Richter en Van Dongen
„toppers" in Boymans
Fotomodel Annebet Berendsen
gevierd als diva in Turkije
EeidóeSomxmt
„Geen asbest
in Waaldijk"
BELANGRIJKE EXPOSITIES BOYMANS
Nationaal
Revalidatie
fonds
Honderd jaar jazz
in beeld en geluid»
KUNST
DINSDAG 1 AUGUSTUS 1989 PAGINA 12
Protest tegen misbruik
dieren circus Krone
DEN HAAG Het Anti Diergebruik
Komitee (ADK) gaat morgenavond om
zeven uur actievoeren tegen circus Kro
ne, dat dan première houdt op het
Haagse Malieveld.
Volgens het ADK maakt Krone zich
evenals andere circussen schuldig aan
het misbruik van dieren. Zij worden uit
de natuur gehaald, als trekpleisters ge
bruikt en lijden gekooid en geketend
een onleefbaar bestaan, zo meent het
komitee. Het ADK protesteert bij elke
betrokken gemeente tegen het verlenen
van vergunningen aan Krone. Het be
zoek dat ADK op 26 juli bracht aan de
circusdierentuin van Krone heeft de le
den van het komitee niet van mening
doen veranderen.
OPIJNEN Er is geen asbest
gebruikt bij het onderhoud
aan de Waaldijk in Opijnen.
Volgens de secretaris van het
polderdistrict, ir. H.W.F. Don
kersloot. is er bij verbeterin
gen aan de dijk grond gebruikt
waarin geen enkele schadelij
ke stof zat. „We hebben mon
sters genomen en tijdens de
werkzaamheden is er constant
gecontroleerd", aldus Don
kersloot. Het polderdistrict
heeft gisteren een onderzoek
laten instellen naar mogelijk
asbestgebruik naar aanleiding
van een klacht daarover van
de belangenvereniging Behoud
Dijkwoningen in Neerijnen.
Expositie
raadhuis
De Paauw
WASSENAAR
In raadhuis De
Paauw, aan de
Raadhuislaan 22 in
Wassenaar, zijn tot
en met zondag 27
augustus werken te
zien van kunste
naar Theo den
Boon.
Getoond worden
acryl en olieverf
schilderijen. De
toegang tot de expo
sitie is gratis.
Menselijke preparaten uit Sovjetunie in Rijkmuseum
AMSTERDAM Het Rijksmuseum toont van
af donderdag vijf stolpen met inhoud die de be
zoekers van de tentoonstelling over vier eeu
wen Russisch-Nederlandse betrekkingen enige
rillingen over de rug kunnen bezorgen. Het
gaat om alsnog uit de Sovjetunie overgebrachte
menselijke preparaten die voor het nageslacht
zijn bewaard door de beroemde anatoom Frede-
rik Ruysch (1638-1731).
Ruysch was hoogleraar aan de Universiteit van
Leiden en genoot een zo grote reputatie dat hij
in 1697 bezoek kreeg van de Russische tsaar
Peter I. De tsaar werd een vaste bezoeker van
diens anatomische lessen in het Waagggebouw
op de Nieuwmarkt. In 1717, bij zijn tweede be
zoek aan ons land, bood Peter het voor die tijd
astronomische bedrag van 30.000 gulden voor
de gehele anatomische collectie.
Ruysch kon dit aanbod niet weerstaan en zijn
verzameling van 900 preparaten verhuisde naar
de „kunstkamer" in het tegenwoordige Etno
grafisch en Antropologisch Museum in Lenin
grad. In de achttiende eeuw werden dergelijke
deels versierde objecten namelijk als kunstwer
ken beschouwd, aldus een woordvoerster van
het Rijksmuseum.
De stolpen zijn woensdag in Amsterdam be
zorgd door de conservator van de collectie, A.B.
Radzjoen. Het gaat om alcoholpreparaten van
de linkerarm van een baby van nog geen jaar
oud, het linkerbeen van een pasgeboren baby
en het hart van een kind. Verdef nam zij het
gebalsemde hoofd van een pasgeborene en een
pasgeboren tweehoofdig monster mee.
De preparaten zien er na bijna drie eeuwen nog
fris uit. Het geheim van de werkwijze van
Ruysch was dat hij zijn weefsels inspoot met
was waar hij kleurstoffen aan had toegevoegd.
De tentoonstelling over de Russisch-Nederland
se betrekkingen in de periode 1600-1917 duurt
nog tot 10 september.
ROTTERDAM Mees
terwerken uit de fauvisti-
sche periode van Kees van
Dongen en recente schil
derijen van Gerhard Rich
ter worden door Museum
Boymans-van Beuningen
in Rotterdam aangekon
digd als de twee belang
rijkste exposities in het
seizoen 1989/1990.
In de periode augustus 1989 tot
en met juli 1990 biedt het Rot
terdamse museum totaal ne
gentien expositie, te beginnen
met recente werken
van Nederlander Marien
Schouten en grafiek en edities
1974-1988 van de Duitse kun
stenaar Gtinher Förg.
Behalve deze twee grote over
zichten vormt een tentoonstel
ling van het werk van de
Amerikaase kunstenaar Ed
Ruscha, begin volgend jaar,
een derde belangrijk over
zicht, met 60 schilderijen en
een aantal films van de kun
stenaar uit afgelopen tien jaar.
Hedendaagse sculptuur wordt
belicht in de tentoonstelling
'Hardware', vanaf 20 augustus,
met beelden uit de eigen col
lectie van onder anderen Jo
seph Beuys, Bruce Nauman en
een opstelling van de grote
vloersculptuur 'A Computer
Wich Will Solve Every Pro
blem In The World' van Wal
ter de Maria.
Kees van Dongen
Het als 'hoogtepunt' gekwalifi
ceerde overzicht van Kees van
Dongen beperkt zich tot de
schilderijen uit diens fauvisti-
sche periode Van Dongen, ge
boren in 1877 in Delfshaven
en overleden in 1968 in Monte
Carlo, behoorde met Henri
Kees van Dongen: „Vrouw met hoed" uit 1960.
Matisse tot de grondleggers
van het Fauvisme, waartoe
ook Rouault, De Vlaeminck,
Braque en Dufy gerekend
worden. Van Dongens fauvis-
tische werken beslaan een pe
riode van tien jaar en ontston
den tussen 1904 en 1914. De
schilderijen uit die tijd zijn vi
taal, expressief en rijk aan fel
le, fonkelende kleurcontras
ten. Met de tentoonstelling wil
het museum een overtuigend
beeld geven van het belang
van Kees van Dongen voor
ontwikkeling van de schilder
kunst in het begin van deze
eeuw.
Zijn onderwerpen zocht Van
Dongen, een colorist pur sang,
voornamelijk in het mondaine
nachtleven van Parijs.
Gerhard Richter (Dresden,
1932) behoort met Markus Lü-
pertz, Anselm Kiefer en Georg
Baselitz tot de belangrijkste
hedendaagse schilders in de
Bondsrepubliek. Gerhard
Richter stelde de tentoonstel
ling te zien vanaf 14 okto
ber t/m 3 december samen
met hoofdconservator Karei
Schampers samen voor de ex
positieruimte in de nieuwbouw
van het museum. Van de circa
50 recente schilderijen werd
het merendeel nog niet eerder
tentoongesteld: Richter maak
te een aantal werken speciaal
voor deze tentoonstelling.
In zijn werk plaatst Richter als
een van de weinige echte,
'klassieke' schilders de hoeda
nigheden van het schilderij
herhaaldelijk op losse schroe
ven, in deze tentoonstelling
onder meer tot uiting komend
in het naast elkaar optreden
van voorstellingsloze en figu
ratieve schilderijen.
Oude kunst
Oude kunst komt in Boymans-
van Beuningen aan de orde in
de tentoonstelling 'Hollandse
en Vlaamse stillevens uit de
Gouden Eeuw'. Directe aanlei
ding tot de expositie is de ver
schijning van een catalogus
over deze genrestukken uit
het bezit van Museum Boy
mans-van Beuningen, samen
gesteld en geschreven door
Fred G. Meijer. In totaal zul
len er 36 schilderijen worden
getoond waaronder topstuk
ken van Pieter Claesz, Jan Da
vid de Heem, Rachel Ruysch
en anderen.
Een 'tweede expositie van oude
schilderijen betreft Italiaanse
meesterwerken. De tentoon-
Kees van Dongen, in 1967 bezig aan een meisjesportret.foto: pr
stelling vindt plaats ter afslui
ting van een inventarisatiepro
ject van de universiteiten van
Leiden en Nijmegen van Itali
aanse schilderkunst uit de pe
riode 1500-1800 in Nederlands
Haarkammen
De design-afdeling van het
museum komt op 3 september
met een collectie van 100 door
kunstenaars ontworpen haar
kammen. Sieraadkunstenaars
uit binnen- en buitenland ont
wierpen op uitnodiging van de
Nijmeegse galerie Marzee pro
totypes voor de 'ideale' haar
kam Uit de ruim 300 inzen
dingen werd een selectie van
100 kammen gemaakt, die in
Boymans-van Beuningen voor
de eerste maal aan het publiek
wordt getoond.
Over het doorgaan van de al
eerder in verband met de ge
beurtenissen op het Plein van
de Hemelse Vrede in Peking
opgeschorte tentoonstelling
'De Verboden Stad' over de
hofcultuur van de Chinese
keizers bestaat nog onze
kerheid. De expositie, die nu
gepland staat voor 15 septem
ber 1990, is op dit moment nog
niet vastgesteld.
De eerder aangevangen reeks
presentaties van jonge Neder
landse kunstenaars wordt in
het komende seizoen geconti
nueerd met eenmansexposities
van Roy Villevoye, Johan van
Oord, Axel en Helena van der
Kraan en René Daniels.
De in 1987 opgezette 'Rotter
damse Stadscollectie', waarin
de moderne kunstaankopen
van de gemeente Rotterdam
worden ondergebracht, beleef
de tijdens de KunstRai, in juni
van dit jaar, haar eerste open
bare presentatie. Onder de ti
tel 'Verzameld Werk I' toont
Museum Boymans de eerste
van een serie uitgebreider se
lecties uit de stadsverzameling.
De expositie loopt van 5 au
gustus t/m 24 september.
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): Roadhouse (16); 14.00,
18 45, 21.30. ASTA 2: My
stepmother is an alien (al);
14 00, 18.45, 21.30. ASTA 3
The Fly II (16); 14.00, 18.45,
21.30 BABYLON 1 (naast Den
Haag Centraal tel. 471656): Sla
ves of New York (16); 14.00,
19,15, 21.45. BABYLON 2:
Dangerous liaisons (al); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 3:
Scandal (16); 19.00, 21.30. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): The karate kid 3 (al);
14.00, 18 45, 21.30. CINEAC
2: Leviathan (16); 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Police academy 6
(16); 14.00, 18.45, 21.30 ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel
456756): Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. di. 14.00,
18 30, 21 30. METROPOLE 2:
Rain man (al); 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Dirty rotten
scoundrels (16); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: The
naked gun (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: Film-
zomer '89; 14.00, 18.45, 21.30.
ma. 14.00, 20.30. The last em
peror: ma. Sammy and Rosy
get laid: di. Die hard; wo.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel 462400): Licence to kill (al);
13 45. 18.45, 21.30. ODEON
2: Pet sematary (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: Roof
tops (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: De stam van de
holebeer (al); 13.45, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Do the right
thing (16); 19.15, 21.45. STUDIO
2: A cry in the dark (al); 19.00,
21.15. STUDIO 3: Encore (16);
19.00, 21.00. HAAGS FILM
HUIS Zaal 1: Kleine Vera;
19.30, 22 00. Zaal 2: Fabula de
la bella Palomera; 19.30. Bag
dad café; 21.45. Zaal 3: 19.30,
21.45. The girls on the beach;
Follow the boys; di. L'Ami
ALPHEN AAN DEN RUN EU-
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Li
cence to kill (al); 13.30, 20.30.
EUROCINEMA II Road House
(16); 13.45, 18.45, 21.30. EU-
ROCINEMA III: Police academy
VI (al); 13.45, 18 45, 21.15. Plat
voet en zijn vriendjes (al) za.
t/m wo 14.00. EUROCINEMA
IV: Naked gun (al); 13.45, 18.45,
21.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Road Hou
se (al); 19.00. 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
The Karate Kid III (al); 14.30,
19.00, 21.15. Licence to kill (al);
14.15, 18.45, 21.15 Naked gun
(al); 19.00, 21.15. My stepmo
ther is an alien (al), 14.30,
21.15 The Burba (al); 14.30,
19.00, 21.15 Taran en de tover-
ketel (al); 14.30 Platvoet en z'n
vriendjes (al); 14.45. «TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): The
Bear (al); 19.00.wo. ook 14.30.
9'/i Weeks (16); 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Private Schoolgirls
(16); 14.30. 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel 01718-74075):
Police Academy VI (al); 19.00,
21 15 CITY THEATER II Missis
sippi Burning (16); 19.00. Rain
Man (al); 21.15 Lady en de Va
gebond (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Police Aca
demy VI (al); 19.00. wo. 14.00,
15.45. The naked gun (al); wo.
15.45 Mississippi burning (12);
21.00 Rain man(al); ma. t/m wo.
20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
De lady en de vagebond; wo.
14 00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):My stephmother
is an alien (al); 20.00.
de n
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes. 14.00. CINEAC: Ta
ran en de toverketel; 14.00.
METROPOLE: Platvoet en zijn
vriendjes; 14.00.
Appeloogst normaal, perenoogst minder
DEN HAAG De Nederlandse oogst van appels zal dit jaar
naar verwachting 393 miljoen kilogram bedragen, ongeveer
3 procent meer dan de gemiddelde produktie over de afgelo
pen vijf seizoenen. De verwachte oogst van peren ligt met 94
miljoen kilogram 17 procent onder het gemiddelde van de
seizoenen 1984/1988. Het Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft de oogstverwachting gemaakt op basis van tellingen
en metingen van het consulentschap voor de fruitteelt. Bij
de appels doen de betrekkelijk nieuwe rassen Jonagold en
Elstar het steeds beter. Van de eerste wordt een oogst ver
wacht van 67 miljoen kilogram (gemiddeld 35 miljoen), voor
de Elstar luidt de verwachting 54 miljoen kilogram (25 mil
joen). Van Cox Orange Pippin wordt 65 miljoen kilogram
verwacht (49 miljoen), van Golden Delicious 74 miljoen (100
miljoen) en van Schone van Boskoop en James Grieve ach
tereenvolgens 48 miljoen (59 miljoen) en 23 miljoen (24 mil
joen) kilogram. Van de twee belangrijkste pererassen, Con
ference en Doyenné du Cornice is de verwachte oogst ach
tereenvolgens 32 en 24 miljoen kilogram tegen gemiddelden
van resp 48 en 20 miljoen kilogram.
Al meer dan 25 jaar helpt het NRF hun gelijke
kansen te geven door financiële steun aan
honderden projekten in Nederland.
Helpt u mee? Ja, toch zeker! GIRO 953
Voor informatie-
J. F. Kennedylaan 101
3981 GB BUNNIK
tel.: Of
LEVENDIGE EXPOSITIE IN
AMSTERDAMSE MEERVAART
AMSTERDAM Of jazz nou
vijfennegentig, honderd of hon
derdvijf jaar bestaat, dat doet er
natuurlijk niks toe. De organi
satoren van de expositie 'A
hundred years of jazz',
in De Meer
vaart in Amsterdam, zeggen
met die. titel ook niets over de
officiële of officieuze geboorte
datum van deze puur-Ameri-
kaanse kunstvorm: ze willen al
leen maar aangeven dat hun
tentoonstelling de periode 1889-
1989 bestrijkt.
In De Meervaart wordt gepro
beerd voor geïntèresseerden,
kenners en liefhebbers (die ca
tegorieën hoeven lang niet al
tijd samen te gaan) in beeld, do
cument en geluid aan te geven
waar jazz vandaan komt, onder
welke politieke en sociale om
standigheden ze zich ontwik
kelde, wie de vormgevers en
trendsetters waren en welke in
vloeden die ondergingen en
welke invloeden ze zelf weer
uitoefenden.
Als beginpunt is gekozen voor
het jaar 1889, toen in de Vere
nigde Staten de burgeroorlog
eindigde en de slavernij offi
cieel werd afgeschaft. Uiteraard
staat New Orleans centraal in
de beginjaren: in deze betrek
kelijk liberale havenstad maak
ten zwarte en blanke musici
kennis met eikaars muziek en
in de talrijke kroegen en nacht
clubs was werk voor muzikan
ten en groepen van velerlei snit
en afkomst.
Radio
New Orleans sijpelden de daar
tot ontwikkeling gekomen dy
namische muziekstijlen in
steeds sneller tempo door naar
de rest van Amerika, zeker
toen tijdens de eerste wereld
oorlog het regime in de stad
veel strakker werd en veel
clubs en kroegen sloten. Chica
go nam de leidende rol van
New Orleans over; mede door
de opkomst van radio en gram
mofoonplaat doken steeds meer
namen op van musici die zich
ontworstelden aan de anonimi
teit. Op de tentoonstelling in
Amsterdam wordt aandacht be
steed aan leidende persoonlijk
heden als Bix Beiderbecke,
Louis Armstrong, Duke Elling
ton, Charlie Parker, Dizzy Gil
lespie, Miles Davis en John Col-
trane, en aan de talloze stijlva
riaties waarvoor deze musici
model stonden, zoals swing, (be-
)bop, cool jazz, free jazz en
rockjazz.
De expositie wordt gekenmerkt
door een opvallend foefje in de
vormgeving: alle foto's en docu
menten zijn gereproduceerd op
lichtdoorlatende kunststofpane
len. Het licht dat door de foto's
heenschijnt, suggereert een ex
tra levendigheid in de afbeel
dingen. De geschiedenis van de
jazz vormt zodoende een lange
lichtbaan, die de bezoeker mee
voert langs de vele hoogtepun-
Door foto's en documenten
(brieven van o.a. Billie Holiday
en Sonny Rollins, contracten
van Louis Armstrong en Char
lie Parker, boeken, bladmuziek,
zeldzame posters) wordt de jazz
ook 'bewegend' in beeld ge
bracht op elf monitoren met vi
deo's van o.a. King Oliver, Ed
die Conson, Thelonious Monk,
Cecil Taylor en tientallen ande
re grootheden uit heden en ver-
De expositie in De Meervaart
wordt verder opgeluisterd met
tal van curiosa, zoals ofiginele
instrumenten van jazzgroothe-
den (kornetten van Armstrong,
Beiderbecke en Red Nichols,
twee altsaxofoons van Parker,
een trompet van Gillespie, te
norsaxofoons van Coltrane, Ben
Webster en Don Byas, antieke
drumstellen en vele andere),
een collectie oude microfoons,
afspeelapparatuur en een elek-
Charlie Parker. foto: pr
triache piano uit het begin van
•deze eeuw, en een verzameling
schilderijen, tekeningen en cu
rieuze figurines met jazz als on
derwerp.
Spiegelkasten
Door middel van spiegelkasten
wordt de bezoeker een blik
gund op plekken waar belang
rijke jazzgebeurtenissen zich af
speelden. Men hoort dan na
tuurlijk ook welke muziek daa
aan de orde was, want een ex
positie over jazz is ondenkbaa
zonder weergave van de mu
ziek zelf. Behalve aan dt
schiedenis van de jazz in haai
geboorteland wordt ook aan
Europese ontwikkelingen aan
dacht besteed, zoals aan het feit
dat jazz in de nazitijd door de
Duitse machthebbers werd ver
boden als zijnde 'ontaarde' mu
ziek.
Gedurende de looptijd van de
expositie kent De Meervaart
ook twee andere manifestaties
op jazzgebied: het NOS Jazzfes
tival (vier festivaldagen met
concerten op 10 t/m 13 augus
tus, met o.a. Clark Terry, Red
Mitchell, Cassandra Wilson,
Greetje Bijma, Vera Vinger-
hoeds en Buzz Drones) en op 2
en 3 september een jazzfilmfes-
tival.
RENÉ DE COCQ
A hundred years of jazz, expositie
in De Meervaart, Osdorpplein 205,
Amsterdam, tel. 020-107498, voor
publiek geopend van dinsdag 1 au
gustus t/m zaterdag 9 september;
openingstijden di t/m zo 11.00-17.00
uur; entree 10.
In Turkije is ze als filmster
een begrip, maar in Neder
land is Annebet Berendsen
uit Enschede tot dusverre al
leen als fotomodel in kleine
kring bekend. Daar komt
spoedig verandering in, want
sinds haar debuutproduktie
Anmnilar in alle Turkse vi
deotheken te huur is wordt ze
door oude vrouwtjes met
hoofddoeken om op straat
aangegaapt en aangeraakt.
Sommigen hebben zelfs de
euvele moed haar om een
handtekening te vragen. Ne
derlandse filmproducers heb
ben haar nog niet ontdekt,
maar ze steekt niet onder stoe
len of banken dat haar kon
terfeitsel niet uitsluitend via
de folders van Wehkamp of
Hönckemöller te bezichtigen
moet zijn, maar ook in een
beeld te noemen, Dick Maas.
ENSCHEDE Annebet
Berendsen, 23 lentes jong,
1,75 m. lang met voor de
liefhebbers de maten 90-
60-90, droomt van een
carrière als filmdiva naar
het voorbeeld van illuste
re voorgangsters als Ra-
quel Welch, Lauren Hut
ton of Kim Bassinger.
Zelf ziet ze niet in waarom het
haar niet zou gelukken. Ze is
zelfs bereid om toneellessen te
volgen om een nieuwe stap te
zetten in haar carrière. „Want",
stelt ze: „Poseren als fotomodel
verschilt toch eigenlijk niet zo
veel van acteren. Je speelt als
model vaak ook toneel. Glim
lacht als je in werkelijkheid
chagrijnig bent en trekt allerlei
vreemde grimassen omdat die
voor een foto juist noodzakelijk
zijn."
Tot dusverre straalt haar ster
uitsluitend in Turkije waar Cos-
kun Sabah, de Turkse Michael
Jackson, haar uit een nachtclub
plukte waar ze als gast aan tafel
zat. Sabah verzorgde daar een
optreden, zag Annebet aan één
der tafeltjes zitten en contrac
teerde haar direct voor de film,
waarin hij als hoofdrolspeler
zijn eigen levensverhaal vertelt.
Annebeth vertolkt in de film de
rol van .droomvrouw'. Hij huwt
haar toch niet, maar deson
danks is er een happy end, zo
dat Annilur direct opgenomen
kan worden in de Bouquet-
reeks onder het motto: „En zij
leefden nog lang en gelukkig."
Annebet
dukt nog
Berendsen met de videocassette van haar filmdebuut in Turkije. Zelf heeft ze haar pro-
niet thuis kunnen afdraaien. De Betamax-cassette past niet op haar VHS-recorder...foto:
Dat gebeurde allemaal in no
vember van het vorig jaar. Be
gin januari trok ze naar Turkije
in gezelschap van haar vader,
die op last van haar vriend
Frank Ploegmakers (34) geen
meter van Annebets zijde week.
Lang, blond en fabelachtig
mooi zijn per slot van rekening
geen begrippen, die op de mees
te Turkse vrouwen van toepas
sing zijn. Maar Annebet Be
rendsen wil geen kwaad woord
over de Turken horen al was de
communicatie nog zo gebrek
kig. Keurig las ze haar brokken
tekst in het Engels voor om on
langs tot de ontdekking te ko
men dat de nazaten van Atta-
türk die zinnen keurig nasync-
hroniseerd hadden. Hoewel
vrijwel elke Turk in ons land
Annebets escapades aan de zijde
van-Coskun Sah hebben kun
nen bewonderen is de filmpro-
duktie nog altijd niet in premiè
re gegaan omdat geen Turk het
in zijn hoofd zal halen om hart
je zomer meer dan tropische
temperaturen in de bioscoop te
trotseren.
De drie weken durende opna
mesessies vormden een hoofd
stuk apart in het jonge leven
van het Enschedese topmodel.
De Turken behandelden haar
in Istanboel met alle mogelijke
egards. Van het filmverhaal
snapte ze weinig. Het kwam
haar allemaal nogal rommelig
over, maar de naam Coskun Sa
bah staat blijkbaar garant voor
succes want een onlangs uitge
brachte langspeelplaat van hem
ging als warme broodjes over
de toonbank. Binnen een week
verwisselden niet minder dan
300.000 exemplaren van eige
naar.
Annebet Berendsen werd tij
dens een diner in Keulen, waar
een Turkse vertegenwoordig
ster van de Missverkiezingen
aanwezig was, benaderd voor
een promotietrip naar Istan
boel. Toen Sabah in Annebet
zijn droomvrouw herkende, al
thans voor de film, was het
contract snel gesloten. Zonder
bedragen te willen noemen ver
klaart Frank Ploegmakers dat
drie weken fotomodel niet op
wegen tegen het salaris van een
Turkse filmactrice. Tijdens de
opnamen verscheen er vrijwel
dagelijks een artikel over haar
en/of Coskun in de Turkse
pers, meestal voorzien van een
foto in full-colour. In die tijd
behoefde ze zich ook niet alleen
op straat te vertonen want ze
werd direct belaagd door een
hele horde bewonderaars. Na
afloop van de filmproduktie
ohtving ze diverse aanbiedin
gen voor meerdere Turkse
films, maar ze heeft nog niet
toegehapt omdat ze liever als
actrice in West-Europa of in de
Verenigde Staten aan de slag
wil. Via-via heeft ze gehoord
vat) belangstelling uit de States
voor haar persoontje, maar die
contacten zijn dermate vaag dat
ze die als niet concreet be
schouwt.
Première
De zich ongetwijfeld in Holly-
wood-sferen afspelende feeste
lijke première in Istanboel zal
dus in aanwezigheid van Anne
bet en haar vriend dit najaar
plaats hebben. Tot die tijd is ze
normaal bezig als fotomodel,
variërend van reclame voor na
gelverzorging, tot Hubo-doe het
zeiver of paraderend in de
nieuwste mode voor Peek
Cloppenburg. Werk dat ze nog
in lengte van dagen zal willen
blijven doen zolang er geen car
rière als filmster in het ver
schiet ligt.
HES LAGRAN,D