Goochelmuseum van erfenis magiër
Favorieten houden
stand in Katwijk
TENNIS
CIRCUIT
Toneelspelers, werklozen en
amateurfilmers in filmclub
Siemerink-Eltingh
dubbelfinalisten NK
Filmhuizen Amsterdam
willen meer subsidie
IDEE WORDT IN BUREN WERKELIJKHEID
D kunstagenda 1
KUNST/SPORT
EcidócSoumnt
ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1989 PAGINA 7
Nederlandse theatergroepen naar Sovjetunie
AMSTERDAM Een aantal
kleinere Nederlandse theater
groepen en solo-acteurs zal tussen
12 en 30 september voorstellin
gen gaan geven in Moskou. De
organisatie is in handen van het
Nederlands Theater Instituut, dat
de eerste contacten voor deze reis
in 1987 legde tijdens een interna
tionaal congres van theaterinsti
tuten op Cuba. Het ministerie
van WVC heeft een subsidie ver
leend voor dit project.
Geselecteerd zijn Orkater (met
„De Eeuwige Fietser"), Carrousel
(„L' Amour, la Mort"), De Trust
(„De Möwe"), Jozef van den Berg
(„Genoeg Gewacht"), Hans Dage-
In de dépendance van het Bach-
roesjin Museum in het Moskou
wordt bovendien een tentoonstel
ling ingericht over Studio Scara-
bee, de inmiddels opgeheven the
atergroep van de Haagse kunste
naar Adri Boon. De studio combi
neerde de uitdrukkinsmiddelen
van de beeldende kunst met die
van tekst, muziek, geluid en
licht.
Op uitnodiging van de Sovjetunie
worden verder op 17 en 18 sep
tember vier lezingen gehouden
door Luuk Utrecht (over moder
ne dans), Hein van Haren (over
Studio Scarabee), George Lawson
(over de verhouding tussen de
Nederlandse overheid en het cul
tureel bestel) en Rob Erenstein
(over de relatie tussen de Russi
sche avant-garde en het Neder
landse theater).
Het bezoek aan Moskou valt in
het kader van een uitwisselings
programma. Tijdens het afgelo
pen Holland Festival werden
door Russische theatergroepen
voorstellingen in ons land gege
ven. In het Theaterinstituut aan
de Herengracht is nog tot en met
29 oktober een tentoonstelling
over het Rusische avantgarde-
theater in de periode 1914-1934 te
zien.
AMSTERDAM De Amsterdamse Kunst-
raad vindt dat de faciliteiten voor de verto
ning van kunstzinnige films in de hoofdstad
te wensen overlaten in vergelijking met die
in andere steden. In een beleidsadvies uitge
bracht op verzoek van wethouder Luimstra
van cultuur wordt daarom gepleit voor het
verlenen van subsidie aan de theaters De
smet en het Amsterdams Filmhuis Rialto.
Een speciale commissie van de kunstraad
wijst er op dat vrijwel alle filmdoeken in
Amsterdam worden geprogrammeerd door
het kapitaalkrachtige Cannon concern. In
1988 gingen naar schatting twee miljoen
mensen naar een bioscoop van Cannon Ci
nemas. De tot het alternatieve filmcircuit
behorende theaters Desmet en Rialto kre
gen vorig jaar respectievelijk 42.552 en
38.000 bezoekers.
In het alternatieve circuit worden films ver
toond die alleen gemaakt, gedistribueerd en
vertoond kunnen worden met steun van
subsidiënten.
De kunstraad adviseert de Amsterdamse
wethouder Luimstra Desmet en Rialto sa
men een budget van 60.000 gulden voor pu
bliciteit te geven en daarnaast 60.000 gulden
elk voor het aantrekken van een coördina
tor. Daarnaast heeft Desmet een verbou
wingssubsidie van 380.000 gulden en een
huursubsidie van 35.000 gulden nodig.
EDE/BUREN Hij kan
dan met zijn organisatie-
en artiestenbureau veel te
maken hebben met gooc
helaars, hij mag dan ambi
tieuze plannen koesteren
om een goochelmuseum in
het Betuwse Buren te ves
tigen, zélf kan Simon van
Oostveen (40) het niet.
„Een paar trucs ken ik,
maar ik kan ze niet uit
voeren. Ik erger me ook
mateloos aan die jongens
als ze hier in mijn bureau
hun nieuwe trucs op mij
uitproberen. Simon, luis
ter eens even...In negen
van de tien gevallen ben
ik hun eerste slachtoffer."
Hij is de manager van de gooc
helaars Ronald Moray (24) en
Peter Vogel (22). Hoewel hij,
vanuit zijn kantoor in Ede,
voor een nog aanzienlijk gro
ter aantal artiesten de business
regelt, had hij vanaf het begin
steeds exclusief goochelaars in
zijn pakket. Ook al kan-ie er
zelf niks van, de magie en
mystiek doen hem veel.
Via-via is hij nu betrokken,
sterker nog, is hij de aandrijf-
motor van een voor Nederland
in ieder geval uniek projekt:
een goochelmuseum, op te
bouwen uit vooral de nalaten
schap van de vorig jaar overle
den Amsterdamse meester-
magiër Henk Vermeijden,
leermeester van vele Neder
landse en buitenlandse gooc
helaars, ook van Ronald Mo
ray en Peter Vogel.
Van Oostveen gaat voor naar
een belendend vertrek van
zijn managerskantoor en gaat
er eens goed voor zitten om uit
te leggen hoe het allemaal in
elkaar steekt, want er zijn uit
roep- en vraagtekens in over
vloed. De wanden van het
vertrek - duidelijk een rustige
plek bestemd voor vertrouwe
lijk overleg - zijn behangen
met duizenden boeken en tijd
schriften over goochelen: snel
geteld 25 strekkende meter
met boeken en 15 met tijd
schriften. De boeken zijn ge
schreven in het Nederlands,
Engels, Duits, Frans, Chinees,
Japans, Mexicaans, Zweeds en
Noors. „Eigenlijk komen ze
overal vandaan." Alles was
eens bezit van de wereldbe
roemde Henk Vermeijden, die
zijn kantoor had aan de Klo
veniersburgwal in Amster
dam.
Exclusief
„Ik zit twaalf jaar in het vak,
Simon van Oostveen ...25 strekkende meter aan goochelboeken..
zes jaar geleden begon ik voor
mezelf een organisatie- en ar
tiestenbureau. Steeds had ik
exclusief een goochelaar. Ex
clusief betekent dan dat je alle
Zakelijke en artistieke belan
gen van zo'n persoon behar
tigt. Het gaat om Ronald Mo
ray. Tweeënhalf jaar geleden
kwam de Amsterdammer Pe
ter Vogel erbij. Ronald werd
goocheltechnisch gecoacht
door Henk Vermeijden, die
zelf overigens nooit het podi
um opging. Hij was ook Ver-
meijdens laatste leerling. Ro
nald werd in 1988 bij het we
reldcongres in Den Haag ook
eerste in de klasse mentaal
goochelen, wereldkampioen
dus."
„Fred Kaps was ook een leer
ling .van Vermeijden, net zoals
Richard Ross en Ger Copper
die nu in Spanje werkt. Roem
ruchte goochelaars als de Duit
sers Kalanag en Siegfried en
Roy werden door hem geadvi
seerd. Door al die kontakten
over de hele wereld bouwde
Vermeijden een ontzettend
grote bibliotheek op. Toen hij
overleed werd door een Ja
panner en door een Ameri
kaan een bod op de biblio
theek uitgebracht. Echter, in
de laatste uren voor hij over
leed, had hij aan zijn familie
doorgegeven dat ze Ronald
Moray niet moesten vergeten.
Via een familielid werden we
uitgenodigd ook een bod uit te
brengen. Het ging om veel
geld. De familie hechtte er
waarde aan dat het in Néder-
land bleef. Daarom kregen we
het tenslotte ook in bezit, ook
al was het bod van de Ameri
kaan en de Japanner hoger
dan dat van ons. We kregen
niet alleen de bibliotheek in
bezit, maar ook Vermeijdens
lezingen en de auteursrechten
van de boeken die hij schreef
én van het maandblad Triks
dat hij uitgaf."
Ze kochten de goochelnalaten-
schap met z'n drieën: Van
Oostveen, Moray en Vogel.
Om er iets zinnigs mee te
doen, richtten ze een stichting
op, waar ze respektievelijk
voorzitter, secretaris en pen
ningmeester van zijn.
Van Oostveen: „Er zit ook een
gigantische hoeveelheid gooc-
helattributen bij, inclusief
massa's kaarten. Het kleine
spul bevindt zich op de zolder
thuis bij Ronald en de grote
materialen in kisten in een hal
op het industrieterrein in Ede.
Wat we er voor betaald heb
ben? Laat ik volstaan met te
zeggen 'heel erg veel', zo zal
een leek zeker zeggen. Gooc-
helkenners zullen het mis
schien een grijpstuiver noe-
Simon van Oostveen zegt dat
zijn gedachtengang altijd ge
weest is dat een manager moet
meedenken en moet investe
ren in zijn artiesten. „Dat ge-
FOTO WILLIAM HOOGTEYLING
beurt in Nederland bijna niet.
Ik vind dat je zoveel mogelijk
moet investeren in je jongens."
Daarom stopte hij geld in de
aanschaf van de bibliotheek
en andere attributen. Het an
dere idee dat hem leidde was
dat vakmatig gezien vele gooc
helaars - tegen betaling - hun
kennis en handigheid kunnen
vergroten door het raadplegen
van de bibliotheek en de attri
buten. „Ze kunnen donateur
worden van onze stichting
Triks. Dan kunnen ze er een
paar keer per jaar in lezen.
Het spul is zo uniek dat we het
niet gaan uitlenen. Wat zo'n
donateurschap moet gaan kos
ten? Dat weten we nog niet.
We zullen samen met de gooc
helaars eens moeten bekijken
wat het moet gaan kosten.
Maar we gaan ervan uit dat
die mensen vakmatig bezig
zijn, zowel de amateurs als de
professionals. Ze verdienen er
aan als ze meer weten en kun
nen, dus ik denk dat zo'n do
nateurschap ook geen habbe-
krats hoeft zijn. Er zullen, zo is
de bedoeling, in het museum
ook lezingen en demonstraties
gegeven worden. Ook die zul
len dan toegankelijk zijn voor
de goochelaars die donateur
De meeste goochelaars, weet
Simon van Oostveen, weten
echt wel hoe de trucs gaan,
maar ze kennen vaak niet de
finesses. „We hebben in onze
voorraad ontzettend veel be
schrijvingen. Want vaak is het
niet alleen de truc die 't 'm
doet, maar het verhaal erbij,
en hóe het verteld wordt. Daar
gaan die beschrijvingen over -
verhaaltjes, tips, adviezen bij
de trucs."
Van het moment af dat Van
Oostveen wist dat hij en zijn
companen de spullen konden
kopen, heeft hij gezocht naar
een geschikte ruimte. Via-via
kwam hij in Buren terecht, het
monumentale stadje in de Be
tuwe met zoveel bindingen
met het koningshuis. „Het
moest een monumentale,
sfeervolle ruimte zijn die past
bij dc mystiek en magie van
het goochelen".
Het werd een pandje aan de
Achterbonenburg, een opge
knapte hooischuur: eens wer
den tussen de massieve balken
muren gezet en was er op
nieuw een bijzonder pandje
aan de toch al grote reeks toe
gevoegd. In het souterrain be
vindt zich het stadsarchief.
De bedoeling van de stichting
Triks is om in vitrines oude
boeken - zelfs uit de 18de en
19de eeuw - uit te stallen, en
wat hedendaagse elektroni
sche trucs. Van Oostveen
vindt ook dat er onthullingen
moeten plaatsvinden. „Het
moet toch prachtig zijn om te
vernemen hoe het zit met het
doorgezaagde weesmeisje. Ik
stel me zo voor dat er voor
toeristen die Buren bezoeken,
ook iets in het museum te be
leven moet zijn. Demonstraties
van goochelaars. Het is toch
mooi als mensen thuis kunnen
komen en zeggen: ik weet hoe
het zit met een truc. Je moet
natuurlijk niet alles vertellen,
als je weet hoe het gaat, is goo
chelen eigenlijk niet leuk
meer. Wat je laat zien, zal ook
in goed overleg met de Neder
landse goochelaars - en dat
zijn er toch wel een vijftig -
bepaald moeten worden. Het is
niet leuk als een goochelaar
een truc heeft die in het mu
seum uitgelegd wordt. Ge
dacht wórdt in eerste instantie
dus aan wat oudere trucs."
AAD NEKEMAN
KATWIJK— In het tennis
toernooi van Zee en Duin ble
ven gisteren bij de heren in B'
de vier getipte halve finalisten
over. Topfavoriet Erik Bakker
had gisteren de meeste moeite
zijn tegenstander beentje te
lichten. Ook Kees Heemskerk
moest diep gaan voor de winst
terwijl Elmar Gerth en Mar-
tijn Krans beiden in een twee-
setter hun klussen klaarden.
Het door Erik Bakker te lich
ten 'beentje' hoorde toe aan
Herman van de Cappellen en
was nog niet geheel hersteld
van de op donderdag gespeel
de marathonpartij van drie
uur. In de loop van de partij
zou hem dit nog flink parten
gaan spelen. Dat het bij van
Van de Cappellen in het 'kop-
pie' aanmerkelijker frisser
was, bewees hij in de eerste
set. Met lage slice ballen op
Bakker's forehand wist de Me-
renwijk-speler de vaart uit
diens spel te halen. In de eer
ste set leverde deze tactiek
Van de Cappellen nog het ge
wenste rendement op; 7-5. Het
fysiek vermoeiende spelletje
zou Van de Cappellen zelf
gaan opbreken. Na nog een 2-0
voorsprong te hebben geno
men in de tweede set begon de
pijp snel leeg te raken. Bakker
won zes games op rij en daar
mee de tweede set. Toen in de
derde set Van de Cappellen
krampverschijnselen begon te
vertonen, was het pleit be
slecht; 6-2.
CfiicLcSouamit
,\J
Rabobank Q
Kees Heemskerk leverde een
knappe prestatie door de toch
niet kinderachtige Duitser
Axel Bandung te kloppen. Na
de eerste set met 6-3 verloren
te hebben, hervond Bandung
zich in de tweede set. Door
met name knap serveerwerk
werd Casino-speler Heems
kerk met 6-1 overrompeld. De
Duitse opleving duurde voor
Heemskerk net lang genoeg.
Door de beslissende set met 6-
3 te winnen maakte hij knap
gebruik van de slordigheden
die bij Bandung de kop weer
hadden opgestoken. Elmar
Gerth troefde tamelijk vlot
wedstrijdleider Leon Damen
af. Damen had waarschijnlijk
nog zijn winnend optreden als
Blues Brother in de avond
daarvoor gehouden play-bac-
kwedstrijd in de benen. Het
racket was koud uit de hoes of
de 6-0 setwinst voor Gerth
stond op het bord. In de twee
de set ging het Damen aan
merkelijk beter af. De geno
men 4-1 voorsprong was ech
ter niet genoeg om nog terug
in de wedstrijd te komen. El
mar Gerth liet zien dat er re
kening gehouden moet wor
den met hem als er gesproken
wordt over toernooiwinnaars.
Door alsnog de set te winnen
met 7-6 vermeed hij een be
slissende spelreeks en spaarde
daarmee krachten waarmee
volgende opponent Martijn
Krans bestreden moet worden.
De als tweede geplaatste
Krans was volgens verwach
ting te sterk voor Onno Gui-
nau; 6-3, 6-2. Bij de dames in B
kwam Marijke Guyt als eerste
in de halve finale. Haar tegen
standster Carola Geerlings
moest wegens ziekte verstek
laten gaan. De andere kwartfi
nalisten kwamen wel in actie.
Annemarie Rammers was te
sterk voor Katja Nelis (7-6, 7-
5) terwijl Mirjam Siemerink
middels een drie-setter Petra
Acqoy met lege handen liet
staan. De vierde kwartfinale
tussen Nathalie van Lint en
Cindy Berkhout werd wegens
invallende duisternis afgebro
ken bij de stand 6-3, 5-6 voor
Berkhout.
Bij de mannen in Cl leed Jo-
han Draulans een ontluiste
rende nederlaag. Draulans kon
zich niet inhouden tegen de
met veel slice spelende Karei
Huizinga waardoor het hek
werk achter Huizinga het
zwaar te verduren kreeg. Hui
zinga stapte met een 6-1, 6-2
winst de halve finale binnen.
Hierin moet hij het opnemen
tegen Rene van de Linden die
Bennie de Bruin met 7-5, 6-4
aftroefde. Ook Bartel Swart
bereikte de halve finale, al
deed hij dit bij de D-heren.
Hier'heeft hij reeds gezelschap
gekregen van Ivan Jonker en
Jeroen Westdijk. Ingrid Kruit
zet haar zegereeks in Katwijk
voort. Suzanne van de Ark
kon de topfavoriete in het
DED niet stoppen; 6-3, 6-3.
Ter Aar
Rene Cardinaal stelde nadruk
kelijk zijn kandidatuur voor
de hoofdprijs in het HECl.
Met 6-0, 6-2 winst over Ron
Hoogendoorn liet hij er geen
gras over groeien. Lokale fa
voriet Frank Bennemeer be
houdt de kans om roet in Car-
dinaals eten te gooien dankzij
een 6-3, 6-2 winst over G. Vo-
gler. Opvallend in het HED1
was de opmars van Arno
Vonk. Na ook al de halve fina
le te hebben bereikt bij de 30+
heren versloeg Vonk in Dl de
als vierde geplaatste Paul
Brand met 6-0, 6-3. In deze
klasse is de te kloppen man
echter Men no Meekel. Deze
zorgde ervoor dat Ron Hoog
endoorn zijn tweede verlies-
partij van de dag aan zijn
broek kreeg. Het HDD30+
krijgt zondag een niet voor
spelde finale. Het als eerste ge
plaatste koppel Crama-
/Schreuder verloor met 4-6,6-
4,6-0 van Buys/Van Driel, ter
wijl de nummer twee van de
lijst, Koedam/Pracht, het on
derspit moesten delven voor
Minnema/Lijten.
YVAN HERMANS
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da?
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van
1 deze krant.
Zaterdag 5 augustus
DEN HAAG Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.30:
Nat. Jeugd Ork. olv Adam Gatehouse; werken van R. Strauss, Debussy en
Mahler.
Omniver8um (Pres. Kennedyl. 5 tel. 545454) 11.00: 'Het heelal, onze oer
bron' en 3D-film 'We are born of stars'; 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00: 'De
vier jaargetijden'; 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00: 'To the limit, de mens
in topvorm'.
Malieveld 15.00 en 20.00: Circus Krone.
WASSENAAR Duinrell 12.30. 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30: High Diving
Team The American Eagles.
Zondag 6 auqustus 13, tel. 462400): Three fugitives
(al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.30,
ucw n««u umniversum (rres.
Kennedyl. 5 tel. 545454) 11.00:
Pet sematary (16); 13.45. 18.45.
21 30 zo 13 15. 16.00. 18.45,
'Het heelal, onze oerbron' en 3D-
film 'We are born of stars'; 12.00,
21.30 ODEON 3: Licence to kill
14.00, 16.00 en 20 00: 'De vier
jaargetijden'; 13.00, 15.00, 17.00,
19.00 en 21.00: 'To the limit, de
mOO3 18.458 21.301 ODEON 4:
De stam van de holebeer (al);
13 45 18.45 21.30. zo. 13.30;
mens in topvorm'.
Malieveld 15.00 en 20.00: Circus
WASSENAAR Duinrell 12.30,
16X)0! 18.45.' 21.30. STUDIO 1
(Kettingutraat 12b, tel. 656402): Do
the right thing (16); 19.15, 21.45.
13.30, 14.30, 15.30 en 16.30: High
Diving Team The American Eagles.
zo ook 14.15. vr. za.nacht 00.15.
STUDIO 2: A cry in the dark (al);
19.00, 21.15. zo. ook 14.00. vr. za.
nacht 00.15. STUDIO 3: She's got
1 bioscopen
ta have it (16); 19.00, 21.00. zo.
ook 14.00. vr. za. nacht 00.15.
HAAGS FILMHUIS. Zaal 1: Klei
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel.
463500): Roadhouse (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Dance
academy (al); (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ASTA 3 My stepmother
is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 1 (naast Den Haag
Centraal tel. 471656): Paperhouse
(16); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo.
14.00, 16.45. 19.15, 21.45. BA
BYLON 2: Dangerous liaisons (al);
14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00,
16.30, 19.00, 21.30. BABYLON 3:
ne Vera; 19.30, 22.00. Zaal 2: Fa- 1
bula de la bella Palomera; 19.30.
Bagdad café; 21.45 Zaal 3: 19.30,
21.45. The long farewells; do. Un
ragazzo di calabria; vr. Mujeres;
za. Tampopo; zo. Colors; ma.
Frantic; di. Salaam Bombay; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1. The karate kid 3 (16);
za. 00.15 CINEAC 2: The burbs
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Levi
athan (16); za. 00.15. STUDIO 1:
Do the right thing (16); vr. za.
00.15. STUDIO 2: A cry in the
dark (16); vr. za. 00.15. STUDIO
3: She's gotta have it; za. 00.15.
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637):
The karate kid 3 (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
BABYLON Platvoet en zijn
vriendjes; 14.00. za. zo. 14.00,
16.30. CINEAC: Taran en de to-
lloo; *18.45* 2T30. ^o"' 13U5,'
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Police academy 6 (16); 18.45,
METROPOLE: Platvoet'en zijn
vriendjes; 14.00. zo. 13.15, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
gielaan, tel. 456756): Licence to
kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME-
TROPOLE 2: Rain man (al); 18.45,
tel. 071-121239): Road House (al);
19.00, 21.15. za zo. wo. ook 14130.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): The Karate Kid III
21.30. METROPOLE 3: Dirty rot
ten scoundrels (16); 14.00, 18.45,
2130. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: The na
ked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: Filmzomer '89;
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Licence to
kill (al); 14.15, 18.45. 21.15. Three
Fugitives (al); 14.30, 19.00, 21.15.
My stepmother is an alien (al);
14.30, 21.15. The Burbs (al); 19.00,
21.15 Taran en de toverketel (al);
14.30 Platvoet en z'n vriendjes
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ma. 14.00,
20.30 The name of the rose; do.
The meaning ot life; vr. Willow; za.
U2: Rattle and hum; zo Cry free
(al); 14.45. «TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): The Bear (al);
19.00. za. zo. wo. 00k 14.30. 9V»
Weeks (16); 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52. tel. 071-125414):
dom; ma. Yeelen; di. Midnight
run; wo. ODEON 1 (Herengracht
Every woman has a fantasy (16);
14.30, 19.00, 21.15.
Gastorganist zet Liszt groots neer
Orgelconcert onder auspiciën van
het Haags Orgel Kontakt door de
Westduitse organist Eberhard Lauer
met werken van Buxtehude, Bach
en Liszt. Vrijdagavond, Grote Kerk,
Den Haag.
Met „slechts" Srie composities
op zijn programma stelde zich
gisteravond als gast van het
Haags Orgel Kontakt voor de
Westduitse organist Eberhard
Lauer. Wie echter de omvan
grijkheid van de Fantasie
„über Ad nos, ad salutarem
undam" van Liszt kent weet
de bemerking „slechts" zeer
betrekkelijk is. Het Liszt-werk
neemt niet minder dan 27 mi
nuten in beslag. Lauer is dui
delijk een organist die uitda
gingen aandurft. In 1983 ver
tolkte hij op zestien avonden
het totale orgel-oeuvre van
Bach en vorig jaar gaf hij alle
orgelwerken van Messiaen ge
stalte. Hij studeerde onder an
deren bij Albert de Klerk en
volgde meestercursussen bij
Isoir, Marie Claire Alain en
Tagliavini. Sinds 1982 is Lauer
organist in Hamburg en do
cent in Lubeck.
De keuze van een werk van
Buxtehude dankte het publiek
ongetwijfeld aan Lübeck. Hier
immers werd Buxtehude in
1668 tot organist benoemd en
werkte hij tot aan zijn dood in
1707. Lauer vertolkte van deze
grondlegger van de Noordduit-
se orgeltraditie Te deum lau-
damus, een feestelijk en uit
bundig werk door de inter
preet met overromelende
kracht neergezet.
Bach was op dit programma
vertegenwoordigd met de der
de van de zes sonates BWV
525-530. Ook in deze sonate
demonstreerde Lauer een di
recte muzikale aanpak, helder,
lichtvoetig, transparant en spi
ritueel.
Piano-componist en virtuods
Franz Liszt heeft een beperkt
aantal orgelwerken nagelaten.
Naast de Fantasie „Ad nos, ad
salutarem undam" zijn de
meest bekende werken Prelu
dium und Fuge über BACH en
Variationen über „Weinen,
Klagen, Sorgen, Zagen". Lauer
speelde in de Ad nos-fantasie
zijn hoogste troeven uit. Hij
gaf blijk de benodigde virtuo
siteit, allure en muzikale wel
sprekendheid in huis te heb
ben. De weergave bezat een
grote mate van spanning en
liet een imponerende indruk
na. Na deze kennismaking zal
Lauer ongetwijfeld in Den
Haag terug gevraagd worden.
ADRIAAN HAGER
EKSPRESSO MET WERKVERSTRAFFING
DEN HAAG De Haagse
amateurfilmclub Ekspresso,
klein, maar dapper en actief,
toont vrijdagavond 1 septem
ber in Theater de Poort aan de
Paviljoensgracht de première
van de speelfilm/videopro-
duktie 'Werkverstraffing'.
Deze film van 45 minuten is
gemaakt in nauwe samenwer
king met de Stichting Werklo
zen Initiatief waarvan het
script afkomstig is en de Stich
ting Federatie Haags Ama
teurtoneel, waarvan vrijwel
Filmclub Ekspresso is enkele
jaren geleden van super-8-film
overgestapt op video; gewerkt
wordt met amateur-appara-
tuur, maar omdat de leden
langzamerhand over nogal wat
filmervaring beschikkenis de
sprong gewaagd naar inhoude
lijk serieuzer werk, waarvan
'Werkverstraffing' een aan
sprekend voorbeeld moet zijn.
De toekomst moet, aldus Ek
spresso, meer van dit soort
langere films opleveren die de
status van amateurfilm te bo
ven moet komen.
De film 'Werkverstraffing' be
handelt de identiteitscrisis, die
de hoofdrolspeler doormaakt
als hij zonder werk is geko
men. Hij is, dus, zijn baan
kwijt, zijn relatie loopt uiter
aard stuk en zijn mooie huis
moet hij verruilen tegen een
somber kamertje, vier-hoog-
achter: toonbeeld van ellende.
De hospita brengt hem zo ver
dat hij in huis allerlei akelige
klusjes gaat uitvoeren, met be
houd-van ijn minimum-uitke
ring; daar zorgt de hospita wel
voor. Gaandeweg verandert de
identiteit van de man: hij voelt
zich steeds meer verantwoor
delijk voor het werk dat hem
in feite is opgedrongen en uit
eindelijk zet hij zijn werksitua
tie - klussen voor anderen -
af tegen zijn vroegere, goedbe
taalde en hooggewaardeerde
baan als afdelingschef. Is hij
nu beter af of niet? De man
denkt van wel. De film wordt
vertoond door middel van vi
deo-projectie op groot scherm.
SON Jan Siemerink heeft
met zijn oude dubbelspelpart
ner Jacco Eltingh de finale
van het herendubbelspel op de
nationale tenniskampioen
schappen in het Brabantse Son
gewonnen. De vroegere Uni
cumcombinatie won met twee
maal 7-6 van de gelegenheids
combinatie Mare van Eekeren
en Vincent van Gelderen. In
de eerste set was Eltingh de
eerste die zijn service moest
inleveren. De break werd ech
ter direct op Van Eekeren te
ruggepakt. De eerste tiebreak
werd met 7-1 gewonnen. In de
tweede set opnieuw een break
op Van Eekeren waarop El
tingh zijn service onmiddellijk
weer inleverde. Op 5-4 over
leefde Siemerink en Eltingh
een setpoint om vervolgens op
6-5 voor te komen. Siemerink
leverde toen voor de eerste
maal zijn service in. De beslis
sende tiebreak werd ditmaal
met 7-3 gewonnen. Siemerink
en Eltingh spelen zondag de
finale tegen Bochtstra en
Haarhuis.
De opmars van Heieen van
den Berg is door Nicole Jager-
man tot staan gebracht. De
Noordwijkerhoutse beschikte
niet meer over die grote vorm
die haar spel de hele week
kenmerkte. Jagerman was do
minerend en won met 6-1. Ze
speelt vandaag de finale tegen
de ongeplaatste Judith War-
ringa. Heieen van den Berg
vertrekt medio augustus naar
drie 10.000 dollartournooien in
België om aansluitend drie
van dergelijke tournooien in
Joegoslavië te gaan spelen.