Pax Christi houdt voor het eerst voettocht in Polen Nat of droog, op l geloof komt het aan CddaeSomant Oldebroeker predikant mag eigen kerk niet meer in kerk wereld Bijbels gratis huis-aan- huis in Drachten brieuen lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE fieidócSoiwcmt DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1989 PAGINA 2 ZWOLLE De Oldebroeker predikant ds. A. van Houselt mag niet meer terugkeren in de plaatselijke kerk van de Vrije Oud-Gereformeerde Gemeente. De beslissing van drie diake nen en een ouderling om de predikant „los te maken" is vol gens president mr. J.C.A. Schunck van de rechtbank in Zwolle rechtsgeldig. De vier ambtsdragers zijn drie maanden geleden in conflict ge raakt met de predikant, omdat deze het niet eens was met hun beslissing een mede-ouderling wegens vermeende openbare dronkenschap te schorsen. Van Houselt beriep zich hierbij op de Dordtsche Kerkordening uit de zeventiende eeuw, die dia kenen niet toestaat te stemmen. De drie diakenen en de ouderling besloten de predikant te ont slaan. Zij zetten nieuwe sloten op de kerkdeuren om Van Hou selt de toegang tot het gebouw onmogelijk te maken. Van Hou- selt's eis om deze maatregelen ongedaan te maken, werd woen- dag door de rechtbank afgewezen. Schunck stelt echter in zijn vonnis dat diakenen volgens de statuten van de kerkelijke ge meente tot de kerkeraad behoren en dus wel stemrecht heb ben. Het conflict heeft in het Veluwse dorp een kerkscheuring te weeg gebracht. Van Houselt houdt al sinds enige tijd kerkdien sten in een schoolgebou en zo is de Veluwe weer een kerkelij ke splintergroep rijker. Laat het gras niet groeien op het pad der vriendschap Nicolas Chamfort DEN HAAG Ongeveer 150 jongeren uit verschei dene Westeuropese lan den, onder wie 25 uit Ne derland, vertrekken van daag naar Polen voor de internationale Pax Chris- ti-voettocht. Het is de eerste keer dat de jaar lijkse voettocht in een Oosteuropees land wordt gehouden. De internationale Pax Christi- beweging wil 50 jaar na de in val van de nazi's in Polen en het begin van de Tweede We reldoorlog de slachtoffers van deze oorlog herdenken. Bo vendien streeft zij ernaar dat de jongeren met de Polen spreken over de manier waar op „vrede en gerechtigheid voor de landen en volkeren van Europa" kan worden be reikt, zoals het motto van de voettocht luidt. De Pax Christi-leden zijn in Polen te gast bij de Clubs van Katholieke Intellectuelen (KIK's), die in 1956 zijn opge richt en nu in ongeveer 45 steden zijn gevestigd. De KIK's hebben ongeveer 15.000 leden. De grootste, de KIK van Warschau, telt 3.000 le den en wordt geleid door prof. Andrzej Stelmachowski, vroeger adviseur van de vak bond Solidariteit en nu nog in die functie werkzaam voor de Poolse bisschoppen. De KIK's, die alleen praktize- rende rooms-katholieken als lid aanvaarden, zien het als hun belangrijkste taak de pas torale zending van de kerk te steunen en inhoud te geven aan de taken van de leken binnen de kerk. Vele KIK-le- den spelen een belangrijke rol in Solidariteit. De voettocht begint in Oswie- cim, het vroegere Auschwitz, waar een bezoek wordt ge bracht aan het voormalige concentratiekamp en een eu charistieviering wordt gehou den in de plaatselijke kerk. De deelnemers houden voorts een stille tocht op het terrein van het vernietigingskamp Birkenau. Deze wordt afgeslo ten met een gebedsdienst in het „Pelgrimshuis", het bezin ningscentrum buiten het ter rein van Birkenau, waar tij dens de Tweede Wereldoorlog de commandant van dat kamp woonde. In verband met het conflict rond het Karmelietessen klooster in Auschwitz hebben de Pax Christi-afdelingen in Nederland, Vlaanderen en de Bondsrepubliek een verkla ring uitgegeven. Zij hopen dat de Rooms-Katholieke Kerk zich houdt aan de afspraak met het Joods Wereldcongres om het klooster te verplaat sen. De afdelingen erkennen dat het gebed van de zusters, wier familieleden zelf slachtoffer van de nazi's zijn geworden, beantwoordt aan de christelij ke traditie, maar zij wijzen er tegelijk op dat dit gebed door joden als een daad van chris telijke aanmatiging wordt be schouwd. Volgens de beide Pax Christi-afdelingen mag het gebed van de zusters niet worden voortgezet op een plaats die aanleiding tot con flicten tussen joden en chris tenen is geworden. De Nederlandse Pax Christi - afdeling is altijd voor ver plaatsing van het klooster ge weest, maar binnen de West- duitse Pax Christi-afdeling lag dat anders. De secretaris van deze afdeling, Ansgar Koschel, sprak enkele jaren geleden zijn verbazing uit over de joodse protesten tegen het klooster. Hij kon absoluut niet inzien, dat het klooster een ontoelaatbare aanval be tekende op de joodse slachtof fers van het nationaal-socia- lisme en de joden zelf. Na de bijeenkomst in Ausch witz kunnen de Pax Christi- leden meedoen aan een voet tocht van Krakow naar het Mariabedevaartsoord Czesto- chowa. Maar zij kunnen ook een week verblijven in een de zes steden waar een KIK een programma voor hen heeft opgesteld. De deelnemers die naar Wro claw in het zuidwesten van Polen gaan, houden zich vooral bezig met de contacten met andere kerken en gods diensten. De Pax Christi-le den helpen onder meer bij het schoonmaken van de joodse begraafplaats en besteden aandacht aan het leven van de in 1987 zalig verklaarde Edith Stein. Zij werd in 1891 geboren uit joodse ouders in Breslau, zoals Wroclaw vroe ger heette, en stierf in 1942 in Auschwitz. De KIK in Warschau heeft een programma ontwikkeld met de vredesgroep „Vrijheid en vrede", waarin vooral dienstweigeraars samenwer ken. Hier komen naast de ge schiedenis van de joden in Polen ook de recente politieke ontwikkelingen in het land aan de orde. Het programma in de haven stad Szczecin heeft een stu dieus karakter. De Pax Chris ti-leden die zich daar bezin nen op de rol van christenen in het maatschappelijke en politieke leven, krijgen elke ochtend een lezing voorge schoteld. In de stad Plock, ten westen van Warschau, staat de vervuiling van het milieu centraal. Over de gevoelige kwestie van het klooster in Auschwitz, waarbij het tijdens demonstraties van joden zelfs tot botsin gen kwam met Poolse bouwvakkers die aan het klooster wer ken (foto), wordt ook binnen Pax Christi Internationaal ver schillend gedacht. DRACHTEN - De Evangelische Boekhandel in Drachten zal begin oktober tienduizend exemplaren van „Het Levende Woord" huis-aan-huis in Drachten verspreiden. De boekhan del doet dit ter gelegenheid van het vijftien-jarig bestaan op 2 november. Het Levende Woord is een populaire bewerking van het Nieuwe Testament. „We willen meer mensen berei ken. Ook inwoners van Drachten, die nog nooit in de kerk of onze boekhandel zijn geweest", aldus Carla Tom van de Drachtster boekwinkel, verspreidingsactie kost 30.000. Dit geldbedrag hoopt men op tafel te krijgen door collectes te houden in de kerken van Drachten. „Dan wordt de actie een cadeautje van christelijk Drachten aan alle Drachtsters". Gereformeerde Kerken Beroepen te Melissant-Dirksland- Herkingen (part-time) drs. P. Roze- boom te Stad aan 't Haringvliet, die dit beroep heeft aangenomen en te vens predikant in Stad aan 't Haring vliet blijft. Nederlandse Hervormde Kerk Aan genomen naar Oostwoud en Mid- woud en Hauwert en Twisk (beiden part-time) mw.A.E. Struijk-Boers en J.S. Struijk, kand. te Bunnik. Beroe pen: te Bleiswijk W.M.M. Moonen te Geerlruidenberg en Hooge Zwaluwe en Made; te Nederhemert dr.W.J. op 't Hof te Ouddorp. Amerikaanse Spaanstalige katholieken roeren zich DENVER Het moet afgelo pen zijn met de discriminatie van Spaanstalige leden van de Rooms-Katholieke Kerk, vin den de „Hispanics" in het Amerikaanse aartsbisdom Denver. Zij hebben een lijst met elf eisen gedeponeerd bij aartsbisschop J. Francis Staf ford. Alle priesters en kerkelijke functionarissen in het aarts bisdom moeten de Spaanse taal beheersen, eisen de onte vreden parochianen. Er moet een Spaanstalige hulpbisschop komen, de geestelijken moeten worden ingewijd in de leefwereld van de 'Hispa nics' en er moet zo snel moge lijk een conferentie worden gehouden over racisme in het aartsbisdom. De leiding van de kerk „doet geen enkele poging de cultuur en religiositeit van de Spaan stalige katholieken te begrij pen", aldus pastoor Marshall Gourley van de parochie „Onze Lieve Vrouw van Gua dalupe". „Hispanics" worden volgens hem beduidend slech ter behandeld dan blanke le den van de kerk. Het aartsbisdom in de Ameri kaanse staat Colorado telt 330.000 katholieken, van wie er 40.000 een Spaanse achter grond hebben. Het aantal niet-geregistreerde Spaansta lige katholieken wordt op on geveer 150.000 geschat. Vorige maand werden de Amerikaanse katholieken ook al met de neus op racisme in de kerk gedrukt. De priester George Stallings richtte toen in Washington een eigen Afro-Amerikaanse kerk op, om aan de noden van zwarte katholieken tegemoet te ko- RIJSWIJK In de bap tistengemeente van Den Haag gebruiken ze de termen niet zo vaak: „droge en natte baptis ten", maar karakteristiek zijn zè wel. Met droge baptisten worden mensen bedoeld die in vrijwel al les meedoen met het le ven in de baptistenge meente, maar die de ene stap niet willen doen, na melijk die in het doop- bad. En, zo zal inmiddels duidelijk zijn, na de doop is iemand een „natte baptist" en tevens vol waardig lid van de baptisten gemeente. Voor de volledig heid; in Den Haag spreken ze liever over „vrienden van de gemeente" dan over „droge baptisten". Want baptisten kunnen niet droog blijven, zo zal blijken. Pier van der Werf, voorgan ger van de Baptistengemeente Den Haag (150 gelovigen, Mirtekerk, Vier Heemskinde- renstraat 91) is een goede „schoolmeester". Haarfijn legt hij uit hoe voor baptisten die doop zó belangrijk is dat ze hun naam er aan ontlenen (het engelse to baptise bete kent dopen): de doop komt na het geloof en niet, zoals bij de kinderdoop, andersom. „Het bijbels getuigenis is er duidelijk over: Een mens moet eerst wedergeboren worden voordat er kan wor den gedoopt. Maar je moet die elementen eigenlijk niet zo ui- telkaar halen; het is één ge beuren. Dopen is meer dan DE VELE WONINGEN Dit is het derde artikel in een serie waarin de karak teristieken van kerken, kerkgenootschappen en groepen naar voren komen. Vorige afleveringen ston den in de kranten van 27 en 31 juli jl. een teken, een symbool; er ge béurt iets met de dopeling, want God is er bij. Dopen als zodanig maakt deel uit van het proces. In de bijbel wordt dan ook gesproken over „het bad der wedergeboorte". De kinderdoop is dus niet te recht, vinden de baptisten, en de praktijk van de besprenke ling is dat evenmin. Dopen betekent onderdompeling. Vandaar het grote doopvont in baptistenkerken; soms wordt een mobiel doopvont gebruikt en als dat niet gaat wordt wel uitgeweken naar een gebouw van een zusterge- meente. Sommige groepen, bijvoorbeeld Russische baptis ten, geven de voorkeur aan de doop in open water. Het persoonlijk geloof krijgt bij de baptisten de volle na druk. Geloof kun je niet bij de geboorte mee krijgen, ieder mens moet de geloofsbeslis- sing nemen. Iemand is pas ge lovig als hij die beslissing heeft genomen en God heeft ontmoet in Christus. Dat laat ste hoort er nadrukkelijk bij: het moet te zien zijn aan je le ven dat je God hebt ontmoet. „Ik heb dat vaak meege maakt", vertelt Van der Werf, „het contact met de Heer is een beleving van de hele mens. Mensen worden na hun wedergeboorte blij; ze zijn tot klaarheid gekomen met God en met zichzelf. En dan zie je ook de vrucht van de Geest, zoals die in de bijbel staat: vriendelijkheid bijvoorbeeld, vrede, goedheid of trouw". Maar, zo vraagt een weifelen de persoon zich natuurlijk af, als je nu niet altijd blij bent, ben je dan niet wedergebo ren? Van der Werf: „Je moet de zekerheid zoeken in Gods Woord, wat daar in staat is waar en zeker. En bovendien, de Geest laat je het echt wel weten". Geschiedenis De geschiedenis van de bap tisten is al lang, eigenlijk be gint ze al bij de reformatie, of beter gezegd bij de doperse beweging die een correctie öp de reformatie beoogde. Ene John Smyth, een uitgeweken anglikaan, kwam in Amster dam in 1607 zijdelings in aan raking met doopsgezinden. Hij maakte deel uit van de ge meente in Engeland die in twee groepen naar Nederland kwam. De ene groep is be kend geworden als die van de Pilgrimfathers; Smyth bevond zich in de andere groep en ging later terug naar Enge land. Hij „bekeerde" zich in 1609 tot de doop van gelovi gen (dus geen kinderen) en die gebeurtenis wordt wel ge zien als het begin. In Nederland kwam het bap- tisme in de eerste helft van de negentiende eeuw behoorlijk op, dankzij de oorspronkelijk hervormde predikant dr. Jo hannes Elias Feisser. In 1881 wordt in Nederland een Unie van Baptisten Gemeenten op gericht. In die Unie worden allerlei dingen samen gere geld, bijvoorbeeld de evange lisatie en zending en jeugd-en bejaarden werk. Maar voor het overige zijn de tweeëntachtig gemeenten in ons land auto noom, met gezamenlijk een ruime 12.000 gelovigen (ge- doopten); inclusief kleine kin deren beloopt het aantal bap tisten de dertigduizend. „De gemeentevergadering (van gelovige, gedoopte leden) is het hoogste beleidsorgaan", zegt Van der Werf, „omdat de gemeente de gemeenschap van de Geest is, een volwaar dige vertegenwoordiging van het lichaam van Christus". De baptisten hebben een synode of een paus dan ook niet no dig; de gemeente is autonoom; anderen kunnen niet haar over haar zaken beslissen. Het piëtistisch karakter zou je naast de doop aan gelovi gen ook een kenmerk van de baptisten kunnen noemen. Piëtisme is een stroming in de Duits-Nederlandse protes tants-christelijke wereld waarin het „gemoed" en de persoonlijke geloofsbeleving voorop staan. Baptisten hechten meer aan de bijbel dan aan een uitge werkte leer of belijdenis. Waar het op aan komt is dat de „gemeenteleden leven uit Gods Openbaring, Jezus Christus als hun Zaligmaker en Heer belijden en op grond daarvan zijn gedoopt". In die geest wordt voor allerlei za ken gemeenschappelijk naar vormen en oplossingen ge zocht en wat daar uitkomt is mede afhankelijk van mensen en omstandigheden. Daarom zijn er soms ook zulke ver schillen tussen de baptistenge meenten in de diverse plaat sen (in de regio: Den Haag, Delft, Zoetermeer en Leiden) en zijn de baptisten in de Ver enigde Staten (waar ze de grootste groep christenen zijn) weer heel anders dan die in Roemenië. In algemeenheden spreken kan dus eigenlijk niet, blijkt uit de woorden van Van der Werf, het Nederlands baptis- me is al een „meerstromen- land" met accentverschillen en voorkeuren. Zo vindt de één een lied van Johannes de Heer over het persoonlijk zie- leheil erg mooi, maar zingt een ander liever een klassiek kerkelijk gezang of een psalm. „Maar je kunt denk ik wel in z'n algemeenheid zeg gen dat baptisten er niet van houden liederen te zingen waarvan je de tekst drie keer moet lezen om te begrijpen wat er staat. Want dan kun je niet uit je hart zingen". LÜTSEN KOOISTRA Tl Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Botssimulator De orthopedisch chirurg prof. dr. B. van Lingen raadt het gebruik van een botssimulator af, zo lees ik in de krant. Met de botssimulator wil de Vere niging Veilig Verkeer Neder land het dragen van autogor dels bevorderen. Ik kan de mening van prof. Van Lingen alleen maar onderschrijven. Door plaats te nemen in een botssimulator heeft men grote kans een whiplash op te lopen. Dit is een ernstige beschadi ging aan de halswervelkolom, wat een handicap voor de rest van het leven kan betekenen. Ook kinderen die in een bots simulator worden gezet lopen een groot risico nooit meer een normaal leven te leiden. Het dragen van de autogordel is overigens heel belangrijk. Kie zen voor de botssimulator om na te gaan of het dragen van een autogordel wel wenselijk is, is verkeerde zuinigheid: be taal dan maar liever een boete. A. Smit-Munnik, Nederlandse Stichting Whiplash Patiënten, VINKEVEEN. Supertorens Al zeventien jaar rijdt de 59- jarige Bill Brown vanuit zijn woonplaats Yucca Valley bij Palm Springs in de Verenigde Staten op en neer naar zijn een superforens. Hij werd daar onlangs voor gehuldigd zo lees ik in onze krant. Wat een ge weldige kerel. In deze tijd van milieuvervuiling kan hij ech ter beter dichter bij zijn werk gaan wonen. Waar hij nu mee bezig is is zonde van zijn tijd en misdadig ten opzichte van mens en natuur. Jan de Vreede, NAALDWIJK. Vakan tiegangers Ook deze zomer bezorgen va kantiegangers de ANWB- alarmcentrale weer drukke werkzaamheden. Waarom kunnen de vele Nederlanders die zo nodig naar buitenlandse stranden en/of campings moeten en die in wezen kennelijk niet geïnteresseerd zijn in een vreemd land in de maanden voorafgaand aan hun reis niet de minimale moeite nemen zich een basis kennis van de taal van het be stemmingsland eigen te ma ken? Dat is goed voor hun op voeding en .erg makkelijk bij eventuele calamiteiten. Hans M. Cramer, DEN HAAG. Niet te vroeg juichen Mensen n\et een optimistische toekomstvisie zouden het in Parijs bereikte voorlopige akkoord over de toekomst van Cambodja kunnen opvatten als een groot succes. De moord dadige Rode Khmer lijkt in een bijrol gemanoeuvreerd; de Verenigde Naties sturen waarnemers om de terugtrekking te volgen van de Vietnamese troepen en als alles meezit zullen er binnen afzienbare tijd vrije verkiezingen kunnen worden gehouden. Dat alles en nog meer is vastgesteld in een soort ontwerp-overeenkomst, waaraan behalve de direct betrokken groepen ook een aantal grote mogendheden zich heeft gebonden. De realiteit geeft voorlopig echter veel minder reden tot juichen. Want hoe kan een conflict dat al tien jaar duurt en meer dan een miljoen slachtoffers heeft gemaakt, in enkele dagen worden opgelost? De standpunten van de verschillen de partijen liggen dan ook nog steeds ver uiteen. En als de terugtrekking van Vietnamese troepen uit Cambodja, zoals beloofd, binnen enkele weken voltooid is, is er geen enkele garantie dat de burgeroorlog niet oplaait. De opvattingen van de door Vietnam geïnstalleerde regering en de verschillende verzetsgroepen blijven vierkant tegenover elkaar staan. TOCH zijn er in Parijs wel enige lichtpuntjes zichtbaar ge worden in de gecompliceerde internationale betrekkingen rond de kwestie-Cambodja. Die komen overigens niet zozeer voort uit oprechte zorg voor het gruwelijke lot van de Cam bodjaanse bevolking dat al jaren lijdt onder het oorlogsge weld; veeleer dwingt de dynamiek van de internationale po litiek de deelnemers aan de conferentie in een bepaalde rich ting. Zo lijken zowel China als de Sovjetunie, sinds de ontmoe ting tussen Deng Xiaoping en Michail Gorbatsjov, genoeg te hebben van het Cambodjaanse conflict, dat een van de grote obstakels is voor een verdere toenadering tussen beide lan den. China is de wapenleverancier van de Rode Khmer; de Sovjetunie is de steun en toeverlaat van Vietnam. Voor de Verenigde Staten vormde de conferentie in Parijs een moge lijkheid om het contact op hoog diplomatiek niveau met Chi na te herstellen. WANT ondanks de bloedige onderdrukking van de demo cratiseringsbeweging hechten de VS groot belang aan goede banden met China. De steun aan de moorddadige Rode Khmer, die hiervan indirect het gevolg is, weegt in Was hington kennelijk minder zwaar dan het vertrek van Viet nam uit Cambodja. De Chinezen van hun kant hebben hun imago wat kunnen oppoetsen door te breken met de Rode Khmer. Althans, door voor de tribune die indruk te wekken. Want weinigen twijfelen er aan dat China de Rode Khmer blijft steunen. EeN uiterst merkwaardige rol is weggelegd voor prins No rodom Sihanoek, die in Cambodja nog steeds zeer populair schijnt te zijn. In 1970 werd zijn regering door toedoen van de VS ten val gebracht. Maar inmiddels is hij de beste vrien den met de Amerikaanse regering. Hij spreekt voortdurend over de „monsters van de Rode Khmer", die ook een groot deel van zijn familie hebben vermoord. Tegelijkertijd heeft hij zijn eigen politieke toekomst gebonden aan die van de Rode Khmer, door met deze groep samen te werken in de verzetscoalitie. Daarmee is hij in zekere zin ook weer een speelbal van Peking. Deze Sihanoek, n^et al zijn verschillen de belangen, zou de leider moeten worden van een over gangsregering. VOORDAT er in Cambodja echte vooruitgang kan worden geboekt zal er dus nog heel wat moeten gebeuren. Een nood zakelijke voorwaarde voor vrede is, behalve de aftocht van de Vietnamese troepen en westerse hulp voor de wederop bouw, dat de verzetsgroepen worden ontwapend. En daar zit nu juist het grote probleem. De oorlog in Cambodja is een conflict in een land, dat nauwelijks op de landkaart is te vin den. Het is een van die gebieden waar de grote mogendhe den, door hun steun aan de verschillende groepen, eikaars opvattingen en ideeën aftasten. Intussen is het Cambodjaanse volk slachtoffer van dergelijke internationaal-politieke intri ges. Daar heeft de conferentie in Parijs (nog?) geen eind aan gemaakt. Wolkenvelden DE BILT (KNMI) In het al gemene circulatiepatroon komt morgen maar weinig verandering. De luchtdruk blijft hoog boven Ierland en mede door een in activiteit toenemende depressie boven de Oostzee wordt een noord westelijke stroming gehand haafd. Hiermee komen wol kenvelden ons land binnen drijven, maar er komen ook zonnige perioden voor. Het blijft vrijwel overal droog. Vannacht daalt het kwik tot ongeveer 11 graden en over dag loopt het op tot omstreeks 20 graden. Aan de kust een enkele graad lager en landin waarts iets hoger. De wind is I matig rond kracht 3, Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met vrijdag: Noorwegen en Zweden: In het noor den veel bewolking en af en toe re gen, middagtemperatuur rond 21 gra den In het zuiden enkele buien, in het binnenland af en toe wat zon. Middagtemperatuur rond 18 graden, in Zuid-Zweden enkele graden ho ger. Britse Eilanden: In Ierland en Schot land af en toe wat regen, in Engeland en Wales bewolkt, maar droog. Mid dagtemperatuur van 18 graden in Schotland tot 22 graden in Zuid-En- geland. Duitsland: Een lokale regenbui, ook enkele zonnige perioden. In het noorden koel, in het zuiden geleide lijk warmer. België en Luxemburg: Overwegend droog, zonnige perioden, middagtem peratuur oplopend tot 24, aan de Bel gische kust wat koeler. Zwitserland: Zonnige perioden, vrij wel overal droog. Middagtempera tuur 24 tot 28 graden. Oostenrijk: Nog enkele buien, gelei delijk iets zonniger. Middagtempera tuur rond 21 graden, in Karintië iets Italië: in het binnenland nog kans op een bui, verder zonnig. Middagtem peratuur rond 30 graden. Enkele regen- of on weersbuien, morgen alleen nog in het binnenland Middagtemperatuur op lopend tot 25 graden in het noorden en tot 30 graden in het zuiden. Griekenland: Op het vasteland en voor de Westkust nog enkele regen en onweersbuien. Op de eilanden in de Egeische Zee overwegend zonnig. Middagtemperatuur 25 graden of iets Frankrijk: Warm en zonnig, afgezien van enkele wolkenvelden in Nor- mandië en Bretagne Middagtempe ratuur 25 tot 30 graden, langs de Ka- naalkust koeler Morgen in de omge ving van Bordeaux kans op onweer. Spanje en Portugal: Af en toe wat be wolking met in Portugal en het Spaanse binnenland kans op onweer. Middagtemperatuur 30 tot 35 graden. WEERRAPPORT Max Min Ragan Moskou München

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2