfde uitdrukking. Want die ene keer dat je tegenspeler exact doet wat er in het script staat, moet het wèl van jullie beide goed op film staan. An ders kun je de serie opnieuw beginnen. 'K-9' was gepland op tien weken draai- tijd. het zijn er twaalf geworden. Dank zij de hond. Soms word je zo wanhopig dat je je in zo'n beest gaat verdiepen en met 'm gaat praten alsof 't een mens is. Zo van: dóe dat nou alsjeblieft, want we moeten vérder. Op een gegeven ogenblik dacht ik: ik word gek, straks zit ik nog naast hem uit een bakje te eten. Jerry Lee moet op een gegeven ogenblik water uit een glas met een rietje drinken. En hij wilde dat rietje maar niet in z'n bek nemen". Wanneer het tenslotte wel lukt, is voor de toeschouwer duidelijk te zien dat Jerry Lee niet drinkt. Mensen-chirurg Belushi: „Die honden worden gebruikt om allerlei confrontaties voor de politie op te vangen. 'To take the hit' heet het officieel. Zij moeten de klap, de kogel opvangen. Maar dat hoor je geen van die agenten-met-honden ooit zeggen. Ze leven met ze. Als je ze vraagt waar ze hun hond laten, mompelen ze: 'Thuis'. Waar slaapt-ie dan, in de schuur, in de tuin? 'Nee, bij mij. In m'n kamer'. Ze bekennen hun binding met hun hond maar met schroom. Want officieel is het gewoon een wapen, een stuk gereed schap. Ik heb voor die rol in 'K-9' dat soort agenten een beetje bestudeerd, ben met ze mee op pad gegaan. Het is een speciaal soort. Een gemeenschap op zichzelf. Tussen misdaad en beschaving in. Er is een hoog scheidingspercentage en een hoog zelfmoordpercentage. Ze le ven op het randje. Hebben ontzettend veel energie en een zeer zwart soort hu mor. In de film zit een scène die een van onze politie-adviseurs zelf had meege maakt. De hond is door een kogel ge raakt, ligt op sterven en zijn baas brengt hem naar 't eerste 't beste ziekenhuis, een 'mensenziekenhuis'. De dienstdoen de chirurg vertikt het om de hond te hel pen. Daar is hij niet voor. Ik pak dan m'n revolver en dwing hem m'n hond te opereren. Over die scène is een heleboel gepraat. Kun je dat wel doen? Je hebt tenslotte ook nog je verantwoordelijk heid tegenover een jong publiek. En die dokter is natuurlijk geen 'bad guy'. We hebben het toch gefilmd om juist die binding van die detective met z'n hond te laten zien. En dan die speech, wan neer ik denk dat m'n hond dood is. Daar hebben de schrijvers echt hun best op gedaan. De detective begint bij de hond, die onder een laken ligt, herinneringen op te halen: weet je nog dat we in Las Vegas waren? Herinner je je die meiden nog? En dan zie je dat oog van die hond langzaam opengaan. Drama en humor samen. Dat is een van de redenen waar om ik ja gezegd heb tegen 'K-9'. Elk dra ma moet een beetje humor hebben, elke komedie een stuk drama". Lachendezaal Er is geen keus voor Jim Belushi tussen Hamlet en De Clown. Hij wil beiden zijn. „Ik ben een acteur", zegt hij, „ook al heb ik tot nog toe het meeste succes als komedie-acteur". Dat succes begon in Chicago's 'Second City', een theater programma waarin het publiek de the ma's aandroeg en de acteurs op het to neel daarop improviseerden. Bill Murray begon er, John Candy. Daarna werd het 't in Amerika zeer populaire satirische tv-programma 'Saturday Night Live', waar ook Eddie Murphy's victorie be gon. Toen kwamen kleine rollen op film, de hoofdrol in de Broadway-produktie van de Gilbert en Sullivan-operette 'Pi rates of Penzance'. Belushi: „Een lachen de zaal is het mooiste dat er is. Ik loop vaak voor de lol een theater in waar een komedie draait. Alleen maar om dat ge luid te horen. Maar ik wil m'n loopbaan graag afwisselen: een komedie, een se rieuze film. Een commerciéle film voor iedereen. En (lachend) een moeilijke voor jullie, de critici". Belushi's eigen humor neigt naar het satirische, naar het zwarte. Hij loopt met een script rond dat er waarschijnlijk nooit van komt: Een man erft de zaak van zijn vader. Een be grafenisonderneming. De zaak loopt niet best en de man vindt dat hij z'n erfenis op een moderne manier moet verdedi gen. Hij zet alle doodskisten buiten neer, zet grote reclameborden op de parkeer plaats en begint reclamespotjes op de tv. Hij op de parkeerplaats, tussen de kis ten: 'Kies nu een kist. Kwaliteit en toch voordelig. Laat u begraven door Menuc- ci'. Als een autohandelaar. Belushi: „De dood is nog altijd een taboe. Iets waar voor men bang is. Ik zou daar best een fijnzinnige komedie over willen maken. Welke rol ik dan speel? De hoofdrol. Maar ik regisseer niet en ik schrijf niet. Acteren en regisseren tegelijk kan ik niet. Acteren alleen is al moeilijk genoeg voor me. En een schrijver ben ik niet. Ook al sta ik ingeschreven als lid van het 'Writers Guild' (schrijversgilde). Ik lever ideeën, ik bedenk wel eens een re gel, ik verander wel eens wat. Maar het echte schrijven wordt gedaan door man nen die in alle eenzaamheid hun ideeën uitwerken. Ik kan alleen samen met ie mand schrijven. Tegen jou aan praten. En jij kaatst de bal terug. Van: nee, dat is niet leuk, verder". W hoopi goldberg Een van de komende Belushi-films be looft dat mengsel van komedie en drama te worden: 'Homer and Eddie'. Homer (Jim Belushi) is een geestelijk achterge bleven man die gaat liften naar zijn va der, die ziek is. Hij wordt in een auto meegenomen door Eddie (Whoopi Gold berg), een net uit een inrichting ontsnap te psychopathische moordenares. Belus hi: „'Homer and Eddie' is een prachtig, zacht verhaal. Het gaat over de vriend schap die zich onderweg ontwikkelt. Aangrijpend, niet sentimenteel en met humor. Er wordt geen medelijden van je gevraagd. Je ondergaat die karakters als vanzelfsprekend. Zoals in 'Rain Man'. De regisseur van 'Homer and Eddie' was de Rus Andrei Konchalovsky. Ik ben tot nu toe erg gelukkig geweest met de regis seurs van m'n films. Oliver Stone in 'Salvador' bijvoorbeeld. Ik heb net een film gemaakt met de Italiaanse regisseur Francesco Rosi, 'Forget Palermo'. Een script van de Amerikaanse schrijver Gore Vidal. Een serieuze film over een Amerikaanse Italiaan van de eerste gene ratie, die in Italië z'n familie gaat bezoe ken en in de greep van de maffia raakt. Een politieke thriller. Het geweld is bij zaak. Ik speel een politieke figuur die. vlak voor hij weggaat uit Amerika de pers laat weten dat hij vóór legalisatie van drugs is. Niks serieus. Het is voor hem alleen maar een stunt om in de pu bliciteit te komen. Hij heeft namelijk kans om tot burgemeester van New York gekozen te worden. Maar de maf fia neemt het wél serieus. En probeert hem in een situatie te manoeuvreren waarin hij chanteerbaar is. En z'n me ning zal moeten herzien. De film heeft een heel duidelijk standpunt. 'Forget Pa lermo' stelt dat de oorlog tegen drugs voorbij is. Gewonnen. Door de drugs dealers. Legalisatie is de enige manier om de oorlog opnieuw te beginnen. Het is niet exact mijn standpunt of dat van Rosi, maar een feit is dat er iets dras tisch moet gebeuren". Vraag Belushi 'wat', dan valt ook bij hem een grote stilte. „Ik weet alleen dat er niemand meer schoon is. Dat politici ook drugs gebruiken". Albanees Belushi kreeg dé rol nadat hij, na afloop van het Cannes-festival op bezoek in Rome, een feestje bezocht waar over de film gepraat werd. Belushi kende het boek 'Forget Palermo'. De producers dachten aan Robert de Niro of Al Paci- no voor de hoofdrol. „Dat duurt heel lang voor die ja kunnen zeggen", zei Be lushi hoopvol, „die hebben zo'n druk werkschema. Neem mij". Hij had het voordeel dat iedereen dacht en denkt dat de Belushi's van Italiaanse afkomst zijn. Maar vader Belushi kwam met z'n grootouders uit Albanië zijn geluk be proeven in Amerika. Belsuhi met een grijns: „Als m'n vriendjes vroeger teleur gesteld waren dat ik geen Italiaan was, zei m'n vader: 'Zeg toch gewoon dat je Italiaan bent, we hebben dezelfde men taliteit'. Ik weet heel weinig van Albanië. Ik weet dat als je daar bij iemand te gast bent, je complete bergen zult moeten op eten van wat ze je voorschotelen. Want ze zijn er erg gastvrij. En je hoort, wan neer je weggaat, niet te zeggen waarheen. Anders geef je de ander de verantwoor delijkheid voor wat er eventueel daarna met je gebeurt. En van de Albanezen in Amerika weet ik dat ze veel van paarden houden. En van kaarten. Dat is alles. Maar een kijkje in Albanië nemen?". Be lushi grijnst nog eens uitgebreid. „Ik denk 't niet. Ik denk dat ik bang ben dat ,er hetzelfde gebeurt als met de man die ik speel in 'Forget Palermo'. Die ontdekt dingen die hij liever niet had willen ont dekken". Levend of dood En dan komt eindelijk de broer. Belushi, John. Vraag aan Jim, welke komiek hij het meest bewondert. Tegenvraag: le vend of dood? Antwoord: maakt niet uit. „Mijn broer", roept Jim Belushi on middellijk. Zonder ook maar enige aar zeling. „En dan Jackie Gleason. En van de levende Eddie Murphy, Richard Pry- or, Dan Ackroyd". Er is een tijd geweest dat hij vragen over zijn broer niet uit de weg ging, maar het antwoord uitstelde als hij er mee in zat. Getuige een knipsel uit een krant uit Baltimore van '86. Nu zegt Jim Belushi zonder ook maar iets goed te praten, met veel overtuiging: „Dat boek van Woodward is een slecht boek. Als dat waar is, bestaat God niet". Zijn broer is zijn grote voorbeeld. Niet dat hij zo direct met hem optrok tijdens diens carrière. „Nee", zegt hij, „mijn ou ders hadden een restaurant. Daar zou den wij normaal gesproken ook in te rechtgekomen zijn. Maar John bewees dat er andere mogelijkheden waren. Hij bewees dat de Belushi's ook acteurs kun nen zijn. En als iemand in je familie be wijst dat iets anders kan, dan profiteer jij daar verschrikkelijk van. 'John did it. I can do it'. Dat heb ik aan John te dan ken. Zonder hem was ik misschien Mai- tre D' in een Albanees restaurant". Jim Belushi springt onmiddellijk in de houding, knipt als een scheermes en vraagt: „Een tafeltje voor twee perso nen? Juist zo. Wilt u mij maar volgen?". Een acteur. Jazeker. BERT JANSMA De hond Jerry Lee en Jim Belushi die zonder zijn broer John „misschien kelner" was geworden. FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 22