Top gospelmuziek in Oudleusen
Ceidóe Qo
Kerkenbond DDR onder grote druk
kerk
wereld
Predikant Roemenie
vast wegens
kritiek op overheid
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EeteLeöomant
DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1989 PAGINA
Comité wil heiligverklaring tsaar Nicolaas II
MOSKOU Het pas opgerichte comité „voor het behoud van
de christelijke cultuur" wil dat de laatste Russische tsaar heilig
wordt verklaard. De onafhankelijke organisatie heeft het patri
archaat in Moskou verzocht hiervoor een proces te beginnen.
Tsaar Nicolaas II werd in 1918 met zijn gezin vermoord door
de nieuwe machthebbers. Dat gebeurde in Jekaterinenburg,
het huidige Sverdlovsk. Op de plaats van de moord ziet het
comité graag een kerk verrijzen, als teken van verzoening. Vo
rige maand werd in Moskou voor het eerst een herdenkings
dienst gehouden voor tsaar Nicolaas II. De initiatiefnemers van
deze herdenking ijveren voor een christelijke begrafenis van
Nicolaas II en zijn familie.
Pauselijk instituut voor huwelijk en gezin in Rolduc
KERKRADE Het voormalige abdijcomplex Rolduc in
Kerkrade zal vanaf 1 september 1990 een pauselijk instituut
voor huwelijk en gezin herbergen. Bisschop J.M. Gijsen van
Roermond gaat op nadrukkelijk verzoek van paus Johannes
Paulus II tot oprichting van deze wetenschappelijke instel
ling over, zo is door een woordvoerder van het bisdom mee
gedeeld. Het wervingsgebied van het nieuwe instituut be
treft geheel West-Europa, maar er worden zeker in de be
ginjaren geen grote aantallen docenten en studenten ver
wacht. De nieuwe instelling sluit goed aan bij het kerkelijk
vormingscentrum en het groot-seminarie die reeds in de
vroegere abdij gehuisvest zijn.
Reputatie is wat anderen
niet van u denken
Paus: Israel
is Gods volk
niet meer
VATICAANSTAD Protes
ten van een Amerikaanse
joodse organisatie hebben
paus Johannes Paulus II er
woensdag niet van kunnen
weerhouden zijn standpunt
over het joodse volk te herha
len. Voor duizenden toehoor
ders zei de paus opnieuw dat
het verbond tussen het joodse
volk en God wegens „Israels
ontrouw aan zijn God" is ver
broken en plaats heeft ge
maakt voor het verbond van
God met de christelijke kerk
De joodse anti-lasterliga B'nai
B'rith had verleden week te
gen dergelijke uitlatingen van
de paus protest aangetekend.
De Amerikaanse organisatie
heeft de indruk dat de klok
een heel eind wordt terugge
zet, omdat de paus in 1980 het
joodse volk nog „het volk van
God" noemde, het volk „van
het oude verbond dat God
nooit heeft herroepen."
„Klooster
Auschwitz is
dubbele moord
op joden"
AMSTERDAM Het
Karmelietessenklooster
in Auschwitz verhult vol
gens de Katholieke Raad
voor Israël het feit dat de
joden juist om hun jood
zijn in dat concentratie
kamp om het leven zijn
gebracht. De joodse
slachtoffers worden door
het klooster postuum van
hun identiteit beroofd. In
dat verband kan men
volgens de raad spreken
van „zoiets als een dub
bele moord" op de joden.
De raad reageert met zijn
verklaring op de uitspraken
van bisschop Bomers van
Haarlem vorige week tegen
over het Nieuw Israelietisch
Weekblad. Bomers toonde
zich overtuigd van de op
rechte bedoelingen van de
Karmelietessen en vroeg
zich af, of hij, „als ik jood
zou zijn geweest", zich ook
zo gegriefd zou voelen door
het klooster. Hij wees er
voorts op dat ook vele niet-
joden in Auschwitz zijn om
gekomen.
De Katholieke Raad voor Is
raël waarschuwt voor een
„concurrentie in het leed",
dat joden en niet-joden tij
dens de Tweede Wereldoor
log is aangedaan. Zowel de
joodse en niet-joodse slacht
offers van het nazisme heb
ben recht op een waardige
gedachtenis. Maar christe
nen moeten beseffen dat het
van wezenlijk belang is om
de nagedachtenis van de
joodse slachtoffers „zuiver
en integer te houden".
Dat hoeft volgens de raad op
geen enkele wijze de nage
dachtenis van de Poolse
slachtoffers van Auschwitz
te schaden.
Journalisten
boos op
bisschop Krenn
WENEN Katholieke jour
nalisten uit Oostenrijk zijn
boos op de Weense hulpbis
schop dr. Kurt Krenn, die
vindt dat katholieke verslag
gevers of voorlichters een of
ficiële „zending" van de kerk
moeten krijgen.
„Een groot gevaar voor de
vrijheid van meningsuiting in
de kerk", aldus Hubert
Feichtlbauer, voorman van de
katholieke journalisten in
Oostenrijk. Hij noemt het
voorstel van de hulpbisschop
„onaanvaardbaar". Bovendien
vindt hij het niet netjes dat
Krenn zijn ideeën zonder enig
overleg met de betrokkenen
heeft gelanceerd.
Krenn pleitte voor meer grip
op de katholieke journalisten
bij de introductie van een
commissie voor geloofsvra
gen, die in het aartsbisdom
Wenen uitspraken van theo
logen of andere gelovigen
gaat toetsen aan de leer van
de RK Kerk. De commissie,
waarin uitsluitend (zeer) be
houdende katholieken zitting
hebben, zal geen „waakhond
van de kerk" zijn, aldus
Krenn.
De Weense hulpbisschop, zelf
herhaaldelijk door de pers be
kritiseerd, is van mening dat
een katholieke journalist er
voor moet zorgen dat hij de
lezers „niet voortdurend
kwaad maakt op de kerk".
BEZOEKERS STROMEN VANUIT HEEL EUROPA TOE
OUDLEUSEN „Sanger
sucht punkmetal band".
De mini-advertentie die
op verschillende plaatsen
op het terrein van confe
rentiecentrum De Bron
bij Oud Leusen hangt,
laat er geen twijfel meer
over bestaan: Gospelmu
ziek staat niet gelijk aan
oubollige koortjes die
meerstemmig Halleluja
zingen.
De Bron staat al de hele week
in het teken van de gospelmu
ziek; het is het negende Chris
tian Artists Seminar; een in
ternationaal gospelcongres.
Er: zijn ook andere uitingen
van kunst: Mime, beeldende
kunst, theater en dans, iedere
kunstuiting heeft een eigen
ruimte op het terrein in Oud
leusen, dat voor de gelegen
heid de aanblik biedt van een
immense camping.
Vanuit heel Europa zijn, zoals
ze het zelf noemen, „regi-
stranten" naar het Overijssel
se dorp gekomen voor de in
terkerkelijke conferentie. De
deelnemers zijn meer dan zo
maar muziekliefhebbers, die
komen luisteren naar de tien
tallen concerten die in loop
van de week worden gegeven.
Vrijwel iedereen komt om
zelf actief bezig te gaan tij
dens de dagelijkse workshops,
die aan congresgangers de
Een van de vele gospelgroepen in actie.
mogelijkheid geeft om zich te
scholen in één van de muzi
kale genres.
Een internationaal gezel
schap, geselecteerd uit de gos
pelwereld, fungeert als lera
ren in onder andere jazz,
rock, of klassieke muziek.
„Daarom komen de mensen
vanuit vele landen hier naar
toe", zegt Ria la Rivière, één
van de organisatoren van de
bijeenkomst. „Er zijn wel veel
festivals, maar dit is de enige
plek in Europa waar het in
deze vorm gebeurt."
Op deze plek wordt het con-
FOTO: SP
gres voor de negende keer ge
houden, nadat Rivière en
haar man in 1981 het initiatief
overnamen uit de Verenigde
Staten. Daar bestond het fe
nomeen al enkele jaren, even
als in Zuid Afrika en Singa
pore.
Het congres begon op kleine
schaal, met veel artiesten uit
Amerika. Langzamerhand is
de verhouding omgedraaid en
zijn de meeste bands afkom
stig uit het „talentvolle" Eu
ropa. Slechts een handjevol
komt nog uit de bakermat
van de gospel, maar die er ko
men worden dan ook gekoes
terd. „We willen de twee con
tinenten op deze manier bij
elkaar halen', aldus Rivière.
Pas sinds drie jaar zijn behal
ve muzikanten ook andere
kunstenaars welkom op het
congres. Zo is in één van de
gebouwen van De Bron een
expositie ingericht van beel
dende kunstwerken en zijn er
tenten gereserveerd voor het
beoefenen van dans, mime en
theater.
Behalve om zichzelf te scho
len tijdens de workshops ko
men de deelnemers ook voor
de tientallen optredens ver-
preid over de hele week. De
„creme-de-la- creme" uit de
gospelwereld is aanwezig,
waar onder een internationale
groep van de bekende Conti
nental Singers.
De groepen brengen alle soor
ten muzikale genres: van
klassiek via gospelkoren tot
hardrock. Ook uit het Oost
blok komen muzikanten,
waaronder Polen, Hongaren,
Yoegoslaven en een Rus. De
zen zijn op speciale uitnodi
ging naar Nederland gereisd.
HENK JAN KARSTEN
BUDAPEST De in
Roemenië woonachtige
gereformeerde predikant
Laszlo Tokes heeft in
Hongarije beroering ge
bracht: De Roemeense
Hongaar werd opgepakt
na een interview voor de
Hongaarse staatstelevisie.
In zijn woonplaats Temesvar
moet hij voor de rechtbank
verschijnen. Tokes bekriti
seerde twee weken geleden in
het tv-programma Panorama
de mensenrechten in zijn
land, waar de circa 2,5 mil
joen Hongaren worden gedis
crimineerd. Daarop werd hij
aangehouden. Volgens de pro
gramma-makers is er „sinds
zijn arrestatie een internatio
nale solidariteitsbeweging
ontstaan", maar tot nu toe
zonder resultaat.
Tot groot verdriet van meele
vende Hongaren heeft ook
evangelist Billy Graham, die
een dag na het interview arri
veerde, hierin geen verande
ring kunnen brengen.
Grahams evangelisatiecam
pagne de eerste die voor
het eerst in een socialistisch
land door de televisie werd
uitgezonden werd deze da
gen veel bekritiseerd. Televi
siemaker Andras Sugar be
tichtte Graham ervan „zelfs
geen drie minuten tijd te heb
ben" in zijn preek of toe
spraak aandacht aan Tokes te
besteden. Sommige dagbladen
verdenken hem ervan ge
broederlijk de hand te reiken
aan Roemeense autoriteiten
en zelfs met hen te hebben
gegeten.
Grahams Oost-Europa-advi-
seur Alexander S. Haraszti
meende dat Graham te weinig
wist van de affaire-Tokes,
maar de evangelist heeft toe
gezegd voor hem te bidden.
Haraszti verwees in een reac
tie op de kritiek jegens Gra
ham dat als deze alles publie
kelijk zou hebben gezegd wat
de Roemeense autoriteiten
van hem te horen hebben ge
kregen, hij nooit zou meer
kunnen terugkeren in Roe
menië.
Mirakel in Arizona
Een Grieks-orthodox priester in de Verenigde Staten zegt dat
er in zijn kerk een wonder plaatsvindt: Een ikoon op de kaft van
een bijbel de kruisiging van Jezus voorstellende geeft
bloed af. Ook andere mensen zeggen het bloed te hebben ge
zien. Anthony Moschonas in Tucson, in de Amerikaanse staat
Arizona heeft het mirakel gemeld aan de kerkleiding. Of die het
wonder zal erkennen is afwachten.
Hongaarse
katholieken mogen
relikwie door
Budapest voeren
BUDAPEST Voor het
eerst sinds veertig jaar
mogen rooms-katholieke
Hongaren de zeer heilig
geachte relikwie van St.
Stefanus in processie
meevoeren.
Op 20 augustus, de sterfdag
van de heilige, zullen de
overblijfselen van de rech
terhand van de grondlegger
van Hongarije door Buda
pest worden gedragen. Ko
ning Stefanus I, die regeer
de van 997 tot 1038, werd
voor zijn bijdrage aan het
christendom in 1083 heilig
verklaard. Tijdens het
bewind van de stalinist Ma-
tyas Rakosi werd Stefanus
van zijn heiligheid beroofd.
Straten die naar de heilige
waren genoemd, kregen de
naam van Rakosi ®n Stefa
nus' sterfdag werd een
staatsfeestdag. De Hongaarse
communistische partij pro
beert de laatste tijd haar be
trekkingen met de kerken
te verbeteren.
PLAATS „KERK IN SOCIALISME" AANLEIDING TOT DISCUSSIES
BERLIJN Twintig jaar
geleden werd de Bond
van Evangelische kerken
in de DDR opgericht.
Door de „Ostvertrage",
die de Bondsrepubliek
met Polen en de DDR
sloot, moesten de prote
stantse kerken van beide
Duitslanden, die tot dan
een eenheid vormden in
de EKD, die band ver
breken.
Sindsdien hebben de acht
DDR-kerken, lutherse en
„Unierte", zich redelijk har
monieus opgesteld in de Bond.
Het laatste half jaar komen er
echter rimpels in de vijver.
Interne spanningen dreigen
de kerken uiteen te drijven.
In de DDR zijn acht regionale
Landeskirchen die samen de
Bond van Evangelische ker-
kèn vormen. Van de 17 mil
joen inwoners van de DDR
behoren er 8 miljoen tot deze
kerken. De relatie tussen
kerk en staat is altijd gevoelig
geweest. Na de oorlog, toen de
DDR ontstond, was er sprake
van onderdrukking van het
kerkelijk leven. De DDR-be-
volking bleef echter in meer
derheid kerkelijk en elimine
ring van het kerkelijke leven
bleek niet mogelijk.
Op 6 september 1978 vond
een historisch gesprek plaats
tussen DDR-Staatsraadsvoor-
zitter Erich Honnecker en de
voorzitter van de Bond van
Evangelische kerken, bis
schop Albrecht Schönherr.
Het gevolg was een verbete
ring van de relatie tussen
kerk en staat. Er werden
meer mogelijkheden gegeven
tot ontplooiing van het kerke
lijk leven door de staat en de
kerk verklaarde zich solidair
met de communistische staat
door als formule voor het
functioneren te nemen „Kir-
che im Sozialismus".
Toen in de jaren tachtig de
kerkelijke vredesbeweging in
vooral Nederland tot ontwik
keling kwam („Hollandse
ziekte'), sloeg die over naar de
DDR. Daar ontstond de bewe
ging „Zwaarden tot ploeg
scharen". Deze ontwikkelin
gen leidden tot spanningen
tussen kerk en staatt.
Het aantreden van Gorbatsjov
als leider in de Sovjet Unie
bracht een schok in Oost-Eu
ropa teweeg. De roep om
meer vrijheden werd luider.
De milieubeweging kwam op
in een land, waarin gegevens
oVër vervuiling tot de staats
geheimen behoren.
De kerk bood deze groepen
haar ruimtes aan voor het
houden van vergaderingen en
het drukken van informatie
materiaal. In december 1987
deed de politie een inval in de
Sionskerk in Berlijn. Hier
werden milieuactivisten gear
resteerd en stencilmacjhines in
beslag genomen. De kerk van
Berlin-Brandenburg verklaar
de zich solidair met de milieu
activisten.
Censuur
De inval in Berlijn had een
censuurcampagne voor kerke
lijke weekbladen tot gevolg.
Van „Die Kirche" van Berlin-
Brandenburg en de „Mec-
klenburgische Kichenzei-
tung" werden enige malen de
oplages in beslag genomen,
vanwege artikelen over mi
lieu- en andere maatschappe
lijke onderwerpen.
In gesprekken met de kerk
leiding maakte de staatssecre
tariaat voor kerkelijke vragen
duidelijk dat artikelen over
maatschappelijke vraagstuk
ken, zoals het milieu, de mili
taire dienst en andere, niet
geduld zouden worden. De
kerkelijke media dienden zich
te houden aan kerkelijke on
derwerpen.
Naar aanleiding van de ver
slechtering van de relatie
werden geplande gesprekken
tussen kerk en staat over
dienstweigering en militair
onderwijs op scholen, afgelast.
Verzoeken om opheldering
van de zijde van de kerk ble
ven onbeantwoord.
De discussies tussen kerk en
staat bleken spanning tussen
de Landeskirchen teweeg te
hebben gebracht. Die kwa
men naar buiten toen de inge
bruikname van de gerestau
reerde Dom van Greifswald
aanstaande was. Bisschop
Horst Gienke nodigde daar
voor Erich Honnecker uit
zonder zijn collega-Jpisschop-
pen op de hoogte te stellen.
Die verklaarden echter geen
interesse te hebben in een
dienst samen met Honnecker,
omdat er dan een harmonieus
beeld van de verhouding
kerk-staat zou worden ge
toond, hetgeen niet in over
eenstemming is met de wer
kelijkheid Alleen de voorzit
ter van conferentie van ker
kleidingen van de kerken die
bij de Bond zijn' aangesloten,
bisschop Gottfried Forck van
Berlin-Brandenburg was aan-
Ontvangst
Na afloop van de inwijdings-
dienst gaf de staat aan hoe
men de verhouding met de
kerken ziet. Die instelling
komt neer op het principe
verdeel en heers. Bisschop
Gienke werd op het stadhuis
voor een» ontvangst uitgeno
digd. Gottfried Forck, bis
schop van Berlin-Branden
burg moest buiten blijven.
Gienke liet na hiertegen te
protesteren. Hij hield daaren
tegen een toespraak, waarin
hij de staat prees voor haar
activiteiten. Kerk en staat
waren, volgens hem, beide in
eigen verantwoordelijkheid,
op weg naar hetzelfde eind-
De toespraak zette kwaad
bloed. Gienke scherpte de
zaak nog aan door een be
dankbrief aan Honnecker te
sturen, waarin hij waarderend
sprak over de positieve be
richtgeving van het gebeuren
in de media en kritiek uitte
op de kerkbladen in de DDR
en West-Duitsland, die nega
tief over het geheel hadden
geschreven.
De situatie in de Bond van
Evangelische kerken is ver
warrend. Enerzijds zijn er
Landeskirchen, die open
staan voor groepen die maat
schappelijke vragen aan de
orde stellen, anderzijds, zoals
bijvoorbeeld tijdens de regio
nale Kirchentag in Leipzig
worden milieugroepen van
deelname uitgesloten, omdat
de kerkleiding van Sachsen
vreesde dat de groepen het
kerkelijke gebeuren zouden
politiseren.
Volgens bronnen in de DDR
zal de „familieruzie" tussen
de DDR-kerken zich ver
scherpen. De staat zal niet na
laten daar handig op in te
spelen door zout in de won
den te strooien. Er lijkt Hon
necker c.s. in de tijd van pere
strojka alles aan gelegen om
de lastpost kerk even te neu
traliseren. De kerken zijn zelf
echter de belangrijkste schul
dige aan de huidige spanning,
omdat men geen eenheid op
kan brengen.
JIBBO POPPEN
Uittocht
De spanningen tussen de Bondsrepubliek en de DDR begin
nen hoog op te lopen door de aanhoudende stroom van men
sen die hun verzekerde maar relatief armoedige bestaan
de socialistische heilstaat willen verruilen voor een alleszir
onzeker bestaan in het kapitalistische Westen. Alleen dit jas
al verwacht de Bondsrepubliek een aantal van tussen d
tachtig- en honderdduizend immigranten uit Oost-Duitslani
In totaal zouden meer dan een miljoen mensen de DDR
rug willen toekeren.
Op tal van manieren proberen de Oostduitsers weg te
men; door hun toevlucht te zoeken in Westduitse ambassade
en daar te wachten op asiel, of door tijdens een vakantie
Hongarije het daar al afgebroken IJzeren Gordijn te passé
ren. Hongarije speelt in dit verband trouwens toch een
zondere rol. Het relatieve gemak waarmee de Hongarei
Oostduitsers doorgang verlenen naar het Westën, zal in d
socialistische „broederstaat" DDR weinig waardering genie
ten.
Gesprekken tussen vertegenwoordigers van de beidj
Duitslanden over de kwestie van de vluchtelingen, me
name die in de Westduitse vertegenwoordiging in Oost-Ber
lijn, hebben nog geen enkel resultaat gehad. In het verledei
had de Oostduitse onderhandelaar, de advocaat Wolfgan
Vogel, nog wel enige manoeuvreerruimte en kon hij de toe
zegging doen dat na enige tijd uitreisvisa voor de Bondsrepu
bliek zouden worden verstrekt. Na kan hij alleen belovei
dat de vluchtelingen in de Westduitse missie niet vervolgt
zullen worden als zij de missi'e verlaten. Maar van een uit
reisvisum is geen sprake.
DiE harde opstelling van Oost-Berlijn kan gezien worder
als een aanwijzing dat binnen de Oostduitse partij de voor
standers van de harde lijn nog altijd de overhand hebben
Ook de uitlatingen van veel van de vluchtelingen wijzen ii
die richting. Velen zijn zelfs nog somberder. Zij zeggen t^
vluchten „nu het nog kan". Er bestaat onder hen grote vr<
dat de Oostduitse leiders erin slagen de politiek van g]
perestrojka en politieke hervormingen nog lange tijd buitei
de deur te houden. Velen zijn ook bang dat de ontspanning
tussen Oost en West van dit moment van korte duur is, en
straks alle vluchtwegen naar het Westen weer hermetisch
gesloten raken. We moeten vurig hopen dat dit sombere sce
nario niet bewaarheid wordt. Want als dat inderdaad niet ge
beurt, zal de druk op de DDR om politieke en economische
hervormingen door te voeren alleen maar sterker worden.
Sinds 1971 is de nu 76-jarige Erich Honecker de onbetwiste!
leider van de DDR. Maar omdat hij in juli in allerijl de bij
eenkomst van de leiders van het Warschau Pact heef!
moeten verlaten wegens een acute aandoening aan de gal
blaas, lijkt het einde van zijn tijdperk toch in zicht. De vraaj
is of er na zijn vertrek ook in Oost-Berlijn een frisse wind za
gaan waaien. Onder de nu bekende kandidaat-opvolgers van
Honecker zijn geen politici die als hervormers te boek staan
Het zijn mensen die uit hetzelfde hout zijn gesneden als Ho
necker zelf: groot geworden binnen de strakke partij-hierar-
chie, langs de strakke lijnen van de ideologie.
Het is overigens waar dat onder leiding van Honecker de
DDR is uitgegroeid tot de economisch sterkste staat in Oost]
Europa. De laatste jaren krijgt de Oostduitse economie hel
echter steeds moeilijker. Vergelijkingen met de Poolse eco-i
nomie en die van de Sovjetunie kan de DDR voorlopig ruim
schoots doorstaan. Maar de meeste Oostduitsers hebben de
blik niet naar het oosten gericht. Zij vergelijken hun levens
standaard met die in het westelijke buurland en, in toene
mende mate, met die in dat andere Oostblokland, Hongarije;
waar in hoog tempo politieke en economische hervormingen
worden doorgevoerd.
Onder invloed hiervan wordt de roep om meer openheid,
democratie en economische hervormingen in de ddr steeds
luider. Het afgelopen anderhalf jaar zijn in tal van steden de
monstraties gehouden, die aan duidelijkheid niets te wensen
overlieten. Misschien dat de opvolger van Honecker niet
ogenblikkelijk gaat hervormen, maar de leiding van de ddr
zal er op den duur toch aan moeten geloven. Het is een
kwestie van tijd. Zolang die hervormingen uitblijven zal de
huidige uittocht van ddr-burgers voortduren. En er is geen
enkel bewind dat op den duur zo'n exodus kan overleven.
Kans op regen
DE BILT (KNktl) De ko-
mende dagen wordt ons weer
bepaald door een depressie die
zich ophoudt in het Oceaange-
bied tussen Schotland en IJs
land. Regelmatig trekken er
bij dit lagedrukgebied beho
rende storingen over ons land,
waardoor ons weer een wissel
vallig karakter heeft.
Vannacht worden er opklarin
gen verwacht, waarbij zich
plaatselijk weer mistbanken
kunnen vormen. Morgen is er
in de ochtend nog redelijk wat
zon, maar gaat in de loop van
de dag van het westen uit de
bewolking toenemen, waarna
er mogelijk wat regen valt.
Naar verwachting wordt het
morgenmiddag 21 a 22 graden
met een zuidwesten wind, die
boven land matig is en aan de
kust en op het IJsselmeer toe
neemt tot krachtig en mogelijk
hard.
nnig Temperatuur 25 i
WEERRAPPORT
Max Min Regat
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig tot en met morgen:
Noorwegenzwaar bewolkt en regen,
morgen overwegend droog. Middag-
temperatuur van 17 aan de kust tot
22 graden in Oslo en omgeving.
Zweden en Denemarken: droog en
perioden met zon, morgen nu en dan
regen Middagtemperatuur ongeveer
23 graden.
Britse Eilanden: wisselvallig met nu
en dan regen. Middagtemperatuur
van 18 graden in Ierland tot 22 in
Zuidoost-Engeland
België en Luxemburg: perioden met
zon en vrijwel overal droog. Middag
temperatuur ongeveer 24 graden.
Morgen nu en dan regen en iets lage
re temperatuur.
Duitsland zonnig en zomers, morgen
bewolking en vooral later plaatselijk
Rlo de Janeiro