Personalistisch denken blijvend actueel
Boze ouders bezetten
Utrechtse basisschool
kerk
wereld
£eidóe
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidaeSowumt
DINSDAG 25 JULI 1989 PAGIN,
OPNIEUW KRITIEK OP CASTRO EN HELD
MOSKOU De zwarte lidkerken uit Afrika en de Verenigde
Staten nemen het Castro en Held kwalijk dat zij als secretaris
generaal en voorzitter van de Wereldraad van Kerken aanvan
kelijk geen openbare veroordeling van de apartheid in Zuid-
Afrika wilden. Het dagelijks bestuur (Castro, Held en Sylvia
Talbot) wilde deze zaak onder de tafel afhandelen en veran
derde pas van mening toen enkele kerken per brief een open
lijke veroordeling van de apartheid eisten. De zwarte bisschop
dr. Frederick Talbot van de African Methodist Episcopal
Church in de VS was „stomverbaasd". „Wat zou dat voor de
geloofwaardigheid van de Wereldraad hebben betekend als
Castro en Held hun zin hadden gekregen?" „Het is ongelooflijk
dat dit niet meteen in de ontwerptekst is gekomen. Wat is er
aan de hand met de Wereldraad," zo vroeg bisschop Talbot
zich af. „Als Mandela onder de condities van de blanke min
derheidsregering uit de gevangenis zou worden ontslagen, zou
hij in de verste verte nog niet vrij zijn. Denk eens aan Beyers
Naudé, die jarenlang „gebanned" was", aldus Talbot. Kritiek
was er ook op de ontwerpverklaring over Europa. „Veel te
zwak; daar gaat geen enkele bemoediging van uit," zei de gere
formeerde predikante M. van der Veen-Schenkeveld uit Rijs
wijk. Ze wees er op dat de economische gevolgen die Europa
1992 heeft voor de Oosteuropese landen en de Derde Wereld,
veel duidelijker uit de verf moeten komen. Ds. W.R. van der
Zee, secretaris van de Raad van Kerken in Nederland, zei:
„Aan dit document hebben wij als Europese kerken niets."
Wie geen karakter
heeft is geen mens,
maar een ding
Nicolas Chamfort
PRIJS VOORSCHOTENSE FILOSOOF VOOR STUDIE EMMANUEL MOUNIER
VOORSCHOTEN
„Wie zijn gemoedsrust
niet verliest bij de ge
dachte aan het ontstaan
van een onderklasse in de
samenleving bij het
zien van de uitzichtloze
positie waarin veel niet-
werkers verkeren kan
niet beweren dat hij deze
mensen als mede-perso
nen aanvaard heeft. Het
kwade geweten is de bes
te manier om de wanor
des in de maatschappij te
ontdekken en de drijf
veer bij uitstek om er iets
aan te willen doen. Dat
wordt bedoeld met „zich
engageren".
Met dit voorbeeld wil de
Voorschotense filosoof dr.
A.J.M. van Weers aangeven
hoe het personalisme van de
Franse katholieke filosoof
Emmanuel Mounier (1905-
1950) actueel is. Van Weers,
docent sociale en politieke fi
losofie aan de Erasmus Uni
versiteit in Rotterdam, kwam
in het nieuws vanwege een
internationale onderscheiding
die hij heeft ontvangen voor
zijn boek: „Staat en persoon,
de politieke filosofie van Em
manuel Mounier"
De driejaarlijke „Prix Emma
nuel Mounier" werd toege
kend door een raad bestaande
uit onder andere de filosoof
Paul Ricoeur en de historicus
Jacques le Goff. Het is voor
het eerst dat de prijs wordt
gegeven voor een Nederland
stalige studie.
Het personalisme bij velen
bekend via het blad Esprit en
namen van Nederlanders als
Kohstamm en Banning, - is
volgens Mounier geen „sy
steem", maar meer een „bere
deneerde inspiratie", zegt Van
Weers. Die inspiratie betreft
de mens als persoon. Dat is de
mens in zijn relaties, in de ge
meenschap. Het gaat om de
volwaardige mens, niet de als
individu vereenzaamde en
veramrde mens. Het individu
staat uiteindelijk alleen op de
wereld, wordt als een ver
lengstuk van apparaten, is
een nummer in de massa, kan
willekeurig door een ander
vervangen wlrden. Het perso
nalisme komt op voor de oor
spronkelijkheid van de mens
en verzet zich tegen alles wat
daaraan iets afdoet.
Men vindt personalisten op
allerlei terrein: politici, peda
gogen, geestelijken, schrijvers.
Op het Tweede Vaticaans
Concilie was de invloed van
hetpersonalisme merkbaar,
meent Van Weers. Het Conci
lie wilde geen definitieve, al
lesomvattende theorieén pre
senteren, maar de tekenen
van de tijd begrijpen en inter
preteren. Daarbij had men de
mens als persoon op het oog,
de mens in gemeenschap met
anderen, de mens als onver
vangbare waarde, de héle
mens.
Bij allerlei groeperingen in
Latijns-Amerika speelt het
personalisme een belangrijke
rol; hetzelfde geldt voor vak
bondsmensen in Polen, in en
rond Solidaridad. De ideeén
van Mounier blijken ook hen
te inspireren in hun strijd
voor erkenning van arbei
dersrechten en voor mogelijk
heden om zich als arbeider tot
„persoon" te kunnen ontwik
kelen.
Frankrijk
Het personalisme is ontstaan
in de jaren dertig in Frank
rijk en de beweging wordt
FOTO: PERS UNIE
ook door die context geken
merkt. Allerlei mensen, groe
pen en organisaties dikwijls
voorzien van eigen tijdschrif
ten, kwamen in verzet tegen
het gekonkel en de onmacht
in de Franse politiek. Politici
waren verwikkeld in dubieu
ze affaires. Een krachtig be
leid bleek onmogelijk; politici
durfden geen ingrijpende be
slissingen te nemen. Het ene
kabinet na het andere kwam
ten val en politici werden er
van beschuldigd feitelijk on
der een hoedje te spelen met
misdadigers.
Emmanuel Mounier was een
van degene die zich verzette
tegen deze gevestigde wanor
de. Hij bepleitte een nieuwe
orde, waarin de mens als per
soon tot zijn recht kon komen.
Van meetaf aan betrok hij
niet-katholieken bij zijn be
weging: protestanten maar
ook socialisten. Samen verzet
ten ze zich tegen de tijdgeest
en samen zochten ze naar een
gemeenschappelijke noemer.
Hoewel Mounier linkse sym
pathieën had, schroomde hij
aanvankelijk zich daadwerke
lijk in de concrete politiek te
mengen. Zijn streven was een
morele revolutie. Wat de mo
raal van die „revolutie" moest
zijn, daarover moest eerst
goed worden nagedacht. Zo
ontstonden er studies over de
geneeskunde, de vrouw, het
kolonialisme en allerlei ande
re maatschappelijke aspecten.
Met de resultaten van die stu
dies, de theorie, zouden men
sen de praktijk tegemoet kun
nen treden en proberen de
omstandigheden aan die theo
rie aan te passen. Het kwam
er op neer dat men voorlopig
niets deed.
Keuze
Spaanse personalisten die ver
wikkeld waren in de burger
oorlog dwongen Mounier ech
ter tot een politieke positie
keuze Bovendien werd zijn
afwachtende houding onder
mijnd door het denken van
een briljante Duits-joodse filo
soof, Paul-Ludwig Landsberg.
Deze had gestudeerd bij Hus-
serl en Scheler en heeft een
grote invloed gehad op de
ontwikkeling van Mounier.
Landsberg vond dat het niet
aangaat eerst de theorie te
formuleren om die vervolgens
toe te passen op de praktijk.
Aan de situatie moeten zowel
theorie als keuzen worden
ontleend. Dat betekent de er
kenning dat de theorie vaak
gebrekkig en de keuzen niet
volmaakt zijn; men moet in
de politiek dikwijls vuile han
den maken. Het betekent ook
de erkenning dat de marges
om de situatie te veranderen
smal zijn.
In het denken van Mounier
sinds 1937 speelt die zienswij
ze een belangrijke rol. Niet
meer „bezint eer gij begint",
maar durf je voor een onvol
maakte zaak te engageren
probeer in een gegeven situa
tie met de beschikbare gege
vens de best mogelijke keuzen
te maken. Ook al besef je dat
je achteraf zult lijden vanwe
ge die keuze.
In 1938 spreekt Mounier zich
uit over een zeer concreet po
litiek onderwerp: het verdrag
van Miinchen, waarbij be
langrijke delen van Tsjecho-
slowakije worden obedrdra-
gen aan Duitsland
Mounier beoordeelt de situatie
in Europa onder de dreiging
van het nationaal-socialisme
als te ernstig om nog te kun
nen geloven in pacifisme. Die
uitspraak betekende nogal
wat, want Mounier en zijn
blad „Esprit" waren tot dan
toe uitgesproken pacifistisch.
In de Tweede Wereldoorlog
stond Esprit onder censuur en
uiteindelijk verboden In het
gijzelaarskamp St. Michielsge
stel werd het personalisme
voor Nederland geintrodu-
ceerd door Henri Brugmans;
na de oorlog inspireert het
personalistisch denken aller
lei mensen in zowel de KVP
als in de Partij van de Arbeid.
Van Weers herinnert eraan
dat het personalisme een be
langrijke bijdrage heeft gele
verd in de totstandkoming
van die laatste partij. Het ver
vulde een brugfunctie tussen
de mensen die voortkwamen
uit verschillende partijen en
christelijke of humanistische
overtuigingen.
Na 1945 had het personalisme
in Frankrijk de wind niet
mee; aanvankelijk was het
een modeverschijnsel („ieder
een1 is personalist"), toen Sar
tre invloed kreeg werd „ie
dereen" existentialist. Nadien
kwam het structuralisme op
dat mensen laat verdwijnen
in systemen en, tenslotte, de
actualiteit van de naoorlogse
dekolonisatie had meer aan
dacht voor volkeren dan voor
personen.
De „opdracht" van het perso
nalisme is actueel, vindt Van
Weers. Steeds wanneer er in
de samenleving belangrijke
beslissingen moeten worden
genomen, vooral wanneer er
sprake is van een crisissituatie
blijken personalistische idee
ën van belang.
Er is ook alle aanleiding om
de persoon in z'n eigenheid en
in z'n relaties te „bescher
men". Met name de techniek
dreigt de totaliteit van het
menselijk bestaan te versmal
len en daardoor tot een dehu-
maniserende kracht te wor
den. Tegelijkertijd is er de eis
om samen met mensen van
andere achtergrond te komen
tot gemeenschappelijke keu
zen die tot op zekere hoogte
ook gezamenlijk verantwoord
kunnen worden. Van de op
vattingen waarover men het
eens is, zou een lijst kunnen
worden opgesteld.
Die „spil" van ideeën en in
spiraties, afkomstig uit diver
se stromingen, kan van grote
betekenis zijn, constateert
Van Weers. De proclamatie
van mensenrechten bijvoor
beeld is een vrucht van die
gemeenschap van mensen en
ideeën. Maar niet alle denken
over de mens loopt uit op het
formuleren van mensenrech
ten. Dat moet ook niet. Wel
moet het menselijk argument
steeds opnieuw dooracht en in
praktijk gebracht worden.
Nog te weinig wordt in aller
lei politieke situaties vanuit
dat denken gewerkt, aldus
Van Weers. Wat dat betreft is
er nog volop werk.
LtJTSEN KOOISTRA
„Staat en persoon" door
A.J.M. van Weers is uitgege
ven door Eburon (Delft) en
kost 35,-.
Haagse inzegening
vriendenrelatie in
gereformeerde
synode
DEN HAAG De gerefor
meerde kerkeraad van Den
Haag-Loosduinen zal zijn be
sluit om de inzegening van
een relatie tussen twee homo
seksuele mannen goed te keu
ren, voorleggen aan de gene
rale synode van de Gerefor
meerde Kerken. Dit schrijft
ds. Jan Eikelboom, de predi
kant die voorging in de vie
ring, waarin de vrienden el
kaar trouw beloofden.
In een uitvoerig artikel in het
Centraal Weekblad vertelt ds
Eikelboom, mede naar aanlei
ding van kritiek, over de ach
tergronden. De twee vrienden
die in de Petrakerk elkaar
trouw hebben beloofd, kiezen
exclusief voor elkaar. Zij heb
ben elkaar gevonden als part
ner met wie zij hun hele le
ven willen delen, zij bevesti
gen elkaar, zijn het antwoord
op eikaars levensvraag, ma
ken elkaar gelukkig. Voor die
liefde zijn zij dankbaar. Zij er
varen hun liefde als oen ge
schenk van God. Zij had
den de behoefte om anderen
deelgenoot te maken van hun
belofte van trouw en zij vroe
gen in hun kwetsbaarheid om
Gods zegen.
De kardinale vraag, aldus ds.
Eikelboom, is: Mag een predi
kant in Gods naam een zegen
geven over zo'n relatie? Wijk-
kerkeraad en kerkeraad alge
mene zaken verklaarden zich
in grote meerderheid bereid
de verantwoordelijkheid te
dragen.
De kerkeraad was ook ver
heugd dat deze twee mensen
de weg naar de kerk hadden
gevonden. Vele homofiele
broeders en zusters zijn als ge
volg van de weerstand in de
gemeente aan de rand of bui
ten de kerk geraakt en met
hen hun familie.
Ds. Eikelboom wijst er tot slot
op dat dit soort besluiten altijd
geboren worden in de plaatse
lijke gemeente, uit de ontmoe
ting met mensen die een con
crete vraag stellen. De pasto
rale praktijk gaat aan de sy
nodebesluiten vooraf. Toch
wil men dit besluit ter toet
sing voorleggen aan de syno
de, waarbij uiteraard de syno
de-uitspraken van 1979/'80
zullen worden betrokken.
In een kort commentaar te
kent prof. dr. K. Runia, die
eerder ook kritiek had, hierbij
aan dat hij er zich tegen ver
zet dat ds. Eikelboom en zijn
kerkeraad op eigen houtje tot
deze „inzegening" zijn over
gegaan. De kerkorde kent dit
helemaal niet en de synoden
hebben er nooit een besluit
over genomen. We wachten
nog altijd op een bijbelse fun
dering van het advies van de
synode, aldus Runia.
HONKIE PONKIE
MARIA CONTRA
HEILIGE JOSEPH
UTRECHT Hebben de
kinderen in Utrecht dan
geen zomervakantie? Na
tuurlijk wel. Maar waar
om zit de zandbak van de
Honkie Ponkie/Maria-
school dan nog steeds he
lemaal vol? De school is
bezet. Door die kinderen?
Nee, door hun moeders,
die daar ook zitten, lek
ker in de zon. Ze willen
het gebouw hebben, maar
het schoolbestuur wil het
niet geven.
In de hal van de Honkie Pon-
kie/Mariaschool (voorheen
kleuterschool en lagere
school, nu basisschool) hangt
een enorm rooster, zoals dat
hoort in een school. Maar er
staat niet op vermeld wan
neer de kinderen aardrijks
kunde krijgen en lezen en re
kenen ontbreken ook. Dit is
geen lesrooster, dit is een be-
zettingsrooster. Hier staat op
welke ouders aan de beurt
zijn om de school in bezit te
houden; wie er 's nachts aan
wezig moeten zijn en wie
overdag. „Eruit? Nooit!" luidt
de tekst op een spandoek en
dat is inderdaad de inzet van
deze schoolstrijd. De ouders
willen dat het schoolgebouw
behouden blijft voor hun kin
deren, die ze massaal op een
andere school hebben gedaan.
Het rooms-katholieke school
bestuur Heilige Joseph wil het
gebouw gewoon voor zichzelf
houden, ook al zijn de leerlin
gen verdwenen.
Maar nu is het bezet en zijn
de ouders heer en meester. Op
een bord houden ze bij welke
kranten en omroepen totnu-
toe al belangstelling hebben
getoond en oh!, daar is het
NOS-Journaal! Temidden van
al die drukte leggen vier ou
ders ons uit wat hen bezielt.
Mary van Helmondt voert
vooral het woord, zij werkt
ook als leerkracht aan de
school. Jozé Thiissen, Conny
de Goede en José Israel stem
men in en vullen aan.
Te duur
„De rooms-katholieke scho-
lenstichting Heilige Joseph
had twee scholen", vertelt
Mary, „de Honkie Ponkie-
Maria- en de Gerardus Ma-
jellaschool. Samen zaten die
scholen in drie gebouwen en
dat werd het bestuur te duur.
De exploitatiekosten waren te
hoog. Daarom besloot men tot
een fusie. De twee scholen,
Van links naar rechts: Mary
van Helmondt, Jozé Thijssen,
Conny de Goede en José Is
rael.
FOTO: "T STICHT
Honkie Ponkie/Maria en Ge
rardus Majella, konden dan in
één gebouw, dat daarvoor wel
gerenoveerd moest worden.
Het bestuur had geen oog
voor de verschillen tussen de
twee scholen en dacht: ze zijn
allebei katholiek, dus we voe
gen ze samen. Maar het ka
tholieke is helemaal niet het
specifieke van de Honkie
Ponkie/Mariaschool; integen
deel, dat is de onderwijskun
dige aanpak en die verschilt
enorm van die van de Gerar
dus Majella".
Conny: „Zij zijn nog erg con
servatief, ze werken nog hele
maal klassikaal. Bij ons staat
de individuele aanpak voorop.
En de ouders worden overal
bij betrokken".
Mary: „Ondanks verzet van
de inderhaast gevormde me
dezeggenschapsraad, zette het
bestuur zijn fusieplannen
door. Afgelopen maart werd
ons duidelijk dat we in de ge
fuseerde school niets zouden
terug vinden van de school
die we voor onze kinderen ge
kozen hadden. We zijn toen
met z'n allen naar de Van
Beeck Calkoenschool gegaan,
dat is een protestants-christe
lijke school hier in de buurt
met 55 leerlingen. Daar heb
ben we onze kinderen voor de
komende cursus aangemeld.
Ook de personeelsleden zijn
overgestapt naar die school;
tien van de elf zijn door het
bestuur van de Van Beeck
Calkoenschool in dienst geno
men, één wilde niet".
Verbouwing
De massale overstap van de
kinderen van de Honkie Pon-
kie/Maria naar de Van Beeck
Calkoen was voor het school
bestuur Heilige Joseph een
klap in het gezicht. Het be
stuur probeerde nog wel de
leerlingen terug te winnen
door bij de ouders aanmel
dingsformulieren in de bus te
stoppen (Mary: „Het is in
strijd met alle afspraken om
kinderen te werven die al bij
een andere school staan inge
schreven"), maar ze kwamen
niet meer terug. Het enige dat
het bestuur nog restte was de
Gerardus Majellaschool en de
drie gebouwen; 23 lokalen
voor honderd leerlingen. De
Van Beeck Calkoenschool
daarentegen (plotsklaps met
tweehonderd leerlingen)
kampte nu met ruimtegebrek.
Wat zou logischer zijn, zo
meenden de ouders, dat de
ruimte van de Honkie Pon-
kieschool ten goede zou ko
men aan de Van Beeck Cal
koenschool? Mary: „Maar dat
weigert Heilige Joseph. Die
zegt het gebouw van Honkie
Ponkie in elk geval nog nodig
te hebben zolang de Maria-
school wordt verbouwd".
Jozé: „Stinkerds!" Mary: „Het
is pure obstructie. Ze kunnen
de Mariaschool best verbou
wen zonder in de Honkie
Ponkie te gaan zitten".
Het is om de Utrechtse wet
houder van onderwijs Pot
daarvan te overtuigen, dat de
zandbak van de Honkie Pon
kie/Maria nog steeds vol kin
deren zit. Pot moet op grond
van artikel 84 van de wet op
het basisonderwijs (de tekst
van dit wetsartikel is op de
gevel van de school aange
bracht) beslissen dat Heilige
Joseph zijn ruimte moet af
staan aan de Van Beeck Cal
koenschool, zo vinden de ou
ders.
Donderjagen
Voor vanmiddag stond een
gesprek tussen Pot en de bei
de schoolbesturen op het pro
gramma. De ouders willen
van de uitkomst van dat ge
sprek laten afhangen of ze
hun actie voortzetten. Mr. J.
van Ravenhorst, de advocaat
van het rk-schoolbestuur,
raadt hen aan de bezetting te
beëindigen en de zaak „over
te geven aan de wethouder".
Van Ravenhorst wil het con
flict niet laten escaleren, hij
hoopt dat het gesprek tussen
de beide schoolbesturen („wat
zitten jullie nou te donderja
gen als christelijke broeders
onder elkaar") een oplossing
teweegbrengt. Het heeft vol
gens hem geen zin de samen
voeging van de scholen nog
maals ter discussie te stellen:
„Daarover is al in hoogste in
stantie beslist, tot aan de com
missie van beroep toe en die
heeft vastgesteld dat de han
delswijze van het bestuur niet
onrechtmatig was. Dus dat is
een gepasseerd station. Wat
het gebouw betreft: het is aan
Heilige Joseph om daar over
te beslissen. Het bestuur zegt
de Honkie Ponkie nodig te
hebben om de leerlingen in
onder te brengen tijdens de
verbouwing van de Maria
school. Bovendien denkt het
bestuur dat het leerlingental
daarna wel weer zal aangroei
en, en dan zal het Honkie
Ponkie-gebouw zeker weer
nodig zijn".
STEVO AKKERMAN
Herenakkoord
Het is niet te veel gevraagd dat de medisch specialisten)
vorige week bereikte inkomensakkoord zullen accepte
Weliswaar zijn er nogal wat forse inkomens - pathol
anatomen, hartspecialisten en radiologen - die flink mo
inleveren ten bate van hun minder bedeelde collega's, a
kinderartsen. Onderdeel van het akkoord is immers da
verschillen tussen beide groepen kleiner worden. Maai
van die nivellering gaan de specialisten er niet op achte
En dat is een heel ander resultaat dan minister De Ko:
voor ogen heeft gestaan.
Belangrijk is dat de kosten voor drie jaar worden!
vroren op het niveau van dit jaar; geen tariefsstijgingen
tot en met 1992. Het akkoord komt in de plaats van de v
jaar aangekondigde verlaging van het norminkomen ei
kostenvergoeding, een besluit van De Koning om een ein
maken aan een al jaren slepende kwestie. De speciali
protesteerden ertegen met zondagsdiensten, tot de ree
die verbood.
SlNDSDIEN hebben de partijen, specialisten, ziekenhui
ziekenfondsen en ziektekostenverzekeraars, onder lei
van oud-minister Van Aardenne langdurig onderham
met het vorige week bereikte resultaat. In september w
van de achterbannen van de onderhandelaars het antwt
verwacht.
Alle partijen zullen water bij de wijn moeten doen. v
sommige specialisten staat een verlaging van twintig tot
tig procent te wachten, maar sommige collega's zullen
kwaliteit van hun wijn kunnen verbeteren. Anderzijds
de verlaging van de kostenvergoeding waarmee al een b
is gemaakt, als onderdeel van het akkoord moeten wor
gestopt en zou ook de verlaging van het norminkomen
de baan zijn. De specialisten zouden weer akkoord mo
gaan met een goedkoper abonnemententarief waarin rc
nehandelingen worden ondergebracht. Dit verlaagt de
ten en verhoogt de doelmatigheid. Ook de tijdelijke ve
ging van de particuliere tarieven voor dit jaar moet vai
baan.
HeT akkoord leidt jammer genoeg niet tot een veria)
van de kosten, wel tot een bevriezing gedurende enkeli
ren waarin het plan-Dekker langzamerhand gestalte r
krijgen. De in hoog tempo gestegen kosten voor special
sche behandeling bedragen dit jaar 1,9 miljard. Mochten
de komende jaren dalen, dan zal het overschot gebruikt li
nen worden om de instroom van jonge specialisten te ve
teren, en daar is alle reden toe.
MAAR het belangrijkste resultaat zou kunnen zijn da
een eind komt aan de onverkwikkelijke situatie dat pat
ten wel verzekerd zijn tegen kosten van specialistische
handeling, maar toch zelf het geld eerst op tafel moeten
gen omdat de medici geen zaken doen met ziekenfond
Het akkoord kan leiden tot nieuwe overeenkomsten.
MINISTER De Koning zit in een lastig parket. Hij heeft
genover de verpleegkundigen de ruimte voor salarisverb
ring beperkt moeten houden. De specialisten die jarenl
een regeling over kostenbesparing hebben tegengehoui
zouden nu - niet als individu maar als groep - hun zin 1
gen. Het zou een flinke prijs zijn voor het normaliseren
de verhoudingen binnen de ziekenhuizen
Wolkenvelden
DE BILT (KNMI) De on
weersstoring die tijdens het
weekeinde bij ons enkele on
weersbuien bracht, ligt nu bo
ven Sleeswijk-Holstein en de
Duitse Bocht. Deze storing lag
daar de afgelopen 24 uur vrij
wel stil. Zware regens brach
ten in deze streek gisteren
meer dan 100 mm neerslag
binnen een etmaal. Verwacht
wordt dat de resten van deze
storing nu via de Duitse Bocht
naar de noordelijke Noordzee
gaan wegtrekken
Droge en wbrme, in Scandina
vië aanwezige lucht kan ons
niet bereiken. Een ander,
zuidwest van de Britse Eilan
den aanwezig hogedrukgebied
houdt de wind bij ons in de
noordwesthoek. Ook deze
lucht is niet koud, maar er ko
men boven de Noordzee ge
vormde wolkenvelden in voor.
Deze zullen het komende et
maal vooral in het noorden
van het land aanwezig zijn.
Mogelijk valt daaruit wat zeer
lichte motregen. Vooral in de
zuidelijke provincies kan de
zon de bewolking doen oplos
sen. Bij een matige noordwes
tenwind variëren de maxima
morgen tussen de 20 graden in
het Waddengebied en aan zee
tot 26 graden in Brabant en
Limburg.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig tot en met
woensdag
Noorwegen. Zweden en Denemar
ken in zuid-Scandinavie zonnig en
droog zomerweer met middagtempe-
raturen van circa 21 graden langs de
Noorse westkust tot 28 graden elders.
In midden- en noord-Zweden en
Noorwegen wolkenvelden en in het
uiterste noorden wat regen Middag-
temperaturen van 18 graden langs de
Noorse kust tot 25 graden elders
Ierland. Schotland en Engeland: pe
rioden met zon en vrijwel overal
droog Middagtemperaturen van 20
graden in het noordwesten tot 28 in
het zuidoosten, in Ierland en Schot
land enige daling van temperatuur
Belgie en Luxemburg zonnig en
warm zomerweer. Middagtempera-
tuur van 25 graden langs de Belgi
sche kust tot 29 graden elders.
West-Duilsland: zonnig en warm zo
merweer, in midden-en zuid-Duits-
land mogelijk nog een verspreide on
weersbui gedurende de middag en
avond Middagtemperatuur van 26
graden in het noorden tot 30 graden
in het zuiden
Frankrijk: in het uiterste oosten en
zuiden gedurende de middag en
avond nog een enkele onweersbui,
overigens zonnig en warm zomer
weer. Middagtemperaturen van 22
graden langs de Kanaalkust tot 30-32
graden elders.
Spanje en Portugal: droog, zonnig en
Middagtemperatuur van 25 graden
langs de Spaanse noordwestkui
30 graden langs de andere kusf
graden plaatselijk in het Spaan:
Zwitserland en Oostenrijk:
bewolkt en vooral in de middag
avond enkele regen- of c
en Woensdag in Zwitserland vif
overal droog en meer zon M
temperatuur 28 tot 30 graden
Italië en Joegoslavië, ovei
zonnig en warm. maar in de
lijke gebieden ook enkele o
buien Middagtemperaturen
de 30 en 34 graden.
Griekenland: zonnig, droog e
tot plaatselijk zeer warm zon
Middagtemperaturen van 30
op de eilanden tot 36 graden laii
WEERRAPPORT
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIE
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIE
EN EEN COMPLETE AGENDA